УКУВЧИЛАРГА ТАБИАТНИ АСРАШ ВА ЭЪЗОЗЛАШ ОРЦАЛИ
ЭКОЛОГИК ТАРБИЯ БЕРИШДА МАСЪУЛЛИК ^ИСЛАРИНИ
ШАКЛЛАНТИРИШ.
Назира Ёдгоровна Рузиева
Термиз мухандислик технология институти укитувчиси
АННОТАЦИЯ:
Ушбу маколада хозирги замон укувчиларига табиатни асраш ва эъзозлаш оркали экологик тарбия беришда масъуллик хисларини шакллантириш ва жамиятдаги барча экологик муаммоларга бефарк булмаслик, онгли муносабатларни йулга куйиш масалалари бугунги кунда долзарб масала булиб, бутун она ер такдири учун масъуллик хиссини ёшларда сингдириш барчанинг вазифаси эканлиги асослаб берилган.
Калит сузлар: Экологик муаммолар, экологик тарбия, экологик таълим, экологик дунёкараш, амосфера хавоси , ахоли соглиги, табиатни мухофазаси.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье актуальным вопросом сегодня являются вопросы формирования чувства ответственности в обеспечении экологического образования у современных студентов путем охраны и уважения природы и неравнодушия ко всем экологическим проблемам в обществе, установления сознательных отношений, основанных на в том, что долг каждого - привить молодежи чувство ответственности за судьбу всей данной Родины.
Ключевые слова: Экологические проблемы, экологическое образование, экологическое образование, экологическое мировоззрение, атмосферный воздух, здоровье населения, охрана природы.
ANNOTATION:
In this article, the issues of forming a sense of responsibility in providing environmental education to the students of today by protecting and respecting nature and not being indifferent to all environmental problems in society, establishing conscious relations are an urgent issue today, based on the fact that it is the duty of everyone to instill in young people a sense of responsibility for the fate of the entire motherland. given
Keywords: Ecological problems, ecological education, ecological education, ecological outlook, atmospheric air, public health, nature protection.
429
May 2024
Бугунги ёш авлодга табиат асраш ва эъзозлаш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбия бериш таълим тизимида актуал камчилик булиб, униб келаётган ёш авлодга экологик камчиликлар ечимини биргаликда излашни барча унутмаслиги керак. Хрзирги ёшларнинг вояга етиш вактида жамиятдаги хаёти давомида, бутун ер такдири учун масъуллик хиссини сингдирган холда таълим-тарбияни ташкил этиш шарт. Шунинг учун уларда фусункор ва жозибали табиат ва набодотга мухаббат, барча тирик мавжудотларга хурмат, узларининг фусункор ва жозибали табиат ва набодотдаги ички дунёсининг окибатларини олдиндан кура олиш кобилиятини шакллантириш жуда мухимдир. Ёш авлодга фусункор ва жозибали табиат асраш ва эъзозлаш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбия бериш жараёнида униб келаётган ёш авлодда когнитив харакатларни такомиллаштириш, укитувчининг ушбу ёъналишдаги фаолияти "Фусункор ва жозибали табиат ва набодот дунёси билан таништириш" ва "Когнитив тадкикот фаолиятини ривожлантириш" дастурини уз ичига олиши лозим.
