кишвар махфузанд, нуктаи назари худро бо овардани мисолхои мушаххас пешниход мекунад.
Тахлили бадеии чунин маснуот нишон медихад, ки мавзуи ороиши онхо, дар умум, ба самтхое, ки дар дигар сохахои санъати тасвирй ва ороиши амалй низ хукмрон буданд, мувофикат мекунад.
Дар заминаи маводи тахлилшуда муаллиф вазъи мутараккии филизи бадей дар Тахористон ва махсусан дар Сугди давраи асрхои миёнаи бармахалро таъкил мекунад.
Калидвожщо: Осиёи Марказй, тоцикон, фаруанги моддй, уунармандй, филизи бадей, уайкалча, зангула, мусаввара, уаккокй.
ARTISTIC METAL WORKING IN TOKHARISTAN AND SOGD OF THE EARLY MIDDLE AGES
The article is devoted to the development of the issue of the use of metal in the production of artistic products in the period before the Arab conquest of Bactria - Tokharistan and Sogd. It is noted that metal occupied an important place as a material for the manufacture of fine and decorative arts. Systematized information about archaeological finds of objects of artistic metal in each of the regions is given. Dishes, incense burners, jewelry and hygiene items, figurines of people and animals, bells are subject to description.
The geography of finds of objects of Toreutics, in particular Sogdian, goes far beyond the boundaries of the territories under consideration, which is due to the developed state of cultural and trade relations. Based on specific materials, the author gives his own interpretation of the Sogdian origin of a number of artistic metal products preserved on the territory of the Russian Federation or stored in Russian museums. The performed artistic analysis of these editions shows that the theme of their decor, in general, corresponded to those trends that prevailed in other areas of fine and decorative arts. Based on the analyzed material, the author emphasizes the developed state of artistic metal in Tokharistan and, especially, Sogd of the early Middle Ages.
Key words: Central Asia, Tajiks, material culture, craft, artistic metal, figurine, tambourine, painting, engraving.
Сведения об авторе:
Сохибназаров Мирзоназар Давлятович-кандидат исторических наук, зав. кафедрой история костюма и искусство моды Технологического университета Таджикистана, тел. 927792043. E-mail: [email protected]
Information about the author:
Sohibnazarov Mirzonazar Davlyatovich-Candidate of Historical Sciences, Head of the Department of Costume History and Fashion Art of the Technological University of Tajikistan, tel. 927792043. E-mail: [email protected]
УДК 930.23
СА^МИ Б.И. МАРШАК ДАР ТАЗДЩ, ТАЧДИД ВА ТА^ЛИЛИ БАДЕИИ ДЕВОРНИГОРА^ОИ ПАНЧДКЕНТИ ЦАДИМ
КАРИМОВА Г. Б., Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии ба номи А. Дониш
Борис Илич Маршак 9 июли соли 1933 дар шахри Лугаи вилояти Ленингради (холо Санкт-Петербург) Федератсияи Россия дар оилаи нависандагон М. Илйин ва Е. Сегал ба дунё омадааст. У набераи нависандаи маъруф Самуил Яковлевич Маршак мебошад. Давраи кудакии у дар ватани
хурдаш гузашт, сипас оилаашон ба Осиёи Миёна мухочират намуд. Баъди хатми мактаби миёна ба шуъбаи таърихи Донишгохи давлатии Маскав дохил шуда, онро соли 1956 хатм намуд. Соли 1954 уро ба сифати донишчуйи тачрибаомуз барои хафриёти шахркадаи Панча-кенти кадим равон карданд. Баъд аз ин хамасола Б.И. Маршак дар хайати Экспедитсияи бостоншиносии Панчакент иштирок мекард. Танхо соли 1956 истисно буд, чунки дастпарвари донишгохи номбурда, дар хозиршавихои харбй ширкат дошт.
Баъд аз гирифтани диплом дар бораи маълумоти олй Б.И. Маршакро ба Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии Академияи илмхои ЧШС Точикистон ба кор кабул карданд. Тайи солхои 1958-1961 дар аспирантураи Эрмитажи давлатй тахсил кард ва баъди хатми тахсил дар шуъбаи Шарки ин осорхонаи маъруф ба хайси сарходими илмй ба кор кабул карда шуд. Аз соли 1978 уро рохбари шуъбаи Осиёи Миёна ва ^афкози Эрмитажи давлатй таъйин намуданд.
