Юлдошев Иcмоил Абриевич,
Карши давлат университети "Алгоритмлар ва дастурлаш технологиялари" кафедраси доценти, педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)
Юлдошев Миржалол Комил у^и,
Карши давлат университети магистранти
WEB-ТЕХНОЛОГИЯЛАР МЩТИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСЩИЛ ИЖОДКОРЛИГИНИ ОШИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ДИАГНОСТИК ПАРАМЕТРЛАРИ
УУК: 378
ЮЛДОШЕВ И.А., ЮЛДОШЕВ М.К. WEB-ТЕХНОЛОГИЯЛАР МУЦИТИДА ТАЛАБАЛАР МУСТАКИЛ ИЖОДКОРЛИГИНИ ОШИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ДИАГНОСТИК ПАРАМЕТРЛАРИ
Мак,олада талабаларнинг мустакил ижодкорлигини оширишнинг педагогик диагностик параметрлари аниклашда Web-технологиялардан фойдаланиш масалалари ёритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: талабанинг шахсий таълим траекторияси, мустакил ижодкорлик, кредит-модуль, когнитив, компетенция, веб технология, дивергент фикрлаш, инерция, креатив, ахборот ва таълимий ресурслар.
ЮЛДОШЕВ И.А., ЮЛДОШЕВ М.К. ПЕДАГОГИКО-ДИАГНОСТИЧЕС-КИЕ ПАРАМЕТРЫ ПОВЫШЕНИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ТВОРЧЕСТВА СТУДЕНТОВ В СРЕДЕ ВЕБ-ТЕХНОЛОГИЙ
В статье рассматривается использование веб-технологий при определении педагогических диагностических параметров повышения самостоятельного творчества учащихся.
Ключевые слова и понятия: личностная траектория обучения студента, самостоятельное творчество, кредитно-модульные, когнитивные, компетентностные, веб-технологии, дивергентное мышление, инерция, креативность, информационно-образовательные ресурсы.
YULDOSHEV I.A., YULDOSHEV M.K. PEDAGOGICAL DIAGNOSTIC PARAMETERS OF INCREASING STUDENT INDEPENDENT CREATIVITY IN WEB TECHNOLOGICAL ENVIRONMENT
The article discusses the use of Web technologies in determining the pedagogical diagnostic parameters of increasing the independent creativity of students.
Key words and concepts: student's personal learning trajectory, independent creativity, credit-module, cognitive, competence, web technology, divergent thinking, inertia, creativity, information and educational resources.
Кириш.
Бугунги жамиятда содир булаётган янги-ликлар хаётнинг барча сохаларида тегишли узгаришларни талаб килмокда. Бу эса олий таъ-лим тизимида булажак кадрларни тайёрлаш сифатига, талабларнинг ошишига олиб келди. Олий таълимнинг талаблари нафакат маъ-лум микдордаги билим, куникма ва тажрибани утказишга, балки унга турли хил когнитив ва кас-бий вазифаларни мустакил равишда хал килиш имконини бермокда. Олий таълим тизимида амалга оширилаётган ислохотлар самарадорли-гини ошириш, таълим жараёнини ташкил этиш билан бо^ик тизимни такомиллаштириш бора-сида бир катор ишлар амалга оширилмокда. Жумладан, Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 31 декабрдаги "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боFлик тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 824-сонли Карори асосида 2021/2022 укув йилидан бошлаб республикамиздаги барча давлат олий таълим муассасалари ECTS асосида таълимнинг кредит-модуль тизимини жорий тартиби белгиланди. Шунга кура, талабанинг шахсий таълим траекто-рияси шакллантиришда у томонидан танланган хамда унга кетма-кетликда билимларни туплаш ва хохлаган компетенциялар йиFиндисига эга булиш имкониятини берадиган йуналиш (маршрут) этиб белгиланди. Шу боис талаба узининг укув юкламасини бажаришда укув фаолияти турлари - маъруза, амалий машFулот, семинар, лаборатория иши, курс лойихаси (иши), амалиёт ва мустакил ишни амалга оширишда ахборот ресурсларига ва веб технологияларга мурожаат этиш оркали таълимий ресурслар олишади.
