Научная статья на тему 'XIX асрда Ўрта Осиёга ташриф буюрган хориж сайёҳларининг асарларидаги топонимлар аҳоли этноижтимоий таркибини ўрганишда манба сифатида'

XIX асрда Ўрта Осиёга ташриф буюрган хориж сайёҳларининг асарларидаги топонимлар аҳоли этноижтимоий таркибини ўрганишда манба сифатида Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
78
23
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Востоковедение
Область наук
Ключевые слова
сафарнома / ижтимоий стратификация / хўжа / саййид / эшон / қаландарлар / дарвешлар / мурид. / Путешествие / социальная стратификация / ходжа / сайид / эшон / каландар / дервиш / мюрид.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Бехзоджон Зокиров

Мазкур мақолада XIX асрда Ўрта Осиёга ташриф буюрган рус ва хориж сайёҳлари ҳамда давлатларнинг расмий вакиллари сафар хотиралари асосида яратилган “сафарномалар”да учрайдиган отопонимларнинг Бухоро амирлиги, Хива ва Қўқон хонликлари аҳолиси этноижтимоий таркибини ўрганишдаги ўрни таҳлил қилинган. Бизга маълумки, этнотопонимлар жой номларининг махсус тури сифатида, маълум ҳудуднинг аҳолиси таркиби ҳамда улар билан боғлиқ ижтимой-иқтисодий жараёнлар, шунингдек, анъана ва қадриятларни ўзида намоён қилади. Этнотопонимларни маълум манбалар асосида манбашунослик ҳамда тарихшунослик аспектида кўриб чиқиш тарихий топонимиянинг долзарб масалалиридан бири ҳисобланади. Шунингдек, тарихий жой номларини турли манбалар қиёсий таҳлил қилиш, тегишли ҳудуд аҳолиснинг этник таркиби, демографик жараёнлари ва уларга таъсир қилган омилларни кўрсатиб беради. Шу нуқтайи назардан, ушбу мақолада тадқиқ этилаётган илмий муаммо Ўрта Осиё хонликлари аҳолисининг этноижтимоий таркиби ва табақаларини минтақага оид хорижий манбалар орқали тадқиқ этиш, маҳаллий манбаларда қайд этилмаган айрим ноақниқ бўшлиқларни тўлдиришга хизмат қилади. Тадқиқотнинг асосий мақсади, кўрсатилган даврдаги сафарномалардаги жой номларининг Бухоро амирлиги, Хива ва Қўқон хонликлари аҳолисининг этноижтимоий таркибини ўрганишдаги манбавий аҳамиятини эътироф этиш, уларнинг жамиятдаги нуфузини, ҳудудий идентиклиги ҳамда ижтимоий-иқтисодий ҳаётдаги ўрнини аниқлашдан иборат. Шунингдек, этнотопонимларнинг кўп қиррали тарихий манба эканлигини ҳисобга олган ҳолда, уларнинг жамиятдаги ижтимоий-стратификацион ҳолатни ҳам кўрсата олишни илмий жиҳатдан асослаш ҳам назарда тутилган. Мақолада тарихий тадқиқотларда қўлланиладиган тизимли таҳлил, даврлаштириш, муаммовий-хронологик, шунингдек, топонимик тадқиқотларда қўлланиладиган, жой номларини топонимик қатламлаштириш, генетик анализ каби тадқиқот усуллардан фойдаланилди. Тадқиқот натижасида сафарномаларнинг умумий манба сифатидаги ўрни ва улардаги этнотопонимларнинг Ўрта Осиёдаги аҳолининг этноижтимоий таркибини кўрсатишда қўшимча манба эканлиги аниқланди. Аҳолининг этноиштимоий таркиби билан боғлиқ жой номлари тасниф қилиниб, уларнинг пайдо бўлишининг ўзига хос жиҳатлари ҳамда уларнинг хонлик ижтимоий-иқтисодий ҳам этник тарихини ўрганишдаги назарий-амалий жиҳатлари таҳлил қилинди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Топонимы в трудах иностранных туристов, посетивших Среднюю Азию в XIX веке, как источник для изучения этносоциальной структуры населения

