Научная статья на тему 'ЖОЙ НОМЛАРИНИНГ ЭТНОМАДАНИЙ ТАДҚИҚИ (ТОШКЕНТ АРЕАЛИ МИСОЛИДА)'

ЖОЙ НОМЛАРИНИНГ ЭТНОМАДАНИЙ ТАДҚИҚИ (ТОШКЕНТ АРЕАЛИ МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

509
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
жой номлари / лингвокультурология / этногенез / этнотопоним / Шош / Чоч / Илоқ / Аппақ / Арғин / Ағанай / Бургалик / Бўка / Муратали / Найман / Тейит / Унгут / Уювли / Чалдар / Юзуруқ / toponyms / lingvokulturology / ethnogenesis / ethnotoponym / Shosh / Choch / Ilaq / Appaq / Argin / Aganay / Burgalik / Buka / Muratali / Naiman / Teyit / Ungut / Uyuvli / Chaldar / Yuzuruk

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Акмал Амирович Абдуллаев, Мадина Марат Қизи Несиббоева

Мақолада Тошкент вилоятидаги жой номларининг келиб чиқишига лингвокультурологик жиҳатдан ѐндашилиб, уларнинг мазкур ҳудудда яшовчи аҳолининг этногенези ва тарихи, маданияти билан боғлиқ ҳолатлари ономастик кўламда тарихий-этимологик ва лингвомаданий жиҳатдан таҳлил қилинган ҳамда Тошкент ҳудудидаги этнотопонимлардан мисоллар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The article provides a linguoculturological approach to the origin of place names in Tashkent region, their onomastic historical-etymological and linguisticcultural analysis of the ethnogenesis and history, culture of the population living in the region, as well as examples of ethnotoponyms in Tashkent region.

Текст научной работы на тему «ЖОЙ НОМЛАРИНИНГ ЭТНОМАДАНИЙ ТАДҚИҚИ (ТОШКЕНТ АРЕАЛИ МИСОЛИДА)»

ЖОЙ НОМЛАРИНИНГ ЭТНОМАДАНИЙ ТАДЦЩИ (ТОШКЕНТ АРЕАЛИ МИСОЛИДА)

Акмал Амирович Абдуллаев

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти, Бошлангич таълим

методикаси кафедраси укитувчиси akmalabdullayev@gmail .com

Мадина Марат кизи Несиббоева

Бошлангич таълим йуналиши БОТ-21/1 гурухи талабаси

Маколада Тошкент вилоятидаги жой номларининг келиб чикишига лингвокультурологик жихатдан ёндашилиб, уларнинг мазкур худудда яшовчи ахолининг этногенези ва тарихи, маданияти билан боглик холатлари ономастик куламда тарихий-этимологик ва лингвомаданий жихатдан тахлил килинган хамда Тошкент худудидаги этнотопонимлардан мисоллар келтирилган.

Калит сузлар: жой номлари, лингвокультурология, этногенез, этнотопоним, Шош, Чоч, Илок, Аппак, Аргин, Аганай, Бургалик, Бука, Муратали, Найман, Тейит, Унгут, Уювли, Чалдар, Юзурук.

The article provides a linguoculturological approach to the origin of place names in Tashkent region, their onomastic historical-etymological and linguistic-cultural analysis of the ethnogenesis and history, culture of the population living in the region, as well as examples of ethnotoponyms in Tashkent region.

Keywords: toponyms, lingvokulturology, ethnogenesis, ethnotoponym, Shosh, Choch, Ilaq, Appaq, Argin, Aganay, Burgalik, Buka, Muratali, Naiman, Teyit, Ungut, Uyuvli, Chaldar, Yuzuruk.

Дуне тилшунослигида топонимларни антропоцентрик нуктаи назаридан халкнинг миллий онги, этногенези ва тарихи, маданияти билан боглик холда тадкик этиш ономастик тадкикотларнинг янги -

АННОТАЦИЯ

ABSTRACT

КИРИШ

лингвомаданий йуналишининг асосий тадкикот объектларидан бирига айланиб бормокда.

