Кулатова Светлана Юлдашевна,
Карши давлат университети психология кафедраси укитувчиси
ВОЯГА ЕТМАГАН БОЛАЛАР ТАРБИЯСИДА АХБОРОТЛАРНИНГ ПСИХОЛОГИК ХАВФСИЗЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШНИНГ АСОСИЙ ЙУНАЛИШЛАРИ
УДК: 372.21+362.77
ЦУЛАТОВА С.Ю. ВОЯГА ЕТМАГАН БОЛАЛАРНИ ПСИХОЛОГИК -АХБОРОТ ХАВФСИЗЛИГНИ ТАЪМИНЛАШНИНГ АСОСИЙ ЙУНАЛИШЛАРИ ВА УСУЛЛАРИ
Мазкур макола вояга етмаган болалар тарбиясида ахборотларнинг психологик хавфсизли-гини таъминлашнинг асосий йуналишлари мавзусига баFишланган. Шунингдек, макола матни мазмунида ахборот тушунчасининг мазмун-мохияти, ахборотларнинг психологик хавфсизлиги, вояга етмаган ёшлар ва ахборотлар майдони, глобаллашув ва оммавий маданият, ахборотларнинг психологик хавфсизлигини таъминлашга оид чора-тадбирлар хамда муаммога оид катор психолог, социолог, файласуф, сиёсатшунос олимларнинг фикр-мулохазалари, илмий изла-нишлари мазмуни кабилар хам кенг ёритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: ахборот, ёшлар, вояга етмаган ёшлар, психологик хавфсизлик, ахборотларнинг психологик хавфсизлиги, тахдидлар, глобаллашув, ижтимоий тармоклар, интернет, оммавий маданият, телекоммуникация, ижтимоий тармоклар, мафкуравий тахдид, психологик химоя.
ЦУЛАТОВА С.Ю. ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ПРИ ВОСПИТАНИИ НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ ДЕТЕЙ
Данная статья посвящается проблеме основных направлений обеспечения психологической безопасности информации в воспитании несовершеннолетних подростков. Также в статье широко освещены вопросы сущности понятий информации, психологической безопасности информации, проблемы несовершеннолетних детей в информационного пространстве, мер по обеспечению психологической безопасности, а также высказывания учёных психологов, социологов, философов, политологов по указанным проблемам, содержание научных исследвоаний.
Ключевые слова и понятия: информация, несовершеннолетние, психологическая безопасность, психологическая угроза, социальные отраслы, интернет, массовая культура, идеологические угрозы, психологическая защита.
QULATOVA S.YU. THE MAIN DIRECTIONS AND WAYS OF PROVIDING PSYCHOLOGICAL AND INFORMATION SECURITY OF UNDERAGE CHILDREN
The article focuses on the main areas of information security in juvenile upbringing. The content of the article also includes the views of a number of psychologists, sociologists, philosophers, and political scientists on the importance of information content, psychological security of information, space for young people and information, measures to ensure psychological safety of information. The content of their research has been widely discussed.
Key words and concepts: information, youth, juveniles, psychological security, psychological security of information, threats, globalization, social networks, internet, popular culture, telecommunications, social networks, ideological threat, psychological protection.
Кириш.
Маълумки, инсон х,аёти нафакат табиий мух,итда, балки узи яратган ижтимоий мух,итда х,ам кечади. Ижтимоий мух,итни шартли равишда икки кисм: техносфера (техника, технологиялар ва х,.к.) ва инфосфера (ахбо-рот мух,ити)га ажратиш мумкин. Шунга кура, инсоннинг х,аётий фаолияти табиат билан биргаликда, кишилик жамиятининг узига хос ахборот мух,итида руй берадиган жараён-дан иборатдир. Ахборот сох,аси эса узига хос конуниятлар асосида ривожланади.
