National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston
ТРАНСФОРМАЦИЯ - ОТА-ОНАЛАРНИНГ ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ТИЗИМИ СИФАТИДА
Хилола Ра^имбердиевна Хайдарова
УзМУ катта укитувчиси психология фанлари номзоди
АННОТАЦИЯ
Маколада виртуал-педагогик маданият узига хос трансформация тизими сифатида тахлил килинган. Шунингдек, ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантиришнинг заруриятига доир масалалар урганилган. Ота-оналарда виртуал маданиятни ривожлантириш оркали нафакат уларнинг фарзандларини, ёшларни виртуал - ахборот тахдидлардан химоя килиш, балки ота-оналарнинг узларида хам ушбу тахдидларга нисбатан иммунитет хосил килиниши эмпирик жихатдан баён этилган.
Калит сузлар: Ота-она, ёшлар, трансформация, онгли фильтирлаш, оила, мактаб, махалла, тарбия, маданият, виртуал, медиа, ахборот, компьютер, саводхонлик, виртуал назорат, фарзандлар.
АННОТАЦИЯ
В статье анализируется виртуальная педагогическая культура как уникальная система трансформации. Также были изучены вопросы, связанные с необходимостью развития виртуальной педагогической культуры родителей. Эмпирически установлено, что благодаря развитию виртуальной культуры у родителей не только их дети и молодежь защищаются от виртуально-информационных угроз, но и сами родители становятся невосприимчивыми к этим угрозам.
Ключевые слова: Воспитание, молодежь, трансформация, сознательная фильтрация, семья, школа, район, образование, культура, виртуальный, медиа, информация, компьютер, грамотность, виртуальный контроль, дети
ABSTRACT
The article analyzes the virtual-pedagogical culture as a unique system of transformation. Also, issues related to the necessity of developing the virtual pedagogical culture of parents were studied. It is empirically stated that through the development of virtual culture in parents, not only their children and young people are protected from
May 6, 2023
441
National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori
virtual-informational threats, but also parents themselves become immune to these threats.
Keywords: Parenting, youth, transformation, conscious filtering, family, school, neighborhood, education, culture, virtual, media, information, computer, literacy, virtual control, children
Узбекистан Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "20222026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида" ги ПФ-60-сонли Фармонларида Кенг жамоатчилик мухокамаси натижасида «Хдракатлар стратегиясидан — Тараккиёт стратегияси сари» тамойилига асосан ишлаб чикилган еттита устувор йуналишдан бешинчиси маънавий тараккиётни таъминлаш ва сохани янги боскичга олиб чикиш максади куйилган. Шунингдек, ота-оналарнинг педагогик маданиятини ривожлантириш замонавий жамиятнинг энг мухим вазифаларидан бири, давлат ижтимоий сиёсатининг бир кисми булиши керак. Олиб борилган
тадкикотлар шуни курсатадики, хозирги пайтда ота-оналар билан уларнинг педагогик маданиятини ривожлантириш буйича тизимли ишлар йулга куйилмаган. Бир вактлар анаънавий мактабларга хос булган ота-оналар билан ишлаш шакллари: педагогик универсал таълим, педагогик таълим йуколган. Ота-оналарнинг педагогик маданияти феноменологияси, уни янги ижтимоий-иктисодий шароитларда шакллантириш шакллари ва усуллари тугрисида хам аник тасаввур мавжуд эмас. Ота-оналарнинг педагогик маданиятини ривожлантириш концепциясини куриш учун хозирги ижтимоий-педагогик вазиятни, махаллий ва хорижий мактабларда хам ота-оналар билан психологик-педагогик иш тажрибасини тахлил килиш зарур.
