Научная статья на тему 'ЁШЛАР ДУНЁҚАРАШИДА ДИН ВА АХЛОҚНИНГ ЎЗАРО МУТАНОСИБЛИГИ'

ЁШЛАР ДУНЁҚАРАШИДА ДИН ВА АХЛОҚНИНГ ЎЗАРО МУТАНОСИБЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
146
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Жамият / ахлоқ / дин / Ахлоқий ва диний меъёр / виждон / норационаллик / рационаллик / хулқ – атвор / комил инсон / ахлоқий қадрият / трансцендентал ахлоқ / насронийлар / буддистлар / яҳудийлар / атеистлар / секталар / умуминсонийлик / радикаллик. / обшества / нравственность / религия / нравственные и религиозные нормы / совесть / нерациональность / рационализм / поведение / совершенной человек / нравственные ценности / хрестьяне / буддисты / евреи / атеисты / секы / общечеловечность / радикальность.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Абдурашидова, Нилуфар Абдурашидовна, Ҳасанов, М.

Ушбу мақолада ахлоқ ва диннинг ўзоро мутаносиблиги талқин қилинган. Инсон маънавиятининг шаклланишида диний ва ахлоқий нормаларнинг уйғунлиги қиёсий таҳлил қилинган. Жамиятнинг ижтимоий негизининг ривожида диний ва ахлоқий қоидалар ўртага ташланиб, қиёсий таҳлилланган. Ахлоқий ва диний меъёрларнинг жамиятдаги енг муҳим белгилари келтириб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СООТНОШЕНИЕ РЕЛИГИИ И НРАВИТИ В МОЛОДЕЖНОМ МИРОТВОРЧЕСТВЕ

В данной статье описывается гармония между нравственностью и религией. Проводится сопоставительный анализ соответствия религиозных и нраветвенных норм в формировании духовности человека, религиозных и нравственных понятий способствующих социальному развитию обшества. Представляются самые важные признаки нравственных и религиозных норм обшества.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАР ДУНЁҚАРАШИДА ДИН ВА АХЛОҚНИНГ ЎЗАРО МУТАНОСИБЛИГИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ЁШЛАР ДУНЁЦАРАШИДА ДИН ВА АХЛОЦНИНГ УЗАРО

МУТАНОСИБЛИГИ

Абдурашидова Нилуфар Абдурашидовна

Тошкент давлат транспорт университети "Чет тиллар" кафедраси укитувчиси Тел:+99897 752 45 95

Х,асанов М.

Тошкент давлат транспорт университети "Ижтимоий фанлар" кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада ахлоц ва диннинг узоро мутаносиблиги талцин цилинган. Инсон маънавиятининг шаклланишида диний ва ахлоций нормаларнинг уйзунлиги циёсий таулил цилинган. Жамиятнинг ижтимоий негизининг ривожида диний ва ахлоций цоидалар уртага ташланиб, циёсий таулилланган. Ахлоций ва диний меъёрларнинг жамиятдаги енг мууим белгилари келтириб утилган.

Калит сузлар: Жамият, ахлоц, дин, Ахлоций ва диний меъёр, виждон, норационаллик, рационаллик, хулц - атвор, комил инсон, ахлоций цадрият, трансцендентал ахлоц, насронийлар, буддистлар, яуудийлар, атеистлар, секталар, умуминсонийлик, радикаллик.

В данной статье описывается гармония между нравственностью и религией. Проводится сопоставительный анализ соответствия религиозных и нраветвенных норм в формировании духовности человека, религиозных и нравственных понятий способствующих социальному развитию обшества. Представляются самые важные признаки нравственных и религиозных норм обшества.

Ключевые слова: обшества, нравственность, религия, нравственные и религиозные нормы, совесть, нерациональность, рационализм, поведение, совершенной человек, нравственные ценности, хрестьяне, буддисты, евреи, атеисты, секы, общечеловечность, радикальность.

Инсон аклан ривож топган тирик зот булгани боис, унинг ахлокий меъёрлари анча мураккаблашган. Бошка х,айвонларда эса у жун ва оддий.

