R 0#
ЯНГИ ТАРАВДИЁТ ШАРОИТИДА ЗАМОНАВИЙ ЛИДЕР АЁЛ (АМАЛИЙ ТАХЛИЛАР АСОСИДА)
d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-603-609
Нишонова Нодирахон Райимжоновна
Тошкент Давлат техника университети "Фалсафа ва миллий гоя" кафедраси мудири, фалсафа фанлари доктори, профессор в.б., тел: 99-900-67-14. E-mail: [email protected]
АННОТАЦИЯ
Мацолада турли ёндашувлар, замонавий лидер аёлларнинг ижтимоий тарацциётдаги фаолиятининг социологик таулили, хотин-цизларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллиги ва сиёсий лидерлик хислатларини ошириш масалалари уацида фикр билдирилади.
Калит сузлар: замонавий лидер аёл, дунё, уаёт, бошцарув, ташкилотчилик, ишчанлик, ижтимоий-сиёсий фаоллик.
СОВРЕМЕННАЯ ЖЕНЩИНА ЛИДЕР ВО ВРЕМИЯ НОВОГО
РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВА (НА ОСНОВЕ ПРАКТИЧЕСКИХ АНАЛИЗОВ)
Нишонова Нодирахон Райимжоновна
Заведующий кафедрой «Философия и национальная идея» Ташкентского государственного технического университета, доктор философских наук,
профессор, академик Туранской АН. тел: 99-900-67-14; 90-167-67-14. E-mail: [email protected]
АННОТАЦИЯ
В статье рассматриваются различные подходы, проведен социологический анализ деятельности современных женщин-лидеров в общественном развитии, их общественно-политическая активность, а также вопросы развития политического лидерства.
Ключевые слова: современная женщина-лидер, мир, жизнь, управление, организация, бизнес, общественно-политическая активность.
A MODERN LEADER IN THE CONTEXT DEVELOPMENTS (BASED ON PRACTICAL ANALYSES)
Nishonova Nodirakhon Rayimjonovna
Head of the Department "Philosophy and National Idea" of the Tashkent State Technical University, Doctor of Philosophy, Professor, Academician of the Turan Academy of Sciences. tel: 99-900-67-14; 90-167-67-14. E-mail: [email protected]
ABSTRACT
The article discusses various approaches, a sociological analysis of the activities of modern women leaders in social development, their social and political activity, as well as issues of the development ofpolitical leadership.
Keywords: modern woman leader, world, life, management, organization, business, social and political activity.
Жамиятда гохо эркак лидерда мухитдаги стереотипларни узгартиришга ("кайта курувчи лидер" ёки "яратувчи лидер") интилиш кузга ташланади. Шунинг учун хам жамиятдаги туб ислохотларни амалга оширган, халк, миллат тарихий-маданий парадигмасини, дунё, хаёт, жамият хакидаги тасаввурларни, стереотипларни узгартирган лидерлар, асосан, эркаклар булиб келади. Аёл лидерларда ижтимоий мухитга кулок тутиш, анъаналарга риоя этиш, кишилар хаётини кескин узгартирмасдан бошкариш хислатлари кузга ташланади. Бу шаркона ахлок-одоб, бошкариш таъсиридир.
Гарб фалсафаси ва социологиясида М.Вебернинг "анъанавийлик тарафдори лидери", "харизматик лидер", "рационал-легал фаолият олиб борувчи лидер" классификацияси кенг таркалган [1;515-516-б.] булса-да, у хар бир жамиятда, хатто у ёки бу муаммони хал этишда, ижтимоий мухит шакллантирган стреотиплар таъсирида узига хос тарзда намоён булади. Унда консерватив карашли лидердан тортиб революцион узгаришлар тарафдори булган лидерларгача учрайди [1;517-521-б.]. Шунинг учун сиёсий лидернинг портретини у яшаётган, ишлаётган, ижтимоий-сиёсий фаолият олиб бораётган мухитнинг фикридан келиб чикиб яратиш лозим.
