Научная статья на тему 'ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН – ЯНГИЧА ДУНЁҚАРАШ ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОМИЛИ СИФАТИДА'

ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН – ЯНГИЧА ДУНЁҚАРАШ ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОМИЛИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
260
36
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
хақ-ҳуқуқ / демократия / тафаккур / динамик ривожланиш / моддий борлиқ фалсафаси / ғоя / фаолият / фуқаролик туйғуси / демократик тўсиқ / қадрият / маънавий мерос / миллий –маънавий негизлар / прогрессив / иерархия / креатив. / rights / democracy / thinking / dynamic development / philosophy of material existence / ideas / activities / sense of citizenship / democratic barrier / values / spiritual heritage / national-spiritual foundations / progressive / hierarchical / creative

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Рухиева, Халида Арибжановна, Ибодуллаева, Ирода Нурулло Қизи, Мухторова, Мадина Азамат Қизи

Янги Ўзбекистон тараққиётида фалсафий ва ижтимоий-гуманитар фанларнинг ўрни муҳим аҳамият касб этади. XXI -аср бутун дунё миқёсида, шу жумладан Республикамизда фан , таълим ва техника соҳасида эришилаётган улкан ютуқлар барча фанлар қатори фалсафа ва психология сохасининг ҳам ривожига ижобий таъсир кўрсатаяпти. Айниқса, республикамиз мустақилликка эришгач, фан ва таълим соҳасида туб ислохотларнинг амалга оширилиши психология фани соҳасида тараққиётни, ижобий маънодаги кескин бурилишларни юзага келтирди. Эндиликда мамлакатимиз файласуфлари ҳамда психологлари зиммасига халқимизнинг миллий ўзига хос психологик хусусиятларини тадқиқ этиш, миллий мафкура ва миллий тафаккурни шакллантиришнинг психологик асосларини ишлаб чиқиш, ёш авлодни миллий истиқлол руҳида тарбиялашнинг психологик ва маънавий омилларини асослаш ҳамда тарғиб этиш каби улкан вазифалар юклатилди. Бу вазифаларни бажаришда мамлакатимиз психолог олимларининг олиб бораётган илмий изланиш фаолияти муҳим аҳамиятга моликдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

NEW UZBEKISTAN AS A FACTOR FOR THE DEVELOPMENT OF A NEW WORLD IDEA

The role of philosophical and social sciences in the development of new Uzbekistan is important. The great achievements of the XXI century in the world, including in the Republic in the field of science, education and technology, have a positive impact on the development of all disciplines, including philosophy and psychology. Especially after the independence of our republic, the implementation of radical reforms in science and education has led to progress in the field of psychology, a sharp turn in a positive sense. Now the philosophers and psychologists of our country have been entrusted with the huge task of studying the national psychological features of our people, developing the psychological basis for the formation of national ideology and national thinking, substantiating and promoting the psychological and spiritual factors of educating the younger generation in the spirit of national independence. In carrying out these tasks, the research work carried out by psychologists of our country is of great importance.

Текст научной работы на тему «ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН – ЯНГИЧА ДУНЁҚАРАШ ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОМИЛИ СИФАТИДА»

ЯНГИ УЗБЕКИСТОН - ЯНГИЧА ДУНЁ^АРАШ ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОМИЛИ СИФАТИДА

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-202-210

Рухиева Халида Арибжановна

Узбекистан Миллий университети- профессори Ибодуллаева Ирода Нурулло кизи Ажиниёз номидаги Нукус давлат педагогика институти таянч докторанти таянч докторант Мухторова Мадина Азамат кизи Тошкент давлат иктисодиёт университети магистранти Тел: 99894-676-46-36. ЕшаИ: muxtorovа97@bk.ru

АННОТАЦИЯ

Янги Узбекистон тарацциётида фалсафий ва ижтимоий-гуманитар фанларнинг урни мууим ауамият касб этади. XXI -аср бутун дунё мицёсида, шу жумладан Республикамизда фан , таълим ва техника соуасида эришилаётган улкан ютуцлар барча фанлар цатори фалсафа ва психология сохасининг уам ривожига ижобий таъсир курсатаяпти. Айницса, республикамиз мустацилликка эришгач, фан ва таълим соуасида туб ислохотларнинг амалга оширилиши психология фани соуасида тарацциётни, ижобий маънодаги кескин бурилишларни юзага келтирди.

