Научная статья на тему 'АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУН ИЖТИМОИЙ ҚАРАШЛАРИ ВА ЛИ ЮЛГОК ИЖТИМОИЙ ҚАРАШЛАРИНИНГ ҚИЁСИЙ ЖИҲАТЛАРИ'

АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУН ИЖТИМОИЙ ҚАРАШЛАРИ ВА ЛИ ЮЛГОК ИЖТИМОИЙ ҚАРАШЛАРИНИНГ ҚИЁСИЙ ЖИҲАТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
121
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ибн Халдун / “Муқаддима” / ёввойилик / таваҳҳуш / ибтидоийлик / бадавия / тамаддун / хадаро / “асабийя” / Ли Юлгок ахлоқий ва ижтимоий-сиёсий қарашлар / анъанавий конфуцийчилик / “шох йўли” / “инсонпарвар бошқарув” ва “ҳалққа муҳаббат”. / Ibn Khaldun / "Introduction" / wildness / tawahhush / primitiveness / Bedouin / civilization / Hadaro / "asabiyya" / Li Yulgok moral and socio-political views / traditional Confucianism / "horn way" / "humane management" and "to the people" love".

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Сулаймонов, Жасур Бахтиёрович

Мазкур мақолада ислом тафаккурининг йирик вакили Абдураҳмон ибн Халдуннинг ижтимоий қарашлари ҳамда Чосон фалсафий тафаккурининг йирик вакили Ли Юлгокнинг ижтимоий қарашлари қиёсий таҳлили муҳокама қилинган. “Асабиййа” категорияси Халдуннинг ижтимоий фалсафий қарашларида муҳим аҳамиятга эга. Ли Юлгок қарашларида конфуцийчиликни ислоҳ қилиш таклифлари берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

COMPARATIVE ASPECTS OF SOCIAL VIEWS OF ABDURAHMAN IBN KHALDUN AND SOCIAL VIEWS OF LI YULGOK

This article discusses the comparative analysis of the social views of Abdurrahman ibn Khaldun, a major representative of Islamic thought, and the social views of Li Yulgok, a major representative of Choson philosophical thought. The category "Asabiyya" is important in Khaldun's social philosophical views. Lee Yulgok's views suggest the reformation of Confucianism.

Текст научной работы на тему «АБДУРАҲМОН ИБН ХАЛДУН ИЖТИМОИЙ ҚАРАШЛАРИ ВА ЛИ ЮЛГОК ИЖТИМОИЙ ҚАРАШЛАРИНИНГ ҚИЁСИЙ ЖИҲАТЛАРИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

АБДУРАХМОН ИБН ХАЛДУН ИЖТИМОИЙ ЦАРАШЛАРИ ВА ЛИ ЮЛГОК ИЖТИМОИЙ ЦАРАШЛАРИНИНГ ЦИЁСИЙ ЖИХАТЛАРИ

Сулаймонов Жасур Бахтиёрович

ТошДШУ Шарк фалсафаси ва маданияти кафедраси катта укитувчиси

nihatchetin@gmail .com

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацолада ислом тафаккурининг йирик вакили Абдураумон ибн Халдуннинг ижтимоий царашлари уамда Чосон фалсафий тафаккурининг йирик вакили Ли Юлгокнинг ижтимоий царашлари циёсий таулили мууокама цилинган. "Асабиййа" категорияси Халдуннинг ижтимоий фалсафий царашларида мууим ауамиятга эга. Ли Юлгок царашларида конфуцийчиликни ислоу цилиш таклифлари берилган.

Калит сузлар: Ибн Халдун, "Муцаддима", ёввойилик, тавауууш, ибтидоийлик, бадавия, тамаддун, хадаро, "асабийя", Ли Юлгок ахлоций ва ижтимоий-сиёсий царашлар, анъанавий конфуцийчилик, "шох йули", "инсонпарвар бошцарув" ва "уалццамууаббат ".

This article discusses the comparative analysis of the social views of Abdurrahman ibn Khaldun, a major representative of Islamic thought, and the social views of Li Yulgok, a major representative of Choson philosophical thought. The category "Asabiyya" is important in Khaldun's social philosophical views. Lee Yulgok's views suggest the reformation of Confucianism.

Keywords: Ibn Khaldun, "Introduction", wildness, tawahhush, primitiveness, Bedouin, civilization, Hadaro, "asabiyya", Li Yulgok moral and socio-political views, traditional Confucianism, "horn way", "humane management" and "to the people" love".

КИРИШ

Ибн Халдун ислом дунёсининг илмий ва гоявий тарихида энг Таникли шахслардан биридир. Бу шухрат, машхурликни биринчи навбатда унинг китоби олиб келди. Бу китоб Шарк ва гарбнинг фикр осмонида бир ёркин юлдуз мисоли чараклади. Бу китоб оркали Ибн Халдун бир янги йул очдики, биринчи даражали файласуф-муаррих ва социология асосчиси деган унвонга сазовор булди. Иккинчи унвонни гарчи баъзи изохлар билан кабул килиш лозим булса хам.

ABSTRACT

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

O

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Höh XangyH yTraH BoKeanapHu öaxonamHuHr oKunoHa KpuTepufinapuHu Kypcarum yHyH, yHHa umoHH TyFgupMafiguraH öup HeHa Tapuxufi puBoaTnapHu KenTupuö, MyappnxHHHr pocTryfinuru Ba xonucnuru MacanacuHu KyTapumgaH aBBan, öyHgafi puBoaTnapgaH ^ofiganaHum HuManapra onuö KenumuHu TatKugnaMoKHu öynagu.

