Научная статья на тему 'ВАН ЯН МИН ФАЛСАФАСИДА ИНСОН ТАБИАТИ ТАҲЛИЛИ АНАЛИЗ ПРИРОДЫ ЧЕЛОВЕКА В ФИЛОСОФИИ ВАН ЯНЬ МИН'

ВАН ЯН МИН ФАЛСАФАСИДА ИНСОН ТАБИАТИ ТАҲЛИЛИ АНАЛИЗ ПРИРОДЫ ЧЕЛОВЕКА В ФИЛОСОФИИ ВАН ЯНЬ МИН Текст научной статьи по специальности «Биологические науки»

CC BY
15
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИНСОН ТАБИАТИ / ОЛИЙ ТАМОЙИЛ / ОСМОН ИРОДАСИ / БИРЛАМЧИ ЗАРРАЧАЛАР / "ИНСОН ЮРАГИ" / "ҲАқИқИЙ ЮРАК"

Аннотация научной статьи по биологическим наукам, автор научной работы — Хошимов С.

Ушбу мақолада XV-XVI асрларда хитой фалсафий тафаккури ривожига ўз ҳиссасини қўшган Ван Ян Миннинг инсон табиати тўғрисидаги ғоялари ўрин олган. Файласуф турли тарихий босқичларда вужудга келган инсон табиати ҳақидаги таълимотларни таҳлил қилиб, “ҳақиқий юрак” ва “инсон юраги” даражалари ҳақида фикр юритади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ANALYSIS OF HUMAN NATURE IN THE PHILOSOPHY OF VAN YAN MIN

In this article, Wang Yang Ming's ideas about human nature contributed to the development of Chinese philosophical thinking in the XV-XVI centuries. The philosopher analyzes the teachings on human nature that have arisen at different historical stages, and reflects on the levels of “real heart” and “human heart”.

Текст научной работы на тему «ВАН ЯН МИН ФАЛСАФАСИДА ИНСОН ТАБИАТИ ТАҲЛИЛИ АНАЛИЗ ПРИРОДЫ ЧЕЛОВЕКА В ФИЛОСОФИИ ВАН ЯНЬ МИН»

УДК: 87.3. Х-87

Хошимов С. уцитувчиси

"Узбекистон тарихи ва ижтимоий фанлар" кафедраси

Фаргона политехника институти

ВАН ЯН МИН ФАЛСАФАСИДА ИНСОН ТАБИАТИ ТАХЛИЛИ АНАЛИЗ ПРИРОДЫ ЧЕЛОВЕКА В ФИЛОСОФИИ ВАН ЯНЬ МИН

Аннотация: Ушбу мацолада XV-XVI асрларда хитой фалсафий тафаккури ривожига уз уиссасини цушган Ван Ян Миннинг инсон табиати тугрисидаги гоялари урин олган. Файласуф турли тарихий босцичларда вужудга келган инсон табиати уацидаги таълимотларни таулил цилиб, "уациций юрак" ва "инсон юраги" даражалари уацида фикр юритади.

Калит сузлар: инсон табиати, олий тамойил, осмон иродаси, бирламчи заррачалар, "инсон юраги", "уациций юрак".

Khoshimov S. lecturer

department of "History of Uzbekistan and Social Sciences"

Fergana Polytechnic Institute Republic of Uzbekistan, Fergana

ANALYSIS OF HUMAN NATURE IN THE PHILOSOPHY OF VAN

YAN MIN

Annotation: In this article, Wang Yang Ming's ideas about human nature contributed to the development of Chinese philosophical thinking in the XV-XVI centuries. The philosopher analyzes the teachings on human nature that have arisen at different historical stages, and reflects on the levels of "real heart" and "human heart".

Keywords: human nature, supreme principle, the will of heaven, primary particles, the human heart, natural heart.

