ЁШ СПОРТЧИЛАРДА ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРНИНГ РИВОЖЛАНИШ ДАРАЖАСИНИ АНЩЛАШ БУЙИЧА НАЗОРАТ УТКАЗИШ
Д.Н.Рахматова
Педагогика фанлари доктори (DSc) профессор в.б. Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети https://doi.org/10.5281/zenodo.7821497
Аннотация: Мацолада, енгил атлетикачиларнинг куп йиллик тайёргарлик даврида машгулотлар жараёнини такомиллаштириш орцали 10-16 ёшли усмирларнинг чидамлилик сифатларини ривожлантириш цамда чидамлиликни ривожлантириш воситалари ва усуллари буйича маълумотлар келтирилган.
Калит сузлар: Енгил атлетика, чидамлилик сифати, машгулот жараёнини такомиллаштириш, восита,усуллар уцув-машгулот.
ПРОВЕДЕНИЕ КОНТРОЛЯ ПО ОПРЕДЕЛЕНИЮ УРОВНЯ РАЗВИТИЯ ФИЗИЧЕСКИХ КАЧЕСТВ У ЮНЫХ СПОРТСМЕНОВ
Аннотация: В статье представлена информация о средствах и методах развития выносливости подростков 10-16 лет путем совершенствования тренировочного процесса спортсменов в многолетний тренировочный период.
Ключевые слова: Легкая атлетика, качество выносливости, совершенствование тренировочного процесса, средства, методы тренировки CONDUCTING CONTROL TO DETERMINE THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF PHYSICAL QUALITIES IN YOUNG ATHLETES
Abstract: The article presents information about the means and methods of developing the endurance of adolescents aged 10-16 by improving the training process of athletes in a long-term training period
Keywords: Athletics, quality of endurance, improvement of the training process, means, methods of training
КИРИШ
Дунёнинг купгина давлатларида машгулот жараёнини самарали ташкил килишда бошлангич тайёргарлик гурух,ида шугулланувчи усмирларнинг чидамлилик сифатини ривожлантириш масалаларига катта эътибор каратилмокда. Барча спорт турларида чидамлилик кобилиятини шакллантириш ёш спортчиларни тайёрлаш тизимининг мажбурий таркибий кисми х,исобланади. Чидамлилик спортчининг хдракат фаоллигини саклаб колиш кобилиятини спорт амалиётида намоён килиш ва юкламаларни аэроб-анаэроб шиддат зоналари буйича табакалаштириш талабларини куймокда. Шу сабабли укув-машгулот жараёнини окилона ташкил этиш мух,им жисмоний сифатлардан бири булган чидамлиликни шакллантириш самарадорлигига эришиш имконини яратмокда.
Жах,оннинг куплаб мамлакатларида енгил атлетика билан шугулланувчи спортчиларни тайёрлаш тизимини замон талабларига мослаштириш юзасидан илмий-тадкикот ишлари амалга оширилмокда. Хусусан, усмирларда чидамлилик сифатини шакллантиришга йуналтирилган укув-машгулот жараёнини хдмда машгулот юкламаларини режалаштиришда юкламаларнинг шиддат зоналари буйича таксимланиши, ташкилий-услубий курсатмалар самарадорлигини ошириш йулларини излаб топиш билан боглик тадкикот ишлари бажарилмокда. Шу билан бирга, куп йиллик тайёргарлик боскичларида усмирларда чидамлиликни ривожлантиришга каратилган модел тавсифларни ишлаб чикишга деярли эътибор берилмаган, усмир шугулланувчиларнинг чидамлилик
сифатини куп йиллик тайёргарлик тизимида шакллантиришга илмий асосланган ёндашувларни амалга ошириш долзарблигича колмокда.
ТАДЦЩОТНИНГ МАЦСАДИ
югуришга ихтисослашган 10-16 ёшли енгил атлетикачи усмир спортчиларда чидамлиликни ривожлантириш воситалари ва усулларидан фойдаланиш самарадорлигини назарий асослаш хамда тажрибада текширишдан иборат.
ТАДЦЩОТНИНГ ВАЗИФАЛАРИ
урта ва узок масофаларга югуришга ихтисослашган 10-16 ёшли енгил атлетикачи усмир спортчиларнинг жисмоний тайёргарлиги ва жисмоний ривожланиши даражасини инобатга олган холда уларда чидамлиликнинг ривожланиш даражасини бахолаш тизимини ишлаб чикиш;
урта ва узок масофаларга югурувчиларнинг анаэроб имкониятларини ошириш учун самарали усуллардан бири хисобланган орали; машгулотни куллаш хисобига махсус чидамлиликни ривожлантириш.