Bhphhhh HaBÖarga, Höh XangyH TaMaggyHHuHr acocufi KoHyHnapu Ba yHuHr maKnnaHHmHHH TagKuK этнmгa KrouKagu. y ^aMuaTnapHuHr Kafi xpnga uÖTugoufi KyHMaHHHHHK xaeTugaH MKopu MagaHuaTnu xaeTra yTumuHu öunumra xapaKar Kunagu. MatnyMKu, Myra^aKKup Typnu xun gaBnarnapga, ^yMnagaH, AHgany3ua, H^puKua, Mucp, FapHOTa, KacTunua, MapoKamga, myHuHrgeK, EaHy X,unon Ba ag-^oBygua Kaöu apaö Ba öapöap Kaöunanapu uHuga xaeT KeHupraH. fflyHga y Typnu xun MagaHuaTnapHu, atHu gaögaöanu, xamaMarnu maxap MagaHuaTu Ba KyHMaHHHnapHHHr oggufi Ba KammoK xaeTuHuHr ryBoxu öyngu. Höh XangyH öyHgaH HyKyp ^apKgapHHHr Kenuö HuKum caöaönapu TyFpucuga öom KOTupgu. MyTa^aKKup ymöy ^apKnapHuHr yH caöaöuHu Kypcaragu: EupuHHu caöaöu, Kaöuna Ba ounaHuHr anoxuga at3onapuHu öoFnaö TypaguraH xuccueT Ba ^uKpnap moxuatuhu aKC эттнpyвнн ncuxonoroK, pyxufi xogucagup. Hkkuhhu caöaö, öy Taöuufi Ba reorpa^uK mapTnap öunaH, xyHap, caHtar, MexHar TaKcuMOTu öunaH y3Bufi öofhuk uKTucogufi oMungup. yHuHHu oMun, öy xpKuMnap Ba Toöenap ypTacugaru MyHocaöaraap, MynKHu aparum, xpKuMuaTHuHr maKnnaHumugaH uöopar cuecufi oMungup. .^kuh Höh XangyH MKopugaru ^uKpnapHu öaeH Kuncaga, xokumuat xapaKTepu xaKuga öy epga cy3naMafigu.

^yrunxa MaKTaöu acocHucu .Hu Hu (MnroK, 1536-1584) нeoкoн$yцнfi ^anca^acuHuHr энг fiupuK BaKunu öynuö, Kypuö HuKunaeTraH gaBpHu aKyHnafigu. .Hu HuHuHr ^anca^ufi тнзнмн KnaccuK xuTofi Marnnapu, .Hu XBaH, ^3eH öyggu3Mu, Co KeH Aok, ^o Tcuh fflyH Foanapu Tatcupuga maKnnaHraH Ba acocaH cuHTeTuK xycycuaTra эгa.

MnroK 1534 Kunga KaHHuH maxpuga onu^aHoö Ba öofi ounaga TyFunraH. yHuHr oHacu Cuh CauMgaH TaHuKnu paccoM, moup Ba xarroT, oTacu capofiga gaBnaT MacnaxaTHucu öynuö umnaraH, aMaKucu ^u ^u 1549-1551 fiunnapga

Kopea gaBnaruHuHr xyKyMaT öomnuFu öynraH. Cuh xpMunagop öynraHuga, y ok a^gaxo xaKuga a^ofiuö Tym Kypgu Ba TymHu yFnu ynyH öywK Kena^aKHu öamopar Kunum geö u3oxnagu. Cuh $ap3aHguHuHr TatnuM onumu ynyH ^yga Karra эtтнöop öunaH xapaKaT Kungu. MnroK eTTu emuga KoH^yTcufinuKHuHr öapna 13 MyMTo3 acapuHu, MyH yH KoHyH" acapnapuHu yKugu. y 13 emuga pacMufi naBo3uMHu onum yHyH öupuHHu uMTuxoHgaH yTagu. MnroK 16 emga öynraHuga

1478

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

онаси Син Саимдан вафот этади. Син Саимдан Кореяда хали хам она севгиси ва гамхурлиги рамзи булиб колмокда. Онаси вафотидан кейин Юлгок уч йил давомида Кумгансан тогларига таркидунёчилик килиб кетади ва бу ерда Конфутсий анъаналарига эга булган оила учун жуда гайриоддий булган буддизмни урганади. Бирок, кайтиб келгач, у узини яна Конфутсий таълимотларига багишлайди. 22 ёшида Юлгок уйланади. Кейинги йили у Конфутсий олими Ли Хванга шогирд тушади. Ли Хван Андон шахри якинидаги академиялардан бири булган Досан Сеовоннинг рахбари эди. Кейинги йилларда Юлгок барча давлат лавозимларини алмаштириш учун имтихонларни имтиёзли диплом билан топширади. Унинг битирув малакавий иши булган "Самовий йул китоби" тезиси Кореяда XVI аср адабий ижодининг намунаси

хисобланади. Унда олим Конфутсий таълимотига асосланган тарих ва давлат бошкаруви санъати хакидаги ва даочилар таълимотига оид уз мулохазаларини баён килади. Йигит 26 ёшга тулганда, отаси хам вафот этади.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Ибн Халдун инсон ибтидосининг хайвонот олами ичида булган вактини ёввойилик (таваххуш) деб аташган. Инсон табиат куйнида фаолият юритар экан, кичик жамиятларга (ижтимо) уюшиб яшай бошлашди. Ижтимо бу жамият, у уз тараккиёти даврида икки боскични ибтидоийликни (бадавия) ва тамаддун (хадаро) боскичларини босиб утади1. Яъни, Ибн Халдун жамиятни икки турга булади: маданий булмаган (яъни ёввойи) жамият ва маданий (яъни шахар) жамияти. Унинг фикрича, инсон табиатига кура жамият ичига яшашга мажбурдир. Шунингдек, Ибн Халдун жамият шаклланиши ва яшашида диний алокаларнинг мавкеини пасайтиради.

