Научная статья на тему 'ЁШЛAP ТАРБИЯСИ ВA УМУМИНCOНИЙ ҚAДPИЯТЛAP ТУШУНЧACИНИНГ МAЗМУН-МOҲИЯТИ'

ЁШЛAP ТАРБИЯСИ ВA УМУМИНCOНИЙ ҚAДPИЯТЛAP ТУШУНЧACИНИНГ МAЗМУН-МOҲИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

29
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ёшлар / маданият / маданий қиѐфа / умуминсоний қадриятлар / ахлоқ / тарбия / ижтимоийлашув

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — С. В. Темирова, Ҳусниёр Хайрулла Ўғли Шарифбаев

Ушбу мақола мaмлaкaтлap вa минтaқaлap ўpтacидa интeгpaция жapaѐнлapи кучaйиб бopaѐтгaн шapoитдa мaдaниятлapapo мулoқoтгa имкoният кeнгaйиши вабугунги кундa инcoн фaoлиятининг бapчa жaбҳaлapидa тapкибий ўзгapишлap юз бepaѐтгaн, aҳoлининг интeллeктуaл тaйѐpгapлик дapaжacи мaмлaкaт cувepeнитeтининг ҳoкимият, ҳудуд, тaбиий pecуpcлap, қуpoлли кучлapнинг мaвжудлиги кaби муҳим oмилигa aйлaнaѐтгaн шapoитдa ѐшлapнинг мaдaний қиѐфacигa эътибop қapaтиш ҳақидаги илмий фикр ва хулосалар батафсил маълумот берилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЁШЛAP ТАРБИЯСИ ВA УМУМИНCOНИЙ ҚAДPИЯТЛAP ТУШУНЧACИНИНГ МAЗМУН-МOҲИЯТИ»

ЁШЛАР ТАРБИЯСИ BA УМУМИНСОНИЙ ЦАДРИЯТЛАР ТУШУНЧАСИНИНГ МАЗМУН-МОХ^ИЯТИ

С. В. Темирова

Ташкент давлат транспорт университети катта укитувчи

Хусниёр Хайрулла уFли Шарифбаев

Тошкент давлат Траснпорт Университети Иктисодиёт факультети СШ-1

талабаси

Ушбу макола мамлакатлар ва минтакалар уртасида интеграция жараёнлари кучайиб бораётган шароитда маданиятлараро мулокотга имконият кенгайиши вабугунги кунда инсон фаолиятининг барча жабхаларида таркибий узгаришлар юз бераётган, ахолининг интеллектуал тайёргарлик даражаси мамлакат суверенитетининг хокимият, худуд, табиий ресурслар, куролли кучларнинг мавжудлиги каби мухим омилига айланаётган шароитда ёшларнинг маданий киёфасига эътибор каратиш хакидаги илмий фикр ва хулосалар батафсил маълумот берилган.

Калит сузлар: Ёшлар, маданият, маданий киёфа, умуминсоний кадриятлар, ахлок, тарбия, ижтимоийлашув.

Глобаллашув шароитида ёшларнинг замонавий маданий киёфаси урганилиши жамият хаётининг барча сохалари билан боглик холда амалга оширилмокда. Ёшларнинг замонавий маданий киёфасини шакллантиришда умуминсоний кадриятларнинг урни, бугунги кундаги жамият тараккиётидаги роли бевосита ахамиятлидир. Ёшларнинг умуминсоний кадриятларга булган муносабатида толерантликнинг намоён булиши ёшлар маънавий киёфаси билан богликдир. Шунга асосланиб, вакт утиши билан кадриятлар тизими жамиятда мухим роль уйнашини ёшларнинг маънавий дунёсига таъсир этишида куришимиз мумкин. Ёш авлоднинг хар бир вакили уз мамлакатини ривожлантириш ва инсониятга фойда келтиришни максад сифатида белгилаб, фаолиятини ташкил этиши керак. Х,ар бир миллатнинг келажаги халкнинг интеллектуал салохияти мамлакатнинг кайси йулдан

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

ривожланишига куп жихатдан богликдир. Шахснинг

October, 2022

ижтимоий фаоллик даражаси, маданий юксалишини таъминловчи мухим омил таълим ва тapбия хисобланади.

АДАБИЕТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Мамлакатлар ва минтакалар уртасида интеграция жараёнлари кучайиб бораётган шароитда маданиятлараро мулокотга имконият кенгаймокда. Бугунги кунда инсон фаолиятининг барча жабхаларида таркибий узгаришлар юз бераётган, ахолининг интеллектуал тайёргарлик даражаси мамлакат суверенитетининг хокимият, худуд, табиий ресурслар, куролли кучларнинг мавжудлиги каби мухим омилига айланаётган шароитда ёшларнинг маданий киёфасига эътибор каратиш, унинг даражасини ошириш миллатнинг халкаро обруси, унинг маънавий нуфузи ва инсон салохияти сифатининг ошишига элтувчи мухим омилга айланмокда.

Ёшларнинг этномаданий жихатдан уз-узини англаш даражаси, этномаданий компетентликка эришиш, ёшлар дунёкарашида миллий кадриятлар ва умуминсоний кадриятларга булган муносабатни шакллантиришга ёрдам беради.

«Маданият» - кенг камровли тушунча булиб, у категория сифатида барча гуманитар фанларнинг фаол предметидир. Маданият шахсни жамиятнинг ахлокий талабларини бажариши нуктаи назаридан таърифловчи фалсафий категория сифатида куп кулланади.

«Этномаданий компетентлик - юкори билимлилик, шахслараро муносабатларда зийраклик, мамлакат ичкарисида ва ташкарисида содир булаётган янгиликлардан хабардорлик, муносабатларда нозиклик, мулокот хамкорининг маданияти, тили, анъаналарини хурмат килишни билдиради хамда ижтимоий муносабатларнинг барча жараёнларида иштирок этиш имкониятини беради».

Этномаданий компетентлик натижасида ижтимоий муносабатлар, маданий мулокотга интилишга нисбатан ёшларда дадил кадамлар пайдо булади ва маданий киёфаси умуминсоний кадриятлар билан хамохангликда шаклланади.

Кадриятлар хакида суз борганда, антик давр файласуфлари Афлотун, Арасту, Демокрит, Сукрот, Диеосфен кабиларнинг таълимотлари кадриятлар тугрисидаги тушунчалар ва карашларнинг ривожланишига асос солди. Уларнинг фикрича, бойлик ва кашшоклик уртасидаги узаро курашда инсон кадри асосий уринга чикади.

October, 2022

351

Шунинг учун хам давлат жамиятда ижтимоий адолатни урнатишга маъсуллиги янада ортиши таъкидланади.

Мамлакат ва миллат ор-номусини, фахру-ифтихорини, истикболи ва келажагини ёшлар, уларнинг фаолиятисиз тасаввур килиш мушкул. Шу боисдан мамлакатимиз ахолисининг 60% ташкил этган ёшлар ватанимизнинг стратегик максадларини амалга оширишда катта куч эканлигини хисобга олган холда, уларга булган муносабат, хаётга, фаолиятга булган кизикиш ва ёшларнинг маданий киёфасини шакллантириш долзарб муаммо булиб колмокда.

Маданий киёфа тушунчаси мохияти нуктаи назаридан соф ижобий ходисадир. Маълумки, (ижтимоий функцияга кура) маданий киёфа тушунчаси фалсафий-социологик категория хисобланиб, шахс ва жамият, жамоа уртасидаги муносабатларни объектив тарзда бевосита муносабатларини амалга оширишни ифода этади. Шунингдек, масъулият деганда ижтимоий ахамиятли бурч ва вазифаларнинг бажарилиши натижасида хатти-харакат негизига етган ахлокий тамойиллар хам тушунилади. Таъкидлаш жоизки, ижтимоий масъулиятнинг хусусиятлари, мазмун-мохияти, унинг таркибий тузилмалари оркали ифодаланади. Шу жихатдан, ижтимоий жавобгарлик - объектлар (инсон, жамоа, жамият) характерли ташаббуслардан ташкил топган. Ижтимоий максадларга ижтимоий хакикатга етишиш, ижобий мехнат куникмасини ташкил этиш, шахс шаклланиши учун кулай шароитлар яратиш киради.

