Научная статья на тему 'WОRK-ОUТ СПОРТИДА СТАТИК МАШҚЛАРИНИ (АДАПТИВ МОСЛАМА) ЁРДАМИДА ЎРГАТИШ УСУЛЛАРИ'

WОRK-ОUТ СПОРТИДА СТАТИК МАШҚЛАРИНИ (АДАПТИВ МОСЛАМА) ЁРДАМИДА ЎРГАТИШ УСУЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
38
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
СПОРТ ГИМНАСТИКАСИ / КЎЧА СПОРТИ / ТАКОМИЛЛАШТИРИШ / ЎқИТИШ МЕТОДИКАСИ / ЎқУВ ВОСИТАЛАРИ / ТАЙЁРГАРЛИКНИ БОШқАРИШ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Эштаев С.А., Мусаев Б.Б., Сулейманов М.Э.

Мазкур мақолада work outда (кўча спорти) машқлар бажариш техникасини яхшилаш, статик машқларни ўргатиш жараёнини бошқариш учун ноанъанавий техник воситалар ёрдамида адаптив мосламалар ва усуллардан фойдаланиш масалалари кўриб чиқилган.В статье рассматривается использование нетрадиционных технических средств, вспомогательных адаптивных устройств и методов для совершенствования уличных видов спорта work out, для управления процессом обучения статическим упражнениям.The article deals with the issues related to the peculiarities of the use of non traditional technical means, auxiliary simulators and methods of managing the process of teaching gymnastic exercises to gymnasts of the group of sports perfection.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «WОRK-ОUТ СПОРТИДА СТАТИК МАШҚЛАРИНИ (АДАПТИВ МОСЛАМА) ЁРДАМИДА ЎРГАТИШ УСУЛЛАРИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент С.А. ЭШТАЕВ1

Педагогика фанлари номзоди доцент

Б.Б. МУСАЕВ1

Укитувчи

МЭ. СУЛЕЙМАНОВ1

'Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университета Чирчик шадри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

eshtaev84@mail.ru

Аннотация

WORK-OUT СПОРТИДА СТАТИК МАШЦААР (МОСААМА) ЁРДАМИДА УРГАТИШ УСУАААРИ

Annotation

В статье рассматривается использование нетрадиционных технических средств, вспомогательных адаптивных устройств и методов для совершенствования уличных видов спорта work-out, для управления процессом обучения статическим упражнениям.

Ключевые слова: спортивная гимнастика, уличный-спорт, совершенствование, механизм, методы обучения, средства обучения, управления подготовки.

Мазкур маколада work-out^ (куча-спорти) машклар бажариш техникасини яхшилаш, ста-тик машкларни ургатиш жараёнини бошкариш учун ноанъанавий техник воситалар ёрдамида адаптив мосламалар ва усуллардан фойдаланиш масалалари куриб чикилган.

Калит сузлар: спорт гимнастикаси, куча-спорти, такомиллаштириш, механизм, уцитиш методикаси, уцув воситалари, тайёргарликни бошцариш.

The article deals with the issues related to the peculiarities of the use of non-traditional technical means, auxiliary simulators and methods of managing the process of teaching gymnastic exercises to gymnasts of the group of sports perfection.

Key words: artistic gymnastics, work-out, improvement, mechanism, teaching methods, teaching aids, training management.

Бугунги кунда болалар спортни ривожлантириш ва истеъдодли ёшларни саралаш, содасида таълим ташкилотларининг устувор йуналишлари белгилан-ган булиб, унда мактабгача таълим ташкилотларида жисмоний тарбия машгулотларини олиб бориш орка-ли жисмонан ривожлантириш дамда саломатликни мустадкамлаш учун тарбияланувчиларда жисмоний тарбия ва спорт машгулотларига кизикишни шакл-лантириш асосий вазифалардан бири булмокда [1].

Шунингдек Узбекистон Республикаси Прези-дентининг 2020 йил 30 октябрдаги ПФ-6099-сонли "Соглом турмуш тарзини кенг татбик этиш ва омма-вий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармонида:

Республикада адоли уртасида оммавий спортни ривожлантириш ва соглом турмуш тарзини таргиб килишда - юриш, югуриш, мини-футбол, велоспорт, бадминтон, стритбол, "Wоrkout" (мадалла ва куча фит-неси) спортнинг устувор турлари этиб белгиланган [2].