Эндиликда мамлакатимиз файласуфлари уамда психологлари зиммасига халцимизнинг миллий узига хос психологик хусусиятларини тадциц этиш, миллий мафкура ва миллий тафаккурни шакллантиришнинг психологик асосларини ишлаб чициш, ёш авлодни миллий истицлол рууида тарбиялашнинг психологик ва маънавий омилларини асослаш уамда тарзиб этиш каби улкан вазифалар юклатилди. Бу вазифаларни бажаришда мамлакатимиз психолог олимларининг олиб бораётган илмий изланиш фаолияти мууим ауамиятга моликдир.

Калит сузлар: хац-ууцуц, демократия, тафаккур, динамик ривожланиш, моддий борлиц фалсафаси, гоя, фаолият, фуцаролик туйзуси, демократик тусиц, цадрият, маънавий мерос, миллий -маънавий негизлар, прогрессив, иерархия, креатив.

202

ABSTRACT

The role of philosophical and social sciences in the development of new Uzbekistan is important. The great achievements of the XXI century in the world, including in the Republic in the field of science, education and technology, have a positive impact on the development of all disciplines, including philosophy and psychology. Especially after the independence of our republic, the implementation of radical reforms in science and education has led to progress in the field of psychology, a sharp turn in a positive sense.

Now the philosophers and psychologists of our country have been entrusted with the huge task of studying the national psychological features of our people, developing the psychological basis for the formation of national ideology and national thinking, substantiating and promoting the psychological and spiritual factors of educating the younger generation in the spirit of national independence. In carrying out these tasks, the research work carried out by psychologists of our country is of great importance.

Key words: rights, democracy, thinking, dynamic development, philosophy of material existence, ideas, activities, sense of citizenship, democratic barrier, values, spiritual heritage, national-spiritual foundations, progressive, hierarchical, creative.

АННОТАЦИЯ

Важна роль философских и социальных наук в развитии нового Узбекистана. Великие достижения XXI века в мире, в том числе в республике в области науки, образования и техники, положительно сказываются на развитии всех дисциплин, в том числе философии и психологии. Особенно после обретения нашей республикой независимости осуществление радикальных реформ в науке и образовании привело к прогрессу в области психологии, крутому повороту в положительном смысле.

Теперь на философов и психологов нашей страны возложена огромная задача изучения национально-психологических особенностей нашего народа, разработки психологических основ формирования национальной идеологии и национального мышления, обоснования и популяризации психологических и духовных факторов воспитания молодое поколение в духе национальной независимости. В выполнении этих задач большое значение имеет научно-исследовательская работа, проводимая психологами нашей страны.

Ключевые слова: права, демократия, мышление, динамическое развитие, философия материального бытия, идеи, деятельность, гражданственность,

демократический барьер, ценности, духовное наследие, национально-духовные основы, прогрессивный, иерархия, креативность.

КИРИШ

Дархакикат, ривожланиш конунияти шундан иборатки, у доимо янгиланиб боради. Бугунги дунё хам янгиланмокда ва узгармокда. Шундай экан, узгарувчанлик бугунги дунёнинг хам узига хос жихатларидан бири булиб, Узбекистон учун хам худди шундайдир. Шарк фалсафасини теран урганиш, шу асосда улуг маданиятимиз ва кадриятларимиз илдизларини жонлантириш, якин утмишимиздан колган мафкурадан халос булиш, узимизнинг асрлар синовидан утган, улуг аждодларимиз бизга колдирган миллий мафкура ва тафаккуримизни тиклаш, уни замонавий-умумбашарий рух билан бойитиш барчамизнинг бурчимиздир. Шу таърика, Узбекистонда хаётга янгича караш бошланди. Сабаби, олдинги ягона моддийлик фалсафаси таянган тамойиллар демократик гоялар, карашлар ранг-баранглиги инсон хак-хукуки, эркин жамият ривожига тугри эмаслиги билан богликдигини узида акс этди.