ТАДЦЩОДНИНГ НАТИЖАЛАРИ ВА МУХОКАМАСИ
Турли ёш даврларида жадал ривожланувчи умумий ва махсус жисмоний сифатларни фарклаш кабул килинган. Умумий тайёргарлик жисмоний сифатлар, органлар ва тизимларнинг функционал имкониятлари, мушак фаолияти жараёнида уларнинг намоён булиш даражасини хар томонлама ривожлантиришни назарда тутади. Замонавий машгулотлар умумий тайёргарликни хар томонлама ривожлантиришга эмас, балки спорт натижалари даражаси ва машгулот жараёни самарадорлигига нисбатан маълум таъсирга эга булган сифатлар ва хусусиятларни такомиллаштиришга йуналтирилган.
Организмнинг аэроб иш унумдорлиги хамда куч ва куч чидамлилигини оширувчи циклик ва уйин машкларининг хилма-хил турлари, болалар ва усмирларда жисмоний сифатларни физиологик жихатдан ривожлантириш воситалари хисобланади.
Тезкорликни юкори даражада ривожлантириш спринтерлар махсус тайёргарлигига куйилган асосий талаб хисобланади. Ушбу сифат харакат реакциясининг вактинчалик яширин даври, якка харакат тезлиги, вакт бирлигидаги харакатлар частотаси ва ушбу курсаткичлар хосиласи - куч майдонида харакатланиш тезлиги билан тавсифланади. Асаб жараёнларининг кузгалувчанлиги, мушакларга узатилган асаб импульсларининг амалга оширилиш тезлиги ва самарадорлиги хамда энергетик хусусиятлар тезкорлик асоси хисобланади.
Спортчилар жисмоний тайёргарлигида куч имкониятларини ривожлантириш муаммоси алохида уринга эга. Куч-бу, биринчи навбатда, мушак вазнининг хажми ва холатига, иккинчи даражада бошка хусусиятларга боглик булган жисмоний сифатдир. Жисмоний сифат каби одамнинг мушак кучини аниклашда мушак кучланиши хисобига ташки каршиликни енгиб утиш ёки унга каршилик курсатиш кобилияти назарда тутилади.
Мушак кучини маълум ишга нисбатан организмнинг жисмоний тайёргарлик курсаткичи сифатида куллаш лозим. Мушаклар кучи, шахснинг мушак толалари диаметри ва тузилиш хусусиятлари, мушаклардаги пайлар ва алмашинув жараёнлари нисбати билан боглик булган морфологик хусусиятларнинг билвосита курсаткичи сифатида хизмат килиши мумкин. Мушакларнинг куч катталиги нафакат морфологик хусусиятлар, балки ташки каршилик ва у шаклланиб борадиган иш тартиби билан узвий богликдир. Мушак кучи бир сутка давомида узгаради ва биологик ритмга бусунади, бу эса нафакат тузилиши, балки мушак массасининг ифодаланиши уни намоён булиш имкониятларига таъсир
курсатишини яна бир бора таъкидлайди.
Купгина тадкикотчилар мушак кучи ортишини оксил алмашинуви, мушакларда оксил сентезини рагбатлантирувчи, демак, балогат ёшидаги кизларда мушак кучи ривожланишига таъсир курсатувчи эндокрин тизимнинг ишга тушиши билан боглайдилар. Бирок сенситив даврнинг узи эмас, балки шу даврда морфофункционал хусусиятларга кура катъий мувозанатлаштирилган ва тартибга солинган юкламаларгина асаб-мушак алокаларининг шаклланишига ва жисмоний машклар укув-машгулот дарслари таъсири остида мушакларда кискариш элементларининг ривожланишига олиб келади.
Мушаклар кучи мушакларнинг таранглик даражаси хамда ташки каршилик ёки огирликка карши таъсир катталиги билан тавсифланади. У максимал куч, тезкор-куч кобилиятлари ва куч чидамлилиги куринишларида намоён булади. Максимал куч ихтиёрий кискаришнинг максимал кучига, мушакларнинг кобилиятига, тезкор-куч ташки каршиликни максимал даражада тез енгиб утиш кобилиятига боглик. Куч чидамлилигини давомли куч ишига булган кобилият сифатида таърифлаш мумкин.