June, 2022

Academic Research in Educational Sciences Volume 3 | Issue 6 | 2022 ISSN: 2181-1385_Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

Топонимика, гарчи тилшуносликнинг ономастика булими тармоги булса-да, у география, тарих ва этнография каби фанлар билан чамбарчас богликдир. Тарихчилар айрим жой номларининг пайдо булиш тарихига эътиборни каратган холда жой номини тарихий нуктаи назардан тадкик этсалар, географлар мавжуд топонимларнинг ориентирловчи характерига кура жойлашувига эътиборни каратадилар, тилшунослар эса барча топонимларни ономастик бирлик сифатида урганадилар: атокли от сифатида тил тизимидаги урнини, лексеманинг келиб чикишини, унинг бошка бирликлар билан ёинки бошка жой номлари билан муносабати ва фаркини тадкик этадилар, антропоцентрик нуктаи назаридан топонимларнинг экстралингвистик хусусиятларини, тил ва маданият муштараклиги конуниятлари асосидаги лингвомаданий жихдтларини урганиб чикадилар.

МЕТОДОЛОГИЯ

Маколада, асосан, илмий тахлилнинг тарихийлик тамойилидан фойдаланилди. Сабаби, хар кандай фанда илмий тахлилнинг асосий тамойилларидан бири тарихийликдир. Ономастик материал, хоссатан, ушбу тадкикот мавзуси булган жой номлари тахлилида тарихийлик тамойили жуда мухим ахамият касб этади. Чунки жой номларида халкнинг утмиш тарихи, этнографияси, археологияси илдизларини сезиш кийин эмас. Шу сабабли хам жой номларини тарихий-этнографик нуктаи назардан урганишга биринчи навбатда тарихчилар кизикиш билдиришади. Ономастик бирликларга тарихий нуктаи назардан ёндашув тарихий, археологик ва этнографик маълумотларни, фактларни ономастика доирасига кенг татбик этишга олиб келади. Шу билан бирга ономастик лексика тарихий аспект (киёсий-тарихий ва тарихий-киёсий йуналишлар) да кенг урганилади.

Ономастикага, хусусан, топонимларга лингво-тарихий методни куллашда

A.М.Селишев, А.И.Попов, В.А.Никонов, Б.А.Серебренников, В.Н.Топоров, О.Н.Трубачев, Ю.А.Карпенко каби рус олимларининг, В.Георгиев,

B.Ташицкий, С.Роспонд, Ф.Безглай сингари чет эллик олимларнинг хизмати катта булди.

Биламизки, жой номларини тарихий нуктаи назардан урганилганда куйидаги икки йуналишга амал килинади: а) жой номларининг тарихий холатидан хозирги куринишигача булган узгаришларни аниклаш усули (перспектив тахлил усули); б) жой номларининг хозирги холатидан унинг тарихий холатигача булган тарихий ривожланиш жараёнини аниклаш (ретроспектив тахлил

June, 2022

930

Academic Research in Educational Sciences Volume 3 | Issue 6 | 2022

усули). Х,ар икки тахлил йуналишидан хам асосий максад жой номларининг ривожланиш, узгариш жараёнларини аниклашдан иборатдир.

Ономаст-топонимистлар тупланган материални тарихий метод билан урганганда лисоний (этник) стратиграфия (лотинча: stratum - "катлам" ва юнонча: grapho - "ёзаман" сузларидан)ни аникдашга интиладилар. Бундай тахлиллардан максад ономастик бирликларнинг энг кадимги уз ва узлашган катламларини аниклаш, унинг таркибидаги узгаришлар силсиласини аниклашдир. Жумладан, этнопонимларнинг тарихий келиб чикиш этимологияси, унинг маъносини изохлаш, шунга доир турли хил карашларни келтириб, уларга муносабат билдириш ана шундай изланишлар самараси саналади. Кейинги йилларда олимлар жой номларидаги ички (лисоний-структур) ва ташки (экстралингвистик) узгаришлар тарихини урганишга алохида эътибор каратмокдалар. Биринчи тип узгаришда жой номларининг лисоний тахлили, эволюцияси аникланади, иккинчисида эса у ёки бу жой номларида давр рухининг акси инобатга олинади.

