Научная статья на тему 'ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АХЛОҚИЙ ОНГ МАСАЛАЛАРИ'

ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АХЛОҚИЙ ОНГ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
16
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЁШЛАР / АХЛОқИЙ МАДАНИЯТ / АХЛОқИЙ ОНГ / ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИК / МИЛЛИЙ ВА УМУМИНСОНИЙ қАДРИЯТЛАР / "ОММАВИЙ МАДАНИЯТ"

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Олтмишева Н. Ғ.

Ушбу мақолада мамлакатимизда ёшларнинг ижтимоий фаоллигини шакллантиришда миллий ва маънавий қадриятларнинг ўрни, уларнинг ахлоқий маданиятини, ахлоқий онг ва рухиятини шакллантиришга қаратилган маълумотлар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ISSUES OF ETHICAL CONSCIOUSNESS IN THE DEVELOPMENT OF SOCIAL ACTIVITY OF YOUTH

The article provides information on the role of national and spiritual values in the formation of the social activity of young people in our country, the formation of their ethical culture, ethical consciousness and psyche.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АХЛОҚИЙ ОНГ МАСАЛАЛАРИ»

УДК. 1.14.2.

Олтмишева Н. F.

Фаргона политехника институты

ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АХЛОКИЙ ОНГ МАСАЛАЛАРИ

Аннотация: Ушбу мацолада мамлакатимизда ёшларнинг ижтимоий фаоллигини шакллантиришда миллий ва маънавий цадриятларнинг урни, уларнинг ахлоций маданиятини, ахлоций онг ва рухиятини шакллантиришга царатилган маълумотлар берилган.

Калит сузлар: ёшлар, ахлоций маданият, ахлоций онг, ижтимоий фаоллик, миллий ва умуминсоний цадриятлар, "оммавий маданият ".

Oltmisheva N. G.

Fergana Polytechnic Institute

Fergana.

ISSUES OF ETHICAL CONSCIOUSNESS IN THE DEVELOPMENT OF

SOCIAL ACTIVITY OF YOUTH

Annotation: The article provides information on the role of national and spiritual values in the formation of the social activity of young people in our country, the formation of their ethical culture, ethical consciousness and psyche.

Key words: youth, ethical culture, ethical consciousness, social activity, national and universal values, "mass culture".

Давлатимиз тамонидан олиб борилаётган ишларнинг марказида ёшларга булган эътибор эканлигини эътироф этиш уринлидир Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг "Ёшларни замонавий билим ва тажрибалар, миллий ва умумбашарий кадриятлар асосида мустакил ва мантикий фикрлайдиган, эзгу фазилатлар эгаси булган инсон этиб вояга етказамиз." деб айтган фикрлари ёшларимизга булган ишончни накадар юкори эканлигидан далолат беради.

Узбекистоннинг келажаги хдр тамонлама баркамол, салохиятли авлодни тарбиялашга боглик. Ана шундай долзарб вазифани амалга оширишда кадриятларимизни урганиш ва ундан ёшларни ахлокий маданиятини ва ахлокий хулкини ривожлантириш мухим ахдмиятга эга.

Янги Узбекистонда амалга оширилаётган туб ислохатлар айнан ана шу юрт, шу заминда тугилиб, яшаб, мехнат килаётганлар мафаатини кузлашни хар бир эркин фукоро тула англаб етмокда.

Хрзирги кунда республикамизда амалга оширилаётган сиёсий, иктисодий ва маънавий узгаришлар узини кулами ва ахамияти жихдтидан

тaриxий вокеaлaрдир. Бу жaрaёнлaрдa ёшлaрнинг ижтимоий фaоллиги axлокий онги Ba xynKH жэмиятимиз ижтимоий xaётидa ту6 6урилишни бошлaб беради. Хрзирги кyндa хдр бир соxaгa кaрaмaйлик ёшлaрдaги ижтимоий фaоллик yлaрнинг axлокий мaдaниятини кэндэй шaкллaнишидa курини6 бормокдa