Секин ва тез мушак толалари чидамлилик, яъни давомли кискаришларга кодирлиги буйича фаркланади. Секин толалар жуда бой капилляр турларга эга, бу эса уларга кондан катта микдорда кислород олишга имкон беради, миоглобин микдорининг ошиши эса уни мушак хужайралари ичида митохондрияларга ташилишини енгиллаштиради. Бу толаларда митохондриялар микдори жуда куп булиб, кислотали субстратлар - ёгларнинг ортикча микдорига эга ва оксидловчи ферментлар фаоллигининг юкорилиги билан тавсифланади. Секин оксидловчи мушак толалари чидамлиликка давомли ишлаш учун тавсифли куч буйича унча катта булмаган давомли мушак кискаришларини таъминлашга мослашган. Циклик спорт турларида спорт тайёргарлигининг мухим масалаларини муваффакиятли хал этиш учун тезкор-куч сифатларини ривожлантиришга йуналтирилган энг тартибли восита ва услубларни аниклашда катта ахамиятга эга.
Тезкор-куч имкониятларининг максимал усиш даражаси 9-12 ва 14-15 ёшга тугри келади. Купчилик тадкикотчиларнинг фикрича, тезкор-куч тавсифи каби сакровчанликни энг юкори ривожланиш чуккиси 9 ва 16 ёш орасида, яъни балогатга етиш даврида кайд килинади. Тезкор-куч кобилиятларини ривожлантириш учун тугри ва аник воситаларни танлаб олиш жуда мухимдир. Машклар танлови спортчининг индивидуаллиги, унинг морфологик ва асаб жараёнлари хусусиятларига мос келиши керак, бу эса машгулот юкламалари хажми ва жадаллигини оширмасдан мулжалланган натижаларга эришига имкон беради.
Тезкор-куч кобилиятларини самарали ривожлантириш учун статик, чекинувчи ва енгиб утувчи режимдаги мушаклар фаолияти билан боглик булган машклардан фойдаланиш тавсия килинади. Машкларни алохида-алохида эмас, балки битта машклар мажмуасида иш тавсифини кескин узгартириш билан бажариш максадга мувофик. Ишнинг бундай узгариши нафакат мушаклар тизимини шугуллантиради, балки турли тавсифга эга булган топширикларни бажаришда асаб тизимини кайта созлашга ёрдам беради. Тавсифига кура хилма-хил машгулот юкламаларининг энг оптимал нисбати енгиб утувчи режимда -80%, статик ва чекинувчи режимларда эса - 10%.
Тезкор-куч кобилиятларининг ривожланиш динамикаси шуни курсатадики, эрта ихтисослашиш кузатиладиган спорт турларида ушбу тайёргарлик даражасининг энг юкори усиш нуктаси 7 ёшдан 12 ёшгача кузатилади, сунгра курсаткичларнинг секинлашиши ва маромлашуви содир булади. 15-17 ёшда тезкор-куч курсаткичлари узининг энг максимал
чуккисига етади, кейинги такомиллашув эса махсус машгулотлар таъсирида содир булади.
15 ёшли усмирларда факат махсус йуналтирилган машгулот таъсирида чидамлиликни такомиллаштиришга эришиш мумкин. ^из болаларда максималдан 75% тезлик билан югуриш давомийлиги буйича текширилган чидамлиликнинг энг катта усиши 13-14 ёшда кузатилади, 15-16 ёшда эса курсаткичлар пасаяди. Буни максимал тезликнинг катта даражада усиши ва кучнинг ортиши билан тушунтириш мумкин. Анализаторлар айнан усмирлик даврида узининг энг юкори даражасига етади, шунинг учун мураккаб хдракат стереотиплари пайдо була бошлайди.
Шундай килиб, 12-16 ёшли спортчиларда тезкорлик, куч ва тезкор-куч сифатларининг ривожланиши махсус машгулот услублари таъсири остида содир булади ва циклик спорт турларида юкори натижаларга эришиш учун асос хисобланади.
Эпчиллик жисмоний сифати деганда харакат топшириклари хал этиладиган узгарувчан шароитларга мувофик равишда харакатларнинг биомеханикавий тузилмасини кайта куришга имкон берувчи одамнинг харакат тизимини марказий ва периферик бошкариш вазифаларининг узаро ягона таъсири тушунилади.
Эпчилликнинг учта боскичи фаркланади. Биринчиси харакатларнинг мухит аниклиги билан, иккинчиси - турли вакт бирлигида амалга ошириладиган харакатлар аниклиги ва учинчиси - харакат давомида кутилмаганда вужудга келадиган харакат вазифаларини хал этиш тезлиги билан тавсифланади.