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Демак, ахлокий меъёрларнинг мураккаблик даражасига кура спектрини хосил килиш мумкин. Бу спектр барча жамоавий жонзотларни камраб олади ва ахлок эволюциясини акс эттиради. Хдмма тирик мавжудотларнинг овкатланишга канчалик эхтиёжи булса, муайян тартиб - коидаларга хам шунчалик эхтиёжи бор. Жамият ахлок конун коидаларига риоя этиши ва уни хурмат килиши албатта зарур. Бордию ахлок конун коидаларига риоя этилмас экан, эволюция натижасида кирилиб кетган яъни адаптация килолмаган жонворлар сингари жамият хам таназзулга учрайди. Инсонларда хам ахлок жамиятдаги айрим талаблар окибатида пайдо булган. Аввал англанмаган шаклда вужудга келиб, кейин мифлар, динлар, давлат конунлари куринишида мураккаблашиб борган. Бу жараён минглаб йилларга чузилгани аник.

Купчилигимиз ахлок деганда кандайдир мавхум, минглаб йиллар мукаддам пайдо булган, узгармас, барча инсоний муносабатларимиз, хаттоки соф шахсий килмишларимизни хам тартибга солиши керак булган "куч"ни тушунамиз. Бу "куч" асосан виждон хисобланадаи. Биз ахлокнинг мутлак эканлиги, узгармаслиги ва барча замонлар ва маконлар учун ягона булишини инкор киламиз. Уни мавжуд шароит ва эхтиёжларнинг хосиласи ва уз навбатида уша шароитга яна таъсир этувчи меъёрлар йигиндиси сифатида курамиз.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Ахлок муайян жамиятда кишиларнинг узаро муносабатларини тартибга солиб турувчи ва уша жамиятдаги бирлик, баркарорликни таъминлашга хизмат килувчи меъёрлардир. Уларнинг шахс ва, асосан, жамият манфаати ва эхтиёжига хизмат килиши, амалда иш бериши уларнинг мавжудлигини окловчи бирламчи мезондир.

Шу уринда ахлок узи кандай пайдо булган деган масалага кискача тухталсак. Бунинг асосан икки тур изохи бор. Биринчиси, ахлокий меъёрларни Худо ёки худолар жорий килган дегувчи диний-теологик ёндашув. Ушбу ёндашувга кура ахлок хозир кандай булса шундайлигича качонлардир илохий куч томонидан инсонларга туширилган ва у узгармасдир. Улар турли мукаддас китобларда ёзиб куйилган.

Иккинчи ёндашув эса эволюцион ёндашув булиб - унга кура, ахлок аввалига примитив шаклда пайдо булган ва кейинчалик турлича куринишга кириб узгариб, мураккаблашиб борган, турли даврларда яшаган инсонларнинг маъкул ижтимоий муносабатлар хакидаги карашларини узида ифодалаб келган меъёрлардир. Ахлокий меъёрлар жуда мураккаб ходиса булиб, бу жараённи

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 10

educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

тухтатиб колишнинг имкони йук. Тухтатишга каттик бел боглаган миллатлар таназзулга учрайди ёки таслим булади. Бу каби узгаришлар, хаттоки, энг консерватив куч саналувчи динда хам кузатилади. Бу купинча диний матнларни кайта талкин килиш йули билан амалга ошириладиган, ута зиддиятли, муътадил ва радикал диний жамоалар уртасида можароларга сабаб буладиган жараёндир. Радикал канот аста секин камайиб боради ва камайгани сари янада радикаллашиб, катъий чоралар куриш йулига утади.

Антик даврнинг машхур мутафаккири Арасту ахлокнинг жамият хаётида мухим ахамиятига тухталиб шундай деган эди: «Табиат инсон кулига курол -аклий ва ахлокий куч берган, аммо у шу куролни тескари томонга нисбатан хам ишлатиши мумкин; шу сабабли ахлокий таянчлари булмаган одам энг инсофсиз ва ёввойи, узининг жинсий ва дид майлларида энг тубан мавжудот булиб колади»1. Шунинг учун хам ахлок инсонийликка ундовчи восита булиб, у диннинг ёрдами ила вужудга келади.