Соли 1959 нахустин маколахои у дар Точикистон руйи чопро диданд, соли 1965 бошад аввалин маколааш дар заминаи деворнигорахои ин шахркада нашр гардид [6]. Огоз аз соли 1977 у муаллифи хатмии мачаллаи «Тахкикотхои бостоншиносй дар Точикистон» гардида, хамрохи А.М. Беленитский, В.И. Распопова ва В.Г. Шкода дар бораи хафриёти ёдгории дар сатхи чахон маъруфгардида-Панчакенти кадим хисоботи харсола ба нашр мерасонид [1, 559].
Б.И. Маршак аз соли 1978 вазифаи сарвари Экспедитсияи бостоншиносии Панчакентро ба зимма дошт. Дар мукоиса бо дигар олимони маъруф, ки каблан фаъолияти ин экспедитсияро рохбарй мекарданд ва аслан шаркшинос буданд (А.Ю. Якубовский, М.М. Дяконов, А.М. Беленитский), Б.И. Маршак бостонши-носи касбй буд. У раванди ташкили хафриёти Панчакенти кадимро ба чахорчубаи илмй-хирфагй даровард ва бо назардошти ин захматхояш хамчун муаллифи методикаи хафриёти ин шахри давраи асрхои миёнаи бармахал пазируфта шуд [7, 25-26].
Аз нигохи чугрофй тахкикоти у сарзамини фарохро аз Рум то Чин дарбар мегиранд, хронологияи тадкикот аз давраи антика сар карда то замони мугулхоро фаро мегирад. Дар солхои охири хаёт у ба мавзуи «Сугдиёни берун аз Ватан» ру овард, ки онро дар заминаи макбарахои сугдии худуди Чин ба рох монда буд.
Дар монографияи у тахти унвони «Достонхо, афсонахо ва масалхо дар санъати Сугдиён», ки соли 2002 дар Ню-Йорк ба забони англисй нашр гардид, сахнахои адабии кадимй ва асримиёнагии сайёр дар деворнигорахои Панчакент тахлил карда шудаанд [12].
Мавзуъхои асотирй ва достонй, ки дар деворнигорахои панчакентй тачассум ёфтанд, аз чониби у хеле чукур омухта тахлил гардидаанд. Тафсирхои у вобаста ба сужахои алохида комилан нав буданд. У метавонист дар такя ба пораи хурди мусаввара мавзуи асари яклухтро пеши назар оварад ва соатхо мафтунона оид ба ин сахна андеша ронад [2, 251].
Aсархои зиëди худро Б.И. Маршак дар хаммуаллифй бо yстодаш A.M. Беленитский, хамсараш В.И. Распопова ва дигар хамкорону шогирдон таълиф намyдааст. Х,амзамон дар ин асархо возех мушохида карда мешавад, ки ин мухаккик донишманди барчастаи мавзуъхо ва вижагии услу6и санъати тасвирии сyFдй буд. Мавзуъхои деворнигорахои Панчакенти бостониро y асоснок ва бофазилат тафсир менамуд. Б.И. Маршак кобилияти хуби рассомй низ дошт ва чандин порахои мусаввараи девориро шахсан нусхабардорй карда, дар тачдиди мавзуи ин асархо сахми муносиби худро гузоштааст [7, 25-26].
Б.И. Маршак вобаста ба таърихи фарханг ва санъати Шарк дониши хуб дошт, вале худро харгиз шаркшинос намешуморид, харчанд метавонист. Мехост, ки Уро ба сифати мутахассиси бостоншинос кабул кунанд ва хамчун бостоншиноси хакикй фаъолият мекард - шахсан хдфртет мебурду мекофт, расм мекашид, тахкик мекард. Чунин мешуморид, ки дар боFи хайвонот мушохида кардани рафтор ва тарзи исти хайвонхо мусоидат мекунад, ки мохияти тасвирхои кадими зооморфй дуруст дарк карда шаванд.
Б.И. Маршак дар самти тачдиди деворнигорахо фаъолияти пурсамар кардааст. Масалан, асосноктарин варианти тачдиди хамбастагии дар девори Fарбии манзили 3-юми хонаи шахсии объекти XXVI тасвиршуда (бо иштироки мутрибони таблнавоз, раккосони пусти буз пушида ва дигар кахрамонон) махз аз чониби у пешниход шудааст. Дар натичаи мухокимаи якчанд вариантхо у хулоса баровард, ки аз байни онхо танхо ду вариант кобили кабул буда метавонад. Сипас, якеи онро Б.И. Маршак хамчун варианти нихой кабул карда, онро хеле нуктасанчона ва дар чузътет эзох дод. У баëн намуд, ки деворнигораи мазкур ба мавзуи яке аз идхо, аниктараш, иди таквимй бахшида шуда, мазмуни сахнахои алохидаи он бо тасаввуроти зардуштй ва маросимхои динй алокаманд мебошад [11, 154-155].
