O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТ УЗИГА ХОС ТРАНСФОРМАЦИЯ
ТИЗИМИ СИФАТИДА
Хилола Ра^имбердиевна Хайдарова
УзМУ "Педагогика ва умумий психология" кафедраси катта укитувчиси, п.ф.н.
Зиёда Эргашевна Азимова
Андижон Давлат педагогика институти профессори
АННОТАЦИЯ:
Маколада виртуал-педагогик маданият узига хос трансформация тизими сифатида тахлил килинган. Шунингдек, ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантиришнинг заруриятига доир масалалар урганилган. Ота-оналарда виртуал маданиятни ривожлантириш оркали нафакат уларнинг фарзандларини, ёшларни виртуал - ахборот тахдидлардан химоя килиш, балки ота-оналарнинг узларида хам ушбу тахдидларга нисбатан иммунитет хосил килиниши эмпирик жихатдан баён этилган.
Калит сузлар: Ота-она, ёшлар, трансформация, онгли фильтрлаш, оила, мактаб, махалла, тарбия, маданият, виртуал, медиа, ахборот, компьютер, саводхонлик, виртуал назорат, фарзандлар.
АННОТАЦИЯ:
В статье анализируется виртуально-педагогическая культура как уникальная система трансформации. Также были изучены вопросы, связанные с необходимостью развития виртуальной педагогической культуры родителей. Эмпирически установлено, что благодаря развитию виртуальной культуры у родителей не только их дети и молодые люди защищаются от виртуально -информационных угроз, но и сами родители становятся невосприимчивыми к этим угрозам.
Ключевые слова: воспитание, молодежь, трансформация, сознательная фильтрация, семья, школа, окружение, воспитание, культура, виртуальный, медиа, информация, компьютер, грамотность, виртуальный контроль, дети
ABSTRACT:
The article analyzes the virtual-pedagogical culture as a unique system of transformation. Also, issues related to the necessity of developing the virtual pedagogical culture of parents were studied. It is empirically stated that through the
May 2024
97
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MedaeiHiSH
development of virtual culture in parents, not only their children and young people are protected from virtual-informational threats, but also parents themselves become immune to these threats.
Keywords: parenting, youth, transformation, conscious filtering, family, school, neighborhood, upbringing, culture, virtual, media, information, computer, literacy, virtual control, children
Узбекистан Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "20222026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида" ги ПФ-60-сонли Фармонларида Кенг жамоатчилик мухокамаси натижасида «Хдракатлар стратегиясидан — Тараккиёт стратегияси сари» тамойилига асосан ишлаб чикилган еттита устувор йуналишдан бешинчиси маънавий тараккиётни таъминлаш ва сохани янги боскичга олиб чикиш максади куйилган. Шунингдек, ота-оналарнинг педагогик маданиятини ривожлантириш замонавий жамиятнинг энг мухим вазифаларидан бири, давлат ижтимоий сиёсатининг бир кисми булиши керак. Олиб борилган тадкикотлар шуни курсатадики, хозирги пайтда ота-оналар билан уларнинг педагогик маданиятини ривожлантириш буйича тизимли ишлар йулга куйилмаган. Бир вактлар анаънавий мактабларга хос булган ота-оналар билан ишлаш шакллари: педагогик универсал таълим, педагогик таълим йуколган. Ота-оналарнинг педагогик маданияти феноменологияси, уни янги ижтимоий-иктисодий шароитларда шакллантириш шакллари ва усуллари тугрисида хам аник тасаввур мавжуд эмас. Ота-оналарнинг педагогик маданиятини ривожлантириш концепциясини куриш учун хозирги ижтимоий-педагогик вазиятни, махаллий ва хорижий мактабларда хам ота-оналар билан психологик-педагогик иш тажрибасини тахлил килиш зарур.
Айнан биз олиб борган тадкикотларимиздан маълумки, виртуал-педагогик маданият узига хос трансформация тизими сифатида инсонлар хаётини тартибга солиши билан алохида ажралиб туради. Ушбу ёндашувга асосланиб айтиш мумкинки, виртуал-педагогик маданиятни ривожлантириш асосида жамиятда усиб келаётган ёш авлод тарбияси билан боглик маънавий-ахлокий муаммоларни хал этиш ёки тартибга солиш объекти компьютер воситасида хамда узаро виртуал мулокот жараёнида шахсларнинг рационал фаолияти ва хатти-харакатидан иборат булади.
Ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантириш тизими глобал трансформацияси асосида ёшларда виртуал тобеликка карши маънавий-ахлокий иммунитетни хосил килиш мухим хисобланиб, мактабда укувчиларни
98
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekistan
педагогик ва психологик мониторинг килиш оркали керакли йуналишларни аниклаш уз ахамиятига эга.
Ота-оналар фарзандлари билан ахборот маконида ахборотларни ёшлар билан бирга мухокама килиш оркали, ёшларда ахборот эхтиёжларидаги куникмаларини шакллантириш мумкин. Ота-оналарнинг фарзандлар билан биргаликдаги тахрирлари, ахборотларга нисбатан булган карашлари кай даражада мос ёки кайси жихатларда карашларда карама-карши фикрлар вужудга келмокда, умуман ота-она фарзандлар билан ОАВ оркали хабарлар, ахборотларни мухокама килишга кай даражада вакт ажратмокдалар, кай даражада токатли булмокдалар. Ушбу жихатларни билиш максадида, "Фарзандингиз билан биргаликда ОАВ лари оркали бериладиган ахборотларни мухокама киласизми?" савол оркали ота-она фикри урганилди. 18 нафар (10 %) вакти вакти билан фарзандлар билан фикр алмашиниб туриши хакида, 30 нафари (17 %) ха, лекин камдан кам, 62 нафари (36%) фарзандлар билан мулокотга вакт етмаслиги, шу билан бирга умуман мухокама килолмаслиги, 39 нафари (23 %) йук, деган фикрларни билдирган.
Лекин куп холатларда ота-она ва фарзандлар узаро мулокот килиш холатлари камайиб бормокда, бу уз навбатида ёшларнинг виртуал оламда адашиб колиш холатлари, виртуал оламда узлигини йукотиш холатларига сабаб булмокда.
Ота-оналарнинг узларида хам етарли даражада виртуал маданият, куникмалар кай даражада шаклланган. Улар виртуал ахборотларни саралай олмокдаларми, уларда виртуал оламда адашиб колмасликлари учун иммунитет хосил булганми?
Ушбу саволларга жавоб олиш максадида, "Виртуал ахборот ва матнларни тахлил килиш, саралаш кобилиятига эгамисиз?" мазмунидаги савол билан респондентларга мурожаат килинди. Ота-оналарнинг 43 нафари (18%) кайсидир маънода виртуал олам ахборотларини саралай олади, уларда етарли даражада куникмалар хосил булган. Яна 43 нафари (18%) деярли виртуал олам хакида, ахборотларни сараш хакида тушунчаларга эга, 28 нафари (11%) да эса кимларнингдир ёрдами эвазига виртуал ахборотларни саралай олиши мумкин, булмаса виртуал олам гирдобига шунгиб кетаверади, 103 нафари (41%) умуман виртуал оламда ахборотлапрни сараламайди, ушбу кобилиятга эга эмаслигини куриш мумкин.
Ота-оналарда виртуал оламни тугри англаши, ахборотларни саралай олиш куникмаларининг хосил булганлиги, улардаги виртуал мулокот, виртуал ахборатлашиш маданиятини шаклланганлигидан далолат беради. Лекин бизнинг тахлил буйича ота-оналарнинг 18% гина виртуал ахборот маданиятини
May 2024
99
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUmversity^fUzbekista^^^^^^^^^M
y3Hapuga My^accaM этмoкgaпap. Y3 HaBöaruga oTa-oHanap xaM TypHu xoHaraapga BupTyan - axöopoT TaxgugHapra KyHuKManap, uMMyHureT maKHHaHraHMu?, geraH caBon naßgo öyHagu. OTa-oHanapga BupTyan MagaHuaTHu puBo^Haffrapum opKanu Ha^aKaT yHapHuHr $ap3aHgnapHHH, emnapHH BupTyan - axöopoT TaxgugHapgaH XHMoa KU^raH 6ynaMH3, öaHKu OTa-OHanapHHHr y3Hapuga xaM ymöy TaxgugHapra HucöaraH HMMyHHTeT xocuh KuHraH 6ynaMH3.