Ахлокнинг асоси пухта уйланган таълим тизими ва конун устуворлигининг таъминланишидир. Бу хусусида немис классик фалсафаси асосчиси куйидагича тафсифлайди. Кант "Амалий акл танкиди" асарида инсон яхшилик ва ёмонлик хакида калбининг хиссий иштиёки ва интилишларига асосланиб эмас, акл заковати ёрдамида хулоса чикариш керак, деган назарияни уртага ташлайди. Гносеологияда булгани каби узининг фалсафасида Кант кишиларнинг килмишларини асословчи умумий ва зарурий ахлокий конунларни топишга харакат килган. Кант фикрича, мутлок, умумий, барча учун ахамиятли булиши мумкин ва булиши шарт, яъни конун шаклига эга булиши керак. Факат императив ахлок - (лотлтрега^ш -фармон) тамойилларига ва коидаларига мос келадиган хулк-атворгина ахлокийдир. У априор харарктерга эга синтетик хукук булиб, унинг асосий конунига кура, шундай максимал яъни, хулк атворнинг субъектив томойили асосида харакат килиш керакки, у уз навбатида барча учун умумий конун булиб колиши керак деб, шундай тарифни беради:"Узингга ва бошка инсонларга ахлокий восита сифатида эмас, ахлокий максад сифатида карагин, чунки инсон хаёт узида энг олий максадни мужассамлаштирилган". Унинг маълумотига кура, ахлокий конунларга хурмат билан караш инсонларни уз-узини хурмат килишга, бурч такозаси эса шахсий мукаммаллик ва бошкаларни бахтига сабаб булади.

Инсон ахлокини шундайдеб ёзади Эрих Фромм, - "бир одам - обру эгаси инсон учун нима яхшилигини белгилаб беради, узни тутиш конун-коидалари ва

1 Аристотель. Политика. -М., 1911. С. 9.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

меъёрларини хам уйлаб топади, урнатади. Инсонпарварлик ахлоки эса бу конун-коидалар ва меъёрларни узи яратиши, узи бошкариши хамда уларга узи амал килиши билан фаркланади»2

Фромм обрупарварлик ахлокинининг икки асосини курсатиб утади: биринчиси - рационал обрупарварлик, унга кура, рационал обру эгаси узига юкланган вазифани омилкорлик воситасида бажариб, мазкур вазифани юклаганлар томонидан хурматга сазовор булади. Бирок рационал обрупарварлик вактинчалик хадиса, у обру эгаси фаолиятининг самарадорлиги билан боглик. Иккинчиси - норационал обрупарварлик, у бир томондан хукмронликка, иккинчи томондан, куркувга асосланади ва узок муддат давом этади: муайян тарихий даврни уз ичига олади. Норационал обрупарварлик танкидни на факат тан олмайди, балки такиклайди. Рационал обрупарварлик обру эгаси тамонидан субъектга нисбатан ахлокий тенгликни таказо этса, норационал обрупарварлик айнан тенгсизлик асосига курилади. Бунда обру эгасига «гап кайтармаслик», «кулок солиш» - фазилат, «кулок солмаслик» -иллат хисобланади.

Асрлар мобайнида дин ва ахлокка бир бутунлик уларок каралган; содир этилган гунох учун жазо мукаррарлигига булган ишонч инсонларни ёмонликдан кайтариши бот-бот таъкидланган. Хдтто баъзи ашаддий атеистлар хам динни жамият ахлокини назорат килувчи институт сифатида тан олган. Балки шундан булса керак, диний таълимотлар илдизини асосан ахлокий масалалар эгаллаган.

"Инсоният тафаккури тараккиётида илк бора эзгу ният, эзгу суз ва эзгуликка асосланган амалиёт бирлиги хар кандай ижтимоий ривожланишнинг асоси эканлиги тугрисидаги буюк таълимот Зардушт гохларида шакллантирилган эди. Фукаролари бошка фикрни уйлаб, бошка сузларни айтишга ва яна бошка амалий ишлар килишга йуналтирилган жамият мукаррар тарзда таназзулга юз тутиши мумкинлиги тугрисидаги инкилобий гоя хам айнан ана шу таълимотга мансуб. Инсоният эзгу ният, эзгу суз ва эзгу амалиётга изчил амал килибгина инкироздан кутулиши ва фаровон хаётга етишиши мумкин, деган пурхикмат хулосалар чикарилган"3.

