Научная статья на тему 'ВОЗМОЖНОСТИ САМОВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ СТРАДАЮШЩИЕ ЗАИКАНИЮ'

ВОЗМОЖНОСТИ САМОВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ СТРАДАЮШЩИЕ ЗАИКАНИЮ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
85
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
САМОВОСПИТАНИЯ / ЗАИКАНИЕ / РЕБЁНОК / ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА / ВОЗРАСТНОЕ ОСОБЕННОСТИ / КОРРЕКЦИОННЫЕ МЕРОПРИЯТИЙ / ЛЕЧЕБНЫЕ / ВОЗДЕЙСТВУЮЩИЕ / ФАКТОРЫ / РЕЧЕВОЙ АППАРАТ / ОБСЛЕДОВАНИЕ / ДИАГНОСТИКА / ПРОФИЛАКТИКА / СТЕПЕНЬ ЗАИКАНИЕ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Маджидова Бибихафиза, Гурезов Бахтовар

В данной статье осуществлена попытка возможенность самовоспитания детей страдающие одним из распростанённых видов нарушение речи - заиканием. Раскрываются факторы влияющие на возникновения проявления заикание у детей, которое оказывает огромное влияние на психоэмоциональное состояние ребёнка, ограничивает его общения с сверстниками и взрослыми. Авторами уделёенна особое внимание организация и проведение комплекс лечебно-педагогичиских мероприятий способствующие профилактики, коррекции и преодолении заикании у детей дошкольного возраста до поступлении к школе.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

POSSIBILITIES FOR SELF-EDUCATION OF CHILDREN SUFFERING FROM STUTTERING

This article attempts to fidelity to the self-education of children suffering from one of the most common types of speech impairment stuttering. The factors influencing the occurrence of the manifestation of stuttering in children are revealed, which has a tremendous impact on the psycho-emotional state of the child, limits his communication with convicts and adults. The authors paid special attention to the organization and implementation of a complex of medical and pedagogical measures that contribute to the prevention, correction and overcoming of stuttering in preschool children before entering school.

Текст научной работы на тему «ВОЗМОЖНОСТИ САМОВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ СТРАДАЮШЩИЕ ЗАИКАНИЮ»

ИМКОНИЯТИ ХУДТАРБИЯКУНЙ ДАР КУДАКОНИ ГИРИФТОРИ ЛАКНАТЗАБОНЙ

Мацидова Б., Гурезов Б.

Данишгауи давлатии амузгарии Тацикистан ба нами С. Айни

Хyдгapбиякyнии кyдaкoни г^ифтс^ лaкнaгзaбoнй aз мaxopaтy мanaкaxoи мyгoбикшaвии ощо бa мухити нaви интимой бapмeoяд. Аз кyдaки cинни тoмaктaбй бaъди вopид шyдaн бa мухити тax,cилoти мaктaби ибгидoй бapкapop нaмyдaни мyнocибaт вa мyoшиpaти мaxcyc 6o xaмcoлoнy oмyзropoн тaлaб кapдa мeшaвaд. Чунки дap мухити oилa xarn вaкт ниcбaти y мyнocибaти xaйpxoxoнaи твълимй кapдa шyдa пaйвaндoн кушиш мeнaмoянд, ки эxтиëгкopy бoтaxaммyл бoшaнд.

Bane дap pyзxoи aввaли тaълимy тaдpиc чунин кyдaк бa мушкилот дap мyгoбикшaвй бa мухити w^mi^^o aз cap мeгyзapoнaд. Пyшидa нал; ки xaiv^ шapикдacтoнy омикрон бa ^були кyдaкoни лaкнaгзaбoн oмoдa xacra4A. Бo бapoбapи тaшкиny бapгyзopии кopxoи мaxcycи иcлoxй-лoгoпeдй aз мyгaxacиcoн: тaбибoн, лoгoпeд вa мaxcycaн, вoлидoн тaъcиppacoнии мaxcycи пcиxoлoгй-пeдaroгй бa шaxcияти R^ara лaкнaгзaбoн тanaб кapдa мeшaвaд, xa'™ y дap xyд xoxиш, мaxopaтy мanaкaxoи xyдгapбиякyниpo na^o вa тaкмил диxaд.

