Научная статья на тему 'XIX АСРГА ОИД ХОРИЖ МАНБАЛАРИДА ЎЗБЕК ХОНЛИКЛАРИДАГИ ЭТНОАНТРОПОНИМЛАР'

XIX АСРГА ОИД ХОРИЖ МАНБАЛАРИДА ЎЗБЕК ХОНЛИКЛАРИДАГИ ЭТНОАНТРОПОНИМЛАР Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

CC BY
110
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
топоним / топонимлашиш ҳадисаси / этноним / этнотопоним / антропоним / этноантропоним / топонимик қамлам / қабила-уруғ. / топоним / явление топонимизации / этноним / этнотопоним / антропоним / этноантропоним / топонимическая сфера / племя

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Б.И. Зокиров

Мазкур мақолада XIX аср ўзбек хонликларига оид рус ва хориж сайёҳлари ҳамда давлатларнинг расмий вакиллари сафар хотиралари асосида яратилган “сафарномалар”да учрайдиган жой номларининг умумий таркибидаги этноантропонимлар ҳамда уларнинг Бухоро, Хива ва Қўқон хонликларининг этник таркибини ўрганишдаги аҳамияти таҳлил қилинган. Этноантропонимларни маълум тарихий асарлар асосида манбашунослик ҳамда тарихшунослик аспектида кўриб чиқиш жой номларини ўрганиш соҳаси тарихий топонимиянинг долзарб масалалиридан бири ҳисобланади. Сабаби топонимларнинг ушбу тури тегишли ҳудуд аҳолиснинг этник таркиби, ижтимоий-муносабатлари, демографик жараёнлар ва уларга таъсир қилган омилларни ўрганишда ўзига хос амалий аҳамиятга эга ҳисобланади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭТНОАНТРОПОНИМЫ УЗБЕКСКИХ ХАНСТВ В ЗАРУБЕЖНЫХ ИСТОЧНИКАХ XIX В.

В данной статье анализируются этноантропонимы в общей структуре топонимов в «сафарномах», созданных на основе путевых воспоминаний русских и иностранных туристов и официальных представителей государств, связанных с узбекскими ханствами XIX в., и их значение в изучении этнический состав Бухарского, Хивинского и Коканского ханств. Этноантропонимы, основанные на определенных исторических произведениях, в аспекте источниковедения и историографии, изучения топонимов являются одним из актуальных вопросов исторической топонимии. Причина в том, что этот тип топонимов имеет особое практическое значение при изучении этнического состава, социальных отношений, демографических процессов и факторов, влияющих на них.

Текст научной работы на тему «XIX АСРГА ОИД ХОРИЖ МАНБАЛАРИДА ЎЗБЕК ХОНЛИКЛАРИДАГИ ЭТНОАНТРОПОНИМЛАР»

Oriental Journal of Social Sciences SJIF for 2022: 5.908

ORIENTAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES

journal homepage: https://www.suppQrtscience.uz/index.php/oiss

XIX АСРГА ОИД ХОРИЖ МАНБАЛАРИДА УЗБЕК ХОНЛИКЛАРИДАГИ

ЭТНОАНТРОПОНИМЛАР

Б.И. Зокиров

докторант,

Тошкент давлат шарцшунослик университети Е-маил манзили: zbexzodz@,gmail. com

Калит сузлар: Аннотация: Мазкур маколада XIX аср узбек

топоним, топонимлашиш хонликларига оид рус ва хориж сайёхлари хамда хадисаси, этноним, давлатларнинг расмий вакиллари сафар хотиралари

этнотопоним, антропоним, асосида яратилган "сафарномалар"да учрайдиган жой этноантропоним, топонимик номларининг умумий таркибидаги этноантропонимлар камлам, кабила-уруг. хдмда уларнинг Бухоро, Хива ва ^укон хонликларининг

этник таркибини урганишдаги ахамияти тахлил килинган. Этноантропонимларни маълум тарихий асарлар асосида манбашунослик хамда тарихшунослик аспектида куриб чикиш жой номларини урганиш сохаси тарихий топонимиянинг долзарб масалалиридан бири хисобланади. Сабаби топонимларнинг ушбу тури тегишли худуд ахолиснинг этник таркиби, ижтимоий-муносабатлари, демографик жараёнлар ва уларга таъсир килган омилларни урганишда узига хос амалий ахамиятга _эга хисобланади._

ETHNOANTHROPONYMS OF UZBEK KHANATES IN FOREIGN SOURCES OF THE

19TH CENTURY

B.I. Zokirov

PhD student,

Tashkent state university of oriental studies E-mail address: zbexzodz@,gmail.com

Key words: toponym, phenomenon of toponymization, ethnonym, ethnotoponym, anthroponym,

ethnoanthroponym, toponymic scope, tribe.