Зардуштнинг мукаддас диний китоби «Авесто»да баён этилган бу дурдона фикрлар замирида юксак ахлок, комил инсон киёфасини акс эттирувчи ахлокий фазилат ифода этилган. Дархакикат, агар одамда эзгу ният, эзгу суз, эзгу амал

2 Фромм Э. Человек для себя. Минск, Хорвест, 2004. С. 18.

3Ницше Ф. Зардушт таваллоси.//Тафаккур. 1995. 1-сон. Б. 94

1229

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 10

educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

уйгун булмас экан, ундай одамнинг кадр-киммати хам булмайди, ундай одамга ишониб хам булмайди, ундай одам купчилик назаридан колади.

Европа уйгониш даврининг мутафаккирлари ахлокий кадриятларга трансцендентал ахлок нуктаи назаридан эмас, балки реал, амалий ахлок, хаётий, дунёвий нуктаи назаридан караладиган булди. Голланд файласуфи Спиноза ахлокни илохийлаштириб талкин этишни танкид килди. У аклни ахлокнинг асоси деб эътироф этиб, кишининг хатти-харакатлари факат унинг узига боглик, одамнинг узи яхши-ёмонни ажратишга кодир эканлигини таъкидлайди, инсоннинг тафаккури кудратига ишонч унинг ахлокий таълимотининг ютугидир. Немис файласуфи Кант эса инсон хиссиёти оркали нарса ва ходисалардан коникиш хосил килади, бу коникиш уни хатто фикрлашга чорлайди. Инсон ахлокий бурч билан, яхшилик килиш билан бахтга эришиш мумкин, дейди. Кант инсон билишининг имкониятларини курсатар экан, фаннинг билишдаги ахамиятига катта эътибор беради. Шунинг билан Кант, уз сузи билан айтганда, "эътикодга хам урин куяди. Ишонч эътикодгина инсон жонининг улмаслигига ишониш эркинлиги асосида худонинг мавжудлигини аклий исботлайди"4, дейди.

Аслини олганда, маълум маънода, динийлик ва ахлокийлик бир-бирига чамбарчас тушунчалардир. Улар дунё ва инсон хаётининг мохиятига турлича караш усулларидир. Х,ар иккаласининг хам объекти битта - дунёда инсон хаёти. Дин хам бу дунёда кандай яшаш кераклигини ургатади. Газзолий у дунёдаги дузах азоблари хакида ёзар экан, бу дунёда кандай яшаш лозимлигини уктиради, кишиларнинг хиссиётига таъсир килиш оркали тарбиялайди. Динлардаги буюк умуминсоний гоялар аслда дунёнинг ахлокий масалалрига хизмат килади. Ижтимоий хаётда шундай жараёнлар борки, ундаги муаммоларни хал килишда динийлик купрок самара беради. Ахлокий поклик, уткинчи дунё лаззатларига хаддан ортик берилиб кетмаслик, инсонга хиёнат килмаслик, Оллох яратган яхши нарсаларга зарар етказмай, табиатни асраб-авайлаш каби муаммоларни хал килишда диннинг ахамияти салмокли. Бундан ташкари кишилик жамиятининг маънавий такомиллик даражаси бевосита диний дунёкарашнинг шаклланиши билан боглик. Чунки диний дунёкараш кишининг дунё тугрисидаги тасаввурларини яхлит бир тизимга келтириб олам тугрисида эътикодга асосланган умумий изчил манзарани яратади. Бу эса ижтимоий тараккиётнинг кейинги боскичлари учун зарур булган маънавий такомиллашиш жараёнининг узлуксизлигини таминлашга хизмат килади.