Ибн Халдун фикрича, ижтимоий тартиб-интизомни тиклаш ва жамиятни идора этиш табиий ходисадир. Бу ходисага хеч качон пайгамбарликнинг бархаклигини исботлаш далили деб муносабатда булишга йул куймаслик керак. Сабаби, инсонларнинг жамоа булиб яшаши, пайгамбарсиз хам мавжуд булиши мумкин, бундай жамиятлар пайдо булган ва булмокда.

«Мукаддима»нинг иккинчи кисмида ёввойи жамият тадкикига оид фикрлар баён этилган. Бу кисмида бир неча боблар буйлаб бундай жамиятларнинг табиийлиги, ёввойилик рухи арабларга хослиги ва ёввойи жамиятнинг маданий шахар жамиятига нисбатан бирламчилиги хакида гапирилади. Ибн Халдун ошкор баён этади: "Инсоният жамиятининг илдизи ва

1 Игнатенко А. А. Ибн Халдун о природе государства// Народы Азии иАфрики, 1984 г. №1. с. 94

1479

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

асослари сахродаги ёввойи хаёт тарзидадир. Бу шунинг учунки, бадавийлар хаётни инсонинг энг асосий эхтиёжлари чорчубасидан ташкарига чикмайди, холбуки, шахар хаёти биринчи даражали зарурати булмаган нарсаларга эгалик килиш иддоаси ва истаклари окибатидир, хамда унинг натижасида пайдо булган хийла тараккий этган даврдир. Биринчи даражали ахамиятга молик зарурий нарсалар хаётда булмаса хам, аммо умр утказиш мумкин булган нарсаларга нисбатан бирламчи эканлиги сабабли, бадавийлик (кучманчилик) хаёти амалда дарахтнинг илдизига ухшайди, шахар хаёти эса унинг шохларидир"2.

Юкорида таъкидлаганидек, жамият ривожида икки боскич бор: ибтидоий (бадавия) ва тамаддун (хадаро). Ушбу боскичлар бир-биридан яшаш учун булган воситаларнинг характерига кура фаркланади, яъни ибтидойилик зироаткорлик, чорвачилик, термачилик, овчилик билан изохланса, тамаддун уларни тулдириб келувчи хунарлар ва савдо билан изохланади.. Шунингдек, улар истеъмол характерига кура хам фаркланадилар. Ибтидоийликда одамлар зарур неъматларни истеъмол килса, тамаддун холатида эса «фойда келтирувчи» ва «нозарурий неъматлар» билан хам кифоятланмайдилар. Бу шунинг учунким, одам мехнат таксимоти натижасида "ортикча махсулот" ишлаб чикара бошлади.

Ибтидойилик ва тамаддун инсоният жамиятининг сифат жихатдан фаркли булган икки боскичдир. Бу икки боскич худудий жихатдан бир-бирига якин жойда хам мавжуд булиши мумкин. Масалан: Арабистон ярим оролидаги кучманчи кабилалари ва Меспотамия кадимий тамаддуни.

Юкоридагиларни мисол келтирган холда, Ибн Халдун ибтидойликдан тамаддунга утиш жамиятининг ички ривожи, хамда бошка худуд хосиласини забт этиш оркали хам амалга ошиш мумкин деб хисоблайди. Юкоридаги холга киёслаган холда, Ибн Халдун жамият хаётини кишлок ва шахар хаётига булади. У бу хакда шундай дейди:

"Кишлок хаёти шахар хаётининг асоси, пойдеворидир. Бирор бир шахар ахолисини урганар эканмиз, уларнинг аждодлари шахар атрофидаги ёки шу ернинг узидаги кишлокдан булганлигига ишонч хосил киламиз. Хулоса килсак буладики, шахар хаёти шакли, кишлок хаёти шаклининг сунгги боскичи демакдир". Ибн Халдун шахарда мехнат шаклининг ташкил этилишини ишлаб чикаришнинг олий юксак формаси деб билган. Шахар ишлаб чикаришнинг ривожланиши жараёнида моддий ва маънавий кадриятларни шакллантириш усуллари мукаммалашади, инсон эса жамият ривожини юкори

2 Хотамий Сайид Мухаммад. Ислом тафаккур тарихи. Т.: "Минхож", 2003 й., 249-бет

1480

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

noFoHanapura KyTapunagu. HmnaS HHKapum KyponnapuHHHr puBo^naHHmu Ba h^thmohh MexHar TaKcuMoTHHHHr By^ygra Kenumu MaxcynoT afiupSomnam HMKOHH^raapuHH KeHrafiTupagu. Hhcoh MexHar Kunap экaн, ®;aMoa umnaS HHKapumu Harn^acuga $ofiga Ba ucretMongaH TamKapu MaxcynoT opTuS Kona Somnagu. Höh XangyH hhcoh MexHaru Harn^acuga ^aMH^T TapaKKHeTHHHHr acocufi omhhh SynraH opTHKHa MaxcynoT nafigo Syngu gefigu. fflyHHHrgeK, Myra^aKKup KHfiMar TymyHHacura xaM KaTTa axaMHar Sepagu. Höh XangyH KHfiMaT TymyHHacura KHmnoK xy^anurHHH, xyHaHMaHggHKHH Ba caBgoHH xapaKaraaHTupyBHH ^aMH^T MexHaruHHHr H^ogacu cu^aruga Kapafigu.

