Научная статья на тему 'ЯПОН ВА ҚУВАЙТ АДИБАЛАРИ ХИКОЯЛАРИДА АЁЛ ОБРАЗИ'

ЯПОН ВА ҚУВАЙТ АДИБАЛАРИ ХИКОЯЛАРИДА АЁЛ ОБРАЗИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
69
16
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Япон ҳикоянавислиги / Кувайт ҳикоянавислиги / адибалар ижоди / реализм / мажоз / рамзий образлар / бадиий метод / қаҳрамон шахсияти. / Japanese narrative / Kuwait narrative / women’s creativity / realism / trope / symbolic images / artistic method / hero’s personality.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Аҳмедова, Шаҳло Иргашбаевна

Ушбу мақолада Япон ва Қувайт ҳикоянавислиги тараққиётига ҳисса қўшган адибалар ижоди тадқиқ этилган. Шунингдек, асарларидаги образлар тизими, уларнинг ғоявий-эстетик таъсирчанлиги, анъанавийлик ва новаторлик, аёл образи каби бадиият масалалари кўтарилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMAGE OF A WOMAN IN THE STORIES OF JAPANESE AND KUWAIT WRITERS

The image of a women in the stories of Japanese and Kuwaiti writers. This article examines the research of the writer's stories, which made a great contribution to the formation and development of Japanese and Kuwaiti short stories.. The problems of artistry and the ideological and aesthetic impact of their images, typological generality and, at the same time, originality were also raised.

Текст научной работы на тему «ЯПОН ВА ҚУВАЙТ АДИБАЛАРИ ХИКОЯЛАРИДА АЁЛ ОБРАЗИ»

YAPONSHUNOSLAR XALQARO FORUMI VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 22

О ISSN 2181-1784

SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

ЯПОН ВА ЦУВАЙТ АДИБАЛАРИ ХИКОЯЛАРИДА АЁЛ ОБРАЗИ

https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-22-24-27

Ахмедова Шахло Иргашбаевна

филология фанлари номзоди, доцент Тошкент давлат шаркшунослик университети (+99890)316 70 71

AННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада Япон ва Кувайт уикоянавислиги тарацциётига уисса цушган адибалар ижоди тадциц этилган. Шунингдек, асарларидаги образлар тизими, уларнинг гоявий-эстетик таъсирчанлиги, анъанавийлик ва новаторлик, аёл образи каби бадиият масалалари кутарилган.

Таянч сузлар: Япон уикоянавислиги, Кувайт уикоянавислиги, адибалар ижоди, реализм, мажоз, рамзий образлар, бадиий метод, цаурамон шахсияти.

AННОТАЦИЯ

Образ женщины в рассказах японских и кувейтских писателей. В этой статье рассматриваются исследование рассказов писательницы, внёсших большой вклад в формирование и развитие японской и кувейтской новеллистики,. Также были подняты проблемы художественности и идейно-эстетического воздействия их образов, типологическая общность и, одновременно, своеобразие.

Ключевые слова: Японская новеллистика, Кувейтская новеллистика, женское литературное творчество, реализм, метафора, символические образы, художественный метод, личность героя.

ABSTRACT

The image of a women in the stories of Japanese and Kuwaiti writers. This article examines the research of the writer's stories, which made a great contribution to the formation and development of Japanese and Kuwaiti short stories.. The problems of artistry and the ideological and aesthetic impact of their images, typological generality and, at the same time, originality were also raised.

Keywords: Japanese narrative, Kuwait narrative, women's creativity, realism, trope, symbolic images, artistic method, hero's personality.

Образ адабий асарнинг энг мух,им ва таъсирчан унсуридир. Айнан образ оркали ижодкор вокеликнинг уз тафаккури ва х,иссиёти оламидан утказиб, уни асарида узига хос бадиий шаклларда тиклайди, жонлантиради. Шунинг учун х,ам образ тил воситасида гоявий-эстетик мазмунни узида мужассамлаштирган тушунча булиб, у ижодкорнинг хдётий кузатишлари асосида шаклланади. Бадиий асардаги маълум гояни ташувчи инсон хдётининг ифодаси булган образ бир пайтнинг узида х,ам индивидуаллик, х,ам умумийлик хусусиятларига эга.