4 Schiepp P. I.Kants practical ethics Evanston, 1964. Р. 71.

1230

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

MatnyMKH ^äMHAT TapaKKueTH gaBoMuga Typnu guH maKmapu By^ygra Kengu. ^hh yMyMHHcoHHfi axroK MetepnapuHH y3ura cHHrgupuö onuö, ynapHH ^öHnarnupHÖ, xaMMa ynyH Ma^öypHH xy^K-areop Kouganapura aönaHTHpa onraH Kygparau omhh экaнпнгннн gouMo эcga caKgamuMH3 3apyp. Ey эсa y3 HaBÖaruga $yKaponapuMH3ga MagaHH^T, SaxaM^H^arauK, y3apo hmohh MyxuTHHH MycraxKaMnamra xH3Mar KH^agu. YnapHH MyaMMO Ba KHHHHHHnHKnapHH eHruö yTurnnapura pyxuö Magag öepyBHH Kygparau Kyn cu^aruga, KagputfraapHMH3HH caKgaö KonuHumuHH TatMHHnaö aBnoggaH aBnogra eTKa3umga KeHr HMKoHH^raap ohhö öepagu.

^eapnu öapna Tapuxufi gaBpnapga xycycaH, xp3Hpru nafiTga x,aM gaBnar CHecaTH gapa^acuga guHgaH h^thmohh öapKapopnHKHH TatMHHnamHHHr MyxuM omhhh cu^aTuga ^oöganaHuö KenuHraH. ^hhhh By^ygra KenTupyBHH h^thmohh, TapuxHH, raoceonorHK Ba ncuxonruK ungronapHHHr x,ap öupu yHHHr moxh^thhh aHraaö onumuMrora hmkoh Tyrgupagu.

EyryHru KyHga geMOKpaTHK ®&MHtfraapga guHHfi TamKHnoTnapHHHr foabhh Ba aManuH ^aonuflTHHH h^oöhh öaxpnaeTraHnHrHHH эtтнpo$ этмoк KepaK.

^hh Ba gaBnar ypTacugaru MyHocaöaraapga mh.mhh, yMyMHHCOHHHnuK Ba axnoKHHHHK TaMOHHnnapuHHHr y3apo yHFyHnurura aMan KunuHumu, guH Ba guHHfi Myaccacanapra xonucoHa eHgamunumu gaBnaraMH3HHHr hhkh Ba TamKH cuecaruga y3 aKcuHH TonaeTraHnuruHH Kafig kh^mok 3apyp. EyHgaH Kenuö HHKKaH xpnga MaMnaKaTHMH3ga cogup öynaeTraH geMOKpaTHK ^apaeHnapga guHHfi TamKunoTnapHHHr x,aM H^THMOHH-cuecHH ^aonnnHrHHHHr opTHÖ öopurnu Ky3aTHHMOKga.

^hhhh TamKunoTnapra xoc H^THMOHH-cuecHH ^aonnuKHHHr opTaeTraHHHH эtтн6opгa onuö, yHH hkkh fiyHanumga - h^thmohh x,aeTga Ba gyHeKapamga maxcHHHr ^aonnuruHH omupum KepaKnuruHH gaBpHHHr y3H TaKO3O этмoкga. fflyHra Kypa, guHHHHr h^thmohh ungronapu ^aMH^T at3onapuHH ^aonnuKKa , эзгyпнккa, thhhhhk Ba xoTup^aMHHKKa eTaKnoBHH OMunra afinaHaeTraHnHrHHHHr ryBO^H 6ynMOKgaMH3. MatnyMKH, gHHHHHr ungronapu öeBocura hhcoh pyxu^TH öunaH öofhhk Tap3ga TanKHH этнпagн. Ey ypuHga hhcohhhot aKgufi Ba axnoKUÖ HMKOHH^TnapuHH x,aM y3apo öoFHHKguKga onraH xpnga MatHaBHÖ-Matpu^HH Tapöuaga gHHHHHr x,aM y3ura xoc axaMH^TH TyFpucuga Y3ÖeKHcTOH PecnyönHKacuHHHr EupuHHH npe3ugeHTH "...gHHHfi gyHeKapam Ta^aKKypHHHr,

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 10

educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

инсоннинг узини ураб турган дунёга, узи каби одамларга муносабатининг ягона усули булмаганлигини хам таъкидлаш зарур"5, деб такидлайди.

