СПОРТ ТУРИЗМИ ЖАРАЁНИДА У^УВЧИЛАРНИ ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ
УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ
М.А. Азизов1
Спорт туризми - укувчиларнинг турли анъанавий спорт байрамларида катнашишлари дамда уз таассуротлари билан уртоклашиши учун кучли восита булиб хизмат килади. Спорт туризмининг модияти - укувчи ва укитувчининг биргаликдаги фаолияти мазмунида акс этади.
Калит сузлар: спорт, туризми, анъана, укувчи, катнашчи, фаолият.
Биз утказилган педагогик тад;и;от доирасидаги экомаксадга йуналтирилган, шунингдек, У11-1Х синф укувчиларининг шахсини экотарбиялаш борасида дал этиладиган вазифалар билан ифодаланади. Утказилган тажрибалар мажмуавий интеграл (бутун, узвий боглик) тизим сифатида кабул килиниб, унда таълим ма;садлари асосида белгиланган куникма ва малакалар У11-1Х синф укувчилари томонидан назарий билимларни узлаштириш, уларда экомаънавий-экоахлокий сифатларини тарбиялашга йуналтирилган педагогик фаолият унсурларининг маълум тартибга солинган тизими сифатида акс этади. Бу уринда саёдатлардан фойдаланиш тизимини вужудга келтириш ма;садида дарсларнинг эко ма;садларини белгилаш, экомазмунини танлаш ва ишлаб чи;иш, таълим методларини ва воситаларининг белгиланиши, шунингдек, укитувчиларнинг экологияга оид малака даражаси, эришилган натижаларни бадолаш методи инобатга олинди. Келтирилган экомезонларнинг мажмуавий тарзда кулланилиши тажриба жараёнининг модияти ва технологиясини белгилаб берди.
Тажрибавий укитиш технологиясини эколойидалаш жараёнида тад;и;от вазифасининг куйилиши ва уни дал этишга алодида эътибор берилди. Бунда экологик мазмундаги дидактик жараённи ишлаб чи;ишда куйидагилар инобатга олинди:
- Спорт туризми дарсларидан фойдаланишнинг ма;садини тадлил этиш асосида экотаълим мазмунини ани;лаш;
- У11-1Х синфларда утиладиган Спорт туризми дарсларининг у;ув предмети ахборот тузилмасини экологик йуналишда ишлаб чи;иш ва уни укув унсурлари тизими куринишида ифодалаш;
- У11-1Х синф укувчиларининг спорт туризми дарслари ор;али экологияга оид билим даражасини олдиндан белгилаш;
- У11-1Х синф укувчиларининг дастлабки экобилим даражаларини аниклаш курсаткичи спорт туризми дарслари мазмунига асосланган экологияга оид укув материалини узлаштирганлик даражасидан келиб чикишини аниклаш;
- спорт анжомлари дамда таълимнинг ташкилий шаклларига куйиладиган чегараларни белгилаш.
Тажриба-синов жараёнига фаолият нуктаи назаридан ёндашиш Концепциясига асосланиб, уни ташкил этишда умумлашган педагогик технологиялар олдиндан режалаштирилган натижага эришишга йуналтирилган жараённи лойидалаш муаммосини методик жидатдан дал этишга йуналтирилди.
Тажриба-синов ишлари вазифаларининг дал этилишини таъминловчи укитиш технологиясини лойидалашга каратилган укитувчи фаолияти таълимнинг метод, шакл ва воситаларини шакллантириш билан белгиланди, яъни саёдат дарсларида педагог фаолияти: бошкариш, ахборот алмашиш, жараённинг давом этиши, уни кузатиш, ахборотни узатиш воситаларининг хилма-хиллиги ва жисмоний машклар оркали экологик фазилатларни
1 Азизов Маьруфхужа Ахмадович - Наманган мухандислик курилиш институти мустакил тадкикотчиси.