Бугунги глобаллашув жараёнида ёшлар уртасида маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини янада юксалтириш, мафкуравий иммунитетни окилона шакллантириш, оммавий маданият куринишларидан, бузгунчи ва ёт гоялар таъсирига тушиб колмаслик чора-тадбирларидан огохлантириш, уларнинг ижтимоий масъулиятларини тугри шакллантириш оркали амалга ошади.

Президент Ш.Мирзиёев 2016 йилнинг 18 ноябрида Жиззах вилояти сайловчилари билан учрашувдаги нуткида: «Хдммамиз куриб, кузатиб турибмиз - бугунги шиддат билан узгараётган дунё инсоният олдида, ёшлар олдида янги-янги уфк ва имкониятлар очиш билан бирга, уларни илгари курилмаган турли ёвуз хавф-хатарларга хам дучор этмокда. Диний экстремизм, терроризм, гиёхвандлик, одам савдоси, ноконуний миграция, «оммавий маданият» каби тахдидлар канча-канча оилалар, мамлакатлар бошига огир кулфат ва кургиликлар олиб келмокда. Бунга барчамиз гувох булмокдамиз. Гаразли кучлар хали онги тулик шаклланиб улгурмаган болаларни уз ота-онасига, уз ватанига карши кайраб, уларнинг хаётига, умрига зомин булмокда» деб таъкидлар

October, 2022

352

экан, ёшларни турли мафкуравий, гоявий хуружлардан асрашга алохида эътибор каратиш лозимлигини кайд этган эди.

Аслида ижтимоий тараккиёт тадрижийлигининг авлодлар ворисийлигидаги вокеалар занжирини кузатганимизда бутун тарихнинг, хаётнинг узи масъулият асосига курилганлигини курамиз. Зеро, маданият оркали жамиятда тартиблилик, мутаносиблик, белгиланган режа ва вазифаларни адо этишдаги собиткадамлилик хиссиёти пайдо булади. Аммо, бугунги кунда ёшлар уртасидаги турли маданиятлар таргиботи ва уларга эргашиш холатлари кузатилмокда. Бу жараён онгсиз холатда булаётганлигини хам таъкидлаш зарур.

Ёшлар замонавий маданий киёфасини шакллантириш учун маданий меросдан фойдаланиш омилларини атрофлича ёритиш оркали ижтимоий хаётда учрайдиган салбий ходисаларни ва уларнинг окибатларини бартараф этиш йулларини аниклаш шартдир.

Ёшлар маданий киёфасининг генезиси ва шаклланиши жараёни бевосита шахс фаолиятининг, уни харакатга келтирувчи унинг рухиятидаги объективлик ва субъективлик, ички ва ташки, эркинлик ва вокелик, тасодиф ва зарурият ходисаларини бир-бирига богловчи омиллар билан узаро алокада кечади. Зеро, инсон курган билган, эшитган вокеа-ходисаларни бирданига кабул килиб ундан хулоса чикара олмайди. Биринчи марта инсон онгига таъсир курсатган хар кандай янгилик унинг онги, акл даражаси оркали утади.

Шахс маданиятидаги субъективлик унинг узини аниклаши билан боглик, узини аниклаш бевосита объектив борлик билан тукнаш келишидаги холатга мос келади. Бу маслак охир-окибатда хам субъектив омилга ва объектив жараёнларга уз таъсирини утказади. Бунда инсоннинг фаолияти борликка нисбатан абстракт булмасдан амалий натижалар йигиндиси билан изохланади ва шу оркали инсон борлигининг ижтимоий мохияти ифодаланади. Инсон фаолияти жамиятдаги кадриятлар тизими ва умуминсоний кадриятларга муносабати ва урф-одатларнинг таъсирида узгаради.

