Научная статья на тему 'ВОПРОСЫ НРАВСТВЕННОСТИ В ТАДЖИКСКОМ РАССКАЗЕ ПЕРИОДА НЕЗАВИСИМОСТИ'

ВОПРОСЫ НРАВСТВЕННОСТИ В ТАДЖИКСКОМ РАССКАЗЕ ПЕРИОДА НЕЗАВИСИМОСТИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
37
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПРОЗА / РАССКАЗ / НЕЗАВИСИМОСТЬ / НРАВСТВЕННОСТЬ / ЛИЧОСТЬ / РЕАЛИЗМ / СИМВОЛ / ДОБРО / ЗЛО

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Махмудов М.

В статье рассматривается роль и место нравстенности в таджикском рассказе периода независимости на основе творческого опыта Уруна Кухзода, Сорбона и Абдулхамида Самада и анализируются основные тенденции развития назидательного рассказа в современной прозе. Подчеркивается, что творческие искания современных писателей в этом направлении являются логичным продолжением нравственной тенденции таджикской прозы 80-90-ых годов ХХ века. Тем не менее, современные писатели в художественном исследовании нравственного мира современника стараются проникать в проблеме с позиции сегоднешных нравственных принципов общества, которая является главным признаком новаторского подхода в изображении нравственных проблем современного человека.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MORAL ISSUES IN THE STORY OF TAJIK INDEPENDENCE PERIOD

This article explores the role and place of morality in the story of Tajik independence period based on the creative experience of Urun Kuhzod, Sorbon and Abdulhamid Samad and analyzes the main trends in the development of the instructive story in modern prose. It is emphasized that the creative searches of modern writers in this direction are a logical continuation of the moral tendency of Tajik prose of the 80-90s of the twentieth century. Nevertheless, modern writers in an artistic study of the moral world of a contemporary try to penetrate the problem from the standpoint of today's moral principles of society, which is the main sign of an innovative approach in depicting the moral problems of modern man.

Текст научной работы на тему «ВОПРОСЫ НРАВСТВЕННОСТИ В ТАДЖИКСКОМ РАССКАЗЕ ПЕРИОДА НЕЗАВИСИМОСТИ»

омадаанд. Нависанда дадафу максади хешро аз даёт тавассути ба низом даровардани масъаладои зиндагй ва дар чорчубаи асари бадей чой додани ондо ба хонанда мерасонад. Замону макони аслиро дар асари бадей бо истифода аз санъатдои бадей ба замону макони бадей табдил дода, масъалаи зиндагиро мавзуи асосии асар ва дадафи хешро гояи аслии он карор медидад ва асари бадей меофарад.

АДАБИЁТ

1. Самадов Абдулдамид. Баъд аз сари падар: Повест ва дикоядо. - Душанбе: Маориф, 1982 - 112с.

2. Саидов С. Назарияи адабиёт.- Душанбе: Ирфон, 2014 - 305 с.

3. Соледов Шамсиддин. Поэтикаи жанри дикояи солдои 70-80 карни ХХ (масъалаи замон ва макони бадей).-Душанбе: Дониш, 2006 - 169 с.

4. Лихачев Д.С. Избранные работы. т.1.-Л.: Худож. литература, 1987, 456 с.

5. ЛихачевД. С.Поэтика древнерусской литературы. - Масква. Наука, 1973, - C.209 - 251.

6. Литературный энциклопедический словарь. - Москва: Сов. Энциклопедия, 1987 - 48 с.

ОБЗОР ХУДОЖЕСТВЕННОГО ВРЕМЕНИ И МЕСТА В ПОВЕСТИ АБДУЛХАМИДА САМЕДОВ «ПОСЛЕ СМЕРТИ ОТЦА»

Из анализа повести можно сделать вывод, что время и пространство, для воссоздания структуры художественно рассказа, его содержания и жанровых особенностей оказывает непосредственное влияние. Особенно мы это видим в повести «После смерти отца», в котором время играет решающую роль в структуре повести. В произведении автор повествует как от лица автора, так и от лица своих персонажей. Изображение художественного пространствои времени непосредственно связано с психологическим внутренним миром персонажей и решением главной проблематики произведения.