Униб келаётган ёш авлодда фусункор, жозибали табиат асраш ва эъзозлаш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбия беришда униб келаётган ёш авлодни уз билим оладиган маскани ва яшайдиган худудларни, атроф мухитларини кукаламзорлаштириш, мевали ва манзарали дарахт кучатларини экиш, хиёбонларни, оби-хаёт хавзаларини озода саклаш, уй жониворларига караш каби ишларда кучи етганча катнашишга жалб этиш катта долзарб масала. Зеро, униб келаётган ёш авлодда табиатни асраш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбия беришда она табиат хакида гапираётган укувчи узи хам табиатни бир булаги эканлигини бевосита хис килиши жуда мухим. Униб келаётган ёш авлодда фусункор табиатни асраш ва эъзозлаш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбия беришда очик осмон остида маънавий, илмий, тарбиявий анжуманлар утказиш укувчини атроф олам хакида фикрларини бир кадар кенгайтиради ва бойитади. Бундай вазиятларни бартараф этиш максадида синфдан ташкари вактларда утказиб келаётган тадбирлар ёш авлод билан фусункор ва жозибали табиатга манзилли саёхат утказиш катта ахамиятга эга блган долзарб масала хисобланади. Укувчиларига табиатни асраш ва эъзозлаш оркали
экологик тарбия беришда масъуллик хисларини шакллантириш усиб келаётган ёш авлодга она табиатни асраш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбия беришда уни химоясига оид турли материаллар туплаш, тушунтириш ишлари олиб бориш, униб келаётган ёш авлодни инсон учун фойдали булиши учун жонивор ва усимликлар билан таништириш зарур. Фусункор ва жозибали табиат ва набодот нематларига эътиборсизлик
May 2024
430
окибатида табиат зарар етишини мисоллар билан курсатиш керак. Шу уринда укувчиларга фойдали кучатлар утказиш, кушлар учун ясама уялар урнатиш эса табиий манбаларни купайтириш воситаси эканлигини англатиш керак.
Хоразм вилояти. Ургенч туманидаги 36 ва 38-сонли умумий урта таълим масканининг 5-синф укувчилари усиб келаётган ёш авлоди билан очик осмон остида утказилган манзилли саёхатларда куйидаги экотизимлар вазияти буйича тарбиявий ва тушунтириш ишлари олиб борилди. Дарахтининг танасига оби -хаёт куйиши, парваришлаш, уларнинг меваларидан боринг-ки барча жонзотлар истемол килиш ва соясидан фойдаланганда сизнинг мехнатингиз оркали силарга савоб булиши ва ижобий имкониятлар яратилганлиги асослаб берилади.
Фусункор табиатни асраш ва эъзозлаш барча кушларни фойдали томонларини тушунтириб кушлар учун ясама уйлар ясаш кераклиги ва кушларни яшаши, хатти харакатлари ва уз авлодларини купайтириш максадида уй куриши, озик -овкат гамлаши ва шу каби хатти-харакатлари 5-синф болаларига табиатдаги жонзотларга нисбатан ижобий мехрни уйгота олиши, шу оркали униб келаётган ёш авлодга табиий манбаларни купайтириш ахамиятли эканлигини англатиш керак. Бундай манзилли саёхатларни биз куплаб ташкил килишимиз катта долзарб масаладир. Манзилли саёхат жараёнида утказилган навбатдаги суровномада униб келаётган ёш авлод табиий манба хисобланган усимликлар ва жониворот оламига нисбатан фикр ва дунёкарашида хосил булган катта емирилишларини берилган суровнома оркали билдиришди. суровнома пировардига кура 88% болаларда экологик дунёкарашида узгаришлар кузатилди.
Ана шу хислатларни узида акс эттира олган усиб келаётган ёш авлодда фусункор табиат асраш ва эъзозлаш, авайлаш ва кадрлаш оркали экотизимлар вазияти буйича тарбиялаш мумкин.
Шунингдек, экотизимлар вазияти буйича тарбиялаш жараёнида униб келаётган ёш авлодга табиат бойликларини тежаб-тергашга, ва фусункор табиатни химоя килишга даъват этади. Бугунги экологик таълим тизимида актуал камчилик бу мамлакатда узлуксиз экологик таълим моделига амал килиш пировардида ягона табиат ва жамиятдаги узаро уйгунлик, бирлик имкониятларини шакллантиришдир. Хрзирги кундаги ёшларнинг вояга етиш вактида жамият хаёти, бутун ер такдири учун жавобгарлик ва масъуллик хиссини сингдирган холда медиотаълимдан кенг фойдаланиш хам самара беради ва ёшларда экологик онгни ва таълим-тарбияни ташкил этишда фойдаланиш максадга мувофикдир. Шунинг учун уларда она табиатни асраш ва эъзозлаш, барча тирик мавжудотларга хурмат, узларининг табиатни ички
May 2024
431
дунёсининг окибатларини олдиндан кура билиш кобилиятини шакллантириш жуда мухимдир. Униб келаётган ёш авлодда тирик мавжудотларга хамдард булишни ургатиш, тирик мавжудотга зарар етказмаслик, усимлик ва жониворларни нобуд килмаслик, табиат яратган нарсани йук килишга хаккимиз йуклигини ёш авлодга англатишимиз шартдир.
