Научная статья на тему 'ЁШЛАР ИНТЕЛЛЕКТУАЛ МАДАНИЯТИ ШАКЛЛАНИШИГА ОБЪЕКТИВ ВА СУБЪЕКТИВ ОМИЛЛАР ТАЪСИРИ'

ЁШЛАР ИНТЕЛЛЕКТУАЛ МАДАНИЯТИ ШАКЛЛАНИШИГА ОБЪЕКТИВ ВА СУБЪЕКТИВ ОМИЛЛАР ТАЪСИРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
55
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шахс / интеллект / маданият / фан / глобал муаммолар / интеллектуал маданият / интеллект механизми / интеллектуал капитал. / personality / intellect / culture / science / global problems / intelleсtual culture / intellect mechanism / intelleсtual capital.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Қурбонали Сулаймонов

Мақола интеллектуал маданият тушунчаси, унинг шахсда намоён бўлиш шакллари, мақсади ва вазифалари баён этилган. Шунингдек, мақолада асосий эътибор ёшларда интеллекктуал маданият компонентларини шакллантириш омиллари, унинг ташкилий, методик, психологик ва ижтимоий омилларининг ижтимоий тараққиёт билан уйғунлаштиришнинг ижтимоий-фалсафий муаммолари тадқиқига қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE INFLUENCE OF OBJECTIVE AND SUBJECTIVE FACTORS ON THE FORMATION OF THE INTELLECTUAL CULTURE OF YOUTH

The article describes the concept of visual culture, its forms of manifestation in a person, its purpose and functions. Also, the main attention in the article is paid to the study of the factors of the formation of components of intellectual culture in young people, the sociophilosophical problems of the alignment of its organizational, methodological, psychological and social factors with social progress.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАР ИНТЕЛЛЕКТУАЛ МАДАНИЯТИ ШАКЛЛАНИШИГА ОБЪЕКТИВ ВА СУБЪЕКТИВ ОМИЛЛАР ТАЪСИРИ»

ЕШЛАР ИНТЕЛЛЕКТУАЛ МАДАНИЯТИ ШАКЛЛАНИШИГА ОБЪЕКТИВ ВА

СУБЪЕКТИВ ОМИЛЛАР ТАЪСИРИ Курбонали Сулаймонов

ФарДУ доценти, тарих фанлари номзоди https://doi.org/10.5281/zenodo.6792387 Аннотация. Мацола интеллектуал маданият тушунчаси, унинг шахсда намоён булиш шакллари, мацсади ва вазифалари баён этилган. Шунингдек, мацолада асосий эътибор ёшларда интеллекктуал маданият компонентларини шакллантириш омиллари, унинг ташкилий, методик, психологик ва ижтимоий омилларининг ижтимоий тарацциёт билан уйгунлаштиришнинг ижтимоий-фалсафий муаммолари тадцицига царатилган.

Калит сузлар: шахс, интеллект, маданият, фан, глобал муаммолар, интеллектуал маданият, интеллект механизми, интеллектуал капитал.

ВЛИЯНИЕ ОБЪЕКТИВНЫХ И СУБЪЕКТИВНЫХ ФАКТОРОВ НА ФОРМИРОВАНИЕ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ МОЛОДЕЖИ Аннотация. В статье описывается понятие визуальной культуры, формы ее проявления в человеке, ее назначение и функции. Также основное внимание в статье уделяется изучению факторов формирования компонентов интеллектуальной культуры у молодежи, социально-философским проблемам согласования ее организационных, методологических, психологических и социальных факторов с социальным прогрессом.

Ключевые слова: личность, интеллект, культура, наука, глобальные проблемы,индивидуальная культура, механизм интеллекта, интеллектуальный капитал.

