INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
WЕБ ТЕХНОЛОГИЯ АСОСИДА ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ Хакимова Фарангиз Абдуалимовна
ГулДУ, ТАТ магистранти https://doi.org/10.5281/zenodo.7188129 Аннотация. "Информатика ва ахборот технологиялари" фанидан We6 технологияларга асосланган электрон таълим ресурсларига цуйиладиган асосий психологик-педагогик, дидактик, техник ва методик талабларни аницлаш. Weб технологияларга асосланган электрон таълим ресурсларини ишлаб чициш ва уни академик лицейлар амалиётига жорий этиш методикасини ишлаб чицилган
Калит сузлар: Web технология, электрон таълим ресурслар, масофали уцитиш, материални визуаллаштириш, виртуал назорат.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ТЕХНОЛОГИЙ ДЛЯ СОЗДАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ НА ОСНОВЕ ВЕБ-ТЕХНОЛОГИЙ Аннотация. Определение основных психолого-педагогических, дидактических, технических и методических требований к электронным образовательным ресурсам на основе веб-технологий из предмета «Информатика и информационные технологии». Разработана методика разработки электронных образовательных ресурсов на основе веб-технологий и внедрения ее в практику академических лицеев.
Ключевые слова: Web-технология, электронные образовательные ресурсы, дистанционное обучение, визуализация материала, виртуальный контроль.
USE OF TECHNOLOGIES TO CREATE ELECTRONIC EDUCATIONAL
RESOURCES ON THE BASIS OF WEB TECHNOLOGIES Abstract. Determination of the main psychological, pedagogical, didactic, technical and methodological requirements for electronic educational resources based on web technologies from the subject "Computer Science and Information Technology". A methodology has been developed for developing electronic educational resources based on web technologies and introducing it into the practice of academic lyceums.
Key words: Web technologies, electronic educational resources, distance learning, material visualization, virtual control.
КИРИШ
Республикамизда жорий килинган узлуксиз таълим тизими ва унинг ривожланиши учун хукукий-меъёрий, илмий-услубий, молиявий-моддий шарт-шароитларни яратиш, укув-услубий мажмуалар хдмда таълим жараёни дидактик ва ахборот таъминотининг янги авлоди ишлаб чикилган ва жорий этилган. Шунингдек, замонавий ахборот технологияларидан таълим жараёнида унумли фойдаланишни йулга куйиш, компьютерлаштириш ва компьютер тармоклари негизида таълим жараёнини ривожлантириш ва шу асосда укув-тарбия жараёни юкори сифатли электрон укув адабиётлари билан таъминлашга эришилди.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Интернет технологиялари тараккиётининг замонавий боскичи web технологияларининг ривожи билан белгиланади. Web технологиялар www тизимига асосланган. Web технологияларнинг такиби ва ташкил этувчилари 1-расмда келтирилган.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
WWW (World Wide Web) -бутун дунё ургимчак тури - бу узлуксиз ривожланаётган тур булиб, дастлаб 1990 йилларда яратилган булиб, у аник бир масалани ечишга каратилган эди. 1990 йиллардан х,озирги кунгача Web технологиялар Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0 ва бошкалар каби номланиб ривожланиб келди. Хрзирги кунда бу технологиялар турли
масалалар ва жараёнларни камраб олди.
1 -расм. Web технологияларнинг такиби ва ташкил этувчилари
Дастлабки web - технологиялар 1989 йилда CERN ходими Tim Berners-Li томонидан ихтиро килинган ва бир йил утгач, у биринчи web-браузерни яратди. 1991 йилда илмий ташкилотлар уртасида маълумот алмашиш учун браузердан фойдаланилди ва тез орада кенг жамоатчиликка таништирилди. 1991 йил 6-август куни Berners-Li биринчи web-сайтни биринчи web-серверда http://info.cern.ch/ da joylashtirdi. У ерда ихтирочи интернет билан ишлаш учун дастурлардан фойдаланиш буйича курсатмаларни, кейинчалик эса бошка сайтларнинг каталогини такдим этди. Бу эса web 1.0 - бу тармок морфологияси шаклланган бутунжах,он интернетнинг биринчи авлодидир. Унинг доирасида фойдаланувчи Web 1.0 тармогининг ресурсларида тупланган х,ар кандай маълумотни олиш оркали маълумот манбаларини кидириш имкониятига эга. Ушбу даврда статик сайтлар яратилди ва маълумотлар мижозга пассив равишда узатилди. Web 1.0 мавжуд булганда электрон кутубхоналар ва Интернет маълумотлари каталоглари ривожлана бошлади.