HÖH XangyH HHCOH umnaS HHKapyBHH Ba MynKgop SynraHgarHHa, umuMoufi MaB^ygoT Syna onagu geS xucoSnafigu. MynKKa эгaпнк xyKyKHHH Myra^aKKup, HHcoHHHHr MyKaggac xyKyKgapugaH Supugup geS xucoSnafigu. Höh XangyH ^aMH^THHHHr maKnnaHum ®:apaeHHHH ogaMnapHHHr xycycufi MynKHHnHK xyKyKHHH TatMHHnamra SOFHHK SynraH umTueK SunaH SoFnagu. X,aKHKargaH xaM, myHgafi ran Sop: Xycycufi MynKHHnHK HÖTHgoufi ®;aMoa Ty3yMHHHHr rypKoBH, gaBnaTHHHHKHHHr acocu Syngu. Höh XangyH khmkh MynKHHnHKHH KynnaS-KyBBaTnaca, y agonaraugup geS Sunagu.

HÖH XangyH ^aMHAT xaKuga ^yHgaMeHTan ^HKpnapuHH gaBoM эттнpagн. MyTa^aKKupHHHr ^HKpuHa, TaaccyS ^aMH^T xaeTHHHHr acocu, atHH nofigeBopugup. "TaaccyS", "acaSufia" araManapu apaS TunugaH KenuS HHKKaH. "TaaccyS" cy3H, "TaaccaSa" V SoS ^etnuHHHr Macgap maKnugaH SynuS, Tap^HMacu «BaraH, MHnnarra SynraH oTamHH MyxaSSaT, $aHara3M» geMaKgup.

Höh XangyH «acaSufia» araMacuHH Kyfiugaru MatHonapga Kynnafigu:

1. KOH -KapuHgomnuK anoKacu .

2. KoH-KapuHgomnuK MyHocaSaraapu opKanu Sofhhk SynraH ogaMnap rypyxu.

3. KoH-KapuHgomnuK acocuga maKrnaHraH SupgaM^HK xuccueTH3. Höh XangyH umuMoufi xaeTHfi TapTHÖHHHr SypTuS TypyBHH y3aK omhhh TaaccyS geS Sunagu. 3Hgu «acaSufia», atHH «TaaccyS» TymyHHacuHHHr moxhathhh Ba ^aMH^T xaeTugaru ypHHHH ypraHuS HHKaMH3.

^aMH^T HÖTugoufinuKgaH TaMaggyHra yTap экaн, my SunaH Sup BaKTga, Sy ^apaeH HÖTHgoufi geMoKparna Ba TeHrcronHK MyHocaSaraapugaH SyficyHHm, SomKapum MyHocaSaraapura yTHmuHH xaM y3uga H^oga этagн. HÖTugoufinuK SocKHHuga ogaMnapHH SoFnaS TypaguraH MyHocaSaraapHH Höh XangyH «acaSufia» geS HoMnaraH. By TymyHHa KaSuna, ypyF Ba ynapHHHr

3 №6paHHbie npoH3BegeHua Mbic^HTe^efi cTpaH B^H^Hero h CpegHero BocTOKa: Höh Xa^gyH «BBegeHua». M., 1965

r., c. 570

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

öupnamManapuHu y3uga u^oga этaцн. EomKa ^uxargaH, «acaöufia» ogaMnap ypTacugaru KoH-KapuHgomHunuK MyHocaöaTnapu acocuga maKnnaHaguraH anoKagup. Ey $aKar öup Kaöuna eKu ypyFHu öupnamTupaguraH «koh cagocu» эмac. OgaMnapHuHr öupnamManapu ypyFHu, KapuHgomHunuKHu aHrnamra onuö Kenagu. Ey öupnamMa, urra^oKgap Typnu xun maKnnapHu y3uga u^oga этнmн MyMKuH: Xun$ ( öup KaHHa ypyF Ba KaöunanapHuHr uttu^okk), uctucho (нaтypanнзaцнa atHu öeroHanapHu Kaöunara Kaöyn Kunum), puKK (KynHunuK, TyFpupoFu HeT эnnнкnapгa xpMufinuK) "Buna" eKu "Bunaa" (öyTyH öup ypyF eKu Kaöunara xoMufinuK). fflyHgafi Kunuö, "acaöufia" KoH-KapuHgomnuK, uttu^ok anoKa öнpnнгнgнp. y atHu, "acaöufia" Tunugaru rypyxnap uHugaru öomKapyB oKcoKonnap ToMoHugaH öomKapunap эgн. OKcoKonnap xoKuMuaTu ®;aMoa ongugaru xypMarra acocnaHagu. ^aMoa Mygo^aacu em Ba Kynnu rypyx ToMoHugaH TamKun KunuHagu. Hucöufi TeHrnuK MyHocaöaTu xpMufinuK ocTugarunap, Kynap Ba urru^oKHunapra xaM TagöuK этнпagн. PacMaH ynap "acaöufia"HuHr TeHr xyKyKnu kucmuhu TamKun этapgн, neKuH aManga ynapHuHr Kaöuna uHuga xyKyKnapu HeKnaHraH эgн. Kaöunara Kaöyn KunuHraH (MyncaK) Kaöuna fiynöomHucu Öynumu MyMKuH эмac эgн, HyHKu Kaöuna oKcoKonnuru "Hucaö" oKcyaK ounanap uHugaru BopucnuKKa Kapaö öenrunaHap эgн. Acaöua MyHocaöaTnapu HucöaraH TeHrnuKKa acocnaHraHnuru yHyH, y HoTeHr MyHocaöaTnapra afinaHumu MyMKuH эgн. "MyKagguMa" Myannu^u xaMMa at3onapuHuHr TeHrnurura acocnaHraH "acaöua" rypyxnapuHuHr öupnuru Ba öomnuKHuHr maxcufi cu^arnapura acocnaHraH öomKapyBHuHr 3apypuaTu ypTacugaru guaneKTuK öoFnuKnuKKa ypFy öepuö yTagu. Höh XangyH ^aMoagaru fiynöomHuHu "MaTÖy", atHu "3ypnuKcu3 öomKapyBHu Kumu" geö aTafigu. Y3uhu ÖomKapyB эca TeHrcu3nuKKa acocnaHagu, HyHKu paxöapnuK Kunum Ma^öypnamHu Tanaö Kunagu. ypyF ypTacugaru anoKanap KyHnu Öyncaga, ceKuHnuK öunaH "paxöapnuK^pramum" MyHocaöaTu ^'xyKMpoHnuK-ToöenuK" MyHocaöarura afinaHagu. .^kuh HuMa yHyH ypyF, paxöapuaTHuHr Hucöufi TaHrnuru, öomKanap ycTugaH xyKMpoHnuKKa afinaHagu? EyHra ^bboöhu Öu3 "acaöufia"HuHr aHTuTe3acu, atHu "KapaMa-Kapmu" TymyHHacu "MynK"Hu ypraHuö hukuö TonaMu3.