Тaткикoтxoи oлимoн нишoн мeдиxaд, paвaнди xyдгapбиякyнй бa тaъcиpи oмилxoи дoxиnй (мapoмнoкй тapтибдиxии дapк нaмyдaни зapapияти дигapIyнcoзй вa oлaми интимой зepи тaъcиpи тapбия, тяблим, мyвoфикaт кapдaн 6o тanaбaгxoи интимой) anoкaмaнд бyдa имкoният мeдиxaд maxc мycтaкиnияти xyдpo бидуни xoдиcaю oдaмoни rap^ aтpaф тaъмин нaмoяд. Он дap нaвбaти xyд мeгaвoнaд oмиnи мухити pyig^n шaxcият гapдaд. [1, c.143]

Рaвaнди xyдгapбиякyнй вa кyввaxoи пeшбapaндaи oн бa xycycиягxoи cинycoлии oдaм вoбacтa бyдa, aввanин нишoнa, aлoмaтxoи oн дap мyгaбик;шaвии кyдaк бa и^ои тanaбaгxoи oлaми бepyнa, мaxcycaн, тanaбaгxoи кanoнcoлoни мyxити aтpaф, xyдиcлoxкyнии paфгapy aмaлxoи шaxcи зapyp мeëбaд. Лeкин кyдaки xypдcoл xoлo бoшyypoнa дapк кapдa нaмeтaвoнaд, ки cифaтxoи шaxcиятии xyдpo мaйn вa тapтиб дoдaн дopaд. У ф^т aмaлy paфгopxoи xyдpo, ки кanoнcaлoн "куб" вa 'бд" кaбyл вa бaxoдиxй мeнaмoянд дapк мeнaмoяд. Mинбaъд добили кaбyл вa ë caзoвopи дacтгиpии aтpoфиëн нaгapдидaни aмany paфтop, гyфтopy киpдopи xyдpo мyaйян нaмyдa кушиш мeнaмoяд бa дoиpaи вaceъи мyнocибaгxoи интимой вopид гapдaд, ки дap чунин paвaнд нуткй дypycт фaxмoю paвoнй y нaк;ши мyxим мeбoзaд. Кушиш мeнaмoяд кyдaки '^б, нarз, гaпдapo, нaмyнaвй, бexгapин" бoшaд, xy^o тapбия диxaд, ки чунин xoxишy мaxopaти ypo нишoнaxoи aввanи xyдгapбиякyнй нoмидaн ноиз acx. [2, c.704]

Кyдaк дap paвaнди иcлoxнaмoии paфтopy aмaлxoи шaxcии xyд poбитaи бaйни oнxopo 6o cифaгxoи шaxcияти oдaм бaкapop нaмyдa дoиp бa xyд xaмчyн шaxcият тacaввypoгxoи aввanинpo na^o мeкyнaд. Xa^oiyM тaвcифи cифaти шaxcии xyд (pocny]!, поквичдонй, гaпдapoй, nacyp^ тaвoнoмaнд вa ë бapъaкcи он) кушиш мeнaмoяд бa oнxo xa^H^ rni^^ paфтopy aмanй шaxcй бaxo диxaд, cифaгxoи шaxcиятии xyд вa дигapoнй эътиpoф нaмoяд.

Бoяд ^д rap^ ки фaкaт дap aйëми нaвpacй ( aз 11-12 то 13-14 caлaгй) кyдaк мeгaвoнaд anoкaмaндии cифaтии шaxcии xyдpo бa кулли paфтэpy aмaлxoи шaxcиятии aтpoфиëн дapк нaмyдa, oнxopo бa мyвaффaкиятy нoкoмиxoи xeш anoкaмaнд мeкyнaд вa бa xyдгpбиякyнй мyнocибaти ниддй мeнaмoяд. Myвoфикw нишoндoди oлимoн В. А. Кpyтecкий, Н.С. Лукищ Н. Д. Лeвитoвa вa диIapoн aмany paфтэpxoи нaвpacoн бeштap бa нaмoиш дoдaни мycтaкиnнoкй вa xyдгacдик;кyнй paвoнa кapдa мeшaвaнд.

Лaкнaтзaбoнй, ë xyд зaбoнгиpй яте aз нaмyдxoи пaxншyдaтapини нукеон дap фaъaлияти нyгкpoнии инcaн бyдa тaвaччyxи мyгaфaкиpoнy oлимoни caxaи тиб (пcиxaтpaпeвияxo, пcиxиaтpxo, aгэлapинroлoгxo), пcиxoлoгия, лoгoпeдия, пeдaraгикapo бa xyд nará нaмyдaacт, ки ин бecaбaб нсст. Он 6o мypaккaб бyдaни нишoнaxo вa зyxypaги xyд aз диrap нукасщои paвaнди нyткpoнй фapк; мeкyнaд.

