Научная статья на тему 'КОНСТИТУЦИЯ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН – ОСНОВА СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ЗАКОННОСТИ НЕГОСУДАРСТВННЫХ НЕКОММЕРЧЕСКИХ ОРГАНИЗАЦИИ ПРИ ОБЩЕСТВЕННОМ ЭКОЛОГИЧЕСКОМ КОНТРОЛЕ'

КОНСТИТУЦИЯ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН – ОСНОВА СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ЗАКОННОСТИ НЕГОСУДАРСТВННЫХ НЕКОММЕРЧЕСКИХ ОРГАНИЗАЦИИ ПРИ ОБЩЕСТВЕННОМ ЭКОЛОГИЧЕСКОМ КОНТРОЛЕ Текст научной статьи по специальности «Право»

CC BY
83
16
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Review of law sciences
Область наук
Ключевые слова
общественно-экологический контроль / некоммерческие негосударственные организации / правовой статус. / subject of a public ecological control / non-governmental and non-commercial organizations / legal statues

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — О Утегенов

в статье говорится о правовом статусе субъекта общественно-экологического контроля, имеются выводы и предложения по данной проблеме.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN – THE BASIS OF IMPROVING LEGISLATION OF NON-GOVERNMENTAL NON-PROFIT ORGANIZATIONS IN THE IMPLEMENTATION OF PUBLIC ECOLOGICAL CONTROL

this article is realted to particular qualities and conceptions of socio-ecological control, conclusions and offers on this problem are included.

Текст научной работы на тему «КОНСТИТУЦИЯ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН – ОСНОВА СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ЗАКОННОСТИ НЕГОСУДАРСТВННЫХ НЕКОММЕРЧЕСКИХ ОРГАНИЗАЦИИ ПРИ ОБЩЕСТВЕННОМ ЭКОЛОГИЧЕСКОМ КОНТРОЛЕ»

THE CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN - THE BASIS OF IMPROVING LEGISLATION OF NON-GOVERNMENTAL NON-PROFIT ORGANIZATIONS IN THE IMPLEMENTATION OF PUBLIC ECOLOGICAL CONTROL

O.Utegenova

Customs Institute of the State Customs Committee of the Republic of Uzbekistan, Tashkent, 100003, Uzbekistan

КОНСТИТУЦИЯ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН - ОСНОВА СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ЗАКОННОСТИ НЕГОСУДАРСТВННЫХ НЕКОММЕРЧЕСКИХ ОРГАНИЗАЦИИ ПРИ ОБЩЕСТВЕННОМ ЭКОЛОГИЧЕСКОМ КОНТРОЛЕ

О.УТЕГЕНОВа

Таможенный институт ГТК Республики Узбекистан, Ташкент, 100003, Узбекистан

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ КОНСТИТУЦИЯСИ - ЖАМОАТ ЭКОЛОГИК НАЗОРАТИНИ АМАЛГА ОШИРИШДА НОДАВЛАТ НОТИЖОРАТ ТАШКИЛОТЛАРИНИНГ ЦОНУНЧИЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ АСОСИ

О.УТЕГЕНОВа

Узбекистон Республикаси ДБ^ Божхона институти, Тошкент, 100003, Узбекистон

Аннотация: мацолада жамоат экологик назоратини амалга оширишда нодавлат нотижорат ташкилотларинингурни вароли уацида суз юритилади, тегишли тавсиф ва тавсиялар берилган.

Калит сузлар:жамоатчиликэкологикназоратисубъекти, нодавлат нотижорат ташкилотлари.

Аннотация:в статье говорится о правовом статусе субъекта общественно-экологического контроля, имеются выводы и предложения по данной проблеме.

Ключевые слова: общественно-экологический контроль, некоммерческие негосударственные организации, правовой статус.

Annotation: this article is realted to particular qualities and conceptions of socio-ecological control, conclusions and offers on this problem are included.

Keywords: subject of a public ecological control, non-governmental and non-commercial organizations, legal statues

Конституция узида ижтимоий-щтисодий ва сиёсий тизим, фу^ароларнинг асосий ^у^у^лари, эркинликлари ва бурчларини урнатиш билан бир ^аторда, жамоагчилик назораги амалга ошириш асосларини х,ам белгилайдиган мух,им сиёсий жужжат х,исобланади.

