Научная статья на тему 'ИЖТИМОИЙ ТАРМОҚЛАРДАГИ МОДЕРНИЗАЦИЯ ЖАРАЁНЛАРИ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА'

ИЖТИМОИЙ ТАРМОҚЛАРДАГИ МОДЕРНИЗАЦИЯ ЖАРАЁНЛАРИ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

6
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
интернет / ижтимоий тармоқлар / маданият / ёшлар / таълимтарбия / ижтимоий тарбия / интернет / социальные сети / культура / молодежь / образование / социальное образование.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Ш А. Шодмонов

Ижтимоий тармоқларда юз бераётган модернизация ва инновациялар педагогика соҳаси учун ҳам жуда муҳим аҳамият касб этиб бормоқда. Чунки педагогика бу фақатгина анъанавий ўқитиш, дарс бериш эмас, балки таълим бериш жараёнида техника ва технологияларнинг барча ютуқларидан фаол фойдаланган ҳолда ривожланиб борадиган соҳа ҳисобланади. Ушбу мақолада бугунги кунда мактаб ўқувчиларининг интернетдан фойдаланиш маданиятини шакллантириш ҳақидаги фикрлар билдирилади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Процессы модернизации и инновации, имеющие место в сфере интернета и в частности, социальных сетей, приобретают все большее значение для педагогики. Педагогика является областью, которая расширяется и совершенствуется не только за счет использованиие традиционных методов обучения и организация занятий, но и за счёт применения всех последних достижений научно-технического прогресса. В этой статье говорится о важности формирования мировозрения учащихся школ посредством интернета и социальных сетей

Текст научной работы на тему «ИЖТИМОИЙ ТАРМОҚЛАРДАГИ МОДЕРНИЗАЦИЯ ЖАРАЁНЛАРИ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА»

National University of Uzbekistan Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023

Quality education — the foundation of Sifatli ta'lim — O'zbekiston

Uzbehistan's^evelopment^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^araqqiyotin

ИЖТИМОИЙ ТАРМОКЛАРДАГИ МОДЕРНИЗАЦИЯ ЖАРАЁНЛАРИ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА

Ш. А Шодмонов

УзМУ "Педагогика ва умумий психология" кафедраси катта укитувчиси,

п.ф.ф.д. (PhD)

АННОТАЦИЯ

Ижтимоий тармокларда юз бераётган модернизация ва инновациялар педагогика сохаси учун хам жуда мухим ахамият касб этиб бормокда. Чунки педагогика бу факатгина анъанавий укитиш, дарс бериш эмас, балки таълим бериш жараёнида техника ва технологияларнинг барча ютукларидан фаол фойдаланган холда ривожланиб борадиган соха хисобланади. Ушбу маколада бугунги кунда мактаб укувчиларининг интернетдан фойдаланиш маданиятини шакллантириш хакидаги фикрлар билдирилади.

Калит сузлар: интернет, ижтимоий тармоклар, маданият, ёшлар, таълим-тарбия, ижтимоий тарбия

АННОТАЦИЯ

Процессы модернизации и инновации, имеющие место в сфере интернета и в частности, социальных сетей, приобретают все большее значение для педагогики. Педагогика является областью, которая расширяется и совершенствуется не только за счет использованиие традиционных методов обучения и организация занятий, но и за счёт применения всех последних достижений научно-технического прогресса. В этой статье говорится о важности формирования мировозрения учащихся школ посредством интернета и социальных сетей

Ключевые слова: интернет, социальные сети, культура, молодежь, образование, социальное образование.

ABSTRACT

The processes of modernization and innovation, taking place in the field of the internet and in particular, social networks, are becoming increasingly important for pedagogy. Pedagogy is an area that is expanding and improving not only through the use of traditional teaching methods and organization of classes, but also through the application of all the

May 6, 2023

471

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston

latest achievements of scientific and technological progress. This article talks about the importance of shaping the worldview of schoolchildren through the internet and social networks.

Keywords: internet, social networks, culture, youth, education, social education

Бугунги кунда бирор мамлакатни буйсиндириш учун оммавий ахборот воситалари ва интернетнинг узи кифоя килмокда. Куч ишлатиш, мажбурлаш, зуравонлик, ахборот оркали таъсир килиш, одамларни бирор бир гояга ишонтириш, онгни бошкариш механизмларига алмашаяпти. Куч оркали максадга эришиш инсоният томонидан бирдек кораланади, чунки бунда инсонга жисмоний огрик, шикаст, моддий зарар етказилади. Ишонтириш воситасидан фойдаланиб, харакат килаётганларни эса бирор нарсада айблаш кийин. Зеро, улар таргиб килаётган гоялари ортида кандай манфаатлар яширинганини билиш осон эмас.

Ахборот оркали инсон тафаккурини забт этиш хам халк, мамлакат, худудни босиб олишнинг бироз маданийлашган куриниши хисобланади, бирок бунда истилочининг ким экани номаълум булади, хатто ахоли узини босиб олиш учун кураш олиб бораётганини билмайди ва сезмайди хам. Бу кураш яширин равишда амалга оширилгани боис, унга очикчасига каршилик курсатиб булмайди.

