Научная статья на тему 'ЁШЛАР ВИРТУАЛ МАДАНИЯТИ ВА МЕДИА САВОДХОНЛИГИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ'

ЁШЛАР ВИРТУАЛ МАДАНИЯТИ ВА МЕДИА САВОДХОНЛИГИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

32
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ижтимоий тармоқлар / виртуал маданият / ижтимоий тарбия / жамият / ота-она / ўқитувчи / маҳалла / тарбия / таълим / медиа маданият / педагогик маданият / мадиатаълим / Социальные сети / виртуальная культура / социальное образование / общество / родители / педагог / соседство / воспитание / образование / медиакультура / педагогическая культура / медиаобразование.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — М Муродов

Ушбу мақола ёшларни ижтимоий тармоқлардан фойдаланишда виртуалпедагогик маданиятини ривожлантириш бугунги куннинг долзарб муаммоларидан бири сифатида таҳлил қилинган. Шунингдек, виртуал маданиятини ривожлантиришнинг зарурлиги ижтимоий тармоқлардан фойдаланиш мисолида ўрганилган. Ёшларда, ота-оналарда виртуал маданиятни ривожлантириш, аввало уларнинг ўзларини виртуал – ахборот таҳдидлардан ҳимоя қилиш, қолаверса, ушбу таҳдидларга нисбатан иммунитет ҳосил қилиниши баён этилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В данной статье анализируется развитие виртуально-педагогической культуры молодежи в условиях использования социальных сетей как одной из актуальных проблем современности. Так же исследуется необходимость развития виртуальной культуры на примере использования социальных сетей. Описано развитие виртуальной культуры у молодежи и родителей, прежде всего их защита от виртуально-информационных угроз, а так же создание иммунитета к этим угрозам.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАР ВИРТУАЛ МАДАНИЯТИ ВА МЕДИА САВОДХОНЛИГИНИ ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ»

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^

ЕШЛАР ВИРТУАЛ МАДАНИЯТИ ВА МЕДИА САВОДХОНЛИГИНИ

ОШИРИШ МАСАЛАЛАРИ

М. Муродов

УзМУ "Педагогика ва умумий психология" кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу макола ёшларни ижтимоий тармокдардан фойдаланишда виртуал-педагогик маданиятини ривожлантириш бугунги куннинг долзарб муаммоларидан бири сифатида тахлил килинган. Шунингдек, виртуал маданиятини ривожлантиришнинг зарурлиги ижтимоий тармоклардан фойдаланиш мисолида урганилган. Ёшларда, ота-оналарда виртуал маданиятни ривожлантириш, аввало уларнинг узларини виртуал - ахборот тахдидлардан химоя килиш, колаверса, ушбу тахдидларга нисбатан иммунитет хосил килиниши баён этилган.

Калит сузлар: Ижтимоий тармоклар, виртуал маданият, ижтимоий тарбия, жамият, ота-она, укитувчи, махалла, тарбия, таълим, медиа маданият, педагогик маданият, мадиатаълим

АННОТАЦИЯ

В данной статье анализируется развитие виртуально-педагогической культуры молодежи в условиях использования социальных сетей как одной из актуальных проблем современности. Так же исследуется необходимость развития виртуальной культуры на примере использования социальных сетей. Описано развитие виртуальной культуры у молодежи и родителей, прежде всего их защита от виртуально-информационных угроз, а так же создание иммунитета к этим угрозам.

Ключевые слова: Социальные сети, виртуальная культура, социальное образование, общество, родители, педагог, соседство, воспитание, образование, медиакультура, педагогическая культура, медиаобразование.

ABSTRACT

This article analyzes the development of virtual-pedagogical culture of young people in the use of social networks as one of the urgent problems of today. Also, the need to develop virtual culture is studied on the example of using social networks. The development of virtual

May 6, 2023

399

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^

culture among young people and parents, first of all, their protection from virtual-informational threats, and also the creation of immunity to these threats, is described.