Web 2.0 - бу фойдаланувчиларга мустакил равишда таркибни яратиш, шунингдек Интернетдаги узлари ва бошка одамларнинг материаллари уртасидаги алокаларни бошкариш имконини берадиган интерфаол семантик Web-сайт булиб, фойдаланувчи ва сервер уртасида интерфаол ахборотлар шакллантирилади.
Web 3.0 технологияси - бу Web 1.0 ва Web 2.0 технологиялари сифатларини бирлаштирган янги технология булиб, мутахассислар томонидан яратилади ва энг керакли маълумотлар фойдаланувчиларнинг кидирув суровларида курсатилади.
Х,озирги кунда республикамизда таълим тизимига Web технологияларни жорий этиш ва улар асосида масофали укитиш тизимидан фойдаланиш буйича барча ташкилий,
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
меъёрий ва хукукий таъминотлар шакллантирилган.
с\
□
С/Р t
Wu
¡J- = -
INFORMATION WEB WEB LEARNING / READING 1.0
SOCIAL WEB COLLABORATIVA RMM WEB LEARING 2.0
SEMANTIC WEB PERSONALIZED WEB LEARING 3.0
Web 1.0
1990-1999
P
Web 3.0
2010-2020
□ 51-D
Web 2.0
2000-2009 □ □□
2-rasm. Web texnologiyasi rivojlanishi
Масофали укитиш - ахборот-коммуникация технологиялари воситалари ва илмий асосланган укитиш усулларини куллаб укитиш (кундузги, сиртки, экстернат) шаклидир. Укитишнинг бу шакли укувчиларга мос таълим предметини эркин танлаш, укитувчи билан мулокот килиш шароитларини яратадиган анъанавий, янги ахборот ва телекоммуникация технологияларига асосланиб, укитиш жараёни укувчининг каердалиги ва вактга боглик булмаган холда бажарилади. Масофавий таълим - масофали укитиш оркали амалга ошириладиган таълимдир [8].
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Масофали укитишни ташкил килишда таълим хизматлари самарадорлигини оширишда ахборот маконининг урни жуда катта. Таълим муассасаларида фанлардан ахборот маконини яратиш Web технологияларидан фойдаланиб, электрон таълим ресурслари ташкил килиш оркали амалга оширилади.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларида масофали укитишни ташкил килишда умумлаштирилган укитиш технологиялари ва тизимлари яратиш мухим ахамиятга эга. Умумлаштирилган укитиш технологиялари ва тизимларига Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларида жойлаштирилган укув дастурлари, режалар, дарсликлар, укув ва методик кулланмалар, семинар, амалий ва лаборатория машгулотлари мазмуни, тест тизимлари мажмуасини келтириш мумкин.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари масофали укитишнинг асосий воситаларидан бири хисобланиб, унга масофали укитишнинг ташкилий-услубий ва меъёрий-хукукий базаси жойлаштирилади. Шунинг учун Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари укувчилар ва педагогларни мутлако янги укув-услубий воситалар билан таъминлашга хизмат килади.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари - таълим сохаси буйича фаолият юритувчи ва шу сохада интерфаол хизмат курсатувчи, ахборот ресурслари ва таълимга оид сахифалар, сайтлар ва таълим порталлари билан тугридан-тугри богланадиган интернет ресурсидир. Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари масофали укитиш амалга ошириладиган таълим муассасалари укув
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
жараёнини ташкил этиш ва бошкариш, унинг тузилмалари, молиявий-хужалик ишларини юритиш, укув режа ва дастурлар, укув материаллари, тестлар ва бошкалар хдкида веб ресурслар мажмуаси жойлаштирилади.
