Научная статья на тему 'ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН КЕЛАЖАГИНИНГ ПОЙДЕВОРИ ЁШЛАР'

ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН КЕЛАЖАГИНИНГ ПОЙДЕВОРИ ЁШЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

59
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ўзбекистонни янги босқичи / омиллар / таълим ва тарбия / ѐш авлод / баркамоллик / Учинчи Ренессанс / New stage of Uzbekistan / factors / education and upbringing / young generation / perfection / the Third Renaissance

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — О. Ф. Ашуров, У. А. Нурматова

Мақолада Ўзбекистонда олиб борилаѐтган ислоҳотлар ва унинг жамият ҳаѐтида туб бурилиш даврининг ижтимоий-фалсафий моҳияти, ижтимоий аҳамияти ва инсон маънавий камолотига таъсири таҳлил қилинган ҳамда Ўзбекистонни янги босқичга олиб чиқиш омилларига бўлган эҳтиѐжнинг ортиши билан боғлиқ масалалар илмий муҳокама қилинади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The article analyzes the ongoing reforms in Uzbekistan and its sociophilosophical significance, social significance and impact on the spiritual development of man, as well as the growing need for factors to bring Uzbekistan to a new level

Текст научной работы на тему «ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОН КЕЛАЖАГИНИНГ ПОЙДЕВОРИ ЁШЛАР»

ЯНГИ УЗБЕКИСТОН КЕЛАЖАГИНИНГ ПОЙДЕВОРИ ЁШЛАР

О. Ф. Ашуров

Тошкент давлат транспорт университети, "Автомобиль ва автомобиль

хужалиги" кафедраси ассистенти

У. А. Нурматова

Тошкент давлат транспорт университети талабаси

АННОТАЦИЯ

Маколада Узбекистонда олиб борилаётган ислохотлар ва унинг жамият хаётида туб бурилиш даврининг ижтимоий-фалсафий мохияти, ижтимоий ахамияти ва инсон маънавий камолотига таъсири тахлил килинган хамда Узбекистонни янги боскичга олиб чикиш омилларига булган эхтиёжнинг ортиши билан боглик масалалар илмий мухокама килинади.

Калит сузлар: Узбекистонни янги боскичи, омиллар, таълим ва тарбия, ёш авлод, баркамоллик, Учинчи Ренессанс.

ABSTRACT

The article analyzes the ongoing reforms in Uzbekistan and its socio-philosophical significance, social significance and impact on the spiritual development of man, as well as the growing need for factors to bring Uzbekistan to a new level.

Keywords: New stage of Uzbekistan, factors, education and upbringing, young generation, perfection, the Third Renaissance.

КИРИШ

Бугун жахон миккёсида юртимиз хакида суз кетганда «Янги Узбекистан» ибораси такрор-такрор тилга олинмокда. Бу кейинги йилларда тараккиётнинг мутлако янги боскичига кадам куйганимиз, эришаётган залворли ютукларимизнинг эътирофи, жахон хамжамиятининг юртимизга жиддий эътиборидир. Чунки бизга мустакиллик гояси, истиклол рухи тогдек таянч булмокда. Бизни илгор ниятлар, буюк максадлар, улкан марралар йулида адашмасликка ундамокда, танлаган йулимиз тугрилигига инонтирмокда. Кайси сохани олмайлик, кайси жабхага назар солмайлик, илгари сурилаётган халк ташаббуси албатта куллаб-кувватланмокда, шароит яратилмокда, инвестиция киритилмокда,

October, 2022

383

рагбатлантирилмокда, бир суз билан айтганда, халкнинг розилиги йулида тинмай изланмокда. Зеро, икктисодиётни сиёсатдан, маънавиятни таълим-тарбиядан айро куриб булмаганидек, «халкимизнинг улугвор кудрати жуш урган хозирги замонда Узбекистонда янги бир уйгониш - Учинчи Ренессанс даврига пойдевор яратилмокда, десак, айни хакикат булади. Чунки бугунги Узбекистон - кечаги Узбекистон эмас. Бугунги халкимиз хам кечаги халк эмас», дейди давлат рахбари.