Keywords: Social networks, virtual culture, social education, society, parents, teacher, neighborhood, upbringing, education, media culture, pedagogical culture, media education

XXI acpga rgoöaggamyB ^apaeHu Toöopa nyKypgamuö, axöopoT coxacura Tagaö Ba эxтнe^ Huxoarga opTuö öopMoKga. ^yHe puBo^gaHumuHuHr acocuH тeнgeнцнflgapн opacuga axöopoTgamraH ^aMuaTra yTum MyxuM Ba3u$a xucoögaHagu, atHu ^aMH^THHHr öapna ^aöxagapuga BupTyag BocuTagapuHuHr Tatcupu gog3apö caHagagu. EyHga y3apo neKcro axöopoT agMamumHuHr KeHraÖHfflH, H^THMOUH-MagaHUH uHTerpauuflgamyBHuHr nyKypgamumu Ba HHTeHCHBnarnHfflH xogaruga emgapga BepTyag MagaHuaTHHu puBO^naHTupum, yHHHr ycgyöuö TatMHHOTHHH aHaga KeHraHTupum 3apyparu MaB^yg экaнgнгн ^KKon Ky3ra TamgaHgu. Y3ÖeKHCTOH PecnyöguKacu Ba3upgap MaxKaMacuHHHr «Y3gyKcu3 MatHaBufi Tapöua кoнцeпцнacннн TacguKgam Ba yHu aMagra omupum nopa-Tagöupgapu Tyrpucuga»™ K^apopu öegrugaHuö, y3gyKcu3 MatHaBuH TapöuaHu aMagra omupumga OTa-OHa, TapSuanu, yKmyBHu, y3gyKcu3 TatguM Myaccacagapu Ba Maxagga ^aMoaTHuguruHuHr y3apo caMapagu xaMKopguru MexaHu3MgapuHu umgaö nuKum MyxuM axaMuar Kacö этagн.

^yHe SyHuna axoguHuHr Kyn kucmu эpтaga6 TypraHgaH ui^^moum TapMoKgapra Ky3 TamgaHgu, axöopoTra эгa öygumra Ba aHru axöopoTgapHu gycTgapu öugaH öygumumra xapaKaT Kugap экaн. X,ap öup ui^^moum TapMoKgapga axöopoT agMamyBnu uhcoh öup aKKayHT opKagu 10 gaH opTuK KaHaggap opKagu axöopoTgapra эгa öygap экaн.

X,ap öup uhcoh xaeTuga öup MapoTaöa öygca xaM ui^^moum TapMoKgap opKagu axöopoT ogca, axöopoTgap agMamuHyBura KagaM KyHca, KefiuHru ca^ap yHgaH hukuö KeTum ^yga kuhuh öygagu, my acocga BupTyag ogaMra Toöe öyga öomgaHgu.

EyryHru KyHga emgap, ygapHuHr oTa-oHagapu xaM TeHr paBumga Moöug agoKa BocuTagapu opKagu ui^^moum caHTgapgaH gouMufi paBumga, atHu yfiga, um KugaeTraHga, yKumga, Kynaga, gapc ^apaeHuga Ba öomKa xogaTgapga öeMagog axöopoTgamMoKga. Ey Kaöu axöopoTgamumga xarroKu öupuHHugapgaH öygum ycTuHguK KugMoKga, atHu Youtube, Instagram Ba x.K. Kaöu umuMoufi axöopoT agMamuHyBu opKagu axöopoTgapra эгa öyguö, ygapHu öupuHHugapgaH öyguö oMMara TapKaramra

May 6, 2023

400

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotining^oydevor^

харакат килмокдалар. Ота-оналарнинг ва уларнинг фарзандлари, ёшларнинг доимий фойдаланадиган мобил алока воситалари оркали купрок Youtube, Instagraщдан фойдаланиб келаётганини куриш мумкин.