Höh XangyH MynK TymyHHacuHu ukku xun MatHoga "xoKuMuaT-MynK" Ba "ep-MynK" MatHonapuga umnaTagu. Höh XangyH Taaccyöra Tatpu^ öepuö, myHgafi gefigu:

"OgaMnap ypTacugaru KoH-KapuHgomnuK anoKanapu, Öat3u xpnnapHu uctucho KunraHga, Öy Taöuufi xoguca, öyHgaH KumuHuHr KapuHgomnapu Ba akuh

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

кишилари хаёти, мол-мулки, ор-номусига тажовуз ва хавф тахдид солганда, гамхурлик килиши келиб чикади".

Маълумки, кон-кариндошлик ва уруг кабилачилик муносабатлари баъзан шунчалик якин буладики, биргина шунинг узи бирлашиб кетишга сабаб булади, баъзан эса муносабатлар узок булсада, аммо кабилачилик манфаатларининг мос келиши бутун бир халкнинг якдил булиб бирлашишига сабаб булади. Дустлик муносабатлари хам шундай. Ибн Халдун мустахкам кон-кариндошлик алокалари намунасини бадавий арабларда ва бошка кучманчиларда куриши мумкин. Чунки уларнинг хаёт тарзи уруг ва кабилалар аро никохлар натижасида наслларнинг аралашиб кетиши, кариндошлик ипларининг узилишига монеълик килади деб ишонади.

29 ёшида Юлгок давлат хизматига киради, турли вазирликларда ишлайди. Бу даврда у келажакда шох булган ёш Шахзода Сонжо билан укитувчи булиб хизмат килади ва Кирол Менджон хукмронлигининг йилномаларини тайёрлашда иштирок этади. 1568 йилда Кирол Сонжо тахтига утиргандан сунг, Юлгокни элчи сифатида Хитойга юборади.

40 ёшида Юлгок узининг улкан билими ва киролга таъсири туфайли Корея сиёсий хаётидаги марказий шахслардан бирига айланади. Бирок, 1576 йилдан кейин, сарой гурухлари уртасидаги зиддият кучайиб, кирол Сеонжо бир катор масалаларда муросасиз позитсияни эгаллаганида, Юлгок унга турли суд гурухлари манфаатлари уртасида маневр килиш тобора кийинлашиб бораётганини тушунди. Тухмат килинган салафи, маслахатчиси Чжу Хван катл этилгандан сунг, Юлгок истеъфога чикади ва кироллик саройини тарк этиб, уз шахрига кетади. Кейинги йилларда Юлгок укитувчи сифатида куп ишлади, бир канча китоблар ёзди ва илмий тадкикотлар олиб борди.

Олим 45 ёшида пойтахтга кайтиб, катор вазирлик лавозимларида ишлайди. Бу даврда Юлгок узининг замонавий жамиятининг сиёсий хаёти, мураккаб сиёсий зиддиятларни хал этиш санъати хакида хам куплаб маколалар ёзган. Бирок кирол Сонджо юзага келган долзарб масалаларни хал килар экан, яна Юлгокнинг маслахатига карши куч билан харакат килишни афзал курди. Бу олимни узи учун юзага келиши мумкин булган окибатларга йул куймаслик учун яна ховлини тарк этиб, кетишга мажбур килди. Юлгок бир йилдан кейин 1584 йилда вафот этди.