2014 йил 16 апрелда Конституциямизнинг бир ^атор моддаларига, шу жумладан 32-моддасига х,ам ^ушимчалар киритилиб, унда Узбекистон Республикасининг фу^ароларининг давлат органлари фаолияти устидан жамоатчилик назоратини ривожлантириш ва такомиллаштириш йули билан давлат ва жамият ишларини бош^аришда бевосита иштирок этиш ^у^у^и белгиланди. Конституциямизнинг ушбу моддасига биноан, давлат органларининг фаолияти устидан жамоатчилик назоратини амалга ошириш тартиби ^онун билан белгиланди [1]. Албатта, ушбу конституциявий ^оида жамоат экологик экспертизаси учун х,ам мух,им ху^у^ий асосларни яратди ва уларнинг янада ривожланиши учун шарт-шароит х,озирлади.

Узбекистонданодавлатнотижоратташкилотларишаклланаётганфу^ароликжамиятинингтарки бийвазарурийбугинидир.

Фу^ароларёкиюридикшахсларнингташаббусибилантузилганкунгиллиузиниузибош^арувчиушбута шкилотлар ранг-баранглигибилантавсифланади. Фу^ароларнингжамоатбирлашмаларига, сиёсийпартияларгауюшишборасидагиконституциявий^у^у^и (34-модда)

ижтимоийинститутларнинг, шу

жумладанкасабауюшмаларинингташкилтопишивафаолиятюритишиучунюридикасосбулибхизмат^ илади [2].

Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёёв Конституциямизнинг ^абул ^илинганлигининг йигирма турт йиллигига багишланган тантанали маросимдаги маърузасида унинг жамият ва давлатимиз хдётидаги ахдмиятига ^уйидагича бах,о берди: "Бугун тула асос билан эътироф этиш мумкинки, Конституциямиз юртимизда ^у^у^ий демократик давлат, кучли фу^аролик жамияти, эркин бозор муносабатлари ва хусусий мулк устуворлигига асосланган и^тисодиётни ^уриш, хал^имиз учун тинч, обод ва фаровон х,аёт барпо этиш Узбекистоннинг хал^аро майдонда муносиб урин эгаллашида мустах,кам пойдевор булиб хизмат ^илмовда" [3]. Жамоатбирлашмаларидавлатданмуста^илбулган,

алохидафаолиятюритадиганайнивакгдадавлатинститутларигатаъсирутказаоладиган, давлатнингижтимоийхдётига,

шунингдекфу^ароларнингшахсийх,аётигаасоссизаралашувиданмух,офаза^илишгайуналтирилганта шкилотлардир [4].

Жамоатбирлашмаларихал^ижодкорлигиваташаббусинингнатижасибулиб, ижтимоий-

сиёсийх,аётдафаолх,амдасамаралииштирокэтишинингишончливоситасидир. Улар

демократиянингтаркибий^исмивафу^ароликжамиятих,аётинингшаклисифатиданамоёнбуладилар. Конституция

жамоатбирлашмаларинингташкилтопишивафаолиятюритишиэркинлигиникафолатлайди [5].

Нодавлатнотижоратташкилотларжамоатэкологикназоратисубъектисифатидамахсус^у^у^ий ма^омгаэга. Таъкидлашлозимки,

нодавлатнотижоратташкилотларжамоатназоратинингсубъектих,исобланишиюридикадабиётлардаб ировоздантанолинган [6]. Мисолучун, Х^индистонРеспубликасидах,озиргивакгда 70,000 дан орти^нодавлатнотижоратташкилотларифаолияткурсатаётганлиги^амушбуинститутларнингах,амия тидандалолатберади [7].

Амалдагщонунчиликжамоатбирлашмаларивафу^ароларнингэкологикназоратсохдсидаиштиро кэтишимкониятларинингтурлиусулларинибелгилабберади.