Б.И. Маршак дар заминаи осори Панчакенти кадим ба мавзуи чахонбинии чомеаи сyFдй ру меорад, мекушад, то дар мисолхои мушахас фаркияти онро аз фарханг ва равияхои динии кишвархои хамсоя муайян намояд. Ин тадкикоти у мавзуи маколаи «Санъати СyFд»-ро ташкил кард, ки соли 1987 ба тасвиб расид. Мухаккик хамчун олими санъатшинос баромад намуда, кулли деворнигорахои панчакентиро ба се сатх (мартаба) таксим мекунад. Санъати СyFд, ки арзу тули ин кишварро аз замони кадим роххои тичоратии байналмилалй бурида мегузаранд, ба таъсири фархангии гуногун дучор гардида, дар он падидахои санъати эронй, хиндй, туркй ва Fайра ба мушохида мерасанд.
Яке аз вижагихои санъати сyFд аз он иборат аст, ки оилахо ë кавмхои алохида худои хомии худро доштанд ва махз уро парастиш мекард анд. Онхо дар мусавварахо симои худои хомиро бо ми^си калон тасвир карда, ба парастиши ин мукаддасоти оилавиашон садокати бепоëн зохир мекарданд. Тасвири худохо сатхи якуми мусаввараи сyFдиро ташкил мекунад. Мавчудият ва сершумории парастишхои хусусй дар бораи вучуд надоштани дини давлатй дарак медихад. Ин падида бархилофи фарханги Сосониëн мебошад, чунки дар чомеаи сосонй дини зардуштй хукмронй мекард ва коидаю мукаррароти ин
динро бa хукми конун дapовapдa бyдaнд. Аз нaзapи кохинони дaвлaти Сосониëн сyFдиëн мебоист ax^ бидъaт (бa мисли кофирхо) бa шумор paвaнд.
Аз нигохи Б.И. Mapшaк, сaтxи дуюми девоpнигоpaxои Пaнчaкенти кддим тaсвиpxое мебошaнд, ки лaxзaxо aз достонхои к;axpaмонй, сaxнaxои зиëфaт вa шикорро нишон медиxaнд вa тapзи xaëти тачиботаро тapFиб мекyнaнд. Вaле кaxpaмонxои мaзкyp м тaнxо хокимон вa aшpофон мебошaнд. Онхо бештap нaмояндaгони оммa мебошaнд. Либоси шох вa нaздикони y aз либоси axли ЧOмеa кдриб фapк нaмекyнaд. Ba дap ин пaдидa боз xaм фapк;ияти кдтъии сaнъaти сyFдй вa сосонй бa мyшоxидa меpaсaд.
^axpaмони мyсaввapaи Сосонтен шоxaншоx мебошaд, ки Уро бa сaтxи худо бapовapдaaнд. Maвзyи мyсaввapaи сосонй бa осонй дapк кapдa мешaвaд. Шоxaншоx новобaстa aз хусусияти нaбapд (бо aскapони aчнaбй, дapaндaxо xaйвонxои тaхaюлй) xaтмaн FOлиб мебapояд. Аммо нaтичaи нaбapд дap девоpнигоpaи сyFдй номyaйян aст. Myсaввapa мaвзyи достонро кaдaм бa кaдaм мекушояд, aз ин ру, онро бомyлоxизa хондaн мебояд. ^axpaмон метaвонaд зaфap ëбaд, вaле aз xaëт мaxpyм шyдaнaш xaм истисно нест. Б.И. Mapшaк кдйд кapдaaст, ки xapчaнд бaьзе мyсaввapaxои Шaxpистон aз нaзapи шaвкaнгезй вa гуногунии aмaлxо, инчунин мумтозии paссом нисбaт бa тамутахои пaнчaкентй болотap меистaнд, вaле дap онхо чушу хуруши кaxpaмонй пaсттap ифодa шyдaaст.
Сaтxи сеюми девоpнигоpaxои Пaнчaкент, менaвисaд Б.И. Mapшaк, тaнxо хоси xaмин шaxpкaдa мебошaд. Сyхaн дap боpaи apкaxо вa лaвxaxое меpaвaд, ки хошияхои такшинро ивaз кapдa, мaвзyи мaсaлy aфсонaxоpо тaчaссyм мекyнaнд, дaводaви xaйвонxо, мутрибон вa paккосонpо тaсвиp мекyнaнд.