Ключевые слова: художественное времен и пространство, сюжет, рассказ, содержание, смысл, художественное изображение, автор, персонаж.

OVERVIEW OF ARTISTIC TIME AND PLACE IN THE STORY OF ABDULHAMID SAMEDOV "AFTER THE DEATH OF HIS FATHER"

From the analysis of the story, we can conclude that time and space, to recreate the structure of the artistic story, its content and genre features has a direct impact. We see this especially in the story 'After the Father's Death", in which time plays a decisive role in the structure of the story. In the work, the author narrates both on behalf of the author and on behalf of his characters. The image of the artistic space and time is directly related to the psychological inner world of the characters and the solution to the main problems of the work.

Key words: artistic times and space, plot, story, content, meaning, artistic image, author, character.

Сведения об авторе:

Адибаи Хушвахтшо - докторант (PhD)smopoeo курса кафедры теории и истории литературы таджикского филологического факультета Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддин Айни. Тел: (+992) 907748387.

About the author:

Adibai Khushvakhtsho - Second-year doctoral candidate (PhD), Department of Theory and History of Literature, Tajik Philological Faculty, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Phone: (+992) 907748387.

МАСОИЛИ АХЛОЦЙ ДАР ХИКОЯИ ЗАМОНИ ИСТЩЛОЛ

Махмудов М.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Дикояи замони истиклол дар заминаи чустучудои эчодии нависандагони точик, ки "дар солдои 70 - 80 карни гузашта дар дикоянависии точикй огоз гардида буданд, идома ёфта, дар адабиёти давраи истиклол ба роди тозаи инкишоф ворид гардид" [1, с.204). Яке аз равишдои арзишманди ин чустучудо пайгирй аз тамоюли равшангарии ахлокй ва тозакоридо дар ин самт мебошад, ки дар насри точикй собикаи омузишй дорад.

Мудимтарин тамоюле, ки дар шинохти дикояи ахлокии ин давра ба назар мерасад, ба таври возед дарк кардани модияти фазилат ва разилат мебошад. Ин ба маънои таъйиди ормонгароии номаддуди ахлокй нест, зеро маълум аст, ки он чй беш аз дад ормонй шавад, чунон аз хонанда фосила мегирад, ки ба у чизе омузонда наметавонад. Ба ифодаи дигар,

хонанда ба он чй намeтавонад боваp кyнад, xаpгиз пайpавй наxоxад каpд. Аз ин чидат мexоxад фазилатxои инcонxои зотан xyбpо, ки шоистаи таклиданд, мавpиди таъйид каpоp дидад. Ин pавиш таваччyxи xонандаpо ба намyнаe, ки бояд аз он ибpат гиpад, чалб мeкyнад.

Даp ин pавиш мав^и акcаpи навиcандагонe, ки даp замони иcтикдол xикоя навиштаанд, ба ин гyфтаи Apаcтy мувофик аcт, ки "xyнаppо pоxнамои ахлокии инcон ва xyнаpмандpо омили омузиши ахлок" [2, c.59] мeдонад. Аз ин чщат акcаpи навиcандагони баpкамоли мо даp Xикояxояшон улгуйи ахлокии комилан мyшаxаcepо иpоа каpдаанд, ки кобили таxcин аcт. Даp ин pавиш баъзe аз навиcандагон баpои cабти фаpояндxои замиpи ого^ ë зexн ба xангоми фаъолият, аз ycyлxои xyнаpй огоxона истифода каpдаанд. Онxо фаpояндxои зexнии шахт одиpо ба хонанда нишон дода, ба ин ваотла имконepо даp иxтиëpи y гузоштаанд, ки та^ибдати xycycиии шаxcияти xикояpо xамчyн та^ибдати кобили иcтифода бипазиpад. Ин ба он маъност, ки хонанда мeтавонад ба оcонй xyдpо бо шахшяти xикоя xамxyвият ва xамэxcоc донад.

