UDC: 329(042)(575.1)
Беков Ихтиёр
Тошкент давлат юридик университети доценти E-mail: ixtiyorbekov@list.ru
СИЁСИЙ ПАРТИЯЛАР ^УЦУЦИЙ МАЦОМИНИ КОНСТИТУЦИЯВИЙ-^УЦУЦИЙ ТАРТИБГА СОЛИШ МАСАЛАЛАРИ
Аннотация. Ушбу мацола сиёсий партиялар ууцуций мацомини конституциявий-ууцуций тартиб-га солиш масалаларига багишланган. Мацолада Узбекистон Республикасидаги сиёсий партиялар фао-лиятининг конституциявий-ууцуций асослари ривожланиш босцичларига булиб урганилган уамда уар бир босцичнинг узига хос хусусиятлари очиб берилган. Республикамизда сиёсий партиялар фаолияти ууцуций асосларининг шаклланиш ва ривожланиш босцичларига оид миллий ва хорижий тадцицотчи олимларнинг илмий ишлари таулил цилинган.
Калит сузлар: сиёсий партия, ууцуций мацом, сайлов, парламент, сиёсий партияни молиялашти-риш, сиёсий партия фракцияси, партия гуруулари, куппартиявийлик, жамоат бирлашмалари.
Беков Ихтиёр
доцент Ташкентского государственного юридического университета
ВОПРОСЫ КОНСТИТУЦИОННО-ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ ПРАВОВОГО
СТАТУСА ПОЛИТИЧЕСКИХ ПАРТИЙ
Аннотация. Статья посвящена вопросам конституционно-правового регулирования правового статуса политических партий. Поэтапно исследуется развитие конституционно-правовой базы политических партий в Республике Узбекистан и раскрывается специфика каждого этапа. Анализируются научные работы отечественных и зарубежных исследователей по этапам становления и развития правовой базы политических партий в стране.
Ключевые слова: политическая партия, правовой статус, выборы, парламент, финансирование политической партии, фракция политической партии, партийные группы, многопартийность, общественные объединения.
Bekov Ikhtiyor
Associate Professor, Tashkent State University of Law
ISSUES OF CONSTITUTIONAL AND LEGAL REGULATION OF THE LEGAL STATUS OF
POLITICAL PARTIES
Abstract. The article is devoted to the issues of constitutional and legal regulation of the legal status of political parties. It also studies the development of the constitutional and legal framework of political parties in the Republic of Uzbekistan in stages and reveals the specifics of each stage. The article analyzes the scientific works of domestic and foreign researchers on the stages offormation and development of the legal framework of political parties in the country.
Keywords: political party, legal status, elections, parliament, financing of a political party, faction of a political party, party groups, multi-party system, public associations.
Ривожланган сиёсий партиялар институти мавжудлиги хар кандай замонавий демократик тузумнинг мухим элементидан бири хисоблана-ди. Турли катламдаги фукаролар манфаатлари-ни хокимиятда ифода этувчи кучли сиёсий пар-тияларсиз демократияни куриб булмайди. Сиёсий партиялар хокимият тизимининг барча бугинлари-га сингиб кетган булиб, унинг шаклланишига хам, фаолият юритишига хам бирдек таъсир килади.
ХХ асрда давлат хокимиятини амалга оши-ришда фукароларнинг сиёсий иштироки ва унинг шакллари ривожланиш жараёнининг асосий омиллари сифатида сиёсий партиялар майдонга чикди. Хозирги даврда давлат органларини шакл-лантиришда сиёсий партиялар иштироки хамда уларнинг хукуклари кенгайтирилиши, юридик жихатдан мустахкамланиши ва янада туларок амалга ошириш механизми яратилишини кайд этиш мумкин [1].
Мустакилликнинг дастлабки йилларида дав-латимизнинг эътибори партиялар фаолияти ва уларни ташкил этишнинг хукукий базасини яра-тишга каратилди [2]. Куппартиявийлик принци-пи хамда умумэътироф этилган халкаро норма ва стандартларга мувофик булган сайлов тизими ташкил этилди. Узбекистан Республикасида куп-партиявийликнинг амалда шаклланиши шунга олиб келдики, бу жараённи махсус хукукий тар-тибга солиш зарурияти пайдо булди. Хозирда давлат рахбари Шавкат Мирзиёев томонидан ил-гари сурилаётган сиёсий курсга мувофик сиёсий партияларнинг давлат ва жамият хаётидаги ишти-рокини кенгайтириш, партиялараро ракобатни кучайтиришга катта эътибор каратилмокда [3].
Л. Саидованинг фикрига кура сиёсий партия-ларнинг мохияти партиялар фаолиятининг икки ёклама хусусияти билан белгиланади. Бунда сиёсий партиялар жамият муайян кисми (партия аъзо-лари, тарафдорлари) манфаатларининг ифода-чилари сифатида хам, хокимият муносабатлари тизимига киритилган ташкилотлар сифатида хам амал килади. Айни шу сабабли сиёсий партиялар ижтимоий-сиёсий жараёнларда икки хил рол-ни уйнайди: бир томондан, улар жамият муайян кисми, хусусан, уз аъзолари, тарафдорлари ва
сайловчилари манфаатларини ифода этувчи институт хисобланади, бошка томондан эса сиёсий партиялар жамият сиёсий тизимининг халк хоки-мияти органлари фаолияти ва сайловда, шунинг-дек, давлат хокимияти органларини шакллан-тиришга каратилган бошка сиёсий тадбирларда уюшкоклик билан иштирок этиш оркали кумакла-шувчи зарурий элемент хисобланади [4].
