Научная статья на тему 'ЁШ ДЗЮДОЧИЛАРДА ТEЗКОР-КУЧ ҚОБИЛИЯТИНИНГ РИВОЖЛАНГАНЛИК ДАРАЖАЛАРИ'

ЁШ ДЗЮДОЧИЛАРДА ТEЗКОР-КУЧ ҚОБИЛИЯТИНИНГ РИВОЖЛАНГАНЛИК ДАРАЖАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
12
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ТЕЗКОР КУЧ қОБИЛИЯТЛАР / СТАТИСТИК ИШОНЧЛИЛИК / ЭРКИНЛИК ДАРАЖАСИ СОНИ / T СТЮДЕНТ ТАқСИМОТИ / ЖИСМОНИЙ КЎРСАТКИЧ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Тангриев А. Ж.

Мақолада ёш дзюдочиларнинг тезкор куч қобилиятларини ривожлантиришга йўналтирилган махсус танлаб олинган машқлардан фойдаланиб спортчиларнинг мазкур кўрсаткичларини ошириш мақсадида амалга оширилган педагогик тадқиқот натижалари ва уларнинг тажриба давомида ўзгаришининг муҳокамаси бўйича маълумотлар келтирилган.В статье приведены данные по результатам осуществленного педагогического эксперимента с целью повышения скоростно силовых способностей молодых дзюдоистов с использованием подобранных специальных упражнений, направленных на развитие этих показателей, и обсуждению их изменений в ходе эксперимента.The article presents data on the results of a pedagogical experiment carried out in order to increase the speed strength abilities of young judokas using selected special exercises aimed at developing these indicators, and discussing their changes during the experiment.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЁШ ДЗЮДОЧИЛАРДА ТEЗКОР-КУЧ ҚОБИЛИЯТИНИНГ РИВОЖЛАНГАНЛИК ДАРАЖАЛАРИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

3. B. A. Ishimov Development of strength training of swimmers by the Breaststroke method Eurasian Journal of Sport Science. Vol. : Iss. 1, Article 5.

4. Платонов, В.Н. Спортивное плавание. Путь к успеху / В.Н. Платонов. - Кн. 1. - М.: Советский спорт, 2012.

5. Б.А.Ишимов Использование инновационных технологий в развитии силы ног у пловцов - брассистов Мирзо Уг^бек номидаги Узбекистан миллий университети хабарлари илмий журнали 2020, [1/2] issn 2181-7324 (98-101)

6. Б. Б. Мусаев, Б. А. Ишимов Брасс усулида сузувчиларнинг оёк кучини оширишга тавсия этилган эксперимент машкларнинг самара-дорлигини тадкик этиш Фан-спорт №-7-2020 Илмий-назарий журнал. (21-23).

7. Б.А.Ишимов Развитие силовых показателей пловцов 15-17 лет Фан- спорт №-2-2020 й. Илмий-назарий журнал. (55-59).

8. Платонов В.Н., «Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте». Киев: Олимпийская литература - 2004.С..

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент А.Ж. ТАНГРИЕВ1 'Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистон

Муаллиф билан боFланиш учун:

[email protected]

ЁШ ДЗЮДОЧИЛАРДА ТЕЗКОР-КУЧ ЦОБИЛИЯТИНИНГ РИВОЖЛАНГАНЛИК ДАРАЖАЛАРИ

Аннотация

Annotation

В статье приведены данные по результатам осуществленного педагогического эксперимента с целью повышения скоростно-силовых способностей молодых дзюдоистов с использованием подобранных специальных упражнений, направленных на развитие этих показателей, и обсуждению их изменений в ходе эксперимента.

Ключевые слова: скоростно-силовые способности, статистическая достоверность, число степеней свободы, распределение критерий ^Стьюдента, физические показатели.

Маколада ёш дзюдочиларнинг тезкор-куч кобилиятларини ривожлантиришга йунал-тирилган махсус танлаб олинган машклардан фойдаланиб спортчиларнинг мазкур кур-саткичларини ошириш максадида амалга оширилган педагогик тадкикот натижалари ва уларнинг тажриба давомида узгаришининг мухокамаси буйича маълумотлар келтирилган.

Калит сузлар: тезкор-куч цобилиятлар, статистик ишончлилик, эркинлик даражаси сони, t-стюдент тацсимоти, жисмоний курсаткич.