Давлатжамоатбирлашмаларининг^у^у^лариниани^белгилашма^садидаконституциявийнормаларга таянганх,олдаалох,ида^онунлар^абул^илади. Жумладан, 1991 йил 15

февралдаУзбекистонРеспубликасининг

"УзбекистонРеспубликасидажамоатбирлашмаларитугрисида'гиКрнуни^абул^илинди.

Ундажамоатбирлашмалари "уз^у^у^лари, эркинликларинихдмдасиёсат, и^тисодиёт, ижтимоийривожланиш, фан, маданият, экология

вах,аётнингбош^асох,аларидаги^онунийманфаатларинибиргаликдаруёбгачи^аришучунбирлашганф у^ароларнингхох,иш-

иродалариниэркинбилдиришларинатижасидавужудгакеладиганихтиёрийтузилмажамоатбирлашма си" сифатидатаърифланди (1-модда). Таъкидлашлозимки,

ушбуКрнуннингжамоатбирлашмаларининщу^у^ларигаоид 15 -моддасида

уларнингжамоатназоратиниамалгаоширишбиланбогли^ваколатлариузаксинитопмаган. Умуманолганда, ^онун 1991 йилда^абул^илинганлигиних,амдах,озиргиижтимоий-сиёсий, и^тисодийва^у^у^ийривожланишталабларигатули^жавоббермаслигини^исобгаолиб, униянгита^рирда^абул^илиш, шу

жумладанжамоатбирлашмаларининг^у^у^лариникенгайтириббаёнэтишма^садгамувофи^.

Узбекистон Республикасининг 1999 йил 14 апрелдаги "Нодавлат нотижорат ташкилотлари тугрисида'ги Крнуни [8] ^абул ^илиниши мазкур тоифа жамоат бирлашмаларининг фаолияти кенг

асосга таяниши ва ривожланиши учун йул очиб берди. Нодавлат нотижорат ташкилотлари жисмоний ёки юридик шахслар (ёки улар биргаликда) томонидан ихтиёрий-асосида ташкил этилади. Улар жисмоний ва юридик шахсларнинг хукуклари ва конуний манфаатларини бошка демократик кадриятларни химоя килиш, ижтимоий, маданий ва маърифий максадларга эришиш, маънавий ва бошка номоддий эхтиёжларни кондириш, хайрия фаолиятини амалга ошириш учун хамда бошка ижтимоий фойдали максадларда тузилади. Давлат эса нодавлат нотижорат ташкилотларнинг хукуклари ва конуний манфаатларига риоя этилишини таъминлайди, уларга ижтимоий хаётда иштирок этиши учун тенг хукукий имкониятлар яратиб беради. Давлат уларнинг алохида ижтимоий фойдали, шу жумладан атроф табиий му^итни му^офаза килиш билан боFлик; дастурларига кумак бериши мумкин.

Бирок Узбекистон Республикасининг 1999 йил 14 апрелдаги "Нодавлат нотижорат ташкилотлари тугрисида"ги Конунида хам, 2007 йил 3 январдаги "Нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятининг кафолатлари тугрисида'ги Конунида [9] хам юкоридаги сингари ушбу ташкилотларнинг жамоат назоратини амалга оширишга оид ваколатлари тугрисида суз бормайди. "Нодавлат нотижорот ташкилотлари фаолиятининг кафолатлари тугрисида'ги Конунда давлат томонидан куллаб-кувватланиш хукукига эга булган нодавлат нотижорат ташкилотларига давлат субсидиялари ажратиш, давлат грантлари ижтимоий буюртмаси бериш шаклида уларни давлат томонидан куллаб-кувватлаш тартиби мустахкамланган, холос. Вахоланки, ушбу ташкилотларнинг жамоат назоратига оид ваколатлари сохавий конунларда мустахкамланиб борилмокда. Энг мухими, ушбу институт 2014 йил апрелда Конституциянинг бир катор моддалари, шу жумладан 32-моддасига киритилган узгартиришлар натижасида конституциявий макомга эга булди. Шуларни хисобга олиб, "Нодавлат нотижорот ташкилотлари фаолиятининг кафолатлари тугрисида'ги Конунда уларнинг жамоат назоратига оид ваколатларини мустахкамлаш максадга мувофик.