Япон адабиётида Банана Ёсимото исми одатда машхур адиблар билан ёнма-ён куйилади. Ёзувчининг насри енгил укилиши ва гайриодатий рух,ий теранлиги билан ажралиб туради.

YAPONSHUNOSLAR XALQARO FORUMI VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 22

О ISSN 2181-1784

SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

Мacaлaн, Бaнaнa Ёcимoтoнинг "Ka^a^ca^'1 х,икюяси жyдa oддий ёзидгaн - ernra сюжсги ^aM oддийгинa, жyмлaлapи coддa-тyшyнapди. ^aвaт-кaвaт, "гapчи... бyлмaca хдм, мoдoмики... экaн, y xoлдa, то ... гунч^ ... юз бepиши дapгyмoнлигигa кapaмaй" кaбилидaги жyмлaлap мутта^ йу;. Умyмaн, aдибaнинг бapчa acapлapидa дaбдaбaли, жимжимaдop тacвиpy бaёнлap y4paMa^^ Лeкин, шyнгa кapaмaй, Укувчи хишянинг мaFЗини тушуниши кийин. Укиган дaм ceзaди нимaдиp жyдa мухим, жyдa юpaккa я;ин гaп бopлигини, aфcycки, yшa гaпнинг тaгигa eгoлмaйди. У Faйpиoддий. Fapoйиб xaM. Биз мyaллифнинг жиллaкypca тacвиpдa ёки

иккига кaхpaмoн ypтacидaги ^apo cyхбaтдa apaлaшиб куйиши opкaли бaъзи нapcaлapнинг тaгмaънocини ceзиб oлишгa ёpдaм бepишигa куникиб кoлгaнмиз.

Бaнaнa Ёcимoтo бу йyлдaн бopмaйди. У aкc эгтиpaди ёки ички x^OTeraap oкимини ифoдa этaди, биpoк шyндaй ифoдaлaйди вa a^ эгтиpидaки, унинг aнa шу Maxopara тyфaйли нияти, фикpи бapибиp пиж^н кoлaди. Aлбaгтa, миcтикa ёки фaнтacтик yнcypлapдaн фoйдaлaнaди, пиpoвapдидa укувчи унинг тaгигa eтиш учун бoш кoтиpишигa тyFpи кeлaди.

"Кaлтaкecaк" xикoяcининг aёл кaxpaмoни xaкидa дaбдypycтдaн биp нимa дeйиш кийин. Унинг тypгaн-битгaни жyмбoклapдaн ибopaт. Биp дaкикaдaн кeйин нимa дeйиши, нимa xyнap кypcaтишини ёзувчининг узи xaM билмaйди, гуё!