Янгича фалсафанинг жамият хаёти сохалари билан боглик булган иктисодий, ижтимоий-сиёсий, психологик, маънавий-маърифий, мафкуравий жихатлари мавжуд. Узбекистоннинг ижтимоий-иктисодий негизини, бозор муносабатларига асосланган мулкнинг хилма-хиллиги ташкил этилиши билан боглик. Чунки, давр таълабидан келиб чиккан холда ижтимоий-сиёсий хамда психологик хаётга муносабат хам янгича асосга куйилганлигидан далолат беради. Эндиликда дунёда жамият ва ижтимоий-иктисодий тараккиётнинг хар кандай мамлакат учун бир хилда макбул булган хаммабоп йуллар йуклиги равшан булиб колди.

Бугун Янги Узбекистон ижтимоий хаётининг сиёсий институтлар, мафкуралар ва фикрлар хилма-хиллиги асосида ривожланиши асосий конунимизда уз ифодасини топди. Бу янги гояларсиз янгиланаётган фалсафани тасаввур эта олмаймиз. "Инсон хамма нарсанинг улчови" деган кадимий гоя мезонига таянмасдан янгича дунёни хам, янгича фалсафани хам англаш мумкин эмас. Тафаккур - объектив олам инъкосининг олий шакли булиб, объектив вокеликнинг онгда акс этиш жараёнидир. Тафаккур жараёнида инсонда фикр, мулохаза, гоя, фараз кабилар вужудга келади ва улар шахснинг онгида тушунча, хукм, хулосалар шаклида ифодаланади. Тафаккур кишиларнинг ижтимоий ишлаб чикариш фаолияти жараёнида вужудга келади. Тафаккур ижтимоий тараккиётнинг махсули булиб, у барча ижтимий-психологик ходисалар каби

Ta^aKKyp ycgySu xaM h^thmohh mapT-mapouTgap SugaH SegrugaHagu. y umgaS HHKapnm ycygu, ^aMuaT h^thmohh TapKuSu, Ma^KypaBufi Kapamgap Ba SomKa umuMOHH MyHocaSaraapra 6eBOCHTa SoFguKgup. Ta^aKKyp MexHaT Ba HyTK ^aoguara SugaH naMSapnac SoFguK xoggaruHa MaB^yggup. ffly caSaSgu, hhcoh Ta^aKKypu HyTK SugaH naMSapnac SoFguK xogga aMagra omagu Ba yHuHr Hara^agapu Tugga KaHg этнgagн. Ta^aKKyp ^apaeHuHuHr Hara^acu xaMuma SupoH-Sup ^uKpgaH uSopar Sygagu.

^yHeHuHr aHrugaHumu y3rapaeTraH uhcoh Ta^aKKypu, gyHeKapamuHuHr y3ura xoc KypuHumu, Me30Hu xaMga HaMoeH Sygumu SugaH y3 aKcuHu Tonagu. hhcoh OHru Ba Ta^aKKypuHuHr y3rapumu SugaH xaeT xaM aHrugaHMoKga. ^Hru y36eKucTOHHuHr TapaKKueTu SyryHru xaeTHuHr y3rapumu, oHr Ba Ta^aKKypuMroHuHr KaHgaH yзrapaeтraнgнrнra SeBocura SoFguKguru SugaH To6opa paBmaH SyguS Koggu.

EyryH y3 xaeTura, TaKgupura, MaMgaKaruga KenaeTraH ^apaeHgapra, yHra SygraH y3apo MyHocaSaTgapra Se^apK SygMaraH xap Sup Kumu Sy y3rapumgapHu aHrgaHgu. ^yHKu, uhcoh xaeTra $aKar Ky3arum ynyH эмaс, SagKu ^aoguaT roprnum ynyH, yзgнгннн aHrgam ynyH Kegagu. OaoguaT, ^aogguK Sop ^oftga y3rapum, TaKKocgam, WTyK Ba MyaMMogapHu Kypum SyguS, WTyKgapHu aHaga omupum, MyaMMogapHu SapTapa^ этнm w3acugaH ^uKpgap w3ara Kegagu.

