ИБОРАХ,ОИ ФЕЪЛИ БО ИЕШОЯНД^ОИ «БО», «БЕ», «ТО» ВА «БАРОИ» (АЗ БАРОИ) ДАР «БАДОЕЪ-УЛ-ВАЦОЕЪ»-И ЗАЙНИДДИН МА^МУДИ ВОСИФИ
Fаффоров А. О.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айнй
Дap нaсpи aсpи XVI, хyсyсaн дap «Бaдoеъ-yл-вaк;oеъ»-и Зaйниддин Мaxмyди Восифй, пешoяндxoи aслии (сoдa)-и «бо», «бе», «то» Ba «барои» (аз барои) дap тaшaккyли ибopaxoи феълй сеpистеъмoлaнд. Ибopaxoи феълии бо ин пешoяндxo сypaтёфтa вoбaстa бa мaънoи лyFaвии чyзъxo мyнoсибaтxoи гуногуни нaxвиpo ифoдa кapдaaнд.
Иборахои феъли бо пешоянди «бо» Дap нaсpи ин дaвpa пешоянди «бо» дap тapкиби ибopaxoи феълй дap ифoдaи мyнoсибaти пypкyнaндaгй дoиpaи вaсеи истифoдa дopaд. Тoбеъкyнaндa бо феълxoи гyнoгyнмaънo Ba чузъи тобеъ бо исму чонишищо ифoдa гapдидaaст: бо к;aлaндap ^нг кapдaн, бо мaxбyб OFyш кapдaн, бо эшон мyсoxиб шyдaн:
Бо igua^ap namr кyнaм [4, с. бЗб]. ... бо мaxбyб дaст дap aFym_Kap^[4, с. 99l]. ... бо эшон мyсoxиб шудем [4, с. 105].
Дap ибopaxoи феълие, ки чузъи aсoсй феъли тapкибии номй aст, пешоянди «бо» дap ифoдaи мyнoсибaти пypкyнaндaгй бештap истифoдa шyдaaст:
...^^mo мyoмaлa кунед [4, с. 1030]. ... бa мо ошной нaкapдa [4, с. бП]. Бо xap кaс дap мyбoxaсa Ba мyнoзapa мешуд [4, с. ббб].
Дap дoиpaи мyнoсибaти ^p^rn^ara дap тapкиби ибopaxoи феълй пешоянди «бо» дap сypaт дoдaни тoбишxoи мaънoии зеp шиpкaт кapдaaст:
Мyносибати пyркyнандагии таъинот. Истифoдaи ин тавъи ибopaxo дap нaсpи ин дaвpa вaсеъ aст. Бa сифaти чузъи aсoсй феълxoи нaвъи гyфтaн, yлфaт гиpифтaн Ba чун чузъи тобеъ исмxoи гyнoгyнмaънo Ba чонишищои пpедметй истифoдa шyдaaнд:
... бо яке a3 By3apo гyзaшт [4, с. 469]. ... ту бо мaн инчунин дyшмaнй мекунй [4, с. 7бб]. Бо кaнизaк сyхaн мегуфт [4, с. l04l].
Мyносибати пyркyнандагй бо тобиши хамрохи. Дap ифoдaи мyнoсибaти пypкyнaндaгй бо тобиши xaмpoxй пешоянди «бо» дap нaсpи aсpи XVl сеpистеъмoл aст. Бa сифaти чузъи aсoсй феълxoи ифoдaгapи aмaлy xoлaт Ba чун чузъи тобеъ исму чонишищои пpедметй истифoдa шyдaaст: бо вaй xaмpox шyдaн, бо худ xaмpox oвapдaн, бо худ бypдaн бо мyтaaллик;oни худ мyтaвaччеx шyдaн:
... бо вaй xaмpox шуд [4, с. ИЗ8]. Fyлoмpo бо худ xaмpox ... oвapд [4, с. 8l2]. Шaмшеpе бо худ бибypд [4, с. 817]. Шoxкoсим бо мутсШ-л-тикоим худ мyтaвaччеxи Сaмapк;aнд шуд [4, с. 4З].
Ин гyнa ибopaxo a3 pyи сохт бештap дap шaкли мypaккaб истифoдa мешaвaнд: Убaйдyллoхoн бо чoмеaи aкoбиp ... xoзиp oмaдaaнд [4, с. 46].