Чинакам ахлокди инсон диндор булгани ёки дузахдан курккани учун эмас, аксинча, айнан ахлокли булгани учун хам Яратганнинг курсатмаларига амал килади. Диндан мутлако бехабар, бирок "дин химоячисиман" дейдиганлардан минг чандон ахлоклирок инсонларни кузатганимизда улардаги ахлок диндан эмас, бошка бир асосдан келиб чикаётганига амин буламиз. Бундай инсонларни мусулмонлар, насронийлар, буддистлар, яхудийлар, атеистлар орасидан куплаб топиш мумкин.

Хуш, дин жамият ахлокини яхшилай олмаса, у холда нима бу вазифани бажаради? Бунга жавобимиз жуда оддий - тугри йулга куйилган таълим ва конунлар ижросининг катъий таъминланишигина вазиятни унглаши мумкин. Бир томондан мустакил, танкидий фикрлай оладиган шахсни тарбиялашни бош максадга айлантирган дунёвий таълим тизими ва адолат тамойилларига содик ижроия ва суд хокимияти. Ана шу икки шарт бажарилгандан кейингина дин жамиятда ижобий роль уйнай бошлайди, кишиларнинг маънавий-рухий озукасига айланади. Ислом давлатларида эса вазият бунинг акси. Давлат узининг энг мухим функцияси - конун устуворлигини таъминлай олмайди, етарлича дунёвий таълим курмаган омма эса дунёвий конунлар ва хукуматни тан олмайдиган радикал воизларнинг итоаткор сомеларига айланиб колган. Вахоланки, бундай радикал воизлар бошка динларда хам бор. Бирок уларнинг таъсири биз мусулмонлардагичалик эмас. Нима учун? Шунинг учунки, уларнинг сомелари бизлардагичалик ишонувчан эмас. Ишонувчанлари хам башарти хаддидан ошса, конун уларнинг жойи каерда эканини курсатиб куяди. Биз биламизки, АКЩда радикал диний секталар анча фаол. Бунинг сабаби, бизнингча, у ерда мактаб таълими етарли даражада коникарли эмас. "Иктисодий Хдмкорлик ва Ривожланиш Ташкилотининг 2010 йилги хисоботига кура, АКШ бу сохада ривожланган давлатлар орасида 23-уринни эгаллайди"6. Нуфузли университетлар ва баъзи хусусий мактабларгина хорижликлар эътиборини узига жалб эта олади. У холда нега уша секталар ижтимоий ахлоксизлик ва тартибсизликларни келтириб чикариб, хавфсизликка тахдид сололмайди? Бунинг сабаби оддий - у ерда конституция ва конунларни бузганлар жазодан кочиб кутула олмайди. Мавриди келганда бир масалага

5 И.Каримов. Узбекистон XXI аср бусагасида, хавфсизликка тахдид, баркарорлик шартлари ва тараккиёт кафолатлари.Тошкент 1997. 36-бет.

6 Кдранг: OECD Facebook 2010. International Student Assessment -http://www.oecd-ilibrary.org

1232

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

TyxTanuö yTum ^ou3. Abbm gyHeBHfi TatnHM Sepum KepaKMH eKH guHHfi, geraH MaB3yga Saxcnap SynuS Typagu. Ey caBonra ^bboS Kunumga aBBan guHHfi TatnHM KypraHnap KynpoK экcтpeмнзмгa mohhhmh eKH gyHeBHfi TatnHM onuS cyHr gHH öunaH KH3HKKaHnapMH - MaHa myHra эtтн6op KaparamHMH3 no3HM. Xygo, Hapuru gyHe, ^aHHar, gy3ax, ryHox Kaöu TymyHnanapHH энgн TatnHM onumHH öomnaeTraH, gyHe Ba HHcoHnap TyFpucuga eTapnuna MatnyMoTra эгa SynMaraH öonaHHHr oHry Ta^aKKypu Kaöyn KH^umra Kogup эмac. Ynap Sona aK^HHH, Tatöupu ®;oh3 Synca, axBonra conuS Kyagu. OKHÖaTga эca эpкннпнкgaн,