В статье анализируется роль автопонимов в изучении этносоциального состава населения Бухарского эмирата, Хивинского и Кокандского ханств, которые встречаются в «путеводителях», созданных на основе путевых воспоминаний российских и иностранных туристов. и официальные лица, посещавшие Среднюю Азию в XIX в. Мы знаем, что этнотопонимы как особый вид топонимов отражают состав населения той или иной местности и связанные с ними социально-экономические процессы, а также традиции и ценности. Рассмотрение этнотопонимов с точки зрения источниковедения и историографии на основе известных источников является одним из важнейших вопросов исторической топонимии. Также проводится сравнительный анализ названий исторических мест из разных источников, этнического состава населения соответствующей местности, демографических процессов и факторов, повлиявших на них. С этой точки зрения изучаемая в данной статье научная проблема служит изучению этносоциальной структуры и слоев населения среднеазиатских ханств по зарубежным источникам в регионе, восполнению некоторых смутных пробелов, не упоминаемых в местных источниках. Основной целью исследования является признание исходного значения топонимов в изучении этносоциального состава населения Бухарского эмирата, Хивинского и Кокандского ханств, определение их престижа в обществе, территориальной идентичности и места в социальном плане. -хозяйственная жизнь. Учитывая тот факт, что этнотопонимы представляют собой многогранный исторический источник, она также призвана дать научное обоснование их способности отражать социально-стратификацию общества. В статье использованы такие методы исследования, как систематический анализ, хронологический, проблемно-хронологический, а также топонимическая стратификация, топонимическая стратификация топонимов, генетический анализ, используемые в исторических исследованиях. В ходе исследования установлено, что роль путевых заметок как общего источника и этнотопонимов в них являются дополнительным источником в отражении этносоциального состава населения Средней Азии. Были классифицированы топонимы, связанные с этносоциальной структурой населения, проанализированы особенности их происхождения и теоретические и практические аспекты их изучения в социально-экономической и этнической истории ханства.

Текст научной работы на тему «XIX асрда Ўрта Осиёга ташриф буюрган хориж сайёҳларининг асарларидаги топонимлар аҳоли этноижтимоий таркибини ўрганишда манба сифатида»

SHARQSHUNOSLIK / ВОСТОКОВЕДЕНИЕ / ORIENTAL STUDIES 2022, № 2 -

ЗОКИРОВ БЕХЗОДЖОН

таянч докторанти, ТДШУ

XIX асрда Урта Осиёга ташриф буюрган хориж сайё^ларининг асарларидаги топонимлар а^оли этноижтимоий таркибини урганишда

манба сифатида

https://doi.org/10.37547/os/vol-01issue-02-15

Аннотация. Мазкур мацолада XIX асрда Урта Осиёга ташриф буюрган рус ва хориж сайёулари уамда давлатларнинг расмий вакиллари сафар хотиралари асосида яратилган "сафарномалар"да учрайдиган отопонимларнинг Бухоро амирлиги, Хива ва Куцон хонликлари ауолиси этноижтимоий таркибини урганишдаги урни таулил цилинган. Бизга маълумки, этнотопонимлар жой номларининг махсус тури сифатида, маълум уудуднинг ауолиси таркиби уамда улар билан боглиц ижтимой-ицтисодий жараёнлар, шунингдек, анъана ва цадриятларни узида намоён цилади.

Этнотопонимларни маълум манбалар асосида манбашунослик уамда тарихшунослик аспектида куриб чициш тарихий топонимиянинг долзарб масалалиридан бири уисобланади. Шунингдек, тарихий жой номларини турли манбалар циёсий таулил цилиш, тегишли уудуд ауолиснинг этник таркиби, демографик жараёнлари ва уларга таъсир цилган омилларни курсатиб беради. Шу нуцтайи назардан, ушбу мацолада тадциц этилаётган илмий муаммо Урта Осиё хонликлари ауолисининг этноижтимоий таркиби ва табацаларини минтацага оид хорижий манбалар орцали тадциц этиш, мауаллий манбаларда цайд этилмаган айрим ноацниц бушлицларни тулдиришга хизмат цилади.

Тадцицотнинг асосий мацсади, курсатилган даврдаги сафарномалардаги жой номларининг Бухоро амирлиги, Хива ва Куцон хонликлари ауолисининг этноижтимоий таркибини урганишдаги манбавий ауамиятини эътироф этиш, уларнинг жамиятдаги нуфузини, уудудий идентиклиги уамда ижтимоий-ицтисодий уаётдаги урнини аницлашдан иборат. Шунингдек, этнотопонимларнинг куп циррали тарихий манба эканлигини уисобга олган уолда, уларнинг жамиятдаги ижтимоий-стратификацион уолатни уам курсата олишни илмий жиуатдан асослаш уам назарда тутилган.

