Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
О
R
VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
ЯНГИ ДАВР ГАРБ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ИНТЕЛЛЕКТУАЛ ИНТУИЦИЯ - хдкидаги КАРАШЛАРИ
Мацолада Янги даврда Рене Декарт, Спиноза, Лейбниц интеллектуал интуиция уацидаги таълимотни яратди.Рене Декарт таълимотида уациций билишнинг асоси ва мезони фацат соддалик, аниц ва равшанлини. Р. Декарт интуиция фацат уиссий тасдицга эга булиши мумкин, деб уисоблаган, баъзан диццатли ацлдан келиб чицади, бу ацл ва ацлнинг табиий нури сифатида келганлиги куринади.
Калит сузлар: Интуиция, Интеллектуал интуиция, Янги давр, Интуитив билиш, феномен, ацл ва билим.
In the article, Rene Descartes, Spinoza, Leibniz created the doctrine of intellectual intuition in the New Age. In the doctrine of Rene Descartes, the basis and criterion of true knowledge is only simplicity, clarity and clarity. R. Descartes believed that intuition can only have emotional confirmation, sometimes arising from attentive reason, which appears to come as a natural light of reason and reason.
Keywords: Intuition, Intellectual Intuition, New Age, Intuitive Knowing, Phenomenon, Mind and Knowledge.
В статье Рене Декарт, Спиноза, Лейбниц создали учение об интеллектуальной интуиции в Новое время.В учении Рене Декарта основой и критерием истинного знания являются только простота, ясность и ясность. Р. Декарт считал, что интуиция может иметь только эмоциональное подтверждение, возникающее иногда от внимательного разума, который представляется естественным светом разума и разума.
Ключевые слова: Интуиция, Интеллектуальная Интуиция, Нью Эйдж, Интуитивное Познание, Феномен, Разум и Знание.
Фалсафа тарихшунослиги манбаларида «интуиция» тушунчаси турлича талкин килинган. У кандайдир интеллектуал билим ёки тушунчанинг асоси сифатида каралиб, "интеллектуал интуиция" сохдси сифатида алохдда
Эрниёзов Уразбой Кукланович
Тошкент давлат транспорт университети Ижтимоий фанлар" кафедраси укитувчиси
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
АННОТАЦИЯ
КИРИШ
Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 10
educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
ажратилган. Хрдисаларнинг мохиятини бирданига акл билан илгаб олиш интеллетуал интуиция дейилади. Фалсафа дунёни эътикод ва туйгуларга таяниб эмас, балки акл ва билимларга таянган холда тушунтиради.Акл хиссиётдан устун туради, у биз сезги органларимиз ёрдамида олинган билимларимизга фаол ва талабчанлик билан ёндошади.
Янги даврда Рене Декарт, Спиноза, Лейбниц интеллектуал интуиция хакидаги таълимотни яратди.Рене Декарт таълимотида хакиккий билишнинг асоси ва мезони факат соддалик, аник ва равшанликдир. Бундан куринадики, Декартнинг фикрича, у факат интеллектга хосдир, яъни бевосита мулохозага хосдир. Илмий текширишниг бошлангич боскичи булиб уз-узидан равшан коидалар булишига яна уша геометрик аксиомалар мисол булади. Декартнинг фикрича, яхши аклга эга булишнинг узи кифоя эмас, балки уни тугри куллай олиш мухимдир. Декарт интуиция деганда сезгиларнинг омонот гувохлиги ва тартибсиз хаёлнинг алдамчи мулохозасига булган ишончни эмас, балки теран ва зехнли аклни тушунади.
Р. Декарт интуиция факат хиссий тасдикга эга булиши мумкин, деб хисоблаган, баъзан диккатли аклдан келиб чикади, бу акл ва аклнинг табиий нури сифатида келади дейди.
