National University of Uzbekistan
Google Scholar indexed
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-937-941
РАЦАМЛИ МЕДИА ОРЦАЛИ ОТА-ОНАЛАРНИНГ ВИРТУАЛ МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ
Хайдарова Хилола Рахимбердиевна
УзМУ, "Педагогика ва умумий психология" кафедраси доценти
Нигора Набижоновна Шомуротова
Узбекистан Республикаси Жамоат хавфсизлиги университети доценти
АННОТАЦИЯ
Ушбу макола ракамлимедианинг ота-оналарнинг виртуал-маданиятини ривожлантиришга багишланган булиб, бугунги кунннинг долзарб масалаларидан бири сифатида тахлил килинган. Шунингдек, ракамли медиа оркали ота-оналар Нетворк ракамли алокалар, ракамли этикет каби тушунчаларини кай даражада узлаштириши алохида баён этилган. Бугунги кунда дунё оммавий ахборот воситаларида ахборотни танлаш ва тугри бахолаш саводхонлиги долзарб муаммолардан бири эканлиги ва бу муаммонинг ечимини излашда аввало ракамли медиага алохида ахамият каратилган.
Калит сузлар: Ракамлимедиа, виртуал маданият, медиамаданият, виртуал саводхонлик, Нетворк ракамли алокалар, ракамли этикет, ракамли технологиялар, ота-она, таълим, тарбия.
АННОТАЦИЯ
Данная статья посвящена развитию виртуальной культуры родителей цифровыми медиа и анализируется как одна из актуальных проблем. Кроме того, отдельно описывается, в какой степени родители овладевают такими понятиями, как сеть, цифровая коммуникация и цифровой этикет с помощью цифровых медиа. На сегодняшний день грамотность отбора информации и правильная ее оценка является одной из актуальных проблем в средствах массовой информации мира, и в поиске решения этой проблемы цифровым СМИ придается особое значение.
Ключевые слова: Цифровые медиа, виртуальная культура, медиакультура, виртуальная грамотность, Сетевые цифровые коммуникации, цифровой этикет, цифровые технологии, родители, образование, воспитание.
ABSTRACT
This article is devoted to the development of the virtual culture of parents by digital media and is analyzed as one of the current issues. Also, the extent to which parents master concepts
April, 2023
937
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-937-941
such as network, digital communication, and digital etiquette through digital media is described separately. Today, the literacy of information selection and correct assessment is one of the urgent problems in the mass media of the world, and in the search for a solution to this problem, digital media is given special importance.
Keywords: Digital media, virtual culture, media culture, virtual literacy, Network digital communications, digital etiquette, digital technologies, parents, education, upbringing.
Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдикдаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ги Карори 2019 йил 31 декабрда тасдикланди. Ушбу Концепцияда ота оналарнинг фарзанд тарбияси буйича билимларини, педагогик маданиятини ошириш, оммавий ахборот воситалари, шу жумладан, Интернет жахон ахборот тармоги оркали таркатилаётган гаразли ахборотлар, одоб-ахлокни емирувчи иллатлар, ёшларни залолатга бошловчи бузгунчи гояларга карши соглом дунёкарашни шакллантиришга каратилган алохида чора-тадбирларга эътибор берилган. Шунингдек, оилада ота-оналарнинг фарзанд тарбиялаш методларига оид билимларини мунтазам ошириб бориш максадида: бола тарбиясида миллий тарбия методлари ва замонавий педагогларнинг илгор ютукларидан самарали фойдаланиш; махаллалардаги "Ота-оналар унверситетлари" да ота-оналар учун фарзандларда ёшига мос ижтимоий компетенцияларни тарбиялаш буйича тренинглар утказиш; "Тарбия мактаби" рукни остида ота-оналар, педагоглар учун телекурсатувлар, болалар, ёшлар учун расмлар билан безатилган ёркин, ранг-баранг кулланмалар, мультимедиа махсулотлари каби дидактик материаллар туркумини яратиш; узлуксиз маънавий тарбия амалиётида тупланган ижобий тажрибани оммалаштириш максадида "Ёш ота-оналар китоби" ва бошка методик кулланмалар асосида мультимедиали такдимотлар сериясини яратиш ва ота-оналарга таркатиш механизми йулга куйилади. Жамиятда ижтимоий-маънавий мухитни согломлаштириш, оилавий кадриятларимизга зид булган турли маънавий тахдидларга карши мафкуравий иммунитетни шакллантиришга каратилган профилактик тадбирларни ташкил этиш, худудлар буйича оилаларда соглом тарбиявий мухитни яратиш ва ота-оналарга тарбия усулларини ургатишга каратилган максадли ва манзилли таргибот тадбирлари ва тренинглар утказилади.