Шу муносабат билан Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт содасидаги фаолият натижаларига назар ташланар экан, оммавий ва спорт ишларини ташкил этиш ва уларни узвийлиги яъни, бир бирини тулдириш ёки соддадан мураккабга караб йуналтириш ишларининг илмий-методик томондан очиб берилма-ганлиги дамда максадсиз машклар кетма-кетлигидан иборат эканлигини кузатиш мумкин.

Ши сабабли, адолининг кенг катламлари, жумла-дан умумтаълим мактаби укувчилари, профессионал ва олий таълим муассасалари талабалари уртасида жисмоний тарбияни оммалаштириш зарур. Жисмоний тарбия воситаларидан кенг фойдаланишга асосланган жисмоний тарбия ва согломлаштириш технологияла-ридан самарали фойдаланиш муаммолари долзарбдир. Бу уринда барча турдаги спортчилар учун "Адаптив мослама" воситасида машгулотлар том маънода сези-

ларли даражада яхши таъсир курсата олади.

Жумладан, олиб бораётган тадкикот ишимизда дам (куча спортида статик машкларини (адаптив мос-лама) ёрдамида ургатиш усуллари) адаптив мослама ёрдамида, спортчилар статик машкларни бажаришда ижобий натижаларга эришдилар.

Ушбу жараённинг тузилишида самарали урганиш-ни таъминлаш учун алодида функциялардан ташкил топган камида иккита узаро богликлик мавжуд:

а) машгулот жараёнини режалаштириш;

б) укитишни бевосита амалга ошириш.

Биринчи функция мураббийнинг асосий содаси

булиб колади, иккинчиси эса услубий жидатдан тугри тузилган кисман адаптив мослама дисобланади. На-тижада "одам-адаптив мослама" тизими шаклланади.

Шундай килиб, урганиш мосламаларининг асосий вазифаси спортчининг статик машкларни узгартириш учун адаптив мослама комплексидан фойдаланади. Адаптив мосламани урганиш тизимининг мослашув-чанлиги, мослама ва унга киритилган комплексни дар бир спортчининг узига хос эхтиёжларига у ёки бу тарзда мослашиш кобилиятидан иборат.

Укув адаптив мосламанинг 10 та асосий функционал тавсифлари мавжуд булиб, улар мослашиш даражаси билан белгиланади:

а) минимал мослашиш;

б) кисман мослашиш;

в) тулик мослашиш, бу коида мудандислик ишлан-маларида дисобга олиниши керак (1-комплексга каранг).

Биринчи йуналиш минимал адаптив комплекс усулларини куллаш билан ривожланади. Дастур-лаштирилган таълим назарияси ва амалиёти нуктаи назаридан куча спорти учун ривожланишнинг учта йуналиши изодлидир:

- минимал адаптив;

см см о см

см

со га t

0 d w

1

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

- кисман адаптив;

- тулик адаптив.

Иккинчи йуналиш - кисман адаптив куллаш бу-либ, у максадга эришиш учун спортчи харакатининг модели хисобланади.

Учинчи йуналиш эса, тулик адаптив усул булиб спортчиларнинг энг самарали усули, таълим жараё-нини фаоллаштиришнинг кучли омили хисобланади.

Воситалар:

1. Спортчилар онгида гояларни нормаллаштириш ва аниклаштириш воситалари;

2. Укув машгулот мухитига киритилган воситалар (стандарт, ностандарт);

3. Коидалар ва амалга оширилган харакатлар тугрисида (тугри-нотугри) оператив маълумотлар олиш;

4. ^аракатларни ургатиш учун ишлатиладиган адаптив мосламасалар (Гимнастикачиларнинг махсус куч фазилатларига умумий таъсирнинг куп функцияли тренажёри);

5. Машклар техникасини такомиллаштириш ва махсус восита фазилатларини ривожлантириш учун мураббий назорати;

6. Эхтиётлашни (страховка) таъминловчи манба-лар (мураббий) (2-комплексга каранг).

1-комплекс

2-комплекс

Амалдаги функционал хусусиятларнинг сонига караб, бизга укув мосламаларининг мослашувчанлик даражаларини асос килиб олиш тавсия этилади

Ушбу тамойилларга мувофик, мушаклар кучини купайтириш, умумий вактга йуналтириш, бекарор таянчни (статик) купайтириш ва бошка муаммоларни хал килишни уз ичига олган "Гимнастикачиларнинг махсус куч фазаларига умумий таъсирнинг куп функцияли тренажёр" ишлаб чикарилган.