THE INFLUENCE OF OBJECTIVE AND SUBJECTIVE FACTORS ON THE FORMATION OF THE INTELLECTUAL CULTURE OF YOUTH Abstract. The article describes the concept of visual culture, its forms of manifestation in a person, its purpose and functions. Also, the main attention in the article is paid to the study of the factors of the formation of components of intellectual culture in young people, the socio-philosophical problems of the alignment of its organizational, methodological, psychological and social factors with social progress.

Keywords: personality, intellect, culture, science, global problems, Ше11есЫа1 culture, intellect mechanism, intelleсtual capital.

КИРИШ

Шахс интеллектуал ва маданий салох,ияти фукаролик жамияти шароитида иктидор эгаларини тарбиялаб камолга етказишда мух,им ахдмиятга эга. Интеллектуал маданиятнинг мух,им хусусияти, яъни диний ва дунёвий билимларни узлаштира олиш, такомиллаштириш, инновацион билимларни эгаллаш хдмда уз-узини англаш, фикрлаш, касбига оид куникма ва малакаларга эга булган ёшлар интеллектуал маданиятини ривожлантириш глобал даражадаги муаммолар сирасига киради.

Узбекистон Президенти Ш. Мирзиёев таъкидлаганидек, "Бугунги дунё ёшлари -сон жихдтидан бутун инсоният тарихидаги энг йирик авлоддир, чунки улар 2 миллиард кишини ташкил этмокда.

Сайёрамизнинг эртанги куни, фаровонлиги фарзандларимиз кандай инсон булиб камолга етиши билан богли;"[1]. Лекин, афсуски, БМТнинг маълумотларига кура,

дунёдаги ёшларнинг 160 миллиондан ортиги интеллектуал колокликдан азият чекмокдалар[2].

Янги ривожланиш даврида ёшлар маънавияти таркибида унинг интеллектуал тафаккури, аклий фаолияти ва фан кадриятлари ижтимоий ривожланишга жиддий таъсир курсатмокда, модомики, шундай экан, унинг аклий-малакавий омилкорлиги, илмий тафаккури ва илм-фан содасидаги фаоллигининг узига хос конуниятларини тадлил этиш долзарб фалсафий муаммо саналади.

Ёшларда интеллектуал маданиятни шакллантириш муаммоси, бир томондан, фукаролик жамияти маънавий маданияти, иккинчи томондан, шахс структуравий элементлари билан узвий боглангандир. Шахснинг интеллектуал маданияти эса унинг аклий кобилиятига асосланган гносеологик фаолиятининг максад ва вазифаларини белгилаш, интеллектуал кадриятлар яратиш малакалари, билиш манбалари дамда информацион-техникавий воситалар билан ишлай олиш кобилиятидир.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Интеллектуал маданиятнинг фалсафий мазмуни, тузилиши, шакллантириш механизмлари ва юксалиш жараёнинини англамай туриб шахс интеллектуал маданиятининг модиятини тушуниб булмайди. Фалсафий нуктаи назардан караганда, тадкикот мавзуи доирасидаги муаммоларни урганишда интеллектуал маданиятнинг мантикий асослари, структуравий элементлари, интеллектуал жараёнларнинг бошка шакллари билан узаро алокадорлиги дамда узлуксиз таълимнинг унга таъсири билан боглик масалалар россиялик файласуф олимлар Б. С Гольдштейн, Ю. А. Варфоломеева, В. П. Романов, О. В. Иншаков, Н. Глебова, В. Нечаев, М.Максичева, Д.В.Митрофанов[3]лар томонидан тадлил килинган.

Узбекистонлик файласуф олимлардан НДДакимов, М.А.Нурматова, А.А.Азизикулов, Д.Р.Кенжаева, Ф.У.Мусинов, Д.Ю.Ходжаева, Т.ХДурбонов, Ф.Н.Журакулов, А.А.Абдумаликов, Г.Ж.Туленова[4]лар ёшлар интеллектуал фаолиятининг маданий-маънавий, процессуал, ижодий ва кадриятли-эмоционал томонларига уз эътиборларини каратганлар. Мазкур илмий тадкикот ишларида ёшлар интеллектуал маданияти аклий кобилият, аклий эдтиёж, ижодий малака ва лаёкатлар йигиндиси тарзида караб чикилади дамда жамият ва шахснинг инновацион, информацион фаолияти билан боглик долда тадкик килинган.