Бугунги ахборотлашган жамият шароитида таълим-тарбия масаласи мураккаб, кенг куламли масалалардан бири булиб, улкан маъсулиятли ишни оила, махалла, мактаб ва кенг жамоатчилик билан хамкорликда олиб бориш мухим экани исбот талаб
килмайдиган аксимомадир.
April, 2023
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-937-941
Виртуал сузи рус-узбек лугатида эхтимолий муайян шароитда мавжуд булиши мумкин ёки компьютер воситалари ёрдамида акс эттириладиган виртуал борлик, вокелик (компьютер курилмалари ёрдамида хакикий мавжуд шароитга ухшаш шароитни яратиш, хосил килиш) каби маьноларни билишимиз мумкин. Маданият сузи эса арабча, мадина - шахар, маскан, тараккиёт учоги каби маъноларини англатиб, табиат ва узаро муносабатларда акс этадиган инсоний фаолиятинингузига хос шаклини ифодалайдиган тушунча. Маданият алохида индивиднинг хаётий фаолияти, ижтимоий гурух ёки жамиятнинг фаолият усулини акс эттиради. Демак, виртуал маданият компьютер, ахборот воситалари оркали акс эттириладиган узаро муносабатлардаги инсоний фаолият тушинилади. Виртуал маданиятга ухшаш иборалар виртуал саводхонлик, медиамаданият, медиасаводхонлик булиб, бу ахборот ва оммавий зуравонликдан химоя кобигига ухшайди. Гуёки оммавий ахборот воситаларини таргиб килишда ракамли саводхонлик деб карашимиз хам мумкин.
Медиатаълим ракамли технологияларнинг усиб бораётган таъсири билан узвий боглик ва долзарб ахамиятга эга. Агар илгари Интернетдан фойдаланиш оддий сёрфинг ва чатлардаги мулокот билан чегараланган булса, хозирги пайтда ракамли ташувчилар билан ахборот алмашинуви шунчалик кенг таркалган ва фаолки, тармокдан мобил фойдаланиш смартфоннинг дунёга узига хос ойна булишини таъминлайди, унинг фойдаланувчисини эса фаол фойдаланувчига, ахборот таркатувчига, уни яратувчига айлантиради. Шу сабабли медиатаълим сохасидаги ракамлаштириш билан боглик яна бир мухим тушунчани — просьюмер — медиани яратиш/ишлаб чикариш иштирокчисини куриб чикиш максадга мувофик. Бу суз 1980 йилда Элвин Тоффлер томонидан таклиф килинган булиб, "ишлаб чикарувчи" ва "истеъмолчи/консьюмер" сузларидан ташкил топган.
Янги ахборот вокелиги ва медиага тулиб тошган дунёда newmedia: ракамли медиа, мобиль медиа, ижтимоий тармоклар ва х.к.лар фойдаланувчисидан нетворкинг, ремиксинг, sharing, контент ва мультимедиани юклаб олиш, яратиш, таркатиш ва саводли тарзда фойдаланиш куникмаларини талаб килади. Айнан шу сабабли newmedia экотизимини таърифловчи янги тушунчалар-ракамли саводхонлик, янги медиасаводхонлиги,
мультимедиасаводхонлиги тушунчалари пайдо булди [2].
^озирги пайтда гиперматнлилик тушунчаси нафакат ракамли ахборотга, балки тармокдан фойдаланувчиларга хам тегишлидир. Нетворк ракамли алокалар воситасида барчани ва барча нарсаларни боглаш тамойили сифатида одамлар ва машиналар, машиналар ва дастурлар, роботлар ва бошка техникалар уртасидаги муайян коммуникацияни
англатади [5].
April, 2023
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-937-941
Медиасаводхонлик хакида суз кетганда экспертлар шуни кайд этадики, "куникмаларнинг анъанавий туплами кенгаймокда. Катта маълумотлардан хабардорлик, шахсий маълумотларнинг махфийлиги, интернетда кулланиладиган алгоритмларни билиш, шунингдек, медиага киришиш ва ундан чикиш уртасидаги мувозанатга риоя кила олиш янги медиасаводхонлик компонентлари хисобланади" [3]. Шу тарика фойдаланувчининг "online" ёки "offline" режимини тавсифловчи тушунчалар бугунги кунда инсонлараро муносабатларда ва ахборот алмашинувида энг мухим сигналга айланди.