Х,ар бир погонада уз ифодасини топган маданий киёфа ва уни таснифловчи жихатлар инсон фаолияти, унинг турфа хусусиятлари билан бир бутунликда кечади. Шу жихатдан уч асосий жихатни узаро интеграл мухим нукта сифатида белгилаш уринли:

Ёшларнинг маданий киёфаси тадкики ривожланиш тарихи хам умуминсоний кадриятлар асосига курилган ва шу асосида

ривожланган. Умуминсоний кадриятлар инсонлар онги,

October, 2022

тaфaккypи Ba жaмиятдa ижтимоий фикрини шaкдлaнтиpишдa бош омил ролини уйтагад.

Бир суз билaн aйтгaндa, умуминсоний кaдpиятлap ижтимоий фaдcaфaнинг тapкибий тyзилмacининг элeмeнтлapидaн бирини тaшкил Ba шу acocидa тapaккий этaди. Узок yтмишдaн бoшлaб, инсоннинг узи Ba aтpoфидaги yзгaдapгa булгж мyнocaбaти, кийин вaзиятлapдa мacъyлиятни зиммacигa олиши, кaвм-кapиндoшлap Ba жaмият oлдидaги вaзифacини aдo этиш хиси шaкдлaнишигa олиб келгж. Ушбу вокеилик бapчa фaдcaфий тaълимoтлap мapкaзидaн жой oлгaн. Умуминсоний кaдpиятлapни дaвлaт Ba жaмият pивoждaнишидa тyтгa урни инcoнлapнинг дyнëкapaшининг yзгapиб бориши билaн чaмбapчac бoFликдиp.

«Тaдкдкoтчилapдaн бири A.В.Миpoнoв энг олий Ba aбcaдют кддрият cифaтидa инсонни тaн oлaди, чунки, инсон хaëтнинг xa^a бapчa кaдpиятлap субъектидир».

Бaъзи aдaбиëтлapгa кypa, кaдpиятлap инсон хaëтидa yчтa тypдaги тизимлapдaн тaшкил тoпгaнлиги тaъкидлaнaди. Бyлap шaxcий, бapчa учун умумий Ba бутун инcoниятгa дaxддop бyлгaн Ba бapчa дaвлaтлap aмaд килиши лозим булган кaдpиятлapдиp.

Мapкaзий Ocиë минтaкacигa Ислом динининг кириб келиши Ba тapкaдиши шу хyдyдлapдa яшoвчи xaдкдapгa бaтaмoм янги кapaшлapни хaмдa тaълимoт олиб келди. Ислом дини мохиятж инсонни yлyFлaш, тyFpи йyлгa бoшлaш, ëмoн ишлapдaн caкдaш, хaмишa яхшилик кдлишга чopлaгaн. Нaтижaдa, Ocиë мaмлaкaтлap xaдкдapи хaëтидa инсон олий мaвжyдoд э^нли^, y бутун борликнинг «гултожи» этанлиги, Оллох инсонни язиз Ba мyкappaм килиб яpaтгaнлиги тyFpиcидaги тyшyнчaдapнинг шaкллaниши Ba исломий axдoкий нopмaдap хaмдa кaдpиятлap тизимини вyжyдгa келтирди.

Уpтa acp мyтaфaккиpлapи Абу Paйxoн Беруний, Ибн Сино, Абу Нacp Фapoбий, Axмaд ФapFoний Ba бошкд куптаб aдлoмaдap инсон бopлиFи, к^дри, дaвлaт Ba жшият pивoжлaнишигa доир илмий мероси уз кучини хaнyзгaчa йукотгани йук. Инсоннинг бopлиFи, унинг шaъни, кддp-:киммaти, axдoкд, одоби, илми тyFpиcидa Aдишep Нaвoий бобомиз acapлapидa мapкaзий уринни эгaдлaгaни дик^^тта caзoвopдиp.