Электрон таълим ресурсларини яратишга куйидаги умумий, дидактик, услубий, психологик-педагогик, техник-технологик, эстетик, эргономик ва санитар-гигиеник талаблар куйилади.
Электрон таълим ресурсларини яратишда куйидаги асосий тамойилларга амал килиш талаб этилади: модуллилик, туликлик, кургазмалилик, тармокланиш, бошкарувчанлик, мослашувчанлик, компьютерли куллаб-кувватлаш ва йигилувчанлик тамойиллари.
МУ^ОКАМА
Фикримизча, электрон таълим ресурсларини яратиш куйидаги тартибда боскичма-боскич амалга оширилиши максадга мувофикдир:
• фанга оид манбаларни танлаб олиш;
• мундарижа ва тушунчалар руйхатини ишлаб чикиш;
• булимлардаги (модуллардаги) матнларни кайта ишлаш ва ёрдам бериш булимини тузиш;
• гиперматнни электрон шаклда амалга ошириш;
• компьютерли куллаб-кувватлашни таъминлаш;
• материалларни мультимедиали объектларга келтириш учун танлаб олиш;
• материални визуаллаштириш;
• фойдаланишга тайёрлаш;
• фойдаланиш методикасини ишлаб чикиш.
Масофали укитиш Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларининг электрон кутубхонаси гиперматн тизимидан иборат булиб, у таълим муассасасининг бошкарув жараёнларини, илмий-укув ахборот мух,итига утиш ва маълумотлар излашни осонлаштиради.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари маълумотлар мажмуасидан иборат булиб, Интернет, шунингдек, Интранет тармоклари талабларига жавоб беради. Электрон таълим ресурслари учун тавсия килинадиган укув-услубий материаллар куйидаги талабларга жавоб бериши лозим [9],[ 11]:
- фойдаланувчиларга тушунарлилик ва осонлик;
- маълумотлар мажмуасида мавжуд булган х,ар кандай турдаги ахборот билан ишлай олиш имконияти;
- Windows тизимидаги фойдаланувчи интерфейсининг стандартга мослиги;
- маълумотлар мажмуаси билан ишлашда назарда тутилган барча функцияларни таъминлаш.
Масофали укитиш учун яратилган электрон таълим ресурсларининг асосий мазмуни куйидаги укув-услубий материаллардан иборат булади:
- электрон дарсликлар, укув кулланмалар, методик кулланмалар ва бошка кушимча материаллар;
- укув-услубий мажмуалар;
- узини узи назорат килиш учун тест дастурлари ва саволлар мажмуаси;
- лаборатория ишлари ва уларнинг тавсифи;
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
- х,исоб-график, мустакил ишлар, намунавий ишлар ва назорат ишлари;
- х,исоблаш дастурлари, маълумотномалар, иловалар (кушимча дастурий таъминотлар);
- укув режалар, таквим-мавзули режалар;
- тадкикотлар, лойихдлар буйича хисоботлар.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларининг асосий кисми электрон дарслик талабларига асосланган. Электрон дарслик - компьютер ва ахборот-коммуникация технологияларига асосланган укув услубини куллашга, мустакил таълим олишга хдмда фанга оид укув материаллар, илмий маълумотларнинг х,ар томонлама самарадор узлаштирилишига мулжалланган электрон укув адабиёти хисобланади [3].
Укув жараёни учун яратилган электрон таълим ресурслари укув жараёни мобайнида намойиш этиш воситаси, компьютер синфларида ташкил этиладиган мустакил ишлаш машгулотларида репититор, мустакил таълим олишга восита, амалий ва лаборатория ишларини бажариш мобайнида услубий ёрдамчи, укувчиларнинг узлаштириш даражалари назоратчиси, амалий ва лаборатория машгулотлари учун топшириклар яъни масала ва машклар билан таъминловчидир.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари укувчиларга ахборотни укиш, маърузаларни эшитиш, амалий ва лаборатория машгулотларига мулжалланган вазифаларни бажариш, уз билимларини текшириш ва зарур лолларда уларни тулдириш, узини узи назорат килиш кабиларни тавсия этиши мумкин.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурслари уз ичига тренажёрлар, амалий ва лаборатория машгулотлари учун вазифалар, тест топшириклари, бир вактнинг узида билим бериш ва уларни узлаштириш жараёнини назорат килувчи дастурий таъминотларни камраб олади. Бошкача айтганда у укув предметларининг асосий ахборотли кисмини баён этувчи, олинган билимларни мустах,камлашга мулжалланган машклар, укувчиларнинг билимларини бах,олаш имкониятини берадиган тест технологияларидан ташкил топади.