Бугунги кун талабидан келиб чиккан холда, талабаларнинг мустакил ижодкорлигини оши-ришнинг асосий параметрларини аниклаш зару-рияти пайдо булмокда. Тажрибага эга булган ва ижодий мустакил фаолиятга интиладиган, уз касбий келажагини таъминлай оладиган, атроф-даги вокийликни узгартиришга тайёр, уз фаоли-ятида максадга эришиш учун узига хос усуллар-дан фойдаланади. Олий таълимдаги укув фаоли-ятнинг узига хослиги талабаларни укитиш тизи-мидаги сезиларли узгаришларда булиб, уз-узини ривожлантириш, уз-узини узгартириш, шахсни
уз-узини лойихалаш каби кадриятларни шак-ллантириш зарурати билан боFлик1.
Мацсад.
Булажак мутахассис кадрлар узининг шахсий компетентлигини шакллантиришнинг асосий усуллари бири бу мустакил ижодий фаолият билан ишлашдир. Педагогик жараёнда наза-рия ва амалиётларни асосида укитиш услублари ва шаклларини такомиллаштириш, таълимга шахсий ёндашувни амалга оширишга каратилган педагогик диагностик параметрларни ишлаб чикиш муаммоларини хал килиш масала-лари мазкур маколада эътироф этилган. Нати-жада, мустакил ижодкорликка эга булган мута-хассисларнинг ижодкорлигини шакллантириш шубхасиз ахамият касб этади.
Мавзу буйича бошк,а олимлар илмий асар-лари к,иск,ача так,лили.
Одатда талабаларнинг мустакил ишлаш ижод-корлиги асосини куйидаги тамойиллар ташкил этади: мустакил фаолият, ривожланиш ва ижодий ёндашув, максадли ишни режалаштириш, шахсий-фаолиятли ёндашув.
А.Г.Молибог нуктаи назаридан талабаларнинг мустакил ижодкорлигини ташкил этиш куйидаги тамойилларга асосланади:
- барча мустакил вазифаларни хажми ва вакт буйича тартибга солиш;
- талабаларнинг мустакил ишлаши учун шароит яратиш;
- мустакил ишларни бошкариш2.
Жамиятнинг жадал ривожланиши инсондан
ижодий фикрлашни ва турли хил муаммоларни хал килишга ижодий ёндашишни талаб килади. Ижодий тафаккурга эга инсон учун хар кандай фаолият турида узини курсатиш ва юкори нати-жаларга эришиш анча осон кечади.
Ижодкорлик кобилиятининг узига хос тури сифатида америкалик психологлар Ж.Гилфорд ва Э.П.Торренсларнинг кенг камровли тадкикотлари амалга оширилган. Масалан, Ж.Гилфорд ижодкорликни тавсифловчи интел-
1 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 31 декабрдаги "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боFлик тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 824-сонли Карори // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами (09/20/824/1689)
2 Учебно-методический комплекс по дисциплине компонента учреждения вышего образования "Организация самостоятельной работы студентов" модуля "Введение в специальность и учебную деятельность студента" для специальности 1-23 01 04 «Психология». стр. 14.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)
neKTyan Ko6M-MaT.napHMHr 16 Ta $apa3MM omm--mhm axpaTM6 KypcaTraH. y-ap opacuga ^MKpnam-HMHr paBoH-uru, aHMK-Mru, y3Mra xocnurM, MyaM-Monapra ce3rupnuru Ba 6omKanap 6op. y ynapHM «guBepreHT ^MKpnam» yMyMMM homm ocruga 6up-namTMpraH1.
Y3UHUHr yMyMMM KypMHumuga uxogKop--mk - 6y uxoguM Ko6unuflT gapaxacu, ogaMHMHr HocraHgapT, y3Mra xoc ^MKpnam Ba xy-K-aTBop Ko6M-MaTM, ^MKpnam, x,Mc-TyMfy.nap, MynoKoTgaru мнepцмaнм eHrum Ko6M-MaTM, 6y HMc6aTaH 6apKapop maxcuM xycycuaTgup.