Хакикатан х,ам, ижтимоий ривожланиш мантиFининг узи ушбу муаммоларни бир-ламчи даражага чикармаётганлиги бежиз эмас. Зотан, ахборот-психологик хавфсиз-лиги таъминланмасдан шахс, давлат, жами-ятнинг сиёсий, иктисодий, ижтимоий, маъ-навий, х,арбий ва бошка сох,алардаги хавф-сизлигини х,имоя килиш кийин. Ана шуларни назарда тутадиган булсак, х,ар кандай даража-даги хавфсизликни таъминлашда белгиловчи урин тутувчи шахс, унинг ахборот хавфсиз-лигини таъминлаш муаммоларини тадкик-тах,лил этиш долзарб вазифалардан биридир.
Мацола мавзусининг долзарблигини яна куйидагилар билан изох,лаш мумкин:
- бугунги кунда кундалик халкаро муносабатларда "ахборот уруши", "ахборот карама-каршилиги", "ахборот босими" ва х,.к. каби тушунчалар куп ишлатилаёт-ганлиги ах,олини, хусусан, ёшларни ахборот х,уружидан х,имоялаш буйича зарур чоралар куриш мух,имлигини янада оширади;
- х,озирда ёшлар онги маълум даражада оммавий ахборот воситаларининг фаолияти ва ахборот ресурсларининг таъсиридадир;
- очик ахборот тизими шароитида шахс, жамият ва давлатнинг ахборот хавфсизлиги
билан боFликl муаммоларни х,ал килишнинг ах,амияти янада ошади;
- айни вактда, ахборот тизими имкони-ятларини миллий манфаатларни х,имоялаш ва ривожлантириш, шунингдек, глобал ахборот маконида ёшларнинг манфаатларини амалга ошириш учун кулай шароит яратиш йулида фойдаланиш жуда мух,им х,исобланади.
Мавзу буйича олимлар изланишларининг кискача тах,лили.
Сиёсатшунос А.Г.Муминовнинг фикрича, мураккаб тизимли тузилма булган ахборот сох,аси таркибидаги ахборот-коммуникатив жараёнлар оркали динамик ва узгарувчан кисм сифатида индивидуал, гурух,ий ва ижтимоий рух,ият (индивидуал, гурух,ий ва оммавий онг)га фаол таъсир курсатади1. Ахборот таъсирларга энг куп даражада жамият-нинг маънавий сох,аси учрайди. Бу баъзан кадриятлар тизими сифатида х,ам тушунилади.
С.Н.Аверинцев эса, ахборот сох,асининг бундай тезлик билан ривожланиши, унинг потенциали ва имкониятларининг усиши, унинг жамоатчилик ва давлат х,аётидаги турли хил йуналишларда кенг тарзда ишлатилиши, янги - XXI асрдаги одамзот тараккиётини аниклаб берувчи мух,им омилларнинг бири була олади деб тушунтиради2.
Ахборот психологик хавфсизлигинг шахс тафаккури, маънавиятига таъсири Fарб олимларидан П.Бьюкененннинг <^арбнинг х,алокати», Ф.Тоффлернинг «Учинчи тулкин», С.Хантингтоннинг асарларида уз ифодасини топади. Бирок бу асарларда ушбу мавзуга
1 Муминов А.Г. Узбекистон: ахборотлашган жамият сари. - Т.: "Турон замин зиё". 2013. 95-97-бетлар.
2 Аверинцев С.Н. Тоталитаризм - ложный ответ на реальные вопросы. - М: "Родина" (elibraru.ru.), 2002. Стр. 215.
цивилизaциялapнинг x^o^^ ну^и нaзapи-дaн ëндaшилгaн.
Poccиядa axбopoт-пcиxoлoгик xaвфcиз-лигини тaъминлaш xaкидaги илмий ишлap ВАЛи^чкин, Л.А.Шeлeпин, С.А.Гpиняeв, Н.Винep, А.Ф.Виктopoв, Г.Гpaчeв, И.Meльник, С.А.Зeлинcкий, В.Д.Анocoв, В.И.Яpoчкин, Г.Л.Смoлян, Г.M.Зapaкoвcкий, В.M.Poзин, А.Е.Вoйcкунcкий тoмoнидaн яpaтилгaнили-гини кypcaтиб Утиш мумкин. Биpoк1 улap oлиб бopгaн тaдкикoтлap axбopoт xaвфcизлигини кyпpoк cиëcий нуктaи нaзapдaн, дaвлaтлapapo мунocaбaтлapдa ëpитaди.