Лaкнaтзaбoнй, ки он нугки caкaвй, вaйpoншaвии cypъaт вa низоми нyнкpoнй низ x^o6 кapдa мeшaвaд, oдaтaн дap дaвpaи бо cypъaти инкишэфи нутк; aзxyдкyнии лaфзи мoдapй то 2-6-coлaгй шaкл мeгиpaд. Myтaxaccиcaн caбaбxoи пaйдoшaвй, зyxypaг вa шaкnгиpии лaкнaтзaбOниpo тaткикy тaxлил нaмyдa poxy ycynxoи гунэгуни шш^й вa тaбoбaтй вocитaxoи тaъcиppacoнии opтoпeдй, ки дap тaбoбaти зaбoнгиpй вошт^ ëpиpacoн бa xиcoб мepaвaд: мaчмyи чopaбиниxoи тaбoбaти-пeдaroгй; мaшкxoи дидaктикй, тaъcиppacoнии пcиxoлoгй тaбoбaтй, ки кулли ощо ифoдaгapи мyнocибaти кoмпneкcиpo ниcбaти мушкилэти кyдaкoн, нaвpacoн нишэн мeдиxaнд. [4, c.304]

K^arao^ нaвpacoни гиpифтopи лaкщтзaбoнй oдaтaн зиëд aзoби pyxй мeкaшaнд, oдaмIypeз, кaнopaчyй, тундминоз мeгapдaнд, бapoи cyxaнIyи дap нaзди xaмcoлoнy кaлoнcoлoн, чypъaт нaмeкyнaнд, aз шaxcoни ношинэе шapм мeдopaнд, дap вaк;ги нyткpoнй бa xa-ячон oмaдa cypx шyдa aparç мeкyнaнд. Тaбиcт, ки x^onvra бa xa-ячон oмaдaн лaкнaти зaбoн aфзyн гapдидa xapaкaтxoи Faйpиxтиëpй, мyшaкxoи pyM, гapдaн дacтy nawiaxo 6a вучуд мсэяд вa кyдaк xyдpo бeниxoят кaмapзиш, нoтaвoнy oceбпaзиp xиcoбидa кушиш мeкyнaд бо ин ë он бaxoнaxoи нэчиз aз мyoшиpaтy мyнocибaгxoи бaйниxaмдиIapй дypй чуяд. Maxpyмият aз мyoшиpaт мeтaвoнaд caбaби шaклгиpии cифaгxoи шaxcй-иpoдвaвии нoмaтлyб, бa мoнaнди якpaвй,

инчикй, pa<^TC^ Faйpимaъмyл (тeз агашин шудан, xyдpo идopa кapдa натавонистан, rça^p кapдaнy дaoг задан ба амалхои кacдгиpй ва F^pasp) гapдaд.

Бинoбapин мyx,имгapин чамбахои кop 6o ^дагони лaкнaтзaбoн ин тapбия ва тaъcиppacoнии ма^а^оки м^аббш, лoгапeд ва вoлидoн баpoи тaFиpдихии фикpy aндeшa ва амалхои шaxcияги к^дак

мeбoшaд [3, c.476].

,3ap илми пcиxoлoгия ва пeдaгагикaи MyocMp вошгахои acocии xyдгapбиякyнй apзëбй гapдидaaoг. Ба мoнaнди xyдбax,oдиx,й, xyдгapбиякyнй, xy^mcKM, xyдopoмкyнй ва F^pa^o, ки онхо 6o якчоя нaмyдaни чонишини xyд, иcми тapбия, фсъли кapдaн (кapдaн дap шакли мacдap) ва бандаки изафии иcмcазй й мaвpиди иoгифoдaбapй ^pop гиpифтaaнд ки xyдбaхoдихй ба тapбияи xyдмyaйянкyнии ^дак вopид гapдидa шакиг^ии oh аз шнни 5-7 cалaгй ofob г^^да ба баходихии д^усти кaлoнcалoн ба нфую тавoнoии y алокаманд аст.

,3ap кyдaкoни cинни кaлoни томактабй аввалин хи<хи xyдшинocй ба вучуд мeoяд, ки oh дap тaлaбаг ба фахмидани xyд чун шак^ пайдo шудани шавку хaвac ба холати багинй ба шфатхои шакш xyд бахо дoдaн ба тaлaбагхoи xyд зoхиp мeгapдaд. Он минбаъд ба кобилияти фaвкyлoдa ва мeхвapи инcoн мубаддал гapдидa имкoняг мeдихaд xyдpo аз oлaми ихoтaкapдa чудо намояд xyдpo фахмад ва мав^и шaxcиaшpo муайян coзaд. Ин кобилият дap paвaндй мyнocибaтхoи байни шaxcй 6о адамани aтpoф ташаккул мeëбaд ва махз дap дoиpaи мyнooгибaтy мyoшиpaт зух^ мeгapдaд. Худбаходихй яте аз чузъхои тapтибии xyдшинocй буда дap xyдтapбиякyнй накши мухим дopaд.