Юлгок нафакат файласуф олим, балки замонавий жамиятнинг ислохотчиси хам эди. XVI асрдаги Кореянинг яна бир йирик янги конфуцийчилик таълимоти вакили Ли Хвангнинг таълимоти билан солиштирганда, унинг ходисаларнинг

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

caSaSuHH TymyHHm ycynu энг kh3hk. Bup KaTop Macananap SyfiHHa - Shphhhh HaBSaTga кoppyпцнaгa Kapmu Kypam SyfiHHa HKKanacuHHHr пoзнцнanapн yxmamnurura KapaMafi, ynapga ce3unapnu ^apKnap xaM MaB^yg. Кoн$yцнfinнкga HKKHTa KyTÖ TymyHHacu MaB^yg: Kh (KeHr MatHoga - xaeT энepгнacн eKH xaKHKaT) Hura (KeHr MatHoga - acocufi TaMofiunnapra) Kapmu Typagu eKH yHH Tyngupagu Ba aKcuHHa.

hh XBaH yHyH hh KyTSnapHHHr энг MyxHMH. MnroKga shphhhh ypHHHH xaeTHfi энepгнa Kh эгaпnafigн. Hh XBaH yHyH Kouganapra Kartufi puoa Kunum Ba npuHTcunnapra cogHKnHK hhcoh xaeTH Ba xarra-xapaKaraapHga KaTTa pon yfiHafigu. ro^roK cHHrapu, myHHHr yHyH y Kupon capofiuga gymMaHnap Ba eMoH HHaTnunap ToMoHHgaH KynnaS xy^yMnapra gyHop SynraH, Typnu ^HTHanap KypSoHH SynraH.

Hh XBaH yHyH Kouganapra Kartufi puoa Kunum Ba npuHTcunnapra cogHKnHK hhcoh xaeTH Ba xarrH-xapaKaraapHga KaTTa pon yfiHafigu. ronroK cuHrapu, my caSaSnu y Kupon capofiuga gymMaHnap Ba eMoH HuaTnunap ToMoHHgaH KynnaS xy^yMnapra gyHop Syngu, Typnu ^HTHanap KypSoHH Syngu, Harn^aga y xaM Hcret^ora HHKumra Ma^Syp Syngu. ffly SunaH Supra, yHgaH ^apKnu ynapoK, Hh ronroK gunnoMaTHK fiyn TyTagu, MocnamyBHaHnHK Kypcaragu Ba xH3MaTHH y3 HXTHepu SunaH TapK этagн, nogmox Ha3apugaH HeTga KonMafigu Ba BaKTHH y3H yHyH KynafipoK geS Sunca, aHa yHra KafiTagu.

Hh XBaH ogaMnapHH TaSuaraH eBy3 Ba HoMyKaMMan, eMoH ^yKaponap geS xucoSnafigu. TatnHM-TapSuaga TaMofiunnapra Kartufi puoa Kunum Ba ^a3onapHH Kynnam opKanurHHa hhcoh TaSuarHHH axmunam MyMKHH. BagaBnaT xoHagoHga ynFafiraH, TyFHnraHugaHoK arpo^H ^apoBoHnHK Ba oHanHK Mexpu ocTHga SynraH Hh ronroK, acocaH, hhcohhh MexpuSoH geS Sunagu. y ogaMnapHHHr eMoH xynK-aTBopu Ba ^HHoufi xaTTH-xapaKarnapHHH KufiHH xaeTHfi Ba3uaTgaH, MyxTo^nHKgaH Ba SomKa o^arnapgaH onuS HHKagu. y ogaMnapHHHr xaeTHHH ocoHnamTupuS, ynapHH ^xmunHK ToMoHra Sypum MyMKHH geS xucoSnafigu. By umoHH, a^THgaH, oHacu Ba^oTHgaH KefiHH ToFnapga Syggu3MHH yH fiunnuK ypraHHm Harn^acuga ypraHraH FoanapHHH aKc эттнpгaн.

Hh XBaH пpннцнпnapнн Shphhhh ypuHra Kyagu, Hh MnroK ugeannapHH SupHHHH ypHHra Kyagu.

Hh ronroK TamKH cuecar Macananapuga xaM y3oKHH Kypa Sunumu SunaH Mamxyp. fflyHgafi KunuS, y ^noHHa SunaH aKHHga W3ara Kenumu MyMKHH SynraH Mo^apoHH TaxMHH KHnuS, Kopea apMHacuHH 3ygnHK SunaH KyHafiTupum Ba cohhhh omupumHH TaKnu^ Kungu. BupoK cuecaTHHHHHr Sy Sopagaru SapHa TaKnu^napu KuponnHK capofiu ToMoHHgaH эtтнSopгa onuHMagu. Hh MnroKHHHr KypKyBH

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

улимидан бир неча йил утиб ажойиб тарзда тасдикланди. Япония кушинларининг Корея жанубига куниши билан унинг учун энг кийин Имдин уруши (1592-1598) бошланди, натижада Япония дастлаб ушбу мамлакатнинг деярли бутун худудини эгаллаб олди.

Ли Юлгок узининг 193 та асарини 276 марта нашр этган ва кейинчалик олти тилга таржима килинган. Улардан энг мухимлари: Шаркий денгизга оид саволлар ва жавоблар (^ (дабали); "Ун минг суздан иборат эслатма. Конфутсий та'лимоти ва о'з-о'зини ривожлантириш бо'йича тавсиялар ва хукуматнинг хатти-харакатлари учун ахлокий коидалар" (л}л}); (даежоу); "Дононинг энг мухим кузатиши. Конфуций этикаси асослари, уз-узини тарбиялаш ва давлат бошкаруви асослари

"Жахолатни кандай енгиш сири хакида. Укитиш буйича тизимли кулланма" (гаганге). "Шаркий денгиз хакида саволлар ва жавоблар"

Юлгокнинг ахлокий ва ижтимоий-сиёсий таълимотлари анъанавий конфутсий ахлокига ва уша даврдаги куплаб корейс олимларига хос булган