Abstract: This article analyzes the ethnoanthroponyms in the general structure of the place names in the "safarnomas" created on the basis of travel memories of Russian and foreign tourists and official representatives of the states related to the Uzbek khanates of the 19th century and their importance in studying the ethnic composition of the Bukhara, Khiva and Ko'kan khanates. Ethnoanthroponyms based on certain historical works in the

aspect of source studies and historiography, the study of place names is one of the topical issues of historical toponymy. The reason is that this type of toponyms is of particular practical importance in studying the ethnic composition, social relations, demographic processes and factors affecting the population of the respective area.

ЭТНОАНТРОПОНИМЫ УЗБЕКСКИХ ХАНСТВ В ЗАРУБЕЖНЫХ ИСТОЧНИКАХ

XIX В.

Б.И. Закиров

докторант,

Ташкентский государственный университет востоковедения Адрес электронной почты: 2Ъех2ой2@%та11.сот

Аннотация: В данной статье анализируются этноантропонимы в общей структуре топонимов в «сафарномах», созданных на основе путевых воспоминаний русских и иностранных туристов и официальных представителей государств, связанных с узбекскими ханствами XIX в., и их значение в изучении этнический состав Бухарского, Хивинского и Коканского ханств. Этноантропонимы, основанные на определенных исторических произведениях, в аспекте источниковедения и историографии, изучения топонимов являются одним из актуальных вопросов исторической топонимии. Причина в том, что этот тип топонимов имеет особое практическое значение при изучении этнического состава, социальных отношений, демографических процессов и факторов, влияющих на

них._

Бизга маълумки, х,ар кандай халк узининг келиб чикишини этник бирликларга

боглайди. Ушбу этник бирлик бирор халк, элат, кабила, уруг ёки унинг таркибига кирувчи

кичикрок уругнинг булими хдмда авлоди булиши мумкин. Айни пайтда этноснинг уз

ичида турли гурух,ларга булиниши бир томондан уларнинг утрокликка утиши билан

боглик булса, бошка томондан кабила-уругчилик анаъаналарини кай даражада саклаб

колганлигига асосланади. Яъни, утрокликка утиш жараёнида баъзи этник бирликлар уз

ичида бир неча гурух,ларга булиниши натижасида улар узларининг умумий номини

узгартириши, узларига бошка номни олиши мумкин. Шунингдек, бошка жойга кучиб

борган уруг-кабилалар махдллий ах,олига кушилиши натижасида узининг идентиклиги

йукотиши ёки янги кадриятларни узига кабул килиши мумкин. Баъзи уруг-кабилаларнинг

номлари жой номларида сакланиб колиши уларнинг манба сифатида илмий амалий

ахдмиятини янада оширади. Тарихий топонимлар ёзма маълумотларда сакланиб колмаган

Ключевые слова:

топоним, явление

топонимизации, этноним, этнотопоним, антропоним, этноантропоним, топонимическая сфера, племя.

ахолининг этноижтимоий таркиби, кабила-уругчилик анъаналарини ва уларнинг худудий жойлашувига оид кимматли маълумотларни бера олади. Шундан келиб чикиб айтиш мумкинки, ушбу маколада курсатилган илмий муаммо нихоятда долзарб хисобланиб, унда топонимларнинг тарихий асарлар билан киёсий тахлил килишнинг назарий ва амалий муаммолари курсатиб берилган.

