O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUmversity^fUzbekista^^^^^^^^^M
УЦУВЧИЛАРДА ЖИСМОНИЙ ЧИДАМЛИЛИК СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ АХДМИЯТИ
А. Г. Канназаров
Нукус давлат педагогика институти таянч докторанти
АННОТАЦИЯ:
Ушбу маколада укувчиларда жисмоний чидамлилик сифатларини ривожлантиришда педагогик тизимини такомиллаштиришнинг педагогик ахамияти ёритилган
Калит сузлар: таълим тизимининг янги мазмуни, укув режаси, дарсликлар, жисмоний чидамлилик сифатлари, огзаки, кургазмали,
амалий.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье рассматривается педагогическое значение совершенствования педагогической системы в развитии качеств физической выносливости у учащихся
Ключевые слова: новое содержание образовательной системы, учебные программы, учебники, качества физической выносливости, устные, наглядные, практические.
ABSTRACT:
This article discusses the pedagogical significance of improving the pedagogical system in developing the qualities of physical endurance in students
Keywords: new content of the educational system, curricula, textbooks, qualities of physical endurance, oral, visual, practical.
Бугунги кунда янги педагогик технология асосида жисмоний таълим -тарбия жараёнига янгича усулбда ёндашиш, талаба-ёшларни ривожлантириш ва тарбиялашнинг йуналишлари, муаммолари, ечимларини тез хал килишга ёрдам бермокда. Таълим тизимининг янги мазмуни, укув режаси, дарсликлар асосида укув жараёнини лойихалаштиришга хам янгича ёндашишни ташкил этиш зарурияти тугилмокда.
406
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^Media^dHii
Жисмоний тарбия амалиётида таълимнинг куплаб турли услублари ва услубий шакллари кулланилади. Услубларни куйидаги уч гурухга бирлаштириш мумкин:
а) огзаки; б) кургазмали; в) амалий.
ОFзаки услуб жисмоний тарбия жараёнида машкларни тушунтириш, машкларни узлаштириш буйича сухбатлар, мунозаралар, мухокамалар хамдатахлил этиш шаклида булади. Тушунтириш услуби барча дарсларда кулланилади. У машкнинг мохиятини очиб беради, талабаларда харакат хакида тасаввур хосил килади. Тушунтириш услубида киёслаш, таклид килишни куп куллаш мумкин. Тушунтириш давомида укувчилар хам машклар ва харакатларга оид булган янги сузларни урганиб борадилар. Кийин машкларни тушунтиришда эса болалар диккатини асосий максадга йуналтиришкерак. Куриниб турибдики, тушунтириш огзакилик услубининг асосий шакли хисобланади ва талабаларга урганиладиган материал хакида тула тасаввур беради.
Сухбат савол-жавоб шаклида утказилади. Укитувчи йулловчи саволлар ёрдамида материални узлаштириш даражасини аниклайди, шунингдек, талабалар уз фикрларини айтиш истагини кузгайди. Сухбат укитувчи ва укувчилар уртасидаги муаммоларнинг кулай шакли булиб, урганиладиган укув материалини утилган укув материали билан боглаш ва уни болалар тушунишлари даражасини аниклаш, улар диккатини фаоллаштириш учун фойдаланилади. Сухбат доимо уз мавзусига йуналтирилган, кизикарли булиши керак. Буйрук ва карорлар жисмоний тарбия жараёнини бошкариш воситаси хисобланади. Бунинг асосида укитувчи жисмоний тарбия машгулотларида буйрук бериб талабаларни бошкариш масалаларини хал этади.
Талабалар жисмоний машкларни бажараётганларида ва дарсни утиш жараёнида укитувчирахбарлик килиш учун буйрук ва карорлардан фойдаланади.
Буйрук усуллар талабаларда харакатларни бажаришга буладиган таъсир сифатида шаклланади. Укитувчининг буйруклари аник, лунда ва киска булиши керак. Шунингдек охангли даражада бажарилиши керак.
Жисмоний тарбиянинг огзакилик услубидан яна бир шакли курсатма ва тавсиялардир. Улар жисмоний машклар техникасини эгаллаш, хатоларнибартараф этиш хамда янги машкларни узлаштириш давомида бериб борилади.
Мазкур бобда талаба-ёшларнинг жисмоний тайёргарлиги ва чидамлилик сифатларини ривожлантиришни такомиллаштириш модели келтирилган (1-расм).