Мацолада тарихий тадцицотларда цулланиладиган тизимли таулил, даврлаштириш, муаммовий-хронологик, шунингдек, топонимик тадцицотларда цулланиладиган, жой номларини топонимик цатламлаштириш, генетик анализ каби тадцицот усуллардан фойдаланилди.

Тадцицот натижасида сафарномаларнинг умумий манба сифатидаги урни ва улардаги этнотопонимларнинг Урта Осиёдаги ауолининг этноижтимоий таркибини курсатишда цушимча манба эканлиги аницланди. Ауолининг этноиштимоий таркиби билан боглиц жой номлари тасниф цилиниб, уларнинг пайдо булишининг узига хос жиуатлари уамда уларнинг хонлик ижтимоий-ицтисодий уам этник тарихини урганишдаги назарий-амалий жиуатлари таулил цилинди.

Таянч суз ва иборалар: сафарнома, ижтимоий стратификация, хужа, саййид, эшон, цаландарлар, дарвешлар, мурид.

Аннотация. В статье анализируется роль автопонимов в изучении этносоциального состава населения Бухарского эмирата, Хивинского и Кокандского ханств, которые встречаются в «путеводителях», созданных на основе путевых воспоминаний российских и иностранных туристов. и официальные лица, посещавшие Среднюю Азию в XIX в. Мы знаем, что этнотопонимы как особый вид топонимов отражают состав населения той или иной местности и связанные с ними социально-экономические процессы, а также традиции и ценности.

Рассмотрение этнотопонимов с точки зрения источниковедения и историографии на основе известных источников является одним из важнейших вопросов исторической топонимии. Также проводится сравнительный анализ названий исторических мест из разных источников, этнического состава населения соответствующей местности, демографических процессов и факторов, повлиявших на них. С этой точки зрения изучаемая в данной статье научная проблема служит изучению этносоциальной структуры и слоев населения среднеазиатских ханств по зарубежным источникам в регионе, восполнению некоторых смутных пробелов, не упоминаемых в местных источниках.

Основной целью исследования является признание исходного значения топонимов в изучении этносоциального состава населения Бухарского эмирата, Хивинского и Кокандского ханств, определение их престижа в обществе, территориальной идентичности и места в социальном плане. -хозяйственная жизнь. Учитывая тот факт, что этнотопонимы представляют собой многогранный исторический источник, она также призвана дать научное обоснование их способности отражать социально-стратификацию общества.

99

SHARQSHUNOSLIK / ВОСТОКОВЕДЕНИЕ / ORIENTAL STUDIES 2022, № 2 -

В статье использованы такие методы исследования, как систематический анализ, хронологический, проблемно-хронологический, а также топонимическая стратификация, топонимическая стратификация топонимов, генетический анализ, используемые в исторических исследованиях.

В ходе исследования установлено, что роль путевых заметок как общего источника и этнотопонимов в них являются дополнительным источником в отражении этносоциального состава населения Средней Азии. Были классифицированы топонимы, связанные с этносоциальной структурой населения, проанализированы особенности их происхождения и теоретические и практические аспекты их изучения в социально-экономической и этнической истории ханства.

Опорные слова и выражения: Путешествие, социальная стратификация, ходжа, сайид, эшон, каландар, дервиш, мюрид.

Abstract. The state analyzes the role of autonyms in the study of the ethno-social composition of the population of the Emirate ofBukhara, the Khiva and Kokand khanates, which are found in the "guides " created on the basis of the travel memories of the Tursi Yussi. and officials who visited Central Asia in the 19th century. We know that ethnotoponyms, as a special type of toponyms, reflect the composition of the population of a particular area and the socio-economic processes associated with them, as well as traditions and values.

Consideration of ethnotoponyms from the point of view of source studies and historiography on the basis of well-known sources is one of the most important issues of historical toponymy. A comparative analysis of the names of historical places from different sources, the ethnic composition of the population of the corresponding area, demographic processes and factors that influenced them is also carried out. From this point of view, the scientific problem studied in this article serves to study the ethno-social structure and strata of the population of the Central Asian khanates according to foreign sources in the region, to fill in some vague gaps not mentioned in local sources.