Содда харакатларнинг фазада мулжал олиш аниклиги эпчилликнинг биринчи боскичи хисобланади. Адабиётларда кул ва оёкларнинг энг содда харакатларида хамда айрим асосий харакатларни (аникликка сакрашлар, нишонга улоктириш) бажаришда болаларнинг мулжал аниклигини тавсифловчи маълумотлар мавжуд. Кичик мактаб ёшида вертикал нишонга улоктиришда мерганликнинг ошиши кузатилади.
Эпчиллик координациясига кура мураккаб харакатларни бажариш, уларни тез узлаштириб олиш, вужудга келган харакат вазиятидан келиб чикиб харакатларни узгартира олиш кобилияти билан тавсифланади. Ушбу кобилият намоён булиши учун миянинг юкори даражадаги тахлил-синтез вазифалари билан боглик харакат куникмаларининг захираси ва уларни кайта узгартиришга булган кобилият зарур.
12 ёшдан 16 ёшгача булган даврни барча асосоий харакат кобилиятларини ривожлантириш учун энг кулай давр деб хисобланади. Х,ар кандай ёш даврида болаларнинг ёши ва жисмоний тайёргарлигига мос педагогик жараён воситалари, услублари ва ташкилий шаклларини тартибли танлашга катта ахамият берилади. Ягона эмас, балки тезкор-куч, куч сифатлари ва тезкор чидамлилик комплексини ривожлантиришга йуналтириш максадга мувофик.
Урта ва узок масофаларга югуришда юкори натижаларга эришиш учун югурувчининг махсус чидамлилиги хал килувчи ахамиятга эга. Махсус чидамлилик тезкорлик, умумий чидамлилик ва махсус кучнинг ривожланишига боглик булган полиморф сифат хисобланади. Махсус чидамлилик югуришнинг мутлок тезлигига деярли боглик эмас. Урта ва узок масофаларга югурувчиларда тезкорлик имкониятларининг асоси хисобланган умумий чидамлилик махсус чидамлилик билан узаро узвий богликдир. Урта масофага ва марафон югуриши учун айнан югуришда иштирок этувчи мушакларнинг кучи катта ахамиятга эга. Югуришда жуда куп маротаба депсинишларни бажаришга булган зарурат чарчок замирида финишда оптимал максимал куч намоён эта олиш кобилияти тугрисида маълумот беради.
Чидамлилик ривожланишининг ёш боскичлари ва унинг максадга йуналтирилган машгулот таъсири остида узгаришини урганиб, Ю.Г. Травин куйидаги ёш даврларини ажратиб берган.
Усмирлар: 10-12 ёшда - чидамлилик баркарорлашиш даври; 13-14 ёш - чидамлилик курсаткичларининг кескин ортиш даври; 15-16 ёш — чидамлилик даражасининг пасайиш даври; 17-18 ёш - чидамлилик курсаткичларининг янгидан ортиши гоясига эга булган иккинчи усиш даври.
Турли ёш даврларида чидамлиликнинг ривожланиш хусусиятлари куйидаги холатлар билан узвий боглик:
1. Усаётган организмнинг анатомик-морфологик хусусиятлари.
2. Организм функциялари ва тизимларининг нотекис ривожланиши.
3. Сенситив даврларда машгулот юкламаларининг жисмоний сифатларни ривожлантиришга узига хос таъсири.
Бир катор тадкикотчиларнинг курсатишича, жисмоний тарбиянинг асосий вазифаси дастлаб жисмоний сифатларни ривожлантириш зарур булган харакат куникмаларига ургатишга эмас, балки айнан жисмоний сифатларни хар томонлама уйгун холда ривожлантириш хисобланади. Жисмоний тарбия дарсларида харакатларга ургатиш муваффакияти, аввало, укувчиларнинг жисмоний тайёргарлигига, сунгра хар бири алохида-алохида эмас, балки бир-бири билан мувофикликда ривожланиб борадиган асосий жисмоний сифатларнинг ривожланиши билан узвий боглик, чунки уларнинг барчаси ягона асаб-мушак аппарати вазифаси хисобланади. Ушбу хулоса кушимча машгулотлар ва жисмоний тарбия дарсларига (хафтада камида 6 соат) нисбатан тугри булиши мумкин.