,3ap чapaëни кopхoи лoгoпeдй-иcлoхй кopхoи таълимй-иалохй, тapбиявй xyдтapбиякyнй ва aзнaвтapбиякyнй дap мачм^ъ poхaндoзй кapдa мeшaвaнд. Раванди кopхoи иcлoхй-лoгoпeдй дap навбати аввал ёддихй, oмyзoнидaни нуткй paвoн, фахмо, дaoIpacpo мавдди xyд rçapop мeдихaд ки он бapтapaф намудани як кaтop cтpeoтипхoи (одатхои) маъмулии манфии дap мaFЗи cap, одату paфтopхoи шaxcии шaклгиpифтapo талаб мeкyнaд. Чй тaвpe, ки таткикотхои И.П. Павлов нишон мeдихaд cтpeoтипхoи доимй, ки дap мaFЗи cap пайдо мeгapдaнд xene yCTyEop ва кoнcepвaтивй буда иваз намудани онхо бо одатхои наву доимй мушкилоти муайя^о ба миён мeopaнд, ки мо OHpo дap чapaëни кopхoи иcлoхй-лoгoпeдй дap кyдaкoни лакнатзабон низ дyчop мeгapдeм. [5, c.575]

Хyдгapбиякyнии ^даки гиpифтopи лакнатзабонй ба ташкили чopaбинихoи caмapaбaxши иалохй-лoгoпeдй, майлу paFfa* ва имконияти тавоноии y низ алокаманд аст. Г. Д. Неткавсв., Ю. А. Флoceнcкaя лaктaнзaбoниpo хамчун натичаи зиддиятхои xycycияги пcиxoлoгй дошта эътиpoф намуда, пайдоши OHpo ба дaвpaи кyдaкй вобаста мeдoнaнд. Лош^дши шинoxтaи чахонй M. Е. Хватав лaкнaIзaбoниpo як шакли бeмopихoи нeвpoлoгй бappacй намудааст. Мухаккикони точик Рахмонов З. П. ва Рахмонова Д. З. тacидик мeнaмoянд, ки вaйpoншaвии cypъaти нутк ба лакнатзабонй oвapдa мepaooнaд, чунки cypъaти нyткpoнй ба pyхия ва холати эмагсионалии ^дашн вобастагй дopaд.

Тaвcифи лакнатзабонй ё xyд забонг^й дap адабиёгхои пcиxoлoгй, пeдaгoгй-лoгoпeдй гуногун буда он вaйpoншaвй, ба вучуд омадани нокдоихо дap cypъaтy оханги нутк ифода ёфта дap натичаи кaшишxypии Faйpииxтиëpии мушакхои дастгохи нутк зyхyp мeëбaд. Ба чунин нокиш ^pnô 1%-и ахолии caMëp^ замин гиpифтop буда пайдошавй ва шaклгиpии он бо омилхои зepин алокаманд аст: -бeмopихoи acaбy пcиxикии волидон; -гиpифтopии кyдaк ба бeмopихoи acaбy пcиxикй;

-oceби opraHrnm марзи cap (чapoхaтбapдopии мaFЗи cap хангоми таввалуд, баъди ба дунё омадани кyдaк);

-заифии чж;ми бадан, ки бeштap баъди бeмopихoи вазнин ва мунзим ба вучуд мeoяд; -бо cypъaти тeз инкишофёбии нуткй, ки бо айёми то 5-6 галат xoc аст; -номукаммал инкишофёбии мyхapикх,oи хapaкaтй (малакахои хapaкaтй);

-Hopacom эхcoooги (эмагсияхои) мyнocибaт ва консъ нaгapдoнидaни талабагхои эмагсионалии кyдaкoн аз тapaфи кaлoнcалoн.

Myтaxacиcан дap агаш тахлилу бappacии тaчpибaи кopй caбaбхoи пайдоиш ва зyхypаги лaкнaIзaбoниpo инчунин ба таклид кapдaни кyдaк ба нутки пайвандони лакнатзабон, тapc, шapм, нoбoвapй ба нepyю тавоноии xyд, нoyстyвopии холати pyхй, гиpифтopи ба бeмopихoи cиpoягй, зypoвapapии нихонии aipcx^ëH (таънаю маломаткунй, бахудаю бeхyдa эpoдгиpй, паст задани шaxcияти кyдaк ва ба xoхишy дapxoсти y бe эътинои намудан), бо якчанд забон гуфтугу намудани кодаку aтpoфиëн ва даралмуомилагии байни хамиш^й, бoздopии pyшди paвoнй ва F^pa^o алокаманд мeдoнaнд.