Х,амчунин вактe ки хонанда ба хот^и чалб шудани алокааш ба ин шахшяти бадeй ypо бeштаp мeшиноcад, мeтавонад xyдашpо xам бexтаp бишноcад. Х,амон гуна ки даp поëн xоxeм дид, аз ин таpзи нигоpиш, ки манзyp pyшангаpии ахлокй аcтy гоxо ба мyбоpизаи ахлокй бадал мeшавад, акcаpи навиcандагони мо ба кадpи тавоноии xyrapñ иcтифода каpдаанд. Ин тачpиба, гаш аз xама, доpои аpзиши ахлокй аст ва ба ин таpтиб '^ализми cyваpй, ë cабти зиндагии во^й, амалан ба манзypи xyшëp каpдани мо аз аxамияти ахлокии аъмоламон аст" [3, c.58]. Албатта акcаpи навиcандагони баpкамоли мо xамин xадафpо дунбол каpдаанд.

Ч,ycтyчyxои xикоянавиcони мо даp давpаи мавpиди назаp баëнгаpи он аcт, ки во^ан xам xyнаpманд мeтавонад бeш аз аxкоми ахлокй xонандаpо зepи тагами намyнаxои ахлокй каpоp диxад. Aгаp ин гуфта даp боpаи он чй нафpатангeз ва накyxиданй аст ^дик бошад, даp мавpиди он чй до^аз^ ва cyтyданй аст, ба маpотиби бeштаp cидк пайдо мeкyнад.

Тачpибаи ypyn Кyxзод, Соpбон, Aбдyлxамид Самад ва чанди .n^rap нишон мeдиxад, ки намyнаxои ахлокй майл ба xамчашмиpо ба мyаccиpтаpин шакл даp хонанда ва чомeа афзоиш дода, бозгуи маxоpати xyнаpии cоxибонашон даp шинохти тамоюлxои ахлокии чомeа ва инъикоcи вокeиятxои он аст [4, c.221).

Даp xикояи Уpyн Кyxзод "Гудоз" Маxмадамин ва модаpаш-Холдона намyнаxои ахлокй буда, яю накyxиданивy дигаpe дилпазиp аcт. Навиcанда даp ин xикоя вокeияти чанги баpодаpкyшpо таcвиp каpда, ба ин ваотла амалу киpдоp ва cиpатy cypати инcонxоpо мeнамояд. Ч,анг баpои якe (Маxмадамин) cаxнаи намоиши паxноваp бо оpзyи даcт ëфтан баp xадафxои бyзypг, баpои дигаpe (Модаp) чуз даpбадаpивy талафоти чонй ва бeнавой чизи дигаpe нecт.

Навдоанда даp ин xикоя бо ба rap гиpифтани намyнаxои ахлокй (модаpy пиcаp) аввалан баp таъcиpи xикоя мeафзояд, cониян маcъалаи такдиpcоз-бадивy бада^ии инcонxоepо, ки амну оcоиши маpдyмpо аз байн бypдаанд, матpаx мecозад. Як шайъ ва вокeияти шда мазмуни пeчидаи аxлокиepо бозгу каpда, cиpатy cypат ва хилкати мycбатy манфии одамонpо мeнамояд. Навиcанда як шайъ ва ду шаxcpо намоди ахлокй каpоp додааcт, ки намyдоpи ду гypyxe аз маpдyм буда, шфоти якxeлавy ба xам монанд надоpанд ва ба xам даpгиpанд. Хонанда xангомe ба ниpyи ахлокии xикояи "Гудоз" пай мeбаpад, ки вокeиятxои аз cаpи пиcаp ва модаp гyзаштаpо чун намодe бубинад. Яънe ду нафаpe аз милиощо тан кypбонии чанги шаxpвандй, ки ка^лати маънавй ва ахлокии iypyxe чунин фочиаи инcониpо ба cаpашон оваpдааcт.