REFERENCES:
1.Исмоилова Ш. «Экологик маданиятни шакллантиришда интерфаол услублар» Халк таълими. - Тошкент, - 2008. -2 - сон. - Б. 38-42.
2.Рузиева Н. Ё. Укувчиларга табиатни мухофаза килиш, уни асраш ва эъзозлаш оркали экологик тарбия бериш Таълим, фан ва инновация" журнали ИССН: 2181-8274 2023 №3-Сон
3.Рузиева Н.Ё. Укувчиларга табиатни асрашва эъзозлаш оркали экологик тарбия беришни шакллантириш модели. Наманган давлат университети 2024. НамДУ илмий ахборотномаси -2024-йил 1-сон ИССН:2181-0427 ИССН: 21810427
4.Рузиева Н. Ё. Укувчиларга табиатни асраш ва эъзозлаш оркали экологик тарбия бериш технологияларининг назарий-педагогик асослари. Узбекистон миллий университети хабарлари, 2023, [1/4/1] иссн 2181-7324. Уук: 37.022. Б 168-170
5.Рузиева Н.Ё. Укувчиларга табиатни асраш ва эъзозлаш оркали экологик тарбия беришда шарк мутафаккирларнинг маънавий меросидан фойдаланиш // интернатионал ресеарч журнал, ИССН: 2181-4027_СЖИФ: 4.995, Волуме-42, Иссуе-1, Септембер -2023, Б 63-69
6.Рузиева Н.Ё. Укувчиларга табиатни асраш ва эъзозлаш оркали экологик тарбия беришнинг бугунги давлат микиёсидаги муаммо сифатида. Международный научно-образовательный электронный журнал «образование и наука в ххи веке». Выпуск №35 (том 5) (февраль, 2023).
7.Рузиева Н.Ё. "Укувчиларга табиатни асраш ва эъзозлаш оркали экологик тарбия беришда Шарк маънавий меросининг дурдонаси "Авесто"дан фойдаланиш" Международный научно-образовательный электронный журнал «образование и наука в XXI веке». Выпуск №42-4 (сентябрь, 2023). 25.09.2023. Б-96-104
8.Рузиева Н.Ё. Мактаб укувчиларини атроф - мухитга маъсуллик муносабатини шакллантириш, бугунги куннинг мухум масалаларидандир. Usa international scientific online conference . Innavation in the modern education system -. Washington, УСА 25тх Май 2023, Паге 282
432
May 2024
9.Py3HeBa H.E. YKyBHHnapHHH arpo$ MyxHTra OKnnoHa MyHOca6aTga 6ynnm Ba Ta6nar HetMaraapHHH acpa6 aBaönam pyxnga Tapönanarn // international Scientific and Practical Conference April, 2023 E 572-576
10.fflaMrneTOBa A. «3KonorHK TatnHM-TapönaHHHr ncnxonorHK- negarorHK ^Hxaraapn» XanK TatnHMH. - TomKeHT. -2009. -2-COH. -E. 113117
11.XonnneB H, HKPOMOB A. 3Konorna ( Kacö- xyHap Konne^napn ynyH) ysyB KynnaHMa TomKeHT - MexHaT HampneTH -2001Ö-207 6
12.3prameB A. YMyMHH экoпoгнa. - T.: Y36eKHCTOH, 2003. - 464 6.
433
May 2024