Бундан ташкари, макола умум кабул килинган бошка методлар - ареал, кдёсий-чогиштирма, мантикий тахлил, кетма-кетлик тамойиллари асосида ёритилган булиб, шу уринда, мустакиллик туфайли халкимизнинг узликни англашга, улкамиз жой тарихига, маданияти, тили, аждодларимизнинг бой маънавий меросига дахлдорлик масалаларига кизикиш хакли равишда жонланганини таъкидлашимиз жоиз.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Урта Осиё ва ундаги жой номлари хакида илмий манбаларга мурожаат килганда, бу сохадаги тадкикотлар энг кадимги манбаларга бориб такалишини куриш мумкин. Мисол учун, милоддан олдин яшаб утган (V-IV асрларда), "Тарих отаси" дея ном олган юнон олими Геродот асарларида Аракс (Амударё), Яксарт (Сирдарё), Мароканд (Самарканд) каби жой номларини учратиш мумкин. Шу биргина манбанинг узиёк муайян жой атамаси (лингвистика), жойлашиш худуди (география) ва уша жой тарихи (тарих) билан алокадор эканидан далолат беради. Тошкент ареали топонимик манзараси хакида гапирганда, табиийки, воханинг географик жойлашуви, худуд тарихи хамда худуднинг узига хос этнолингвистик хусусиятлари хакида маълумотга эга булмаган тадкикотчининг мазкур худуд жой номлари хусусидаги маълумотлари илмийлик тамойилига тула жавоб бера олмайди.

Тошкент ареали худудини текислик, тоголди ва тог зоналарига ажратиш мумкин. Воханинг бундай узига хос

June, 2022

931

географик урни, мазкур худуд табиий шароитларининг кулайлиги, воханинг табиий казилма бойликларга бойлиги кадимдан ушбу маконда инсонларнинг истикомат килиш, дехкончилик, чорвачилик ва бахоли-кудрат кончилик ишлари билан машгул булиб, уни секин-асталик билан ривожлантириш имконини берган хамда бу асослар улар томонидан жой номларини ифодалашларида хам уз аксини топган.

Тарихий манбаларда Чоч, Шош, Илок дея номланган Тошкент вохаси сув ресурларига бой, иклими муътадил, тупроги хосилдор булиб, мазкур заминда инсонларнинг яшаб мехнат килиши учун жуда кулай табиий шарт-шароитларга эга булган. У инсоният тарихининг ибтидосидаёк энг кадимги одамзот аждодларининг маконларидан бири булган. Бу холат унинг топонимик тизимида хам акс этган булиб, Тошкент вилояти топонимлари узига хослиги ва Узбекистоннинг бошка худудлари топонимларидан куп жихатлари билан фарк килиши билан ажралиб туради. Жумладан, воханинг топонимик манзарасига эътибор каратадиган булсак, топонимик тизимнинг барча тур доирасида узига хос калейдоскопик куриниш хосил килганлигини куришимиз мумкин булади.

Худудий жихатдан Тошкент вохаси жой номларининг тахлили шундан далолат берадики, мазкур ареалнинг географик атамаларида худуднинг физик жугрофияси, ландшафти, жойлашиш урни, хажми, шакли ва микдор хусусиятлари, хайвонот ва усимликлар олами билан боглик жихатлар билан бир каторда, бу заминда истикомат килган инсонларнинг этногенези, касб-хунари, диний эътикод билан боглик тушунчалари, жой номлари билан боглик фольклор унсурлари, ижтимоий, сиёсий ва замонавий муносабатларни ифодалайдиган, шунингдек, бошка лингвомаданий жихатларни кузатиш мумкин.

Тошкент вохаси топонимик тизимида этноойконимлар етакчи уринни эгаллайди. Чунки утмишда воха ахолисининг этник таркиби хилма-хил булган. Бу худудда асрлар давомида турли уруг, кабила, кавм, халкларга мансуб кишилар истикомат килганлар. Уларнинг купчилиги вакт утиши билан утроклашиб этник номларини унутиб юборганлар. Лекин этник гурухларнинг номи улар яшаган жойларда топоним сифатида сакланиб колган.

Мазкур ареалда этник номлар билан боглик жой номларига куйидаги мисолларни келтириш мумкин:

Аппак - к. Урта Чирчик тумани. ^озокларнинг алимули кабиласининг бир уруги аппац (оппок) деб аталади.

June, 2022

АрFинчи - (к. Юкори Чирчик тумани), узбек, козок ва бошка туркий халклар таркибига кирган кабила. Аргинчи - "аргин кабиласи вакили", "аргинлик"

АFанай - к., Кибрай тумани. Киргизларнинг саруу кабиласининг бир уруги аганай деб аталган.

Бургалик - к. Урта Чирчик тумани. Кучманчи узбеклар таркибида бурга деган уруг булган. Сарой кабиласининг бир уруги бургали сарой деб аталган.