Шунингдек, мураббийлар штабига "Куча спорт-чиларини махсус куч сифатларига махаллий таъсир курсатишнинг куп функцияли тренажёр"дан етакчи ва тайёргарлик машклари тупламидан фойдаланиш таклиф этилди.

Тажриба университетнинг гимнастика зали база-сида малакали спортчилар билан олиб борилди. Унда катталар 8 нафар 20 ёшли ва 8 нафар 17 ёшли ёшли спортчилар иштирок этди.

Мазмуни

1. Тренажёрда таяниб туриш. Д.х танани тугри ушлаш.

2. Д.х. танани тугри ушлаш Кулларни букиш. Кулларни тугрилаш. д.х.

3. Д.х. танани тугри ушлаш. Кулларни букиш. Кулларни ёнга очиш. Кулларни букиш. д.х.

4. Кулларга таянган холда (шерик билан) олдинга ва оркага юриш.

5. Кулларни ёнга букиш ва тугирлаш.

>. Кулларни тугри холатда ёнга очиш ва ёпиш (90).

7. Кулларни тугри тутган холатда ёнга очиш ва ёпиш (180").

Меъёри

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Оёкларни жуфт ушлаш, тиззаларни тугри тутиш, бошни тугри тутиш, тирсакларни тугри тутиш, кукракни тортиш (юмалок).

Уларни ускуна устида ишлашдан олдин ва ихти-сослашган максадда киздириш, асососий машгулот жараёнида бажариш таклиф килинган.

№ Турникдаги умимий бахолар Турникда якуний бахолар

Бошида Охирида Бошида Охирида

Тадкикот гурухи

1. (20 ёш) 3,1 4,5 11,80 13,20

2. (20 ёш) 3,1 4,4 11,90 12,80

3. (20 ёш) 3,2 4,5 11,80 13,10

4. (20 ёш) 3,3 4,6 12,00 13,20

5. (17 ёш) 2,9 3,8 11,70 12,85

6. (17 ёш) 2,8 3,9 10,90 12,40

7. (17 ёш) 2,9 3,9 11,10 12,35

8. (17 ёш) 2,7 3,8 11,60 12,40

Е 3,0 4,175 11,60 12,780

Назорат гурухи

1. (20 ёш) 3,2 3,6 11,80 12,00

2. (20 ёш) 3,0 3,3 11,80 12,10

3. (20 ёш) 3,1 3,5 11,70 11,90

4. (20 ёш) 3,2 3,2 11,90 12,00

5. (17 ёш) 2,8 2,9 11,20 12,00

6. (17 ёш) 2,9 3,4 11,10 11,40

7. (17 ёш) 2,7 3,0 11,70 12,30

8. (17 ёш) 2,9 3,2 11,20 11,60

Е 2,975 3,260 11,550 11,910

Турникда бажариладиган машк.мр меъёрий бахолари

УМК

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3х10

3х10

3х10

5х20 м

3х10

3х10

3х10

www.fansp о1^.иг

№2-2022

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Комплекс (1.2), жадвал (1) дан дастлабки тадкикот натижалари курсатилган, натижаларнинг таккосланган ва спортчиларни тенг тажриба ва назорат гурудларига булинган. Тажриба гурудида таклиф этилаётган комплексдан йил давомида укув машгулотининг тайёргарлик, асосий ва якуний кисмида фойдаланилди.

Хулоса. 1. Биз томонидан ишлаб чикилган укув мажмуага куйидагилар киради: "Куча спортчисининг махсус куч сифатларига умумий таъсир курсатишнинг куп функцияли адаптив мослама" умумий даракат дастури буйича спортчига мажбурий ёрдам курса-тадиган мосламага кирититш мумкин. Навбатдаги дастурий таъминот курилмаси, руйхатга олиш воси-талари узининг педагогик вазифаларига кура, адаптив турдаги икки боскичли укув комплексидир.

2. Гимнастика машкларини маълум бир кинематик меъёрга мувофик урганишда ушбу турдаги гимнас-тикачиларнинг махсус куч фазилатларига умумий таъсир курсатадиган куп функцияли укув адаптив мосламасида фойдаланиш техник-статик машклар-ни ургатиш жараёни самарадорлигини оширишнинг кулай воситаси эканлиги аникланди.