Эксперт-респондентларимиз "Замонавий лидер (етакчи) аёлларда кандай хислатларни куришни истайсиз?" деган саволимизга куйидаги жавобларни беришган (Респондентлар бир неча жавоб тагига чизишган, шунинг учун улар 100% дан ошик): узига ишонч (88 %); кишиларни уюштира билиш (82 %);
КИРИШ
адолатли карорлар кабул килиш (80 %); ишчанлик (71 %); фидойилик (61 %); халк, Ватан манфаатларига хизмат килиш (59 %); муомалали булиш (52 %); конунларга, тартибга буйсуниш (51 %); жамоага таяниш (50 %); ноодатий карор кабул килиш, услуб куллаш (31 %); тинмай янгиликка интилиш (20 %); ходимларни рагбатлантириб бориш (18 %).
Агар юкорида куллаган ёндашувимиздан, яъни жавобларнинг 50% дан юкорисини лидерлик сифатларига киритишдан келиб чиксак, эксперт-респондентлар, сиёсий лидер аёлда энг аввало: узига ишонч; кишиларни уюштира билиш; адолатли карорлар кабул килиш; ишчанлик; фидойилик; халк, Ватан манфаатларига хизмат килиш; муомалали булиш; конунларга, тартибга буйсуниш; жамоага таяниш хислатлари булиши керак, деб хисоблашини курамиз.
Мазкур хислатлар илмий адабиётларда у ёки бу тарзда эътироф этилади. Масалан, Дж.Адаир лидернинг шубхасиз хислатларига ташаббус (бизда ишчанлик), софдиллик (бизда адолат тамойилларига амал килиш), кузланган максадга етишга бор кучини, кувватини сарфлаш (бизда фидойилик, халк, Ватан манфаатларига хизмат килиш), катъиятлилик (узига ишонч, конунларга ва тартибларга буйсуниш) хислатларини киритади [2;25-б.]. Эксперт-респондентларнинг колган жавоблари, курсатган хислатлари ижтимоий мухит курсатган таъсир ва уз тажрибаларининг махсулидир.
Оддий респондентларнинг жавоблари эса куйидагича таксимланди: адолатли карорлар кабул килиш (92 %); жамоага таяниш (89 %); муомалали булиш (86 %); узига ишонч (81 %); кишиларни уюштира билиш (73 %); ишчанлик (71 %); халк, Ватан манфаатларига хизмат килиш (62 %); фидойилик (60 %); ходимларни рагбатлантириб бориш (54 %); конунларга, тартибларга буйсуниш (50 %); тинмай янгиликка интилиш (41 %); ноодатий карорлар кабул килиш, услуб куллаш (21 %).
Куриниб турибдики, эксперт-респондентлар билан оддий респондентлар жавоблари (50 % дан юкори жавоблари) умуман, якин булса-да, улар олган фоизлари ва эгаллаган урнига нисбатан хар хилдир. Кейинги гурух респондентлари аёл-лидерда купрок адолатли карорлар кабул килиш, жамоага таяниб иш олиб бориш, муомалали булиш каби хислатларни куришни истайдилар, эксперт-респондентлар эса диккатини асосан бошкарувга, ташкилотчиликка, ишчанликка каратадилар. Улар лидерлик фаолиятини бирлаштиришга, уюштиришга ва бошкаришга каратилган фаолият тури эканини тугри англайдилар.
Хотин-кизларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллигини ва сиёсий лидерлик хислатларини ошириш масалалари буйича нималар килиш зарурлигини аниклаш максадида хам респондентларга махсус саволлар билан мурожаат этдик. Ушбу саволлар утказган тадкикотимиз натижаларини янада аниклаштириши лозим эди.