Fapб мaмлaкaтлapидaн умуминсоний кaдpиятлap тyFpиcидaги тaълимoтлapни вyжyдгa келиши Ba pивoжлaнишидa Ф.Бекон, Т.Гоббс, Г.Спенсер, И.Kaнт, Ф.Нитше, A.^m1, Д.Шпенглер, М.Вебер Ba бошкд мyтaфaккиp oлимлapнинг хиccacи кaттa бyлгaн. Утарнинг тaълимoтлapидa инсон мaнфaaтлapини химоя

October, 2022

354

килиш вa эхтиëждapини кондириш дaвлaт ижтимоий cиëcaтининг бош мезони 6улиш кераклиги aйтилaди. Умуминсоний кaдpиятлap тyFpиcидaги нaзapиялap инcoнпapвapлик FOялapи acocидa вyжyдгa келди. Кейинчадик Eвpoпaдa вyжyдгa кeлгaн ижтимоий харакатлар, кдyблap, жaмoaт биpлaшмaдapи уш6у инcoнпapвapлик FOялapини yзигa шиор килиб олган. Умуминсоний кадриятлар, ижтимоий aдoлaт тyFpиcидaги кapaшдap, нaзapиядap XVI - XX acpлapдa хронологик тapздa ривож топишини гувохи 6улишимиз мумкин.

XX-XXI acpлapгa келиб yлкaн мyaммoлapни фaдcaфий жихатдан aнглaш acocидa бaшapият мaдaниятидaги FOят мухим кaдpиятлap тyFpиcидaги мacaдaдap ypтaгa кУйилди: миллий, диний вa умуминсоний мacaлaлap; уруш ëки тинчлик; яpaтиш ëки вайрон килиш; тaбиaт ycтидaн «хукмронлик килиш» ëки oдaм билaн тaбиaт ypтacидaги yзapo мyнocaбaтлapни yЙFyнлaштиpиш мaнa шyндaй yлкaн мyaммoлapдaн хисобланади.

Бу жapaëндa инсон мaдaний киëфacини тaкoмиллaштиpиш, мeъëpлaштиpиш acocидa, жaмият фукароси cифaтидa Уз хатти-харакатларининг мохиятини тушунган холда, жaмият oлдидaги бурч вa мaжбypиятлapини тулик aнглaб етиб, мacъyлиятни хис этган холда уз фaoлияти ycтидaн уз нaзopaтини Уpнaтиш оркади мaдaний мухит яpaтaди. Инсоннинг мaдaний киëфacи ижтимоий мyнocaбaтлap оркади шaкллaнaди вa нaмoëн бyлaди. Чунки маданий мухитни шакллантириш юксак ахлокий фазилатни, миллий ментадлик бeлгилapини такозо этади. Маданий киëфaнинг шакдланиш боскичдари хам бeвocитa маданий мухит билан бoFлик. Маданий мухит, уз нaвбaтидa, тизимли таснифга эга умуминсоний ахамият касб этувчи кадриятлар тизимидир.

Бизнинг фикримизча, кeкca авлод вакиллари ëшлapнинг тyFpи ëки нoтyFpи йунадишини йулга куйиши кepaк. Мaмлaкaтдa руй бepaëтгaн катта узгаришлар ахолининг барча кaтлaмлapи, жумладан, ëшлapнинг фаол иштирокини такозо этмокда. Шу билан бирга, давлатнинг ички с^сати тapтибгa солувчи омил булиши кepaк.

Ёшларнинг ижтимоийлашуви замонавий жамиятда содир бyлaëтгaн жapaëнлapдaн ташкарига чика олмайди. Бу жapaëнни бирлаштириш учун ëшлapгa оид янги давлат сдасатини чукурлаштириш зарур. Бу ижтимоий ислохотлар шароитида ëш авлоднинг бозор муносабатларига барвакт мослашишига хизмат килади. Шунинг учун жамиятдаги ëшлap муаммоси унинг давлати муаммоларидан ажрадмасдир. Бинобарин, ëшлap cиëcaти давлатнинг асосий йунадишлари ва устувор йуналишларидан биридир.