Тадцицот объекты ва методлари. Маколада XIX асрдаги узбек хонликларидаги жой номлари, шунингдек, шу даврга оид тарихий асарлар, хусусан, Урта Осиёга ташриф буюрган рус ва хориж сайёхларининг сафар хотиралари, кундаликларидаги этноантропонимлар тадкикот объекти сифатида танлаб олинди. Ушбу жой номларининг минтака этноижтимоий таркиби хамда узбек уругларининг урганишдаги ахамиятини курсатишда тарихий тадкикотларда кулланиладиган тарихий-хронологик ва киёсий тахлил хамда тизимли ёндашув, шунингдек, топонимик катламлаштириш, генетик анализ каби тадкикот усулларидан фойдаланилди.

Мухркама ва натижалар. Тарихдан маълумки, хар кандай жой номининг пайдо булиши худуднинг ижтимоий-иктисодий ва этник тарихига богланади. Шунинг учун тарихий топонимлар узида куплаб тарихий маълумотларни олиб юрганлиги сабабли, улар алохида тадкикот объекти сифатида урганилади ва кушимча тарихий манба сифатида тадкикот доирасига киритилади. Топонимларнинг уз ичида куплаб турлари мавжуд булиб, уларнинг хар бири тарихий макон ва замоннинг турли жихатларини камраб олади хамда турли тарихий объектларни номлаб келади. Жой номларининг тарих фанига энг куп манба бера оладиган турларидан бири, шубхасиз этнотопонимлар булиб, бу каби жой номлари бирор худудда яшайдиган ахоли гурухи ёки этник бирлик номининг топонимлашиш ходисасига учраши натижасида пайдо булади. Шунинг учун, этнотопонимлар этноним асосида пайдо булган жой номлари сифатида худуд ахолисининг этник таркиби курсатиб берувчи мухим манбалардан бири сифатида эътироф этилади.

Айни пайтда этнотопонимларнинг хам бир неча турлари мавжуд булиб, улар турли хусусиятларига кура тасниф килинади. Хусусан, этник бирликларнинг номлари турли тарихий, ижтимоий-иктисодий жараёнлар хамда маънавий кадриятлар натижасида пайдо булади. Улар тотемлар (цунгирот, калтатой), тамга-белгилар (ойтамгали, цуштамгали), сон ва микдор (цирц, минг, юз), ранг-тус (оц мангит, цоракурпа), ахолининг машгулоти, жойнинг географик холати каби тушунчаларни хам ифодалайди. Шунингдек этнотопонимларнинг яна бир тури хам борки, улар киши исмлари - антропонимлар асосида шаклланиб, топонимия фанида этноантропонимлар деб юритилади. Бу каби жой номларининг узига хослиги шундаки, бунда шахс номи аввал уруг номига, ундан кейин

эса жой номига кучиб утади. Шунинг учун хам бу каби жой номлари антропонимлар киши исмлари асосида шаклланган жой номларига жуда якин хисобланиб, уларни бир-биридан ажратиб олиш факатгина манбаларнинг киёсий тахлили натижасида эришилади. Хусусан, антропоним бирор ахоли масканига асос солган ёки шу худудда яшаган шахс номидан олинган булса, этноантропоним уруг номида олинади хамда этник таркибни узида намоён килади. Масалан, узбек уругларидан энг йириклари булмиш кунгиротларнинг куплаб уруг тармоклари мавжуд булиб, уларнинг ичида мирзатуп, худойцул, тиловмат, толибой, холибой, улугбердитуп, жонцобилтуп каби этнонимлар учрайди1. Шунингдек, Жиззах ва Зомин атрофларидаги кирк уругининг сугунбой тармоги яшаган2. Уларнинг хам пайдо булиши киши исми билан боглик булиб, бундай этнонимлар асосида пайдо булган жой номлари этноантропонимлар хисобланади Бу каби этник бирлик номларига ушбу кабила оксоколининг ёки кабила сардориниинг номи асос булади. Ушбу номлар асосан утрокликка утиш даврида ёки уругнинг бирор худудга миграцияси натижасида пайдо булиб, аксарият холатларда уларнинг номлари жой номларига хам кучади. Шунинг учун, шахс исми билан боглик жой номларида уларнинг антропоним эканлигига бир ёклама фикр билдиришдан олдин, уларнинг этноантропоним булиши хам мумкинлиги, улар эса худуд этник таркибни аниклашга хизмат килиши мумкинлиги инботга олиш макадга мувокидир.