Медиасаводхонликка тегишли яна бир мухим тушунча netiquette — нетикет (ракамли этикет). Бу суз Интернетдан фойдаланувчилар хатти-харакатлари коидаларининг умумийлигидир. Ракамли этикетга риоя килиш янги ахборот тартибида медиадан саводли фойдаланишнинг мажбурий талабидир.
Бошкача айтганда, мутахассислар шуни кайд этадики, медиатаълим масс-медиани тушуниш ва тахлил килишнинг бош шартидир, яъни фукароларни ОАВ томонидан таркатиладиган сохта ёки манипулятив ахборотдан химоялашнинг асосига айланмокда. Айни пайтда у барчанинг ахборот билан алмашишда фаол иштирок этишига сабаб булади. Инсонни ахборот жамиятида яшашга ахборот оркали тайёрлаш муаммоси анъанавий равишда халкаро хамжамият ва энг аввало, халкаро ташкилотлар диккат марказида туради. ЮНЕСКО медиа ва ахборот саводхонлиги ривожланишига кумаклашади ва уни "инклюзив, очик, иштирокчи ва плюралистик билимлар жамиятини барпо этиш учун замин" деб хисоблайди [4].
Хулоса килиб айтганда, ота-оналарда виртуал саводхонликни ривожлантириш учун хорижий давлатлар тажрибаларидан уз этник хусусиятларимизга мос келган холда фойдаланиш зарур, деб уйлаймиз. Зеро, ота-оналар га мулжалланган махсус ракамлимедиадан унумли фойдаланса максадга мувофик булар эди. Шунингдек, ота-оналарга ракамлимедиа ахборотларини мунтазам равишда етказиб туриш механизмларини ишлаб чикиш, виртуал саводхонлик ва виртуал таълим сохаларини ривожлантириш давр талабига айланиб колмокда. Вахоланки, оммавий ахборот воситалари оркали миллий урф-одатларимизга, кадриятларимизга мос келган холда ракамли этикет нормалари хакида курсатувлар, рекламалар, видео роликлар мунтазам равишда бериб борилса хаётий тажрибага эга булмаган ёш ота-оналар учун мухим бир дастур булар эди. Айнан шунинг учун ота-оналарда виртуал саводхонликни ривожлантиришда унинг замонавий талабларини хисобга олган холда шакллантириш хамда педагогик шарт-шароитларни аниклаш жуда мухим саналади.
April, 2023
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-937-941
REFERENCES
1.Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ги Кдрори. 31 декабрь 2019 йил.
2.Абдуллаева Н. Медиамаданият. Укув услубий мажмуа.Т.:УзМУ, 2019. -37 б.
3.Медиа и информационная грамотность в обществах знания / Сост. Кузьмин Е. И., Паршакова А. В.-М.: МЦБС, 2013..-С. 14.
4.Хайдарова Х. Р. ОТА ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА МЕДИАПЕДАГОГИКАНИНГ РОЛИ //Инновационные подходы в современной науке. - 2021. - С. 93-96.
5. Shomurotova, N. (2020). КАСБИЙ ТАЪЛИМ МЕТОДИКАСИ. Архив научных исследований, 1(22).
6. Шомуротова Н. Н. РОЛЬ СОЦИАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ//Вестник Ошского государственного университета. - 2020. - №. 1-4. - С. 299-303.
7. Shomurotova N. Оммавий маданият //Архив научных исследований. - 2020. -
8. Хайдарова Х. Р., Зухирдинова М. А. Влияние половой идентификации на процесс самоопределение личности в узбекских семьях //Психология в меняющемся мире: проблемы, гипотезы, исследования. - 2019. - С. 82-85.
9.Hamrokulova S. (2022). PEDAGOGICAL -PROGRAMM IMPLEMENTATION OF THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN HIGHER CLASS PUPILS OF SECONDARY SCHOOLS. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND COMPUTER SCIENCES (CAJECS), 1(4), 52-56.
10. Туляев, А. И. (2021). "VIRTUAL OLAM" TUSHUNCHASINI O 'RGANISHGA DOIR FALSAFIY YONDASHUVLAR. ФИЛОСОФИЯ И ЖИЗНЬ МЕЖДУНАРОДНЫЙ ЖУРНАЛ, (4 (15)).
11. Rajabov, S. (2019). CYBERSPACE: DEVELOPMENT AND CRISIS. Central Asian Problems of Modern Science and Education, 4(2), 247-252.
№. 22.
April, 2023