Бука - ш., Бука тумани. Кадимги турк тилида, хозирги баъзи бир туркий халклар (козоклар, киргизлар) тилида бука "пахлавон" деган маънони англатади. Бука деган уруг хам булган, масалан, канглиларнинг бука-кангли уруги кайд килинган.

Дурет - к., Куйи Чирчик тумани. Козокларнинг кунгирот кабиласи таркибида дурет уруги бор.

Керовчи - к., Пискент тумани. Керовчи (кереучи) курама узбеклар таркибидаги уруглардан бири. Уруг вакиллари асосан Тошкент вохасида яшаган.

Кучак - к., Куйи Чирчик тумани, узбекларнинг сарой кабиласи таркибида кучак (кучактупа) уруги булган.

Кукмуйин - к., Урта Чирчик тумани. Кипчок узбекларининг бир уруги, киргизларнинг багиш кабиласининг бир уруги кукмуйун деб аталган.

Куксарой - к., Тошкент тумани. Сарой кабиласининг бир тармоги -куксарой.

Мамут - к., Юкори Чирчик, Урта Чирчик, Куйи Чирчик, Оккургон туманлари. Козокларнинг шаншкли кабиласининг бир бир уруги мамит (мамут) деб аталган.

Муратали - к., Пискент тумани. Киргизларнинг бугу, саруу кабилалари таркибида муратали уруги булган.

Мугол - к., Пискент тумани, узбеклар (юз кабиласи) ва киргизлар (ават кабиласи) таркибида мугол уруги кайд килинган.

Найман - к., Бекобод, Зангиота, Куйи Чирчик туманлари. Найман -узбеклар таркибига кирган кабила. Мугулча найма "саккиз" (уруг) деган суз. Кабила таркибидаги уруглардан бири сагизурув ("саккиз уруг") деб аталади.

Окковок - к., Кибрай тумани. Козокларнинг суван, киргизларнинг чекирсаяц кабилаларининг бир уруги оццовоц (аккабак) деб аталган. Цовоц (кобок) деган географик атама "тик киргок" маъносини

англатади.

June, 2022

Парчаюз - к., Бекобод тумани. Парчаюз - юз кабиласи таркибидаги уруг, "юз кабиласининг бир парчаси, булаги" демакдир. Бошка кабила, уруглар таркибида хам парча этноними учрайди.

Рамадон - к., Тошкент, Чиноз, Бука, Зангиота туманлари. Рамадон -кучманчи узбеклар таркибидаги уруглардан бири, козокларда хам рамадан уруги булган.

Сазбака (Сасбака) - к., Кибрай, Юкори Чирчик. Сазбаца деган козок уруги булган (соз - боткоклик). Сазбака ("боткоклик бакаси") уругнинг тотеми (мукаддас жонивори). Киргизлар таркибида сасбац уруги булган.

СаритамFали - к., Охангарон тумани [1. 122-126]. Шу уринда этнотопонимларда куп учрайдиган баъзи ранглар хусусида: маълумки, турли ранглар ва улар хакидаги тотемик, мифологик, диний, бадиий, фалсафий тушунчалар утмишда туркий халклар хаетида мухим урин тутган. Бу хакда К.Шониезов шундай езади: «Кадимги даврларда Олтой ва Жанубий Сибирда яшаган туркий кабилалар шимол, жануб, шарк, гарбни ранглар номи билан атаганлар. Кора ранг шимолни, кизил ранг жанубни, кук ранг шаркни, ок ранг гарбни, сарик ранг марказни билдирган. Маълум бир кабила иттифокида булган кишиларнинг томонларга караб жойлашиши одат тусига кириб, вакт утиши билан томонларнинг номлари (ранг номлари) этноним булиб колган» [2. 145146]. Демак, юкоридаги этнонимлар таркибида ранг билдирувчи сузлар утмишда уругнинг жойлашиш урни еки дуне томонларини аниклаш максадида кулланилган. Айни пайтда, мазкур компонентларни факат ранг-тусни билдирувчи сузлар дея олмаймиз, чунки уларнинг айримлари хусусият билдирувчи сузлардир [3. 83]. Масалан, сарик сузи - оксуяк, аслзода, бойлик, мол-мулк, дабдаба маъноларини хам ифодалаган холда тамгали уругига тегишли асилзодаликни еки бой бадавлатликни хам билдирган булиши мумкин. Кора сузи эса улкан, катта деган маъноларни билдириб, бу асосида юзага келган корабогиш, коратейит, корабуйин этнонимлари багиш, тейит, буйин уругларининг улкан, катта булаклари деганидир [4. 19-23]. З.Дусимовнинг таъкидлашича, кора сузи Хоразм шеваларида этноним ва топоним таркибида куплик маъносини англатади [5. 33].