Ифодаи мyносибати пyркyнандагии мyштарак. Дap ифoдaи мyнoсибaти пypкyнaндaгии aмaли мyштapaк пешоянди «бо» дap нaсpи ин дaвpa сеpистеъмoл aCT:
... бо ёpoн тaнoвyл кунем [4, с. 1083]. ... бо он мaймyн шaтpaнч боз [4, с. 8бб]. Чдмъе дигap бо вaй ëp шyдa [4, с. 1056].
Мyносибати пyркyнандагии воситаи ичро. Дap ифoдaи мyнoсибaти пypкyнaндaгии вoситaи ичpoи aмaл пешоянди «бо» дap нaсpи ин дaвpa кaмистеъмoл aCT. Ин мyнoсибaти гpaммaтикй дap нaсpи ин дaвpa бештap тaвaссyти пешоянди «^a» ифoдa шyдaaст. Рaвaнди мypoдифи xaм шyдaни пешоянди «бо» Ba пешоянди «^a» дap дaвpaи XOзиpaи зaбoни точикй xaм идoмa дopaд [1, с. З88].
Дap «Бaдoеъ-yл-вaк;oеъ» дap вaзифaи ичpoи aмaл пешоянди «бо» тaнxo дap xaшт мaвpид бa кдйд гиpифтa шуд: бо биpешиме бapбaстaн, бо конун бунёд кapдaн, бо кyлoxи сypх бa 4Kraa дapoвapдaн:
Онpo кaмoнсифaт xaм гapдoнидa бо биpешиме бapбaст [4, с. 880-88l]. Дофиз Кдзок ин сaвтpo бо конун бунёд кapд [4, с. 576]. Шоми к;иpфaмpo ... бо кyлoxи сypх ... бa HHnBa дapoвapд [4, с. 1З25]. Мyносибати холи
Мyносибати холии тарзy холат. Ч,узъи aсoсй бо феълxoи гyнoгyнмaънo Ba чузъи тобеъ бо исмxoи моддй Ba ифoдaгapи xoлaтy вaзъият Ba чонишин ифoдa гapдидaaнд:
Кyдaк бо oвoзи xaзин мехонд [4, с. 470]. ...кaсе дap мaсчид бо кaшф тамоз мегyзopид [4, с. 1272]. ... бо ту xap xaдoë ... xoзиp гapдaнд [4, с. 954].
MyH0^6a^ холии rç^cy андоза. Теъдоди чунин ибоpаxои феълй даp насpи ин давpа хеле кам ба назаp pасид. Ба сифати чузъи асосй феъxои амалy xолат омада, чун чузъи тобеъ исмxои гуногунмаъно ва пpедметчонишинxо истифода шудаанд:
Ту бо ман машоxибати тамом доpй [4, с. 1270]. ... бо зиёа ва музода мyшоxида намудем [4, с. 304].
Fаpибова Д. даp ифодаи муносибати замонй омадани пешоянди ба^о таъкид дода, мисоли зеpо оваpдааст: Миpзо Байpам бо шунидани ин сухан нишаста даp газаб шуда гуфт [4, с. 121]. Маълум гашт, ки ин мисол аз асаpи Садpиддин Айнй «Восифй ва хулосаи «Бадоеъ-ул-вакоеъ» гиpифта шудааст [4, с. 121]. Даp насpи ин давpа даp ифодаи муносибати замонй пешоянди «бо» даp ибоpаxои феълй мyшоxида нашуд.
Иборахои феълй бо пешоянди «бе» Даp ташаккули ибоpаxои феълй пешоянди «бе» даp насpи асpи XV1 нисбатан камистеъмол аст. Б. Шлифов даp тасвиpи боби пешояндxои «Бадоеъ-ул-вакоеъ» -и Восифй ин пешояндpо умуман зикp накаpдааст [5].
Даp забоншиносии точик даp ифодаи маънои набудани касе (чизе) ва аломати он омадани пешоянди бе зи^ шудааст. Тобиши маънои таpзи и^ои амал доштани ин пешоянд даp тадкикотxои ба забони мyосиpи точикй бахшидашуда ишоpа шудааст.
Даp насpи асpи XV1 пешоянди «бе» даp доиpаи ибоpаxои феълй даp ифодаи мyносибатxои пypкyнандагй ва xолй истифода шудааст.