XX асрнинг 30-йилларида янги назария пайдо булди. Бу назариянинг муаллифи - Италия компартиясининг асосчиси ва назариётчиси Антонио Грамши эди. Грамшининг фикрича, гегемония жамиятнинг "маданий узаги" га таянади. Бу узак инсоннинг хаёт, яхшилик ва ёмонлик тугрисидаги тасаввурларини, билим ва тажрибани, анъана ва рамзларни уз ичига камраб олади. Маданий узак канчалик баркарор булса, мавжуд тартибни саклаб колишни ихтиёр этган жамоанинг иродаси хам шу кадар катьий булади. Маданий узакнинг кучсизланиши ёки купорилиши эса жамоа иродасининг емирилишига олиб келади ва инкилоб учун замин яратади.

Маданий гегемонияга эришиш учун маданий узакка тажовуз килинади. Бунинг учун портлатиш, купориш шарт эмас, балки интернет ва ижтимоий тармокларда узакни купорувчи вирус-гояларни таркатишнинг узи кифоя. Телевидения, интернет ва ижтимоий тармоклар каби глобал ахборот макони шаклланган бугунги кунда, афсуски, маданий гегемония учун курашдан, бошкача айтганда, инсон онги ва калби учун курашдан крчиш осон эмас.

May 6, 2023

472

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori

Бугунги кунда ахборот технологияларининг ривожланиши миллий чегараларни тан олмайдиган мулокот мухитини пайдо килди. Ушбу мухит инсониятга чексиз имкониятлар бериши билан бирга одамлар маънавий онгини захарлайдиган салбий маълумотларни хам бера бошлади. Булар мафкуравий тахдидларда аник ва равшан намоён була бошлади. Ушбу жараёнларнинг асл максадларини англаган холда бугунги кунда интернет оркали кириб келаётган турли маданиятлар никобидаги ахлоксизликни таргиб килувчи тахдидларнинг олдини олишга оид халкаро тажрибаларни урганиш мухим ахамият касб этади. Чунки XXI аср ахборот технологиялари, айникса, интернет ва ундаги ижтимоий тармоклар маълумотларнинг асосий манбаи сифатида жамиятда, дунёда жиддий узгаришларни киритди. Хрзирги кунда интернетда хавфсизликни таъминлаш жахон хамжамиятида хам жиддий муаммо сифатида талкин килинмокда.

Интернетнинг кенг таркалиши усмир ёшлар учун хавф-хатарни хам келтириб чикаради. Интернетда ёшлар катталарнинг кузатувларисиз хар кандай маълумотга эга булмокда, айникса, ёшлар интернетнинг фойдали томонларидан кура ундан ахлоксизлик гояларини таргиб килувчи маълумотларни олишга купрок интилмокда.

Бугунги кунда энг оммалашган жараёнлардан бири бу ижтимоий тармоклар, жумладан Телеграм, Инстаграмм ва Тик-Ток кабилар билан боглик муаммолардир. Ушбу мессенжерлар одамларнинг узогини якин килиш максадида, уларни доимо алокада булиб туриши учун ташкил этилган булсада, аммо у бугун ахлоксизликни таргиб килувчи ижтимоий тармокка айланиб, ёшларни тобора узига жалб килиб бормокда.

Унинг яна бир жихати шундаки, ушбу ижтимоий тармокларда ахлоксизлик гояларини чеклашга оид конун-коида мавжуд эмас. Мавжудлари эса осонлик билан четлаб утилмокда. Уларда кечаётган жараёнлар ёшлар онгини том маънода захарламокда ва уларни миллий маънавиятдан йироклаштирмокда. Шу уринда эронлик тадкикотчи Сайидтахер Тагерининг фикрича "Интернетга фильтр куйиш муаммосини хал килиш керак", деган фикрлари бугунги кун учун хам долзарб булиб колмокда. Шундай экан, ушбу жараёнда Интернет оркали кириб келаётган салбий ахборотлардан ёшларни химоя килиш борасида дунё мамлакатлари ва халкаро ташкилотлар тажрибаларини урганиш ва уларни миллий тажриба билан мослаштириш давр нуктаи назаридан мухим хисобланади.

May 6, 2023

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqivotining povdevori

Ёшларнинг интернет муаммосига учрашига куйидагиларни курсатиш мумкин: камгап, одамови булиб колиш, жонли мулокотнинг камайиши натижасида нутк, гаплашиш одоби билан боглик булган муаммолар, огзаки гаплашиш камайиши, ораторликнинг пасайиши ва йуколиши, факат эшитишга мойилликнинг ошиши ва бошкариладиган объектга айланиб колиш, эринчоклик, камхаракатлик, соглом хаёт тарзининг бузилиши, жамиятдан ажраб колиш, узоклашиш, реал муносабатларнинг йуклиги, мия тормозланиши, янги маълумотларни кам узлаштирадиган булиб колиш, факат интернетда утириш янгиликка интилмаслик ва онгсизликка олиб келиши, миямизни янги маълумот олишга булган кунлик норма микдорини сурункали равишда кераксиз "кулранг" маълумотлар билан тулдириб бориш, люмпенликнинг авж олиши, эгоистик характерга эга булиб колиш. Буларнинг хаммаси шахснинг тугри шаклланишига салбий таъсир этиши барчага маълум.