5y 6opaga B.H.flpyxMHMH uxogKop-MKHM UHcOHHUHr yMyMUM uxog KM-um Ko6M-MaTM cu^aTMga 6enrunaMflu Ba y3 acapnapuga «Kpe-aTMB» Ba «uxogKop-MK» TymyH^anapMHM TaB-cM^naMgu. Myannu^ y3 acapuga "KpeaTMB" Ba "uxogKop-MK" TymyH^anapu cmhohmm cu^a-TMga Ky-naHunraH-uruHU KaMg этмmнм -O3UM ge6 6unaMU32.
LUyHMHrgeK, M.n.nognacMM gugaKTMKa Ba Tat-mm Ha3apuacu MyaMMonapura 6aFMmnaHraH $yH-gaMeHTan acapuga "legarorMK guarnocrMKa Tat-mm xapaëHMHMHr 6ap^a TOMOH-apuHU aHMK-am Ba yHUHr 6ap^a OKu6aT-apuHU aHMK 6enrunam-gup" ge6 Tatpu^naraH. flMamocTMKacM3 yKyB xapaëHMHM caMapanu 6omKapum Ba MaBxyg mapoMT y^yH MaK6yn HaTuxanapra эpмmмm MyM-kmh эмac. LUy 6unaH 6upra MÀnognacuM nega-rorMK guamocTMKaHMHr KyMugaru y^Ta acocuM TaMoMunuHU maK-naHTMpgu. 5ynapra o6teKTMB--mk, U34U—UK Ba TamKM KypuHMm ge6 KaparaH3.
C.K.Kangu6oeB negarorMK guamocTMKaHMHr Mox,uaTM Ba Ma3MyHUHU ypraHMmga KyMugaru TaMoMunnap tm3mmmhm TaiK-M^» KM-gu: xo-mc-mk, TU3UM-unuK, aroHa aHMK-MK, ugpoK этмm, MHguBM-gyan, Ta6aKanamTupunraH Ba Tap6uaBMM xapaKTep, KypuHum Ba ca6a6uM 6oFnuK-UK4. K.C.OpnoBaHMHr TagKUKOT umuga negarorMK guarnocrMKa TaMoM-unnapuHUHr 6upo3 6owKa^a tm3mmm Ke-TupunraH:
1 https://studbooks.net/1627047/psihologiya/kontseptsii_ kreativnosti_tvorcheskoy_sposobnosti_zavisyaschey_intell ekta KoHuenuMM KpeaTMBHocTM, KaK TBopnecKoM cnoco6-hoctm, He 3aBMca^eM ot MHTenneKTa
2 flpyxuHMH B.H. ncuxonoma o6^ux cnoco6HocTeM. -Cn6.: riuTep, 2002. - 368 c
3 nognacbiM M.n. legarorMKa. HoBbiM Kypc: y^e6HMK gna cTyg. neg. By3oB. B 2 kh./ M.n. nognacbiM. - M.: B^A-flOC, 1999. - Kh. 1: O6^ue ocHoBb. ipouecc o6y4eHMa.
4 Kangb6aeB C.K. OcHoBHbie npMHUMnb negarorM-
4ecKoM guamocTMKM b oueHKe y^e6Hbx gocTMxeHMM
o6y4ara^Mxca/C.K. Kangb6aeB // M3BecTMa Kbprb3cKoM
aKageMMM HayK. - 2015. - № 1 (33). - C. 3-8.
m-mmM, TM3MM-M, MHgMBugyan ëHgamyB, Ko6unuaT, ^MKp Ba ^aonuaTHMHr 6upnurM, TatnuMHM pMBox-naHTMpum, mxo6mm-mk, TamKM KypMHMm, onTMMan--MK, xonuc-MK, MKTMcog, cogga-UK, MH^opMaTMB--MK, MKKM-MK, MHgMBMgyan-MK, TexHonorua, MHTe-rpaTMB-MK, KoMMyHMKaTMB-MK. 5u3HMHr $MKpu-MM3^a, 6y TM3MMHMHr TaMoMunnapu opTMK^a, ^yHKM 6at3M TaMoMunnap 6up-6upMHM TaKpop-naMgu (TamKM KypuHum Ba MH^opMaTMB-UK, MHgu-Bugyan ëHgamyB Ba MHgMBMgyannMK, onTMMan-MK Ba MHTerpaTMB-MK)5.