Инсон табиати т^рисида суз борар экан, унинг накадар мураккаб ва узгарувчан эканлигини хис этамиз. Инсон табиати эзгуликка йуналтирилган, бунёдкорликка ва интилувчанликка монанд. Агар шундай булмаганида инсоният хозирги кунгача кулга киритган ютукларининг бирортасига хам эриша олмаган буларди.

Инсон табиати хакидаги карашлар жахон фалсафий тафаккурида, шу жумладан, анъанавий хитой фалсафаси тарихида хам жуда куп бахс -мунозараларга сабаб булган асосий муаммолардан биридир.

Урга acp xитой фaйлaсуфи Вaн Ян Мин (1472-1529 й) турли тaриxий боскичлaрдa вужудгa келгaн инсон тaбиaти хaкидaги тaълимотлaрни тaхлил килиб, инсон тaбиaтигa xос энг мухим xусусият бу - эзгулик деб билган. Кддимги xитой фaйлaсуфлaридaн Сюн Цзи инсон тaбиaтидa ёвузлик устивор эганлигини тaъкидлaгaн, Ян Сюн эсa инсон тaбиaтидa эзгулик ёвузлик билaн aрaлaшиб кетгaн дегaн xулосaгa келгaн. Хитой фaлсaфaсидaги бундaй FOялaрни ислом фaлсaфaсидaги ёмонликнинг олдини олиш, кишилaргa ёмонликнинг хунук окибaтлaрини тушунтириш хaмдa кишилaрни доимо тyFри йyлдa юришгa чaкириш (мaсaлaн: aмри мaъруф - шхйи мункaр") FOялaри билaн yxшaш экaнлигини куришимиз мумкин.

Вaн Ян Мин мутaфaккирлaр Чжaн Цaй Ba aкa-укa Ченлaрнинг инсон тaбиaти хaкидaги '^бтат - бу олий тaмойилдир" дегaн FOялaрини кул^б, улaрдa олFa сурилгaн фикрлaрни ривожлaнтирди Ba узининг инсон тaбиaти хaкидaги янгичa тaълимотини ярaтди. У узининг "Осмон иродaсидaн бyлгaн тaбиaт" Ba "бирлaмчи зaррaчaлaрдaн тaркиб топгaн тaбиaт" хaкидaги кaрaшлaрини yзaро бирлaштириб, яxлит бир тaълимотгa aйлaнтирди.

Бу тaълимотгa кyрa, инсон aввaло олий тaмойилдир Ba унинг мaънaвий олaми зaррaчaлaрнинг бирлaшмaсидaн иборaт. Ундa олий тaмойил мaвжуд бyлгaни сaбaбли, инсонпaрвaрлик, aдолaт, узни тутиш KOидaлaри, a^n, кaттaлaргa тaвозели булиш, содиклик Ba ишончли булиш нимa экaнлигини чукур хис этaди. Ундa зaррaчaлaр бyлгaни боис у гaпирaди, хaрaкaтлaнaди, yйлaйди, бунёд этa олaди. Бундaн келиб чикиб, "осмон Ba ердaн бyлгaн тaбиaт хaкидa фикр юритa туриб, фaкaт олий тaмойил хaкидa гaпириш лозим, зaррaчaлaрдaн бyлгaн тaбиaт хaкидa фикр юршя. туриб, олий тaмойил хaкидa хaм, зaррaчaлaр хaкидa хaм гапириш мaксaдгa мувофик", дегaн xулосaгa келди.

Вaн Ян Мин фикричa, инсон aBBaro Осмон иродaсидaн бyлгaн тaбиaтгa хaмдa зaррaчaлaрдaн иборaт бyлгaн тaбиaтгa эгa бyлaди. Унинг фикричa, осмон иродaсидaн бyлгaн тaбиaт инсон жисму жонидa "инсонпaрвaрлик", "узни тутиш коидaлaри" Ba "aкл" тушунчaлaри билaн боFлaнгaн олий тaмойиллaрнинг мужaссaмлaнишидир. "Инсонпaрвaрлик, aдолaт, одоб-axлок коидaлaри Ba aкл инсондaги тaбиaтни тaшкил килaди", "Тaбиaт - бу олий тaмойилнинг узидир" деб хисоблaйди.