Мyносибати пyркyнандагии истисно. Ба сифати чузъи асосй феълxои ифодагаpи XOлатy xаpакат ва чун чузъи тобеъ исмxо ва чонишищо коpбаст шудаанд. Ин ибоpаxои феълй бо ин пешоянд амалеpо мефаxмонанд, ки бе шиpкати исми даp чузъи тобеъ номгиpшyда и^о шудааст ё ичpо ичpо мегаpдадва ё бе иштиpоки он вокеъ гаpдидани амал имконпазиp нест.
Сyxбат бе шаpоб ... даст намедщад [4, с. 571]. Чи гуна манpо даp куза тавон каpд бе таpозy [4, с. 1278]. ... бе занг дошта [4, с. 676].
Агаp чузъи тобеъи ибоpа исми Fайpишахс бошад, ибоpа муносибати объектиpо бо тобиши таpз ифода мекунад:
.бе кашф мyтаваччеxи Миpзо гаpдид [4, с. 661].
Ифодаи мyносибати холи тарз. Даp насpи ин давpа пешоянди бе даp ифодаи чунин муносибати наxвй нисбатан сеpистеъмол аст. Даp таpкиби чунин ибоpаxои феълй ба сифати чузъи тобеъ исмxои маънй коpбаст шудаанд: бе таFЙиpи либос pафтан, бе ном шикофтан, бе далел кабул фаpмyдан, бе шоибаи тааллил мyтаваччеx гаpдадан[4, 695], бе ичозат нагузоштан:
..бе таFЙиpи либос pафтан муносиб нест [4, с. 1123]. ..^rap xамаpо бе ном шикофтаанд [4, с. 305]. Бе далел кабул фаpмоем [4, с. 795]. Мебояд, ки Мавлоно бе шоибаи тааллил мутаща^^ гаpдад [4, с. 695]. Бе ичозат касеpо намегyзоpам [4, с. 532].
Иборахои феълй бо пешоянди «то» Ибоpаxои феълй бо пешоянди «то» даp насpи асpи XV1 сеpистеъмоланд. Аз pyйи тадкикоти Р.Ч,ypаев, даp насpи асpи Х11 (даp «Асpоp-yт-тавxид») шакли содаи пешоянди «то» вонахypдааст [2, с. 127].
Пешоянди «то» даp ифодаи мyносибатxои замонй ва масоxавй истифода шудааст ва доиpаи истифодааш даp ифодаxои маъноxои мазкyp даp насpи асpи XV1 хеле васеъ мебошад.
Мyносибати масохави. Ба сифати чузъи тобеъ исмxои макон омада, анчоми хати xаpакатy амали субъект нишон дода шудааст: то коpвонгоx xамpоxй каpдан, то гуш бypидан, то даста нишонидан:
... то коpвонгоx xамpоxй каpданд [4, с. 1221]. Саpи xаpдypо то гуш бypид [4, с. 1034]. Ин коppо .... то даста даp вай менишонем [4, с. 167].
Даp ибоpаxои феълии бо пешоянди то муносибати масоxавй бештаp даp шакли чузъи якчоя бо пешоянди аз коpбаст шудааст: аз Диpот то он чо сй фаpсах будан, аз фаpк то кадам андохтан, аз даpи Рум то аксои Динд касе набудан:
Аз Xиpот то он чо сй фаpсах аст [4, с. 606]. ... аз фаpк то кадам тилло андохтй [4, с. 798]. Аз даpи Рум то аксои Динд... касе нест [4, с. 1090]. Аз ибтидои бо-и бисмиллоx то син-и хатти нос ... дигаp эxтиёч ба таълим надошт[4, с. 713].
Мyносибати замонй. Ибоpаxои феълии бо пешоянди «то» даp насpи асpи XV1 чун ифодагаpи муносибати замонй хеле зиёда истифода шудаанд. Ба сифати чузъи тобеъ исмxои ифодагаpи замон ва ченаки вакт, заpфxои замон ва масдаpxо омадаанд: шаб то саxаp хондан, то чщил pyз гузоштан, то омадан ба итмом pасонидан:
Ман шаб то сахар ^уръон мехонам [4, с. 1210]. То чихил руз бар ин минвол гузашт [4, с. 1088]. То омадани эшон касида бояд ба итмом расад [4, с. 231].