Мирзиёевнинг хар бир чикишлари, маърузалари ва нуткларини биз зиёлилар доимо интиклик билан кутамиз. Бунинг сабаби нимада? Энг аввало бу чикишларда янги фикрлар, янги гоялар, тараккиётимизни белгилайдиган устувор йуналишлар, Узбекистонни янги боскичга олиб чиккиш омиллари, шу билан бир каторда ривожланишимизга гов булаётган холатлар, мавжуд муаммоларни хал килишнинг ностандарт ечимлари аник, равон, содда тилда ифодалаб берилади. Мисол сифатида мустакиллигимизнинг 29 йиллигига багишланган тантанали маросимдаги[1], БМТ Бош ассамблеясининг 75-сессиясидаги[2], Конституциямизнинг 28 йиллигига багишланган тантанали маросимдаги, Узбекистон Ёшлари форумидаги нутклари ва нихоят Олий мажлисга килган Мурожаатномани келтириш мумкин[3]. Энг мухими - барча маърузалардаги марказий масала бу - халкимизнинг турмуш даражаси, фаровонлигини ошириш, Узбекистон халкига муносиб турмуш шароитини яратиш. Собик Иттифок даврида шундай шиор буларди: "Биздан кейинги авлод албатта коммунизмда яшайди", яъни, бахтли хаёт факат келажакда булади, дегани. Мухтарам Президентимиз эса халкимиз эртага, индинга, келажакда эмас, бугун бахтли хаёт кечиришга муносиб, деган гояни доимо илгари сурадилар. Шу уринда машхур донишманд Конфуцийнинг куйидаги хикматини келтирмокчиман: "Хукмдор халкни уз фарзандидек севиши, фукаролар эса хукмдорни уз отасидек хурмат килиб, эъзозлаши лозим" .

Мурожаатномада устувор йуналиш сифатида таълим-тарбия сохасига алохида ургу берилди. Чунки хар кандай жамият тараккиётида унинг келажагини таъминлайдиган ёш авлоднинг соглом ва баркамол булиб вояга етиши хал килувчи урин тутади. Шу максадда "Янги Узбекистон - мактаб остонасидан, таълим-тарбия тизимидан бошланади" [3], деган

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Миромонович

гоя асосида кенг куламли ислохотлар амалга оширилмокда.

October, 2022

Шу yриндa бир нaрсaгa эътиборингизни к;aрaтмок;чи эдим. Биз кдчонки тaълим тyFрисидa гaпирсaк, aдбaттa тaрбияни хдм кушиб aйтaмиз. Сaбaби тaълим Ba тaрбия ягонa, узвий жaрaëн. Тaълим бор жойдa, aдбaттa тaрбия хдм бyлaди. Лекин бу мaсaдaдa бошкэчэ кaрaшлaр хэм бор. Яъни тaрбия оилaдa берилaди, тaълим мyaссaсaдaридa эсa ф^эт тaълим бериш керaк, дегэн. Менинг фикримчa, мaктaб, лицей, техникум, университет укитувчисими, шу билaн бирга у хэм тaрбиячидир. Шф^эт тaълим дaргохидa, бэлки мaхaдлaдa хэм, оилaдa хэм. Чунки aзaд-aзaддaн кишлоклэ хдм, мaхaдлaдa хэм укдтувчига муносэбэт, эътибор бошкдчэ булгэн. Зиëли инсон сифэтидэ унинг фикрлэрига кулок солишгэн.

