Научная статья на тему 'ҚУЁШ СИСТЕМАСИДАГИ МАЙДА ПЛАНЕТАЛАРНИНГ ФИЗИК ТАБИАТИ МАВЗУСИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИ'

ҚУЁШ СИСТЕМАСИДАГИ МАЙДА ПЛАНЕТАЛАРНИНГ ФИЗИК ТАБИАТИ МАВЗУСИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
муаммоли ўқитиш / билим / кўникма / малака / компитенция / креативлик / мустақил фикрлаш.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Боймиров Шерзод Тухтаевич, Қурбонов Бехруз Бахтиёр Ўғли

Ушбу мақолада Қуёш системасидаги майда планеталарнинг физик хусусиятларини ўқитишнинг интерфаол методлари кенг ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҚУЁШ СИСТЕМАСИДАГИ МАЙДА ПЛАНЕТАЛАРНИНГ ФИЗИК ТАБИАТИ МАВЗУСИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИ»

ЦУЁШ СИСТЕМАСИДАГИ МАЙДА ПЛАНЕТАЛАРНИНГ ФИЗИК ТАБИАТИ МАВЗУСИНИ УЦИТИШ МЕТОДИКАСИ

'Боймиров Шерзод Тухтаевич, бурбонов Бехруз Бахтиёр ^ли

^/б доцент. ДТПИ, 2талаба. ДТПИ https://doi.org/10.5281/zenodo.11116277

Аннотация. Ушбу мацолада Куёш системасидаги майда планеталарнинг физик хусусиятларини уцитишнинг интерфаол методлари кенг ёритилган.

Калит сузлар: муаммоли уцитиш, билим, куникма, малака, компитенция, креативлик, мустацил фикрлаш.

Аннотация. В этой статье подробно рассматриваются интерактивные методы обучения физическим свойствам крошечных планет Солнечной системы.

Ключевые слова: проблемное обучение, знания, умения, компетентность, компетентность, креативность, самостоятельное мышление.

Abstract. This article discusses in detail interactive methods of teaching the physical properties of the tiny planets of the Solar system.

Keywords: problem-based learning, knowledge, skills, competence, competence, creativity, independent thinking.

Эндиликда интернетнинг глобаль компьютер тизими воситасида астрономик хдбарлар ва маълумотлардан вокиф булишни кенг имкониятларини яратди. Айни пайтда маълумотлар хджми них,оятда улкан. Интернет воситасида Ер юзида жойлашган катта телескоплар ва космик обсерваторияларда олинган осмон жисмларининг тасвирларини олиш имконияти бор. Интернет воситасида кутубхоналарда йук маколаларни топиб укиш мумкин. Интернет воситасида юлдузлар осмонини истаган вактдаги тасвирини куриш мумкин.

Талабаларнинг астрономия фанидан олган билимларини мустахкамлашда уларнинг мустакил ишларини ташкил килишда интернет имкониятларидан фойдаланиш ва утказиш них,оятда мух,им. Талабаларнинг мустакил ишларини ташкил килиш, уларнинг билимларини ва мустакил фаолиятларини актив ривожлантиради. Мустакил ишлар устоз томонидан аникланади, уни рах,барлигида, лекин унинг бевосита иштирокисиз амалга оширилади. Бу жараённи амалга оширишни турли методлари мавжуд. Масалан дидактик максадда мустакил машгулотлар бир неча хил булиши мумкин: тайёрланиш, янги билимларни узлаштириш, такрорийлик ва назорат килувчи.

^уйида айни муаммони ечимини "Интернет" дан фойдаланиш услубий хусусиятлари хдкида баъзи фикрлар кайд килинган.

Дастлаб, маълум тартибда, астрономия фани мавзулари билан интеренетдаги айни мавзулар орасида боскичма-боскич уйгун алока урнатиш керак. Бунинг учун астрономия фани дастури ва дарсдан ташкари машгулотлар режаси билан интернетда аникланган сайтларни уйгунлиги асосида мослаб олиш керак. Сунг маълум танлаб олинган мавзу билан шугилланиш режасини, талабаларнинг маълум бир тоифаси учун мулжаллаб тузилади. Айни режада эътиборни куйидагиларга каратиш керак.