Бу каби жой номлари этнотопонимлар умумий катламида нисбатан озчиликни ташкил килсада, уларнинг айримлари курсатилган даврда Урта Осиёнинг турли минтакаларида кайд этилган. Хусусан, Хивага келган куплаб сайёхларнинг асарларида хонлик шахарлари ичида Алиэли шахри хакида маълумот берилади. Г.Лансдейлнинг узининг асарида шахар номини Iliali деб атаб, шахар хакида шундай дейди: "Шахар номи туркманлар томонидан Джиланди ёки Жингилди деб номланиб, шахарга дафн этилган Xазрат Билиали номидан олинган булиб, у киши туркманларни Хива хонларининг турли -туман хужумларидан химоя килувчи дуогуй мутабар пири хисобланган"3. Умуман олганда ушбу этнотопоним асоси алиэли уруги номидан олинганлиги ва унинг туркман уруги эканлиги, тузилишидан эса шахс номи уруг номига асос булганлигини билиб олиш мумкин. Туркманларнинг этнонимлари буйича махсус тадкикот олиб борган С.Атаниязов ушбу этнотопоним пайдо булишини Узбойда яшаган узбек ва туркман уругларининг сардори Али Чора (Жура) номи билан боглайди4. Уз навбатида XVI асрда Хива хонлигида

1 Усмонов М.Ш. Жанубий Узбекистон кунгиротдари (XIX аср охири - XX асрнинг биринчи ярми, тарихий-этнологик

тахдил). дисс. тар. фан. фал. докт. -Тошкент, 2018. -183 б.

2Дониёров Х. Узбек халкининг шажара ва шевалари. -Тошкент: Фан, 1968.- Б. 86.

3 Henry Lansdell. Russian Central Asia (including Kuldja, Bokhara, Khiva and Merv). Vol. 1. -London, 1885. -P. 332.

4 Атаниязав С. Этнонимы в туркменском языке. -Ашгабад: Илымь, 1994. -С. 70.

хам Али Султон исмли махаллий хукмдор булган. Я.Еуломовнинг А.Баходирхоннинг маълумотларига таяниб кайд этишича, 1559 йилда Х,ожи Мухаммад (Х,ожимхон) Хива тахтига утиргач, Урганч, Х,азорасп ва Катни Али султонга беришган5. Куриб турганимиздек, гарчи алиэли уругининг номи бмлан богланувчи тарихий шахсларнинг хаммасининг фаолияти XIX асрдаги Хивадаги мавжуд Алиэли шахрига тугри келмасада, Хива хонларининг бевосита кабилаларнинг кучириш сиёсати оркали ушбу уруг номи шахарга асос булгани, шунингдек, уни киши исмидан келиб чиккани учун этноантропоним эканлиги хакикатга якинрок.

Шунингдек, ушбу типдаги жой номлари бирор узбек уругига мансуб ахолининг ички булими (баъзи худудларда туп, авлод, аймок, отадош, пушт деб аталган) хонликларнинг узбек уруглари зич ва утрокликка утиш нисбатан кучли булган худудларда кенг таркалган. Хусусан, бундай жараён узбек уругларининг утроклашуви нисбатан кучли булган Зарафшон водийсида нисбатан купрок учрайди. Хусусан, Бухоро амирлигининг Денов беклигида узбекларнинг карапчи уругининг яшайдиган худудда Зардацул номли кишлок кайд этилган6. Фикримизча, унинг номи карапчи уругининг зардацул булимидан олинган булиб, айнан зардакул уруги купрок яшаган кишлок уруг номи билан аталган. Ушбу бекликдаги Зардакул кишлогидан ташкари, Кукан, Курбончичцоц, Хужа, Чортепа номли кишлокларда хам ушбу уруг вакиллари яшаган булса-да, уруг номининг кишлок номига утиши ушбу уруг вакиллари колган кишлокларга караганда Зардакул кишлогида куп микдорда яшаган. Айни пайтда, куршимиз мумкинки Зардакул киши исми булиб, киши исмидан уруг номига, уруг номидан жой номига топонимлашиши натижасида этноантропонимни вужудга келтирмокда. Утроклашиш ва миграцион жараёнлар кучли булган бу каби худудларда этник бирлик ёки йирик уруг номи ота уруг билан эмас, балки унга мансуб авлод ёки туп номи билан аталган булиб, аксарият холларда бу этник бирликлар этноантропоним сифатида жой номларида сакланиб колади. Гарчи, ушбу даврда асосан, узбек хонликларининг чорвадор ва ярим утрок ахолисида, кисман шахар ахолисида уруг-аймокчилик аънаналари кучли булса-да, ушбу тизим ибтидоий даврдаги уругчиликдан тубдан фарк килиб, бу даврдаги кабила-уругчилик хужалик ва маданий кадриятларнинг авлоддан-авлодга етказиб берувчи узига хос ижтимоий тизим сифатида намоён булади.