Дэвлэтимиз рэхбэри "Укитувчи вэ мурэббийлэр куни'^э сузлэгэн нутклэридэ шундэй тaъкидлaдилaр: "Биз Учинчи Ренессaнс мэсэлэсини стрaтегик вэзифэ сифэтидэ олдимизгэ куйиб, уни миллий FOя дэрэжэсигэ кyтaрмокдaмиз. Биз мaктaбгaчa тэълим вэ мэктэб тэълими, олий вэ уртэ мэхсус тэълим тизими хэмдэ илмий-мэдэний мyaссaсaдaрни бyлFyси Ренессэнснинг турт узвий хэлкэси, деб билэмиз. БоFчa тэрбиячиси, мэктэб муэллими, профессор-yк,итyвчилaр вэ илмий-ижодий зиëлилaримизни эсэ янги УЙFOниш дэврининг турт тэянч устуни, деб хисоблэймиз. Мен ишонэмэн - хурмэтли отэ-онэлэр бу тэшэббусни aдбaттa кУллaб-кyввaтлaб, янги Ренессэнснинг бешинчи хэлкэси, бешинчи устуни бyлaдилaр".

Узбекистон Президенти томонидэн Мурожээтномэдэ келтирилгэн куйидэги вaзифaдaр профессор-yкдтyвчилaр жэмоэси учун тэълим-тэрбия сохэсидэ туб узгэришлэрни эмэлгэ оширишдек улкэн мэсъулият юклэйди: "Биз уз олдимизгэ мaмлaкaтимиздa Учинчи Ренессэнс пойдеворини бэрпо этишдек yлyF мэксэдни куйган экэнмиз, бунинг учун янги Хорaзмийлaр, Берунийлэр, Ибн Синолэр, УлyFбекдaр, Нэвоий вэ Бобурлэрни тэрбиялэб берадиган мухит вэ шэроитлэрни ярэтишимиз керэк. Бунинг учун энг эввэло ëш эвлодгэ боFчa, мэктэб вэ олийгохдэ сифэтли тэълим-тэрбия беришни йулгэ куямиз" [3].

Мурожээтномэдэ болэ тyFилгaнидaн то 30 ëшгaчa булгэн дэврдэ уни хэр томонлэмэ кУллaб-кyввaтлaйдигaн, хaëтдa муносиб урин топиши учун кумэк берэдигэн, яхлит вэ узлуксиз тизим ярэтилиши зэрурлиги тэъкидлэнэди. Чунки дyнë тэжрибэсидэн мэълумки, ëш эвлодни хэр томонлэмэ бэркэмол этиб воягэ еткэзиш учун сэрфлэнгэн сэрмоя жэмиятгэ ун, юз бэробэр куп фойдэ келтирэди[3].

Сунгги йиллэрдэ миллий тэълим тизимидэ сезилэрли ислохотлэр эмэлгэ оширилмокдэ. Бу узгаришлэрни кyйидaгилaрдa куриш мумкин.

October, 2022

З85

1. Мaктaбгaчa тaълим тизими тyбдaн узгармокда. Aдохидa вазирлик тaшкил килинди. Илгари мaктaбгaчa таълим мyaссaсaдaри Хялк таълими вазирлиги тасаввурида эди. Уш6у вазирлик респyбликaмиздaги энг катта вазирлик хисобланарди. Болалар боFчaдaри, 10 мингга якин мактаб, пединститyтлaр, педколлежлaр Ba х.з. Мaктaбгaчa таълим камрови тахминан 17-1S фоизни ташкил киларди. 2021 йил якуни билан мaктaбгaчa таълим камрови 65 фоизга, 2023 йил охирида эса 75 фоизга етказилиши, кушимча 2 мингта нодавлат 6of4E ташкил этилиб, хусусий сектор улуши 25 фоизга етказилиши кутилмокда.

2. Мактаб таълимини тубдан яхшилаш учун 2021 йили 30 та янги мактаб курилиши, 320 та мактабни таъмирлаш Ba моддий-техник базасини яхшилаш макксадида бюджетдан 2 триллион сум ажратилиши режа килинган. Таълим сифатини тубдан яхшилаш максадида, аввало, укув дастурлари, укитувчи ва домлалар учун услубий кулланмаларни илFор халкаро мезонларга мослаштириш ишлари бажарилади.