Спиноза интуицияни нарсаларнинг мокиятини камраб олувчи энг ишончли билиш деб хисоблайди." Хдкикатни мантикий далилларсиз бевосита англаб етиш кобилиятидир.У доим инсон акли ва жони билан биргаликда амалга оширган катта иш махсули хисобланади. Шу маънода факат истеъдодли ва мехнаткаш, тиришкок одамларгина интуитив билишга кодир хисобланади.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Олий интуитив билиш эса инсонга бутунлай бошка имкониятларни яратиб беради. Бундай билим туфайли инсоннинг тулик фаолиятсизлигидан фаолият берувчи аффект-хирслари таъсир курсатувчи, фаол аффектларга айланади. Бундай аффектлар эса факат уз аклининг кучига суянувчи инсоннинг фаоллигини акс эттиради. Агар пассив аффектлар инсоннинг турли-туман хирсларга уралиб колган айрим томонларини акс эттирса, фаол аффектлар эса аклда мужассамлашган инсон табиатининг устунлигини акс эттиради. Субстанция- табиатни аклий интуитив билиши айрим доноларга уз аффект-хирслари устидан хукмрон була олиш имкониятини беради1.
1 Винделъбанд В. История философии.Киев 1997
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Жон Локк фикрига кура, акл-сезги аъзолари фаолиятининг хакикий натижаларини узлуксиз кайд этувчи кузгу, холос. Билишнинг бу томонларини рад этиб булмайди: акл шу томонга уз эътиборини каратгани захоти у, худди куёшнинг ёркин нурлари каби, узини бевосита идрок этишга мажбур килади. Иккиланиш, шубхаланиш, урганишга хеч кандай урин колмайди: акл шу захоти унинг ёркин нурлари билан тулади, исботлаш ёки урганишга мухтож булмайли, бирок, хакикатни факат унга уз эътибори каратилганлиги туфайли идрок этади. Интуиция муаммосини урганишга немис классик фалсафаси мухим хисса кушди. Кант интеллектуал интуиция кобилиятини инкор этиб, соф аперцепция гоясини илгари сурди. Бирок, кейинчалик Фихте Кантнинг соф аперцепцияси амалда интеллектуал интуициянинг узи эканлигини, у Декарт, Спиноза ва Лейбницнинг амалда мавжуд нарсаларни билиш кобилияти сифатида каралган интеллектуал интуициядан Кантда интуиция фаолиятни билишга каратилганлиги билан фарк килишини курсатади. Фихтенинг узи интеллектуал интуицияни амалда мавжуд нарсаларни эмас, балки мутлак нарсалар фаолиятини билиш сифатида тушунади. Шеллинг Кант-Фихте йуналишини ривожлантириб, уларнинг таълимотини узининг трансцендентал идеализми -"субстанцияни билиш учун" уз натурфалсафаси билан тулдиради, эстетик тасаввурни биринчи уринга куяди. Утмиш рационалистларидан фаркли уларок, у интуициянинг сабабларини идрок эмас, балки акл фаолиятидан кидиради.
Гуссерль узининг "соф онг" концепциясида онгни жараён сифатида урганиб, унинг ички мохият конуниятларини урганади, онгни макон ва замондан ташкари, тарихий булмаган жараён сифатида урганади.
Онгни соф холатда урганиш, бу факат онгга хос булган мохиятларни очиш ва бу мохиятларниг хеч кандай билимга богламасдан, соф холатда урганишдир. Онгни бундай тушунишни услуб сифатида ривожлантирди. Соф онгни Гуссерль фикрлар окими сифатида очиб берди. Бу окимдаги фикрларни "феномен" деб атади. Улар яхлитликка эга булиб, ягона бир тузилма сифатида олиниши керакдир. Феноменолог олим онгни урганар экан, уни фикрлар окимининг ичига кириб, ичидан урганиш лозим деб хисоблайди. Шунингдек, у фикрларни бир-биридан ажралган холатда эмас, балки яхлит холатда ва харакат жараёнида урганади. Гуссерль онгни борликдан ажратиб куйиб, узининг соф онг концепциясини илмий булмаган, инъикос хусусиятига эга булмаган, феноменологик таълимот сифатида урганади. Бундай соф онгни факат феноменолог олим узининг аклий интуицияси оркали урганади. Бу интуиция унга фикрларни бир-бирига бирлаштириш, синтезлаш кобилиятини беради. Бу
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
O
R
VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
epga ryccepnt aK^ufi hhty^ha TymyHnacHHH KHpHTagn. Yhu unoxufi xuc-TyfirygaH a^paragu, 6y HHTy^HA aKgHuHr Maxcynu öynraH Fafipm^uufi, MOxutfröaHg ^apaeHgup. OaHga aHanro Kunum ypHura, ryccepnt y3 ^eHOMeHonoruflcuga ^HKpnapHH ÖHpnamTHpnm Ba okum cu^araga ypraHum ycynHHH Kupurgu. ^eKHH ^aHHHHr TymyHnanapn Moggufi öopnuKHu aKC эттнpca, ^eHOMeHnap, ^uKpnap $aKar OHrauHr öopnHFHHH aKC эттнpagн, $aKar yHuHr KOHyHH^TnapHHH ohhö öepagu.