XIX асрга оид манбаларда баъзи жойларида этнотопоним шаклида шахс ва уруг номининг битта жой номи таркибида келиш холати хам кузатилади. Хусусан,

5 Гуломов Я.Г. Хоразмнинг сугорилиш тарихи. -Тошкент, 1959. -Б. 194.

6 Населенныие пункты Бухарскаго эмирата. (конец XIX- нач. XX в.в.) (под. Ред. А.Р.Мухаммеджанова) -Тошкент: Университет, 2001. -С. 162.

Г.И.Данилевский узининг асарида Шохобод каналининг унг томонидан казиб чикарилган арик номини Тангриберди калмоц (Тангры-Берды Калмакъ) номли этногидронимни келтириб утади7. Шунингдек, А.И.Макшеев Хужанд уезди, Уратепа туманида Х^олдар-щпчоц номли кишлок борлиги кайд этади8. Бу каби номлар минтакада етарлича топилиб, уларнинг этноантропоним дейишга шошилмаслик керак. Сабаби, ушби жой номлари таркибидаги киши исми ва этноним куп холларда шахсни аниклаштириб, умумий уругга нисбат берилмаган.

Умуман олганда туркий тилдаги тарихий исмлар ва уларнинг маъносига оид тадкикотлар, хусусан, шу сохага оид алохида тадкикот булмаганлиги сабабли, исмлар асосида пайдо булган жой номларининг айнан кайси бири этнотопоним ва аксинча, кайси бири антропоним эканлиги билиб олиш мураккаблик тугдиради. МДошгарий томонидан угуз кабиласининг 22 уруг номи ва тамгаси хакида маълумот берар экан, ушбу уруг номларининг аксарият кисми узларининг ота-боболари исмидан олинганлиги кайд этиб утилади9. Этнограф олим Б.Х.Кармишева хам уз тадкикотлари бу масалага алохида тухталиб утади. Унинг кайд этишича, лакай уругининг майда тармокларининг номлари киши исмлари ва лакабларидан пайдо булган булиб, улар хам этноантропонимларга мисол була олади10. Умуман олганда этнотопонимлар ва антропонимлар бир-бирига жуда якин булганлиги сабабли тадкикотларда куп холатларда уларни ягона таснифга киритиш, этноантропонимларни эса антропонимлар сифатида адаштириш холатлари кузатилади. Лекин, шуни таъкидлаб утиш лозимки, жой номларининг ушбу икки тури гарчи ягона тасниф усулига киритилса, бир-биридан кескин фарк килиб тарихий жараёнга турлича манба була олиши билан хам характерлидир.

Хулоса ва гипотезалар. Хулоса урнида шуни айтишимиз мумкинки, этноантропонимлар киши исмларининг этнонимга кучган шаклини топонимлашиш ходисасига учраши натижасида пайдо булади. Ушбу номлар узи билан куплаб тарихий маълумотларни олиб юриб, энг аввало, урганилаётган худуднинг этник таркиби, ижтимоий-иктисодий ва мулкчилик муносабатларидан дарак бериб, баъзида этносларнинг миграцион хамда утрокликка утиш жараёнларини хам намоён килади. Шунинг билан бир каторда, этнотопонимларнинг умумий таркибида куп микдорда учрамасада, биз маколада куриб чикканимиздек, Алиэли шахри каби тарихий шароит таказоси билан ёки йирик узбек

7 Данилевский И. Описание Хивинскаго ханства. -Санкт-Петербургъ, 1851. -С. 83.

8 Макшеев А.И. Географические, этногафические и статические материалы о Туркестанскомъ крае. Туркестанский Сборник. Томъ. 112.-Спбъ, 1876. -С. 128.