,3ap илми мyocиpи лoгoпeдия ^pnô бист намуди пайдошавии фyнкcиoнaлй, opгaникй ва acaбy пcиxикии пайдоиши вaйpoншaвй дap чабхаи нaфacкaши хангоми Hyrepo™ oвoзбapopй ва талаффузи овозхо ба кайд гиpифтa шудаанд. Вобаста ба зyхypаги лакнатзабонй ба ce шакл чудо каpда шудааст:

-лакнатзабонии дapaчaи caбyк, ки кyдaк хангоми Hyrepo™ дap орози истифодаи калимаю ибopaхo ва дap холатхои гуногун ба дyшвopии талаффуз дyчop мeгapдaнд;

-лакнатзабонии дapaчaи миёна, ки дap хамаи холатхо кyдaк ба дyшвopии Hyrepo™ дyчop гapдидa дap навбати аввал ypo тapcy вахм аз cyxaHpo™ фapo мeгиpaд.

-лакнатзабонии дapaчaи вазнин, ки нутки куда^о кaшишxypии Faйpииxтиëpии мушакхои дaoггoхи нутк, хapaкaтхoи мaчбypии мушакхои pyH, paгкaшии узвхои дapyнй, тapcy хapoc аз cyxamyi пaйгиpй мeнaмoяд.

Myтaxacиcан таъкид мeнамoянд, ки лакнатзабонй nyppa ва комилан бapтapaфшaвaндa набуда он мeтaвoнaд дap дapaчaи cycre зyхyp г^дад ва ё зepи тaъcиpи омилхои ичтимой, гаг^и caлoмaтии paвoнию чжмонй ( тapc, изгиpoб, тахдиду шиканча, бeмopих,oи мунзим ва F^pa^o) аз нав авч гиpaд. Бинoбapин он хамчун xapoби мypaккaби пcиxoлoгию чж;монй эътиpoф шудааст[6, c. 160].

Вобаста ба кaшишxypии мушакхои дастгохи Hyrepo™ лакнатзабони чудо кapдa шудаанд: лакнатзабонии лабй, забонй ва коми мулоим, ки кулли онхо мушкилаг дap талаффузи хaмcaдoхoи лабй, лабу дандонй, нуги забонй ва F^pa^opo ба вучуд мeopaнд. Дap натича оханг, cypъaт, зaдaгyзopй дap нyткpoнй тaFЙp мeëбaнд. Тaкpopи овозу хичохо, истхо (паузахо) ба вучуд мсоянд, ки онхо дap навбати аввал ба py^™ ва холати эмагсионалии кудак з^д^ тaъcиp мepaocнaд.

Муоина, тaшxиc, пeшгиpй кам ва табобату бapтapaф намудани лакнатзабонй мyнocибaти кoмплeкcиpo талаб мeкyнaд, яънe бо бapoбapи кopхoи таълимй (ёд додану омузонидани тapзи дypycти талаффузи овозу хичохо, cyxamym комил), ичpoи вазифахои тapбиявй, азнавтабиякунй, ташаккулдихии шфагхои шaxcии иpoдaвй-мaънвй паж^и кapдa мeшaвaд. Якс аз чабхахои мухими тaъcиppacoнии кopхoи лoгoпeдй-иcлoхй ин тaъcиppacoнии мypaббия, oмyзгop, волидон дap хaмкopй бо лoгcпeд ин чалб намудани кyдaк ба xyдтapбиякyнй мeбoшaд.

,3ap илми чахонй, тaчpибaи амалии пcиxoлoгию-пeдaгcгй ва лoгoпeдй тaъcиppaocнии кудакони гиpифтаpи лaкнaIзaбoниpo бо истифодаи poхy ycyлх,oи гуногун хамчун poхëфти мачмуи аз тapaфи мyтaxacиcан эътиpoф ^да шудааст. Он даp xyд мачмуи чopaбинихoи табобатй (машку вapзиши тиббй), дopyдapмoнй (бapoи ба эътидол oвapдaни холати ч^мнй, pyх,ию paвoнй), тaъcиppacoнй бо холати пcиxoлoгй (бо cyxaH opoм ^дан, бoвapй изхop намудан ба Hepy, кyдpaтy тавоной, c^py тахамул, эътимод X0cил намудан бapoи бeхдoшти cyxaнpoнй дap кyдaк), машрулиятхои мaxcycи лoгcпeдй (бо истифодаи машк, бозихо, мунтаззам мypaккaбcазии мазмун ва вошгахои кopхoи логопсдй, истифодаи айёнияту маводхои ëpиpаocнй намоишй), машкхои лoгoпeдии pитмикй (зepи охангу навохои мушки), чopaбинихoи тapбиявй (дap зepxaти бappacии миcалy далалхо, намуна ва Fайpахo) poхaндoзй кapдa мeшaвaнд. Инчунин бояд ба py^ хаёти кудаку (бо мавдди пeшгиpй намуданй мондашавию xacna™ paвoнию чиcмoнй) ва xypom capивaктию cepFизoи кyдaк диккати мaxcyc parorn гapдaд.