The main purpose of the study is to recognize the initial value of toponyms in the study of the ethno-social composition of the population of the Emirate of Bukhara, the Khiva and Kokand khanates, to determine their prestige in society, territorial identity and place in social terms. - business life. Given the fact that ethnotoponyms are a multifaceted historical source, it is also intended to provide a scientific justification for their ability to reflect the social stratification of society.

The article uses such research methods as systematic analysis, chronological, problem-chronological, as well as toponymic stratification, toponymic stratification of toponyms, genetic analysis used in historical research.

The study found that the role of travel notes as a common source and ethnotoponyms in them are an additional source in reflecting the ethno-social composition of the population of Central Asia. The toponyms associated with the ethno-social structure of the population were classified, the features of their origin and the theoretical and practical aspects of their study in the socio-economic and ethnic history of the khanate were analyzed.

Keywords and expressions: Travel diary, social stratification, khoja, sayyid, eshon, qalandar, dervish, murid.

Кириш. Бизга маълумки, жамиятдаги шахслар узларининг ижтимоий келиб чикиши, машгулоти ва узи яшаётган худуддаги обру-эътибори хамда нуфузига кура маълум ижтимоий табакаларга булинади. Айни пайтда жамиятдаги табакалар ижтимоий-иктисодий жараёнларнинг асосий харакатлантирувчи кучи булиб, жамиятнинг ривожланиши ва таназзули улар уртасидаги муносабатларга богликдир. XIX аср Урта Осиёдаги Бухоро, Хива хамда ^укон хонликларида хам ахолининг турли ижтимоий катламлари мавжуд булиб, манбаларда уларнинг келиб чикиши, жамиятдаги мавкейи ва уларнинг хукук имтиёзлари хакида куплаб маълумотлар келтирилган. Хусусан, ушбу даврга оид манбаларга назар ташлайдиган булсак, минтакадаги иштимоий холатни курсатувчи узига хос белгилардан бири тарихий топонимлар булиб, улар оркали ёзма маълумотларда сакланиб колмаган ахолининг этноиштимоий стратификациясига оид куплаб маълумотларни олишимиз мумкин. Биз куйида минтакага ташриф буюрган рус ва хориж сайёларининг асарларидаги ахолининг этноижтимоий холати билан боглик айрим жой номларини тахлил киламиз.

Тадкикот объекти ва методлари. Маколада XIX асрда Урта Осиёга ташриф буюрган рус ва хориж сайёхларининг сафар хотиралари, кундаликлари ва улар юзасидан нашр

SHARQSHUNOSLIK / ВОСТОКОВЕДЕНИЕ / ORIENTAL STUDIES 2022, № 2 -

килинган асарлар умумий ном билан "сафарномалар" деб олиниб, улардаги ижтимоий стратификацион холатни курсатувчи жой номлари тадкикот объекти сифатида танлаб олинди. Ушбу жой номларининг минтака ижтимоий таркбини урганишдаги ахамиятини курсатишда тарихий тадкикотларда кулланиладиган тарихий-хронологик ва киёсий тахлил хамда тизимли ёндашув, шунингдек, топонимик тадкикотларда топонимик катламлаштириш каби усулларидан фойдаланилди.