Кaлтaкecaкнинг кypгaн куни xaкидa дaбдypycтдaн ëMo^ уга Fapиб, фoжиaли дeёлмaйcaн, чунки у бoшкa oдaмлap cингapи кyндaлик тaшвишлapгa ypaлaшиб мeчкaй, мaнфaaтпapacтлик бoткoFигa бoтиб яшaмaйди axиp, унинг уз эътикoди, ниятлapи, энг acocийcи, юpaгидa умид 6op, минг aчингaнинг билaн, xaтгo кaлтaкecaккa yxшaшлиги, yвoккинaлиги, кypимcизлиги, бoшигa тyшгaн фoжиaлap, кyлфaтлap нaтижacидa oдaмoви булиб кoлгaни, ёлFиз яшaшни xyш кypиши, кyвнoк, шyx-xaндoн xaётдaн бeбaxpaлaгигa кapaмacдaн уни бaxтикapo дeёлмaйди киши. Aкcинчa, юpaгининг яшиpин тyблapидa яшaётгaн кaгтa opзy-yмидлapи уни бизга я;ин Kилaди, эътибopимизни жaлб этaди. У oдaмлapгa фoйдaнг тeгмaca xaм зapapинг тeгмacин, дeгaн эътикoддa эмac, билъaкc, дapд чeкaётгaн кишилapгa мaлxaм булгиот кeлaди. Шу мaънoдa унта yxшaгaн oдaмлapнинг xaёти кaнaкa - ёмoнми ёки яxшими дeя мyлoxaзa юpитмacлик лoзим, у бoшкaчa яшaй oлмacлигини тушуниш кepaк xoлoc. Aдибaнинг acapлapи xaкидa мyлoxaзa билдиpa тypиб, шуни aйтaмaнки, унинг зулм вa зyFyм, ёмoнлик вa фoжиaлap юз бepмaйдигaн xикoялapидaги кaби "Кaлтaкecaк"дaн xaм нoчopлик, бeдaвoлик yфypиб тypaди. Чунки унинг юpaгидa жуш ypгaн гатта opзy-yмидлapни, эзгу инcoний интилишлapни шaфкaтcиз xaёт тyфoнлapи xap кaдaмдa бapбoд килиши мумкин. Тaъбиp жoиз бyлca, у xoзиp шyндaй яшaяпти.

Хрлбуки, шунинг узи кaтгa гaп эмacми?! Эxтимoл, шунинг узи xaм бaxтдиp?! Ox^-oкибaт мaнa шyндaй дик^т килaдигaн, юpaкни эзaдигaн фикpлapгa дуч телишинг yчyнгинa эмac, бутун тaбиaтигa ^pa Бaнaнa Ёcимoтo acapлapини, aлoxидa тaйёpгapлик дeмaймиз-кy, лeкин oдaм узини чoFлaб, мycaббиp кaйфиятдa укиши мумкин. Укигaндa xaм шoшилмaй, мaзacини хж килиб у;иш лoзим. Acap кaxpaмoнлapининг Fapиб вa бeнaвoлиги, нoчop вa бeнaжoтлиги юpaгингизни cикиб юбopaди. Лeкин шyнгa кapaмaй мухими Ёcимoтo acapлapи жoнли, xaётий. Уни oxиpигaчa yкиёлмacaнгиз xaм, лeкин китoбни тaшлaб юбopoлмaйcиз. У куйиб юбopмaйди. Юpaгингизнингми, шyypингизнингми aллaкaйcи epидa yшa тaкдиpлap, yшa Kaлaмгa oлингaн тaниш вa нoтaниш xaёт кaндaй кeчгaни, oxиpи нимa билaн тyгaшини билиш иcтaги crora бapибиp тинчлик бepмaйди.

Дapxaкикaт, ^yearn xикoянaвиcлигининг янa биp ёpкин нaмoяндacи Фoтимa Юcyф Aли ижoдигa тyxтaлaдигaн бyлcaк, aдибa уз ycлyбигa, уз бaдииятигa эгa булиб, у куп киppaли Kaлaм coxибacидиp. У фaoл ижтимoий apбoб, иcтeъдoдли жypнaлиcт, xaccoc ёзувчи.

1 Бaлибикoв Е. CôopnHR paccкaзoв "Ящepицa". Пepeвoд c HroncRoro языкя. Изд-вo Aмфopa. М.,2002. -С.6-16.

25

YAPONSHUNOSLAR XALQARO FORUMI

К

о

VOLUME 2 | SPECIAL 22

ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

^ароргохи ^охира шахрида жойлашган «Араб мамлкатлари аёллар бирдамлиги жамияти» муассаси кенгашининг муносиб аъзоси булмиш Фотима Юсуф Али асарлари микёсида «аёл муаммоларининг жушкин куйчиси» сифатида танилди ва эътироф этилди.

Фотима Юсуф Али адабиёт оламига 70-йиллар бошида кириб келди ва тез орада хассос ижодкор сифатида ном таратди. У бир нечта хикоялар тупламларининг муаллифидир. Ушбу тупламлар ичидаги «Та марбута» »12 ')2 туплами унинг шох асари хисобланади.