The article presents data on the results of a pedagogical experiment carried out in order to increase the speed-strength abilities of young judokas using selected special exercises aimed at developing these indicators, and discussing their changes during the experiment.

Key words: speed-strength abilities, statistical significance, number of degrees of freedom, Student's distribution, physical index.

Долзарблиги. Республикамизда жисмоний тарбия ва спортни оммалаштириш, ахоли уртасида соглом турмуш тарзини таргиб килиш хамда мамлакатнинг халкаро спорт майдонларида муносиб иштирок эти-шини таъминлаш борасида изчил чора-тадбирлар амалга оширилмокда. Жумладан, дзюдо спорт турида хам жахон спорт харакатидаги ракобатнинг кескинла-шиши ва жадал суратларда акс этаётганлиги ёш дзю-дочиларни мусобакаларга тайёрлаш самарадорлигини оширишнинг янги йулларини излаб топишни такозо этади. Шу уринда, Узбекистон спортчилари Олимпия уйинлари ва жахон спорт майдонларида мухим гала-баларни кулга киритиб келмокда. Аммо, эришилган галабаларни янада мустахкамлаш учун мусобака тайёргарлигини ва укув машгулот жараёнларини келгусида хам такомиллаштириш чора тадбирлари-ни куришимиз лозим. Бизнингча ёш дзюдочиларни тайёргарлик даврларида умумий жисмоний тайёр-гарлик машкларига киритиш хамда махсус тезкор-куч машклари(воситалари)ни куллаган холда бажариш максадга мувофик хисобланади. Махсус тайёргарлик машклари деб асосан шерик билан бажариладиган машклар гурухига булинади [1,2,3].

Хозирги вактда дзюдо спортида мутахассислар томонидан инновацион ва ахборот технологиялари асосида дзюдочиларнинг техник-тактик харакатлари-ни тезкор равишда тахлил килишни амалга ошириш йуллари талаб килиб борилмокда, бу уларнинг халкаро мусобакаларда самарали харакатларни бажариш

самарадорлигини анчагина оширишларига имкон беради. Шунга кура, дзюдочиларнинг машгулот жараёнларини, мусобака фаолиятидаги иштирокларини тахлил этиш буйича компьютер дастурларини ишлаб чикиш ва амалиётга татбик этиш зарурати юзага келмокда [4,5].

Тезкор-куч сифатлари даражаси дзюдо спорт тури билан машгулотлар олиб бораётган ёш спортчиларда мухим ахамият касб этади ва бу сифатни машгулотлар давомида шакллантириб, ривожлантириб ва усулларини тобора такомиллаштириб бориш долзарб масалалардан бири хисобланади.

Тадкикотнинг максади ёш дзюдочиларнинг тез-кор-куч даражалари курсаткичларини тадкик килиш.

Тадкикотнинг вазифалари:

- Ёш дзюдочиларнинг жисмоний тайёргарлик давомида тезкор-куч сифат даражаларини аниклаш;

- Ёш дзюдочиларнинг жисмоний тайёргарлик холатини урганиш.

Тадкикотнинг предмети: Ёш дзюдочиларнинг умум жисмоний тайёргарлиги динамикасини тадкик килиш.

Тадкикот усуллари: Илмий-услубий адабиётлар тахлили, педагогик кузатув, педагогик тестлаш, математик-статистик тахлил.

Тадкикотни ташкиллаштириш. Чирчик шахар Болалар ва усмирлар спорт мактабида шугулланувчи ёш курашчиларнинг укув-машгулотлари жараёнлари давомида утказилди. Тажрибаларимизда укув машгу-

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

лот гурухи шугулланувчи ёш дзюдочилар иштирок этишди (н=88, назорат ва тажриба гурухларида 44 нафардан спортчилар).

Утказилган тадкикот натижалари ва мухока-маси. Ёш дзюдочиларнинг тезкор-куч имкониятлари даражасини аниклаш учун куйидаги амалий назорат синовлари танлаб олинди (кулайлик учун, жадвал, расм ва матнда тестларни ракамлашнинг мазкур тар-тиби сакланади).

1) 10 марта тортилиш 2) 10 марта утириб туриш вактлари (сонияда); 3) 0,7 м юкоридан 10 марта сакраш (см); 4) ётган холда гавдани кутариб туриш вакти; 5) 8 та «Окури-аши-барай» ташлашларни бажариш вакти ва 15 та «Окури-аши-барай» билан ташлашларни бажариш вакти. Уларда спурт вакти ва ифодаловчи ташлашларнинг педагогик бахоси кайд килинди.