Сартюз - к., Бекобод тумани, Сартюз (сартжузи) - юз кабиласининг уругларидан бири.

Телов (тилов) - к., Охангарон тумани, узбек-курамалар таркибидаги уруглардан бири.

June, 2022

Academic Research in Educational Sciences Volume 3 | Issue 6 | 2022 ISSN: 2181-1385_Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

Тейит - к., Юкори Чирчик тyмaни. Киргизларнинг mейиm кабиласи булган (тармоклари: бойтейит, коратейит, саритейит, yFритейит ва б.).

Тукбой - к., Бекобод, Куйи Чирчик тyмaнлaри. Юз кабиласининг yрyFлaридaн бири myцбой деб аталган.

Увок - к., Оxaнгaрон тyмaни. Увоц (парча, ушок) - этноним. Масалан, козокларда yвaк (увок) деган yрyF бор.

Унгут - к., Оxaнгaрон тумани. Узбеклар таркибида, козокларнинг бойули кабиласи таркибида y^ym (унгут) yрyFи кайд килинган. Асли унгутлар (yнгyтлaр) - илк yртa асрларда МyFyлистоннинг жанубида, Хитойнинг чегара кисмларида яшaгaн туркий халк. Кейинчалик мyFyллamиб, XIII асрда мyFyл кymинлaри таркибида Урта Осдага келиб, мaxaдлий халклар таркибига сингиб кетган.

Учбов - к., БУстонлик тумани. Туркманларнинг човдур кабиласи таркибида учбагли деган yрyF кайд килинган. Узбекларда бу yрyF учбов(ли) деб аталган. Кипчок узбекларида набила "бов" дейилган, "92 бовли узбек" ибораси шyндaн. Бустонлик туманида Бустонбов деган кишлок бор. Узбекистондаги ^opa6oF номли кишлоклар асли Цорабов булган.

Уювли - к., Бекобод тумани. Карапчи кабиласининг бир yрyFиуювли деб аталган.

Чалдар - к., Бустонлик тумани. КирFизлaр адигине кабиласининг бир yрyFи - чалдар (чоллар), козокларнинг сергели кабилалар yюmмaсигa кирган 12 кабиладан бири шалдар (чоллар) деб юритилган.

Чанок - к., Бекобод тумани. КУ^ирот кабиласи тортувли yрyFининг бир тaрмоFи - чаноц.

Чувалачи - к., Тошнит тумани, Тошнот maxри мaxaдлaси. Курама узбекларнинг тама кабиласига кирадиган ойтaмFaди yрyFининг бир тaрмоFи чувалачи (чубаланчи) деб аталган.

Чувуллок - к., Бука тумани; Чувулдок - к., Оxaнгaрон, - Урта Чирчик туманлари. Найманлар, ку^иротлар ва бошка кабилалар таркибида чувуллоц (чувулдоц) yрyFи кайд килинган. Чувулдоц - yрyF вакилларининг лакаби: "кий-чув кутариб, тартибсиз чyFyрлaйдигaн yрyF" дегани.

Юзурук - к., Паркент тумани. Юз уруг - "юз кабиласининг бир yрyFи". Юкориюз, Пасткиюз - к., Кибрай тумани. Юз ~ кабила номи. Юз кабиласи вакиллари яшайдиган бир неча кишлок булса, бу кишлоклар бир-бирларидан юцори, yрma, па^ки ëra кamma, yрma, кичик ëйинки эски ^yxHa), янги каби сифатлар билан фаркланади [1. 127-130]. Хрзирги узбек адабий тилида суз ясашда, жумладан,

June, 2022

935

этнотопонимларни ясашда кенг ва фаол кулланиладиган усуллардан бири композиция усулидир. Кузатишлар шуни курсатадики, кушма сузлар тарихан суз бирикмаларидан усиб чиккан. Тил тараккиети жараенида суз бирикмаси кисмларининг маъно ва грамматик жихатдан яхлитлик касб этиб, кисмлар орасидаги синтактик муносабатнинг йуколиши натижасида синтактик бирликдан лугавий бирликка айланади - кушма суз юзага келади [6. 76].

