Научная статья на тему 'МАКТАБ ГЕОГРАФИЯ КУРСЛАРИДА ЭКОЛОГИК БИЛИМ БЕРИШНИНГАЙРИМ МАСАЛАЛАРИ'

МАКТАБ ГЕОГРАФИЯ КУРСЛАРИДА ЭКОЛОГИК БИЛИМ БЕРИШНИНГАЙРИМ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
10
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ / ЎРТА МАКТАБ / ГЕОГРАФИЯ / КОНЦЕПЦИЯ / ГЕОЭКОЛОГИЯ / БАРқАРОР РИВОЖЛАНИШ / ЎЛКАШУНОСЛИК

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Турсунов Х. Т., Эргашев А.

Ўзбекистон Республикасида қабул қилинган Экологик таълимни ривожлантириш концепцияси асосида ў рта мактаб география курсларида экологик билимларни беришни такомиллаштиришнинг айрим масалалари кўрилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Турсунов Х. Т., Эргашев А.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ISSUS OF THE PRESENTATION OF ENVIRONMENTAL KNOWLEDGE IN SCOOL GEOGRAPHY COURSES

Some tasks of improving the presentation of environmental knowledge in the geography courses of secondary schools on the basis of the Concept for the development of environmental education adopted in the Republic of Uzbekistan are considered

Текст научной работы на тему «МАКТАБ ГЕОГРАФИЯ КУРСЛАРИДА ЭКОЛОГИК БИЛИМ БЕРИШНИНГАЙРИМ МАСАЛАЛАРИ»

УДК 371.8.91

Турсунов Х. Т., г. ф. н.

доцент Эргашев А. студент магистратуры Чирчиц давлат педагогика университети

МАКТАБ ГЕОГРАФИЯ КУРСЛАРИДА ЭКОЛОГИК БИЛИМ БЕРИШНИНГАЙРИМ МАСАЛАЛАРИ

Аннотация: Узбекистон Республикасида цабул цилинган Экологик таълимни ривожлантириш концепцияси асосида урта мактаб география курсларида экологик билимларни беришни такомиллаштиришнинг айрим масалалари курилган.

Калит сузлар: экологик таълим, урта мактаб, география, концепция, геоэкология, барцарор ривожланиш, улкашунослик.

Tursunov Kh.T., c.g.s. associate professor Ergashev A. master's student Chirchik pedagogical university

ISSUS OF THE PRESENTATION OF ENVIRONMENTAL KNOWLEDGE IN SCOOL GEOGRAPHY COURSES

Abstract. Some tasks of improving the presentation of environmental knowledge in the geography courses of secondary schools on the basis of the Concept for the development of environmental education adopted in the Republic of Uzbekistan are considered

Key words: environmental education, secondary school, geography, concept, geoecology, sustainable development, local history learning.

Узбекистонда сунгги йилларда экологик вазият мураккаблашиб, экотизимлар холатининг салбий томонга узгариши жараёнлари давом этмокда. Орол денгизи куришининг салбий окибатлари, иклим узгариши, чучук сувларнинг етишмаслиги, атмосфера хдвосининг ифлосланиши, ерларнинг деградацияси ва чулланиши, биологик хилма-хилликни камайиб бориши, ахоли касалланишининг ортиб бориши ва бошка муаммолар якин келажакда ахоли нуфуси ошиб бораётган мамлакатимиз келажак тараккиётига жиддий хавф туFдириши мукаррардир. Шуни таъкидлаш керакки, глобал ва минтакавий микёсдаги экологик муаммоларюртимиздаги экологик вазиятни янада кескинлашувига сабаб булмокда [3,4]. Ушбу

муаммоларни муваффакиятли хал килишда ахоли уртасидаги экологик саводхонликни ошириш мухим роль уйнайди.

Узлуксиз экологик таълимни такомиллаштиришнинг долзарблиги мамлакатимиз табиати, экотизимлари, атроф мухитни бекарорлик ва издан чикишдан асраш, ахолининг экологик маданиятини ошириш, ушбу ута жиддий, хаётий масалаларга ахолининг барча катламлари, айникса, ёшлар хисса кушиши зарурлиги билан белгиланади. Бирок, экологик таълимни амалга ошириш жараёнининг тизимли тахлили экологик таълимни ташкил этишда бу борадаги ислохотларни тулик руёбга чикаришга тускинлик килувчи жиддий муаммо ва камчиликлар сакланиб колаётганлигини курсатмокда. Ушбу масалалар Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 27.05.2019 йилдаги "Узбекистон Республикасида Экологик таълимни ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги 434 -сонли карорида акс этдирилган [3].

Атроф-мухитда амалга ошаётган салбий узгаришларнинг олдини олиш, иклим узгаришларига мослашув, мавжуд табиий ресурслардан окилона, самарали фойдаланишни таъминлаш таълимни ривожлантириш ва такомиллаштириш оркалигини етишиш мумкиндир. Укувчиларга урта таълим тизимида экологик билимларни беришда география таълимининг роли бекиёсдир. Айнан география таълимини "табиат-инсон-жамият" тизими узаро алокадорлигида вужудга келадиган муаммоларни урганиш ва хал килиш, укувчи ва талабаларда экологик-географик дунёкарашни шакллантиришда етакчи ахамиятга эга булиш имконияти мавжуддир. ЮНЕСКО география фанини бежиз умумий таълимнинг тарих, фалсафа, психология ва чет тиллари катори энг ахамиятли бешта фанлардан бири деб эътироф этмаган [2].