Бир катор муаллифларнинг ишлари укувчиларда жисмоний сифатлар орасидаги узаро богликлик хусусиятларини тадкик этишга багишланган. Уларнинг таъкидлашича, харакат сифатларини комплекс ривожлантиришда маълум кетма-кетликка роя килиш хамда ёш-жинсга оид ривожланиш хусусиятларини инобатга олиш зарур. Бу машгулот амалиётида турли йуналишга эга жисмоний юкламаларнинг катъий меъёрлаштирилиши билан таъминланади. ^изларда ва угил болаларда турли жисмоний сифатлар орасидаги узаро богликлик микдори ёши-жинсига кура ахамиятли фаркланишга эга.
1-расм. Ёш спортчиларда чидамлиликни ривожлантириш воситалари ва
усуллари
Шунга мувофик жисмоний тарбия дарсларида укувчиларнинг жисмоний тайёргарлигини ошириш учун турли воситалар ва уларнинг комбинацияларидан фойдаланиш ва уларни хар бир укувчининг индивидуал имкониятларига мос равишда меъёрлаш ва тартибга солиш максадга мухим.
Ёш спортчиларда чидамлилик факат шугулланувчилар укув-машгулотлар жараёнида керакли даражадаги толикишга етиб келганларидагина шакилланади. Чидамлиликни тарбиялашда толикишнинг нафакат чукурлигини, балки унинг хусусиятини хам билиш жуда мухим.
Чидамлиликни шакллантиришда асосий вазифа организмда керакли хусусиятга эга ва катталикдаги жавоб узгаришларига эришиш хисобланади.
Енгил атлетика спорт турларида машкларни бажаришда машгулот юкламалари 5 та компонентлар билан ифодаланиши зарур; машкнинг шиддати, машнинг давомийлиги, дам олиш танаффуслари, дам олиш хусусиятлари ва такрорланишлар сони, шунингдек, чидамлиликни ривожлантиришнинг куйидаги усулларидан фойдаланиш керак: улчанган юклама билан узлуксиз машклар усули, такрорий ва танафусли машк усули, уйин усули, мусобака усули ва айланма машгулот усули.
2-расм. 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда аэроб чидамлиликни ривожлантириш
воситалари ва усуллари
Биз 10-16 ёшдаги ёш спортчиларда аэроб чидамлиликни ривожлантириш воситалари ва усулларидан фойдаланиш схемасини ишлаб чикдик (2 -расм).
Схемадан куриниб турбдики, асосий максад- болалар организмининг аэроб имкониятларини ошириш. Аэроб кобилиятлар организмнинг кислороднинг ташилишини хамда унинг мушакларда утилизация килинишини таъминлаш имкониятлари билан аникланади. Бундай хусусиятларга куйидаги тизимларнинг иш
унимдорлиги киради: 1.Ташки нафаснинг дакиклик хажми, максимал упка винтеляцияси, упкада газларининг диффузияси тезлиги; 2. ^он айланиш тизими, дакикалик ва зарб хажми, Ю^Т, кон хайдаш тезлиги. 3. ^он тизими: гемоглабин микдори, кислороднинг тукималарда утилизацияланиши. ХУЛОСА
Хулоса килиб айтадиган булсак, ёш спортчиларда чидамлиликни ривожлантириш учун куйидаги таркибий кисмларга риоя этиш керак:
1) машкнинг давомийлиги;
2) машкнинг шиддати;
3) такрорлашлар сони;
4) дам олиш танаффуслари давомийлиги;
5) дам олиш хусусияти.
Юкоридаги тавсияларни бажара туриб ва болалар организми хусусиятларини билиб, чидамлиликни шакллантиришга каратилган укув-машгулот жараёнини максадли куриш мумкин.
ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Мирзиёев Ш. "Узбекистон Республикаси халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5712-сонли Фармони. 29 апрель, 2019.
2. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ- 4947-сон Фармони. - Тошкент, 2017 йил 7 февраль.
3. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг 2019 йил 21 октябрдаги "Узбек тилининг давлат тили сифатидаги нуфузи ва мавкеини тубдан ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ги ПФ - 5850-сон Фармони. - Тошкент, 2019 йил 21 октябрь.
4. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов (Теория и практика преподавания языков). - СПб: Златоуст, 1999. - С. 252.
5. Ахмедова М. Т. Педагогик компетентлик - Тошкент: Низомий номидаги ТДПУ, 2016. - 84 б.
6. Зиядова Т. Укувчиларнинг ижодий— нуткий фаолиятларини ривожлантириш омиллари // Таълим жараёиида нутк маданиятини шакллантириш масалалари: УТДА 5-йигилиши тезислари, - Тошкент, 1999. - Б.74 -77.