Педагогик тажриба давомида (бошида ва охирида)

тажриба ва назорат гурухларида танланган машклар буйича синалувчи ёш дзюдочилар курсатган натижа-лар асосида аникланган статистик характеристика-лари (уртача арифметик киймат, стандарт огиш - с ва вариация коэффициенти - В), хар бир машк буйича тажриба давомидаги усиш (%), курсаткичлар уртача арифметик кийматларининг тажриба охирига келиб бошидагига нисбатан узгариш абсолют фаркининг Стюдент таксимоти критик кийматлари (т) ва бел-гиланган эркинлик даражаси сони буйича статистик ишончлилги бахоланган.

Куйидаги 1-жадвалда назорат (НГ) ва тажриба (ТГ) гурухларига киритилган ёш дзюдочиларни педагогик тажриба бошида танланган тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи техник усулларни ба-жариш буйича кайд этилган натижалари ва уларнинг статистик характеристикаларини узаро солиштириш маълумотлари келтирилган.

1-жадвал

Тажриби бошида НГ (н=44) ва ТГ (н=44 ) ёш дзюдочиларининг тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи саралаб олинган махсус

машклар буйича курсаткичларини солиштириш

Тест т.р. Назорат гурухи Тажриба гурухи фарки т п

X о V, % X о V, % Абс % Ниб , %

1 14,37 2,09 14,54 14,05 2,1 14,95 0,32 2,23 0,72 >0,4

2 13,41 1,68 12,53 13,21 1,71 12,94 0,20 1,49 0,55 >0,5

3 8,47 1,15 13,58 8,23 1,15 13,97 0,24 2,83 0,98 >0,3

4 15,28 2,07 13,55 14,85 2,06 13,87 0,43 2,81 0,98 >0,3

5 16,29 2,05 12,58 16,02 2,08 12,98 0,27 1,66 0,61 >0,5

6 39,79 5,79 14,55 39,36 5,89 14,96 0,43 1,08 0,35 >0,7

Мазкур жадвалда келтирилган маълумотларни тах-лил куйидагича манзарани аниклаш имкониятини бер-ди. Педагогик тажриба бошида ёш дзюдочиларнинг танланган тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи техник усулларни бажариш буйича кайд этилган нати-жаларининг уртача арифметик кийматларини абсолют ва нисбий фарклари ахамиятга молик даражада фарк килмади. Чунончи машклар буйича энг катта абсолют фарк 4-машкда (0,43 га тенг) ва энг кичиги эса 2-машкда (0,20) кузатилиб, уртача абсолют фарк 0,32 га, нисбий фаркнинг энг каттаси (2,83 %) 3-машкда ва энг кичиги (1,08 %) 6-машкда хамда уртача нисбий фарк 2,02 фоизни ташкил этди (1-расм).

Тажриба бошида

■ Махсус машклар т.р.

1-расм. Педагогик тажриба бошида ёш дзюдочиларнинг тез-кор-куч кобилиятларини тавсифловчи тезкор-куч машклари буйича кайд этилган натижаларининг уртача арифметик кий-матларини нисбий фаркларини солиштириш.

Ушбу жадвалда келтирилган маълумотларни тахлил куйидагича манзарани аниклаш имкония-тини берди. Педагогик тажриба бошида ёш дзюдо-чиларнинг танланган тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи техник усулларни бажариш буйича кайд этилган натижаларининг уртача арифметик кийматларини абсолют ва нисбий фарклари, тажри-ба бошидаги натижалардан фаркли ула, хамма урга-нилган машклар буйича ахамиятга молик даражада фарк килши кузатилди. Чунончи тажриба охирида машклар буйича энг катта абсолют фарк 6-машкда (2,90 га тенг) ва энг кичиги эса 3-машкда (0,71) кузатилиб, уртача абсолют фарк 1,29 га (НГ даги мос 0,32 курсаткичга нисбатан 0,97 га, яъни 4,10 марта ортик) ижобий узгарганлиги, нисбий фаркнинг энг каттаси (8,89 %) 3-машкда ва энг кичиги (6,04 %) 5-машкда хамда уртача нисбий фарк 7,68 % ни (НГ даги мос 2,02 фоиз курсаткичдан 5,66 % га, я,ни 3,81 марта ортик) ташкил этди.