Нодавлатнотижоратташкилотидеганда, "Нодавлатнотижоратташкилотларшурисида"гиКонуннинг 2-моддасига мувофик, жисмонийва (ёки) юридикшахслартомониданихтиёрийликасосидаташкилэтилган, даромад (фойда) олишниузфаолиятинингасосиймаксадикилиболмаганхамдаолингандаромадларни (фойдани)

узкатнашчилари (аъзолари) уртасидатаксимламайдиганузиниузибошкаришташкилотидир. Нодавлатнотижоратташкилотларижамоатбирлашмаси, ижтимоий фонд, муассасашаклида, шунингдекконунларданазардатутилганбошкашаклдаташкилэтилишимумкин (10-модда).

Таъкидлашлозимки, жамоатбирлашмаларинингяратилишивафаолиятинингхукукийасослари, шу жумладанэкологикбирлашмалар, уларнингтаснифи, вазифалариТ.М.Туребеков [10] ваЕ.Н.Хмелева [11]ларнингилмийизланишларидабатафсилёритилган. Масалан,

Е.Н.Хмелеваэкологикжамоатбирлашмалариатроф-

мухитнихукукиймухофазакилишсубъектисифатидатабиатданфойдаланувчиларвадавлаторганларит омониданэкологикконунчиликнибузишёкибажармасликкакаршисамараликурашишучунзарурхажм дагиваколатларгаэгабулишилозим, дебхисоблайди.

Адабиётлардатаъкидланишича, экология сохасидажамоатбирлашмаларидеганда,

фукароларнингоммавийуюшмаситушунилиб, у

уларнингшахсийташаббусибиланузокмуддатларнимаксадларни реализация

килишмаксадидаташкилэтиладихамдаузининганиктузилмасивауставигаэгабулади. Бунданташкари, ушбуташкилотларни улар аъзоларинингижтимоийонгидаражасиюкорилиги,

узманфаатлариниамалгаоширишбуйичаишлашмаксадивавоситалариниякколтасаввурэтишкабихус усиятлартавсифлайди [12].

Е.Н.Хмелева экология сохасидажамоат бирлашмаларининг куйидагича 6 та турга ажратади:

1) халкаро, республикалараро, республика даражасидаги иттифоклар, уюшмалар ва ассоциациялар;

2) экологик жамоат бирлашмалари, экологик клублар, шуъбалар, ташкилотлар булимлари;

3) яшил (экологик) харакатлар;

4) махаллий даражадаги экологик жамоат бирлашмалари;

5) жамоат экологик муассасалари (экологик марказлар, илмий-тадкикот муассасалари);

6) жамоат экологик фондлар [13]. Назаримизда ушбу руйхатда сиёсий партиялар, касаба уюшмалари каби жамоат бирлашмалари турлари уз ифодасини топмаган.

Нодавлатнотижоратташкилотларвафукароларнингжамоатэкологикназоратиниамалгаошири шбиланбоFликваколатларитармокэкологикконунчилигидахамузифодасинитопган. Хусусан,

"ТабиатнимухофазакилиштуFрисида"гиКонуннинг 29-моддасига кура,

экологикназоратнингасосийвазифалариданбири -

табиатнимухофазакилишфаолиятинингсамарадорлигиниоширишхамдадавлатэкологикдастурларив

абошкаэкологикдастурларнингамалгаоширилишиданодавлатнотижоратташкилотларивафукаролар нингиштирокинитаъминлаш.

УзбекистонРеспубликасининг "Радиациявийхавфсизликтугрисида"гиКрнуннинг 8 -моддасида

эсанодавлатнотижоратташкилотларвафукароларжамоатэкологикназоратисубъектларисифатидамус тадкамланган.

УзбекистонРеспубликасининг 2015 йил 26 августдаги УР^-393-сонли "Адолининг санитария-эпидемиологикосойишталигитугрисида'гиКрнуни 14-моддаси

учинчикисмигакура,нодавлатнотижоратташкилотлариадолининг санитария-

эпидемиологикосойишталигинитаъминлашдаиштирокэтувчидавлаторганларивабошкаорганларгак умаклашишидамдазарурёрдамкурсатишимумкин.