Maмлaкaтимизнинг тaникли oлимлapи -А.А.Азизxyжaeв, K1.Н.Нaзapoв, P.З.Жумaeв, Ш.Пaxpутдинoв, А.Myминoв, Ф.Myминoв, P.С.Сaмapoвлapнинг acapлapидa бу Maca-лaгa кaттa эътибop бepилгaн. Хуcуcaн, Алишep Myминoвнинг "Узбeкиcтoн: axбopoтлaшгaн жaмият cap^' мoнoгpaфияcидa жaмиятимизни дeмoкpaтлaштиpиш вa axбopoт coxacидaги либepaллaштиpиш жapaëнлapининг мaзмун-мoxияти вa axaмияти чукуp тaдкик этилгaн. Лeкин Ma3^p тaдкикoтлapдa вoягa eтмaгaн ëшлapнинг axбopoт пcиxoлoгик xaвcизлиги-нинг тaминлaшнинг пcиxoлoгик йyнaлишлapи вa уcуллapи eтapличa ëpитиб бepилмaгaн.
Аxбopoт-пcиxoлoгик xaвфcизликни
тaъминлaшнинг вaзифaлapи, куйидaги йyнaлишлapи вa уcуллapи илмий acocлaн-гaндиp. Бу epдa бoлa, жaмият вa дaвлaтнинг axбopoт coxacидaги миллий мaнфaaтлapини Xимoя килиш билaн бoFлик вaзифaлap, туpли тaxдидлapгa кapши куpaш уcуллapини нaзa-pий жиxaтдaн Уpгaнилиши вa тaxлил этиб бopилиши зapуp. Зoтaн, вoягa eтмaгaн бoлa-лapдa axбopoт xaвфcизлигини тaъминлaшнинг пcиxoлoгик жиxaтлapини бoшкapиш ^ё^й-Хукукий, тaшкилий-иктиcoдий, ижтимoий-пcиxoлoгик йyллap opкaли aмaлгa oши-pилaди. Булapнинг нeгизидa aввaлo ax6o-poт бoшкapиш мaвжуд. Вoягa eтмaгaн бoлa-лapдa axбopoт xaвфcизлигини тaъминлaшнинг пcиxoлoгик жиxaтлapини axлoкий мeъëpлa-pигa кaтъий aмaл килиш axбopoт-пcиxoлoгик xaвфcизлигининг муxим шapтлapидaн биpи Xиcoблaнaди. Аxбopoт-пcиxoлoгик xaвфcизлик - бу дaвлaт, жaмият вa вoягa eтмaгaн бoлa-лapгa зиён eткaзиши мумкин бул^н тacoди-фий ёки кacддaн килин^н axбopий тaъcиp-
лapдaн xимoялaшгa кapaтилгaн муxим ^ъй-Xapaкaтдиp.
Тaдкикoтчи Г.В.Гpaчeв фикpичa, axбopoт-лapнинг пcиxoлoгик xaвфcизлигини тaъмин-лaш бopacидaги ишлap куйидaги мaкcaдлapдa aмaлгa oшиpилaди1:
- axбopoт coxacидa ëшлap тapбияcи билaн бoFлик пcиxoлoгик, пeдaгoгик чopa-тaдбиpлapни ишлaб чикиш;
- жaмият вa дaвлaт xaвфcизлигидa тaxдидлapнинг oлдини oлиш;
- axбopoтни бузиб кypcaтиш вa coxтa-лaштиpишнинг oлдини oлиш.