"Хотин-кизларда лидерлик хислатларини ошириш учун нималар килиш зарур, деб хисоблайсиз?" деган саволимизга эксперт-респондентларнинг жавоблари куйидагича таксимланди: оилада сиёсий тарбияни йулга куйиш (79%); хотин-кизларга булган стереотипларни узгартириш (76 %); аёл-лидер тайёрлайдиган курслар, мактаблар, укув юртлари очиш (71 %); ижтимоий-сиёсий хаётга хотин-кизларни кенгрок жалб этиш (63 %); сиёсий партияларда хотин-кизлар иштирокини, ролини ошириш (61%); хотин-кизлар кумиталарига депутатликка номзодлар курсатиш хукукини бериш (59 %); хотин-кизлар нодавлат ташкилотларини ривожлантиришга оид конунлар, меъёрий хужжатлар, дастурлар кабул килиш (57 %); олий укув юртларида талабалар сонининг камида 50 фоизини хотин-кизлар ташкил этишига эришиш (52 %); давлат бошкарув органларига рахбарлик килаётган аёлларни 30 фоизга етишини таъминлаш (51%); Олий бошкарув органидаги депутатлар сонини 30 фоизга етказиш (50 %); Президент сайловида хотин-кизлардан номзодлар курсатишни анъанага айлантириш (41 %); Халкаро хотин-кизлар харакати билан алокаларни ва тажриба алмашишни кенгайтириш (13 %).
Эксперт-респондентлар оилада сиёсий тарбияга алохида эътибор бериш даркор, деб биладилар. Улар шахсдаги асосий хислатлар оилада, ёшлигида шаклланишидан яхши хабардорлар. Минг афсуски, бу борадаги бирор эътиборли тажриба урганилмаган, илмий адабиётларда эса хеч кандай фикр учрамайди. Ижтимоий-сиёсий маданиятни шакллантириш хакида куплаб китоблар, рисолалар чоп этилган, аммо уларда оиланинг урни масаласи четлаб утилади. Оилаларда сен юкори лавозимни эгаллайсан, "сен президент буласан", "сен вазир буласан" деган гап-сузлар асосан угил болага нисбатан айтилади. Кизларга эса уй-рузгор ишлари топширилади, бировни уйига борасан, эринг, кайнотанг ва кайнонангни айтганларини кил, деб панд-насихат килинади. Бундай ёндашув, тарбия ёшларда стереотипларни шакллантирадики, улар то умрининг охиригача улардан халос булолмай, узгараётган давр, замон талабларига мувофик келадиган хислатларни узида шакллантиролмай юрадилар.
606
Эксперт-респондентлaр мaмлaкaтимиздa хотин-кизлaрни кyрилaётгaн чорa-тaдбирлaрдaн яхши хaбaрдор экaнликлaрини кyрсaтaдилaр. Шу билaн yлaр хотин-кизлaрни ижтимоий-сиёсий хдётга жaдб этиш (63 %)ни кенгaйтириш, aйниксa сиёсий пaртиялaр имкониятидaн сaмaрaди фойдaдaниш (61 %) зaрyр, деб билaдилaр. Улaр хотин-кизлaр кУмитaлaригa хaдк депyтaтлaригa номзодлaр кyрсaтиш хукукини бериш дaркор (59 %), деган FOяни кУллaб-кyввaтлaйдилaр.