Бу борада ëшлapнинг кизикиш ва мойиллигини тyFpи йулга куйиш, унинг юртимиз учун самарасини курсатиш,

October, 2022

355

emgapHH BaTaHnapBap, SuguMgu этнS TapSuagam ®:aMHaT oggugaru acocan Ba3H$agapgaH Sapa SyguS Kogagu. ÉmgapHHHr TatguM Ba TapSuacu ygapHHHr MatHaBHH, MHggHñ-axgoKHñ $a3HgaraapH gapa^acura Sofhhk.

MatHaBHH-axnoKHH TapSua hhcoh KaMogoTHHHHr энг MyxuM oMuggapugaH Supugup. ^aMuaT MagaHHaTcu3, MatHaBHñ-axgoKHñ KagpuaTgapcu3 aman ogMañgu. ^aMuaTga MyxuT cofhom Sygca, emgapHHHr ucTHKSoggaru aBgog xaeTH, TypMym Tap3H, xygK-ogoSu SapKaMog, cepMa3MyH Sygagu. ÉmgapHH 3aMoH TagaSu gapa^acuga Matpu^arau Kugum энг gog3apS Ba3H$agup. ASgygga Abhohhh amraHugeK, Matpu^ar - mu^oar, mu^oar KagSHHHr MaroHara, pyxHHHr cagoMaTgHrugup.

Matpu^ar, MatHaBaaT MKcaK MaKcag SyHegKop Foagapra acocgaHagu. Bu3 geMoKpaTHK aHrugaHum, Te3Kop axSopoTgamum gaBpuga amap экaнмнз, xaM MatHaBMH, xaM pyxuñ noKgaHumHH yHymacgurHMro go3HM. By Sopaga guHHñ MagaHuaT, MatHaBuñ Mepoc Ba Matpu^argaH h«:oShh ^oñgagaHcaK, Hyp ycTura atgo Hyp Sygagu. ^yHKH guHHñ MagaHuaT xaMga MatHaBHñ Mepoc MyKaggac SoñgHKgup. BywK aggoMagapuMH3gaH Sapa Hmom Haca^uñ «Komhh hhcoh Sygum ynyH MyKaMMannHKKa hhthhmok go3HM. ^tHH, axmu aKg, axmu cy3, axmu axgoK, axmu Shhhm Ba axmu aMaggapHH ago этмoк go3HM. ^tHH, KumugapHH H33aT-xypMaT khhmok, axmu axgoK SugaH ypHaK SygMoK, agogarau, KaHoarau, opuaTgu, Matpu^arau, Shhhmhh nyKyp эгaggam, ogaMHH Sago-^urna FHñSaraapgaH caKgam, Kumugap MymKyguHH ocoh khhmok go3HM», geraH.

«YTMumga guHgaH aBBag KeHr TapKagraH a^coHa Ba puBoaTgapga axmuguK Ba eMoHguK, xaeT Ba yguM, ogugguK Ba agogarcroguK, Hyp Ba 3ygMar Foagapu acocan ypuHHH эгaggaгaн. 3xmu $HKp, cy3 Ba um эзгygнкgapнннг acocu XucoSgaHraH». By Kapamgap KeñHHHaguK «ABecTo»ga aKKog HaMoeH SygraHguruHH KypumHMH3 MyMKHH.

«3apgymTHñguK guHuga ugrapu cypugraH axgoKHñ h^thmohh ugeag KeHHHHaguKYpTa acp ^agca^acuga xap KaHgañ agogarcroguK, 3ygMaT Ba xyKyKcu3guKKa Kapmu KypamuS xaKKoHHñ, HHcoHnapBap Ba эpкнн xaeT apaTraH axmu Ba ogug nogmoxgap xaKHgaru y3HHHHr MatHaBHñ phbo^hhh Tonga».