Дeмaк, бугунги глoбaллaшгaн мaкoндa axбopoт xaвфcизлигини тaминлaш axбopoт xaвфcизлигини тaъминлaшнинг пcиxoлoгик жиxaтлapигa coxacигa зиён eткaзилишининг oлдини oлишгa xизмaт килaди. Вoягa eтмaгaн бoлaлapдa axбopoт-пcиxoлoгик xaвфcизли-гини тaъминлaшдa унинг куйидaги кoмпoнeнт-лapи (тapкибий киcмлapи)ни билиш зapуp, яъни тaxдидлap, унинг oбъeктлapи, мaнбa-лapи, мaкcaдлapи, axбopoт мaнбaлapи, axбo-poтни Faйpикoнуний тapздa кУлгa киpитиш уcуллapи, axбopoтни xимoялaш йyнaлишлapи, axбopoтни xимoялaш уcуллapи, axбopoтни Xимoялaш вocитaлapи кaбилap aжpaтилaди. Шу ypиндa aйтиш жoизки, бoлaлapни туpли тaxдидлapдaн xимoялaш учун Faйpикoнуний Xapaкaтлapгa бeфapк кapaмacлик, улapнинг oлдини oлиш, axбopoт мaнбaлapигa pуxcaт-cиз киpишгa йул кУймacлик вa зapуp пaйтдa кapшилик кypcaтишни тaъминлoвчи туpли тaдбиp, уcуллapни кУллaш тaкoзo этилaди.
Аxбopoт-пcиxoлoгик xужумнинг бoлa pуxиятигa caлбий тaъcиpи xaкидa куп фикpлap илгapи cуpилaëтгaни бeжиз эмac.
Биpинчидaн, бoлaнинг дунëкapaши иpo-дacи, муcтaxкaм булиши учун унинг xaë^a, эpтaнги кунгa, узининг куч вa имкoниятлapигa ишoнчи бapкapop булиши кepaк. Айникca, фapзaндлapимиз кaлбидa кeлaжaккa ишoнч туЙFуcини oшиpиш учун улapнинг, юкopидa тaъкидлaнгaнидeк, acocли вa xaкк0ний мaъ-лумoт вa axбopoтлapгa эгa булиши муxим axaмият ^c6 этaди. Шу бopaдa oммaвий axбo-poт вocитaлapи бугун мaмлaкaтимиздa aмaлгa
1 Гpaчëв Г. Личнocть и oбщecтвo: инфopмaциoннo-пcиxoлoгичecкaя бeзoпacнocть и пcиxoлoгичecкoй зaщиты. - М: Изд^ PГНФ. ZOO3. - ZZ3 c.
ЗAMОНABИЙ TAЪЛИM / CОBPЕMЕННОЕ ОБPAЗОBAНИЕ ZOZO, Z (87)
оширилаётган ижтимоий-иктисодий сиёсатни, янгиланиш ва узгаришлар жараёнларини х,ар томонлама чукур, таъсирчан усуллар оркали ёритиб бориши зарурлигини тушунтириб утиришнинг х,ожати йук.
Иккинчидан, биз уз юртимизни узимиз, уз мех,натимиз, пешона теримиз билан обод этмасак, бунинг учун белни маркам боFлаб ишламасак, х,еч ким четдан келиб бу ишни килиб бермайди. Шунинг учун х,ам биз ота-боболаримиз хоки ётган бу юрт, бу мукаддас замин - бизники, унинг бугуни ва истикболи факат узимизга боFлик, мустакиллик пойде-ворини курган инсонлар бошлаган ишларни давом эттириш - бизнинг эзгу бурчимиз, деган тушунчани, керак булса, х,аётий эътикодни ёшларимизнинг онгу шуурига чукур сингди-ришимиз даркор.
Е.Л.Доценко таъкидлашича, ахборот-психологик хавфсизлик - бу бевосита вояга етмаган усмирларни рух,иятига таъ-сир утказиш оркали уни уз акидаларидан, мукаддас идеалларидан, эътикодидан айира-диган бузFунчи Fоялардан асрашдир1. Демак, ахборот-психологик хавфсизликка эх,тиёж, энг аввало бевосита инсон ва жамият, инсон ва давлат, шахс ва унинг дахлсизлиги, миллат ва миллий кадриятлар, жумладан, урф-одатлар, анъаналар, тарихий ва маданий мерос, авлод-лар ворисийлиги, миллатнинг истикболи билан боFлик булган кадриятларга маънавий-рух,ий таъсир курсатувчи бузFунчи Fояларнинг мавжудлигидан келиб чикади.