шакллантиришдан ташкил топди. Бунда У11-1Х синф укувчилари уртасида "Спорт - соглик гарови", "Спорт - адолат мезони", "Спорт - тозалик", "Спорт - бу даёт", "Спорт - тинчлик элчиси", "Олимпиадачилар орамизда", "Экологлар саёдат дакида", "Миллий уйинлар" каби мавзуларда судбатлар, синф соатларида, эколог олимлар, алпинистлар билан учрашувлар ташкил этилди.
Тад;и;от жараёнига экофаолият нуктаи назаридан ёндашиш Концепциясига асосланиб, уни ташкил этишда умумлашган педагогик технологиялар олдиндан режалаштирилган натижага эришишга йуналтирилган жараённи лойидалаш муаммосини методик жидатдан дал этишга йуналтирилди. Бунинг учун таълим жараёнининг структураси ва ундаги бос;ичлар хусусияти инобатга олинди. Чунончи, саёдат дарсларида экотаълимга ургатиш жараёни: дастлабки урганиш, мукаммал урганиш, даракатлар жараёнида таъсир этмаслик малакасини мустадкамлашдан иборатлиги намоён булди (1-жадвал).
У11-1Х синф укувчиларига экотуризмларни ургатиш жараёни таркиби
Дастлабки урганиш Мукаммал урганиш Саёдатларни бажариш малакасини мустадкамлаш
Урганиш жараёнида экотуризмнинг асосий вариантида, умумий тарзда бажариш малакаси таркиб топтирилади. Экотуризмни эко зарурият даражасида аник бажариш малакаси досил булади (атроф-мудитга салбий таъсир этмасди). Экотуризм экокуникмасининг пайдо булиши, шунингдек, ундан дар хил табиий, антропоген шароитларда фойдалана олиш билан богликлиги пайдо булади.
Тад;и;от мобайнида У11-1Х синф укувчиларининг дастлабки урганишдаги ма;сади экодаракат фаолиятини унинг асосий вариантида умумий тарзда бажариш малакасини таркиб топтиришдан иборат булди.
У11-1Х синф укувчилари янги саёдат техникасининг эконегизини узлаштириб олишлари учун бир хил долларда бундай экомалакалар, улар умумий жисмоний тайёргарлик жараёнида досил килинганда, муста;ил адамиятга эга булиши ва техника батафсил такомиллаштирилмаган долда экокуникмага айланиши мумкинлигига амин булдик.
Дастлабки экомалакани таркиб топтириш бос;ичи У11-1Х синф укувчиларининг физиология механизми жидатидан шу билан тавсифланадики, унда мия пустлогидаги динамик стереотипнинг асоси яратилади. Бунда ярокли тугма ва орттирилган рефлексларни танлаш, шунингдек, урганувчиларнинг экодаракатларни бажариш тажрибаларида булмаган рефлексларнинг янгиларини баркарор этиш содир булади. Натижада бос;ич охирида укувчиларнинг экофаолият техникасининг асосига мос келувчи даракат рефлекслари системаси таркиб топади. Бу бос;ичнинг узига хос хусусиятлари: а) экодаракатларнинг фазо ва ва;т жидатидан етарли даражада аник; булмаслиги, мускул даракатларининг ани; эмаслиги; б) экодаракат акти ритмининг баркарор эмаслиги а) Исёракси атроф-мудитга салбий таъсир этадиган кераксиз, ;ушимча даракатларнинг мавжудлиги; г) мураккаб даракат фазалари уртасида якинликнинг йуклигидир. Харакатларнинг фазо ва вакт жидатидан аник булмаслиги, шунингдек мускулларни зур бериб даракат килдиришининг номутаносиблиги, биринчидан, нерв жараёнларининг бош мия пустлогида иррадиация булишидан, иккинчидан эса ички тормозланишнинг етарли эмаслигидандир. Нерв жараёнларини бош мия пустлогининг даракат анализаторида иррадиация килиниши