Тупламнинг барча хикоялари бир мавзуга, яъни ^увайт аёлининг оила ва жамиятда тутган урнини курсатишга багишланган. Адибанинг хикояларида аёл марказий шахс булиб гавдаланар экан, унинг саъйи-харакатлари, фазилатлари, ички озодлиги, фаол ва мустакил инсон булиши, усиб келаётган ёш авлод такдирига таъсир курсатади. Бу хакикатни биз адибанинг мазкур тупламдан урин олган «Аёлнинг огриклари босилмайди» 3 «I хикояси мисолида яккол куришимиз мумкин.

Мазкур хикоя марказида Лубна исмли аёлнинг ота-онасининг багрида утган болалиги ва турмушга чикканидан сунг, уз фарзандлари билан булган мураккаб муносабатлари курсатиб берилган. Х,икоянинг кахрамони Лубна чамаси 50 ёшлар атрофидаги чиройли, мафтункор ва бой аёл булиб, насл-насабли авлодга мансубдир. У таникли адиба булиб, унинг бир нечта китоблари нашр килиниб, асарлари шухрат козонгандир. Бевакт вафот этган эридан унинг 2 фарзанди, яъни 20 ёшли кизи ва талаба угли бор. У эрининг вафотидан сунг бошка турмуш курмаган. Лубна «озод аёл» маъносини узича тушуниб, хаёт неъматларини хамма нарсадан устун куяди. Маишатга берилиб, бир канча жазманлар орттирган. У уз уйини номигагина адабиёт вакиллари учрашадиган маскан килиб, бахонада турли корчалонлар, нопок инсонлар йигиладиган ишратхонага айлантирган. Онасининг бу хатти-харакатидан фарзандлари норози булишиб, куни-кушни, таниш-билиш олдида ор-номусдан бош кутаролмай колишган. Лекин хулки айниган худбин она уз хирсларига кул булиб, нафсини кондириш, эхтиросларга берилишни хамма нарсадан устун куяди. Окибатда кизи онасидан узоклашади, угли эса, талабалар ётокхонасига бутунлай кучиб утади.

Угил уз онасидан хабар олгани умуман келмайди. У ёзда ишлаб амаллаб пул топиб, укишининг шартнома пулини хам узи тулайди. Онасидан ёрдам хам сурамайди, чунки онасининг кечираётган хаёти унда факат нафрат уйготади.

Ушбу хикояда адиба маълум даражада кувайт жамиятининг бой катламларига хос булган баъзи иллатларни очиб беради: иккиюзламачилик, кушхотинлик, мунофиклик, ахлокий бузугчилик ва хоказо.

Адиба уз асарларида асосан ахлокий масалаларга катта эътибор беради ва биринчи навбатда аёлнинг хукуки, унинг оиладаги, жамиятдаги тутган урни билан боглаб тасвирлайди.

Фотима Юсуф Алининг бадииятига тухталадиган булсак, асарларининг тили лунда, ифодавий-тасвирий воситаларни нисбатан кам ишлатади. У бутун эътиборини кахрамоннинг ички дунёсини тахлилига ва унинг хатти-харакатига каратади, психоанализга ургу беради.

Адибанинг «Аёлнинг огриклари босилмайди» хикояси ретроспектив сюжетга эга. Х,икояда Лубнанинг булинган эсдаликлари (хотиралари оркали) баён этилади. Булинган эсдаликлар хикоя композицияси кисмларини ташкил килиб, хар бир кисм уз сюжетига (вокеалар силсиласига) эга. Х,ар бир кисмнинг вокеа ходисалари турли макон ва замонда руй беради, Масалан Лубнанинг ёшлиги ва уша пайтда содир булган вокеа-ходислар, улгайгандаги баъзи ходисалар, фарзандлари билан булган муносабатлари ёки шахсий хаётидаги учрашувлар ва хоказо.