УзбекистонРеспубликасининг 2002 йил 5 апрелдаги "Чикиндилартугрисида'гиКрнунининг 13-моддасида фукароларнинг чикинди билан боглик ишларни амалга ошириш содасидаги дукук ва мажбуриятлари белгиланган. Унда фукароларнинг 5 та дукукларидан бири сифатида - чикинди билан боглик ишларни амалга ошириш объектларининг санитария ва экологик полати устидан жамоат назоратини амалга оширишда иштирок этиш дукуки дам мустадкамланган.

Узбекистон Республикасининг 2000 йил 25 майдаги "Экологик экспертиза тугрисида'ги Крнунининг жамоат экологик экспертизасига оид 23-моддасида жамоат экологик экспертизаси экологик асосланиши такозо этиладиган дар кандай фаолият содасида нодавлат нотижорат ташкилотларининг ва фукароларнинг ташаббуси билан амалга оширилиши мумкинлиги белгиланган.

Узбекистон Республикаси Ер кодексининг 84-моддаси учинчи кисмига мувофик эса табиатни мудофаза килиш жамиятлари, илмий жамиятлар ва бошка жамоат бирлашмалари, шунингдек фукаролар ерлардан фойдаланиш дамда уларни мудофаза килиш устидан назоратни амалга оширишда давлат органларига ва фукароларнинг узини узи бошкариш органларига кумаклашишлари белгилаб куйилган.

"Экологик назорат тугрисида'ги Конун кабул килиниши билан нодавлат нотижорат ташкилотларнинг жамоат экологик назоратини амалга ошириш содасидаги ваколатлари катъий белгилаб берилди. Хусусан, ушбу Крнунинг 16-моддасида нодавлат нотижорат ташкилотларининг экологик назорат содасидаги дукуклари ва мажбуриятлари мустадкамланган. Унда 12 та дукуклардан бири сифатида жамоатчилик экологик назоратини амалга ошириш дам кузда тутилган. Шу билан бир каторда, нодавлат нотижорат ташкилотларининг юкоридаги моддада мустадкамланган атроф-мудитни мудофаза килиш ва табиий ресурслардан окилона фойдаланиш содасидаги конун дужжатлари бузилиши аникланган факти тугрисида махсус ваколатли давлат органларини, мадаллий давлат докимияти органларини, давлат ва хужалик бошкаруви органларини, хужалик юритувчи субъектларни хабардор килиш, ушбу фактлар юзасидан чоралар куриш тугрисида тегишли давлат органларига таклифлар киритиш, мазкур фактни бартараф этиш буйича курилаётган чора-тадбирлар тугрисида тегишли давлат органларига мурожаат килиш ва ахборот олиш, жамоатчилик экологик экспертизасини утказиш каби ваколатлари дам жамоат экологик назорати доирасида амалга оширилади.

Амалдаги экологик конун дужжатлари тадлили шуни курсатмокдаки, сунгги йилларда кабул килинган конун дужжатларида нодавлат нотижорат ташкилотлари ва фукароларнинг жамоат экологик назоратини амалга ошириш содасидаги ваколатлари маълум даражада чекланмокда. Бу авваламбор, фукароларнинг узини узи бошкариш органларининг жамоат экологик назоратини амалга ошириш содасидаги ваколатларини кенгайтириш ва кучайтириш дисобига руй бермокда. Масалан, Ер кодексининг 84-моддаси иккинчи кисмида табиатни мудофаза килиш жамиятлари, илмий жамиятлар ва бошка жамоат бирлашмалари, шунингдек фукаролар ерлардан фойдаланиш дамда уларни мудофаза килиш устидан назоратни амалга оширишда давлат органларига ва фукароларнинг узини узи бошкариш органларига кумаклашишлари белгиланган. "Адолининг санитария-эпидемиологик осойишталиги тугрисида"ги Крнуннинг 14-моддаси учинчи кисмига кура дам нодавлат нотижорат ташкилотлари адолининг санитария-эпидемиологик осойишталигини таъминлашда иштирок этувчи давлат органлари ва бошка органларга кумаклашиши дамда зарур ёрдам курсатиши мумкин. Бизнингча эса нодавлат нотижорат ташкилотлари жамоат экологик назоратини амалга оширишнинг мустакил субъекти сифатида дукукий макомга эга булишлари лозим. Шу боис юкорида кайд этилган конун дужжатларида нодавлат нотижорат ташкилотлари

жамоат экологик назоратини амалга ошириш хамда бу жараёнда иштирок этиш деган мазмундаги узгартириш киритилиши максадга мувофик.