Ахборотлашган жамият шароитида инсоният виртуал оламда иштирок этар экан, инсонда виртуал мулокот маданияти, виртуал ахборотлашиш маданияти, умуман виртуал маданияти ривожланган булиши лозим. Инсоният онгида виртуал маданиятни ривожлантириш оркали дунё буйича куплаб глобал, кибер жангларни олдини олинган булар эди. Ёшлар ижтимоий тармоклар оркали билар билмас узлари ва бошкалар хакидаги маълумотларни ошкор килишади, лекин ушбу маълумотлардан гараз ниятларда фойдаланувчилар хам хозирги кунда куплаб учрайди. Ёшлар ва катталар онгини бузувчи турли хил экстремистик ва террористик гурухлар хам уз навбатида виртуал олам оркали уз гирдобига тортиб кетмокда, ушбу гирдобга карши иммунитет хосил килишда виртуал маданиятнинг ахамияти жуда катта. Ёшлар узларида кечаётган кийинчиликлар, тушунмовчиликлар хакида уз якинларига эмас, балким виртуал олам оркали дуст тутинган инсонларга ишонишмокда. Лекин виртуал оламда айнан кайси ниятларда, кайси максадларда ёшлар фикрига кушилаёганларнинг эса максадлари доим хам ошкор булавермайди.

Амалий фильтрлаш нима дегани, кандай тушуниш мумкин? Амалий фильтр дегани, виртуал оламни, электрон ахборотлашиш манбаларини амалий тарзда, яъни такиклар куйиш, кодлаб куйиш демакдир. Бугунги кунда амалий фильтрларни сайтларга нисбатан, ижтимоий тармокларга нисбатан кулланилмокда. Бутун дунё буйлаб "Тик - Ток" тез оммалашган ижтимоий тармок платформаларидан бир хисобланади. Албатта, ушбу тармокдаги контентларнинг турли йуналишлар асосида шаклланганлигини инобатга олиб, бугунги кунда мамлакатимиз ахолисининг, аксарият ёшларнинг онгига салбий таъсир курсатувчи омиллари жуда куплигини инобатга олган холда "Тик - Ток" ижтимоий тармокдан мамлакатимизда фойдаланиш учун амалий такик куйилган. Лекин шундай булишига карамай, ёшлар, ота-оналар хам ушбу тармокдан бемалол фойдаланиш имконига эга булмокдалар. Кодланган сайтларни очувчи дастур асосида ушбу ижтимоий тармокдан фойдаланиш имкони мавжуд. Демак, куриниб турибдики ижтимоий тармокларни, виртуал ахборот алмашинуви майдонини амалий такиклар асосида такиклаш яхши самарали натижа бермайди. Албатта "Тик - Ток" ижтимоий тармогида ёшлар онгини бузувчи ахборотлар, видео роликлар жуда куп, айнан шу каби роликларга нисбатан ёшларда, барча

May 6, 2023

401

ахолида куникма хосил булиши лозим. Амалий такиклар асосида эмас, балки ушбу тармокларда ёшларни маънавий камолатини шакллантирувчи материаллар куйилса, ёшларни шу асосида кизиктирилса, амалий такикнинг кераги хам булмайди. Инсон зоти узлаштирилиши узига осон, тез хазм булувчи ахборотларга кизикади, ахборотлар узатиш, маълумотлар беришни осонлаштириш, ижтимоий тармокларда бачкана холатлар оркали эмас, кизикарли маълумотлар асосида такдим килиш лозим. Купинча биз ахборотларни такдим килишда мураккаб йулдан боришга харакат киламиз, ёшларга хаётни чиройли килиб курсатишга харакат киламиз. Лекин ёшлар реал хаётни куриб катталарнинг эртагини ёлгон эканлигини пайкай бошлайди ва узининг тушунчалари билан ота-оналарининг тушунчалари уртасидаги ухшашликни топишга харакат килади. Шунинг учун ёшлар кизикувчан, барча нарсаларни кузатиб куришга, бирор янги нарсани синаб куришга интилади. Шундай экан, ёшларни, умуман барчани виртуал оламнинг салбий томонларидан саклаш учун биринчи навбатда амалий фильтрлаш эмас, балки онгли фильтрлаш лозим. Бу эса, виртуал маданиятни ривожлантириш хисобланади. Виртуал оламда керакли ахборотлардан кераксизини ажратиб олиш, бу, айнан интернетдан фойдаланиш маданияти дейилади. Интернет фойдаланувчиси, аввало нима максадда интернет тармогидан фойдаланаётганини, максадни англаб етиши лозим. Барча ахоли каби ота-оналарнинг хам интернет оламида мулокот учун уз гурухлари, севимли, хаётини тасаввур кила олмайдиган ижтимоий тармоклари мавжуд, ота-оналар интернет фойдаланувчи сифатида, интернет фойдаланувчисининг маданиятини кандай талкин килишмокда.