эpкнн Ba TaHKugufi ^HKpnamgaH KypKaguraH, gyHeBHfi Karnap Sopacuga эca KypyK egnamgaH Hapuru yTMafiguraH nanaMynnanap nafigo Synagu. ^yHKH gHH Ta^aKKypra эмac, Sarau aBTopHTeTra cy3cu3 umoHum Ba HToaT этнm KyHHKMacuHH aBBan-öomgaHoK maKmaHTupuS Kyagu. 3pKHH axnoKHH Ta^aKKyp canoxHara эca xanu öyfi KypcaTMacgaHoK ahhhS TamnaHagu. EyHgafi TatnHM KypraHnap KefiHHHanHK xaM эtтнкogнгa Ba axnoKura 3ug eKH y3ranapoK $HKpra gyn Kenca,

yma 3axoTH yHgaH xanoc öynumra HHTHnagu. YHgaru H®;ogKopnHK KoÖHnuaTH

neKnaHHÖ Konagu. ^eMaK, guHHfi TatnHM $aKar WKopu chh$ yKyBHHnapura

Sepunumu, myHga xaM gapc TapFuöoT MaKcaguga эмac, Shhhm Sepum ynyH, xynoca HHKapumHH yKyBHHHHHr y3 aKgy Ta^aKKypu uxTHepura KongupraH xonga yTHnumu, gHHnap y3apo KuecHfi ypraHHnaeTraHga xohhchhk Ba TaHKugufinuK TaMonunura puoa этнпнmн, ÖH3HHHrna, MaKcagra MyBo^HKgup. ^hh eTapnuna gyHeBHfi TatnHM KypraH ^aMH^Tga h^oShh pont yfiHaca, öyHHHr aKcu SynraH Ba3HaTga axBon y3rana Tyc onagu.

XY^OCA

^eMaK, emnapHMH3HHHr gHHra SynraH MyHocaöaraapHHH H^oSufinHruHH xaMga yHra HucSaraH KH3HKumHHHr WKopu экaнпнгннн xucoSra onraH xonga, MatHaBHH-Matpu^HH TapSuaga guHHfi omhh xaM y3ura SeKuec axaMHarra эгa

экaнпнгннн anoxuga TatKHgnaö yTHmHMH3 KepaK. 3epo, MycTaKHn gaBnaraMH3ra, энг aBBano, hhmohh SyryH, Kanöu To3a HHcoHnap, Shphhhh HaBSarga emnap KepaK.

X,ap KyHru ^aonHaTnapuga HHcoHnapra эзгy aMannap, caBoö umnap KH^um, conux

xy^K coxhöh SynraH emnapHMH3 gyHeKapamu-Ha^aKaT y3HHH my SunaH öapna ep-SupogapnapuHH xaM эзгyпнккa eTaKnafiguraH MatHaBHfi oMHnnapgaH Supu экaнпнгнгa em aBnogHH umoHTHpumHHHr y3H xaM gyHeBHfi Matpu^aTgaH y3ra Hapca эмac.

YMyMaH onraHHMH3ga, gHHHfi FoanapHH aHrnam Ba ypraHHm, xo3upru BaKTga KeHr KaMpoBHH ucnoxoTnapHH yTKa3Hm ^apaeHHga ^aMH^THH MatHaBHfi SofiHTHm, Munnufi oHrHMH3HH aHaga WKcanTupum, Kena^aru SywK gaBnarau apaTyBHH em

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

авлодни дунёвийлик рухида, миллий кадриятларимизга хурмат-эхтиром рухида камол топишлари учун мухим омил булиб хизмат килган булур эди. REFERENCES

1. Аристотель. Политика. -М., 1911. С. 9.

2. Фромм Э. Человек для себя. Минск, Хорвест, 2004. С. 18.