Шу уринда "Экологик назорат тугрисида'ги ^онунда фукароларнинг узини узи бошкариш органлари (15-модда) ва нодавлат нотижорат ташкилотларнинг (16-модда) жамоат экологик назоратини амалга ошириш сохасидаги ваколатларини таккослаб куриш хам юкоридаги фикримизни тасдиклайди. Хусусан, ушбу тузилмалар ваколатларини таккослашда иккита ваколатни амалга ошириш буйича уларнинг хукуклари хажми бир-биридан фаркланишини куришимиз мумкин.

Биринчидан, нодавлат нотижорат ташкилотлар атроф-мухит холати ва атроф-мухитнинг ифлосланишига хамда табиий ресурслардан ноокилона фойдаланишга олиб келиши, фукароларнинг хаёти ва соглигига тахдид солиши мумкин булган вазиятларни кузатиб боришда иштирок этса, фукароларнинг узини узи бошкариш органлари шундай кузатиб боришни амалга оширади;

Иккинчидан, нодавлат нотижорат ташкилотлар тегишли давлат хокимияти ва бошкаруви органлари, корхоналар, муассасалар ва ташкилотлар рахбарларининг атроф-мухитни мухофаза килиш, худуднинг санитария холати, ободонлаштирилиши хамда кукаламзорлаштирилиши масалаларига доир ахбороти хамда хисоботларини эшитишда иштирок этса, фукароларнинг узини узи бошкариш органлари шундай хисоботларини эшитади хамда уларнинг натижалари буйича карорлар кабул килади. Таъкидлаш лозимки, иккинчи ваколатга нисбатан нодавлат нотижорат ташкилотларнинг кумалашувчи ролини белгилаш тугри, чунки бу фукароларнинг узини узи бошкариш органларининг махсус ваколати булиб, уни нодавлат нотижорат ташкилотларига хам бериш давлат хокимияти ва бошкаруви органлари, корхоналар, муассасалар ва ташкилотлар фаолиятини издан чикариши мумкин.

Бирок атроф-мухит холатини ва атроф-мухитнинг ифлосланишига хамда табиий ресурслардан ноокилона фойдаланишга олиб келиши, фукароларнинг хаёти ва соглигига тахдид солиши мумкин булган вазиятларни кузатиб бориш масаласига келадиган булсак, нодавлат нотижорат ташкилотлар унда иштирок этади, фукароларнинг узини узи бошкариш органлари эса уни бевосита амалга оширади. Ваколатларнинг бундай таксимланиши нодавлат нотижорат ташкилотларнинг жамоат экологик назоратини амалга ошириш билан боглик ваколатини асоссиз равишда чеклайди, шунингдек уларнинг бошка экологик конун хужжатларида кафолатланган жамоат экологик назоратини амалга оширишга оид хукукларини амалга оширишга тускинлик килади. Шу боис "Экологик назорат тугрисида'ги Крнуннинг нодавлат нотижорат ташкилотларнинг нодавлат нотижорат ташкилотларининг экологик назорат сохасидаги хукуклари ва мажбуриятларига оид 16-моддасининг биринчи кисми 3-бандини "атроф-мухит холатини ва атроф-мухитнинг ифлосланишига хамда табиий ресурслардан ноокилона фойдаланишга олиб келиши, фукароларнинг хаёти ва соглигига тахдид солиши мумкин булган вазиятларни кузатиб боришни амалга оширади" деб узгартириш максадга мувофик.