Хозирги кунда х,ам юртимизга нисбатан килинаётган ахборот хуружлари ва бошка бузFунча хатти-х,аракатлар замирида уша Fояларнинг деярли х,аммасини амалда куза-тиш мумкин. Уларга карши курашда аввало уша масалага нисбатан максад ва режаларини аник билиб олиш максадга мувофикдир.
Муаллиф олиб борган тадкикотнинг асосий мазмуни.
Мана шу уринда макола мавзуси юзасидан утказилган дастлабки эмпирик тадкикотимиз натижаларини такдим этмокчимиз.
Тадкикотда объекти сифатида талаба ёшлар танлаб олинди.
1 Доценко Е.Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. - М: Изд-во МГУ. 1997. - 226 с.
Тадкикот учун айрим махсус психологик ёзма суровнома ишлаб чикилди.
Тадкикот 2018 йилнинг май ойида Узбекистон Миллий университети (УзМУ) ва Тошкент давлат шаркшунослик институти (ТДШИ) талабалари орасида утказилди.
Тадкикотнинг асосий максади бу - макола мавзусида илгари сурган назарий хулосалари-мизни эмпирик материаллар ёрдамида, ама-лий жих,атларда асослашдан иборат.
Эмпирик тадкикотда жами 128 та респондент катнашиб, уларнинг 56 таси УзМУ, 72 таси ТДШИ талабалари х,исобланади. Шунинг-дек, тадкикотда 95 та эркак ва 33 та аёл жин-сига мансуб респондентлар иштирок этишди.
Тадкикотнинг илк саволини "Оммавий ахборот воситаларидан кай даражада фойда-ланасиз?" деб шаклантирдик ва унга муноса-бат билдиришни респондентлардан сурадик. Саволнинг натижалари эса куйидаги диаграм-мада уз аксини топди (1-расм).
Олий таълим муассалари кесимида эса УзМУ талабаларининг 41% мунтазам "фой-даланаман", 52% "буш вактимда фойдалан-ман" ва атиги 7% "фойдаланмайман" деб жавоб берган булса, ТДШИ талабаларининг эса 55% "мунтазам фойдаланаман", 36% "буш вактимда фойдаланман" ва 9% эса "фойдаланмайман" деган натижани кайд этишган.
Маълумки, х,озирда ахборот олиш воси-таларининг сони кундан-кунга купайиб бормокда. Суровда иштирок этганларнинг 40% узи учун керакли маълумотларни ТВ ва Интернетдан олишини маълум килган булса, 11% матбуотдан ва атиги 7% радиодан оли-шини маълум килди. 2% респондент эса бу саволга жавоб бера олмади.
Навбатдаги савол билан респондент-ларни даврий матбуот материаллари билан кизикишлари даражасини урганишга х,аракат килдик. Тадкикотда иштирок этганларнинг 26% "х,а, доим укийман"; 61% "х,а, баъзан укийман" ва 13% эса "йук, укимайман" деб муносабат билдиришди.
Мазкур муносабат сабабларини яна кон-кретлаштириш максадида "Кайси номдаги матбуотни укийсиз?" деган саволни илгари сурдик.
Респондентларнинг х,ар учтасидан бири «Даракчи», х,ар бештадан бири эса «Халк сузи» ни мунтазам укишини эълон килди, яна шун-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)
1-расм. Талабаларнинг оммавий ахборот воситаларидан фойдаланиш даражалари.
Оммавий ахборот воситаларидан фойдаланиш даражаси
60 -1 55% 50 40 30 20 10 0
□ Мунтазам фойдаланаман
□ Б5Ш1 вак;тимда фойдаланаман
□ Фойдаланмайман
часи эса хеч кандай газетани укимаслигини маълум килди. Демак, даврий матбуот мате-риаллари ёшларни кизиктирадиган маълумот-лар сифатида етказиш буйича анча сусткаш-лик булаяпти деган хулосага келдик.
Матуботни доимий равишда кузатиб бора-ётганларнинг деярли ярмиси маълумот олиш учун газета укишини маълум килган булсалар, 15% ошиFи эса дунёкарашини кенгайтириши ва буш вактини утказиш максадида бундай машFулот билан шуFулланаётганликларини маълум килишди.