Tana6anapHMHr MycraKM- umnapuHM 6omKapum MyaMMonapura 6aFumnaHraH cyHrru ^yHgaMeHTan umnapgaH 6upu 6y O.B.ManMxuHHMHr TagKMKoTugup, y negarorMKa onuM yKyB wpT-apuga Tana6anapHMHr MycTaKM-Tat-MM ^aonuaTMHM 6omKapum TM3MMMHMHr Moge-MHM Ba ^eT TM-napuHM ypraHMm xapaëHMga cMHoBgaH yTraH moc KenaguraH negarorMK TexHo-noruaHM TaK-M^ KM-agu6.
^Kopuga KaMg этмnгaн o-MM-apHMHr m-mmm M3naHMmnapu Tax,nun KM-MHraHga myHgaM xyno-cara Kenum MyMKMHKM, negarorMK guarHocTMKa-HMHr aroHa TaMoMunnapu Ba Ta-KMHM x,aKMga aco-cmm xux^aT-ap x^aMga yMyMMM TymyH^anap MaB-xyg эмac. 5yHM TagKMKoT MaKcagnapu, Ba3M-^anapu Ba guKKaTMMM3garu ^apK-ap 6unaH
M3ox,nam MyMKMH. fleMaK, M.n.nognacuM Ba C.K.Kangu6oeB-apHMHr acapnapu ogaTga gugaKTMK xapaKTepra эгa 6ynu6, M.M.5eKoeBa umnapuga эca ypTa MaKTa6ga negarorMK guamo-cTMKagaH ^oMganaHumHMHr y3Mra xoc xycycuaT-napu y3 aKcMHM TonraH7. OpnoBaHMHr umnapu ^eT TM-napMHM yKMTumga Tana6anapHMHr aK-uM Ko6u-MaTnapMHM puBoxnaHTMpum BocuTacu cu^aTMga guarHocTMKara 6afumnaHraH.
5 OpnoBa K.C. flMamocTMKa o6y4eHMa KaK cpegcTBo pa3-BMTMa y4e6HoM geaTenbHocTM cTygeHToB: aBTope^. guc. _ KaHg. neg. HayK: 13.00.01/ OpnoBa KceHMa BanepbeBHa. -MocKBa, 2009. - 24 c
6 Malykhin O.V. Management of the independent learning activity of students of pedagogical higher educational institutions: theoretical-methodological aspect : Monograph / O. V. Malykhin. - Kriviy Rig : Publishing house, 2009. - 307 p
7 5eKoeBa M.M. IpuHuunb m BTanb pea-M3auMM nega-rorunecKoM guarHocTMKM./ M.M. 5eKoeBa // CoBpeMeH-Hbe npo6neMb HayKM m o6pa3oBaHMa. - 2015. - № 1-1. -C.1055.
3AM0HABMÑ TAl^MM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2022, 4 (113)
Мацоланинг илмий мо^ияти.
Университет талабаларида мустакиллик ижодкорликни шакллантириш муаммосининг борлиги жамиятнинг касбий ностандарт вазият-ларда талаба мустакил ижодий харакат килишга, укув-билув жараёнида таълимий ресурсларидан мустакил фойдаланиш йуналиштириш лозимли-гига эътибор каратиш мухим. Бу борада аввало, талабаларга мустакил изланиш, фанлардан зарур ахборотларни олиш ва адабиётлар тахлилини урганиш масалаларини кутариш ва шакл ва услу-бларини ургатиш лозим.
Талабаларнинг ижодий кобилиятларини шакллантириш усуллари ва воситаларини ишлаб чикиш зарурати, мустакил касбий ва ижодий кобилиятларини ривожлантиришга кодир шах-снинг ажралмас кисми сифати караш кераклиги, ижодий мустакилликни шакллантиришнинг параметрларига асосланган педагогик шартла-рини аниклаш масалаларига, жумладан мактаб таълими билан олий таълимнинг фаркланувчи жихатларига, дарснинг маъруза, амалий, семинар, лаборатория ва мустакил таълим шак-ллари буйича тушунчаларга эга булиши, уларни фарклаш кераклиги алохида таъкидланмокда.