Укув жараёнига мулжалланган электрон таълим ресурслари куйидаги имкониятларга эга булиши керак [8]:
- фанлар буйича таълим мазмунига эга булган ахборот ресурслари;
- турли йуналишлар буйича укув курслари;
- тескари алокани таъминлаш;
- керакли ахборотларни тез топишга ёрдам бериш;
- гиперматнли тушунтиришларга куп марта мурожаат килишда вакт х,исобини эътиборга олиш;
- экранга маълумотларни чикаришда компьютернинг мультимедиали имкониятларидан фойдаланиш;
- предметнинг х,ар бир булими буйича укувчиларнинг узлаштириш даражаларига мос х,олда билимларини бах,олай олиш;
- предметнинг укув ахборот базаларини янгилаш имкониятини яратиш ва бошкалар.
Укув жараёнида ахборот-коммуникация технологиялари кулланилса, таълим-тарбия жараёни жадаллаштирилади. Таълим-тарбия жараёнини жадаллаштиришнинг
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
асосий омиллари каторига куйидагиларни келтириш мумкин [5], [6]:
- максадга йуналтирилганлик;
- укувчиларнинг мотивациясини кучайтириш;
- таълим мазмунининг ахборотли хажмини кэнгайтириш;
- укувчиларнинг укув-билиш фаолиятини фаоллаштириш;
- укувчиларнинг укув-амалий даражасини мустахкамлаш ва бошкалар. ХУЛОСА
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларининг укув жараёнида мустакил таълим машгулотларини самарали ташкил килишда ахамияти жуда катта хисобланади. Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларидаги дастурий воситалар асосида яратилган укув-услубий материаллар ва электрон дарсликлардан фойдаланишдан асосий максад замонавий ахборот - таълим услубини шакллантиришдир. Замонавий ахборот ва педагогик технологияларини куллаш оркали таълим жараёнининг самарадорлиги, сифати ва унумдорлигини ошириш, узлуксиз таълим тизимида замонавий укув манбаларидан бири электрон укув адабиётларини кэнг куллаш, уларнинг маълум маънода кутубхоналарини ташкил этиш, таълимнинг масофали укитиш усулларини амалда жорий этиш ва умумжахон электрон укув тизимига киришдан иборат.
Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларидаги мустакил таълим машгулотлари учун яратилган электрон укув-услубий материаллар автоматлаштирилган дастурий воситалар ёрдамида ишлайди. Автоматлаштирилган укув-услубий материаллар таълим олувчиларга керакли мавзулар буйича маълумотларни тавсия этади ва билимларни назорат килади. Билимларнинг назорати натижасига караб таълим олувчиларга турли даражадаги мураккаб топшириклар тавсия килинади. Автоматлаштирилган укув-услубий таълим воситалари ёрдамида таълим олувчилар укитувчининг ёрдамисиз хам уз билимларини ошириб такомиллаштириб бориши мумкин [1],[2]. ^
Укув жараёнида Web технологиялар асосида яратилган электрон таълим ресурсларидан фойдаланишнинг афзалликлари куйидагилардан иборат [4], [7], [10]:
• укув жараёнида берилаётган материалларни чукур ва мукаммал узлаштириш;
• таълим олишнинг янги шаклини таълим тизимига жорий килиш;
• дарс жараёнида билим олиш вактининг кискариши (вактни тежаш) имконияти;
• олинган билимлар укувчилар хотирасида узок муддат сакланиши ва уни амалиётда куллаш мумкинлиги;
• укувчиларда маълум малакаларни шакллантириш вакти кискалиги;
• машгулотларда бажариладиган топшириклар сонининг ортиши;
• компьютер томонидан фаол бошкаришни талаб килиниши натижасида укувчи таълим субъектига айланиши;
• укувчилар кузатиши, мушохада килиши кийин булган жараёнларни моделлаштириш ва бевосита намойиш килиш имкониятининг хосил булиши ва бошкалар.