2 .2001 А^а »12 ЯлИа

3 26-38 .2001 ^^ .«А^а .Як»12 ^^^ А^Иа

26

YAPONSHUNOSLAR XALQARO FORUMI

К

о

VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 22

ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

Адиба уз кахрамонлари образларини шакллантиришда таъриф-тавсиф услуби, портрет характеристикаси, нуткий характеристика, психологик холат, ички монолог ва бошка бир катор усуллардан уз урнида мохироналик билан фойдаланади.

Адибалар Ёсимота Банана ва Фотима Юсуф Али ижтимоий ва инсоний ахлокий кадриятларга нисбатан узининг катъий нуктаи назарига эга. Уларнинг хикоялари турли-туман образларга бой. Уларни матнда турли вазифа бажариши, энг аввало, муаллифаларни асарлари олдига куйган максади билан боглик. Еоявий-эстетик мазмун мужассамининг ифодаси булган бу образлар аник-индивидуал шаклда хам, ассоциатив фикрлаш оркали умумлашган холда хам мураккаб хаётий ходисаларни ифода этади. Ёсимото Банананинг эпик хикоялари бутун мохияти билан яхлит бир образни очиб беришга каратилса, Фотима Юсуф Али образлари куп холларда предметли (тимсол-персонажлар, тимсол-деталлар, тимсол-холатлар), улар алохида рамзий характерга эга булиб, вокеликни аник белгилайди. Шунинг асарларидаги умумлашган мазмуний образлари эса хаётнинг конунийлигини муайян вакт ва муайян мухитга такамай, вокеликнинг у ёки бу муаммосига муаллиф муносабатини очиб беради ва муаллиф томонидан вокеликни хиссий кайта фикрлашдан келиб чикиб жавоб беради.

Хулоса урнида шуни таъкидлаш лозимки, адибалар уз хикояларида кахрамонларнинг ички дунёсини ифодалаб баёнда нозик психологик тахлил оркали хикоячи образи муаллифга канчалик якинлигини намоён килади. Адибалар ижоди асосан ижтимоий тахлилга хамда хаётни уз хаёт шаклида тасвирлашга йуналтирилган реализм контекстига хамохангдир. Шу билан бирга уларнинг асарлари ичида вокеликни мифлаштириш ёки асотирлаштиришга мойил хикоялар хам учрайди. Бундай хикоя образлари эса онгости ва куп сонли ассоциацияларнинг воситаси оркали узига хос маъно фонига эга булади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)

1. Балибиков Е. Сборник рассказов "Ящерица". Перевод с японского языка. Изд-во Амфора. М.,2002. -С.6-16.

2. 2001 îSJAISÎI Sjj^Sll 2. ^s í^lt ÁAÜÍ

3. Akhmedova, Shakhlo Irgashbaevna. (2021). "SYMBIOSIS OF ARTISTIC TRENDS IN CONTEMPORARY LITERATURE OF THE ARAB COUNTRIES OF THE PERSIAN GULF." CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PHILOLOGICAL SCIENCES (2767-3758) 2.09, 105-109.

4. Ahmedova, S. I. (2021). BAHRAYN YOZUVCHILARI FAVZIYA RASHID VA AMIN SOLIH HIKOYALARI USLUBI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, /(Special Issue 2), 85-90.

5. Akhmedova, Shakhlo Irgashbaevna. (2021). "Ideological and artistic searches in the short stories of the arab countries of the persian gulf at the beginning of the XXI century."Asian Journal of Multidimensional Research 10.10, 838-842.

6. Ahmedova, S. I. (2021). XITOY VA KO 'RFAZ ARAB MAMLAKATLARI YOZUVCHILARI ASARLARIDA MAGIK REALIZMNING XUSUSIYATLARI VA USLUBLARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, /(Special Issue 1), 369-375.

7. Akhmedova, Shahlo. (2017). "NOVELLISTICS IN THE ARAB COUNTRIES OF THE PERSIAN GULF." International Scientific and Practical Conference World science. Vol. 5. No. 4, 9-11

8. Shaxnoza Komilova Turobiddinovna (2021)."The Development of Drama as a Genre in Chinese Literature". International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) Vol. 8, No. 4, April. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v8i4.2565

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.