Бугунги кунда жахон буйича кузатадиган булсак, аксариат ахоли бир бири билан мулокот килишда турли ижтимоий сайтлардан фойдаланишмокда. Буларнинг ичида Узбекистонда ахолининг бир-бири билан мулокот килиши учун телеграмм месенджери энг оммабоп хисобланади. Ушбу месенджер оркали ахоли, ёшу кари бир бири билан турли ахборотларни алмашишади, хозирги кунга келиб, хаттоки ушбу месенджер оркали 2 нафардан ортик фойдаланувчи видео мулокот килиши хам мумкин. Ота-она ва фарзандлар бирдек телеграмдан фойдаланади. Messenger - инглиз тилидан олинган булиб, хабар маъносини англатади ва тулик холда тезкор хабар алмашинув дастури хисобланади. Ушбу дастур оркали инсонлар бир-бирлари билан ахборот алмашадилар, дунё буйича ахоли бир-бири билан богланиб, узаро фикр алмашиниши, ахборот

May 6, 2023

402

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^^araqqiyotiningpoydeyor^

ajiMamHHHmH MyMKuH. Y3öeKucToHga axonu TenerpaMM MeceHg^epugaH KeHr ^ofiganaragu. Viber, WhatsApp Ba öomKa MeceHg^epnap opKanu Y3öeKucToHga acocaH aKuH KapuHgomu, gycTnapu gyHe MaMnaKarnapuga amaeTraH ökh MexHaT Myxo^upu cu^araga umnaeTraH TaHumnapu öunaH MynoKoT Kunumga KynpoK ^ofiganaHagunap. Y3ÖeKHCTOH axonucuHuHr энг Kyn kucmu afiHaH TenerpaMM opKanu öup-öupu öunaH MynoKoT Kunagunap. Y3 HaBöaruga ymöy MeceHg^ep öat3u xonarnap öyfiuna xuMoanaHraH xucoönaHagu. fflyHgafi öyncaga, öyryHru KyHga ymöy MeceHg^ep opKanu emnap, Karranap angaHaeTraHu, eKH öynMaca, öup öupnapura enroH, TeKmupunMaraH, xen KaHgafi acocra эгa öynMaraH MatnyMoTnapHu Möopunumu Ba öy MatnyMoTnapHuHr Te3 TapKanumu, ounanapra, emnap oHrura canöufi TatcupuHu Ky3arum MyMKHH.

Y3 KagpuaTnapuHu эзoзnaгaн oTa-oHa y3ra MunnaT BaKunnapura xoc KagpuaTnapHu xaM my xanKHuHr WTyru Ba u^Tuxopu geö TymyHagu. Y3 KagpuaTnapuHu Tyna y3namTupa onMaraH Ba MaB^yg Munnufi aHtaHanapu opragaru xaKuKufi Ma3MyHHu öyTKyn aHrnonMaraH uhcoh y3 pyxufi onaMuga KaHgafigup KeMTuKHu xuc этaцн Ba öyHgafi eramMoBnunuK MunnarnunuK xaMga y3ra MunnaT BaKunnapu onguga y3 ycTyHnuruH ucöoTnam ynyH urnunum cu^arnga HaMoeH öynumu MyMKuH.