9 Кошгарий Махмуд. Девони лугатит турк. -Тошкент, 1960. -Б. 91.

10 Кармишева Б.Х. Узбеки-локайць Южного Таджикистана. Выпуск 1.-Сталинабад: Изд-во Акад. наук Тадж. ССР, 1954. -С .15.

кавмлари, масалан, кунгиротлар, кипчоклар, юзлар, кирклар, минглар таркибидаги ички булимларнинг утрокликка утган кавмининг номи жой номига кучган шаклларидан пайдо булади. Шунинг учун йирик узбек уруглари яшайдиган худудларда киши исмлари билан богли; жой номлари ёки жой номи таркиби тупи сузи учраса (Холмонтупи, Назартупи) уларни этноантропним сифатида текшириб куриш максадга мувофиккдир.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Атаниязав С. Этнонимы в туркменском языке. -Ашгабад: Илымь, 1994. -228 с.

2. Данилевский И. Описание Хивинскаго ханства. -Санкт-Петербургъ, 1851. -С. 115.

3. Дониёров Х. Узбек халкининг шажара ва шевалари. -Тошкент: Фан, 1968. -98 б.

4. Henry Lansdell. Russian Central Asia (including Kuldja, Bokhara, Khiva and Merv). Vol. 1. -London, 1885. -687 p.

5. Кармишева Б.Х. Узбеки-локайць Южного Таджикистана. Выпуск 1. -Сталинабад: Изд-во Акад. наук Тадж. ССР, 1954. -169 с.

6. Кошгарий Махмуд. Девони лугатит турк. -Тошкент, 1960. -449 б.

7. Населенныие пункты Бухарскаго эмирата. (конец XIX- нач. XX в.в.) (под. Ред. А.Р.Мухаммеджанова) -Тошкент: Университет, 2001. -184 с.

8. Макшеев А.И. Географические, этногафические и статические материалы о Туркестанскомъ крае. Туркестанский Сборник. Томъ. 112.-Спбъ, 1876. - 128 с.

9. Гуломов Я.Е. Хоразмнинг сугорилиш тарихи. -Тошкент, 1959. -326 б.

10. Усмонов М.Ш. Жанубий Узбекистон кунгиротлари (XIX аср охири - XX асрнинг биринчи ярми, тарихий-этнологик тахлил). дисс. тар. фан. фал. докт. -Тошкент, 2018. -183 б.

11. Zokirov, B. I. (2022). ETHNOTOPONYMS IN THE WORKS OF FOREIGN TOURISTS WHO VISITED CENTRAL ASIA IN THE XIX CENTURY AS A SOURCE IN THE STUDY OF THE SOCIAL STRUCTURE OF THE POPULATION. Frontline Social Sciences and History Journal, 2(01), 1-8.

12. Zokirov, B. I. U. (2021). Works of foreign tourists visiting Central Asia in the XIX century as a source in the study of regional ethnotoponyms. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF HISTORY(2767-472X), 2(10), 33-38.

13. Zokirov B.I. (2022). ETHNOANTHROPONYMIC LAYER IN THE STRUCTURE OF PLACE NAMES OF UZBEK KHANATES OF THE XIX CENTURY. World Bulletin of Social Sciences, 7, 96-99.

14. Зокиров Б.И. (2021). ТОПОНИМИК ТАД^ЩОТЛАРДА ТАСНИФЛАШ МУАММОЛАРИ ВА УЛАРДА ЭТНОТОПОНИМЛАРНИНГ ТУТГАН УРНИ. ВЗГЛЯД В ПРОШЛОЕ, ¥(6).

15. Зокиров Б.И. Рус ва хориж сайёхларининг сафарномаларида Хива хонлигига оид айрим этнонимларнинг ёритилиши (XIX аср манбалари мисолидаУ/Innovative, educational, natural and social sciences, 2021.

16. Закиров, Б.. Этнонимы и этнотопонимы в узбекских ханствах в зарубежных источниках, датируемых 19 веком. Актуальные проблемы истории Узбекистана, 1(1), 293-301. извлечено от https://inlibrary.uz/index.php/history-of-uzbekistan/article/view/16507

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.