ryccepnt co$ OHrHHHr мoxнflтннн тpaнcцeнgeнтaп geö arafigu, neKHH 6y нпoxнfiпamтнpнmнннг unoxufi OHrra, gyHeBufi OHrra xen KaHgafi anoKacu fiyKgup. ryccepnt ^anca^acuga acnuga hhcoh OHrHHHHr co$ moxhoth Ha3apga тyтнпagн. By OHr XygoHHHr OHrura, gyHeBufi OHrra xen KaHgafi gaxnu fiyKgup. fflyHHHr ynyH
xaM ryccepngaru ннтyнцнa öy unoxufi xuc^yfiFy, Kanö obo3h эмac, öanKH aKg
2
OBO3ugup2.
HmenneKr, BeprcoH ^HKpuna, "ynuK Hapcanap"Hu тaпкнн KH^yBHH Kypongup. Hнтyнцнa Moggufi, MaKOHufi oöteKraapra KapaMa-Kapmu тypagн.
OaH $aKar aManufi ^ofigaHH Ky3nafigu. H^e-me^ga ÖH3 тнpнк öopnuKHH Kypa OHMafiMH3, тafiep ynuK MaxcynoraapHH KypaMH3. HOTenneKr opKanu onuHaguraH öhhhm Hucöufigup. OaKarruHa ннтyнцнa ^anca^aHHHr Ba3H$acuHH öa^apa onagu. MyraoK xaKuKa^a $aKar ннтyнцнa opKanu öopunagu. Hнтyнцнa npegMerauHr Moxutfrara Kupuö, y öunaH öupnamagu. TupuK MaB^ygorauHr xycycuara gaBOMufinuKgup, y3nyKcu3 н^ogнeтgнp.
Xaerafi энepгнa тatcнpнga öyryH xaeт puBO^naHagu, gefigu Ba $aHra Mypo^aar Ku^agu. OaHga ннтeппeктyaп (aKgufi) öunuMra KynpoK эtтнöop öepunagu. HmyuraB Ba ннтeппeктyaп öunuM OKuöaraga gyHe MaB^yg öynagu. MHCOHHuHr KOHyHHu Karn$ Ku-ramu ynyH yHga эpкнн u^og öynumu KepaK. Y xaerafi ^ymKuHnuK xaKuga ranupap экaн ннтyнтнв öunuMra KynpOK эtтнöop öepagu. Hнтyнтнв öunumra ^aHHuHr Kynu eтмafigн. Hнтyнцнa xap öup uHcoHga ynpafigu Ba y öunaH amafigu. Hнтyнцнa öy u^og pyxugup. BeprcOH ^uKpuna, ннтyнцнa xaMMaga ÖOp. .^kuh uHcoHnap yHu, afipuM xonnapga onuö öepOHMafigu. BeprcOH ннтyнцнa Ba ннтeппeктнн öup-öupura KapaMa-Kapmu Ku^uö KyfiMafigu, öanKu ннтeппeктyaп öunuM ннтyнцнaгa хнзмaт Ku^umu KepaK, gefigu. BeprcOH, ^uKpnap öu3ra тa$aккyp OnaMugaH Kenagu. Hhcoh nOK öynca, yHra axmu ^uKpnap Kenanu, HonoK öynca, HonoK ^uKpnap Kenagu, gefigu3.
2 HcTOpna $нflOCO$нн.М.,1997
3 Kuklanovich, E. U. (2022). PROBLEMS OF INTUITION IN SUFISM. Thematics Journal of Applied Sciences, 6(1).
269
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Интеллектуал интуиция бир вактнинг узида рационал ва иррационал тафаккур бирлигида, яхлитлигида акс этувчи билиш жараёнидир.