НГ ва ТГ ёш дзюдочиларининг танланган машклар буйича кайд этилган натижалари уртача арифметик кийматларининг тажриба давомида нисбий ижобий узгаришлари буйича маълумотлар 2-расмда келти-рилган.

2,83

2,81

2,5

0,5

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

2-жадвал

Тажриби охирида НГ (н=44) ва ТГ (н=44 )ёш дзюдочиларнинг тезкор-куч цобилиятларини тавсифловчи саралаб олинган махсус

машклар буйича курсаткичларини солиштириш

Тест т.р Назорат гуруди Тажриба гуруди Фарки 1 Р

X о V, % X X о абs ншб

1 13,49 1,91 14,16 12,31 1,74 14,13 1,18 8,75 3,03 <0,01

2 12,82 1,55 12,09 12,07 1,46 12,10 0,75 5,85 2,34 <0,05

3 7,99 1,05 13,14 7,28 0,95 13,05 0,71 8,89 3,33 <0,01

4 14,41 1,89 13,12 13,14 1,72 13,09 1,27 8,81 3,30 <0,01

5 15,57 1,88 12,07 14,63 1,77 12,10 0,94 6,04 2,41 <0,05

6 37,38 5,27 14,10 34,48 4,87 14,12 2,90 7,76 2,68 <0,01

Мазкур жадвалда келтирилган маълумотларни тад-лил куйидагича манзарани аниклаш имкониятини бер-ди. Педагогик тажриба бошида ёш дзюдочиларнинг танланган тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи техник усулларни бажариш буйича кайд этилган нати-жаларининг уртача арифметик кийматларини абсолют ва нисбий фарклари адамиятга молик даражада фарк килмади. Чунончи машклар буйича энг катта абсолют фарк 4-машкда (0,43 га тенг) ва энг кичиги эса 2-машкда (0,20) кузатилиб, уртача абсолют фарк 0,32 га, нисбий фаркнинг энг каттаси (2,83 %) 3-машкда ва энг кичиги (1,08 %) 6-машкда дамда уртача нисбий фарк 2,02 фоизни ташкил этди (1-расм).

2-расм. Педагогик тажриба охирида ёш дзюдочиларнинг тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи тезкор-куч машцла-ри бунича цайд этилган натижаларининг уртача арифметик цийматларини нисбий фарцларини солиштириш

Юкорида келтирилган (жадвал ва расмлардаги) маълумотлар шуни курсатади-ки, тадкикот учун танланган дамма назорат тестлари буйича назорат гуруди синалувчиларининг курсатган натижаларининг уртача арифметик киймати тажриба гуруди спортчиларининг мос машк буйича уртача арифметик кийматидан пастлиги кузатилди. Жумладан, назорат гуруди синалувчиларининг тадкикот учун танланган 6 та назорат машклари буйича тажриба давомида энг кичик нисбий усиши 4,40 фоизни (2-машкда) ва энг катта нисбий усиши 6,12 фоизни (1-машкда) кузатилди. Назорат гуридида урганилган дамма 6 та машклар буйича уртача нисбий усиш 5,39 фоизга тенг булди.

Тажриба гурудида ушбу 6 та назорат машклари буйича тажриба давомида энг кичик нисбий усиши 8,63 % га (НГ даги мос 4,40 фоиз курсаткичдан 4,33 % га, яъни 1,961 мартага ортик) (2-машкда) ва энг катта нисбий усиши 12,40 фоизни (НГ даги мос 6,06 % га нисбатан 6,34 % га, яъни 2,047 марта ортик) (6-машкда) ташкил этди.

Урганилган дамма 6 та машклар буйича уртача нисбий усиш назорат гуридида 5,39 фоизга ва тажриба гурудида 10,86 фоизга (НГ даги мос курсаткичга нисбатан 5,47 % га ёки 2,013 марта ортик) тенглиги аникланди. Шунинг билан бирга дар бир машк буйича НГ ва ТГ натижалари уртача арифметик кийматлари-нинг тажриба давомида нисбий усишлари нисбати 1,961 мартадан 2,047 марта оралигида тебраниши кайд этилди.