Талабаларни:

1. Астрономия фани дастури ва астрономиядан дарсдан ташкари утказиладиган

машгулотлар мавзулари билан таништириш.

2. Астрономия фани дастури ва астрономиядан дарсдан ташкари машгулотлардаги биронта мавзу буйича бажарилган мустакил машгулот намунаси ва тах,лили билан талабаларни муфассал таништириш.

3. Булажак мустакил машгулот мавзусига доир термин ва тушунчалар билан талабалар билан биргаликда кайд килиш.

4. IBM имкониятларидан фойдаланиш куникмаларини х,осил килиш.

5. Internet имкониятларидан фойдаланиш куникмаларини х,осил килиш.

6. Internet да максадли изланишни урганиш.

7. www.pedagog.uz ёки www.connect.uz сайтлари имкониятларидан фойдаланиш мумкин.

8. Танланган мавзу асосида "дастур" ва Internet уйгунлигига эришиш.

9. Талабаларга айни машгулот мавзуси, максади, воситалари, вазифалари, амалий жараён боскичлари, кутилаётган натижалари, уларнинг булажак тах,лили ва фаолликни бах,олаш хдкида баён килиш.

10. Машгулотларда талабаларни билимини ошириш билан бирга тадкикот элементлари булишига эришиш.

11. Машгулотдан машгулотга талабаларнинг мустакил ишлаш куникмаларини мукаммаллаштиришга эришиш.

Мустакил иш талабаларни дарсликлардан, турли адабиётлар ва кургазмали куроллардан, теварак атрофда руй бераётган жараёнлардан, турли корхона ва илмий марказларга, кургазмаларга ташриф натижасида янги билимларга эга булишга олиб келади.

Бундай жараёнлар натижасида талабалар реферат ёки маърузалар тайёрлашларини амалга ошириш мумкин. Одатда галдан-галга мустакил машгулотлар даражаси ортиб боради. Яъни ишларни мух,имлиги, огирлиги, мураккаблиги х,исобга олинади.

Талабаларнинг мустакил ишларини ташкил этилишининг самарадорлиги устоз томонидан рах,барликнинг мах,оратига х,ам маълум даражада боглик. У машгулотлар режасини машгулотлардан аввалдан мантикан мукаммал тузиши ва х,ар бир мустакил ишни максад ва вазифасини аник ифодалаши керак.

Машгулотларнинг муваффакиятини, жумладан куйидагиларга боглик:

1. Мустакил машгулотларга максадли, мантикий режа тузиш.

2. Мустакил машгулот мавзуси аник, вазифалари равшан булиши.

3. Булажак мустакил машгулотга назарий ва амалий тайёргарлик куриш.

4. Машгулот утадиган жойи шароитини имконият даражасида тайёрлаш

5. Талабаларда мустакил ишни мустакил бажара олишларига ишонч пайдо килиш.

6. Талабаларда ижодий кайфият келгуси ишларга кизикиш уйготишга эришиш.

7. Машгулот натижаларини холисоллилло, самимий, талабалар рух,ий холатини хисобга олган холда умидли бах,олаш.

Мустакил ишда, устоз, талабаларнинг аклий мех,натнинг рационал услубларига ургатади, талабаларнинг мустакил машгулотларга киришишдан аввал маслахдтлар беради, машгулотнинг боришини назорат килиб туради ва мустакил машгулот пайтида содир булиши мумкин булган кийинчиликларни бартараф килишга кумаклашади. Шунингдек машгулотда руй бериши мумкин булган хатоларни тузатиб, машгулотга якун ясаб, хар бир машгулотни тах,лил килиб бах,олайди.

IBM ва Internet имкониятлари ва маълумотларидан кенг ва унимли максадга йуналган х,олда фойдаланиш астрономия фани дастури ва астрономиядан дарсдан ташкари машгулотлар мавзуларини мукаммал узлаштиришда ахдмияти катта.

REFERENCES

1. Мамадазимов М. "Астрономия" АЛ ва КХДлари учун дарслик, Т., Укитувчи, 2004 й.

2. Боронцов-Вельяминов Б.А. Урта мактабда астрономия укитиш методикаси. Т.: Укитувчи. 1991 й.

3. Набаков М.Е. Методика преподования астрономии М. Учпедгиз 1955 г.

4. Левитан Е.П. Методика преподования астрономии. М.Просвешение 1963

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.