илм-фан ва техникани, юксак технологияларни, маънавий маданиятни ривожлантириб, хакикий бозор муносабатларини карор топтирмокдамиз, жахон хамжамиятига интеграция булмокдамиз.Инсон камолоти ва эркинлиги учун барча зарур шарт-шароитларни, шу жумладан, интеллектуал имкониятларни ривожлантириш учун шароитлар яратмокда. Олдимизга куйган максадларга эса факат теран акл яъни интеллектуал интуициямиз ёрдамида эришишимиз мумкин.
REFERENCES
1. Винделъбанд В. История философии.Киев 1997.
2. История философии.М.,1997.
3. Kuklanovich, E. U. (2022). PROBLEMS OF INTUITION IN SUFISM. Thematics Journal of Applied Sciences, 6(1).
4. У. К. Эрниёзов (2022). МИСТИК ОНГ ТАРАККИЁТИДА ИНТУИТИВ ПАРАДИГМАЛАР. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 682-685.
5. Эрниёзов, У. К. (2022). ИНТЕЛЛЕКТУАЛ САЛОХДЯТНИ УРГАНИШ КОНЦЕПЦИЯЛАРИ ВА ЁНДАШУВЛАРИ. World scientific research journal, 8(1), 20-26.
6. Ramatov, J.S. va Xasanov, MN (2022). Ta'lim amaliyotida innovatsiyalarni jalb qilishning nazariy modelini tahlil qilish. Sharq uyg'onishi: innovatsion, ta'lim, tabiiy va ijtimoiy fanlar , 2 (6), 937-942.
7. У.К.Эрниёзов, М.Н. ^асанов, & Х.С.Машарипов. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ИЖТИМОИЙ-АХЛОКИЙ ТАЪЛИМОТИ ВА УНИНГ АНТРОПОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 130-136.
8. Ж. С. Раматов, М. ^асанов, & Л. А. Валиев (2022). ИНСОН ДУНЁКАРАШИНИНГНИНГ ДИНИЙ ВА ДУНЁВИЙ ТАЛКИНИ. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 2 (7), 78-82.
9. J. S. Ramatov, M. Hasanov MAFKURAVIY AXLOQ TARBIYASINING AHAMIYATI // Pedagogik fanlar boyicha akademik tadqiqotlar. 2022 yil. 6-
ХУЛОСА
Мустакил Узбекистоннинг тараккиёти энг олий максадларни кузлайди, биз
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
son. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mafkuraviy-ta-didlarni-oldini-olishda-ahlo-iy-tarbiyaning-a-amiyati (kirish sanasi: 04.10.2022).
10. Ж. С. Раматов, & М. Дасанов (2022). МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАР -ЖАМИЯТИМИЗ БАРКАРОРЛИГИ ВА ЁШ АВЛОД ТАРБИЯСИНИНГ МУДИМ ОМИЛИ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 973-979.
11. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). HISTORY OF RAILWAY CONSTRUCTION IN UZBEKISTAN: YESTERDAY AND TODAY. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 925-930.
12. Ж. С. Раматов, & М. Н. Дасанов (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ЖАДОН ИЛМ-ФАН ТАРАККИЁТИГА КАШТАН ДИССАСИ ВА УНИНГ БУГУНГИ КУНДАГИ АДАМИЯТИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 648-653.
13. М. Н. Дасанов, С. У. Бошмонов, & Т. О. Жонибеков (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ИЛМ-ФАНЛАР ТАСНИФИДА АДЛОКИЙ ВА ДИНИЙ КАРАШЛАРИНИНГ ТАДЛИЛИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 608-613.
14. Раматов, Ж. С., Баратов, Р. У., Кушаков, Ф. А., Валиев, Л. А., & Хасанов, М. Н. (2022). ЖАМИЯТДА СИЁСИЙ ВА ДУКУКИЙ МАДАНИЯТНИ ЮКСАЛТИРИШ МАСАЛАЛАРИ. PEDAGOGS jurnali, 19(1), 13-18.
15. Файзулла Абдуллаевич Кушаков (2022). ПЕРЕСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ СОВРЕМЕННОЙ ФИЛОСОФИИ ТЕХНИКИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 428-432.