Маълумки, хозирги даврда ёшларни укишлари ва буш вактларини утказишларида Интернет тармоFига мурожаат килишлари харакати кун сайин кенгайиб бормокда. Тадкикотда иштирок этганларнинг хам мутлок кисми, яни салкам 75% Интернетдаги ижти-моий тармоклардан фойдаланашини билдир-ган булса, 25% эса бу саволга салбий жавоб кайтаришди.
Юкоридаги натажалардан куриниб туриб-дики бугунги кунда ёшларнинг ахборотга булган талаби жуда катта. Оммавий ахборот воситалари ва интернет бугунги кундаги хаё-
тимизнинг ажралмас кисмига айланган, бирок ундан кай даражада окилона фойдаланиш эса хозирги глобаллашган даврнинг асосий муаммоларидан биридир. Ижтимоий сайтлар ва интернет порталлари хакидаги куйидаги саволларимизга талабаларнинг берган жаво-бларини тахлил киламиз.
Ижтимоий тармоклардан фойдаланашини маълум килганларнинг хар учтасидан бири Ziynet.uz ва Google.ru га мурожаат этишла-рини маълум килган булсалар, колган респон-дентлар Yozuvchi.uz, КиШЬхопа^ ва adabiyot. uznet.biz каби сайтлардаги материаллардан фойдаланишларини билдирдилар.
"Ижтимоий сайтларнинг сиз учун кандай фойдаси бор?" деган саволни илгари суриб, респондентлардан бу масалага ойдинлик киритмокчи булдик ва натижалар УЗМУ ва ТДШИ респондентлари кесимида 1-жадвалда уз ифодасини топди.
Маълумки, ижтимоий хаётимизда мил-лий ва диний кадриятлар мухим ахамият касб этади. Айнан шу омиллар ёшларимизни ахборот-психологик хавфсизлигини таъмин-лашда салмокли роль уйнайди. Ушбу илмий
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)
1-жадвал. Ижтимоий сайтларнинг талабалар учун фойдаси (% ларда)
№ Жавоблар УзМУ ТДШИ
1 Иш ёки укишимга доир куп маълумотларни оламан 57 46
2 Дустларим билан алокдда буламан 17 37
3 Буш вак,тимни утказаман 7 12
4 Жавоб беришим к,ийин 19 5
Жами 100% 100%
2-расм. Талабаларнинг миллий ва диний к,адриятларга муносабати.
Миллий ва диний кадриятларга муносабат 1 3
□ Ижобий хамда мухдм дея зщсоблайман
□ Факдт фойдали томонларини инобатга оламан
□ Эътиборсизман
□ Салбий муносабатдаман
фаразларимизни амалий материаллар мисо-лида текшириб куриш максадида респондент-лар хукмига "Миллий ва диний кадриятларга муносабатингиз кандай?" деган саволни х,авола килдик ва натижалар куйидаги куриниш хосил килди.
Мазкур саволга ОУЮ кесимидаги жавоблар куйидаги натижага эга.
Глобаллашув жараёнида бир мамла-катга бошкасидан турли-туман хрдисалар кириб келмокда, жумладан Fарб жамияти-нинг "оммавий маданият" х,одисаси узининг Fайри-инсоний мазмунини Шарк мамлакатла-риниг ахлокий мъёрларига х,ам тадбик этишга уринмокда.
Хуш, ёшларнинг узлари "оммавий маданият" деганда нимани тушунмокдалар? Мазкур саволга жавоб топиш максадида уларга "Оммавий маданият" деганда нимани тушуна-сиз?" деган савол билан мурожаат килдик.
Натижалар тах,лили шуни курсатмокдаки, респондентларнинг 42% х,ориждан кириб келаётган маданият элементларини, х,ар респондентнинг туртдан бири замонавий узбекона турмуш тарзига оид х,амма нар-сани, бешдан бири эса миллий кадриятларга
зид булган маданиятни ва атиги х,ар унтасидан бири эса ахлоксизликни тарFиб этувчи маданиятни деган муносабатларини илгари суриш-ган.