Хотин-кизлaрнинг ННТ ижтимоий-сиёсий xaë^a мухим роль yйнaётгaнини (эксперт-респондентлaр ичидa yлaрни бошкaрaётгaн ёки мaсъyл вaзифaдaрини бaжaрaётгaн aёллaр 17 % ни тaшкил этaди) эксперт-респондентлaр яхши билaдилaр. Шу билaн бирга yлaр мязкур тaшкилотлaр сони хaли Kyn эмaслигини, бу борaдa мaхсyс конyнлaр, дaстyрлaр кaбyл килиш лозимлигини кyрсaтaдилaр. X,aкикaтaн хaм ННТ хотин-кизлaрдa лидерлик хислaтлaрини ривождaнтиришгa ёрдaм берaдигaн инститyтлaрдир. Айниксa, yлaр фaолиятининг мyстaкиллиги, очикдиги, кенг aёллaр кaтлaмигa, жaмоaтчиликкa тэяниши хотин-кизлaргa мaнзyрдир. Мaхaдлий дaвлaт бошкaрyв оргaнлaри кУллaб-кyввaтлaётгaн хyдyдлaрдa yлaрнинг о6руси юкори, фaоллиги рaнг-бaрaнгдир.
Хотин-кизлaрнинг ижтимоий-сиёсий фaоллиги, дaвлaт бошкaрyв оргaнидa сaмaрaди фaолият кyрсaтиши, лидерлик хислaтлaрини шaкллaнтириши yлaрдaги билимгa, мaълyмотгa бевосш^ боFликдир. Ижтимоий-сиёсий фaол aёллaрнинг 90 фоиздaн зиёди олий мaълyмотлидир. Ушбу омил yлaрнинг жaвоблaридa aкс этиши тaбиий ход эди, aдбaттa. Шунинг учун хaм yлaр aёл-лидергa олий мaълyмот зaрyр, деб билaдилaр, олий Укув юртлaридa хотин-кизлaр сони 50 фоиздaн кaм бyлмaслиги тaрaфдорлaри (52 %)дир.
Дaвлaт бошкaрyв оргaнлaри рaхбaриятидa Ba Олий Мaжлисдa хотин-кизлaр сонини 30 фоизгa еткaзиш мухим ижтимоий-сиёсий aхaмиятгa эгa вокеликдир. Хaлкaро тaшкилотлaр миллий пaрлaментлaргa кyрсaтилaдигaн номзодлaрнинг 30 фоизи хотин-кизлaрдaн иборaт 6улишини тaвсия этaдилaр. Кейинги йиллaрдa Респyбликaмиздa yткaзилгaн сaйловлaрдa бу кyрсaткичгa эришилди, хaтто фyкaролaр йиFини рaиси (оксоколи) сaйлови (2013 йил декaбрь) дa хотин-кизлaр номзоди 39 фоизгa етди. Аммо рaхбaрият оргaнидa, вaкиллик оргaнлaри фaолиятидa хотин-кизлaр иштирокини янaдa ошириш эхтиёжи мaвжyд.
607
Сиёсий лидерлик ижтимоий-сиёсий тажрибани талаб этадиган фаолият туридир, уни факат китобларни укиб, маърузалар тинглаб шакллантириш кийин. Тажриба курсатадики, лидерлик кишиларни билмайдиган ёки килишни истайдиган ишни килишга кундириш, ундаш, эришиш санъатидир. Профессионал рахбарда кишиларни мажбурлаш имкони мавжуд, ижтимоий-сиёсий фаоллик курсатаётган аёл лидерда бундай имконият йук, у кишиларни ундаши, кундириши оркали кузланган максадига эришади. У том маънодаги демократик бошкариш вакилидир, уз фаолияти билан давлат вакиллик органига демократик кадриятларни олиб киради, уларнинг карор топишга хизмат килади.
ТАКЛИФ ВА ХУЛОСАЛАР
Утказган тадцицот натижаларидан келиб чициб амалиётга цуйидаги таклиф ва тавсиялар этилади:
1. Хотин-кизларни давлат вакиллик органи фаолиятига жалб этиш буйича чет элларда, айникса ривожланган давлатларда эътиборли тажрибалар тупланган, уларни урганиш зарур. Бу бизга миллий тажрибаларимизни чет эллардаги тажрибалар билан киёслашга, ютук ва камчиликларимизни аниклаб олишга ёрдам беради.