II || || w II II

карашларга асосланади, улар "кироллик йули", "инсоний хукумат", "халкка мухаббат" ва хоказо тушунчалар билан боглик. Жамиятнинг мухтожларга ёрдам бериш учун йук килиниши керак булган асосий иллатларни хамда тусик булаётган бешта ёмонликни куриб чикди: 1) Узаро жавобгарлик тизими, бунда биров томонидан туланмаган солик ва йигимлар унинг кариндошлари ва кушниларига юкланиши, 2). ^аддан ташкари соликлар ва йигимларнинг куплиги, 3). Назр килиш амалиёти, 4). Жамоат ишлари, 5). Мансабдор шахсларни товламачилик ва пора олиши. Буларнинг барчаси халк зиммасига хаддан ташкари юк булиб, дехконлар уйларини ташлаб, кишлоклар бушаб, мамлакат вайронага айланмокда. Кузголон ва жиноятларнинг сабаби инсоннинг асл "ёмон табиати" эмас, балки халкнинг огир ахволидир. Шундай экан, ислохотлар замон талабидир. "Аждодлар конунлари"ни узгартириш керак, акс холда давлат йук булиб кетади.

ХУЛОСА

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Ибн Халдун "Мукаддима"сида мулкнинг шаклланишини ёки кабила аъзолари уртасидаги мулкий ва тенгсизлик муносабатларини очиб берди. Ибн Халдун тамаддун ва "хокимият-мулк" уртасидаги алокага ахамият берди. Агар ибтидоийлик ва тамаддунни диахрон, яъни бирин-кетин келадиган боскич, ёки синхрон, яъни бир вактда мавжуд сифатида караса, тамаддунга утиш омили

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

MynKHHHr maKnnaHHmugup. fflyHgafi KunuS, acaSufia axup oKuSar MynK maKnnaHHmura onuS Kenagu, myHHHrgeK KaSuna eKH ypyFga xyKMpoHnHK Ba ToSenHK MyHocaSaTnapuHH By^ygra KenTupagu. Höh XangyH MynKHHHr Ha^aKar opTHKHa MaxcynoTHHHr By^ygra KenumHHHHr Hara^acH, SanKH ogaMnapHHHr xoKHMHaT, SofinHKKa SynraH TaSuufi HHTHnumu Hara^acu xaM geS Sunagu.

y xonga, TapHxHH MynKHH SHp cySteKTgaH HKKHHHH cySteKTra yTHm ®;apaeHH eKH KafiTa TaKcHMoTH gefium MyMKHH. By TaKcHMoT HÖTHgoufinuKgaH TaMaggyHra yTHm HoFHga, MacanaH, KyHMaHHHnap ToMoHHgaH "MagaHHfi" HHcoHnapra Terumnu MynKHHHr эгannaннmнga pyfi Sepagu. HeKHH TaMaggyH opTHKHa MaxcynoTHHHr umnaS HHKapunumu Harn^acuga amamga Ba puBo^naHHmga gaBoM этagн. fflyHHHr yHyH MynK aHru TaaccyS BaKHnnapu ypTacuga TaKcuMnaHcaga, TaMaggyH cuHrapu $aKar ycum xonaruga Synagu.

ronroK ucnoxoTnapu y3apo ®;aBoSrapnHK th3hmhhh SeKop Kunum, conHKnapHH KaMafiTupum, epnapHHHr Sup xoByH apucToKparnap o'pTacuga кoнцeнтpaцнacннн TyxTarum, KynnapHHHr Sup KucMHra эpкннnнк Sepum, nopaxypnapra Kapmu Kypam, axonu эpкннnнгннн TatMHHnam KaSunapgaH uSopar эgн. ByHgaH TamKapu MyHTa3aM apMHa aparum, MaMnaKaT Mygo^aa KoSunuaTHHH MycTaxKaMnam Ba кoн$yцнfi KHmnoK ^aMoacHHH aparum xaM mynap ^yMnacugaHgup. Hh H H^THMoufi-cHecufi KapamnapuHHHr MyxHM TapKuSufi KHcMH MHnnHfi ToTyBnHK xaKHgarH TatnHMoTgHp. By TatnHMoTra Kypa, MHnnHfi ToTyBnHKKa uxTHepufi paBHmga, SapHa ®:aMoar ^HKpnapu yfiFyHnuru opKanu эpнmнm MyMKHH. Oafinacy^ gaBnarHHHr amoBHaHnuru MHnnufi po3HnHKga, ^aMHaTHHHr amaS Konumu, anSaTTa, aHa myHgafi ^aMoar po3unurura эpнmнnagнмн eKH fiyKnurura SoFnHK geS xucoSnaraH.

KopeaHHHr H^THMoufi-^anca^Hfi Kapamnapuga Sup-Supura KapaMa-Kapmu MaKTaSnapHHHr nafigo Synumu aBBan MaB^yg SynraH ^anca^ufi fiyHanumnapra TycHK SynMagH.