Муаллифнинг юкоридаги фикрларини кул-лаб-кувватлаган холда шуни кушимча килишимиз керакки, сиёсий партиялар нафакат сайловчилар манфаатларини ифода этувчи институт хамда жа-мият сиёсий тизимининг кумаклашувчи зарурий элементи хисобланади, балки сиёсий тизим шакл-ланишига асосий таъсир утказувчи куч хамдир.
Шуни айтиб утиш лозимки, федератив ту-зилишга эга давлатларда хам сиёсий партиялар алохида урин эгаллайди. Германия, Австрия ва Швейцария тажрибаларидан куриниб турибдики [5], федерализм ва махаллий узини узи бошкариш тизими федерал ва махаллий даражадаги партия тизимлари ахамияти хамда турли-туманлигини оширади. Шу билан бирга, баркарор сиёсий ва хукукий тизимга эга булган ушбу мамлакатларда хам сиёсий партияларнинг хукукий макоми, улар-нинг жамият сиёсий хаётидаги иштироки, шу-нингдек, уларнинг фаолиятига давлат аралашуви чегаралари тугрисида мунозаралар хали-хамон давом этмокда. Сиёсий партияларнинг давлат ва жамият институтлари тизимидаги урни ва роли хукукий жихатдан мустахкамланиши билан бог-лик муаммолар мажмуини уз ичига олган ушбу мунозаранинг асосий тушунчаларидан бири бу сиёсий партияларнинг конституциявий-хукукий макоми.
Сиёсий партияларнинг конституциявий-хукукий макомига конституциявий хукукда мус-такил холат сифатида каралади. Уз навбатида, ушбу тушунча сиёсий партияларнинг давлат ва жамиятдаги урни ва ролини белгиловчи катор элементларни уз ичига олади.
Маълумки, хам индивидуал, хам жамоавий субъект конституциявий-хукукий макомининг маркази сифатида унинг хукуклари, эркинликла-ри ва мажбуриятлари мажмуи эътироф этилади.
Булар сиёсий партиялар конституциявий-хукукий макомининг хам асосий элементларидир.
Сиёсий партияларнинг консттуциявий-хукукий макоми комплекс категория булиб, уз хусусиятлари-га кура шартли равишда куйидагиларга ажратиш мумкин.
1. Партиянинг умумхукукий макоми - бу пар-тиянинг жамоат бирлашмаси сифатидаги макоми булиб, жорий сиёсий жараёнларга боглик эмас ва барча партиялар учун уларнинг сиёсий ва ташки-лий белгиларидан катъи назар, умумий хисобла-нади. Партия умумхукукий макомга ташкил этил-ган вактдан бошлаб эга булади.
2. Партиянинг махсус макоми - юридик ахамиятга молик махсус белгиларга кура ажра-тиладиган муайян тоифадаги сиёсий партия-ларга тегишли тушунчадир. Махсус макомнинг негизида конун хужжатларида белгиланган кушимча хукуклар ва мажбуриятлар, хукукий имтиёзлар, муайян юридик фактлар ётади. Ми-сол тарикасида, парламентда вакиллари булган партиялар, мухолифат партияларини келтириш мумкин.
3. Партиянинг хусусий макоми - унинг хукукий холатини шахсий хусусиятларини хи-собга олган холда кайд этади (номланиши, олий рахбарлик органларининг уставда мустахкам-ланган таркибий тузилиши, мазкур органларни шакллантириш тартиби, партия органлари вако-латларининг белгиланиши, сайловда номзодлар куйиш тартиби, шунингдек, сиёсий партиянинг дастурий-мафкуравий йуналиши) [6].
Узбекистон Республикасида партиявий кури-лиш жараёни ва партиялар фаолиятини ташкил этишнинг узига хос хусусиятларидан бири шуки, мамлакат ривожланишининг хар бир боскичида сиёсий партияларнинг давлат ва жамият хаётидаги урнини мустахкамлашга каратилган катор конун хужжатлари кабул килинди. Булар каторида, фик-римизча, энг мухими сиёсий партияларнинг конс-титуциявий макомга эга булганлигидир. Бунинг асосида Узбекистон Республикасининг Конс-титуциясига мувофик "Жамоат бирлашмалари тугрисида'ги, "Сиёсий партиялар тугрисида"-ги, "Нодавлат нотижорат ташкилотлари тугри-сида"ги, "Сиёсий партияларни молиялаштириш тугрисида'ги конунлар, Сайлов кодекси каби бир канча мухим норматив-хукукий хужжатлар кабул килинди.
А.К. Янгибаевнинг фикрига кура утган йиллар мобайнида ижобий хорижий тажрибани урганиш асосида яратилган куппартиявийликнинг миллий моделини ривожлантиришнинг мухим натижала-ри сифатида куйидагиларни келтириш мумкин:
биринчидан, мамлакатда куппартиявийликни шакллантириш учун сиёсий-хукукий ва бошка шароитлар амалда юзага келганидан сунг куппар-тияли тизим, шунингдек, хозирги замон партия тизимининг барча зарурий атрибутлари яратилди;
иккинчидан, фаолият курсатаётган партиялар-нинг хар бири уз активини таркиб топтирди, профессионал партия кадрларининг етарли катлами, шунингдек, тегишли партиявий мулжал, сиёсий ва хукукий маданиятга эга булган электорат шакл-ланди, ахолининг ижтимоий фаоллиги кучайди;
учинчидан, сиёсий партия самарали фаолият курсатишини таъминловчи замонавий куп партия-ли тизимни ривожлантиришнинг хукукий асосла-ри яратилди [7].