ишда катнашиши керак булган функционал даракат бирликлари билан бир каторда, бу бирликка уларнинг марказида кузгалишнинг иррадиадия килувчи жараёни таксимланган бошка бирликлар хам жалб булади. Ташкаридан бу даракатнинг керакли йуналиши ва амплитудадан четга чикишида намоён булади. Кузгалиш процессини иррадиация килиш мускулларнинг зур бериб даракат этишининг номутаносиб булишига олиб келади; урганувчи керагидан куп куч сарфлайди ва даракатларни гавданинг бутун ёки бир кисм мускулларини куч билан ишга солиб бажаради. Бунинг даммаси мазкур боскичда ута даражада чарчаш, толикиш ва ишчанлик кобилияти пасайишининг сабабларини ташкил этади. Харакат акти
ритмининг катъий булмаслиги одатда укувчиларнинг даракат актларининг айрим фазаларини вактидан олдин бажаришга даракат килишларида куринади; булар купрок куп куч сарфлаш билан боглик булган асосий фазалардир. Бу асосий фазадан олдин пауза буладиган даракатлар учун айникса характерлидир. Харакат актлари айрим фазаларининг навбатма-навбат келиши ритмини (айникса улар уртасидаги паузани) белгилашга рефлексларининг кечикиб тормозланиш типи буйича досил килиш оркали эришилади. Маълумки, тормозли рефлекслар ижобий рефлексларга караганда жуда кийинчилик билан досил булади. Масалан, "Уртогингни димоя кил", "Ким якинлашади?" каби долатлардан фойдаланганда укувчиларда баъзи малакаларни таркиб топтиришда саёдатларнинг айрим фазалари уртасида зарур паузалар урнатиш учун узок ишлаш талаб этилди. Бундай тормозланиш рефлексларини нерв фаолияти кузгалувчан типда булган укувчиларда досил килиш жуда кийин. Мураккаб даракатлар мазкур боскичда дамиша даракат фазаларида эътибор каратилгандагина бажарилади.
Дастлабки даракат экомалакаларини таркиб топтиришнинг курсатилган хусусиятларини дисобга олиб, ургатишнинг биринчи боскичида куйидаги вазифалар амалга оширилди:
- даракат акти дакида; бу актнинг максадини тушунишга асосланган бир тасаввур пайдо килиш;
- укувчиларнинг даракатларни бажариш тажрибаларини янги даракатларни узлаштириш учун керак булган экологик мазмундаги элементлар билан тулдириш;
- атроф-мудитга салбий таъсир этмаслик даракатларни тула бажаришга эришиш;
- кераксиз даракатларни, мускулларнинг кераксиз даражада кучланишини бартараф этиш ва бошкалар.
Мазкур боскичда тажриба методикаси дидактик тамойилларни амалга оширишда ургатишнинг шу боскичи учун катор хусусиятларга эгалиги билан ажралиб туради.
Харакатларни урганишнинг бошлангич пайти шу даракатлар билан олдиндан танишиб чикиш дисобланади. Бунга даракатларнинг адамияти ва хусусиятини сузлаб бериш, намойиш этиш, даракат техникасининг асосини тушунтириб бериш, шунингдек, амалда бажариб курсатиш оркали эришилади.
Сузлаб берилганда, укувчилар спорт туризмидан кузда тутилган максадни, унинг адамиятини тушуниб олишлари керак, судбат уларда спорт машгулотларини бажаришга кизикиш уйготишга ва бу билан даракатларни узлаштириш учун зарур стимул, иродавий куч яратишга ёрдам бериши зарур. Судбатда мазкур экодаракатнинг пайдо булиши дакида, унинг амалдаги адамияти дакида, юксак эконатижа укувчилар учун якин булган нормативлар хакида маълумот булиши керак.