ASgypaxMoH höh XangyH H^THMoufi Kapamnapuga KoH-KapgomnHK TaMofiunnapuHH ^aMHaT Ba gaBnar puBo^naHHmuHHHHHr acocu cu^aruga Mynoxa3a ropHTca, Hh MnroK кoн$yцнfiннnнк acocugaru axnoKufi TaMofiunnapHH ^aMHaT Ba gaBnaT TapaKKueTHHHHr acocu cu^aruga Mynoxa3a wpuTagu. Höh XangyHHHHr ^aMHaT xaKugaru KapamnapuHHHr oSteKTHB xycycuaTH Su3HHHr gaBpuMH3ra KenuS, yHHHr KufiMaTHHH omupuS roSopgu. Myra^aKKupHHHr ^aMHaTHHHr By^ygra Kenumu, TapaKKueTH, Ty3unManap TyFpucugarH ^HKpnapu, HKTucogufi acocnapu, reorpa^HK oMHnnapra oug Kapamnap, yHHHr pan xaeTgaru Ky3aTyBnapu Hara^acu gecaK xaTo SynMafigu. yHHHr Kapamnapu Typnu oKUMnap

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

томонидан турлича талкин килинган. Ибн Халдунни хатто жамият ривожининг циклик харакати, сабаб-окибат муносабатлари, ортикча махсулот ишлаб чикаришнинг жамият тараккиётидаги ахамиятига доир фикрлари сабаб, "Араб Маркси", "Марксгача булган марксист", "Араб Монтескьеси" деб аташди. Лекин Ибн Халдуннинг жамият хакидаги карашларида циклик ривожланиш назариясининг Европадан аввал, XIV асардан илгари сурилганлиги диккатга сазовордир.

Юлгокнинг ахлокий ва ижтимоий-сиёсий карашлари анъанавий конфуцийчилик "шох йули", "инсонпарвар бошкарув" ва "халкка мухаббат" каби тушунчалари билан боглик булган маънавият ва ахлок коидаларига асосланади. Ли И жамиятдаги асосий беш нуксонлар сифатида: Туланмаган карзлар ва турли айбларни кариндош ва кушниларга юклатиш тизими; чегарасиз божлар ва поралар; тортик ва совгалар анъанаси.; рахбарларнинг порахурлиги ва бошкаларни курсатади. Буларнинг хаммаси халкнинг елкасига юк булиб тушади, дехконлар уз турар жойларидан кетадилар, кишлоклар хувиллаб колади, мамлакат инкирозга юз тутади. Кузголон ва жиноятлар кучайишининг сабаби айримлар айтганидек, инсон феълидаги азалдан мавжуд "ёвузлик" эмас, балки халкнинг айнан шундай ночор ахволга тушишидир. Шу боис ислохот - давр талабидир. "Ота боболар конуни"ни ислох килиш лозим, акс холда давлат инкирозга караб юз тутади. Юлгок ислохотларига карзларни кариндош ва кушниларга юклатиш тизимини йук килиш, соликларни камайтириш, олий табака вакиллари тасарруфидаги ерларни камайтириш, кулларга кисман озодлик бериш, порахурликка карши курашиш, суз эркинлиги, доимий харбий хизматни жорий килиш, конфутсиячиликка асосланган кишлок жамоасини ташкил этиш кабилар кирган.

REFERENCES

1. Sulaymonov, J. (2021) ABDURAHMON IBN XALDUNNING TAMADDUN TARAQQIYOTI HAQIDAGI QARASHLARIDA JAMIYAT TAHLILV/Academic Research in Educational Sciences, Vol. 2 Special Issue 1, 2021. 451-455 R.

2. Sulaymonov, J. B. (2021). IBN XALDUNNING „MUQADDIMA "ASARIDA JAMIYAT TARAQQIYOTIGA TA'SIR QILUVCHI OMILLAR TALQINI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(4), 732-737.

3. Sulaymonov, J. Karimov, N.Contribution of Abu Isa Tirmidhi to the Science of Hadith //International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN: 2278-3075, Volume-9 Issue-1, November, 2019. P. 593-599.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

4. Sulaymonov, J. B. (2021). ABU ZAYD ABDURAHMON IBN XALDUNNING „MUQADDIMA" ASARIDA DAVLAT TUSHUNCHASIGA YONDASHUVLAR TALQINI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(6), 9-14.

5. Sulaymonov, J.B. Ibn Xaldun ijtimoiy-falsafiy qarashlarida axloqiy masalalar//Falsafa va huquq jurnali. 2019 yil 1-soni. 42-45 betlar.

6. Sulaymonov, J.B. Ibn Haldun qarashlarida geografik determinizm ildizlari //Sharqshunoslik jurnali. 2018 yil 4-soni. 124-128 betlar.

7. Сулаймонов, Ж. Б. (2020). Взгляды Абдуррахмана ибн Халдуна о развития общества и цивилизации. Международный научно-практический журнал" Экономика и социум, 12, 79.

8. Ergasheva, F., & Sulaymonov, J. (2022). MUHAMMAD RIZO OGAHIY IJODIDA AXLOQIY MASALALAR TAHLILI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(2), 742-747.

9. Quvvatov, J. U. O. G. L., & Sulaymonov, J. B. (2022). YUNUS EMRE IJODIDA VAHDAT UL-VUJUD VA TAVHID MASALASI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(2), 964-968.

10. Ergasheva, F., & Sulaymonov, J. (2022). MUHAMMAD RIZO OGAHIY IJODIDA AXLOQIY MASALALAR TAHLILI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(2), 742-747.

11. Сулаймонов, Ж. Б. (2022). АБДУРАДМОН ИБН ХАЛДУННИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ КОНЦЕПЦИЯСИДА "АСАБИЙЙА" КАТЕГОРИЯСИ ТАДЛИ. Academic research in educational sciences, 3(6), 719726.

12. Сулаймонов, Ж. Б. (2022). ИБН ХАЛДУН ^АРАШЛАРИДА "ТААССУБ" КАТЕГОРИЯСИНИНГ АДАМИЯТИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(Special Issue 23), 864-871.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.