HcgoM guHugaru MaB^yg axgoKHñ KagpuaTgapgaH emgapHH TapSuagamga, yMyMHHcoHuñ KagpuaTgapra MyHocaSarnu maKggaHTupumga ^oñgagaHum MyxuMgup. rocy$ Xoc Xo^hS ^HKpuna, axmuguK, эзгygнк, Mexp-MypyBBaT ^aKaT aKg-ugpoK эгacн SygraH goHo, SuguMgoH KumugapgaH nuKHmu MyMKHH. ^yHKH gyHegaru Sapna axmuguKgap, эзгygнкgap ugpoK Ty^angugup. HgpoK hhcohhh paBmaHguKKa, KaMogoT Ba caxoBaTra эgтagн.

A^goggap MatHaBuñ Mepocu Ba axgoKuñ KagpuaTgapra

October, 2022

356

хурмат ёш авлодда болаликданок шаклланмоги лозим. Бу аста-секин унинг калбидан мустахкам урин олиб, маънавий-ахлокий камолотига замин яратувчи рухий омилга айланади. Бунинг учун ёш авлоднинг акл нури тиник, билимдонликда зукко, англаб олишда тафаккури теран булиши зарур.

Албатта, бу жихатлар тарбия жараёнида ривож топади. Маънавий маърифат билан уз навбатида маданият билан диалектик алокадорликка эгадир.Чунки соглом авлоднинг камолоти учун маданий-маърифий, ташвикот ишларининг янгича услубларидан кенг фойдаланиш максадга мувофикдир. Лекин, афсуски, бошка баъзи сохаларда булгани каби маънавий-маърифий масканлар фаолияти бугунги кун талаби ва маънавий эхтиёжига тула жавоб бера олмаяпти. Маънавий-маърифий ишларни жонлантириш, ахлокий кадриятларни тиклаш учун миллий маданий марказларнинг фаолиятида куп ислохотларни амалга ошириш даркор.

«Умуминсоний ва миллий кадриятлар билан бирга жамият ривожида шахсий кадриятлар хам узига хос ахамият касб этади. Бирок бу нафакат тор, балки шахснинг турмуш тарзи, идеали ва хаёт фаолияти давомида эхтиёжга айланувчи кадриятлардир».

Айнан шахсий кадриятлар таъсирида ёшларнинг маънавий киёфасида умуминсоний кадриятларга токатсизлик шаклланиши ёки умуинсоний кадриятларга нисбатан ижобий муносабат шаклланиши мумкинлиги глобаллашув шароитидаги гоявий, мафкуравий хилма-хиллик шароитида намоён булмокда.

«Шахсий кадриятлар ёшларнинг маънавий- ахлокий киёфаси, нафосати, гузаллиги, ижтимоий мавкеи, кобилияти, истеъдоди ва интеллектуал салохияти билан боглик кадриятлардир. Умуман олганда, шахсий кадриятлар деганда шахснинг ижтимоий фаолиятида зарурий эхтиёжга айланган, турмуш тарзини яхшилашга кумак берадиган, амалий фаолияти учун кадрли булган нарса-ходисалар мажмуи тушунилади».

Бир суз билан айтганда, ёшларга юксак интеллектуал салохиятини янада ривожлантиришда замонавий маданий киёфаси ва умуминсоний кадриятлар уйгунлигини таъминлашнинг мавжудлиги давлат ва нодавлат ёшлар ташкилотлари фаолиятини такомиллаштиришнинг замонавий механизмларини ишлаб чикиш ва доимо ёшларнинг кизикишлари ва

ХУЛОСА

манфаатлари инобатга олиниши катта самара беради.

October, 2022

REFERENCES

1. Саломова Г.Ш. Талаба-ёшларда этномаданий компетентликни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари:Псих. фанлари буйича фал. док. (PhD) ... дис. - Бухоро, 2020. - 14 б.

2. Фалсафа комусий лугати. - Тошкент: Шарк, 2004.

3. Мирзиёев Ш. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: Узбекистон, 2017. - 354 б.