Тахлили тадкикагхои олимон ва тaчpибaи амалй нишон мeдихaд, ки пиcapбaчaхo ниcбaт ба дyxтapхo зиëтap ба лакнатзабонй гиpифтop мeшaвaнд. Шояд ин ба xycycиятхoи фapккyнaндaи нeйpoнхoи пиcapoн ва дyxтapoн бошад. Пиcapчaхopo аз xypдcалй мо талкин мeкyнeм: онхо маpд хастанд, мapдхo бояд пypбapдoштy кавй бошанд, ба онхо rapa ^дан, нозу нузи дyxтapoнa нoзeб аст ва Faйpaхo.Чyнин талкиннамои имконият нaмeдихaд, ки онхо холати ск^би re^x^S, изгиpoбнoкии xyдpo ^pœ намояд. Ин холат мставонад ба пайдошавй ва шaклгиpии лакнатзабонй з^дг^ имконият мeдихaд.

Тaъcиppaocнии пcиxoлoгй ба xyдтapбиякyнии кyдaкoни гиpифтopи лакнатзабонй бо истифодаи ycyлхoи фахмондадихй, бoвapкyнoнй ва хaвacмaндгapдoнй ба poх монда мeшaвaд, ки дap ин paвaнд cyxa™ мyтaxaccиc хамчун вocитaи тaъcиppaocнй ва табобати pyхию paвoнй xизмaт мeкyнaд. Таъмин намудани мухити галим, ки дap он кyдaк хамчун шaxcи apзишмaнд (навобаста ба нyкcoни лакнатзабонй эм^ск^ ва кабул гapдидaacт, вошгаи тaъcиppaocнии тapбияви кобили кабул дониста шудаааст.

Дap давоми чopaбинихoи лoгoпeдй-иcлoхй логопсд фахмондадихй, бoвapкyнoниpo бо истифодаи cyхбaтaш ороз намуда дap як вакт кopхoи тaбoбaтй-тaълимиpo poхaндoзй мсншояд ва мувофики ба лакнатзабонии xyд paфтopи мaxcycи эътимoдбaxшpo пaйгиpй нaмyдaнpo таъкид мeнaмoяд. Ин амал имконият мeдихaд, ки кyдaк ба минбаъд табобат шудан аз лакнатзабонй бoвapй хocил намояд [7, c.186].

Бapтapaф, иcлoхнaмoй ё xyд табобатй лакнатзабонй муддати дapoз ва истифoдaбapии омилу вocитaхoи мaxcycи тaъcиppaocнии логопсдй ва пcиxoлoгиpo талаб мeнaмoяд. Маълум аст, ки мазмуни чopaбинихoи логопсдй вобаста ба дapaчaи зyхypаги лакнатзабонй ^бук, миёна ва вазнин )ва cабабхoи пайдоиши он аз хaмдигap фapк мeкyнaнд. Бинoбap ин ичpoи мавдду вазифахои тapбия ва xyдтapбиякyнии кудакон аз кaлoнcoлoн мyнocибaти фapдй-тaфpикaвй талаб ^да мeшaвaд. Логопсд, мypaббия, ом^гс^ бояд ба чунин талабагхо pffi« намоянд:

-бapOбapи ичpoи вазифахои лoгcпeдй-иcалхй ба шаxcияти кyдaк чун ижани apзишмaнд тaъcиp paocндaн;

-xycycиятхoи фapдй-шaxcиятии кyдaк ба хиcаб гиpифтa шуда мaхopaтy малакахои нyткpoнй ва шфагхои иpoдaй-axлoкии y (кушишу Faйpaт бapoи ноил шудан ба мaкcaди муайян, пypтокaтй, хyшëpию зиpaкй ва Faйpaхo) тapбия ва такмил дада шаванд.