^eMaK, ^Hru y^SeKucTOH - ^Hruna gyHeKapam - yHuHr Kega^aru TyFpucuga KaHFypum, BaTaHHuHr KucMaraHu y3 KucMara geS Sugumga aMagra omagu. By эсa yHga xaKuKuH ^yKapoguK TyHFycu My^accaMguruHu, Sypn Ba MactyguaTHu aHrgam xuccuHuHr SopguruHu Suggupagu.

Ta^aKKyp - Sy gyHeKapam. Ta^aKKyp Sy - xaKuKaTHu Sugumgup. X,uKMar ugMu эragapннннr Sy ^uKpgapura TaaHumga, acoc Sop. ^yHKu uhcoh, cu3 Ba Su3 amaeTraH gyHeHuHr Som SyFuHuHu TamKug этagн. y uhcoh SopguFu SugaH, yHuHr Sapna MyKaMMagguKgapu, WTyK Ba oHrcroguK xaTTu-xapaKaTgapu, xygK-aTBopu, uHTugum Ba MaH^aaraapuHuHr paHr-SapaHrgurugaH uSopargup. ^yHeHuHr aHrugaHumu, TamBumgu cypoHgapu-w, WTyKgapuHu xaM uhcohcu3 TacaBByp этнS SygMafigu. fflyHgafi экaн, uHcoHHuHr MatHaBuH SopguFu KaHgaH Sygca, xaeT xaM myHgafi, Sup-SupuHu TyggupuS, gaBoM этнS KegraHguruHu Ky3aTaMu3.

^aeTga ^agca^ufi oHr, Ta^aKKyp, Kapam Ba eHgamyBgap KaHgafi Sygca, myHgafi SygraH. By geraHu, uhcoh oHru Ba Ta^aKKypuga, gyHeKapamuga, TacaBBypgapuga, ^aoguaTuga KaHgafi Foa, ^uKp, Kapamgap ycTyBop SygraH Sygca, yHuHr MaH3apacu xaM myHgafigurugaH gagogaT Sepagu. HHcoHgap gyHeKapamuga эзrygнк Foagapu ycTyBop SygraHga, atHu uhcoh gyHera эзrygнк Ky3u SugaH KapaS,

адолат ва маърифат, тафаккур ва акл билан иш курганда, хаёт гузаллашган, фаровонлашган, тинчлик-осойишталик, узаро хамкорлик, хамжихатлик устунлик килганлигини узида акс эттиради. Инсон хохиш-иродаси, истаклари, онг ва тафаккурини "бошкариш"га жазм килиб, эркинликдан махрум булинганда хам дунёни жохиллик, адолатсизлик эгаллаган. Бунга "жохиллик дунёси"нинг куриниши деб хам караш мумкин1.

Бугун "моддий борлик фалафаси" урнида янги фалсафа, дунёга инсон борлигини хисобга олиб ёндашадиган "инсон фалсафаси" шаклланмокда. Бу фалсафа инсоннинг маънавий борлигисиз дунёнинг мукаммаллигини тасаввур эта олмайди. Инсоннинг рухий-маънавий, амалий эхтиёжлари ва манфаатлари мажмуига яхлит холда ёндашмасдан бу дунёнинг тукис булиши, мукаммал булиши мумкин эмас, деб карайди. Хдётининг мукаммал булишини истаган хар бир шахс, аввало, узи маънан мукаммал булиши, маънавиятни юкори, маънавий борлиги, маънавий-рухий олами комолотга етган гоялар унинг борлигида устувор булиши, шунга эришишга мойиллик яратади.

Янги Узбекистонда янгиланган фалсафа, иктисод ва психология факат "моддийликка эмас" маънавиятга хам асосланаётган фалсафий тафаккурдир. Чунки, инсоннинг борлиги, унинг мавжудлиги, унинг рухий-маънавий олами билан улчанади. Инсон борлигининг узига хослиги хам шунда.