Укитувчининг ташки мотивациясиз амалга ошириладиган мустакил ва ижодий фаолият-нинг ягона конструкциясида намоён булиши, агар уни амалга ошириш жараёнида талаба ички мотивларга асосланиб, мустакил равишда янги-сини яратиш, такомиллаштириш ва ривожланти-риш жараёнида сафарбар булса, унда мустакил ишлаш куникмалари пайдо булаётганлигидан далолат беради.
Глобаллашув даврида турли сохалардаги мутахассислар ноаник ва карама-карши мухитда доимий равишда ностандарт вазифаларни хал килишади. Ижодкорликни ривожлантириш оркали келажакдаги мутахассислар муаммоли вазиятларни хал киладилар, уларни фаол ва конструктив тарзда узгартирадилар. Ижодкорлик инсоннинг асосий кобилиятларидан бири булиб, уларсиз инсониятнинг ривожланиши мумкин эмас.
Замонавий таълим технологиялари ва веб-иловаларнинг хозирги ривожланиши масофавий таълим жараёнида улардан укув максадларида амалиётда фойдаланиш имконини беради. Бирок, якин вактгача баъзи мутахассислар томо-нидан талабаларни мустакил ижодкорлигини ривожлантиришга ёрдам берадиган дастур-лар унчалик куп эмаслигини таъкидламокдалар.
Масофавий таълим жараёнида олий укув юрт-лари укитувчилари талабаларга, асосан, ундан фойдаланишнинг репродуктив даражасини таклиф килишди1.
Таълим контекстида ижодкорликка турли нуктаи назардан караш мумкин. Таълимда ижодкорликни урганишга ёндашувлардан бири компетенция ёндашувини жорий этиш билан боFлик булиб, ижодкорликни бир нечта таркибий кисмларнинг узаро боFликлиги сифатида куриб чикишга асосланади: услубий, процессуал, шах-сий ва панорамик. Ушбу ёндашувга кура, ижодий компетенция - бу аник амалий муаммо-ларни хал килиш учун ноаниклик шароитида самарали ва ихтирочи ишлаш кобилияти, билим ва тажриба, олинган билимлардан мослашувчан фойдаланишга тайёрлик, уз-узини тарбиялаш ва уз-узини такомиллаштириш. Мавзуга караб, таълимда ижодкорлик турт жихатда урганилади: шахсий (ходимлар ва талабалар ижодиёти), гурух (алока, хамкорлик), процессуал, институционал (омиллар ва атроф-мухит шароитлари).
Ижодкорлик билан боFлик булган кобилиятлар ва шахсий хусусиятларни ривожлантириш масаласига хар кандай тарзда таъсир курсатадиган барча тадкикотларда маданият, атроф-мухит ва бошка шароитларнинг ахамияти кайд этилган. Ижодий иктисодиётни, инсон капиталини ривожлантириш ва инновация-ларни раFбатлантириш олий таълим, иктисодиёт ва маданият сиёсати уртасидаги хамкорликни талаб килади. Жон Баэрнинг таъкидлашича, куникмалар, билимлар, муносабатлар ваку-умда ривожланмайди, улар доимо сохага караб фаркланади, шунинг учун ижодкорликни ривожлантириш масаласи биринчи навбатда кулланиладиган сохалар масаласидир2. Бирга-ликда ишлайдиган жамоаларнинг ижодкорлиги масаласи буйича олиб борилган тадкикотлар шуни курсатдики, агар истикболни хисобга олмаса, якинлик гурух ижодкорлиги учун фой-дали булиши мумкин. Университетда укиш даво-мида ижодкорликни ривожлантиришнинг асосий имкониятлари - бу укув фаолияти ва кулай иклим, укув дастури.
1 Юлдошев И.А. Ахборот-коммуникацион техноло-гиялар мухитида педагогик диагностика тизимлари
ва дастурларини жорий этиш зарурати // Современное образование (Узбекистан). - 2020. - №. 8 (93). - С. 10-15.
2 https://www.rider.edu/about/faculty-staff-directory/ john-baer
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)
1-расм. https://docs.google.com/forms мухитида суровнома шаклини яратиш1.
2-расм. Талабаларнинг мустацил ижодкорлигини ошириш буйича суровнома2.
Тадцицотнинг объекти.