Интеллектнинг модиятини фалсафий тадкик этишда ранг-баранг турли илмий ёндашувлар мавжуд булиб, уларнинг дар бири муайян назарияларни англатишга хизмат килади. ^уйида айрим адабиётларда улар тугрисидаги мулодазаларга тудталамиз.

Тафаккур мазмунига ассоционистик ёндашувда образ-тасаввурларга гайриихтиёрий буйсуниш, ассоциацияларнинг тупланиш жараёнини Д.Гартли, Дж.Пристли, Дж. Милль ва бошкалар тадкик этдилар[5]. Интеллектни интеллектуал операцияларнинг амал килиши тарзида тавсифловчи Вюрцбург мактабининг О.Кюльпе, Н.Ах, К.Марбе каби намояндалари эса тафаккурни жараён тарикасида урганишга эътибор беради[6].

Гелштальтпсихология вакилларидан булган тадкикотчилар М.Вертгеймер, К.Коффка, К.Дункер, В.Келер ва бошкалар тафаккурга вазиятларни кайта тузиш додисаси тарзида ёндашади[7]. Субъектив бихевиористлар (Д.Миллер, Ю.Галантер ва бошкалар)

SCIENCE AND INNOVATION 2022

№ 3

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

фикрича, тафаккур "организмда амал киладиган жараён"дир[8]. Инсон хулк-атвори муаммосини биринчи уринга куйган психоаналитиклар назарида эса, туш курганда пайдо булувчи гайриихтиёрий образли фикрлар тафаккур асосида ётган онгсиз мотивлар пайдо булишининг мудим жидатларидир.

Фалсафий карашларда интеллектга когнитив фаоллик тарзида ёндашишга доир А.Ньюэлл, Г.Саймон, П.Линдсей, У.Найссерларнинг назариялари дам шаклланган. Бундай ёндашув тафаккур, идрок, хотира, диккат кабиларни бир-биридан узаро ажратиб урганишга бардам беришга интилади[9].

Тадкикотчи У.Найссер когнитив фаолликнинг дунёвий ва диний билимларни эгаллаш, ташкиллаш ва рационал фойдаланиш билан богланганлигини таърифлайди[10]. Бизнинг фикримизча, бу таъриф мудим назарий адамиятга эгадир.

Мавжуд чоп килинган илмий-фалсафий йуналишдаги адабиётлар, тадкикот мавзусига доир манбалар ва изланишлар тадлили ёшлар интеллектуал маданиятининг модияти, уни юксалишининг узига хос хусусиятлари мустакил тадкикот объекти сифатида алодида олинган долда урганилмаганлигини курсатади.

Тадкикот олиб бориш давомида тизимлилик, назарий-дедуктив хулоса чикариш, анализ ва синтез, тарихийлик ва мантикийлик, герменевтик тадлил, ворисийлик, умуминсонийлик ва миллийликнинг узаро бирлиги, киёсий тадлил каби илмий-фалсафий тамойиллар ва тараккиёт гояси ташкил этади.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Истеъдодли кишилар ижодида методологик билимлар билан интеллектуал маданият уртасида ички алокадорлик фавкулодда теран акс этади. Интеллектуал маданиятнинг буюк содиблари булган Мудаммад Мусо Хоразмий, Адмад Фаргоний, Абу Райдон Беруний, Ибн Сино, Мадмуд Замадшарий, Амир Темур дакидаги фикрларда дам аждодларимизнинг олимлик, авлиёлик, донишмандлик каби салодияти ва фазилатлари муносиб бадоланган. Буюк аждодларимизнинг муносиб вориси буладиган ёшларни тарбиялаш хусусида Узбекистон Президенти Ш. Мирзиёев куйидагиларни таъкидлайди: "етакчи олимлар, истеъдодли ёш илмий ходимларнинг фаолияти ва илмий тадкикотларини куллаб-кувватлаш, жамиятда илм-фан намоёндаларининг обру-эътибори ва нуфузини ошириш давлатимизнинг устивор вазифаларидан бири булади"[11].