Янгиланаётган Узбекистон инсонни уз урнига куймокда. Инсонга шахс сифатида, энг олий кадрият деб караш имкониятини бермокда. Янгиланаётган тафаккурнинг, Узбекистон учун хос булган яна бир жихати шундаки, Узбекистон халки бугун "уз такдирини хал этиш хукукисиз" яшаётгани йук. Аксинча, уз такдирини узи хал этмокда. Бугун Узбекистоннинг икжтимоий-иктисодий, психологик хаёти маъмурий буйрукбозлик вариантидаги демократик тусиклардан озод булди. У бозор иктисодиётига, мулкчиликнинг хилма-хиллигига хамда миллий маданиятига асосланган холда ривожланмокда. Уз миллий-маънавий меросига, кадриятларига таянган холда, уз келажагини курмокда. Бу хар бир инсоннинг, унинг дунёкараши, интеллектуал салохияти учун янги имкониятлардан биридир. Чунки, Узбекистон халки уз миллий-маънавий негизлари асосида узлигини, дунёнинг узгаришларини англамокда. Шу сабабли, хар бир халкнинг маънавий дунёси унинг тарихий, маънавий хаёт йулини узи ифода этмаса, ундан бегона булса, узига хос ва мос ривожланишнинг конунига тугри келмайди, албатта.

1 Эргашев И. Сиёсат фалсафаси. Т.: "Akademiya", 2004. -8-9-бетлар.

206

Узбекистон халки уз миллий-маънавий негизлари асосига куйилган фалсафий тафаккурига асосланмокда. Бу узига хос ва мос фикр, дунёкарашга эга булаётганлигидан далолатдир. Узбекистоннинг янги фалсафий, психологик тафаккури узига хос шундай улкан борликки, унда миллийлик билан умуминсонийлик, динийлик билан дунёвийлик, инсонийлик билан эзгулик, бунёдкорлик, индивидуаллик билан жамоавийлик уйгунлашиб кетган. Уни Ал-Хоразмий, Абу Наср Форобий, Абу Райхон Беруний, Абу Али ибн Сино, Мирзо Улугбек, А.Навоий, З.М.Бобурларнинг маънавий мероси оркали англаймиз ёки А.Авлоний, АДодирий, А.Фитрат, А.Чулпон каби маърифатпарварчилик намояндалари оркали курамиз.

Улар бойлик учун, шон-шухрат учун майдонга чикишмади...улар ут билан уйнашаётганликларини, истибдодга карши курашаётганликлари учун аёвсиз жазоланишларини олдиндан яхши билишган. Била туриб онгли равишда мана шу йулдан боришган. Чунки виждонлари, иймонлари шунга даъват этган"2

Вокеа ва ходисаларнинг содир булиши, амал килиши билан боглик конуниятларни билиш ута мураккаб жараён булиб, инсон акл-заковати хамма вакт хам тезда англаб олинолмайдиганлигидан далолат беради. Чунки, уни англаш учун акл билан бирга, билим, малака, куникма, касбий махорат, тажриба, кузатиш хамда таккослаш талаб этилади. Бир карашда тартибсиз булиб куринган хар кандай ходиса, хатти-харакат ёки фаолиятда хам уни шунга ундовчи тартибот, ички шарт-шароитлар, омиллар мажмуи уни юзага келтиради. Ана шу ходисаларни табиат ва жамиятда кузатиш ёки умуман жонли ёки жонсиз табиат муносабатида содир булиши айни пайтда узига хос ички ва ташки богланишнинг мавжудлигини курсатади. Бу дунёнинг бир бутунлиги ва ранг-баранглигидан далолатдир. Х,аёт узгарувчан ва уз-узини ташкил этиб боради. Уни "ривожланиш", "тараккиёт" тушунчалари ифода этади. Масалан, ривожланиш тушунчаси кайси сохасида кузатилмасин узининг маъно-мазмунига эга. Ривожланишнинг хар кандай типида ижобий, прогрессив сифатлар жамланиб боради. Бирок айрим холларда янги вужудга келган сифат прогрессив характерда булиши хам мумкин, шунга карамасдан ривожланишда умумий прогрессив йуналиш сакланиб колади. "Тараккиёт" тушунчасига нисбатан ёндашганда илгарилаб киладиган харакат, уни юксалишининг устуворлиги билан боглик деб караш мумкин. "Тараккиёт" тушунчаси айрим йукотишларни хам истисно этмайди. Унинг ички

2 Унутилмас сиймолар. Жадидчилик харакатининг намояндалари. Т.: Академия, 1999 й.