Мурожаатномада болаларнинг тахлилий ва креатив фикрлаш кобилиятини ривожлантириш учун уларга сермазмун ва тушунарли дарсликлар яратиш зарурлигига алохида эътибор каратилган. Бу борада келгуси укув йилида бошлaнFич синфларда давлат таълим стандарти урнига, илFор хорижий тажриба асосида, болага ортикча юклама бермайдиган "Миллий укув дастури" жорий этилади. Умумтаълим мактабларидаги таълим сифати пойтахтда хам, олис кишлокларда хам юккори булиши таъминланади. Бошкка тумандаги олис мактабга бориб, дарс берадиган укитувчилар ойлигига 50 фоиз, бошка вилоятга бориб ишласа - 100 фоиз устама хак туланаши кузда тутилган. 2021 йилда 10 та Президент мактаби, кимë-биология, математика, ахборот технологияларига ихтисослашган 197 та мактаб уз фаолиятини бошлайди[3].

Ракобатбардош миллий кадрларнинг янги авлодини тaйëрлaш максадида Тошкент шахрида янги замонавий университет ташкил этилади. Мазкур университетда хорижлик етакчи олимлар ва профессор-укитувчилар жалб килиниб, ëшлaргa энг замонавий дастурлар асосида таълим-тарбия берилади.

3. Олий таълимнинг камрови ва сифатини оширишга алохида эътибор каратилади. 2021 йилдан бошлаб олий таълимга ажратиладиган давлат грантлари сони камида 25 фоизга оширилади. ОТМга кабул килишда эхтиëжмaнд оилалар кизлари учун грантлар сонини 2 баробарга купайтириб, 2 мингтага етказамиз. Кириш тестларида энг юккори балл туплаган 200 нафар талабага 4 йил мобайнида Президент стипендияси берилади [3].

October, 2022

386

ХУЛОСА

Бозор муносабатлари конуниятларига кура, махсулотнинг сифатига ижобий таъсир курсатадиган асосий омиллардан бири бу ракобатдир. Мамлакатимизда турли сохаларда, жумладан, кишлок хужалиги, курилиш, саноат, тиббиёт, фармацевтика ва хоказо сохаларда давлат-хусусий шерикчилиги жорий килингани холда таълим тизимида мавжуд эмас эди. Энди эса мактабгача таълим, урта таълим, олий таълимда хам соглом ракобат мухити яратилмокда. Хусусий богча, мактаб, университетлар ташкил килинмокда. Давлат-хусусий шерикчилик асосида Кукон нодавлат университети, "Tashkent International University" халкаро университети, Британия менежмент университети, TEAM университети, Акфа университети каби нодавлат олий таълим муассасалари ташкил этилди [4, 5, 6, 7, 8, 9, 10].

Натижада ёшларимизда танлаш имконияти пайдо булди. Бу эса табиий равишда таълим муассасалари уртасида соглом ракобат мухитини шакллантиради. ОТМ молиявий томондан мустакил булаётганини эътиборга олсак, энди улар уртасида купрок ёшларни жалб килиш учун амалий харакатлар олиб борилади.

REFERENCES

1. Ш.Мирзиёев.Узбекистон Республикаси Мустакиллигининг йигирма туккиз йиллигига багишланган нутки. //Халк сузи №186 сон.2020.

2. Узбекистон Президенти Ш.Мирзиёевнинг БМТ Бош Ассамблеясининг 75-сессиясидаги нутки // https://president.uz/uz/lists/view/3851.

3. Узбекистон Республикаси Президент Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси.2020 йил 29 декабрь https : //www. youtube.com

4. J. S. Ramatov, M. Hasanov MAFKURAVIY AXLOQ TARBIYASINING AHAMIYATI // Pedagogik fanlar boyicha akademik tadqiqotlar. 2022 yil. 6-son. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mafkuraviy-ta-didlarni-oldini-olishda-ahlo-iy-tarbiyaning-a-amiyati (kirish sanasi: 04.10.2022).