Ёшлардаги мавжуд интеллектуал кобилиятлар, куникма ва имкониятларнинг фаолиятдаги умумлашиб бошкалардагига караганда юкорирок даражада намоён булиши иктидор булиб, у биринчи уринда ирсий имкониятлар билан боглик долда соглом, муайян ижтимоий мудитда шакланади. Бу уринда ирсий имконият канчалик юкори булмасин, ижтимоий мудит канчалик ижобий булишига карамасдан болада ирсий имконият берилмаган булса, бундай шахсларда юкори иктидор намоён булмайди. Демак, иктидорли шахсда маълум ирсий имкониятлар жисмонан мавжуд булиб, унинг ушбу имконияти маълум ижтимоий мудитда шаклланиб, юксалиб боради.

Шу уринда 1925 йилда иктидор билан рудий нуксонлар уртасидаги богланиш, уларнинг ижтимоий мудит таъсирида болада бартараф этилишини аниклаган тадкикотчи Г.В. Сегалиннинг куйидаги жадвалларини келтиришни лозим топдик[12].

Отасида руций нуцсон аницланган, онаси эса щтидорли булган буюк шахслар

SCIENCE AND INNOVATION 2022

№ 3

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

Иктидор Нуксон Иктидор Нуксон

Успенский - + + -

Стендаль - + + -

Лев Толстой - + + -

Достоевский - + + -

Ж.Ж. Руссо - + + -

Шарл Жерар - + + -

Отаси ва онасида рууий нуксон аиицлаигаи буюк шахслар

Буюк шахслар Отаси Онаси

Иктидор Нуксон Иктидор Нуксон

Кеплер + + - +

Гёте + + - +

Блок + + + +

Мопассон - + + +

Байрон + + + +

Шопенгауер - + + +

Балъзак + + - +

Юкоридаги жадвалдан куринадики, инсоннинг ота-онасида ирсий камчиликлар булсада, унинг кейинчалик дах,о олим булиб етишишида ижтимоий мух,итнинг ахдмияти мух,им экан.

Фалсафий тадкикотлар шундан далолат берадики, буюк, иктидорли, ижодкор инсонларнинг ота-оналари, устозлари ва тарбиячилари уларнинг шаклланишида мух,им роль уйнаган. Боланинг ёшлигиданок бирор сохдга кобилиятини руёбга чикаришда ота-она ва оилавий мух,итнинг ахдмияти катта. Тадкикотчи З. Ибодуллаев бу борада куйидагиларни таъкидлайди: "Бу уринда мутафаккир, давлат арбоби Алишер Навоийдаги шеъриятга булган кизикиш илк болалик ёшидан илгаб олинган ва унга х,ар тамонлама кумак берилган. Натижада, Х,азрат Навоий буюк шахс булиб етишди ва шеърият султони деган номни олди. Демак, кобилиятни тараккий эттириш зарур. Борди-ю кобилиятнинг нишонаси булмаси, уни ривожлантириб булмайди"[13].

Профессор В.Б.Тарасовнинг таъкидлашича, "Интеллект индивиднинг маълум даражада му ставкам, баркарор аклий кобилиятлари тузилишидан иборатдир"[14]. Оксфорд университетининг профессори Н. Бостромнинг фикрича, "интеллект - инсонният учун мавжуд булган муаммоларни ечишга кодир акл"[15] дир.