Намодxои дигаpи xикоя низ xyœ ва маънии амики ахлокй дошта, баp он зиндагиe ангушт мeгyзоpанд, ки ба cабаби pаxгyм задани фаpзанд модаp дигаp xаpгиз бо он pyбаpy наxоxад шуд. Дикояи "Гудоз" аз таpxи куллии ахлокй баpxypдоp буда, ин таpxpо амал ва киpдоpи чдомонии каxpамон (Мyxаммадамин) такмил мeбаxшад. Гycтаpиши pавонй ва отифй паxнаи FOявии xикояpо вycъати чашмгиp бахшида, моxияти ахлоки вайpонгаp ва cозандаpо pyнамой мeкyнад.

ypyn Кyxзод ба таpики зайл ба тавcифи тамомии cаxнаи фочeа мeпаpдозад, ки ба наxвe намоëнгаpи фочeаи ахлокии ба cаpи кишваp ва маpдyмаш омада мeбошад: "Соли 1992 даp водии Вахш xодиcаxоe pyñ дод, ки ба гуфтану навиштан тамомй надоpад, чунон ки зyxypy cифатxои нeкy бади одамон аз наш ба наш мeгyзаpад ва аcpxоcт, ки гуфтаанду навиштаанд, валe на нeкияш оламгиp мeшавад ва на бадияш аз байн мepавад..." [5, c.132]. Ин ишоpа ва байтe, ки навиcанда даp поëни xикоя оваpдааcт, ба хонанда имкон мeдиxад, ки ба xадc даpëбад: кушанда кушта мeшавад! Валe cаxттаp аз ин нигоxи танзомeзи навиcанда онxоepо чустучу мeкyнад, ки бо айби ощо каcонe, ки даp чанг шиpкат надоштанд ва аxли cиëcат нecтанд, xамeша pанч мeбаpанд. Ин таpзи таcвиp pобитаи xонандаpо ба матни вокeият кавй cоxта, моxияти ин pобита, ки мизони мyxокотй (мукобила) будани xикоя онpо таъйин мeкyнад, нишондиxандаи навъe аpзиши ахлокй аcт.

Баъзе дикоядои дигapи нависанда, аз чумла "Очаи бачадо", "Досили yмp", "Бypотap зи теF" ва Faйpa аз як тapaф aноcиpи а^ок^ дикояpо ба дам овapдa бошанд, аз суйи дигap cиpишти а^ок^ xyn^ нaвиcaндapо бозгу менамоянд, ки та^ибаи apзишмaнд аст [б, c.115-

119]. _

ypyn Кудзод яке аз он нависандагонест, ки дap оcоpaш, бaxycyc дикоядои дачвиаш ба чанбадои paвонии зиндагии шaxcиятдо пapдоxтa, ин усули тacвиppо бapои амалй cоxтaни нияти axлокй бодадаф ва дyнapмaндонa ба коp гиpифтaacт. Дap ин замина y тaчpибaи кофй дошт ва дap дикоядои дачвиаш "тaнгнaзapй, беcyботии акток^..." [7, c.119] бapин сифатдои бади инcониpо зеpи тозжнаи танкид мегиpифт. Дикоядои дачвие, ки нависанда солдои баъд эчод кapдaacт, аз нигоди тapзи иpоaи матлаб ва дyнapи нигоpиш фapк доpaнд. Дap ин замина метавон аз дикоядои "Mycоидaт мекyнaд", "Hapxи одам", '^о бapин 6уд, боз мо бapин шуд", "Caвия", "Фикpи бедо^' (памфлет) ва баъзеи дигap ëд кapд, ки бо танзи такондидандаи axro^ диккатангезанд.

Дap дикояи "^ушедат мекунад" мавкеияти pиккaтaнгези ду шaxcияти дикоя тacвиp шудааст. Myфaттиш мепypcaд, гyнaдкоp чавоб медидад ва чавобдои гyнaдкоppо муфаттиш дap дaфтapaш менависад. Capaнчом маълум мешавад, ки аз болои гyнaдкоp бapои дадону биниaшpо зада xyншоp кapдaн "мyдappиpи axбоpи телевизион шикоят навиштааст" ва сабаби ин мочapо пaxши axбоpи беадамият ва ба тамошобин нодapкоp будааст. Ин pyйдоди pyздои мо вокеан дам танзомез аст, зеpо ки тaфcиpе аз чадоне ба даст медидад, ки дap он дама чиз capобyнa шуда ва инсон метавонад дapди xешpо тандо бо дайвоне дap миëн бигзоpaд. Кудзод чадони дикояpо тapзе иpоa додааст, ки кинaчyëнaвy cитaмгapонa ба нaзap pacидa, pешaи дамаи ин мочapоpо дap касолати axлокии ^p^ аз одамони мaнфиaтxодy тамаъчу мебинад. Ин маънй дap дикоядои "Hapxи одам", "^о бapин буд, боз мо бapин шуд" ва "Caвия" такмил ëфтa, гуводи камолоти дyнapии нависанда дap эчоди дикояи axлокй аст.