3. Даракатнинг умумий дастурини ургатиш мето-дикаси, умумий техник-статик даракатларни амалга оширилишининг узгарувчанлик доирасини купайти-

УУК (УДК, UDC): 796.015.686:322

ради, купол хатолар эдтимолини камайтиради, улар урганилаётган даракатни бажариш жараёнида амалга оширилгандан сунг, дардол мураббий томонидан тузатилади. Укув адаптив мосламалари комплексини урганилаётган машкнинг техник асосларини шакллан-тириш жараёнини бошкариш учун ёпик (кукрак кафа-си) чизикли турдаги дастурларни амалга оширилади.

4. Асосий педагогик тадкикотнинг биринчи боски-чи натижасида маълум булдики, тажриба гурудининг 6-9 дарсида биз томонидан ишлаб чикилган (адаптив мослама) комплекс мажмуасидан фойдаланиш 33,7% самаралирок, назорат гурудида эса бу курсатгич 73,3% га кам эканлигини курсатди. 78 та дарсда турникда статик техникасини узлаштиришга имкон беради, шу билан бирга, назорат гурудига (2184) караганда (728) урунишда 1 ёки 2 машкни мукаммал узлаштиради.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2018-йил 5-мартдаги ПФ-5368-сонли "Жисмоний тарбия ав спорт сохрсида давлат бошкрру-ви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туррисища"™ Фармони.

2. Узбекистан Республикаси Президентининг 2020-йил 30-октябрда-ги ПФ-6099-сонли "СоFлом турмуш тарзини кенг татбик этиш ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари ^рисида"ги Фармони.

3. Сулейманов, Мухаммад Амин Эркин Угли. "Методы и средства управления процессом обучения гимнастическим упражнениям на кольцах. "Central asian journal of theoretical & applied sciences" 3.1 (2022): 28-36.

4. Musaev B. B., Umarov M. N. Correlation analysis of the integral preparedness of 12-17 years-old gymnasts //Eurasian Journal of Sport Science. - 2022. - Т. 2. - №. 1. - С. 20-26.

Доцент, Мастер спорта международного класса, Судья высшей категории, С.Ф. АШУРКОВА1

Магистрант

Э.У. ХУДАЙБЕРГЕНОВА1

'Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, город Чирчик, Узбекистан.

Информация для связи с автором:

uzdjtsu.voleyboH@gmail.com

ВЛИЯНИЕ ПОДВИЖНЫХ ИГР НА РАЗВИТИЕ СКОРОСТНОЙ ВЫНОСЛИВОСТИ У ВОЛЕЙБОЛИСТОВ В ВОЗРАСТЕ 10-12 ЛЕТ

Аннотация

Annotation

В статье рассматриваются результаты исследования, посвящённые изучению влияния подвижных игр на воспитание скоростной выносливости у юных волейболистов. Даны рекомендации тренерам по использованию подвижных игр на этапах подготовки юных волейболистов.

Ключевые слова: волейбол, юные волейболисты, тренировка, подвижные игры, скоростная выносливость.

Мадолада ;аракатли уйинларнинг ёш волейболчиларда тезликни, чидамлиликни тар-биялашга таъсирини урганишга багишланган таддидот натижалари мухркама дилинади. Ёш волейболчиларни тайёрлаш босдичларида ;аракатли уйинлардан фойдаланиш буйича му-раббийларга тавсиялар берилади.

Калит сузлар: волейбол, ёш волейболчилар, машгулот, %аракатли уйинлар, тезликка чи-дамлилик.

The article discusses the results of a study devoted to the study of the influence of outdoor games on the development of speed endurance in young volleyball players. Recommendations are given to coaches on the use of outdoor games at the stages of training young volleyball players.

Key words: volleyball, young volleyball players, training, outdoor games, speed endurance.

Одной из важных задач, выдвигаемых в Указах и Постановлениях, принятых руководством Республики Узбекистан по дальнейшему развитию физической культуры и спорта в стране, является научно обоснованное обеспечение процесса организации физического воспитания учащихся молодежи и учебной - тренировочных занятий по подготовке перспективного спортивного резерва.

Следует признать, что за последние годы в этом проводятся крупнейшие реформы, связанные с созданием материально - технических условий для систематического занятия физической культурой и спортом. Однако, степень научного подхода к организации этих занятий, почти во всех спортивных сооружениях, не отвечает элементарным требованиям с точки зрения внедрения инновационных педагогических техно-

см см о см

см

ю га t

0 ü w

1

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.