Мaълyмки хдр кэндэй жaмиятни келaжaги ёшлaр. Шундэй экaн yлaрнинг axлокий онгини ривожлэнтириш кэндэй тэълим олишигэ Ba кэндэй тэрздэ axлокий мэдэниятини ривожлонтиришго боглик. Ижтимоий, иктисодий ислоxaтлaрни ом^га оширишдэ Утмишни терэн xис этиб, xaлкимизни рyxиятини, унинг тaриxий Ba миллий узигэ xос жихэтлэрини, онъ^э Ba урф одэтлэрини, бой тaриxий дэвр дэвомидэ туплогэн инсоний фaзилaтлaридaн тулик фойдотаниш керж. Жaxон тэфэккури во aмaлиёти туплогэн энг яxши тaжрибaлaрдaн унумли фойдотаниш зэрур. Бу тэмойиллэр жэмиятимизнинг мэънэвий эсоси булиб хизмэт килиши тэбиий.

Миллий во умуминсоний кодриятлордон тэрбиявий жороёндо фойдотаниш axroKra онги во xyлкини ривожлэнтириш бугунги кундэги энг мyxим тотаби ёшлэрнинг дунёкорошидо, улэрнинг тофвккурлвш тэрзидэ кундолик фэолиятидо жиддий узгэришлэр ясэшдэн иборэт. Бундэ оиладэ axлокий тэрбиянинг ролини курсэтиш, ундэ ото боболоримиздон мерос булиб колгэн axлокий фозилотлорни эголташнинг н^^др axa^^^a молик экэнлигини миллий - нэзэрий тaxлил этиш хдм жудэ мyxим деб биломон.

Узбек xaлкининг узи ярэтгэн, бойитгон, сэклэб келоётгон, эвлоддэн -эвлодгэ утиб, бойиб бороётгон миллий-мэънэвий бойликлэр, еждодлордон колгэн axлокий онъ^э, мэросимлэр, axлокий пaнд-нaсиxaтлaр во бошкотар кирэди. Шу моънодэ буюк мутаффвкир Зaxриддин Мyxaммaд Бобур узининг "Бобурномо" эсэридэ узбеклэрга xос булгэн куплэб мэънэвий-axлокий сифэтлэрни тэсвирлэйди. Булэр иймон эътикодлилик, эндишелилик, оилэга мухэббэт, болэжонлик, xaлоллик, бировнинг ХЭККиго xиёнaт килмэслик, фэрзондлорнинг ото-онэлориго, axa- укэ, опэ- сингил, кэриндош- уруглорига меxрибонлиги, диний кэдриятлорга риоя килиш, сaводxонлик, сaxовaтлилик, xyшфеъллик, ширинсузлик, мэрдлик, одиллик, xaёлилик, сaxийлик, меxнaтсевaрлик вэ бошкотардир. Гермэн Вэмбери "Букоро ёxyд Мaвороyннaxр тaриxи" эсэридэ Олтин Урдодоги узбеклэрнинг мусулмончэ торбиялонганини, сэвдо сотиккэ огир возминлигини, ок кунгиллилик вэ сэмимийлигини, поклигини вэ шу кэби отэ-онэгэ хурмэти вэ эътикоди кучлилигини биринчи булиб дaстyрxонгa утирмэслик вэ биринчи булиб сузлэшмэсликини, мугомбирликни билмэслигини курсотгэн. Мyтaфaккирлaр комусий олимлэримиз Ал -Хорэзмий, Абу Нэср Фэробий, Абу Рaйxон Беруний, Абу Али Ибн Сино вэ бошкэ мyтaфaккирлaрни илмий мероси тэълимий axлокий кэрошлоридо комил инсонни тэрбиялэш концепцияси шaкллaнтирилгaн. Шунингдек, хэр бир шaxсдa xaётий мэксэд турли куринишдэ булэди. У мэкон вэ зэмонгэ боглик xолдa узгэриб тэкомиллэшиб бориши мумкин. Энг мyxими xaётий мэксэднинг дэрежоси

инсоннинг ахлокий онги ва ахлокий хулкида хам намоён булади. Ички ва ташки омиллар уйгунлиги ижобий фукоровий ва шахсий мотивацияни шакллантиради, ёшлар ахлокий онгини тарбиялаб ривожлантиради.