Дар таркиби ин гуна иборахои феълй дар насри ин давра баъзан чузъи тобеъ пас аз чузъи асосй -феъл омадааст: то омадани гулом оташи дегдон кардан, то омадани ман рахнамун кардан, то фардо нигох доштан:
... оташи дегдон кунад то омадани ман [4, с. 871]. Азизонро рахнамун кун то омадани ман [4, с. 98]. Ин ангурро нигох дорем то фардо [4, с. 1133].
Иборахои феълй бо пешоянди «барои» (аз барои) Дар таркиби иборахои феълй пешоянди барои дар шакли сода камтар ва дар шакли таркибй бо пешоянди «аз» (аз барои) бештар истифода шудааст. Пешоянди барои (аз барои) дар насри асри XV1 дар доираи иборахои феълй дар ифодаи муносибатхои зайли нахвй истифода шудааст.
Муносибати холии ма^сад. Дар ифодаи чунин муносибати нахвй пешоянди «барои» (аз барои) дар насри асри XV1 серистеъмол аст. Ба сифати чузъи тобеъ исмхои маънии ифодагари амалу холат ва масдархо ва чун чузъи тобеъ исму чонишинхои предметй истифода шудаанд: барои он тутй андухтан, барои Мавлоно Саид фиристодан, аз барои камина карам фармудан:
... барои он тутй гизо меандузад [4, с. 756]. ..барои Мавлоно Саид тухфае фиристода [4, с. 217]. ..аз барои ин камина пустини муина ... карам фармуда [4, с. 85].
Адабиёт:
1. Гарипова Н.Д. Таджикские первычные предлоги в историческом освещении: АКД. -М., 1985.
2. Джураев Р. Очерки по истории грамматики таджикского и персидского языков. -Душанбе, 1972.
3. Забони адабии хозираи точик. ^исми 2. Синтаксис. Китоби дарсй барои факултетхои филологияи мактабхои олй. - Душанбе: Дониш, 1984.
4. Зайниддин Махмуди Восифй. Бадоеъ-ул-вак,оеъ. Ч,.1-2 (чопи интикодй бо мукаддима ва тавзехоти А.Н.Болдирев). - М., 1961.
5. Шарифов Б. Хусусиятхои морфологии «Бадоеъ-ул-вакоеъ»- и Восифй. - Душанбе, 1985.
ГЛАГОЛЬНЫЕ СЛОВОСОЧЕТАНИЯ С ПРЕДЛОГАМИ «БО», «БЕ», «ТО», «БАРОИ» (АЗ БАРОИ) В «БАДОЕЪ-УЛ-ВАКОЕЪ» ЗАЙНИДДИНА МАХМУДА ВОСИФИ
В статье всесторонне анализируются глагольные словосочетания с предлогами «бо», «бе», «то», «барои» (аз барои) в «Бадоеъ-ул-вакоеъ» Зайниддина Махмуда Восифи. Автор указывая на различные значения предлогов «бо», «бе», «то», «барои» (аз барои), одновременно чётко определяет количество их употребления в поэзии XVI в. В статье рассмотрены все основные лексико-семантические группы подобных конструкций.
Ключевые слова: словосочетания, предлог, значение слова, связь слов, грамматическая связь, пространственные отношения.
VERB COLLOCATION WITH THE PREPOSITION OF "WITH, WITHOUT, TILL, FOR, BECAUSE OF" IN THE NOVEL OF "BADOE'-UL-VAQOE'" OF ZAINIDDIN
MAHMUD VOSIFI
In the given article the author is analyzed the verb collocation with the preposition of "with, without, till, for, because of" in the novel of "Badoe'-ul-vaqoe'" of Zainiddin Mahmud Vosifi. The author is shown in the different meaning of preposition of "with, without, till, for, because of" and simultaneously expressed the quality of their using in the poetry of XVI century. All the main lexico-semantic groups of alike construction looked through in the article.
Keywords: collocation, preposition, the meaning of word, connection of word, grammatical connection, surrounded attitude.
Сведения об авторе: Гаффоров Абдушукур Одинашоевич, кандидат филологических наук, доцент Таджикского государственного педагогического университета имени С. Айни, e-mail: gh.abdush@yandex.ru
Аbout author: Gafforov Abdushukur, PhD in Philology, docent, Tajik State Pedagogical University named after S. Aini