Аз руйи чунин мyшоxидaxо мyxaккик хyлосa мебapоpaд, ки мyсaввapaxои сaтxи якум одaмpо меомyзaд, ки бa кaдом тapик мaкбyлy писaнди худояш шaвaд, девоpнигоpaxои сaтxи дуюм уро бa олиxиммaтй вa чaвонмapдй дaьвaт мекyнaнд вa нихоят, мyсaввapaxои сaтxи сеюм хypсaндибaхш бyдa меомyзaнд, ки чй тaвp дap xaëти xaмapyзa кaс мyвaффaк бошaд [4, 233-248].
Б.И. Mapшaк мaсьaлaи бapои чaxониëн мyappифй нaмyдaни сaньaти СyFдpо вaзифaи хеле мухим мешуморид. Taвaссyти лексияхои дap Россия, Англия, Олмон, Истания, Итaлия, Фapонсa, Maчоpистон, Швейтсapия, ^yвaйт, Чин вa ИМА доиpкapдaaш у кушиш бa хapч додaaст, ки дap мaводи бозëфтxои пaнчaкентй дaстовapдxои фapxaнги кддими Точикистонро тapFиб нaмyдa оммaвй гардотад. Дap paвaнди тaшкили нaмоишxои «Осори кддими Точикистон», ки дap Эpмитaжи дaвлaтй бapгyзоp кapдa мешyдaнд, Б.И. Mapшaк бa сифaти яке aз мyaллифxои доимй бapомaд мекapд [2, 251-252].
Б.И. Mapшaк зиëдa aз 200 aсapи илмй, aз чyмлa, якчaнд моногpaфия, интишор кapдaaст. Якчaнд мaколaxои илмии у бевоситa бa девоpнигоpaxои Пaнчaкент бaхшидa шyдaaнд [4, 5,6].
Зaxмaтxои олим бо орденхои «Дустй» (1999) вa «Нишони Фaхpй» (соли 2004) к^др кapдa шyдaaнд. Уро узви ифтихории Пaжyxишгоxи бостоншиносии Амрико, Ч^ьняти Шоxонaи Осиëии Шохигарии Myттaxид (Бpитaнияи Кaбиp),
узви вобастаи Пажухишгохи италиёии Африко ва Шарк, узви хоричии Академияи катибахо ва забоншиносии латифи Фаронса интихоб кардаанд. Профессори донишгоххои Вена, Рим, Пенсилвания, Йел (ИМА). Ба унвони фахрии «Ходими шоистаи илми Чумхурии Точикистон» низ сарфароз гардидааст. Барандаи чоизахои академик Р. Гиршмани Академияи илмхои Фаронса, Пажухишгохи Смитсон (ИМА) ва Фирдавсии (Лондон, 2003) низ махсуб меёбад.
Б.И. Маршак 28 июли соли 2006 дар шахри Панчакент аз дунё чашм пушид. Рамзист, ки оромгохи у дар шахре чойгир аст, ки ба омузиши таърихи он 50 сол, яъне тамоми умри эчодии худро, бахшидааст. Х,амсари олим, муаррихи бостоншинос В.И. Распопова кайд кардааст, ки часади уро дар назди девори истехкоми шахркадаи Панчакенти кадим ба хок супориданд. Х,арчанд Б.И. Маршак мехост, ки часади уро ба оташ диханду хокистарашро ба дарёи Нева пошанд. Аммо, ин тавр нашуд.
Дар Эрмитажи давлатй истеъдоди илмии Б.И. Маршак ва захматхои уро дар тахкики нигорахои ин осорхона, ки марбут ба таърихи Сугд мебошанд, кадр мекарданд. Соли 2008, яъне баъди 2 соли вафоти олим, маъмурияти Эрмитаж бахшида ба хотираи у тахти унвони «Сугдиён дар ватан ва диёри бегона» конфронси илмй баргузор намуд. Соли 2013 аз руйи маводи конфронси мазкур монографияи дастачамъй бо номи «Сугдиён, пешгузаштагон, хамзамонон ва меросбарони онхо» руйи чопро дид. Дар сарсухани ин китоб Б.И. Маршак хамчун «яке аз мутахассисони барчаста дар сохаи фарханги Сугдиён ва дар умум, тамоми Осиёи Миёна» муаррифй карда шудааст [10].