Myдимтapин тамоюле, ки дap инъикоси масоили axлокй дap дикояи замони истиклол ба нaзap меpacaд, самт ва суйи мудокотй ва фадвои (маънии) амо^и он аст. Дap ин гуна дикоядо мудокот васила ва axлокиëт дадаф буда, xоcти нависанда ин аст, ки амо^и инcонpо бедтap кунад. Он чй нависандагон дap ин замина навиштаанд бе paбт бо дyнëи вокей нест. Дap ин paвиш тapзи бapxypди Cоpбон ва Абдулдамид Caмaд ба вокеияти axлокй аз баъзе чидаддо чолиб ба нaзap меpacaд.

Cоpбон бо нaшpи китоби дикоядояш - "MaFзpезa" зинаи дигapи дyнapи дикоянaвиcиpо, ки xоcи уст, ба намоиш гузошт. Дap дикоядои ин китоб масоили axлокй чойгоди xоc дошта, нависанда "дидаву шунида ва мyшодидa"-дояшpо [8, c.3] ба калам додааст, ки мазмуну сужети тоза ва дикматнок доpaнд. Myдимтapин xycycHain дикоядои индaвpaинaи нависанда "мyтaдappикии тадкияи мyxтacap, ки имкон медидад модияти зиндагй кашф шавад" ва "умки кашфи вазъияти мyшaxxac, вокеият, xиcлaти инсон, ки факат ба нacpи бадей дacтpac мебошад" [9, c.76]. Аз ин мавкеъ дap дикоядои Cоpбон "Биcтapи мapг", "Бочypaбой", "Русбача", ""X,ap ладза мекушанд, боз зинда шавем", "Одамшиносй", "Чй фapк доpaд?" ва Faйpa cиpишт ва xyю xиcлaти инсондо ба тacвиp омадаст, ки пaëми мyшaxxacи axлокй доpaнд.

Mиcли вокеае, ки дap дикояи "Бист^и мapг" ба тacвиp омадааст, дap зиндагй дaзоpон аст. Швисанда эдсосоти манфии зaнеpо дap дикоя xеле одй ва табий тасв^ кapдaacт. Зан дap доле, ки мypдaнaшpо якин донистааст, эдсоси ^mx^pñ ва аз шaвдapaш талаби омypзиш мекунад. Haвиcaндa дap дикоя ба воситаи гуфтугуйи шaxcиятдо ( зану шaвдap) феъл ва инфиъоли aфкоp, вижагидои дapyнивy xyлкy xym ондоpо нишон медидад. Mо аз ин гуфтугуйи шaxcиятдо аз axлоки ондо пай мебapем, ки яке аз василадои иpоaи пaëми axлокии нависанда мебошад.

Дикояи "Биcтapи мapг" тapди кавй ва мадкаме дошта, вокеиятдои capнaвишти шaxcиятдо бо pиштaдои сабабу натича ва мантикй ба дам гиpед меxypaнд, ки xyлоcaи мудимми axлокии зеppо дap бap мегиpaнд: диммати эътиpофи гунод ва yзpxодй бapои пок кapдaни гунодон ва оpом кapдaни вичдони ноpодaт. Дap дикоя, мисли aкcapи чунин таълифотдои Cоpбон, вокеият xиcлaтдои axлокии шaxcиятдоpо бозгуйй мекунад.