Интеллектуал капитал аклий мех,натда аник киймат мавжудлигини англатади. Интеллектуал капитал икки хил маънода, биринчидан, етук мутахассиснинг акл-идроки, иккинчидан, инсон(инсон капитали) нинг интеллектуал мулки сифатида кайд этилган шаклда юзага келади[16]. Уни кандай купайтириш ва шакллантириш мумкинлиги тугрисида эса барча давлат рах,барлари бош котирмокда.

Интеллектуал маданият узагини диалектик конунлар ва фалсафий- методологик маданият ташкил килади. Методологик билимларнинг узи мух,им илмий функцияни амалга ошира олмайди, балки факат тафаккур маданиятини шакллантириш, шунингдек, дунёвий билимларни яхлит ташкиллаш билан чекланади. Бу билимлар мажмуаси нафакат ихтисослашган профессионал фаолият доирасидан чикиш, шу билан бирга, кобилиятлар

юзага келишида сифат узгаришлар руй беришига дам кумаклашади. Фаннинг эски колипларини инкор этиш ва бу содада сифат узгаришлари килишнинг яккол намунаси сифатида Н. Коперник, Г. Галилей, Лобачевский, А. Эйнштейн ва бошкаларни тилга олиш мумкин. Бирок фалсафий билимнинг маънавий (кадриятлар ва мулжаллар) кисми юксалиш конунига дам, докимият ва вактга дам буйсунмайди. У тарихига «юксак», «тубан» мезонлари билан ёндашиш мумкин булмаган санъатга якинрок. Ньютон таъбири билан айтганда, олимлар уз утмишдошларининг «елкалари»да туради: улар уз ижоди билан бир умумий ишни давом эттиради, ривожлантиради. Санъаткорлар эса бу сафга сирмайди. Зеро, уларнинг дар бири - алодида дунё, алодида олам (лекин бу даврлар ва авлодларнинг бадиий тажрибасида ворисийликни истисно этмайди)[17].

Илм-фандаги юкоридаги каби ворисийлик, биродарликнинг адамияти дакида Президент Ш. Мирзиёевнинг куйидаги фикрлари адамиятлидир: "деч шубдасиз, энг аввало икки муаззам сиймо - Шарк адабиётининг забардаст вакиллари мавлоно Абдурадмон Жомий ва дазрат Алишер Навоийнинг самимий биродарлик муносабатлари ёдга тушади"[18].

МУ^ОКАМА

Ёшларда интеллектуал маданиятни шакллантиришда замонавий олий таълим нафакат юксак малакали кадрлар тайёрлаш, балки кишиларни янгиликларни билиш, янги билимлар ва интеллектуал кадриятларни яратишга, шу билан бирга, турли илмий мактаблар томонидан яратилган интеллектуал анъаналарни ривожлантиришга интилувчи кадрлар тайёрлашга дам йуналтирилди.

Шундай килиб, фукаролик жамиятида мунтазам равишда интеллектуал маданият шаклланиб келди. Цивилизация тараккиётида интеллектуал содада олимлар-интеллектуаллар, таълим, кутубхона уч мудим манбани ташкил килади. Инсоният тарихида турли объектив ва субъектив сабабларга таълим даражасининг пасайиши, кутубхоналарнинг беркитилиши жамиятда тургунлик, деградация ва ривожланишни истисно килишга олиб келган. Шунинг учун интеллектуал тараккиёт тизимининг бу компонентлари уртасидаги узаро алокадорлик социумнинг баркарор ривожланиши, янги назариялар, билимлар, инновация ва технологиялар амал килиши, интеллектуал тажрибаларнинг узаро олмашинуви учун ута зарурдир.