Профессор С. П. Толстов: "Мамлакатларнинг кадимий номлари аксар холда этник (халк, кабила) исмлар билан боглик, бу исмлар эса афсоналардан олинган" [7. 88], - дея бежизга таърифламаган. Хдкикатан хам, этнотопонимлар уз семантик корпусида кабила ва элатлар кучиши ва утроклашиши, миграциялар йуналиши хамда кабилаларнинг этниклараро алокалари хакидаги кимматли тарихий-этногенетик ахборотларни саклаши билан алохида лингвомаданий характерга эга.

ХУЛОСА

Маълумки, этнотопонимлар узбек тилидаги номлар тизимининг энг кадимий катламларидан бири хисобланади. В.А.Никонов этнотопонимларнинг пайдо булиши хусусида шундай фикр юритган эди: «Асосида этноним ётувчи топонимлар, агар улар уша худудда яшамайдиган кишилар томонидан берилмаса, этник келиб чикишида умумийлик булган бир халк яшовчи жойларда юзага келиши мумкин эмас. Одатда, этнонимлар ахолининг этник мансублигини фарк этувчи белги вазифасини бажарадиган жойларда этнотопонимга айланади» [8. 13]. Бундан англаш мумкинки, факат бир уругга мансуб кишилар яшайдиган жойда хеч качон этнотопоним вужудга келмайди. Купинча, кабилалар ёнма-ён яшайдиган чегара худудларда ахоли таркибининг энг куп ёки энг кам кисмини ташкил этган уруглар номи куп холда топонимга айланади. Буни Тошкент вилояти худудидаги этнотопонимик характер касб этган айрим жой номларининг пайдо булиш тарихи ва этимологиясида хам куришимиз мумкин.

Вакт утиши билан жой номлари турли узгаришларга учраши ва янги-янги топонимлар вужудга келиши мумкин. Истсно тарикасида айтиш мумкинки, баъзи холларда жойнинг номланиши учун асос булган оним уша жойнинг энг мухим булган узига хос кайсидир хусусиятларини англатмаслиги хам мумкин ёки барча жойлар учун умумий булган хусусият муайян жойнинг номи була олмаслиги мумкин, аксинча, уша жойда яшовчи биргина уруг

вакили оркали этнос номи жой номига утиши мумкин.

June, 2022

Бундай холат топонимларга хос булган негативлик принципи деб аталади.

Бундан ташкари, бу жойларда ном билан боглик этимологияларда тадкик килинаётган номларни этнотопоним эмас, бошка асоссиз нарсалар билан богланган вариантлилик асосидаги халкона (илмий-мантикий асосга эга булмаган, тукима) этимологиялар юзага келган. Х,ар кандай этнонимнинг уз маъноси, келиб чикиши хакидаги этимологияси бор. Баъзи бир этнонимлар кадимий суз булганидан, ёзма манбаларда бу хакда маълумот топилмаслиги, ёинки колдирилган маълумот хам етарли илмий асосга эга булмаганлиги сабабли жой номининг маъносини тушуниш ва изохлаш мушкул. Одатда, кабилалар, йирик уругларнинг номлари кадимий булади.

REFERENCES

1. Qorayev S. Toponimika. T.: "O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti", 2006. - 318 b.

2. Шониёзов К. Канг давлати ва кангликлар. -Т.: Фан, 1990.

3. Дониёров Х. Узбек халкининг шажара ва шевалари. -Т., 1968.

4. Саидхонов М., Эргашев А. Жой номлари - тарихимизнинг бир парчаси // Водийнома. - 2016. -№ 1.

5. Дусимов З. Шимолий Хоразм топонимлари: филол.фанлари номзоди... дис. -Т., 1970.

6. Х,ожиев А. Узбек тили суз ясалиш тизими. - Т.: Укитувчи, 2007.

7. Толстов С.П. Кадимги Хоразм маданиятини излаб, - Т.: Фан, 1964. - 154 б.

8. Нафасов Т. Узбек уруг ва кабилаларининг номланишида тамганинг роли. // Узбек тили ва адабиёти.- 2006.- № 2.

June, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.