Намойиш икки йуналишда амалга оширилади. Биринчидан, спорт туризми табиий мукаммаллашган куринишда намойиш этилади. (Одатда асосий вариант курсатилади). Спорт туризми жараёнида жисмоний машкларни бажариш техникасининг асоси дастлаб максимал даражада умумий ва киска килиб, усул ва унинг кисмларининг аник тушунтирилиши керак. Бу боскичда даракатни бажариш техникасини батафсил равишда тушунтириш максадга мувофикдир, чунки укувчилар янги экоахборотларнинг куплигидан бутун тафсилотларни эслаб, даракат амалларини тула билиб олишлари мумкин эмас. Уларни урганиб бориш жараёнида тула билиб олинади. Шунинг учун билиб олиш ургатишнинг кайси бир боскичи хусусиятига мос келишига караб унга амал килиш керак. Укувчилар спорт туризми жараёнида даракат билан танишиб булгач, уни бажаришга киришадилар. Бу яратиладиган умумий тасаввурни асосий даракат хислари билан тулдиришга, укувчиларнинг топширилган вазифани бажариш имкониятини бадолашга ва келаси саёдатга булган иштиёкини ошириш учун кушимча стимуллар яратишга имкон беради. Спорт туризмининг вазифаларини мураккаблигига караб, бу вазифани тула асосий ёки енгиллаштирилган вариантда бажариш тавсия этилади. Янги вазифани тула бажаришга киришиш учун аввало укувчилар бу - вазифани бажара олишларига катъий ишонч булиши
керак. Дастлабки урганиш боскичида топширикни бажариш: а) укувчиларда саёдат тажрибасининг канчалик куплиги, б) урганиладиган даракат тузилишининг канчалик мураккаблиги, в) даракат тузилиши укувчиларнинг жисмоний имкониятларига канчалик мувофиклиги билан белгиланади.
Дастлабки малаканинг тез досил булиши ва сифати укувчини саёдатга тажрибасининг канчалик бойлигига куп жидатдан богликдир. Бу тажриба канчалик мукаммал булса, янги саёдатлар тизими шунча тез ва осон досил булади. Агар укувчида янги тизим учун керакли таркибий кисмларнинг даммаси тайёр долда мавжуд булса, у вактда янги малака илгари досил килинган малака ва куникмаларда ижодий равишда фойдаланиш билан биринчи урганишдаёк пайдо булиши мумкин. Янги малака бош мия пустлогининг умумлаштирувчилик хусусиятига кура кисмларни синтезлаб, умумлаштиришга имконият яратади.
Спорт туризми мураккаб таркибдаги машкни, у дакда яхлит тасаввур яратилгандан кейин, коидага кура, булиб ташлаш методи билан кисмлар буйича амалий узлаштира бошлаш максадга мувофик булади. Умумий урта таълимда бу методнинг умумлаштирилган, бутунликдаги машк методига нисбатан булган афзаллиги куйидагидан иборатдир. Биринчидан, бутунликдаги машк методидан фойдаланиб, бир вактнинг узида эътиборни нисбатан чекланган микдордаги экоматериалларга каратиш мумкин, бу вактда бошка элементлар зарур даражада тузатишсиз такрорланаверади. Туризмнинг бутун фазалари жиддий равишда тузатиш талаб килганда, дастлабки урганишда даракатда булган датоларни мустадкамлашга олиб келади. Иккинчидан, бутун туризм йулини босиб утиш, алодида кисмларни босиб утишга караганда, анча куп жисмоний куч сарфлашни ва асабга зур беришни талаб килади. Учинчидан, шартли даракат рефлексларининг мураккаб системаси, агар бу системанинг асоси дастлаб катта булмаган кисмларда курилса, коидага кура, осон пайдо булади. Бу борада Б.Верта: "Бирдан мураккаб система тузиш (унинг баъзи кисмларини янгидан таркиб топтириш кераклигини эътиборга олиб) бош мия катта ярим шар пустлоги учун гоятда огир вазифадир; уни дал килишга уриниш пустлокнинг анализаторлик вазифасини бузишга олиб келиши мумкин" [1] - деган фикрни илгари суради. Демак, туризмларда киска вазифаларини куйиш укувчи диккатини жамлашга имкон беради. Диккат дажмининг дар доим 4-6 объект уртасида узгариб туришини дисобга оладиган булсак, урганишда, юкорида кайд килиб утганимиздек, даракат амалий тузилишининг VII-IX синф укувчисининг жисмоний имкониятларига мос келиши жуда мудимдир. Укувчиларнинг спорт туризмини тугри бажара олиши учун куч, катъиятлик, тезлик, эътибор, эдтиётлик, сезгирлик ва бошка сифатларнинг ривожланганлиги етарли даражада булмаса, тегишли даражада жисмоний тайёрликка эришилмагунча, туризмни амалга оширмаслик лозим. Акс долда спорт туризми жараёнида кунгилсиз додисалар юзага келиши мумкин.