Дикоядои axлокии Cоpбон пaëми xоcи axлокй дошта, никоб аз чедpaи тaбaдкоpон бapмедоpaнд ва с^ату cypaти ондоpо, чунон ки даст, нишон медиданд. Дикояи ëдшyдa дакикатнамои зулму ситами xонaводaгй ва бaдaxлокивy беиффатии зан аст. Дap ин гуна дикоядои нависанда чашмандози души вокей бap дyнëи тaxaйюлй ва бофта имтиëз дошта, ба xycyc^ra xоcи идpоки бадеии y ишоpa мекунад. Аз ин нaзap вай дap заминаи вокеияти маъмулии pyзгоp ва capнaвишти одамон маънии амоки шaxcиятдои дикоядояшpо падид меовapaд. Дикояи "Бочypaбой" ба дамин тapз эчод шуда, мавкеи ногyвоpи а^ок^п инcонpо дap чомеа бозгу мекунад. Хулосаи нависанда, ки дap roëra дикоя омадааст, чедpaи Бочypaбойpо дамчун намунаи axлокй ба xонaндa мешиносонад: "Кас paфтоpи ypо дидаву

мyшоxида каpда, пиндоpад, ки дyнë тащо баpойи Бочypабой баpин каcон шхта шyдааcт, ки даp боpаи он фи^у андeша накаpда, ywp ба cаp мeбаpанд" [10, c.12].

Даp xикояxоe, ки Cоpбон тайи понздаx cоли оxиp таълиф каpдааcт, бeштаp маcоили ахлокии чомeа, аз чумла rn^^pray бадкоpй, кинтузиву Fайëбй баpин xиcлатxои бади инcонй мавpиди таваччyx будааанд. Навиcанда даp ин гуна xикояxо хую xиcлати инcонpо даp оинаи вокeият мeнамояд. Дикояxои "Ду дуст", "Наcиxат", "Модаpи пиp", "Гадо", "Домод" ва Fайpа cифатxои бади и^он^о, ки пояxои ахлоки ичтимоъpо мeгycиланд таcвиp каpда, ангeзаxои зexнй ва ичтимоии ин тамоюли ахлок^о баpмало мeкyнанд.

Навиcандаи дигаpe, ки даp xикояxои даp замони истикдол таълиф каpдааш ба инъикоcи манили ахлокй таваччyxи xоc доштааcт, Aбдyлxамид Самад мeбошад. Даp xикояxои y акcаpан cypати xикоявy ашxоc ва вакоeъ абзоpxоe xаcтанд, ки як паëми одй ва маълуми ахлок^о баëн мeкyнанд. Мазмуни ин гуна xикояxои навиcанда cода ва идpоки он оcон аcт.Даpyнмоя низ як нуктаи ахлокии маъмулй аcт ба iyrne, ки xамагон аз он огоxй доpанд. Ин таpзи идpоки бадeии навиcанда cyннатй буда, аз наcpи ахлокии пeшин маншаъ мeгиpад ва баp баëни як xакикати ахлокй ycтyвоp аcт. Ба ин далeл ин навиcандаи xолшиноc даp xикояxояш даcт аввал аз маcъалаxои ахлокии баpои инcон ва чомeа мyxим, аз кабили "бeмexpй, бeпаpво будан ниcбат ба падаpy мода^ шаxcони наздик, ба зодгоx" ва Fайpа коp гиpифта, паëми аxлокиашpо иpоа мeкyнад.

Китобxои А. Самад "Талош" ва "Ëp даp баpи ëp" бexтаpин xикояxои ахлок^о фаpо гиpифтаанд. Навиcанда cаъй каpдааcт, даp xаp xикоя як паxлyи манили аxлокиpо, ки заминаи xаëтй доpанд, таcвиp намояд. Дикояxои " Тащой", "Ишки тиpамоxй", "Ноком", "Муколама", "Дудила", "Fамxypак", "Булбулони шаxp ва зо^' ва Fайpа хую xиcлат, амалу киpдоp, моxияти олами маънавию ахлокии инcонpо ба таcвиp гиpифтаанд, ки таpзи xоcи идpоки бадeии мyаллифpо аз маънавиëт ва ахлоки инто^о бозгу мeкyнад. Даp ин замина Дикояи "Ëp даp баpи ëp" чолиб ба назаp мepаcад.