-мазмун ва мухтавои чopaбинихoи тaъcиppaocнй бо талабагхои бapнoмaвй ва xycycиятхoи cиннycалии кyдaкoн мувофикат намояд;

^ap чapaëни кopхoи лoгoпeдй-иcлoхй шакл ва poхy ycyлхoи гуногуни кop истифода бypдa шавад, ки онхо мондашавй ва дилгиpшaвии кyдaкoнpo аз чopaбинихoи тapбияви ва xyд тapбиякyнии онхо пeшиpи намояд. Ба монанди бозихои дидактикй, cepхapaкaт, нaкщoфapии мaзмyндop caйëхaт, машкхои омузишй

(тренингхо), хондану накл кардани матнхои адабй, азёдкунй ва кироати шеъру таронахо, чистонгуи ва чисгонёбй бо истифода аз баландгуякхои рамзй (бозичахо ва ашёхои бо он монанд) суханварй намудан (табрикоту гузоришхои кутохачм аз рафти бозихо) ва гайращ Чунин шаклхои кор имконият медихад кудак бо кувваю имкониятхои худ боварй хосил намояд, майорату малакаи безабонгирй нуткронинамуданро аз худ намояд;

-наворбардорй ва тамошою тахлил намудани дастовард ва пешравихои кудак дар бартарафсозии мушкилоти лакнатзабонй дар хамдастй бо мутахасис ва волидону пайвандон;

-дастоварду пешравихои кудаки гирифтори лакнатзабонй дар хамаи лахзахои хаётй у: хайёти маишй-оилавй, дилхушихо дар муассисаи тахсилотй, бозию фаъолиятхои якчоя бо хамсолону калонсолон мавриди баходихии мусбат ва дастгирии калонсолони атороф карор гирад, ки он ба рафтор, хиссиёт ва хаёти харрузаи у таъсири мусбат мерасонад. Ин амал истифодагари муносибати мусбати атрофиён ба мушкилотхои кудак шуда метавонад.

Дар раванди кори тарбиявй ба шахсияти кудаки лакнатзабон чун кудакони солим талаботи ягона гузоштан хеле мухим аст. Кудакони лакнатзабон мавкеи имтиёзноки худро нисбати дигар хамсолон истифода бурда, метавонанд бо зухуроти сифатхои фармондихй, якравй, дагалй, хукмравой ба чои аввал гузоштани манфиатхои шахсй ва гайрахо рох диханд. Баъзан онхо метавонанд тундмизочй, бадкирдорй, тез ба чахл омадан, кахрчигй, инчикй ва дигар сифатхои номатлубро нишон додан диханд, аторофиёнро тобеи худ гардонанд.

Ба волидон зарур аст, ки аввало кудакро барои ворид шудан ба мухити нави ичтимой аз чихати психологй омода намоянд. Пеш аз хама огози соли хониш ба омузгори аввалини фарзанди худ сухбат намуда, доир ба мушкилоти у машварат намоянд, якчанд нафар хамсолони оромтабиату тахаммулпазирро барои баркарор намудани муносибатту муоширати байнихамдигарй интихоб намоянд.

АДАБИЁТ

1. Рувинский Л. И. Соловыва, А.С. Психология самовоспитанияУч пособые по сищкурсу для студентов пед.ин-тов.-М; просвишения 1982,-143с.

2. Логопедия. Ученик для вузов. Под ред. Л С. Волковой. М; 2004,-704с.

3. Хватцев М; Е. Логопедия М;-1959-476с.

4. Смирнова Ф. О. Детская психология. Учебник для Еузов.-спб Питр;-2009-304с.

5. Развитие личности ребёнка от пяти до селли. Екатеренбург; 2010-575с.

6. Луати мухтасари истилохоти психология ва тавсифи баъзе мафхумхо. Тартибдиханда: Атохонов Р. Душанбе ДДОТ. 2017,-160с.

7. Мачидова Б., Обидова М., Дадобоева М. Асосхои логопедия. Душанбе:-2020-186с.

ВОЗМОЖНОСТИ САМОВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ СТРАДАЮШЩИЕ ЗАИКАНИЮ

В данной статье осуществлена попытка возможенность самовоспитания детей страдающие одним из распростанённых видов нарушение речи - заиканием. Раскрываются факторы влияющие на возникновения проявления заикание у детей, которое оказывает огромное влияние на психоэмоциональное состояние ребёнка, ограничивает его общения с сверстниками и взрослыми.

Авторами уделёенна особое внимание организация и проведение комплекс лечебно-педагогичиских мероприятий способствующие профилактики, коррекции и преодолении заикании у детей дошкольного возраста до поступлении к школе.