Дархакикат, юкоридаги фикрларни кул-лаб-кувватлаган холда шуни айтиб утишимиз лозимки, сиёсий плюрализм ва куппартиявий-лик жамиятмиз ижтимоий хаётининг ажралмас кисмига айланди. Ушбу коиданинг Конституция даражасида мустахкамланиши сиёсий партиялар-нинг фукаролик жамияти ва давлат уртасидаги воситачи роли, конституциявий-хукукий макоми олий даражада эътироф этилганлигини англатади. Шу уринда Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 25 йилли-гига багишланган тантанали маросимдаги сузла-рини эслаб утиш лозим: "Биз бугун, демократик узгаришлар даврида, мамлакатимизнинг сиёсий, ижтимоий хаётида бевосита ва фаол иштирок этиш истагида булган фукароларимизнинг са-лохияти тула намоён булишини таъминлашимиз лозим. Бу борада куппартиявийлик тизими, пар-тиялараро бахс-мунозара, фикрлар ва дастурлар уртасидаги ракобатни жадал ривожлантириш мухим ахамиятга эга [8]".
Юкоридагилардан келиб чикиб, сиёсий пар-тиянинг конституциявий-хукукий макомига куйи-даги таърифни беришимиз мумкин:
"Сиёсий партиянинг канституциявий-ууцуций мацами - бу партиянинг сиёсий тизимдаги ууцуц нормалари билан белгиланган урни булиб, сиёсий партия тушунчаси, унинг таркиби, фаалияти
принциплари, рамзлари, номланиши, ташкил эти-лиши, фаолиятининг тухтатиб турилиши ва ту-гатилиши тартиби, ички тузилиши, ууцуцлари, мажбуриятлари, фаолияти кафолатлари уамда давлат органлари билан узаро уамкорлигини белгиловчи конституциявий-ууцуций нормалар йигиндиси".
Сиёсий партияларнинг конституция-вий-хукукий макомини тахлил килар эканмиз, шу уринда юртимиздаги сиёсий партиялар фаолиятининг хукукий асослари ривожланиши боскичла-рини куриб чикиш максадга мувофик.
Узбекистонда сиёсий партиялар шаклла-ниши ва улар фаолияти хукукий асослари-нинг ривожланиш тарихини мамлакатимиз олимлари турли хил даврларга булиб тахлил килган. Хусусан, мамлакатимизда сиёсий пар-тияларнинг шаклланиши ва улар фаолия-тининг ривожланиши борасида профессор Ш.Х. Файзиев партияларнинг ривожланиш жа-раёнини икки боскичга ажратади: 1991-2000 ва 2001-2008 йиллар [9]. Ушбу даврларда пар-тияларнинг вужудга келиши ва улар фао-лиятини тартибга солувчи хукукий асосларининг шаклланиши хакидаги фикрлари баён этилган. Н.С. Расулова эса Узбекистонда партиялар шаклланишини бешта боскичга ажратади: 1991-1994, 1995-1999, 2000-2004, 2005-2006 йиллар ва 2007 йилдан хозирга кадар [10]. Ушбу боскичларда яккапартиявийлик тугатилганлиги ва куппартиявийлик шаклланиши, янги партия-ларнинг ташкил топиши ва уларнинг конунчи-лик асослари яратилганлиги, партияларнинг мо-лиявий таъминоти хамда сиёсий партияларнинг сайловларда иштирокини кузатиш мумкин.
Нодавлат нотижорат ташкилотларининг таш-килий-хукукий асосларини тадкик этган хукук-шунос олим Б. Нариманов [11] жамоат бирлаш-маларининг ташкилий-хукукий асосларининг ривожланиш боскичларини Узбекистон Респуб-ликаси Президентининг фукаролик жамиятини ривожлантириш буйича концептуал асослари би-лан боглаш мумкинлигини кайд этади.
Юкоридаги келтирилган классификациялар-дан фаркли уларок биз юртимизда сиёсий пар-тиялар фаолиятининг хукукий асосларининг ри-вожланиш жараёнини туртта боскичга булишни таклиф этамиз. Маълумки, хозирги кунда сиёсий партиялар хукукий макоми, уларнинг сиёсий
хаётдаги роли, давлат билан узаро муносабат-ларини белгилашда сиёсий партиялар хукукий институциялашувининг асосий шакли хисоблан-ган сиёсий партиялар тугрисидаги махсус ко-нунлар мухим ахамият касб этади. Шу жихатдан олганда, республикамизда фаолият юритаётган сиёсий партияларнинг замонавий конституция-вий-хукукий асосларининг ривожланишини куйи-даги боскичларга булиб тахлил килиш максадга мувофикдир.
Биринчи боск;ич 1991-1996 йиллар йиллар-ни уз ичига олади. Бунда бир партияли тизимдан куппартияли тизимга утишнинг юридик фунда-менти барпо этилди десак муболага булмайди. Ушбу даврда сиёсий партиялар фаолиятининг хукукий асосларини Узбекистон Республика-сининг Конституцияси, Узбекистон Республи-касининг "Узбекистон Республикасида жамоат бирлашмалари тугрисида"ги (1991), "Фукаролар сайлов хукукларининг кафолатлари тугрисида"-ги (1994) конунлар ва сайлов масалаларини тартибга солувчи "Узбекистон Республикаси Олий Мажлисига сайлов тугрисида'ги (1993), "Халк депутатлари вилоят, туман ва шахар Кенгашлари-га сайлов тугрисида"ги (1994) конунлар ташкил этди. Юкорида келтириб утилган конунлар кабул килиниши натижасида куппартияли тизимга утишнинг хавфсиз ва тинч, яъни демократик йули амалиётда таъминланди. Сиёсий партиялар фао-лиятининг энг мухим хукукий кафолати сифати-да Узбекистон Республикаси Конституциясининг 34-моддасида фукароларнинг сиёсий партияларга бирлашиш хукуки белгиланганлигини келтириш мумкин.