Баррасии хаёти илмии Б.И. Маршак чудо аз фаъолияти хамсари мехрубонаш В.И. Распопова аз руйи адолат нест. Онхо дар давоми солхои дароз дар хафриёти Панчакенти кадим хамрох иштирок кардаанд ва дар омода намудани хисоботи чории экспедитсияхои бостоншиносй сахм мегирифтанд. Гайр аз ин, бо хам чандин макола ба чоп расониданд, ки баъзеашон ба тахлилу тафсири мусавварахои монументалй бахшида шудаанд. «Тасвири сугдии Бобои Дехкон» [5] ва «Ч,анг аз назари рассомони сугдй» [3] аз чумлаи хамин гуна асархо мебошанд.
Х,амзамон В.И. Распопова тарики махсус сохти истикоматгоххо, шаклу намудхои маснуоти филизй, шишагй ва дигар масоили марбут ба фарханги моддии чомеаи сугдии хамон давраро омухтааст. Ду маколаи дар алохидагй тахиякардаи ин мухаккик ба омузиши ёдгорихои мусаввирии шахркадаи мазкур асос ёфта, дар заминаи ин асархо намуд ва таркиби камарбандхо [9], инчунин сохти зинхои асп [8] тахкик карда шудаанд.
Х,амин тарик, Борис Илич Маршак то охири умри бобаракати худ дар Панчакенти бостонй тахкикот бурда, методикаи муназзами хафриёти ин шахркадаро тахия кард ва дар заминаи осори ин ёдгории таърихй мактаби бадеии Сугдро берун аз Точикистон дар сатхи баланд таргиб намуд. Ба шарофати донишу заковатмандии у дар раванди омузиши чахонбинии чомеаи сугдй ва тафсири мавзуи деворнигорахо кадами чиддй ба пеш гузошта шуд.
АДАБИЁТ
1.Беленицкий А.М. Новые раскопки в Пенджикенте/А.М. Беленицкий, Б.И. Маршак, В.И. Распопова, А.И. Исаков//Археологические открытия 1976 г. -М., 1977. -С. 559.
2.Каримова Г. Р. Борис Ильич Маршак//Археологические работы в Таджикистане. - Вып. 31. -Душанбе, 2007. - С. 248-257.
3.Маршак Б.И. Война глазами согдийских художников / Б.И. Маршак, В.И. Распопова //Военная археология. Оружие и военное дело в исторической и социальной перспективе. -СПб., 1998. -С. 278-281.
4.Маршак Б.И. Искусство Согда/Б.И. Маршак/Щентральная Азия: новые памятники письменности и искусства. -М., 1987. -С. 233-248.
5.Маршак Б. И. Согдийское изображение Деда-Земледельца/Б.И. Маршак, В.И. Распопова//Вопросы древней истории Южной Сибири. -Абакан, 1985. -С. 108-116.
6.Маршак Б.И. Язык пенджикентской живописи /Б.И. Маршак//Тезисы докладов сессии, посвященной истории живописи стран Азии. -Л., 1965.
7.Начальнику Пенджикентской экспедиции Б.И. Маршаку - семьдесят лет//АРТ. - Вып. 29. -Душанбе, 2004. -С. 25-26.
8.Распопова В.И. Вьючное седло в живописи Пенджикента VIII в/В. И. Распопова// ЗИИМК. -СПб.: ИИМК, 2015. -№11. -С. 125-138.
9.Распопова В.И. Поясной набор Согда VII-VIII вв/В.И. Распопова//СА. -1965. -№ 4. -С. 79-91.
10.Согдийцы, их предшественники, современники и наследники. На основе материалов конференции «Согдийцы дома и на чужбине», посвященной памяти Б. И. Маршака. - СПб.: Изд-во Государственного Эрмитажа, 2013. - 504 с.
11.Шкода В.Г. Б.И. Маршак и живопись Пенджикента (Метод исследователя) / В. Г. Шкода//Согдийцы, их предшественники, современники и наследники. На основе материалов конференции «Согдийцы дома и на чужбине», посвященной памяти Б. И. Маршака. - СПб.: Изд-во Государственного Эрмитажа, 2013. - С. 147-158.
12.Marshak B. I. Legends, Tales, and Fables in the Art of Sogdiana. -New York. 2012.