5. Ж. С. Раматов, & М. Дасанов (2022). МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАР -ЖАМИЯТИМИЗ БАРКАРОРЛИГИ ВА ЁШ АВЛОД ТАРБИЯСИНИНГ МУДИМ ОМИЛИ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 973-979.

6. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). HISTORY OF RAILWAY CONSTRUCTION IN UZBEKISTAN: YESTERDAY AND TODAY. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 925-930.

7. Ж. С. Раматов, & М. Н. Дасанов (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ЖАДОН ИЛМ-ФАН ТАРАККИЁТИГА КУШГАН

ДИССАСИ ВА УНИНГ БУГУНГИ КУНДАГИ АДАМИЯТИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 648-653.

October, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal

З8?

8. Журабоев, Носир Юсупович, & Хасанов, Миршод Нуъмонович (2022). ЯНГИ УЗБЕКИСТОНДА ИЖТИМОИЙ-ИКТИСОДИЙ СОДА РИВОЖИ: ИСЛОХОТ ВА ИСТИКБОЛ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 1274-1283.

9. У.К.Эрниёзов, М.Н. Хасанов, & Х.С.Машарипов. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ИЖТИМОИЙ-АХЛОКИЙ ТАЪЛИМОТИ ВА УНИНГ АНТРОПОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ. JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 130-136.

10.Ж. С. Раматов, М. Хасанов, & Л. А. Валиев (2022). ИНСОН ДУНЁКАРАШИНИНГНИНГ ДИНИЙ ВА ДУНЁВИЙ ТАЛКИНИ. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 2 (7), 78-82.

11. J. S. Ramatov, M. Hasanov AL-FAROBIY SIYOSIY DAVRDAGI SIYOSIY VA IJTIMOIY-MADANIY AHVOL // Pedagogik fanlarda akademik tadqiqotlar. 2022 yil. 6-son. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/al-farobiy-davridagi-siyosiy-va-izhtimoiy-madaniy-vaziyat (kirish sanasi: 17.10.2022).

12. Ж. С. Раматов, & М. Хасанов (2022). МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАР -ЖАМИЯТИМИЗ БАРКАРОРЛИГИ ВА ЁШ АВЛОД ТАРБИЯСИНИНГ МУХИМ ОМИЛИ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 973-979.

13. З. Н. Бобошев, М.Н.Хасанов, & Э.А.Нуруллаев. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ПЕДАГОГИКА ФАНИНИНГ АСОСЧИСИ СИФАТИДА. JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 108-115. Retrieved from

14.Файзулла Абдуллаевич Кушаков (2022). ПЕРЕСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ СОВРЕМЕННОЙ ФИЛОСОФИИ ТЕХНИКИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 428-432.

15.Раматов, Ж. С., Баратов, Р. У., Кушаков, Ф. А., Валиев, Л. А., & Хасанов, М. Н. (2022). ЖАМИЯТДА СИЁСИЙ ВА ХЖ^КИЙ МАДАНИЯТНИ ЮКСАЛТИРИШ МАСАЛАЛАРИ. PEDAGOGS jurnali, 19(1), 13-18.

16.Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Султанов, С. Х,., Кушаков, Файзулла Абдуллаевич., Валиев, Л.А., & Хасанов, М.Н. (2022). ХОЗИРГИ ДАВРДА ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ ХАКИДАГИ ИЛМИЙ-ФАЛСАФИЙ КАРАШЛАРНИНГ УЗИГА ХОС ТАЛКИНИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (9), 647-656.

17.Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Кушаков, Файзулла Абдуллаевич, Валиев, Л. А., & Хасанов, М.Н. (2022). ТРАНСПОРТ ТИЗИМИ ТАРАККИЁТ БОСКИЧЛАРИ (УЗБЕКИСТОН ТЕМИР ЙУЛ ТРАНСПОРТИ МИСОЛИДА). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (9), 606612.

18.КУШАКОВ, Ф. ИЛМ-ИЖТИМОИЙ ХОДИСА СИФАТИДА. https://science. nuu. uz.

October, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal

388

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.