Экологик таълим-тарбия умумий таълим-тарбиянинг янги шакли ва таркибий кисми булиб, мактабда барча фанларни укитишда амалга оширилиши кузда тутилади. Экологик таълим-тарбиядан бош максад хам ёш авлодга атроф-мухит ва унинг муаммоларига онгли муносабатни шакллантиришдан иборатдир. Экологик таълим бериш ва тарбиялаш жараёнида ёшларни яшаб турган ватанимиз бойликларини тежаб -тергашга, уни мухофаза килишга ургата борилади. Экологик тарбияда укувчиларни уз мактабини, яшайдиган мухити-шахар ва кишлок кучаларини кукаламзорлаштириш, мевали ва манзарали дарахт кучатлари экиш, хиёбонларни, сув хавзаларини озода саклаш, уй хайвонларига караш каби ишларда кучи етганча катнашишга жалб етиш хам катта ахамиятга эга. Экологик саводхонлик ва маданият, аввало, оиладан бошланади. Экологик дунёкарашни шакллантиришнинг негизи оиладаги тарбияга бевосита боFликдир. Агар бу масала оилада туFри йулга куйилмаган булса, уни мактабларда, кейинги таълим боскичларида хамда мехнат жараёнларида карор топтириш кийин булади.

Урта мактаб география курсларида экологик билимларни беришни замон талабларига мувофик такомиллаштириш ва инновацион ривожлантириш укувчиларда зарур экологик компетенцияларни шакллантиради. География комплекс ёндашув, табиатдаги мавжуд узаро боFликликлар, геокомпонентларнинг бутун географик кобик ривожланишидаги урни ва уларнинг жамиятни баркарор ривожланиши учун ресурс ахамияти, геотизимларнинг табакаланиши, баркарорлиги ва бошка зарур тушунчаларни беради. Таълим янгиланаётган хозирги даврда усиб келаётган авлодга табиий ва ижтимоий фанлар киррасида узига хос дунёкарашни шакллантирадиган, ватанпарварлик хиссиётини сингдирадиган географик-экологик ёки геоэкологик фикрлаш зарурдир. Х,озир мактабда укиётган ёшларни инсоният такдирини хал киладиган экологик карорлар кабул килишга тайёрлаб бориш зарурдир ва бу масалалар буйича укитувчилар етарлича компетенцияларга эга булишлари талаб этилади. Геоэкологик билимларнинг амалий ахамиятини хисобга олмаслик ва унинг окибати сифатида инсонлар яшайдиган хаёт мухитдаги мувозанатни бузилиши, табиатни узгартирувчи лойихаларни амалга ошириш ва экологик муаммоларни хал килишдаги купол хатоликларни юзага келишида дастлабки сабаб эканлиги илмий жамоатчиликка маълумдир.

Экологик таълим ва баркарор ривожланиш максадлари учун таълимни амалга оширишда геоэкологик таълимнинг урни ва роли юкори хисобланади. География "табиат- ахоли- хужалик" тизимидаги кескин муносабатларни оптималлаштиришда комплекс ёндашуви билан ажралиб туради ва юкори салохиятга эгадир.

Урта таълим тизимида сунгги ун йилликлар давомида экологик билимларни барча фанларга интеграция килиш вазифасини(шу жумладан, география таълимида хам) амалга оширилиши деярли коникарсиз булди. Урта мактаблар учун экологик билимларни талаб даражасида берадиган, ахамиятга эга булган, кенг кулланиладиган укув кулланмалари, хрестоматиялар етарлича яратилмади. Нодавлат экологик ташкилотлар томонидан лойихалар доирасида нашр этилган, айрим экологик муаммолар ёритилган кулланмалар бундан мустасно [5].

Экологик таълимни ривожлантириш концепциясини амалга оширишда ахамиятли фаолиятни олиб бориш, урта мактаб таълимни экологиялаштиришда география таълими нуфузини ошириш укувчи-ёшларда компетенцияларини ортишига олиб келиши зарурдир.

Урта мактабларда геоэкологик таълимни ривожлантириш ва нуфузини ошириш учун а)мактабда геоэкологик билимларни беришни такомиллаштириш максадида география курслари дарсликларни мутахассислар иштирокида экологиялаштириш; б) география курсларини укитишда инновацион улкашунослик ёндашуви асосида геоэкологик таълимни ривожлантириш; с) экологик таълим ва баркарор ривожланиш

максадлари учун таълимни кучайтириш ва уни халкаро талаблар даражасига етказиш учун саъй-харакатларда географик таълимнинг етакчилигини таъминлаш, ёшлар дунёкарашини узгартириш зарурдир. Бу фаолиятни амалга ошириш учун х,озирда керакли имкониятлар мавжуддир.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Кучер Т.В. Экологическое образование учащихся в обучении географии. Пособие для учителя.-М.: Просвещение, 1990.-128 с.

2. Любарский А.Н., Тарасова Л.В. Современное географическое образование и его проблемы. Всероссийский съезд учителей географии в МГУ. 28-29 октябрь 2011 г. Материалы конференции. М.: 2011.- 88-91 стр.

3. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 27 май 434-сон "Узбекистон Республикасида экологик таълимни ривожлантириш концециясини тасдиклаш туFрисида"ги карори.//Ьех.ш

4. 3-й обзор результативности экологической деятельности. Узбекистан. Организация Объединенных Наций.- Женева, 2020 год.-245 стр.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.