"OTa-OHanapHHHr BupTyan negaroruK MagaHuaTu KaHgañ puBO^naHagn, geö xuco6naHCH3?" geraH caBoHra oTa-oHanap ToMoHugaH öepuHraH ^aBoöHapgaH, 43 Ha^apu (15%) muhhuh, yMyMHHcoHUH KagpuaraapuMro acocuga, 57 Ha^apu (24%) HHTepHeTgaH ^oñganaHum ogoöura Kypa, 59 Ha^apu (37%) axöopoT TexHoHoruaHapugaH oHraH MatHyMoTHapHu Tyrpu TaHHam, ^oñganaHum KyHuKMacu opKanu, 91 Ha^apu (15%) ^aBoö öepumra KuñHanaMaH, geraH ^uKpnapHu öннgнpнmraн.
ÄHÖaTTa TaKHu^ этннraн ^aBoö BapuaHTHapuHuHr öapnacu MyxuM xucoÖHaHuö, axöopoT TexHoHoruaHapugaH onuHraH MatHyMoTHapuHu Tyrpu TaHHam, ^oñganaHum KyHuKManapura эгa öynumga, muhhuh yMyMuHcoHuH KagpuaTHap xaM y3 axaMuaTura эгa, Ba my öuHaH öupra uHTepHeTgaH ^oñganaHum ogoöu xaM Tyrpu maKHHaHraH öyHumu ho3um. HHTepHeTgaH ^oñganaHum ogoöu, anöaira uHcoHHapgaru ugpoK, oHrau enuM Tonum, KynpoK oMMaBußra эмac, aKH öuHaH xarrn xapaKaraHu öomKapum xucoÖHaHagu. Ymöy KyHuKManapHu ö^uhhu HaBÖaTga, oTa-oHanap Ba yHapHuHr $ap3aHgHapuga maKHHaHTupum KepaK. Ymöy KyHuKManap negaroruK Tapöua, negaroruK TatHuM opKanu yнFyннamтнpннagн.
REFERENCES:
1. Y3öeKucToH PecnyöHuKacu Ba3upHap MaxKaMacuHuHr "Y3HyKcu3 MatHaBuß Tapöua кoнцeпцнacннн TacguKHam Ba yHu aManra omupum Hopa-TagöupHapu TyFpucuga" ru n^-1059-coHHu K^apopu, 31 gKaöpt, 2019.
2. Y3öeKucToH PecnyöHuKacu Пpeзнgeнтннннr "2022-2026 ßuHHapra MyH^aHHaHraH ^Hru Узöeкнcтoннннr TapaKKueT cTpaTeruacu TyFpucuga" ru nO-60-cohhu OapMoHu, 28 aHBapt, 2022.
3. Azimova, Z. E., & Bakiyeva, M. K. FROM THE FOREIGN EXPERIENCE OF THE METHODOLOGY OF EDUCATION OF SOCIO-ACTIVE PERSONALITY IN GIRLS (on the example of site materials Parents. com). SCIENTIFIC BULLETIN, 14.
4. Ergashevna, A. Z., & Ummataliyevich, A. K. Socio-philosophical Problems Of Preparing Young People For Marriage And Family Relationships. JournalNX, 7(06), 361-364.
100
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti National University of Uzbekistan
y
O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar Media education in Uzbekistan: problems, solutions and prospects
5. Azimova, Z. (2023, May). FACTORS THAT HAVE IMPACT ON LANGUAGE ACQUISITION. In International Conference" Modern Pedagogical and Philological Education Sciences" (Vol. 1, No. 2, pp. 15-17).
6. Хайдарова Х.Р. Ахборотлашган жамият шароитида ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантириш масалалари. Амалий социологик тадкикот дастури (амалий-педагогик тадкикот методологияси асосида ишлаб чикилган). УзМУ, 2022 йил
7. Хайдарова Х.Р. Критерии развития родительской педагогической культуры. Экономика и социум. Илмий-амалий ва электорон журнал. № 12 (91)-2. 2021 йил. Б. 677-681
8. Хайдарова Х.Р. (2021). УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ОТА-ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШГА СИНЕРГЕТИК ЁНДАШУВ. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1),
154-157.
May 2024