Спорт туризмига оид амалларни ургана бошлашда даракат актини куриш ва эшитиш асосида бошкаришга имкон берувчи усуллар етакчи методик усуллар дисобланади. Бу шунинг учунки, мазкур боскичда кузга ташланиб турадиган даракат сезгилари йукдир. Масалан, укувчилар даракатларни тугри йуналишдан ёки амплитудасидан кетолмайдиган шароит яратилганда хатоларни бартараф этиши самарали кечади. Бунда саёдатчилар тенг сонда 3-4 жамоага булинадилар. Жамоалар бир кичик каторда саф тортадилар, саф бошида турган сардорларнинг кулларида байрок булади. Укитувчи рудсат бергандан сунг саёдатчилар кетма-кет берилган турли вазифаларни, курсатилган ёки белгиланган масофага югуриб бажарадилар.
Силжиш усуллари:
- бир каторда булиб, тинчликда силжиш;
- гапирмасдан силжиш; тез силжиш; секин силжиш;
- бир-бирини белидан боглаб силжиш.
Бу тарзда бажарилган даракатнинг кисми буйича П. Баратовнинг фикрича: "Нерв жараёнларининг динамикасини енгиллаштиради" [3]. Шу сабабли булиб-булиб машк килиш методидан фойдаланишдан аввал даракат актининг алодида фазаларини урганишни изчиллиги белгиланади, сунгра топшириклар тизими ва якунловчи машклар ишлаб чикилади. Бунда куйидаги эстафета турларини мисол
тарикасида келтириш мумкин:
1. Эстафетанинг дамма катнашчилари байрок билан олдинга силжиш усулларидан бирини кайтаради.
2. 3-4 усулдан фойдаланилган долда, уларнинг дар бирини 2-иштирокчи такрорлайди.
3. Туризм иштирокчилари турри чизик билан даракат килмасдан, балки илон изи, чизикка куйилган биринчи устунчаларни айланиб утадилар.
4. Жойлари узгартирилган долда карама - карши эстафета утказилади, дар бир жуфт туризм иштирокчиси олд ва орка томонга караб битта вазифани бажаради.
Демак, спорт туризми жараёнида мураккаб таркибда тузилган машкларни кисмлар буйича амалий узлаштира бошлаш максадга мувофик булади. Бунга мисол тарикасида "Тезлик ва мерганлик", "Жойни узгартириш" каби машкларни келтириш мумкин. 4-иловада улар санаб утилган.
Тажрибавий дарсларда кулланган бундай уйинлар спорт туризмини амалга оширишда ишонч, хавфсизлик дисси досил килади. Укувчини атроф-мудитга, табиат неъматларига онгли муносабатда булиш рудида тарбиялайди.
Фойдаланилган адабиётлар руй^ати:
1. Б.Верта ва б.к. Туризм в школе. -М.: "Физкультура и спорт", 1993 й.
2. Э.Ю. Дауренов, С.Р. Дауренова. Туризм. Дарслик. Т.: УзДЖТИ. 2011 й.
3. П.Баратов Табиатни мудофаза килиш. Укитувчилар учун факультатив курс юзасидан кулланма. -Т.: -1991.
© М.А. Азизов, 2022.