Айнан биз олиб борган тадкикотларимиздан маълумки, виртуал-педагогик маданият узига хос трансформация тизими сифатида инсонлар хаётини тартибга солиши билан алохида ажралиб туради. Ушбу ёндашувга асосланиб айтиш мумкинки, виртуал-педагогик маданиятни ривожлантириш асосида жамиятда усиб келаётган ёш авлод тарбияси билан боглик маънавий-ахлокий муаммоларни хал этиш ёки тартибга солиш объекти компьютер воситасида хамда узаро виртуал мулокот жараёнида шахсларнинг рационал фаолияти ва хатти-харакатидан иборат булади.
Ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантириш тизими глобал трансформацияси асосида
ёшларда виртуал тобеликка кдрши маънавий-ахлокий
May 6, 2023
National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of
Uzbekistan'sdveomem^^^^^^^m
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotimng^oydeyor^
иммунитетни хосил килиш мухим хисобланиб, мактабда укувчиларни педагогик ва психологик мониторинг килиш оркали керакли йуналишларни аниклаш уз ахамиятига эга.
Ота-оналар фарзандлари билан ахборот маконида ахборотларни ёшлар билан бирга мухокама килиш оркали, ёшларда ахборот эхтиёжларидаги куникмаларини шакллантириш мумкин. Ота-оналарнинг фарзандлар билан биргаликдаги тахрирлари, ахборотларга нисбатан булган карашлари кай даражада мос ёки кайси жихатларда карашларда карама-карши фикрлар вужудга келмокда, умуман ота-она фарзандлар билан ОАВ оркали хабарлар, ахборотларни мухокама килишга кай даражада вакт ажратмокдалар, кай даражада токатли булмокдалар. Ушбу жихатларни билиш максадида, "Фарзандингиз билан биргаликда ОАВ лари оркали бериладиган ахборотларни мухокама киласизми?" савол оркали ота-она фикри урганилди. 18 нафар (10 %) вакти вакти билан фарзандлар билан фикр алмашиниб туриши хакида, 30 нафари (17 %) ха, лекин камдан кам, 62 нафари (36%) фарзандлар билан мулокотга вакт етмаслиги, шу билан бирга умуман мухокама килолмаслиги, 39 нафари (23 %) йук, деган фикрларни билдирган.
Лекин куп холатларда ота-она ва фарзандлар узаро мулокот килиш холатлари камайиб бормокда, бу уз навбатида ёшларнинг виртуал оламда адашиб колиш холатлари, виртуал оламда узлигини йукотиш холатларига сабаб булмокда.
Ота-оналарнинг узларида хам етарли даражада виртуал маданият, куникмалар кай даражада шаклланган. Улар виртуал ахборотларни саралай олмокдаларми, уларда виртуал оламда адашиб колмасликлари учун иммунитет хосил булганми?
Ушбу саволларга жавоб олиш максадида, "Виртуал ахборот ва матнларни тахлил килиш, саралаш кобилиятига эгамисиз?" мазмунидаги савол билан респондентларга мурожаат килинди. Ота-оналарнинг 43 нафари (18%) кайсидир маънода виртуал олам ахборотларини саралай олади, уларда етарли даражада куникмалар хосил булган. Яна 43 нафари (18%) деярли виртуал олам хакида, ахборотларни сараш хакида тушунчаларга эга, 28 нафари (11%) да эса кимларнингдир ёрдами эвазига виртуал ахборотларни саралай олиши мумкин, булмаса виртуал олам гирдобига шунгиб кетаверади, 103 нафари (41%) умуман виртуал оламда ахборотлапрни сараламайди, ушбу кобилиятга эга эмаслигини куриш мумкин.
May 6, 2023
443
National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotining^oydevor^
Ота-оналарда виртуал оламни тугри англаши, ахборотларни саралай олиш куникмаларининг хосил булганлиги, улардаги виртуал мулокот, виртуал ахборатлашиш маданиятини шаклланганлигидан далолат беради. Лекин бизнинг тахлил буйича ота-оналарнинг 18% гина виртуал ахборот маданиятини узларида мужассам этмокдалар. Уз навбатида ота-оналар хам турли холатларда виртуал - ахборот тахдидларга куникмалар, иммунитет шаклланганми?, деган савол пайдо булади. Ота-оналарда виртуал маданиятни ривожлантириш оркали нафакат уларнинг фарзандларини, ёшларни виртуал - ахборот тахдидлардан химоя килган буламиз, балки ота-оналарнинг узларида хам ушбу тахдидларга нисбатан иммунитет хосил килган буламиз.