Шунинг учун хам, укув жараёнини компьютерлаштириш муаммоларини хал килиш буйича барча иктисодий ривожланган мамлакатлар каби республикамизда хам турли йуналишдаги илмий-тадкикот ишлари олиб борилмокда.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Web технологияларига асосланган таълимнинг афзаллиги шундан иборатки, электрон таълим ресурсларини шакллантириш, бунда талаба укув жараёнида тасаввур килиш, фикр юритиш, тинглаш, ёзиб олишдан ташкари х,ар бир изох,ланаётган жараён, вокеа ва х,одисалар, куз билан куриш мумкин булмаган, тасаввур килиш кийин булган ходиса ва жараёнларни виртуаллаштирилган компютер моделида кузатиб туради. Х,ар бир схема, гарфик, жадвал ва мураккаб сузлар электрон х,олатда аник курсатиб борилади. Талабалар олган билимни виртуал назорат оркали текшириш натижасида вакт тежалади. Бундан ташкари дарсни узлаштира олмаган ёки билимини янада мустахкамлаш максадида талаба мустакил равишда виртуал укув кулланмаларидан фойдаланиш имконияти мавжуд.
REFERENCES
1. Toshtemirov D.E., Niyozov M.B., Yuldashev U.A., Irsaliev F.Sh. Resource support of distance course information educational environment // Journal of Critical Reviews ISSN-2394-5125 Vol 7, Issue 5, 2020, pp. 399-400
2. Yuldashev, U.A., Xudoyberdiev, M.Z., & Axmedov, T.B. (2021). O'quv jarayonining sifatini oshirishda zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalanish. //Academic research in educational sciences, 2(3), 1262-1268.
3. Yuldashev U.A. Use of video lesson creative technologies in the process of electronic education// Scientific-Methodical Journal-T 2021
4. Yuldashev Ulmasbek Abdubanatovich, Khakimova Farangis Abdualimovna, Khudayberdieva Dilorom Khaydar kizi, Web of Scientist: International Scientific Research Journal, ISSN-2776-0979 Vol 2, Issue 5, 2021, pp. 693-697
5. Toshtemirov D. E., Saidov J. D., Mamatqulov S. X. TECHNOLOGY OF CREATING MODERN ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES //Bulletin of Gulistan State University. - 2019. - Т. 2019. - №. 1. - С. 67-71.
6. Toshtemirov D., Muminov B., Saidov J. Fundamentals of compilation of electronic tasks for students to test and strengthen their knowledge of database //International Journal of Scientific and Technology Research. - 2020. - Т. 9. - №. 4. - С. 3226-3228.
7. Abduqodirov A.A., Pardaev A.X. Masofali o'qitish nazariyasi va amaliyoti. Monografiya. T.: Fan. 2009. -146 b.
8. Abduqodirov A.A., Toshtemirov D.E. Ta'lim muassasalarida axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish metodikasi. Monografiya. Guliston: "Universitet", 2019. -232 b.
9. D.B.Abduraximov, D.E.Toshtemirov. Mutaxassislik fanlarini o'qitish metodikasi. O'quv qo'llanma. - Toshkent, 2020. - 224 b.
10. Toshtemirov D.E. Ta'lim portali: yaratish tamoyillari, mazmuni va foydalanish metodikasi. Monografiya. Guliston: Universitet. 2015. -156 b.
11. Toshtemirov D.E. Ta'lim portalining tarkibiy tuzilishi va uslubiy ta'minoti. // Kasb-hunar ta'limi, 2010. № 2. -. B. 10-11.J.D.Saidov. Study of the process of database and creation in higher education. Guliston. 2021. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/5R96C.
12. Abdubanapovich, Y. U., & Qizi, S. M. B. (2022). MASOFALI O 'QITISH JARAYONIDA INFORMATIKANI FANINI O 'QITISHDAGI DIDAKTIK TIZIMLAR. Science and innovation, 1(B3), 797-800.