Урганилган олтита назорат тестлари буйича тажриба гуруди ёш дзюдочилари курсатган натижа-ларнинг уртача арифметик кийматларини абсолют згариши орасидан турттасида юкори (т=4,22 ва т=4,24 оралигида дамда Р<0,001) адамиятлилик даражасида статистик ишончли колган иккитасида яхши (Т=3,36 ва Т=3,38 га тенг дамда Р<0,01) адамиятлилик даражасида статистик ишончли узгариш аникланди. Назорат гурудида эса 6 тадан турттасида коникарли (т=2,04 ва т=2,06 оралигида дамда Р<0,05) адамиятлилик дара-жасида статистик ишончли колган иккитасида яхши (т=1,71 ва т=1,72 га тенг дамда Р>0,05) адамиятлилик даражасида статистик ишончсиз узгариш кузатилди.

Юкорида зикр этилган назорат гуруди натижа-ларига нисбатан тажриба гуруди натижаларибиб устунликлари фактлар тажриба гурудида кулланган технологиянинг самарадорлигини курсатиб турибди.

Хулоса.

Педагогик тажриба бошида ёш дзюдочиларнинг танланган тезкор-куч кобилиятларини тавсифловчи техник усулларни бажариш буйича кайд этилган нати-жаларининг уртача арифметик кийматларини абсолют ва нисбий фарклари буйича энг катта абсолют фарк 0,43 га ва энг кичиги 0,20 га, уртача абсолют фарк 0,32 га, нисбий фаркнинг энг каттаси 2,83 % ва энг кичиги 1,08 % дамда уртача нисбий фарк 2,02 фоизни ташкил этганлиги, шунингдек тажриба бошида дар иккала гуруд натижалари асосида дисобланган вариация коэффитсиентлари В = 12,58 % билан В = 14,96 % оралигида жойлашганлиги ва бу оралик градациянинг коникарли булимининг ижобий кисмида эканлиги кузатиллиги дамда НГ ва ТГ ёш дзюдочиларининг курсатган натижалари уртача арифметик кийматлари абсолют фаркининг статистик ишончлилиги бадо-лари: олтита машк буйисъа бадоларнинг даммаси турли адамиятлилик даражаларида (П>0,7 дан П>0,3 гача ораликда жойлашган) статистик ишончсиз фарк килганлиги педагогик тажрибани услубий жидатдан

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

тугри ташкил килинганлигини тасдиги хисобланади.

Урганилган 6 та машклар буйича уртача нисбий усиш назорат гурихида 5,39 фоизга ва тажриба гурухи-да 10,86 фоизга (НГ даги мос курсаткичга нисбатан 5,47 % га ёки 2,013 марта ортик) тенглиги шунинг билан бирга назорат тестлари буйича тажриба гурухи ёш дзюдочилари курсатган натижаларнинг уртача арифметик кийматларини абсолют згариши орасидан турттасида юкори (т=4,22 ва т=4,24 оралигида хамда П<0,001) ахамиятлилик даражасида статистик ишонч-ли колган иккитасида яхши (т=3,36 ва т=3,38 га тенг хамда П<0,01) ахамиятлилик даражасида статистик ишончли узгариш ва бу назорат гурухидаги туртта коникарли (т=2,04 ва т=2,06 оралигида хамда П<0,05) ахамиятлилик даражасида статистик ишончли колган иккита яхши (т=1,71 ва т=1,72 га тенг хамда П>0,05) ахамиятлилик даражасида статистик ишончсиз узга-риш кузатилди.

Катта укитувчи Ф.Н. ВАЛИЕВ1

1Тошкент педиатрия тиббиёт институти Тошкент шахри, Узбекистан

МАХСУС ЖИСМОНИЙ МАШКДАР ЁРДАМИДА ЁШ ФУТБОЛЧИЛАРНИНГ

Муаллиф билан богланиш учун:

[email protected] КООРДИНАЦИОН ЦОБИЛИЯТЛАРИНИ

РИВОЖЛАНТИРНИШ

Юкорида зикр этилган назорат гурухи натижала-рига нисбатан тажриба гурухи натижаларининг устун-ликлари тажриба гурухида кулланган технологиянинг самарадорлигини курсатиб турибди.

Адабиётлар:

1. Абдиев А.Н. Научно-педагогические основы формирования профессиональных умений студентов, специализирующих в видах спортивных единоборств: Автореф. дис. д-ра. пед. наук. - Т 2004. 51с.