Бундан ташкари, 1991 йилнинг 15 феврали-да кабул килинган "Узбекистон Республикасида жамоат бирлашмалари тугрисида'ги конуннинг 1-моддасида жамоат бирлашмасига таъриф бериш билан бирга кандай ташкилотлар жамоат бир-лашмаси деб эътироф этилиши белгилаб куйил-ган [12].
Ушбу конунда сиёсий партияларга тааллукли куйидаги нормалар мавжуд:
биринчидан, ташкил этиш ва аъзолар сони билан боглик коидалар (6-модда);
иккинчидан, бошка жамоат бирлашмаларидан фаркли равишда чет эл фукаролари ва фукароли-ги булмаган шахслар унинг аъзолари була олмас-лиги (9-модда);
учинчидан, конуннинг 16-моддасида сиёсий партияларнинг вазифалари ва уларнинг сайлов жараёнида иштирок этиш шакли белгилаб берил-ган.
Таъкидлаш жоизки, мазкур конунда сиёсий партиялар фаолияти жамоат бирлашмасининг бир куриниши сифатида умумий коидалар асо-сида хукукий тартибга солинган. Крнунда сиёсий партияларни тузиш, аъзолари сони хамда унга аъзо булиш шартлари хакидаги нормалар, сиё-сий партияларнинг хукукий жихатлари ва бошка жамоат бирлашмаларидан фарк килувчи айрим хукуклари келтирилган. Хусусан, 16-модда: "Сиё-сий партиялар давлат хокимияти органларини шакллантиришда жамият муайян кисмининг сиё-сий иродасини руёбга чикаришга интилади хамда уз вакиллари оркали давлат ва жамоат ишларини идора этишда катнашади [13]". Ушбу моддада сиё-сий партияларнинг уз дастурий хужжатларига эга булиши ва депутатликка номзодлар курсатиш оркали сайловларда иштирок этиши хукукий мус-тахкамланган.
Шу билан бирга, сиёсий партияларнинг Узбекистон Республикаси Президентлигига ном-зод курсатиш хукукига эгалиги мазкур модда дои-расидан четда колган. Бизнинг фикримизча, ушбу моддада сиёсий партияларнинг сайлов билан бог-лик хукуклари берилар экан, албатта, уларнинг Президент сайловида иштирок этиш хукуклари хам уз ифодасини топиши лозим. Шу жихатдан олганда, конуннинг 16-моддаси 3-кисмида белгиланган сиёсий партияларнинг Узбекистон Респуб-ликаси Президентлигига намзадлар курсатиш ууцуцига эгалигини хам санаб утиш максадга му-вофик деб хисоблаймиз.
Узбекистон Республикасида сиёсий партия-ларнинг конституциявий-хукукий институт си-фатида шаклланишининг энг асосий даври унинг Конституцияда хукукий жихатдан мустахкамла-ниши булди. Хусусан, Конституциянинг мукад-дима кисмида келтирилганидек, Узбекистон халки: демократияга садокатини намоён килиб, демократик хукукий давлат барпо этишни кузлаб мазкур Конституцияни кабул килиши, ушбу хуж-жатда демократиянинг асосий шарти саналмиш куппартиявийлик мустахкамланишидан далолат беради. Узбекистон Республикаси Конституция-сининг 12-моддасида илк маротаба Узбекистон Республикасида ижтимоий хаёт сиёсий институт-
лар, мафкуралар ва фикрларнинг хилма-хиллиги асосида ривожланади [14] деган норма белгилаб куйилди. Ушбу норма куппартиявийлик тизи-мини шакллантиришнинг мухим конституция-вий-хукукий асоси хисобланади. Шунингдек, Конституциянинг 10 та моддасида (10, 34, 56, 57, 60, 77, 106, 108, 112, 120) бевосита сиёсий партиялар билан боглик 12 та норма мустахкамланган.
Ушбу боскичнинг асосий хусусияти шундаки, бу давр оралигида сиёсий партияларга консти-туциявий маком берилиши билан бирга жамоат ташкилотининг асосий тури сифатида умумий конунчилик асосида фаолият юритди. Ушбу давр мобайнида фаолият юритган сиёсий партиялар 1994 йилда вакиллик органларига утказилган сай-ловларда юкоридаги хукукий манбалар асосида илк бор иштирок этди.
Юридик адабиётда умумэътироф этилган по-зицияга мувофик сиёсий партиялар институцио-наллашувининг зарурий шакли уларнинг конс-титуционаллашуви, яъни сиёсий партияларнинг конституциявий хукукий макоми давлатнинг олий юридик кучга эга булган асосий конунида ифода этилиши хисобланади [15].
Аввал айтиб утганимиздек, Узбекистон Рес-публикасининг Конституциясида сиёсий хукуклар хамда жамоат бирлашмаларига оид нормалар акс эттирилганлиги натижасида Асосий Крнунимиз-да сиёсий партияларнинг умумий макоми мус-тахкамлаб куйилган. Буни ижобий тенденция си-фатида хам бахолашимиз мумкин, сабаби сиёсий институтларнинг айнан шундай куринишда леги-тимлаш уларнинг давлат ва жамият хаётида узига хос мавкеи борлигини курсатади.