May 2024
407
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^Media^dHii
Максад: укувчиларда жисмоний чидамлилик сифатларини ривожлантиришнинг педагогик тизимини такомиллаштиришдан иборат
I I
Машкни амалда бажариб курсатиш усули жисмоний тарбия жараёнида мухим ахдмиятга эга. Таълим услублари ичида энг тушунарлиси курсатиш услуби хисобланади. Кургазмали услубларда машкларни курсатиш етакчи уринни эгаллайди. Машкларни намойиш этишда укитувчи фаол спортчи талабалардан фойдаланиши мумкин. Бу усул укувчиларга ижобий таъсир этади. Уз уртоги машкни бажарганлигини куриб болаларда ишонч хосил булади. Аввал талабаларни машк намойишини диккат билан кузатишга жалб этиш керак. Машкларни бир неча маротаба такрорлаб курсатиш зарур. Биринчи курсатишда машк тугрисида умумий тасаввур бериш керак. Талабалар машкни урганиш давомида кисмларга булиб бажариш, ва бунда укитувчи хатоларни тузатиб бориш керак. Машкни намойиш килиш жараёни доимо тушунтириш билан бирга олиб борилади. Урганиладиган жисмоний машк укитувчи ва
May 2024
408
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^jonalUniver^^
талабалар томонидан амалда бажарилиши керак, шундагина талабаларда харакат тугрисида малака ва куникмалар шаклланади. Бу малака ва куникмаларни шаклланиши даражаси укитувчининг шу харакатни узи билиши, амалда бажара олиши хамда унинг ургатиш махоратига боглик. Машкни амалда бажариш услублари куйидаги вариантларда булиши мумкин. 1. Машк намойиш килинади, сунг тушунтирилади. 2. Машк тушунтирилади ва намойиш килинади. 3. Машк намойиши тушунтириш билан бирга бажарилади.
Амалий услубда талаба хар бир харакатни амалда бажарадилар, курсатадилар, такрорлайдилар. Таълимнинг асосий вазифаси шугулланувчиларда мустахкам харакатланиш куникмаларини шакллантиришдан иборат. Бу вазифани хал этиш учун урганиладиган харакатларни куп марталаб такрорлаш зарур. Урганиладиган харакатларни режали равишда машк килиш болаларга жисмоний тайёргарликнинг энг юкори натижаларига эришишларда ёрдам беради, уларни соглом килади, билимини оширади. Мусобака ва уйинлар хам жисмоний машкларни такомиллаштириш услуби сифатида укуувчиларда бир кадар малака хосил булганидан кейингина кулланилади. Мусобакада укув материалини утиш давомида энг яхши жамоалар, гурухлар ёки айрим талабалар аникланади.
Кургазмали куроллардан жисмоний тарбия машгулотлари давомида расм, жадвал, деворий газета, макет, плакат хамда укитишнинг техник воситалари, яъни кино ва видеофильм кабилардан фойдаланиш хам таълим тарбияжараёнини самарадорлигини оширишга катта хисса кушади. Хдракатлар хакида тугри тасаввур хосил килдириш учун купинча кургазмали куроллардан фойдаланилади. Кургазмали куроллар суратлар, жадваллар, расмлар, фотосуратларни дарсда укитувчи рахбарлигида ёки агар улар синфда ёки залда осиб куйилса, дарсдан ташкари вактда мустакил равишда куриб чикиш мумкин. Кургазмали куролларни талабалар узлари тайёрлаши хам мумкин. Жисмоний тарбия жараёнида мулжалга олиш учун мосламалардан фойдаланиш жуда кулай булади. Бунинг учун маълум бир баландликка буюм ёки жисм урнатилиб шуни мулжалга олиб харакатлар бажарилади. Тупни тугри отиш, сакраш, тупга тегиш машклари шундай вазиятда осон урганилади.
Хозирги замонавий ахборот воситалари такомиллашган даврда видеофильмлардан укув жараёнида самарали фойдаланиш асосий уринни эгалламокда. Бунинг учун тажрибали мураббийлар рахбарлигида утказиладиган дарс, тренировка машгулотлари видеотасмаларга ёзиб олиниб шу мавзуга оид машгулотларда намойиш этилиши мумкин.