207

6oFnaHHmnapu, TapaKKueTra yHgaeTraH MaH6au, Kyn-KyBBara gapa^acu WKopnnHrH 6unaH a^panu6 Typagu3. TapaKKHeT (apa6 - KyTapunumH, MKcanum, puBo^naHHm) - puBo^naHHm, TaKoMHnnamH6, onaMgaru unrapunaHMa xapaKarnu, o6teKraapgaru cu^aruM y3rapnmnapHH, 6opnHKgaru AHru maKrnapHHHr By^ygra KenumHHH H^oganoBHH ^anca^HH KareropHA 6ynu6, y pHBo^naHHmHHHr oggnngaH MypaKKa6ra, KyHugaH WKopura fiyHanurn maKnu, yHHHr WKcanurnuga HaMoeH 6ynagu. TapaKKHeTHH KynHHna puBo^naHHm 6unaH aHHaHnamTHpu6 KyHHmagu, acnuga y pHBo^naHHmHHHr 6up ftyHanHmugHp. fflyHHHrgeK, TapaKKHeT afipuM aga6ueTnapga $aKar ^aMHflTgaru puBo^naHHm MatHocuga Kynnamagu, 6y xaM 6Hp eKgaMa eHgamyB. TapaKKHeT ^anca^HH aga6ueTnapga nporpeccHB pHBO^naHHm Tap3Hga Ky-MaHunagu. PuBo^naHHm KynpoK ^anca^HH TymyHna. TapaKKHeT TymyHnacu coцнaп, HKTHcogHH, ncuxonoruK, MagaHHH, CHecHH ^uxaraap 6unaH xaM 6ofhhk 6ynu6, puBo^naHHm эca xaM ^ohhh, xaM ®:ohch3 Ta6HaTga cogup 6ynaeTraH BOKea Ba xogucanapHH y3uga H^oganoBHH KeHr MatHora эгa ^apaeHgup. PuBO^naHHmHH TaHep, Tyran, h3hhh xonarga эмac, aKcuHna,

gaBOMHHHHK, Tagpu^ufinHK Tap3Hga Kypum no3HM.

ncuxonoruaga Ta^aKKypHHHr H^ogufi ^apaeHHHH ypraHHm aBBano ynapHH guarHocTHKa Kunum xaMga maKnnaHTHpumHHHr gHHaMHK Hepapxuacu 6ocKH^Ma -6ockhh aManra omupunagu.

fflyHHHr ynyH HHcoHga Ta^aKKyp Ko6unHflT 6unaH yftFyHHHKga aManra omagu. HnMHH-TagKHKoT ^aonu^T onu6 6opraH, hxthpohhhhk HaMyHacHHH HaMoeH этгaн eKH H^ogufi ^aonu^T onu6 6opraH maxc KpearaBnHKHHHr cy6teKTH cu^arnga 6axonaHagu. fflaxcHHHr aKguft Ko6unHaTH Ba KpeaTHB Ta^aKKypu WKopu 6ynca, y myHra moc gapa^aga caMapanu H®;og Kuna onagu. ^eMaK, maxcHHHr KpeaTHB Ta^aKKypHHH guaraocTHKa KH^um w3acugaH hhmhh TagKHKoraap onu6 6opum 3apypnurHHH TatMHHnaftgH.