Бу, албатта, атроф-мухит холати ва атроф-мухитнинг ифлосланишига хамда табиий ресурслардан ноокилона фойдаланишга олиб келишининг олдини олишига хамда фукароларнинг хаёти ва соглигига тахдид солиши мумкин булган вазиятларни кузатиб боришига, нодавлат нотижорат ташкилотларнинг бемалол унда иштирок этиши, фукароларнинг узини узи бошкариш органлари эса уни бевосита амалга оширишида уз самарасини беради.

References:

1. O'zbekistonRespublikasiKonstitutsiyasi. - T.: O'zbekiston, 2014.

2. O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharh / Mas'ul muharrir: A.A.Azizxo'jayev. -Toshkent: O'zbekiston, 2008. - B. 152-153.

3. Mirziyoyov Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi // Xalq so'zi. - 2016. - 8 dekabr.

4. Najimov M.K. Fuqarolik jamiyati institutlarining konstitutsiyaviy-huquqiy asoslari // "O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi - jamiyat farovonligi va taraqqiyotining huquqiy kafolati" mavzusidagi ilmiy-amaliy anjuman materiallari. - Toshkent: TDYUI, 2009. - B. 61-65; Nazarov Sh. Fuqarolik jamiyati va jamoat tashkilotlari o'rtasidagi huquqiy munosabatlar nisbati // TDYUI axborotnomasi. - Toshkent. - 2008. - №8.

5. Nazarov Sh., Babayarova I. Jamiyatni demokratlashtirish sharoitida jamoat tashkilotlarining funksiyalari// "O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi - jamiyat farovonligi va

taraqqiyotining huquqiy kafolati" mavzusidagi ilmiy-amaliy anjuman materiallari. - Toshkent: TDYUI, 2009. - B. 266-267.

6. Pishulin O.V.Seli, ob'yekti i subyekti obshestvennogo kontrolya // Vestnik KGU im. N.A.Nekrasova. - 2014. - №4. - S. 110; Bulekbayev E.K. O nekotorix pravovix garantiyax deyatelnosti obshestvennix organizatsiy v sfere oxrani okrujayushey sredi // Vestnik KRSU. -2015. №2. - S. 90-93; Xolmanova D.R. Nodavlat notijorat tashkilotlarning huquqiy maqomini takomillashtirish masalalari // Davlat qurilishi va boshqaruvining dolzarb muammolari: ilmiy maqolalar to'plami / Mas'ul muharrir: prof. H.T.Odilqoriyev. - 2015. - №1. - Toshkent: TDYU, Huquqiy tadqiqotlar markazi, 2015. - B.152-165.

7. Chitra A. "Role of Ngo's In Protecting Environment And Health" in Martin J. Bunch, V. Madha Suresh and T. Vasantha Kumaran, eds ., Proceedings of the Third International Conference on Environment and Health, Chennai, India, 15-17 December, 2003. Chennai: Department of Geography, University of Madras and Faculty of Environmental Studies, York University. - P.112.

8. O'zbekiston Respublikasining 1999 yil 14 apreldagi 763-I-sonli "Nodavlat notijorat tashkilotlari to'g'risida"gi Qonuni // O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi axborotnomasi. -1999. - №5. 115-modda.

9. O'zbekiston Respublikasining 2007 yil 3 yanvardagi O'RQ - 76-sonli "Nodavlat notijorat tashkilotlari faoliyatining kafolatlari to'g'risida"gi Qonuni // "O'zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to'plami". - 2007. - № 1-2. 2-modda.

10. Turebekov T.M. Ob^yestvennwye ob'yedineniya kak sub'yektw grajdanskogo prava. Avtoref. diss. ... k.yu.n. - Tashkent: TGYUI, 2002. - S. 22.

11. Xmeleva Ye.N. Pravoviye osnovi deyatelnosti obshestvennix ekologicheskix obyedineniy. Avtoref. diss. ... k.yu.n.-M., 1995. - S. 28.

12. Budak S.D. Konstitutsionno-pravovoy status obshestvennix ekologicheskix obyedineniy v Rossii: Avtoref. diss... kand. yurid. nauk. - Saratov, 2004. - S. 18.

13. Xmeleva Ye.N. Pravoviye osnovi deyatelnosti obshestvennix ekologicheskix ob'yedineniy:Avtoref. diss. ... k.yu.n.-M., 1995. - S. 13.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.