Шунингдек, ёшлар интеллектуал маданияти шиаклланишида жадон микёсида интернет дукмронлиги дамда узлуксиз таълим ва илмий мудитнинг халкаро дамкорлик содасида глобаллашув жараёнлари очик таълим позициясини мустадкамлашга хизмат килмокда, электрон кутубхоналарнинг тажриба ва билимларни халкаро микёсда узаро алмашиш омили сифатидаги роли ортиб бормокда. Узлуксиз таълим муассасаларида укитишнинг анъанавий, очик дамда масофали усулларини ижодий ривожлантирган долда таълим содасида ва ахборот ресурс марказлари томонидан дунёвий билим ва информацион ресурсларни узатишда кулланилаётган дозирги замон электрон коммуникатив воситалари информацион жамиятдаги шахснинг инновацион характердаги интеллектуал маданияти шаклланишининг таркибий кисмини ташкил килади. Самарали интеллектуаллашувни социумда амалга ошириш учун турли халкаро илмий мактаблар, умуман фан тараккиётини интеграциялаш ва дифференциация килишда эришилган тажрибалардан фойдаланиш зарур.

Жамиятда ёшларнинг интеллектуал маданияти тараккиёти конкрет шахснинг аклий ва аналитик кобилиятларига боглик булади. Мамлакатимизнинг истикболи, мунтазам тараккиёти куп жихдтдан баркамол, интеллектуал салох,иятли авлодни шакллантириш ва унга мос узлуксиз таълим-тарбия олиб боришга боглик. Бу асослар уз Ватанини ва халкини севадиган, миллий мафкурамизга садокатли, мустакил фикрлайдиган ижодкор шахсни шакллантиришдек муаммо ечимини х,ал этишни узлуксиз таълим сохдсидаги давлат сиёсатининг устивор йуналишларидан бири даражасигача кутарди.

Ёшлар интеллектуал маданияти шаклланишига факатгина ижтимоий-иктисодий ва хукукий нуктаи назардангина эмас, балки фалсафий ёндашув х,ам зарурдир. Масаланинг фалсафий тах,лилида интеллектуал маданиятнинг асослари, унда билимлар турларининг узаро трансформацияси, билимларнинг объективация ва генерация жараёнларига булган таъсирига эътибор каратилади.

Ёш авлоднинг шаклланиши реал шароитларда амалга ошади, бунга мувофик х,олда уларда индивидуал иктидор ривожланади. Бир кишининг иктидори бошкасиникидан тубдан фаркланади. кобилиятлар ривожланиш жараёнида шаклланиб боради, тараккиёт жараёнида иктидорнинг узига хос тартиби таркиб топади. Натижада бир шахсда махсус талантга айланмаган, турли йуналишларда намоён булувчи умумий истеъдод, бошка бир шахсда эса муайян бир йуналишдаги талант шаклида ривожланган булиши мумкин.

Бу ерда ёшлар ижодий кобилиятини тавсифлашга оид мух,им асосий ёндашувлар мавжудлигини таъкидлаш жоиз.

Биринчи ёндашувга кура, бундай кобилиятлар мавжуд эмас. Лекин, бу ерда интеллектуал истеъдод шахс ижодий фаоллиги тарзида намоён булиши, ижодий фаолликнинг сабабчиси тарзида мотивлар, кадриятлар ва шахсий фазилатлар асосий роль уйнаши мумкин.

Иккинчи ёндашув ижодий яратувчанликни интелектга боглик булмаган мустакил омил, деб х,исоблайди. Бу назария тарафдорлари фикрича, интеллект даражаси билан яратувчанлик (инноваторлик) даражаси уртасида муайян алока амал килади.

Учинчи ёндашув интеллектнинг юксак даражаси ижодий кобилиятларнинг х,ам юкори булишини назарда тутади.

Айрим тадкикотчилар эса инсоннинг кобилиятлари хдкидаги муаммони ижодкор шахс муаммоси билан айнанлаштиради, окибатда алох,ида ижобий кобилиятлар эмас, балки муайян мотивация ва рух,ий фазилат сох,иблари булган шахслар мавжуд, деган фикрни илгари сурадилар.