Иккинчи боскич 1996 йил охиридан 2007 йилгача булган даврни уз ичига олади. Ушбу даврнинг энг асосий хусусияти 1996 йил 26 декабрда "Сиёсий партиялар тугрисида"ги махсус конуннинг кабул килинишидир. Ушбу конуннинг кабул килиниши сиёсий партиялар фаолиятининг хукукий асосларини янада мустахкамлади. Мазкур конун жамиятда мухим сиёсий ахамиятга эга булганлиги учун хам уни кабул килишда анча тайёргарлик курилди ва купчилик ривожланган мамлакатлар конунчилик тажрибалари урганилди. Шу уринда таъкидлаш жоизки, МДД давлатларида сиёсий партиялар фаолиятига оид махсус конунлар бизнинг мамлакатимизга нисбатан анча кеч кабул килинди.
Масалан, Россия Федерациясида 2001 йилга келибгина анча тортишув ва мунозаралардан кейин сиёсий партиялар тугрисида махсус конун кабул килинди. Партиялар фаолиятининг хукукий асосларини белгилаб берувчи алохида махсус конун кабул килиниши зарурати юзасидан катор хукукшунос олимлар уз фикр ва мулохазаларини келтириб утган. Хусусан, Ю.А. Веднеев ва В.И. Лысенко бундай тусдаги конунларга нисбатан фукаролик жамияти сиёсий адаптациясининг зарур даражасини ва бутун сайлов жараёнининг янги сифат улчовига утишни таъминловчихужжат [16] хамдасиёсийдемократия тизимининг энг мухим элементларидан бири [17] деб бахо берган. Академик Б.Н. Топорниннинг фикрича, сиёсий партиялар тугрисидаги мукаммал конун нафакат сиёсий партияларга, балки бутун жамиятнинг баркарорлашишига ёрдам беради [18]. Россиялик конун чикарувчилар бир неча бор сиёсий партияларнинг тузилиши, фаолия-ти, кайта ташкил этилиши ёки тугатилиши билан боглик узига хос хусусиятларини сиёсий партиялар тугрисидаги махсус конунда белгилаб олишга харакат килган. Аммо сиёсий партиялар тугрисидаги конун лойихаси биринчи укишда депутатлар томонидан икки маротаба (1994 йилнинг ёзи ва кузида) маъкулланмади. 1995 йилда давлат думаси томонидан кабул килинган "Сиёсий партиялар тугрисида"ги федерал конун 1997 йилда парламент юкори палатаси аъзолари томонидан рад этилди ва лойиха 2000 йилгача келишув комис-сияси мухокамасида булди.
1996 йил 26 декабрда кабул килинган "Сиёсий партиялар тугрисида"ги конун Узбекистонда куп-партиявийлик ривожланишининг янги боскичини бошлаб берди. Мазкур конун аввалги конунчилик билан хал этилмаган бир катор куйидаги масала-ларни хал этишга каратилган эди:
партиялар фаолиятига демократик тамойил-ларни татбик этиш ва авторитар, миллатчилик (шовинистик) типидаги партияларни тузиш имко-нини истисно килиш;
жойларда сиёсий партиялар фаоллигини оши-ришни рагбатлантириш, яъни уларни фукаролар-га якинлаштириш ва фукароларнинг уз сиёсий карашларида маълум фикрга келишларига ёрдам бериш;
партиялар молиявий ва иктисодий фаолияти ошкоралиги хамда жамиятнинг сиёсий партия-
ларни молиялаштириш манбалари хакида маълу-мотга эга булишини таъминлаш.
Мазкур конунда илк маротаба сиёсий партия-га хукукий таъриф берилди. Хусусан, конуннинг 1-моддасига кура "Сиёсий партия Узбекистон Рес-публикаси фукароларининг карашлар, манфаат-лар ва максадлар муштараклиги асосида тузилган, давлат хокимияти органларини шакллантиришда жамият муайян кисмининг сиёсий иродасини руёбга чикаришга интилувчи хамда уз вакиллари оркали давлат ва жамоат ишларини идора этишда катнашувчи кунгилли бирлашмасидир [19]".
Сиёсий партиялар тугрисидаги ушбу конунда сиёсий партияларни тузиш ва уларнинг фаолият курсатиш принциплари, улар фаолиятининг кафо-латлари, уларни тузиш тартиби, низоми, руйхатга олиш, фаолиятини тухтатиш тартиби, уларнинг хукуклари, вакиллик органларидаги партия фрак-циялари, гурухларининг максади, вазифалари ту-лик уз ифодасини топди.
Иккинчи боскичнинг асосий хусусиятларидан яна бири 2004 йил 30 апрелда "Сиёсий партия-ларни молиялаштириш тугрисида"ги Узбекистон Республикаси конунининг кабул килинишидир. "Сиёсий партияларни молиялаштириш тугриси-да"ги Узбекистон Республикаси конуни кабул ки-линганига кадар сиёсий партияларнинг молиявий таъминотига оид масалалар "Сиёсий партиялар тугрисида"ги конуннинг 15, 16-моддаларида бел-гиланган нормалар оркали тартибга солинар эди.
Ушбу конуннинг максади сиёсий партиялар-ни молиялаштириш сохасидаги муносабатларни тартибга солишдан иборат булиб, унда сиёсий партияларни молиялаштириш манбалари, дав-лат томонидан молиялаштириш тартиби, хайрия ёрдами олиш коидалари хамда молиявий маб-лаглардан белгиланган тартибда фойдаланиши устидан назорат килиш тартиблари мустахкамлаб куйилган. Таъкидлаш жоизки, ушбу конунда илк маротаба сиёсий партияларни давлат томонидан молиялаштириш турлари белгилаб куйилди.