Бундaй тaсaввурлaргa кyрa, олий тaмойил муaйян бир инсоннинг тaнaсидa уз ифодaсини топиб, инсон томонидaн кaбул килингaн зaррaчaлaр билaн бирлaшaди хaмдa зaррaчaлaрдaн иборaт бyлгaн тaбиaт хосил бyлaди. Зaррaчaлaр соф Ba нопок булгани сaбaбли, зaррaчaлaрдaн булган тaбиaт хaм яxши Ba ёмонга aжрaлaди. Соф зaррaчaлaргa эгa бyлгaнлaр мутлaк донишмaндлик мaкомигa эгa бyлaди, нопок зaррaчaлaргa эгa бyлгaнлaр эсa aхмок Ba одобсиз бyлaдилaр.

Осмон иродасидан булган табиат ва заррачалардан барпо булган табиат хакидаги тасаввурларга асосланган холда Ван Ян Мин "хакикий юрак" ва "инсон юраги" даражалари хакида фикр юритиб, осмоннинг олий тамойиллари ва инсон истаклари орасидаги муносабат хакидаги масалаларни кутаради. У "юрак" табиати, яъни осмон иродасидан булган табиат осмоннинг олий тамойилининг ифодаси, шу боис у ёвуз булолмайди, ташки олам билан муомаладан келиб чикадиган осмоннинг олий тамойилига мувофик эзгу хис-туЙFу ва хислатлар "хакикий юрак"га тегишли булади, ташки олам билан муомаладан келиб чикадиган ва моддий манфаатга интилишлар билан ураб олинган ёвуз хис -туЙFу ва хислатлар "инсон юраги"га тегишлидир, деб хисоблаган. Яъни, инсон доимо эзгулик ва ёвузлик кучлари таъсирида булади. Аксарият холатларда инсон уз нафсининг ёки хирсининг кулига айланиб, ёвузликка кул уради.

Ван Ян Мин таълимотида "хакикий юрак" ва "инсон юраги" орасидаги чегара инсон фикрлари ва харакатлари, кулоклар ва кузларнинг истаклари билан кондирилиши ёки у "инсонпарварлик", "адолат", "одоб -ахлок коидалари" ва "акл" тушунчаларига буйсуниши оркали аникланади.

"Инсон юраги" - бу шундай юракки, у очликни хис килса, таом хакида уйлайди, совукликдан озор чекса, кийим-бош хакида уйлайди. "Х,акикий юрак" эса оч кола туриб, ейиш керакми ёки керак эмаслиги хакида фикр юритиб, сунг таом хакида уйлашдир, совукликдан озор чека туриб, кийимни кийиш керак ёки керак эмаслиги хакида фикр юритиш, сунг кийим хакида уйлашдир, деб таъкидланади.

Ван Ян Мин фикрича, "инсон юраги" факат "уз манфаати ёки зарари"ни кура олади, у хис-туЙFулар ва истаклар билан боFлик ва бинобарин у хавфли, "хакикий юрак" эса "умумий, адолат билан узвий боFлик нарсаларни" куради ва шу сабабли хам у сирлидир. Бундан "хакикий юрак" инсонни бошкариши, FOлиблик сари етаклаши зарурдеган хулоса келиб чикади. Файласуф уз фикрлари ифодасида киёсий тахлил усулини куллайди, масалан: "инсон юраги" - денгиз кемаси, "хакикий юрак" эса - бошкарув дастаси рули, мурвати кабидир. Кеманинг йуналиши ва эркин харакатини унинг дастаси бошкаргани сингари, "инсон юраги"ни "хакикий юрак" бошкариши лозим.