Агарда бу х,одиса х,акида маълумот-лар етарли булса, унда унга булган муносабат кандай экан? Бундай долзарб масалани тах,лили учун амалий маълумот олиш жуда зарурдир ва шу максадда "Оммавий маданият» га муносабатингиз кандай?" деган саволни илгари сурдик.
Суровда иштирок этганларнинг 27% миллий кадриятлар барх,ам топади, 16% нафакат матбуот, балки омманинг умумий савиясини туширади, 10% сифатсиз материаллар купаяди ва муаммоларга муносабатда эътибор бир хил фикрлашга каратилади деган жавобни берган булсалар, лекин 36% респондент бу саволга жавоб бера олмагани ажабнарли х,олдир.
Маълумки, Fарб жамиятида кадимий иллатлардан х,исобланган - фох,ишабозлик х,ам легаллаштирилган булиб, х,озирги кунда у оммавий маданиятнинг бир элементи сифа-тида эътироф этилмокда. Хуш, талаба ёшларнинг бу ахлоксизликка муносабатлари кандай экан? Мазкур саволга жавоб олиш ниятида
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)
2-жадвал. Миллий ва диний к,адриятларга муносабат (фоизда)
№ Жавоблар УзМУ ТДШИ
1 Ижобий хамда мухим дея хисоблайман 54 67
2 Фак,ат фойдали томонларини инобатга оламан 43 27
3 Эътиборсизман 0 2
4 Салбий муносабатдаман 2 4
5 Жавоб бериши кийин 1 0
3-жадвал. "Оммавий маданият" х,ак,идаги тасаввурлар (фоизда)
№ Жавоблар УзМУ ТДШИ
1 Замонавий узбекона турмуш тарзига оид хамма нарсани 30 21
2 Хориждан кириб келаётган маданият элементларини 38 42
3 Миллий кадриятларга зид булган маданиятни 20 27
4 Ахлок,сизликни тарFиб этувчи маданиятни 9 9
5 Жавоб бериши кийин 3 1
биз уларга "Оммавий маданият" махсули булаётган фохишабозликка муносабатин-гизни билдиринг деган савол билан мурожаат килдик.
Суровда иштирок этганларнинг 75% "мутлако коралайман", 14% "кораламайман" ва 3% "эътиборсизман" деган муносабатни билдирган булса, 8% респондент бу саволга жавоб беришни лозим топмади. Демак, 25% респондент бу иллатнинг миллат учун ута хатарли муаммо эканлигини хали тулик англаб етмаган куринади.
Дунё хамжамиятининг келажагига жиддий хавф пайдо килаётган яна бир Fайри инсоний ходиса - бир жинслик никох хам оммавий маданиятнинг "махсули" булиб, бугунги кунда бу жирканч иллат бир катор Fарб мамлакат-ларида хукукий макомга эга булди. Албатта, бу иллатни кучли анъанлар тизимига эга булган Шарк жамиятида бундай макомга эри-шиш амри махол.
Лекин, унинг таъсир доираси кенгайиб бораётгани бизни сергакликка ундаши лозим. Тарб жамиятида конунлаштирилаётган бир жинсли никохларни бизда пайдо булиш хавфи мавжудми?" деган саволга суровда иштирок этганларнинг 43% "агарда биз ёшлар тар-биясига эътиборсиз булсак уни бизда пайдо булиши хавфи бор" деб огохлантиришса, 42% респондент "йук, миллий узлигимиз бунга сира йул бермайди" деб хотиржамликларини изхор килишган. 15% респондент эса бу маса-лада хали фикрлари тулик шаклланмаганли-гини маълум килишди.
Демак, бу масалада хам ёшлар тарбиясида олиб борадиган ишларимизни янада такомил-лаштириш такозо этилар экан.
Бунинг учун биринчи галда, табаррук зами-нимиз - она Ватанимизнинг кадрига етиш лозим. Юрт тупроFи нечоFли табаррук ва азиз эканлигини ёш авлод калбига буюк аждод-ларимиз маънавий жасоратини улуF мерос сифатида сингдириш мухимдир.