3. Ницше Ф. Зардушт таваллоси.//Тафаккур. 1995. 1-сон. Б. 94

4. Schiepp P. I.Kants practical ethics Evanston, 1964. Р. 71.

5. И.Каримов. Узбекистан XXI аср бусагасида, хавфсизликка тахдид, баркарорлик шартлари ва тараккиёт кафолатлари.Тошкент 1997. 36-бет.

6. Раматов, Ж. С., Баратов, Р. У., Кушаков, Ф. А., Валиев, Л. А., & Хасанов, М. Н. (2022). ЖАМИЯТДА СИЁСИЙ ВА ХУКУКИЙ МАДАНИЯТНИ ЮКСАЛТИРИШ МАСАЛАЛАРИ. PEDAGOGS jurnali, 19(1), 13-18.

7. Ж. С. Раматов, & М. Хасанов (2022). УЗБЕКИСТОН ТАРАККИЁТИНИНГ ЯНГИ БОСКИЧИДА ИНСОН ХУКУКЛАРИНИНГ ТАЪМИНЛАНИШИ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 963-969.

8. Раматов, Ж. С., Муратова, Д., Султанов, С. X,., Тухтабоев, Э., Кушаков, Ф., & Хасанов, М. Н. (2022). ИЖТИМOИЙ AДOЛAТ BA КAДРИЯТЛAР ПЛЮРAЛИЗМИ. World scientific research journal, 8(1), 102-108.

9. Хасанов, М. Н., Бекмуратов, Б. Ж., Тургунов, Б. Ш., & Маматкулов, У. С. (2022). ФОРОБИЙНИНГ ТАЪЛИМОТИДА ЁШЛАР ВА ИНСОН ТАЛИМ-ТАРБИЯСИ МАСАЛАЛАРИ ТАХЛИЛИ.

10. Хасанов, М. Н., Зайниддинов, Б. З., Абдухалилов, О. А., & Джурайев, Д. Д. (2022). МЕХНАТДА ИНСОННИ ШАКЛАНИШДАГИ АХАМИЯТИ.

11. Ramatov, J.S. va Xasanov, MN (2022). Ta'lim amaliyotida innovatsiyalarni jalb qilishning nazariy modelini tahlil qilish. Sharq uyg'onishi: innovatsion, ta'lim, tabiiy va ijtimoiy fanlar , 2 (6), 937-942.

12. У.К.Эрниёзов, М.Н. Хасанов, & Х.С.Машарипов. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ИЖТИМОИЙ-АХЛОКИЙ ТАЪЛИМОТИ ВА УНИНГ АНТРОПОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 130-136.

13. Ж. С. Раматов, М. Хасанов, & Л. А. Валиев (2022). ИНСОН ДУНЁКАРАШИНИНГНИНГ ДИНИЙ ВА ДУНЁВИЙ ТАЛКИНИ. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 2 (7), 78-82.

14. J. S. Ramatov, M. Hasanov MAFKURAVIY AXLOQ TARBIYASINING AHAMIYATI // Pedagogik fanlar boyicha akademik tadqiqotlar. 2022 yil. 6-

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

son. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mafkuraviy-ta-didlarni-oldini-olishda-ahlo-iy-tarbiyaning-a-amiyati (kirish sanasi: 04.10.2022).

15. Turabova, S. K. (2019). Social importance of the discussion in the development of civil society. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(6), 260-266.

16. Kattakulovna, T. S. (2022, April). SCIENTIFIC DISCUSSIONS AS AN INNOVATIVE METHOD OF COGNITION. In Conference Zone (pp. 116-117).

17. PaMaTOB, C., & ^acaHOB, M. (2022). MH^^HH KAAPHtfOAP-:®AMHflTHMH3 EAPKAPOP-HHTH BA Em AB.HOA TAPBH^CHHHHr MYX,HM OMH.HH. Academic research in educational sciences, 3(6), 973-979.

18. PaMaTOB, C., ^acaHOB, M., & BanneB, A. (2022). AYPOBHH^O rXOm XAETH BA HHMHH OA^CAOHH MELPOCH. Academic research in educational sciences, 3(6), 1161-1169.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.