Мух,окама ва натижалар. XIX аср Бухоро амирлиги, Хива хамда ^укон хонликларидаги ахолини этноижтимоий таркибида узаро ухшаш ва фаркли жихатлар мавжуд булиб, уларни шаклланиши асосан ахолининг келиб чикиши, мулкий муносабатлари, шугулланаётган машгулотларига боглик хисобланган. Ушбу йуналишдаги тадкикотлар минтака ахолиси ижтимоий хукук ва мажбуриятларга кура, шартли равишда умумий "сипохий", "уламо", "раият" каби табакаларга булинганганлигини курсатади[Махкамова, 236.; Нормуродова, 218.]. Бунда ахоли таркибини оксуяклар (саййид, хужа, эшонлар); уругдорлар (уз уругига эга узбеклар); шогирпеша (тожик, форслар) ва муллалар (укимишли кишилар) каби умумэътироф этилган - хукукий омилни эътиборга олиш асосида булиш кабул килиган. Ушбу таркиблар узининг нуфузи ва амалидан фойдаланган холда хонликлардаги куплаб имтиёзлар, масалан, молк-мулк, ер, яшаш жойининг яхши шароитда булишига эриша олган. Бу жихатлар жой номларида хам акс этиб, асосан шахар худудларида юкори табака ва аслзодалар хисобланган хужа, саййид, эшонлар билан боглик жой номлари купрок учрайди. Хусусан, Бухоро амирлигига ташриф буюрган сайёхларининг сафарномаларида шахарда куплаб "хужа" номи билан боглик этнотопонимлар кайд этилган [Мейендорф, 1975; Демезон, 1983; Хаников, 1851]. Бу каби топонимлар турли хил тарихий объектларни номлаб келиб, улар карвонсаройларнинг; Хужа жуйбор, Саройи Исмоил Хожа, Хужа; кабристонларнинг: Хужа табанд, Хужа Нуробод, Хужа Булгар, Хужа Турки жанди, Эшон Хужа Худайдод, Хазрати Эшан Домла, Хазрати Эшон Хабибулла, Хужаасп гардан; ховузларнинг: Подшохужа %овузи, Хужа Булгар %овузи, Хужа Зайниддин %овузи, Хужа Калон %овузи, Хужатобон %овузи, Биби Халифа %овузи номлари сифатида топонимик истеъмолда булган. Шунингдек, XIX асрнинг 60-80 йилларида Бухоро амирлигига ташриф буюрган рус сайёхлари ва Чор Россиясининг харбий маъмурлари томонидан улкани тадкик этиш давомида хужа, саййид эшон каби сузлардан шаклланган куплаб этнотопонимлар, нафакат, йирик шахарлардаги объектлар номида, балки, кичикрок кишлоклар номида хам учрашини мумкинлиги кайд этилди. Жумладан, А.П.Хорошхиннинг сафарномасида Зарафшон округининг Каттакургон булимида Ёдгорхужа, Муминхужа, Хужацургон, Муллахужа, Буронжужа, Каландархужа, Турсунжужа, Таваккалхужа, Хужа карсан, Хужа латиф каби "хужа" номи билан боглик хамда Эшонли, Эшонбоши, Эшонмозори каби "эшон" номи билан боглик этнотопонимлар, яъни кишлок номлари кайд этилган[Хорошхин, 242-254]. Умуман олганда, "Хужа" сузи аслида форсча "катта бошлик" маъносини билдирса-да, турли даврларда узига хос маъноларни англатиб, асосан келиб чикиши араблар хамда ислом динига богланади. Лекин, хужалар авлоди арабларнинг айнан кайси этник бирлиги ёки кавмидан эканлиги масаласида хозиргача якдил фикр ва тугал илмий хулоса мавжуд эмас. Айрим тадкикотчилар, уларни тугридан-тугри араб кавмлари билан богласа, бошкаларининг фикрича, хужалар Урта Осиёни босиб олган араб лашкарбошиларининг авлодларидир; яна бир караш хам борки, унга кура хужалар араб халифалигидаги турт халифадан бири ёки бевосита пайгамбар авлодлари хисобланади[3агряжиский;153]. А.А.Семёновнинг тадкикотлари учинчи карашни, куллаб кувватлайди. Хусусан, олим термизлик саййидларни тадкик этар экан, унга кура саййидлар хужаларнинг юкори нуфузга эга вакиллари булиб, улар тугридан-тугри пайгамбар авлодлари саналади[Семенов; 20].

Манбаларнинг тахлили шуни курсатадики, турли даврларда хужа, саййид ва эшонларнинг иштимоий мавкейи хар хил динамикага эга булиб, бу жамиятдаги диннинг урни билан богликдир. Шаркшунос олим Н.Хаников Бухоро амирлиги давлат бошкарувида, насабли табакага мансуб хужаларнинг икки йирик хонадони - Хужа Саййид Ота ва Хужа