Мазкур илмий-тадк,ик,от объекти сифа-тида web-технологиялар асосида талабаларнинг мустак,ил ижодкорлигини оширишнинг педагогик-диагностик параметрлари аник,лаш жараёни.
1 https://docs.google.com/forms онлайн docs.google суровномаси
2 https://docs.google.com/forms онлайн docs.google суровномаси
Тадцицотда цулланилган усуллар.
Очик, таълим ва ахборот-коммуникация педа-гогик мухитида талабаларнинг ук,ув фаолиятини бошк,аришни урганиш ахборот жамиятида усту-вор илмий сохалардир. Олий таълимда талабаларнинг мустак,ил таълим фаолиятини самарали бошк,аришнинг дидактик шартлари суровнома орк,али урганишдир. Шундай к,илиб, талабалар мустак,ил ишлаш ва изланиш пайтида ноаник, талаблар, махсус адабиётларнинг етишмас-лиги, курс мавзуси билан номувофик,лик каби к,ийинчиликларга дуч келганлиги аник,ланади. Шунинг учун талабаларнинг мустак,ил ишлаши учун https://docs.google.com/forms мухитида суровнома шакли яратилди (1-расм).
Талабаларнинг мустак,ил ишлаш ижодкорлиги ошириш буйича суров натижалари талабалар ишлаш техникасини тушуниш учун к,изик,арли хисобланади. Ушбу суров натижасида талабалар дарсларга уз-узини тайёрлаш жараёнида асосан дарслик ёки бошк,а укув материалларидан кура маъруза мак,олалари ва электрон ресурслардан фойдаланадилар.
Натижалар ва амалий мисоллар.
Укув жараёнининг бир к,исми сифатида талабаларнинг мустак,ил ишларининг хусусиятларини ташхислаш суровнома асосида амалга оши-рилди (2-расм). Бу суров талабаларга мустак,ил ишлашининг айрим элементларини реализация к,илиш буйича уз-узини бахолашларини айтиб бериш, мустак,ил ишларининг самарадорли-гини тахминлаш ва укув фаолияти хакида фикр-мулохазаларини курсатиш имкониятини берди. Суровноманинг буш к,исмида респондентларга ушбу савол буйича уз фикрларини кенгайти-ришни таклиф килиш учун саволлар ва жавоб
3-pacM. CypoBHOMa нaтижaлapи1.
вapиaнтлapи мaвжyд (мacaлaн, "x,a"- «йук» - ёки «^ни^ли» -»жyдa яxши» - «a^no»).
Бyндaй жaвoблap 3-pacмдa тeгишли диa-гpaммaлapдa aлox1идa пapaмeтpлap кypcaтилгaн. Тaдкикoт К^ши дaвлaт yнивepcитeти тaлaбa-лapи ypтacидa yткaзилди, уш6у тaлaбaлap учун укув жapaёни axбopoт-кoммyникaция мyx1итидa муслил ишлapни бoшкapишнинг мaxcyc вocи-тaлapидaн фoйдaлaнмacдaн тaшкил этилди.
Тaлaбaлap тoмoнидaн бepилгaн жaвoблapи-нинг тaкcимлaнишини тaxlлил килиш yнивepcи-тeт тaлaбaлapини индивидyaл ишлapгa эътибop бepaди, мycтaкил ишнинг aco^ шaкллapигa эгa вa укув жapaёнининг биp киcми cифaтидa унга ижoбий мyнocaбaтдa бyлaди дeгaн xyлo-cara кeлишгa имкoн бepaди. Шуни тaъкидлaш кepaкки, бу мaълyмoтлap тaлaбaлapнинг узини узи тax1лил этиши вa cyбъeктив нaтижaлapидиp.
1 https://docs.google.com/forms oнлaйн docs.google cУpoвнoмacи
Бyндaй бax1oлapни биpлaштиpиш бyйичa мaxcyc кypcaтмa йук эди, бyндaй жaвoблap жyдa ишoн-чли эмac, бу шубх^из тaxlлил caмapaдopлигигa тaъcиp килди. Шyндaй килиб, бу киймaтлap эмac, бaлки бax1oлapнинг киймaтлapи ypтacидaги rap-peляциялap тaxlлил учун кизикиш yЙFoтaди. Тaлa-бaлap тoмoнидaн мycтaкил ишни aмaлгa oши-pиш xycycиятлapини aниклaш учун биз rappe-ляция тaxlлилидaн фoйдaлaнaмиз. Сypoв нaти-жaлapигa кypa, тaxlлил килиш жapaёнидa тaлa-бaнинг шaxcий xycycиятлapи, унинг мycтaкил ишнинг мaълyм шaкллapини aфзaл кypиши вa мaшFyлoтлapнинг мyвaффaкияти ypтacидaги бoFлик.