Янгиликка интилувчан интеллектуал маданият субъекти булмиш ёш ижодкор куйидаги фазилатларга эга булиши лозим:

1) мустакил фикрга эга булган хдмда гурух,никидан унинг шахсий стандартлари устун булса, бах,олаш ва хукмда ноконформизм кузга ташланса мустакил фаолият курсатиш;

2) акл-идрокда очик-ойдинлик узи ва узгаларга хос булган илмий фантазиясининг мох,иятига аниклик киритишга тайёр туришлик;

3) номуайян ва ечими топилмаган вазиятларга багрикенглик билан ёндашиш, амалий, ижтимоий фаоллик курсатишга интилиш;

4) ривожланган эстетик туйгу, гузалликка мутлак мукаммаллашмаган коникишлик сифатида интилиш;

5) уз шахсий кобилияти ва характери потенциалига тула ишониш ва доказо. Ижодкор ёшларнинг бу мудим белгиларига яна тадкикий инновацион фаолиятда

манфаатпарастлик мавжуд эмаслигини дам киритиш лозим. Бунинг окибатида интеллектуал фаоллик, аклий фаолиятдаги давомийлик, ишнинг на амалий манфаат, на ташки субъектив бадоси билан алокадор булмаган интеллектуал ташаббускорлик вужудга келади[19].

ХУЛОСА

Юкоридаги фикрлардан куринадики, ёшларда интеллектуал маданиятнинг шаклланиши купрок юкори даражадаги билиш фаоллиги, тафаккур ва интеллектнинг ривожланганлиги билан богликдир. Шу боис шахс камолотида ундаги кобилият ва иктидор малакаларини олдиндан кура олиш ва уларни максадга мувофик равишда йуналтира олиши керак.

Иккинчидан, интеллектуал маданият инсоннинг узини ва дунёни зарурий равишда англаши дамда бадолаши асосида шаклланиб, унинг ёрдамида ёшларимиз онгини устириш ва тафаккурини кенгайтириш мудим адамият касб этади, чунки булар оркалигина эркин ва мустакил фикрлайдиган, узлигини англай оладиган, яъни дар хил зарарли, бузгунчи окимларга кушилиб кетавермайдиган булажак малакали мутахассисларни салодиятли, сиёсий онгли, ватанимиз манфаатларига содик килиб тарбиялаш имконияти яратилади.

Учинчидан, глобаллашув шароитида миллий ва умуминсоний кадриятларни синчиклаб, мукаммал урганиш, замонавий илм-фан, техника-технологиялар борасидаги ютукларни илмий асосда урганиш ва тадлил килиш булажак урта махсус ва олий маълумотли мутахассислар интеллектуал маданиятини кенгайтиришда мустадкам илмий асос булмокда.

Туртинчидан, давлат, жамият, муассаса, жамоа, оила ва инсонларнинг замонавий даётий эдтиёжларини кондириб бориш борасидаги янги моддий ва маънавий неъматларни, яъни шахс интеллектуал салодиятини мунтазам равишда ривожлантириб бориш глобаллашув шароитининг долзарб вазифаларидан дисобланади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Мирзиёев Ш.М. Халкимизнинг розилиги бизнинг фаолиятимизга берилган энг олий бадодир. 2-том. - Тошкент: Узбекистон, 2018. - Б. 252

2. http://old.xs.uz/index.php/homepage/zhamiyat/item/2003. Фарзандлари соглом юрт. 06 Август 2014

3. Митрофанов Д.В. Особенности интеллектуальной культуры студентов // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2016. Т. 21. Вып. 10 (162). С. 14-19.

4. Туленова Г. Ёшларда мафкуравий иммунитетни кучайтириш зарурати. - Тошкент: Узбекистон, 2001. - 48 б.

5. Лобанов А.П. Психология интеллекта и когнитивных стилей. Мн: Агенство Владимира Гревцова, - М.: 2008. - 296 с

6. Дружинин В.Н. Психология способностей. Выдающиеся ученые Института психологии РАН Институт психологии РАН, 2007. 544 с

7. Вертгеймер М. Продуктивное мышление. - Москва: Прогресс. 1987. 336 с. Дункер К. Холодная М.А. Психология интеллекта. (Мастера психологии). Изд. 2-е, дополнен. и перераб. С-Пб Питер. 2002. - 272с.