Бугун ёшларимиз ижтимоий сиёсий жараёнларни кузатиши ва фаол иштирок этиши, жамиятнинг асоси булган конун устиворилигини билиши, унга итоат этиши, жамиятнинг асоси булган худуддаги жамоат ташкилоти фаолиятлари хакида тушунчага эга булиши ва ихтиёрийлик асосида у ёки бу жамоат бирлашмалари таркибида иштирок этишлари максадга мувофикдир. Буни ёшларнинг маънавий кадриятини саклаган холда жахон хамжамияти билан хамнафас булиши, узининг фаол фукоролик позициясига эга булиши, мавжуд имконият ва шароитлардан тулик, тугри ва уз вактида фойдалана олиши, халол мехнат, тадбиркорлик кобилиятларини ривожлантириш хамда купчилик манфаатини устун куя олиш хислатларига эга булиши зарур.

Буюк аждодларимизнинг яратувчанлиги шахс манфаатларига каратилган булса, айни вактда мустакил давлатимизда амалга оширилаётган барча узгариш ва янгиликлар, авваламбор инсон келажаги учун хизмат килиш кузда тутилган. Замонавий таълим-тарбия жараёнида миллий меъроснинг маънавий-маърифий заминларига таяниш зарурлигини англатади.

Узбекистонда олиб борилаётган бунёдкорлик ишларининг максади халкимизнинг турмуш фаровонлигига каратилган. Бу ишларни бажаришда, албатта ёшларимиз кучига таянилади.

Мамлакатимизда миллий ва маънавий кадриятларни кенг таргиб килиш, халкимизнинг энг яхши удум ва анъаналарини оммалаштириш, яхши кушничилик гоялари буйича фаол ташвикот ва таргибот ишларини олиб бориш зарур.

Демак, махаллаларда катъий эътикод ва карашларга эга булган, маънавий тахдидларга карши туришга кодир булган ёшларни тарбиялашга оид куйидаги тадбирлар амалга оширилиши максадга мувофик:

- мустакил тафаккур, юз бераётган ходисаларга дахлдорлик туйгусини шакллантириш, ёшлар ахлокий маданиятини ошириш, паст савияли "оммавий маданият"ни кириб келишига карши курашиш;

- ёшлар тамонидан тарихий кадриятларни, авлодларимизнинг ижодий меъросини узлаштириш;

- ёшларни зарарли ва маданиятимизга, анъаналаримизга ва дунёкарашимизга ёт булган, интернет каналлари оркали келаётган материаллардан мухофаза килиш максадида интернет клублари фаолиятига талабларни ошириш зарур.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Умурзаков Ахмаджон Махамадович. Влияние различных факторов на процесс обучения студентов // Проблемы Науки. 2019. №12-2 (145). URL:

https://cyberleninka.ru/artide/nvliyanie-razlichnyh-faktorov-na-protsess-obucheniya-studentov

2. Azimov Ulugbek Abdukhalilovich, Nematjohnova Sadokat Karimovna Mechanisms of formation of axiological understanding of the youth in the civil society// Проблемы Науки. 2019. №12-2 (145). URL: https://cyberleninka.ru/artide/n/mechanisms-of-formation-of-axiological-understanding-of-the-youth-in-the-civil-society (дата обращения: 04.01.2021).

3. Ergashev U., Khakimov A. Environmental problems in the works of eastern thinkers //Экономика и социум. - 2020. - №. 8. - С. 30-32.

4. Oltmisheva N.G. FORMATION OF LABOR CULTURE IN YOUTH FACILITIES //Экономика и социум. - 2021. - №. 1. (80) ч. 2 - С. 289-290.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.