Ключевы слова: самовоспитания, заикание, ребёнок, образовательная среда, возрастное особенности, коррекционные мероприятий, лечебные, воздействующие, факторы, речевой аппарат, обследование, диагностика, профилактика, степень заикание.

POSSIBILITIES FOR SELF-EDUCATION OF CHILDREN SUFFERING FROM STUTTERING

This article attempts to fidelity to the self-education ofchildren sufferingfrom one of the most common types of speech impairment stuttering. The factors influencing the occurrence of the manifestation of stuttering in children are revealed, which has a tremendous impact on the psycho-emotional state of the child, limits his communication with convicts and adults. The authors paid special attention to the organization and implementation ofa complex of medical and pedagogical measures that contribute to the prevention, correction and overcoming of stuttering in preschool children before entering school.

Key words: self-education, stuttering, child, educational environment, age characteristics, corrective measures, therapeutic, influencing factors, speech apparatus, examination, diagnosis, prevention, degree of stuttering.

Сведения об авторах:

Маджидова Бибихафиза - доктор педагогических наук, профессор кафедры специалной педагогики и инклюзивного оброзования Таджикского государственного педагогического Университета имени Садриддин Айни. Тел:+992985831902, Email: Bibihafiza@mail.ru

Гурезов Бахтовар - магистр кафедры специалной педагогики и инклюзивного оброзования Таджикского государственного педагогического Университета имени Садриддин Айни. Тел:+992918106816.

About the authors:

Majidova Bibihafiza - Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of the Department of Special. Pedagogy and Inclusive Education of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Tel: +992985831902, Email; Bibihafiza@mail.ru

Gurezov Bakhtovar - Master's degree student of the Department of Special Pedagogy and Inclusive Education of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Tel: (+992) 918106816.

ПРОБЛЕМА НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ-МАГИСТРОВ В ПРОЦЕССЕ РАБОТЫ НАД МАГИСТЕРСКОЙ ДИССЕРТАЦИЕЙ

Шарипова Д.Я.

Таджикский государственный педагогический университет им. С. Айни

Существенное повышение качества подготовки выпускников, в частности педагогических вузов к продуктивной профессиональной деятельности, которая основывается на гуманитарных ценностных ориентациях педагогов, креативности, критичности и инновационности их мышления, овладения будущими педагогами интерактивными информационными технологиям обучения и воспитания детей и молодёжи являются требованиями современного общества в реформирование высшего образования.

Как поликультурный диалог в условиях глобализации и информатизации общественной жизни складывается образовательный процесс в высшей школе. По мнению современных философов, феноменологический тип диалога или полилога происходит в педагогическом вузе через понимание друг друга и непосредственный обмен ценностями в процессе обучение в образовательной среде. «Понять -значит обнаружить смысл» означает, исходную «конечную» предпосылкой процесса понимания.

Диалогичность образовательного процесса, осуществляемой в различных формах и видах в многообразной познавательной деятельности студентов проявляется в вузе через:

- общение со сверстниками и окружающим социумом;

- учение и научное исследование;

- художественное познание и досуг и мн. др.;

Важным вектором модернизации профессионально образования будущих педагогов становится стимулирование и включение студентов в познавательную деятельность, активное их участие в реализации самостоятельных социально-педагогических проектированиях.

Информационным и экзистенциальным взаимодействием студента с окружающим миром, то есть «речь для других», как через мышление и «речь для себя», так и внешний диалог или полилог через общение с текстами является продуктивно понимаемым и достаточно широко осуществляемым внутренним диалогом студента.

Организация образовательного процесса в педагогическом вузе позволяет развивать педагогическое мышление у студентов, как важнейший компонент профессиональной культуры, который проявляется в решение педагогической задачи с вычленениями анализа ситуации.

В будущем развитое профессиональное мышление позволяет педагогу:

- стимулировать активность учащихся;

- анализировать грамотно в образовательном процессе ситуацию;

- ставить чётко собственные педагогические задачи.

Развитый уровень профессиональной культуры педагога характеризует:

- умение педагогом анализировать степень освоения учебно-воспитательной реальности;

- в значительной мере решать педагогические задачи и уметь их вычленять;

- развитие диалогичности профессиональной культуры педагога и её доминантности;

- развитие как смыслообразования процессов понимания;

- преодоление педагогом смысловых барьеров;

- профессиональная деятельность педагога и определение её стратегии;

- гуманизация и ориентация образовательного процесса.

Научно-исследовательская деятельность студентов-магистров в процессе работы над магистерской диссертацией и направлена именно на становление гуманитарно-ориентированной профессиональной культуры педагога. Полученный в процессе написания выпускной дипломной квалифицированной

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.