8. Роберт Фрейджер, Джон Фейдимен. Радикальный бихевиоризм. Б. Скиннер. - Санкт-

Петербург. Прайм-Еврознак, 2007. - 125с

9. Коллектив авторов . Когнитивная психология: история и современность. - Москва: Ломоносов, 2011. 384 с.

10. Найссера У., Хаймен А. Когнитивная психология. Под редакцией У. Найссера, А. Хаймен. 2-е международное издание. - СПб.-Москва: Олма-Пресс 2005. - 640 с.

11. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1-том. - Тошкент: Узбекистан, 2017. - Б. 176

12. Гениальность божий дар или наказание? ("Клинический архив гениальности и одаренности" под. ред. Г.В.Сегалина). - Репр. воспроизведение изд. 1925-1930 гг. -М.: Дом РДФ; Издат., образоват. и культур. центр "Детство. Отрочество. Юность", 2006. - С. 141.

13. Ибодуллаев З. Асаб ва ру^ият. - Тошкент: "ZAMIN NASHR" , 2018. - Б. 116

14. Тарасов В.Б. От многоагентных систем к интеллектуальным организациям: философия, психология, информатика. - М.: Эдиториал УРСС, 2002. - 352 с.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

15. Бостром Н. Искусственный интеллект. Этапы. Угрозы. Стратегии. — СПб.: Манн, Иванов и Фербер, 2016. - С. 496.

16. Келле В.Ж. Интеллектуальное и духовное начала в культуре. ИФ РАН, 2011. - 218 с.

17. Шермухамедова Н.А. Гносеология - билиш назарияси. - Тошкент: Ношир, 2011. -Б. 26

18. Мирзиёев Ш.М. Халкимизнинг розилиги бизнинг фаолиятимизга берилган энг олий бах,одир. 2-том. - Тошкент: Узбекистон, 2018. - Б. 333

19. Богоявленская Д. Б. Исследования творчества и одаренности в традициях процессуально-деятельностной парадигмы // Основные современные концепции творчества и одаренности. — М., 1997. - 98 с

20. Bakhromovich SI. The impact of managerial professional development on the effectiveness of Higher Education institution management. Academicia: an international multidisciplinary research journal. 2020;10(12):1014-20.

21. Siddikov, I. B. (2019). Философско-педагогические аспекты развития интеллектуальной культуры студентов. Вестник Ошского государственного университета, (3), 38-42.

22. Bakhromovich, S. I. Development trends and transformation processes in academic mobility in higher education in Uzbekistan and the world.

23. Bakhromovich, S. I. (2021). A comparative induction of the epistemological and theological views of medieval Islamic oriental scholars. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 1(1.7 Philosophical sciences).

24. Bakhromovich, S. I. (2021). Views on the role of science in human and society life in islamic teaching. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 1(3), 79-86.

25. Bakhromovich, S. I. (2020). Effects of Objective and Subjective Factors to Develop Intellectual Culture of Youth. Canadian Social Science, 16 (2), 55-59 p.

26. Bakhromovich, S. I. (2018). Social and philisophical performance of making youth's intellectual culture. European science review, (7-8).

27. Bakhromovich, S. I. (2020). Analysis Of Modern Approaches To Ensuring The Effectiveness Of Management In Higher Education Institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(12), 364-369.

28. Bakhromovich, S. I. (2021). Philosophical comparative studies of the epistemological and theological views of medieval eastern scholars. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation. Turkey, 2021. №32 (3), (Scopus) - P. 30338-30355

29. Bakhromovich, S. I. (2022).Dialectical and synergetic features of the development of theological and epistemological views in medieval eastern islam. European Journal of Humanities and Educational Advancements (EJHEA), - Las Palmas, Spain, Volume 3, Issue 2 February, 2022. - P. 79-83

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.