2. Ахметов Р.В., Развитие силовых и скоростно-силовых качеств у борцов греко-римского стиля, Среднетерешанск, 2016, 43 с.

3. Бажаев А.З., Лукьяненко В.Л., Ханев В.В., Развитие силовых возможностей человека как базовая для реализации координационных способностей / Теория и практика ф.к. - 2007-№ 6-С.52-54

4. Бакиев З.А., Тастанов Н.А. Индивидуализация технико-тактической подготовки борцов на основе автоматизированного анализа соревновательной деятельности// Педагогик таълим.-Тошкент, 2008. - №3. -С.125-130.

5. Безин Е.Е. Скоростные способности спортсменов и методика их развития/ Здоровье - сберегающ. технологии физическая реабилитация и рекреация в высших учебных заведениях. Междунар. научн. конф. -Белгород: Харьков. 2008. - С.11- 13.

Аннотация

Annotation

Рассмотрены характер и особенности акробатической подготовки юных футболистов и ее влияние на формирование специальной двигательной активности, в частности, у футболистов 10-11 лет. Представлена информация об эффективности использования юными футболистами элементов акробатических упражнений для развития координационных способностей в футболе. Для подготовки и развития гибкости юных игроков на начальном этапе обучения предложена серия акробатических упражнений на гибкость.

Ключевые слова: футбол, координационные способности, акробатические упражнения, тренировка.

Ёш футболчиларнинг акробатика маштулотларининг мохияти ва хусусиятлари ва унинг, хусусан 10-11 ёшли футболчиларда махсус харакат фаоллигини шакллантиришга таъсири куриб чикилади. Футболда координацион кобилиятларни ривожлантириш учун ёш футболчиларнинг акробатик машклар элементлардан фойдаланиш самарадорлиги тутрисидаги маълумотлар келтирилган. Дастлабки тайёргарлик боскичидаги ёш футбол-чиларни тайёрлаш ва эгилувчанликни ривожлантириш учун бир катор мослашувчанлик акробатик машклар таклиф килинган.

Калит сузлар: футбол, координацион кобилиятлар, акробатик машклар, машгулотлар.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

The nature and features of the acrobatic training of young football players and its influence on the formation of special motor activity, in particular, among football players of 10-11 years old, are considered. Information is presented on the effectiveness of the use of elements of acrobatic exercises by young football players for the development of coordination abilities in football. For the preparation and development of the flexibility of young players at the initial stage of training, a series of acrobatic exercises for flexibility is proposed.

Key words: football, coordination abilities, acrobatic exercises, training.

Долзарблиги. Дунё микёсида футбол спорти-даги ракобатнинг кескин усиб бораётгани, жахон футбол академияларида машгулот жараёнларини ташкил килишга замонавий ёндошган холда, энг сунгги технологияларидан ва усуллардан фойдаланиб олиб борилиши, жахон футбол академияларининг нуфузи ва даражаларини намоён килибгина колмай проффесионал футболда хам уз натижадорлигини бермокда. Мисол тарикасида "Саутгемптон" (Англия), "Сан-Паулу" (Бразилия), "Сантос" (Бразилия), "Ливерпуль" (Англия), "Вест Хэм" (Англя), "Ривер Плейт" (Аргентина), "Манчестер Юнайтед"(Англия), "Спортинг" (Португалия), "Аякс" (Голландия), "Барселона" (Испания), Реал Мадрид (Испания) каби футбол академияларини келтиришимиз мумкин, бу

ёш иктидорли футболчиларни саралаш ва уларни нуфузли клубларга етиштириб бериш тизими тугри ташкил этилганлигидан далолат беради.

Жахоннинг купгина мамлакатларида футбол наза-рияси ва методикаси турли ёш хусусиятларидан келиб чикиб махсус машклар ёрдамида ёш футболчиларнинг координацион кобилиятларини ривожлантириш буйича олимлар томонидан куплаб илмий-тадкикот ишлари олиб борилган.

Шундан келиб чикган холда, бизнинг футболимиз куп йиллик ривожланиш тарихга эга. Юртимизда иктидорли ва тажрибали футболчилар йук деб бул-майди, бу сохада олиб борилаётган сунгги йилларда дунё олимлари томонидан укув-машгулот жараёнларини замон талабларига мос тарзда ташкиллаштириш

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.