Дикояи ëдшyда вокeй буда, каxpамон шаxcecт, ки эxтиpоми xонандаpо xам ба далeли доштани мавкeияти мумтози ичтимой ва xам ба cабаби баpxypдоpй аз вижагиxои ахлокй баpмeангeзад. Даp таcвиpи навиcанда шахшяти xикоя аз зоxиp ва pафтоpe мyтаноcиб бо ахлоку макоми баланди худ баpxypдоp аcт. У pоxбаpи аввали xto6 ва давлат буд, бо бeадолатиxовy дyшманиxо cаpбаcаp нашуд, балки бо аъмол ва киpдоpy pафтоpаш баp бадиву худкомагй монeъа эчод каpд. Аз ин назаp, таcвиpи навиcанда ичоза намeдиxад, ки хонанда ба xycra ахлоки каxpамонаш гyвоx набошад, ë онpо паc гиpад. Даpëфти xакикати cаpнавишти каxpамон ва таcвиpи бадeии он xамдаpдии xонандаpо ндабат ба y маxфyз мeдоpад, ки мадюни xyнаpи навиcанда аcт. Баpтаpии дигаpи ин xикоя он аст, ки pyйдодxо бидуни ëpï аз тафcиpxои навиcанда вазъи мycбати ахлокии каxpамонpо ба бexй мучаееам тохтаанд, ки камназиp аcт.

Чунин таpзи идpоки бадeии вокeияти ахлокй даp xикояи дигаpи навиcанда "Ишки тиpамоxй" низ ба назаp мepаcад. Муаллиф фаcоди аxлокиpо peшаи xамаи бадбахтщои инcони п^уза ва намоди "ишки тиpамоxй" дониcта, вафову cадокатpо вашлаи начот ва идомати наcли толим таъбиp мeкyнад. Намyнаxои аxлокиe, ки навжанда таcвиp каpда, паëми мyxаббат ва зиндагии cолимpо иpоа мeкyнанд.

Атахон Cайфyллоeв навишта буд, ки "...xикояxои Aбдyлxамиди Самад мавзуву маcъалаxои ичтимой, ахлокй, ишкй, xачвию мутоибавй ва амcоли инxоpо даp баp гиpифтаанд". Ба мyшоxидаи мо даp акcаpи xикояxоe, ки навиcанда даp давpаxои баъд эчод каpдааcт, паëми cодиконаи ахлокии y "ватанxоxй, инcонпаpваpй, башаpдycтй, маxаббатy cадокат, мexнатдycтивy обод^й, xифзи табиат ва мyxити зист, одамият" [ll, c.183] бyдааcт, ки баëнгаpи xоcтxои ахлокиву инcонии навжандаи xyнаpманд ва нeкбинy нeкxоx аст.

Ба ин таpтиб, даp заминаи таxлили анчомгиpифта мeтавон xyлоcа каpд, ки маcоили ахлокй даp xикояи давpаи истиклол чойгоxи xоc дошта, зepи таъcиpи вокeиятxои xаëти чомeа шакл гиpифтааcт. Тамоюлxои мycбатy манфии ахлокда, ки даp оxиpи cолxои навадум ва баъди он, баxycyc давpаи чанги xамватанй даp чомeаи точикон pоxандозй шуд, омили ашии гycтаpиш ëфтани паëми ахлокй даp xикояи точикй мeбошад, ки бозгуйи чycтyчyxои бадeии навиcандагони чудогона аст.

АДАБИЁТ

1. Cолexов, Ш. Aндeшаxо даp боpаи xикояи шмэуз I Ш. Cолexов. Aдабиëт ва шинохти он. - Дyшанбe: Иpфон, 2009, - 28 c.

2. К^зод, У. Гаpдани Fам бишканeм I У. К^зод. - Дyшанбe: Эp-Гpаф, 2018,-59 c.

3. К^зод, У. Гаpдани Fам бишканeм,-58 c.

4. Cайфyллоeв, А. Ч,ону чаxони наф . - Дyшанбe: Иpфон, 2007,-221 c.

5. К^зод, У. Гаpдани Fам бишканeм, -cаx. 132.

6. Кyxзод.Роxи паcи аFба.-Дyшанбe:Иpфон,1987,-C.115-119.

7. Набавй, А. Зиндагонй сар ба сар савдост / Куллапаймои сухан. - Душанбе: Деваштич, 2009,-119 с.

8. Сорбон. Магзреза .-Душанбе: Адиб, 2013,-3 с.

9. Бакозода, Ч,. Абдудамиди Самад ва инкишофи дикоя / Ч. Бакозода. - Душанбе: Эчод, 2007,-76 с.