"Сиёсий партияларни молиялаштириш тугри-сида"ги конуннинг кабул килиниши сиёсий пар-тияларга иктисодий жихатдан келиб чикадиган муаммоларни хал этиш учун хукукий асос булиб хизмат килади.
Учинчи боскич 2007 йилдан 2016 йилгача булган даврни уз ичига олади. Жамиятни янада демократлаштириш, бошкарувни такомиллашти-
риш сохасида баъзи мухим масалаларнинг ахво-ли ва ривожланиш суръатларини мамлакатимиз олдида турган вазифалардан келиб чикадиган та-лаблар даражасига кутариш ушбу даврнинг дол-зарб максадларидан бири булган десак муболага булмайди. Сиёсий партияларнинг конституция-вий-хукукий макоми ва улар фаолиятининг ко-нуний асосларини ривожлантиришнинг учинчи боскичи сиёсий партияларнинг давлат хокимияти органларини шакллантиришдаги роли кучайтири-лиши билан ажралиб туради.
Мазкур даврда куйилган катта кадамлардан бири парламентимиз томонидан кабул килинган "Давлат бошкарувини янгилаш ва янада демок-ратлаштириш хамда мамлакатни модернизация килишда сиёсий партияларнинг ролини кучайти-риш тугрисида'ги Узбекистон Республикасининг Конституциявий Конунидир [20]. Ушбу конунни кабул килишдан асосий максад сиёсий партиялар фракцияларининг давлат ва жамият курилиши тизимидаги роли ва ахамиятини янада кучайти-риш, уларнинг функцияларини бажаришда са-марадорлигини ошириш, жамият сиёсий хаётида фракцияларнинг фаолиятини таъминлаш, ахо-ли манфаатларини бевосита фракциялар оркали конунчилик даражасига кутариш ва хал килиш, партиянинг йуналиш ва дастурини парламент ва махаллий кенгашларда мустахкамлаш ва барка-рорлаштириш имкониятини шакллантиришдан иборат.
Ушбу боскичнинг узига хос хусусиятлари-дан яна бири сифатида сиёсий партиялар сайлов жараёнининг асосий субъекти сифатида роли ва ахамиятининг ортганлигини келтириш мумкин. Мамлакатимизда ушбу даврда амалга оширил-ган демократик узгаришлар жараёни, ахолининг хукукий ва сиёсий маданияти, фукаролик жамия-ти институтларининг етуклик даражаси усган-лиги хокимиятнинг конун чикарувчи, вакиллик органлари фаолиятини шакллантириш ва таш-кил этишдаги, уларнинг мамлакатни демокра-тик янгилаш ва модернизация килишдаги тутган урнини мустахкамлашда сиёсий партияларнинг ролини янада кучайтиришга каратилган хукукий ислохотларни жадаллаштиришни талаб этган. Ушбу фикрларимизни "Сайлов тугрисидаги ко-нун хужжатлари такомиллаштирилиши муноса-бати билан 2008 йил 25 декабрдаги Узбекистон Республикасининг айрим конунларига узгартиш
ва кушимчалар киритиш хакида"ги Узбекистон Республикасининг конунида мустахкамланган нормалар яккол исботлайди. Ушбу конунда сиё-сий партияларнинг сайловда иштирок этиши учун катор афзалликлар, имкониятлар ва енгилликлар назарда тутилган.
Бундан ташкари, мазкур даврда Асосий Ко-нунимиз хам катор янгиликлар билан тулдирил-ди. Хусусан, 2011 йил 18 апрелда Узбекистон Республикаси Конституциясининг 78, 80, 93, 96 ва 98-моддаларига узгартиш ва кушимчалар ки-ритилди. Конституциянинг 98-моддасига асосан эндиликда Узбекистон Республикаси Бош вазири номзоди Узбекистон Республикаси Олий Мажли-сининг Конунчилик палатасига сайловда энг куп депутатлик уринларини олган сиёсий партия ёки тенг микдордаги энг куп депутатлик уринларини кулга киритган бир неча сиёсий партия томони-дан таклиф этилиши белгиланди. Конституция-га навбатдаги узгартиш ва кушимчалар пакети 2014 йил 16 апрелда кабул килинган конун билан боглик. Унга асосан Узбекистон Республикасининг Конституцияси 32, 78, 93, 98, 103 ва 117-мод-даларига узгартиш ва кушимчалар киритилди. Ушбу конституциявий ислохотлар натижасида давлат хокимияти органлари устидан жамоатчи-лик ва парламент назоратининг амалга оширили-ши конституциявий норма сифатида белгиланди.
Учинчи даврнинг мантикий якуни урнида 2016 йил 11 апрелда кабул килинган "Парламент назорати тугрисида"ги конунни курсатиш мум-кин. Ушбу конуннинг 3-моддасига мувофик сиё-сий партиялар фракцияси парламент назорати субъекти хисобланади. Конун парламент назо-рати сохасидаги хукукий муносабатларда сиёсий партиялар фракцияларининг иштирокини аник белгилаб берган [21].
Туртинчи боскич 2016 йилдан бошлаб хо-зирги кунгача булган даврни камраб олади. Маъ-лумки, 2017-2021 йилларда Узбекистон Рес-публикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясининг "Демократик ислохотларни чукурлаштириш ва мамлакатни модернизация килишда Олий Маж-лис, сиёсий партияларнинг ролини янада кучай-тириш" бандида давлат ва жамият хаётида сиёсий партияларнинг ролини кучайтириш, улар урта-сида соглом ракобат мухитини шакллантиришга алохида эътибор каратилган.
Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М. Мирзиёев таъкидлаганидек: "Хдракатлар стратегияси ва унинг асосида кабул килинган Давлат дастури ижросини таъминлашда сиёсий партиялар, Олий Мажлис палаталари уз электо-рати манфаатлари, сайловолди дастурида бел-гиланган устувор йуналишлар, ваколатларидан келиб чикиб, уз гоя ва таклифлари билан фаол катнашиши лозим. Айникса, партиялар бундан манфаатдор, чунки Хдракатлар стратегиясининг боскичма-боскич, сифатли амалга оширилишини таъминлаш оркали улар хам уз дастурий вазифа-ларини амалда бажаришга эришади [22]".
Сунгги йилларда республикамизда юртбо-шимиз ташаббуслари асосида сиёсий партиялар, уларнинг парламент куйи палатасидаги фракция-лари ва махаллий кенгашлардаги партия гурухла-рининг жамият хаётидаги ролини оширишга ка-ратилган туб ислохотлар амалга оширилмокда.
Сиёсий, ижтимоий-иктисодий ва хукукий ислохотларнинг чукурлашиш жараёни шун-га олиб келдики, фукаролик жамияти негизида "усиб-улгайган" сиёсий партиялар жамият тур-ли гурухларининг манфаатларини ифода этувчи хакикий кучга айланишига шароитлар яратилди. Сиёсий партияларнинг тадрижий ривожланиш жараёни уз-узидан улар фаолиятининг сиёсий, электорал ва бошка сохаларининг профессионал-лашувига, электорал сиёсий жараёнда партияларнинг иштирок этиш жараёни "технологиялашу-ви"га олиб келади. Бугунги кунда партияларгина эмас, балки сайловчилар хам куппартиявийлик ва ракобатга мамлакатда бутун сиёсий жараённи ташкил этишнинг энг мухим асоси сифатида ён-дашишларини ижобий факт деб хисоблаш мум-кин [23].
2018 йилда "Сиёсий партиялар тугрисида"-ги конун 142-моддаси билан тулдирилди. Унга мувофик сиёсий партия томонидан Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Крнунчилик пала-тасининг депутати билан келишилган холда пар-тиянинг тегишли сайлов округидаги худудий бу-лими ходимлари орасидан жамоатчилик асосида ишловчи вакил ажратиб берилиши мумкин.
Уйлашимизча, ушбу институт парламент куйи палатасига сайланган депутатларнинг уз сайлов-чилари билан доимий алока урнатиши, уларни кийнаётган саволлар ва муаммолардан тезкорлик билан хабардор булишини таъминлайди. Крнун-
чилик палатаси депутати вакили институтининг самарадорлигини янада ошириш максадида ку-йидаги таклифни илгари сурамиз: ушбу лаво-зимда ишловчи сиёсий партия худудий булими ходими жамотчилик асосида эмас, балки ойлик маоши билан таъминланган холда фаолият юри-тиши лозим.
Шунингдек, сиёсийпартияларнинг давлатбош-каруви сохасидаги иштирокини янада кенгай-тириш максадида кабул килинган Узбекистон Республикасининг 2019 йил 5 мартдаги УРК^-527-сонли конунига кура Хукумат аъзо-лигига номзод парламентдаги сиёсий партиялар фракциялари томонидан дастлабки тарзда куриб чикилганидан кейин Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Крнунчилик палатасининг маж-лисида куриб чикилади ва маъкулланади. Сузсиз, ушбу амалиётнинг киритилиши сиёсий партиялар фракцияларининг хукумат шаклланишидаги ро-лини ва имкониятларини янада кучайтирди.
Туртинчи боскич сиёсий партиялар фаолия-тини янада ривожлантиришнинг сифат жихатдан янги боскичга утганлиги хамда илгор хорижий тажрибага асосланган холда амалга оширилган сайлов конунчилиги кодификацияси билан харак-терланади. Бунинг натижасида 2019 йилда юрти-мизда вакиллик органларига булиб утган сайлов-лар учун зарур булган янги сиёсий тамойиллар ва замонавий хукукий механизмлар жорий этилди.
Президент Шавкат Мирзиёев Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килингани-нинг 27 йиллигига багишланган тантанали ма-росимдаги маърузасида таъкидлаганларидек: "Утган киска даврда сайловга оид 21 та конун тизимлаштирилиб, Узбекистон тарихида илк бор ягона Сайлов кодекси кабул килинди. Бу миллий конунчилигимизни мустахкамлаш, демократик сайловларни утказишни янада такомиллаштириш йулидаги мухим кадам булди.
Мазкур кодексдаги энг катта янгилик сиёсий майдоннинг тулик сиёсий партияларга берилиши билан боглик десак адашмаган буламиз".
Хулоса килиш мумкинки, сиёсий партиялар хукукий институциялашувининг шаклларидан бири конституциявий эътироф этишдир. Замона-вий демократик давлатларда партиялар ролининг усиши хукукий институциялашув жараёнининг акселератори хисобланади. Партиялар ташкил этилиши ва эркин фаолият юритилишининг асо-
сий хукукий кафолати сифатида айнан консти-туциявий маком белгиланганлигини курсатиш лозим. Бирок замонавий демократик жараёнлар тахлили шуни курсатмокдаки, сиёсий партия-лар фаолиятини тартибга солишда конституция-вий-хукукий нормаларнинг узи камлик килади. Партиялар тугрисида махсус конунлар кабул ки-линиши уларнинг институциялашувининг нав-батдаги боскичи десак муболага булмайди.