4. Гоббс Т. Философские основания учения о гражданине. - М.: ACT, Харвест. 2001. https://www.livelib.ru/book/ 1000227952-filosofskie-osnovaniya-ucheniya-o-grazhdanine-tomas-gobbs.

5. Muratova, D.A. va Abdazimov, S.X. (2019). TIVILIZATSIYADA INSON ONI TRANSFORMASINIYASINI ANIQLAYDIGAN TEXNOLOGIKOLOGEN TUZILMAY ELMENTLAR VA FUNKSIONAL ALOQALAR. Iqtisodiyot va jamiyat , (11), 78-82.

6. Muratova, D.A. va Jumaniyozova, N.S. (2018). BERUNIY VA EVROPA. Zamonaviy fan nazariyasi va amaliyoti , (5), 24-26.

7. Журабоев, Носир Юсупович, Хдсанов, Миршод Нуъмонович ЯНГИ УЗБЕКИСТОНДА ИЖТИМОИЙ-ЩТИСОДИЙ СОДА РИВОЖИ: ИСЛОДОТ ВА ИСТЩБОЛ // ORIENSS. 2022. №6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yangi-zbekistonda-izhtimoiy-i-tisodiy-so-a-rivozhi-islo-ot-va-isti-bol (дата обращения: 10.10.2022).

8. Sultanov S.X., Yusubov J. K., Samanova S. B., Ikramova G. M., Yalgashev B. M. Social justice as a condition of socio-spiritual stability in society. Journal of Critical Reviews.-India-2020. Vol 7, Issue 5. P.816-818.

9. Ж. С. Раматов, М. Хдсанов, & Л. А. Валиев (2022). ИНСОН ДУНЁКАРАШИНИНГНИНГ ДИНИЙ ВА ДУНЁВИЙ ТАЛ^ИНИ. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 2 (7), 78-82.

10. Ramatov, J.S., &Khasanov, M.N. (2022). HISTORY OF RAILWAY CONSTRUCTION IN UZBEKISTAN: YESTERDAY AND TODAY. Orientalrenaissance: Innovative, educational, naturalandsocialsciences, 2 (6), 925930.

11. Раматов, Ж. С., Хдсанов, М., & Назарова, Н. Ж. (2022). МЕДИАМАДАНИЯТ ВА АХБОРОТДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ИНТЕЛЛЕКТУАЛ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДАГИ УРНИ. Academic research in educational sciences, 3(6), 984-988.

12. Ж. С. Раматов, & М. Хдсанов (2022). МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАР -ЖАМИЯТИМИЗ БАР^АРОРЛИГИ ВА ЁШ

October, 2022

358

AB.HOA TAPEHMCHHHHr MY^HM OMHHH. Academic research in educational sciences, 3 (6), 973-979.

13. PaMaroB, C., ^acaHOB, M., & BanneB, .H. A. (2022). HHCOH AYHËKAPAmHHHHrHHHr AHHHH BA AYHËBHH TA^^HHH. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 2 (7), 78-82.

14. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Jurabayev, N., &Artikova, B. (2022, June). Constructive and optimal solutions for the formation of a stable ecological situation in the Aral Sea region of Uzbekistan. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030113). AIP Publishing LLC.

15. PaMaroB, C., EaparoB, P. y., KymaKOB, O. A., BanneB, .H. A., & XacaHOB, M. H. (2022). ^AMH^T^A CHËCHH BA ^Y^Y^HË MA£AHH£THH K>KCAnTHPHm MACAHAÏÏAPH. PEDAGOGS jurnali, 19(1), 13-18.

16. PaMaTOB, C., EapaTOB, P. y., KymaKOB, O. A., BanneB, .H. A., & XacaHOB, M. H. (2022). ^AMH^T^A CHËCHH BA ^Y^Y^HH MA^AHH^THH MKCA^THPHrn MACA^A^APH. PEDAGOGS jurnali, 19(1), 13-18.

October, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal

359

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.