"Ота-оналарнинг виртуал педагогик маданияти кандай ривожланади, деб хисоблайсиз?" деган саволга ота-оналар томонидан берилган жавоблардан, 43 нафари (15%) миллий, умуминсоний кадриятларимиз асосида, 57 нафари (24%) Интернетдан фойдаланиш одобига кура, 59 нафари (37%) ахборот технологияларидан олган маълумотларни тугри танлаш, фойдаланиш куникмаси оркали, 91 нафари (15%) жавоб беришга кийналаман, деган фикрларни билдиришган.
Албатта таклиф этилган жавоб вариантларининг барчаси мухим хисобланиб, ахборот технологияларидан олинган маълумотларини тугри танлаш, фойдаланиш куникмаларига эга булишда, миллий умуминсоний кадриятлар хам уз ахамиятига эга, ва шу билан бирга интернетдан фойдаланиш одоби хам тугри шаклланган булиши лозим. Интернетдан фойдаланиш одоби, албатта инсонлардаги идрок, онгли ечим топиш, купрок оммавийга эмас, акл билан хатти харакатини бошкариш хисобланади. Ушбу куникмаларни биринчи навбатда, ота-оналар ва уларнинг фарзандларида шакллантириш керак. Ушбу куникмалар педагогик тарбия, педагогик таълим оркали уйгунлаштирилади.
REFERENCES
1. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдикдаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ги ПК-1059-сонли Кдрори, 31 дкабрь, 2019.
2. Узбекистан Республикаси Президентининг "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида" ги ПФ-60-сонли Фармони, 28 январь, 2022.
3. Бабашев, Ф. А. (2018). Реформы, нацеленные на дальнюю перспективу. Вопросы науки и образования, (1 (13)), 118-119.
4. Бабашев, Ф. А. (2023). УЗБЕКИСТОН ТАЪЛИМ ТИЗИМИГА МЕДИАТАЪЛИМНИ ЖОРИЙ ЭТИШ
May 6, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
444
National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development
p
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori
МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 216-220.
5. Бабашев, Ф. (2022). УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМНИ ТИЗИМЛИ ИСЛО^ КИЛИШНИНГ УСТУВОР ЙУНАЛИШЛАРИ. Архив научных исследований, 2(1).
6. Хайдарова, Х. Р. (2021). Ота-оналарнинг виртуал педагогик маданиятини ривожлантиришнинг амалий масалалари. Academic research in educational sciences, 2(3), 243-249.
7. Хайдарова, Х. Р. (2020). ПОВЫШЕНИЕ ВИРТУАЛЬНОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ РОДИТЕЛЕЙ НА ОСНОВЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА. Новые импульсы развития: вопросы научных исследований, (2), 366-370.
8. Хайдарова, Х. Р., & кизи Расулова, Ф. К. (2023). МЕДИАСАВОДХОНЛИК МАСОФАВИЙ ТАЪЛИМ КОНТЕКСТИДА. Results of National Scientific Research International Journal, 2(2), 94-100.
9. Хайдарова, Х. Р., & Шомуротова, Н. Н. (2023). РАКАМЛИ МЕДИА ОРКАЛИ ОТА-ОНАЛАРНИНГ ВИРТУАЛ МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 937-941.
10. Hamrokulova, S. (2022). PEDAGOGICAL-PROGRAMM IMPLEMENTATION OF THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN HIGHER CLASS PUPILS OF SECONDARY SCHOOLS. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND COMPUTER SCIENCES (CAJECS), 1(4), 52-56.
11. Шомуротова, Н. Н. (2020). РОЛЬ СОЦИАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ. Вестник Ошского государственного университета, (1-4), 299-303.
May 6, 2023