Сиёсий партияларнинг самарали фао-лият юритишида улар фаолиятини конститу-
циявий-хукукий тартибга солишнинг узи кифоя килмайди. Бунда жамиятда хукук устуворлигини таъминлаш хам мухим ахамиятга эга. Хукук усту-ворлигига мазмун (моддий) жихатдан ёндашувга кура конунлар адолатли ва асосли булиши даркор [24]. Дархакикат, сиёсий партиялар фаолиятини тартибга солишга каратилган конунлар барча сиёсий партияларнинг ривожланиши учун тенг им-коният бериши зарур. Шундагина улар уртасида соглом ракобат ва жамиятда соглом сиёсий мухит булиши мумкин.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. Исламов З.М. Общество. Государство. Право. - Т.: Адолат, 2001. - С. 173.
2. Файзиев М.М. О механизме реализации Конституции Узбекистана // Общественные науки в Узбекистане. - 1993. - № 4. - С. 6-9.
3. Президент Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистан Республикаси Конституцияси кабул килингани-нинг 25 йиллигига багишланган тантанали маросимдаги маърузаси. https://president.uz/uz/lists/view/1328
4. Саидова Л. Особенности избирательной системы Узбекистана и возрастающая роль политических партии в этой системе // Материалы рабочего семинара-совещания окружных избирательных комиссий по выборам Президента Республики Узбекистан и в Олий Мажлис Республики Узбекистан.
- Т., 2010. - С. 35.
5. Исмаилов Р.Р. Конституционно-правовой статус политических партий в Германии, Австрии и Швейцарии: основные тенденции правового регулирования // Социология власти. - 2009. - № 3. -С. 131.
6. Николаев А.С. Конституционно-правовые основы участия политических партий в формировании органов государственной власти в Российской Федерации: Автореф. дисс. ... канд. юрид. наук.
- Тюмень, 2007.
7. Янгибаев А.К. Сиёсий партияларнинг давлат хокимияти вакиллик органларини шакллантиришда иштирок этиши // Масъул мухаррир: юридик фанлар доктори, доцент И.Т. Тультеев. - Т.: Узбекистон Республикаси ИИВ Академияси, 2019. - Б. 12.
8. Президент Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинга-нининг 25 йиллигига багишланган тантанали маросимдаги маърузаси. - https: //president.uz/uz/lists/ view/1328
9. Сиёсий партиялар мамлакатни модернизациялаш жараёнида // Масъул мухаррир: ю.ф.д., проф. Ш.Х. Файзиев. - Т.: АКДМИ, 2009. - Б. 4-7.
10. Расулова Н.С. Узбекистон Республикасида сиёсий партияларнинг вужудга келиши ва ривожланиши: муаммо ва ечимлар (1991-2008 йиллар). Тарих фан. ном. ... дисс. автореф. - Т., 2010. - Б. 13.
11. Нариманов Б. Узбекистонда нодавлат нотижорат ташкилотлар тарихи ва ривожланишининг асосий тенденциялари // Юрист ахборотномаси. - 2020. - Т. 1. - №. 3. - Б. 18-29.
12. Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси. - 1991. - № 4. - 76-модда.
13. Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси. - 1993. - № 1. - 4-модда.
14. Заславский С.Е. Политические партии. Проблемы правовой институционализации. - М., 2003.
- С. 22.
15. Веднеев А.Ю., Лысенко В.И. Избирательный процесс в Российской Федерации: политико-правовые и технологические аспекты // Государство и право. - М., 1997. - № 8. - С. 7.
16. Веднеев А.Ю. Политические партии в избирательном процессе: правовые иллюзии и юридическая реальность // Государство и право. - М., 1995. - № 7. - С. 19.
17. Концепция проектов Федерального Закона "О политических партиях" ("Круглый стол" Института государства и права РАН) // Государство и право. - М., 2001. - № 9. - С. 107.
18. Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси. - 1997. - № 2. - 36-модда.
19. Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарининг Ахборотномаси. - 2007. -№ 4. - 161-модда.
20. Хакимов Р.Р. Развитие правовых основ парламентского контроля в Узбекистане: основные положения Закона «О парламентском контроле» // Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. - 2016. - № 6 (61). - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-pravovyh-osnov-parlamentskogo-kontrolya-v-uzbekistane-osnovnye-polozheniya-zakona-o-parlamentskom-kontrole (дата обращения: 15.12.2020).
21. Парламентимиз хакикий демократия мактабига айланиши, ислохотларнинг ташаббускори ва асосий ижрочиси булиши керак // Президент Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлис палаталари, сиёсий партиялар хамда Узбекистон Экологик харакати вакиллари билан видеоселектор йигилишида-ги маърузаси. - URL: http://uza.uz/oz/politics/parlamentimiz-a-i-iy-demokratiya-maktabiga-aylanishi-islo-ot-12-07-2017
22. Янгибаев А.К. Сиёсий партияларнинг давлат хокимияти вакиллик органларини шаклланти-ришда иштирок этиши // Масъул мухаррир: юридик фанлар доктори, доц. И.Т. Тультеев. - Т.: Узбекис-тон Республикаси ИИВ Академияси, 2019. - Б. 17.
23. Косимов Б. Верховенство права и пандемия коронавируса COVID-19 // Review of law sciences. - 2020. - № 2.
24. Narimanov B. Issues of improvement of legal basis of liquidation of non-governmental organizations in Uzbekistan.