Макола юзасидаги назарий тахлилларга таяниб, цуйидаги хулосаларни чицариш мумкин:
- ахборот улкан ишлаб чикариш, керак булса, кайта ишлаб чикариш воситасига айланмокда:
- жамиятнинг ахборотлашув жараёни дунёдаги глобаллашув ходисаси билан узаро уЙFунликда кечмокда;
- бошка жамиятларда соFлом Fоялар билан биргаликда миллий мафкурамизга зид келадиган ижтимоий салбий ходисаларининг кириб келиши хавф-хатари кучайди;
- вояга етмаган ёшларни миллий хусу-сиятимизга зид келадиган зарарли ахборот окимларидан ишончли ва мустахкам химоя килиш ижтимоий фанлар, айникса, психология фани мутахассислари олдига мураккаб вазифаларни куйяпти.
- шахснинг психологик химоя механизми бу ёт таъсирларга берилмаслик, турли вазият-ларда окилона карор кабул килиш шартлари-дан бири сифатида эканлигини хар бир психолог мутахассислар унутмаслиги лозим.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 2 (87)
Ma3Kyp мacъyлиятли вaзифaлapни мyвaффaкиятли aмaлгa oшиpиш учун цуйидагиларни тавсия этамиз:
- aхбopoтлaштиpиш вocитaлapи фao-лиятидaги мaвжyд шaкл Ba ycyллapини yзгapтиpишимиз, yлapни миллий мaн-фaaтлapимиз Ba зaмoнaвий мeзoнлapгa мyвoфиклaштиpиш;
- aхбopoт тax1дидлapигa кapши бapчa зaмoнaвий вocитaлapдaн фoйдaлaниш; ички Ba тaшки Œëca^a pyй бepaëтгaн фaкт Ba вoк1eaлapни ëpитишдa янгичa, бизнинг мил-
лий мaфкypaмиздaн кeлиб чикиб ëндaшyв-лapни кУллaш;
- мax1aллий oммaвий aхбopoт вocитa-лapининг хaлкapo микëcидaги жaмoaтчилик фикpигa тaъcиpчaнлигини oшиpиш;
- мaмлaкaтимизгa ниcбaтaн Fapaзли кaйфиятдa бyлгaн хopижнинг aйpим oммa-вий aхбopoт вocитaлapини мaфкypaвий хypyжлapигa мyнocиб жaвoб бepиш чopa-тaдбиpлapини тaкoмиллaштиpишни кecкин жaдaллaштиpишимиз x1aëт-мaмoт мacaлacидeк нaмoëн бyлмoкдa.
Адабиёт руйхати:
1. Кapимoв И.А. Юк^к мaънaвият - eнгилмac куч. - ^ш^нт.: «Maънaвият». 2008. 110 б.
2. Myминoв А. Г. Узбeкиcтoн: aхбopoтлaшгaн жaмият capи. - T.: «Typoн зaмин зиë». 2013. 95-97^e™ap.
3. Лиcичкин В.А., Шeлeпин Л.А. Tpe^ миpoвaя инфopмaциoннo-пcихoлoгичecкaя вoйнa. - Mo«Ba: «Bookap», 1999. 246 c.
4. Рoщин С.К., Сocнин В.А. Пcихoлoгичecкaя бeзoпacнocть: нoвый пoдхoд к бeзoпac-нocти чeлoвeкa, oбщecтвa и гocyдapcтвa II Рoccийcкий мoнитop. 1995. № 6. - 36 c.
5. Авepинцeв С. Toтaлитapизм-лoжный oтвeт нa peaльныe Bonpocbi. - Mo«Ba: Рoдинa, (elibraru.ru), 2002- 219 c.
6. Гpaчëв Г. Личнocть и oбщecтвo: инфopмaциoннo-пcихoлoгичecкaя бeзoпacнocть и пcихoлoгичecкoй зaщиты. - Mocквa: Изд-Bo РГНФ. 2003. - 223 c.
7. Дoцeнкo Е.Л. Пcихoлoгия мaнипyляции: фeнoмeны, мeхaнизмы и зaщитa. - M: Изд-Bo MTy. 1997. - 344 c.
8. Щepбa Н.Н. Бeзoпacнocть чeлoвeкa. Бeзoпacнocть oбщecтвa. - СПб. Terra Fantastica. 1995. - 110 c.