Амалий услублар: жисмоний тарбия жараёнида талабаларнинг машкларни ва жисмоний харакатларни бажариб курсатиши таъминланиши
May 2024
409
O'zbekiston МУИу Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, увеМшЫг га 1&йцЬо11аг
керак. Талабалар харакатларни амалда бажаргандагина улар мускуллараро тасаввурлар, рефлекслар шаклланади. Урганиладиган харакатларни мунатазам машк килиб бориш талабаларни согломлаштириш ва жисмоний ривожлантириш масалаларини хал этади. Машк услублари амалий услубнинг шакли хисобланиб, дастлабки жисмоний тарбия жараёнида тургун шароитда машклар билан шугулланиш таъминланади. Сунгра эса машклар билан мустакил шугулланишга рухсат берилади. Машклар билан шугулланиш услуби икки шаклда: умумий, яхлит холда машкни урганиш хамда кисмларга булиб урганиш.
Машкларга ургатишда дастлаб уни умумий холда бажарилади. Кейин жисмоний машкни кисмларга булган холда урганилади. Арконга тирмашиб чикиш машкини урганишда дастлаб умумий холда бажарилади. Сунгра кул ва оёк харакатлари алохида-алохида холатда бажарилади. Машк малака ва куникмаси шаклланган сунг яна яхлит холда бажаришга эришилади. Югуриб келиб сакраш, узунликка улоктириш ва шунга ухшаш харакатларда хам машк кисмларга булиб ургатилади ва сунгра яхлит холда ургатилади. Мураккаб жисмоний машкларни тез ва яхши узлаштириш учун кисмларга булиб урганиш мухим урин тутади. Жисмоний машкларни бундай изчилликда урганиш таълим самарасини орттиради.
Амалий услубларда мусобака ва уйин услуби хам мухим уринга эга. Мусобакада укув материалларини яхши узлаштирган укувчилар ва гурухлар, жамоалар аникданади. Уйинлар хам шундай вазифага эга булади. Мусобака ва уйин услуби жисмоний машклар урганишга ва бажаришга талабаларда кдзикдшни орттиради. Улар машкларни яхши бажаришга, натижалар ва курсаткичларни оширишга харакат киладилар. Шу билан бирга организмда физиологик, биологик ва рухий узгаришлар мусобака ва уйин даврида кескин узгаради. Мусобака ва уйинлар талабаларни ахлокий сифатларини шакллантириш ва тарбиялашга ёрдам беради. Уларда жамоатчилик, дустлик, хамкорлик, ташаббускорлик, фаоллик, ватанпарварлик хис-туйгулари ривожланади. Шунга карамай мусобака ва уйинлар даврида харакатларни ва жисмоний машкларни аник бажариш даражаси пасаяди, укувчиларда асабий ва жисмоний чарчаш юзага келади. Буни олдини олиш учун машгулотларни кизикарли ташкил этиш хамда укувчилар жисмоний ва хиссий чарчашларни олдини олиш керак.
Хатоларни тузатиш услуби деганда укувчилар жисмоний харакатлар ва жисмоний машклар техника тактикасини эгаллашда содир килаётган хатоларни бартараф этиш тушунилади. Х,ар бир укувчи жисмоний машк бажариш жараёнида хатоларга йул куядилар. Бу хатоларни укитувчи кузатиб бориши,
Мау 2024
410
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
аниклаши, тахлил этиши хамда бартараф этиши буйича услубий, амалий тавсиялар бериши керак. Шунинг учун укитувчи жисмоний машкдарни ургатаётганда уларни бажариш техникаси ва унга куйиладиган талабларни батафсил тушунтириши керак. Жисмоний машкни бажаришда содир буладиган хатони олдиндан айтиш ва унга эътибор каратиш кераклиги кайд этилади.
Жисмоний машкларни бажаришдаги хатолар индивидуал холатда тузатилади ва хатони келиб чикиш сабаблари укувчиларга тушунтирилади.
REFERENCES
1. М.Махкамов, ^Содиков Соглом авлод яратайлик. Т. "Укитувчи" 1996 й.
2.Ю.Г.Музин, В.И.Хаснулин. Наше здоровье и магнитные бури. Москва издательство «Знание» 1991 г.
3. М.Я.Муртазаев.,Таносил касалликлари. Тошкент. «Медицина» 1981 й.
4. А.О. Обидов,Ю.В.Новиков Соглигимиз уз кулимизда. Тошкент. "Медицина. 1989 й."
5. Б.М.Шапиро, Л.Н.Башмакова, Г.У.Курмакнова, Здоровый образ жизни. Пособие для учителей. Алмата. 2003
411
May 2024