Бугун ишонч билан айтишимиз мумкинки, интернет ёшларнинг энг якин дустига айланиб улгурди. Аммо хар кандай ахборотда узига хос максад муддао булади. Бу муддаолардан эса хали дунёкараши шаклланмаган ёшлар манипуляцияланиб боради. Интернетнинг аномаллиги - виртуал дунё ёшларини ижтимоий тармоклар, чатлар, диний секталар, радикал сиёсий гурухлар, турли ахлокий меъёрларга зид сайтлар домига тортади. Натижада интернет уларнинг реал хаётига айланиб, соглом турмуш тарзидан, кизикишларидан, тенгдошлари ва якинлари билан буладиган соглом мулокотдан узоклаштиради. Натижада ижтимоий хаётдан бегоналашув содир булади. Бу ходиса эса узига хос, инсониятга ёт дунёкарашни шакллантиради. Бундай холат эса факат виртуал дунё дунёкараши билан яшаш мухитини яратади. Интернет узининг дунёсига айланиб улгурган ёшлар масъулиятсизлик, беэътиборлик, ёвузлик, шафкатсизлик касалига мубтало булишии тадкикотчилар томонидан маълум килиб келинмокда. Бундай мухитда юкорида келтирилган салбий окибатларни олдини олиш ута мухим саналади.

Ёшларнинг салбий информациялар таъсирига тушиб колмаслик чораларини куриш хам, муаммонинг ечимларидан бири хисобланади. Бунда, ёшларни кизиктира оладиган сайтлар, ижтимоий тармоклар, уларнинг яхши ва ёмон томонларини вактида очиб бериб йулланма бердигпн дастурлар ишга тушурилиши лозим. Бундай харакатлар хам маълум даражада масалага енгиллик яратиши шубхасиз.

REFERENCES:

May 6, 2023

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of

Uzbekistan'sdveomem^^^^^^^m

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotimng^oydeyor^

1. "Умумий педагогика" укув кулланма. Ахрарова З.Б., Садикова Ш.О., Содиков У.Ж. Аллаярова А.С., Шодмонов Ш.А. Тошкент "Мумтоз суз" нашриёти, 2020

2. Педагогика. Н.Гайбуллаев ва бошкаларнинг маърузалар матни. Тошкент, Университет нашриёти, 2005. Б.26

3. Бабашев, Ф. А. (2018). Технология интеллект-карты в профессиональной компетентности будущих учителей. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (7), 99-101.

4. Бабашев, Ф. А. (2018). Реформы, нацеленные на дальнюю перспективу. Вопросы науки и образования, (1 (13)), 118-119.

5. Бабашев, Ф. А. МЕДИАОБРАЗОВАНИЕ-НЕОТЪЕМЛЕМАЯ ЧАСТЬ НЕПРЕРЫВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. Му- аллим rej м зликсиз билимлендири3, 63.

6. Джураев, Б., & Шодмонов, Ш. А. (2014). Правовое воспитание учеников подросткового возраста в различных видах деятельности. In Педагогика: традиции и инновации (pp. 189-191).

7. Хайдарова, Х. Р. (2021). Ота-оналарнинг виртуал педагогик маданиятини ривожлантиришнинг амалий масалалари. Academic research in educational sciences, 2(3), 243-249.

8. Хайдарова, Х. Р. (2020). ПОВЫШЕНИЕ ВИРТУАЛЬНОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ РОДИТЕЛЕЙ НА ОСНОВЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА. Новые импульсы развития: вопросы научных исследований, (2), 366-370.

9. Гозиев Э. Педагогик психология асослари. Тошкент, Университет нашриёти, 1997. Б.29

10. Hamrokulova, S. (2022). PEDAGOGICAL-PROGRAMM IMPLEMENTATION OF THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN HIGHER CLASS PUPILS OF SECONDARY SCHOOLS. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND COMPUTER SCIENCES (CAJECS), 1(4), 52-56.

11. Шодмонов, Ш. А. (2021). СОЦИАЛЬНЫЕ СЕТИ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ МИРОВОЗЗРЕНИЯ УЧЕНИКОВ.

12. БМТ нинг статистик маълумотлари. "Информационное поле - Взгляд на будущее" 2-3ст. 2017

13. Узбекистан Республикасининг "Ёшларга оид давлат сиёсати тугрисида"ги конуни

14. "Бола хукукларининг кафолатлари тугрисида" ги конун

May 6, 2023

475

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.