^aMHATHHHr gHHaMHK puBo^naHumu, $aH Ba TexHHKaHHHr TapaKKHH этнmн, ^yKaponap KaMonoTH ynyH H^ogufi, caMapanu Ta^aKKypHH emnapga maKmaHTHpum no3HMnHrugaH ganonar 6epagu. ^Hru Y36eKHcTOHga MaMnaKaTHHHr Kena^aru, pHBo^naHHmHHHHr xapaKaraaHTHpyBHucu emnap Kena^aKga ^aMH^THMH3HHHr 6apna coxanapuga ^aonu^T Kypcara6, MaMnaKar canoxH^TH Ba KygpaTHHH KyTapumra MyxHM xucca Kymagunap.

Ta^pu6anap H^ogufi ^HKpnam ^apaeHH xap 6up $aH fiyHanumH, TatnHM 6ockhhh Ba TatnHM onyBHHnapHHHr HHgHBHgyan xycycu^TnapuHH HHo6arra onum onepaTHB Ba Te®;aMKopnHK, onepaTHB MypaKKa6nHK, coggannHK Ba Ky^afinuK,

3 Эpгameв H. CuecaT $a^ca$acH. T.: "AKageMHa", 2004. -12-13-6eT^ap.

208

индивидуал ва гурухий ишлашга хизмат килувчи вазифалар характерига эга булишини такозо этади.

ХУЛОСА

Демак, Янги Узбекистон -Янгича Дунёкараш тафаккурини ривожлантиришда укув машгулотлари, мустакил таълим таъсирида маъруза, семинар, амалий ва лойиха-тадкикотчилик фаолияти узига хос уринга эга булиб хизмат килади. Шунингдек, улар орасидан лойиха-тадкикотчилик фаолиятига асосланиб, укув-машгулотларни ташкил этишда талабалар тафаккурининг тезлиги, эгилувчанлиги, оригиналлиги намоён булишига самарали таъсир этувчи психологик омилларнинг татбик этилиши Янгича Дунёкараш тафаккурини ривожлантиришнинг муваффакият гарови хисобланади.

REFERENCES

1. Эргашев И. Сиёсат фалсафаси. Т.: "Akademiya", 2004.

2. Унутилмас сиймолар. Жадидчилик харакатининг намояндалари. Т.: Академия, 1999 й

3. Э.Г.Гозиев. "Психология методологияси" Тошкент. "Ношир" 2013й.

4. Э.Г.Гозиев. "Тафаккур психологияси". Тошкент. "Ношир" 2014й.

5. Х.А.Рухиева. Олий таълим психологияси. Тошкент. ТДИУ нашриёти. 2014 й.

6. Saifnazarov, I., Muhtarov, A., Sultonov, T., Tolibov, A. (2020) Religious tolerance, unity of knowledge and faith issues highlighting in Imam Bukhari Hadiths. International Journal of Advanced Science and Technology 29 (5), pp. 1846-1853.

7. Adashova, M. (2022) Abu Mansur Moturidiy falsafiy merosida shaxs ma'naviyatini yuksaltirish masalalari. Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social science. 2 (1) ISSN 2181-1784.

8. Umarjonov, S.S. (2021). Ijtimoiy - gumanitar fanlarni o'qitishda Fahriddin Roziyning ontologik qarashlarining o'rni va ahamiyat. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 1029-1038.

9. Муминов, А. Г. (2019). Реформы в образовании Узбекистана: состояние и перспективы. Бюллетень науки и практики, 5(9).

10. Muxtarov, A. Олий таълимда замонавий инновациялар. Архив научных исследований.

11. Muxtarov, A. (2020). Фукаролик жамияти ва толерантлик. Архив научных исследований.

"Yangi O'zbekiston: barqaror ft VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 23

rivojlanishning ijtimoiy-falsafiy, q ISSN 2181-1784

iqtisodiy-siyosiy va huquqiy masalalari" SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

12. Muminov, A., Muminov, O., & Norov, S. (2020). Social partnership in uzbekistan: Status and prospects. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(2), 5876-5878.

13. Muxtarov, A. (2020). Oanca^aHHHr goœapô MyaMMonapn. ApxHB HaynHtix HCcnegoBaHHH.

14. MyMHHOB, A. r. (2021). EMPHATY IN MODERN CONDITIONS: VIEWS, FACTORS, MANIFESTATIONS. ^ypHan ^nantHbix MccnegoBaHHH, 4(4).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.