САХ,МИ Б.И. МАРШАК ДАР ОМУЗИШИ ДЕВОРНИГОРАХ,ОИ ПАНЧДКЕНТИ ЦАДИМ
Маколаи мазкур ба фаъолияти илмии бостоншиноси барчастае бахшида шудааст, ки тамоми умри бобаракати худро ба омузиши шахркадаи Панчакенти кадим бахшидааст. Б.И. Маршак солхои зиёд сарварии Экспедитсия бостоншиносии Панчакентро сарварй карда, барои таъмини хафриёти муназзами ин шахркада методикаи хоси бостоншиносиро тахия кард. Хдмзамон дар заминаи осори ин ёдгории таърихй мактаби бадеии Сугдро барои чахониён таргиб мекард.
У махсусан дар самти омузиш ва тафсири ёдгорихои бадей, аз чумла, мусавварахои деворй, хизмати шоиста кардааст. Дар самти тафсири деворнигорахо тобонтарин пахлуи фаъолияти Б.И. Маршакро омузиши мавзуъ, тахкики мукаддаснигорй, тачдид ва ошкоркунии рамз ташкил карданд. Ба шарофати донишу заковатмандии у дар раванди омузиши дин ва чахонбинии чомеаи сугдй кадами чиддй ба пеш гузошта шуд. Муаллиф хулоса мекунад, ки олими номбурда дар тахкик, тахлил ва таргиби дастовардхои барчастаи санъати тасвирии Панчакенти кадим хизматхои бузург кардааст.
Калидвожахр: асруои миёнаи бармщал, бостоншиноси, Тоцикистон, ёдгории таърихй, Панцакенти цадим, уафриёт, санъати тасвирй, мусаввараи деворй, тацдид, тафсири асар.
ВКЛАД Б. И. МАРШАКА В ИЗУЧЕНИЕ НАСТЕННЫХ РОСПИСЕЙ ДРЕВНЕГО ПЕНДЖИКЕНТА
Данная статья посвящена научной деятельности выдающегося археолога, который всю свою плодотворную жизнь посвятил изучению городища древнего Пенджикента. Б. И. Маршак в течение многих лет руководил Пенджикентской археологической экспедицией и с целью обеспечения системности раскопок разработал собственную методику археологического изучения этого памятника. Одновременно на основе пенджикентских артефактов он активно популяризировал художественную школу раннесредневекового Согда.
Особенно значителен его вклад в изучение и интерпретацию художественных памятников, в том числе настенных росписей. В вопросе толкования смысла росписей наиболее яркой сторона деятельности Б.И. Маршака проявилась в изучении сюжетов, исследовании иконографии, реконструкции произведений и выявлении в них символики. Благодаря его глубоким знаниям и одаренности был сделан значительный шаг в деле изучения религии и мировоззрения согдийского общества. Автор приходит к выводу, что указанный ученый внес большой вклад в исследование, анализ и популяризацию выдающихся достижений изобразительного искусства древнего Пенджикента.
Ключевые слова: раннее средневековье, археология, Таджикистан, исторический памятник, древний Пенджикент, раскопки, изобразительное искусство, настенная роспись, реконструкция сюжета, интерпретация произведения.
B.I. MARSHAK'S CONTRIBUTION TO THE STUDY OF WALL PAINTINGS IN ANCIENT PENJIKENT
This article is devoted to the scientific activity of an outstanding archaeologist who devoted his entire fruitful life to the study of the ancient settlement of Penjikent. B.I. Marshak led the Penjikent archaeological expedition for many years and in order to ensure systematic excavations developed his own methodology for the archaeological study of this monument. At the same time, on the basis of the Penjikent artifacts, he actively popularized the art school of the early medieval Sogd. His contribution to the study and interpretation of artistic monuments, including wall paintings, is particularly significant. In the matter of interpreting the meaning of murals, the most striking aspect of B. I. Marshak's activity manifested itself in the study of plots, the study of iconography, the reconstruction of works and the identification of symbolism in them. Thanks to his deep knowledge and talent, a significant step was taken in the study of religion and the worldview of Sogdian society. The author comes to the conclusion that this scientist has made a great contribution to the study, analysis and popularization of outstanding achievements of the fine arts of ancient Penjikent.
Key words: archeology, historical monument, interpretation of the work, early middle ages, research article.
Сведения об авторе:
Каримова Ганджина Бахтиёровна-соискатель Института истории, археологии и этнографии имени А. Дониша НАНТ. Тел. 918 81 72 50, 2217260. E-mail: [email protected]
Information about the author:
Karimova Ganjina Bakhtierovna - candidate of the A. Donish Institute of history, archeology and Ethnography of the NАNT. Tel. 918817250, 2217260. E-mail: [email protected]