101

SHARQSHUNOSLIK / ВОСТОКОВЕДЕНИЕ / ORIENTAL STUDIES 2022, № 2 -

Ислом Жуйборий нуфуз жихатдан колганлардан устунлигига диктат каратади[Хаников, 182]. Айни пайтда хонликлар даврида пайтда жамиятда уларга берилган имтиёзларнинг куплиги учун хужалардан эканлигини даво килувчилар купайиб кетади. Бунинг натижасида уларни уз шажараси насабномасига эга булиши шартлиги уларнинг нуфузини янада ортишига сабаб булди. Мансабдор саййидлар насабига мувофик "сиёдатпанох" (саййидлар шанининг химоячиси), хужалар эса "исолатпанох" (олий насаб химоячиси") унвонлари билан юритилган[Нормуродова; 72]. Шунингдек, Жанубий Сурхон вохасининг этник таркибини урганган Н.Н.Турсуновнинг фикрича, худуддаги ахоли хужаларни икки гурухга: мурид овлайдиган хужалар ва мурид овламайдиган хужаларга булишган[Турсунов; 29]. Айни пайтда мурид овлайдиган хужаларни "эшонлар" деб хам аташган булиб, Х.Вамберининг фикрича, эшонлар-мусулмон жамоасининг бошлиги, мураббийси сифатида суфийлик оламида диний рахнамолар хисобланишган[Вамбери;87]. Ушбу ахоли гурухлари халкнинг ичида узига хос обру ва эътиборга эга булиб, куплаб ижтимоий-иктисодий имтиёзларга эга эди. Айникса, махаллий ахоли орасида кимки бирор эшоннинг муриди булмаса, демак, у мусулмон эмас, деган узига хос тушунчанинг мавжудлиги амирлик худудида уларнинг узига хос уринга эга булганлигидан далолат беради. Кейинчалик хужа ва эшон сузларининг ижтимой-сиёсий маъноси унутилгач, улар этник атама ва маълум кишилар гурухларининг умумий номига нисбатан ишлатила бошланди ёки жой номларида сакланиб колди.

Урта Осиё хонликларида урта ва куйи табакага мансуб бошка ахоли гурухлари мавжуд булиб, улар нуфузи жихатидан хужа, саййид ва эшонлардан нисбатан куйи уринда турганлигини уларнинг яшаш жойи, улар эгалик килган ижтимоий-тарихий объектлар оркали билиб олиш мумкин. Хусусан, Зарафшон водийсини урганган И.Вирский ва Н.Ситянковскийларнинг тадкикотларида Каландар, Каландархужа, Беклар, Бойлар, Работи Fозиён, Дарвишан каби жой номалари кайд этилан булиб, улар турли туман кишлокларни номлаб келган[Вирский, 1876; Ситянковскийб 1900]. Шунингдек, XIX асрнинг 80 йилларида Урта Осиёга ташриф буюрган америкалик сайёх Ю.Скайлер Самаканддаги Мулла дарвозаси якинида Каландархона номли бир неча масжид ва катор хужралардан иборат махаллада булганлиги кундаликларида кайд этиб утади^^иу1ег, 257]. Унинг кушимча килишича, ушбу махаллада асосан шахарларда тиламчилик килиш рухсат берилган, лекин ибодат килиш ман этилган бир неча дарвеш жамоалари ва каландарлар истикомат килган. Х,.Вамберининг кайд этишича, Хивадан 2 мил узокликда хам Каландархона номли кишлок учрайди[Vambery, 146]. Шунингдек, муллифнинг кушимча килишича, Хивадаги Каландархона кишлоги худди ^укондаги ушбу номдаги кишлок билан деярли ухшаш булиб, хар иккаласи нисбатан кичикрок булган дарвешлар жамоаси истикомат киладиган ахоли маскани эди. Шунингдек, Г.Лансдейл ^укон хонлигига сафари чогида, Маргилонда ^уконга кайтишда йулда Девона кишлогидан утганлиги хакида ёзади. Унинг айтишича, ушбу кишлок бир неча хароба кулбалардан иборат булиб, унинг номланиши бу ерда истикомат киладиган дарвеш ва девоналарга мосдир[Lansdell, 269].

XIX асрда Урта Осиёга ташриф буюрган рус ва хориж муаллифларининг асарларидаги жой номларининг умумий катламида ахолининг ижтимоий холатини курсатувчи жой номлари маълум тарихий жараён натижасида хам пайдо булиши мумкинлиги диккатга сазовордир. Хусусан, Г.И.Данилевскийнинг кайд этишича, Хивадан Х,азораспга кетиш йулида, Хивадан 22 верст узокликда Биветенъ (Беватан) кишлоги жойлашган[Данилевский, 115]. Бизга маълумки, беватан - Хива хонлигидаги давлат ерларини ижара олиб дехкончилик килувчи катлам булиб, улар хонликнинг турли ерларида яшаганлар. XIX аср давомида Хива хонлари томонидан куплаб беватанларга Шохмурод ва Хонобод канали буйларидан ерлар ажратилганлиги натижасида, уларнинг хонлик буйлаб катта-кичик кишлоклари вужудга келади. Хивадаги каровсиз ерларни узлаштиришда ушбу ахоли катламидан фойдаланиш натижасида, узлаштирилган худудларда уларнинг номи билан боглик жой номларининг пайдо булиши айнан маълум бир даврдаги тарихий жарёнга боглик равишда пайдо булган.