Y3ÖeKucToH PecnyönuKacu npe3ugeHTu ffl.Mup3ueeB Y3ÖeKucToH PecnyönuKacuHuHr Кoнcтнтyцнacн Kaöyn KunuHraHnuruHuHr 24 fiunnurura öarumnaHraH TaHTaHanu MapocuMga cy3naraH "^oHyH ycTyBopnuru Ba uhcoh MaH^aarnapuHu TatMuHnam - ropT TapaKKueTu Ba xanK ^apoBoHnuruHuHr rapoBu" MaB3ycugaru Matpy3acuga: EyryHru Te3 y3rapaeTraH gyHe uhcohuät onguga, oTa-oHanap afiHuKca, emnap onguga aHru-aHru, öyroK uMKoHuaTnap onMoKga. ffly öunaH öupra, ynapHu unrapu KypunMaraH Typnu eBy3 xaB^-xarapnapra xaM gynop KunMoKga. Fapa3nu Kynnap cogga, ryp öonanapHu y3 oTa-oHacura, y3 roprara Kapmu Kafipaö, ynapHuHr xaerara, yMpura 3omuh öynMoKga.

EyHgafi KecKuH Ba TaxnuKanu mapouTga öu3 oTa-oHanap, ycTo3 Mypaööufinap, ^aMoaTHunuK, Maxanna ^aonnapu öy Macanaga xymepnuK Ba oroxnuKHu aHaga omнpнmнмнз KepaK. Eu3 oTa-oHanap y3 $apзaнgnapнмнзнн öupoBnapHuHr Kynura öepuö KyfiMacgaH, ynapHu y3uMu3 тapöнanamнмнз no3uM. EyHuHr ynyH emnapuMu3 öunaH KynpoK rannamum, ynapHuHr Kanöura KynoK conum, gapguHu эmнтa onum, KepaK öynca, MyaMMonapura enuM Tonumga aManufi KyMaK öepumuMu3 KepaK, geö TatKugnagunap.

AxöopoTnamraH ^aMuaT mapouTuga oTa-oHa Ba emnap BupTyan MyHocaöaTnapuHuHr axöopoT эxтнe^napнga BupTyan -

May 6, 2023

403

P

педагогик маданиятни ривожлантиришда онгли фильтрлаш мухим хисобланиб, етарли тарзда англаб етилмаган. Буни ижтимоий тармокларни, сайтларни амалий фильтрлар асосида такиклашга уриниш холатлари оркали тахлил килиш мумкин.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ги П^-1059-сонли Кдрори, 31 дкабрь, 2019.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида" ги ПФ-60-сонли Фармони, 28 январь, 2022.

3. Бабашев, Ф. А. МЕДИАОБРАЗОВАНИЕ-НЕОТЪЕМЛЕМАЯ ЧАСТЬ НЕПРЕРЫВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. Му- аллим «i м зликсиз билимлендири3, 63.

4. Erkaboyeva, N. S. (2016). FEATURES OF MODERN UZBEK FAMILIES. Ученый XXI века, (4-1), 36-39.

5. Хайдарова Х.Р. Ахборотлашган жамият шароитида ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантириш масалалари. Монография. Т.: "Innovatsion rivojlanish nashriyot - matbaa uyi" 2022, 216 б.

6. Хайдарова Х.Р. (2022). АХБОРОТЛАШГАН ЖАМИЯТ ШАРОИТИДА ОТА-ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ИСТЩБОЛЛИ ЙУНАЛИШЛАРИ. Замонавий таълим журнали. 2022 й, № 5 сони , 55-64 б.

7. Хамрокулова, Ш., & Тулишов, Г. (2023). ОИЛА-ИЖТИМОИЙ ЭКОЛОГИК ТАРБИЯ СУБЪЕКТИ. Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 291-296.

8. Shomurotova, N. (2020). Оиладаги соглом муносабатлар. Архив научных исследований, (22).

9. Shomurotova, N. (2020). Оммавий маданият. Архив научных исследований,

(22).

May 6, 2023

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.