10. Сорбон. Магзреза. - Душанбе: Адиб, 2013,-12 с.

11. Сайфуллоев А.Чону чадони наср.-Душанбе:Ирфон,2007,-183 с.

ВОПРОСЫ НРАВСТВЕННОСТИ В ТАДЖИКСКОМ РАССКАЗЕ ПЕРИОДА НЕЗАВИСИМОСТИ

В статье рассматривается роль и место нравстенности в таджикском рассказе периода независимости на основе творческого опыта Уруна Кухзода, Сорбона и Абдулхамида Самада и анализируются основные тенденции развития назидательного рассказа в современной прозе. Подчеркивается, что творческие искания современных писателей в этом направлении являются логичным продолжением нравственной тенденции таджикской прозы 80-90-ых годов ХХ века. Тем не менее, современные писатели в художественном исследовании нравственного мира современника стараются проникать в проблеме с позиции сегоднешных нравственных принципов общества, которая является главным признаком новаторского подхода в изображении нравственных проблем современного человека.

Ключевые слова: проза, рассказ, независимость, нравственность, личость, реализм, символ, добро, зло.

MORAL ISSUES IN THE STORY OF TAJIK INDEPENDENCE PERIOD

This article explores the role and place of morality in the story of Tajik independence period based on the creative experience of Urun Kuhzod, Sorbon and Abdulhamid Samad and analyzes the main trends in the development of the instructive story in modern prose. It is emphasized that the creative searches of modern writers in this direction are a logical continuation of the moral tendency of Tajik prose of the 80-90s of the twentieth century. Nevertheless, modern writers in an artistic study of the moral world of a contemporary try to penetrate the problem from the standpoint of today's moral principles of society, which is the main sign of an innovative approach in depicting the moral problems of modern man.

Keywords: prose, story, independence, morality, personality, realism, symbol, good, evil.

Сведение об авторе:

Махмудов М. - соискатель кафедры теории и истории литературы Таджикского государственного педагогического университета именни Садриддина Айни. Тел: (+992) 918182221

About the autor:

Mahmudov M. - post -agradute deportamente of Theory and History of Literature of the Tajik State Pedagogical Universite named after Sadriddin Ayni. Phone: (+992) 918182221

УДК:891550-93

АБДУСАЛОМ ДЕ^ОТИ - МУТАРЦИМИ АСАР^ОИ БАЧАГОНА

Норова Г.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айни

Абдусалом Дех,отй х,ануз дар огози фаъолияти адабиаш нуктасанчона зарурати ба вучуд овардани адабиёти бачагонаро дис намуда, соли 1930 маколаеро дар рузномаи «Точикистони Сурх» (1930.15.04) та^ти унвони «Адабиёти бачагона кафо монда истодааст» ба табъ расондааст. Дар ин макола муаллиф ба рушди адабиёти бачагона дар дах, соли охир ишора намуда, таъкид кардааст, ки китобх,ое, ки дар ин хусус аз нашр баромадаанд, аз тарафи бачагон бо шавки беандоза мутолиа карда мешаванд. Дар ин муддат, асарх,ои адибони классикии рус - А.С.Пушкин, М.Ю.Лермонтов ва х,икоях,ои А. М.Горкий ба забони точикй тарчума ва нашр мешаванд.

Инчунин дар макола А. Дедотй дар бораи них,оят кафо мондани адабиёти бачагонаи точик таъкид намуда, навиштааст: "Мо доло барои бачагон дар бораи кадрамондои эпохаамон, дар хусуси лётчикдо, дар бобати разведчикдои сурх ва кадрамондои меднат китобдои мароковари бачагонаи заруриро кам тартиб додаем. Чунин китобдо шуурнокии одами навро тарбият медиданд, ба ондо сифатдои аъло: кадрамонй, нотарсй ва мудаббати бедад доштан ба ватан, ба одами ояндаи бинокори чамъияти нав бисёр зарур аст, инкишоф меёбад" [2, с. 156].

А.Дедотй дар масъалаи тарчумаи бадей дам ба дигарон ва пеш аз дама, ба худ сахтгир буд. Аз тарчумадои А. Дедотй равшан мегардад, ки у на тандо забон ва услуб, хусусият ва

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.