"Х,акикий юрак" осмон иродасидан булган табиатдан хосил булади, шу боисдан хам у эзгудир. "Инсон юраги" бирламчи заррачалардан хосил булади, шу боис у эзгу ва ёвуз булиши мумкин. Эзгу ёки ёвуз "юрак" унинг "хакикий юрак" буйрукларига буйсуниши ёки буйсунмаслиги оркали аникланади. Бу борада Абу Наср Форобий уз асарларида: "Инсон табиатан фозил ёки фосик булиб яратилмайди, балки шу хислатларга якинрок, мойилрок булиши мумкин",- дея фикр билдирган.

Ван Ян Мин ака-ука Ченларнинг "инсон юраги ва инсон истаклари" хакидаги таълимотини танкид килади. Уни фикрича, "инсоний юрак" ва "инсоний истак" тушунчаларида ноаникликлар мавжуд, зеро инсон юраги

- бу инсон истаги эмас, агар инсон юраги инсон истакларига тула булганида эди, дунёда мисли курилмаган тартибсизликлар вужудга келар ва окибатда бу тартибсизликлар юзага келтирадиган хавф -хатарларни бартараф килиш мумкин булмай колар эди".

Ван Ян Мин олий тамойил ва бирламчи заррачалар хакидаги фикрдан келиб чиккан холда осмон иродасидан булган инсон табиатини ва заррачалардан булган инсон табиатини келтириб чикаради. "Олий тамойилни сакламок, инсоний истакларни йук килмок" назариясини олFа сурган холда осмоннинг олий тамойилини инсоннинг истакларига карама -карши куяди. Бундай FOялардан Ван Ян Мин фалсафасида нафакат конфуцийчилик, балки буддизмнинг FOялари хам нихоятда катта уринга эга булганлигини англашимиз мумкин. Унинг таълимотида "Инсонда факат бир дона юрак мавжуд, агар унда осмоннинг олий тамойили FOлиб булса, инсоний истаклар йук булиб кетади, агар инсон истаклари FOлиб булса, осмоннинг олий тамойили халок булади" деган FOя илгари сурилади.

Янминизмнинг бу каби FOявий таълимотлари факатгина уз ватани худудида чегаралиб колмасдан, Корея ва Япониядаги фалсафий фикрлар ривожига хам узининг кучли таъсирини курсатади. Айникса, Японияда "Мейдзи инкилоби"дан олдин етакчи фалсафий оким сифатида кенг таркалди.

Хитой мутафаккирларидан Кан Ювей (1858-1927), Тан Ситун (18651898), Сун Ятсен (1866-1925), Сюн Шили (1885-1968) ижодида янминизм FOялари таъсирини учратишимиз мумкин. Ушбу мутафаккирлар янминизм FOяларини Хитой маданиятининг шаклланишида мухим манбалардан бири деб хисоблайдилар.

Адабиётлар руй^ати:

1. КобзевА.И. Синтез традиционных гносеопраксиологических идей в философии Ван Янмина // Общество и государство в Китае. М.: Наука, 1981.

2. Ван Ян-мин. Да сюэвэнь / Пер., коммент. А.И. Кобзева // Степанянц М.Т. Восточная философия: Вводный курс. Избранные тексты. М., 1997.

3. Малявин В.В. Китай в XVI-XVII веках. Традиция и культура. М., 1995.

4. Санжарбек Султонбекович Хошимов "ВАН ЯН МИН ФАЛСАФИЙ ТАЪЛИМОТИНИНГ МАЪНАВИЙ-АХЛОКИЙ ВА ГНОСЕОЛОГИК КДРРАЛАРИ" // Academic research in educational sciences. 2020. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/van-yan-min-falsafiy-talimotining-manaviyahlo-iy-va-gnoseologik-irralari

5. Khoshimov, Sanjarbek Sultanbekovich (2020) "THOUGHTS ABOUT HUMAN NATURE IN CHINESE PHILOSOPHICAL THINKING AND THEIR INTERPRETATION IN THE IDEAS OF WANG YAN MIN," Scientific Bulletin of Namangan State University: Vol. 2: Iss. 1, Article 27. Available at: https://uzjournals.edu.uz/namdu/vol2/iss1/27

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.