2. Сиёсий партиялар томонидан депутатликка курсатиладиган хотин-кизларнинг номзодлари 50 фоиздан кам булмаслигига эришиш учун изланишлар керак.
3. Президент сайловида хотин-кизлардан номзодлар курсатишни анъанага айлантириш, Халкаро хотин-кизлар харакати билан алокаларни ва тажриба алмашишни янада кенгайтириш зарурдир.
4. Махаллий хокимиятлар зиммасига хотин-кизлар ННТларининг сонини ошириш, хотин-кизлар уюшмаларини тузишга кумаклашиш, турар жойларда хотин-кизлар клубларини ташкил этиш вазифасини юклаш лозим.
5. Хотин-кизлар кумиталари, Тадбиркор Аёл Ассоциацияси, Касаба уюшмалари Федерациясига хотин-кизлардан махаллий Кенгашларга депутатликка номзодлар курсатиш хукукини бериш айни муддаодир.
6. Оилавий бизнес, хотин-кизларнинг тадбиркорлиги махаллий хокимиятлар ва Вазирлар Махкамаси томонидан урганилиб, мониторинг утказилиб, "Оила ва жамият" каби газеталарда хар йили эълон килиб борилиши даркор.
7. Узбекистон мустакиллигини мустахкамлашда, баркамол авлодни тарбиялашда, демократик кадриятларни карор топтиришда юксак махорат, жасорат ва матонат курсатган аёлларнинг протретларидан галереялар ташкил
608
этиш мумкин. Уларнинг номини кучалар, мактаблар, кутубхоналар ва майдонларга куйиш бурчимиздир.
8. "Аёллар - замонамиз кахрамонлари" туркумида рисолалар, китоблар нашр этиш даркор. Нафакат бугунги, шунингдек, келгуси авлод хам Ватанимиз равнакига хисса кушган буюк хотин-кизлар фаолиятини билиши лозим.
9. Хотин-кизларни гузаллик, латофат ва ишк-севги тимсоли сифатида улугловчи асарлар, кушиклар етарлича топилади, энди ижтимоий-сиёсий фаол аёлларимиз хам бадиий ижод объекти булиши зарур.
10. Давлат вакиллик органларида, айникса махаллий хокимият идораларида рахбар аёлларни хозир камида 10 фоизга, келгусида эса 20-30 фоизга етказиш режасини ишлаб чикиш, "Аёл - сиёсий лидер" мавзусида телекурсатувлар уюштириш ва уларга хотин-кизларни таклиф этиш максадга мувофикдир.
REFERENCES
1. Блондель Ж. Политическое лидерство // Психология и психоанализ власти. Т.1. Самара, Изд. Дом "Бахрах", 1999. -595 с.
2. Адаир Дж. Психология власти // Концепция непререкаемого лидерства. -Москва: ЭКСМО, 2004. -С.29.
3. Muxtarov, A. (2020). Психологиянинг XXI асрдаги ривожи. Архив научных исследований.
4. Saifnazarov, I., Muhtarov, A., Sultonov, T., Tolibov, A. (2020) Religious tolerance, unity of knowledge and faith issues highlighting in Imam Bukhari Hadiths. International Journal of Advanced Science and Technology 29 (5), pp. 1846-1853.
5. Muxtarov, A. (2020). Демократия ва фукаролик жамияти . Архив научных исследований.
6. Muxtarov, A. Олий таълимда замонавий инновациялар. Архив научных исследований.
7. Muxtarov, A. (2020). Фалсафанинг долзарб муаммолари. Архив научных исследований.
8. Umarjonov, S.S. (2021). Ijtimoiy - gumanitar fanlarni o'qitishda Fahriddin Roziyning ontologik qarashlarining o'rni va ahamiyat. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 1029-1038.
9. Muxtarov, A. (2020). Фукаролик жамияти ва толерантлик. Архив научных исследований.
10. Muxtarov, A. Олий таълимда замонавий инновациялар. Архив научных исследований.