Xyлoca Ba aмaлий тaклифлap.
Рaкaмли тexнoлoгиялapининг pивoжлa-ниши тaълим мaзмyни вa ycyллapини туб-дaн yзгapтиpди. Дyнёдa мaмлaкaт pax1бapлapи уз миллaтдaги фyкapoлapнинг кeлaжaгини aниклaш учун тaълимни диккaт билaн тapFиб
3AMOHABW TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2022, 4 (113)
килмокдилар. Укитувчи уз талабаларига дарс бериш учун купрок мустакил ижодий таълим олиш усулларини ишлаб чикиши керак. Утган тадкикотлар шуни исботламокдики, талабалар-нинг ижодий тафаккурини ривожлантириш тала-баларнинг ижодкорлиги ва урганиш ютукларига сезиларли таъсир курсатиши мумкин. Web тех-нологияларга асосланган даврнинг ёндашуви ижодий фикрлашни укитиш воситаларини инкилоб билан узгартирди.
Талабаларга Web технологияларга асосланган мустак,ил ижодий фикрлашни ургатиш ва ишлаш билан боFликl булган куйидаги амалий таклиф-ларни бериш лозим:
- талабаларнинг фанлардан мустакил ишлаш куникмаларини шакллантиришда педа-гогик диагностика килиш буйича суровномалар утказиш;
- талабаларнинг укув жараёни сифатини диагностика килиш ва бах,олаш учун замонавий ракамли технологиялардан фойдаланишга тай-ёрлаш;
- талабаларда мустакил ишлаш оркали урганилаётган масала буйича тегишли хулоса ва ечимларга эга булишга ва ижодий кобилиятларни диагностика килиш, билим-ларни турли сох,алар билан интеграция килиш, уз нуктаи назарини бах,слашишга имкон берувчи педагогик параметрларини шакллантириш.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2020 йил 31 декабрдаги "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боFлик тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 824-сонли Карори // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами (09/20/824/1689)
2. Учебно-методический комплекс по дисциплине компонента учреждения высшего образования "Организация самостоятельной работы студентов" модуля "Введение в специальность и учебную деятельность студента" для специальности 1-23 01 04 «Психология». стр 14.
3. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. - СПб.: Питер, 2002. - 368 с
4. Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов. В 2 кн./ И.П. Подласый. - М.: ВЛАДОС, 1999. - Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения.
5. Калдыбаев С.К. Основные принципы педагогической диагностики в оценке учебных достижений обучающихся/С.К. Калдыбаев // Известия Кыргызской академии наук. - 2015. - № 1 (33). - С. 3-8.
6. Орлова К.С. Диагностика обучения как средство развития учебной деятельности студентов: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01/ Орлова Ксения Валерьевна. -Москва, 2009. - 24 с
7. Malykhin O.V. Management of the independent learning activity of students of pedagogical higher educational institutions: theoretical-methodological aspect : Monograph / O. V. Malykhin. - Kriviy Rig : Publishing house, 2009. - 307 p
8. Кудрина Е. В. Принципы педагогической диагностики в условиях дистанционного обучения / Е. В. Кудрина // Международный научно-исследовательский журнал. — 2017. — № 09 (63) Часть 1. — С. 149—151.
9. Юлдошев И.А. Ахборот-коммуникацион технологиялар мух,итида педагогик диагностика тизимлари ва дастурларини жорий этиш зарурати // Современное образование (Узбекистан). - 2020. - №. 8 (93). - С. 10-15.
10. https://studbooks.net/1627047/psihologiya/kontseptsii_kreativnosti_tvorcheskoy_ sposobnosti_zavisyaschey_intell ekta Концепции креативности, как творческой способности, не зависящей от интеллекта.