102

SHARQSHUNOSLIK / ВОСТОКОВЕДЕНИЕ / ORIENTAL STUDIES 2022, № 2 -

Хулоса ва гипотезалар.

Хулоса урнида шуни айтиш керакки, сафарномаларда келтирилган бу каби жой номлари гарчи соф этнотопоним булмасада, маълум бир худуддаги ахолининг умумий ижтимоий холатини курсатганлиги учун нисбий этнотопоним сифатида кабул килинади. Бу каби жой номлар хонлик шахарларидаги куплаб ахоли масканларини номлаб келиб, улар худуднинг ижтимоий-тарихий топографияси, давлатнинг ижтимоий-иктисодий хаётидаги тутган урни хамда нуфузини хам маълум маънода ифодалайди. Ахолининг иштимоий макейига дахлдор этнотопонимларда бой бадавлат, хукмрон табака ва жамиятнинг нуфузли катламига дахлдор одамлар гурухининг номи асосида пайдо булган Саййидлар, Хужалар, Беклар каби этнотопонимлар асосан узлари томонидан, куйи табакага мансуб этник бирликлар номлари асосида пайдо булган Каландарлар, Беватан, Дарвишан каби жой номлари эса юкори табака вакиллари томонидан берилиб, жамиятдан алохидалаш, менсимаслик каби маъноларни унсурларни ифодалаган. Шунингдек, Беватан, Чорикор, Жармши каби жой номлари хам ахолининг ижтимоий холатига ишора килиб, улар маълум тарихий даврдаги ижтимоий-сиёсий жараёнлар натижасида вужудга келган.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Мейендорф Е.К. Путешествие из Оренбурга в Бухару. - М.: Наука, 1975. -С. 183.

2. Записки о Бухарском ханстве (Отчеты П. И. Демезона и И. В. Виткевича). - М.: Наука, 1983. - С. 154.

3. Махкамова Н.Р. Социальная структура общества на территории Узбекистана: традиции и трансформации (конец XIX в. - 30 -е годы XX в.). -Ташкент: Aloqachi, 2009. -С. 236

4. Махкамова Н.Р. Социальная структура общества на территории Узбекистана: традиции и трансформации (конец XIX в. - 30 -е годы XX в.). -Ташкент: Aloqachi, 2009. -С. 236

5. Хорошхин А.П. Сборникъ статей касающихся до Туркестанского края. -Спб., 1876. -С.533.

6. Хаников Н.В. Описание Бухарскаго ханства. - СПб., 1843. - С. 286.

7. Загряжиский Г.Юридические обычаи киргиз, о различных родах состоянийи о правах, ими присвоенных//Материалы для статистики Туркестанскаго края. Вып. 4. -Спб., 1876. -С.153

8. Семенов А.А. Происхождения Термезских сейидов и их древняя усипальница "Султан Садат.//ПТКЛА. Т. XVIII. -Москва, 1914. -С. 342.

9. Турсунов Н.Н. Жанубий Сурхон вохаси ахолисининг этник хусусиятлари. тар. фан. ном. дисс... -Тошкент, 2007. -С. 202.

10. Vambery A. Travels in Central Asia. -London, 1864. -P. 443.

11. Bирский И. Статическая сведения о Зерафшанскомъ округ: этнографический, сельско-хозяйственний и общесословный составъ населения округа за 1872 годъ.//Турк сборник. Том 123. -СпБ, 1876. -С. 333-434.;

12. Ситянковский Н.Ф. Заметки о Бухарской части долины Зерафшана//Известия Туркестанскаго отдела ИРГО. Томъ I, выпускъ II. -Ташкент: Типо-литография Бр. Порцевыхъ, 1900. -С. 121-314.

13. Eugene Schuyler. Turkistan notes of journey in Russian Turkistan, Khokand, Bukhara, and Khuldja. New York, 1876. -P. 411.

14. Henry Lansdell. Russian Central Asia (including Kuldja, Bokhara, Khiva and Merv). Vol. 1. -London. 1885. -P. 687.

15. Данилевский И. Описание Хивинскаго ханства. -Санкт-Петербургъ, 1851. -С. 94.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.