ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА КУН ТАРТИБИДА ОЛИБ БОРИЛАДИГАН СОГЛОМЛАШТИРИШ ШАКЛЛАРИДАН САМАРАЛИ
ФОЙДАЛАНИШ ЙУЛЛАРИ
Ю. Ю. Арипов
УЗДЖТСУ, Спорт тадбирларини ташкил этиш кафедраси профессори в.б.
АННОТАТЦИЯ
Бугунги кунда Республикамизда Президентимиз Шавкат Миромонович Мирзиёв рахбарлигида олиб борилаётган сиёсий, ижтимоий, иктисодий, ва маънавий-маърифий хаётимиздаги туб ислохатлар таълим-тарбия ва жисмоний тарбия-соFломлаштириш ва оммавий-спорт ишларини хам мутлако янгича мазмун, шакл ва воситаларда ташкил этиш, улар учун яратилган мислсиз имкониятлардан янада туларок фойдаланиб, усиб келаётган ёшларимизни Ватанга муносиб фарзандлар килиб тарбиялашдек, ута мухим вазифаларни хал килишга ундайди.
КИРИШ
Республикамиз хукумати томонидан укувчи-ёшларни жисмонан баркамол килиб тарбиялаш, уларни жисмоний тарбия-соFломлаштириш ва оммавий-спорт ишларига кенг жалб килиш, таълим муассасалари кун тартибида олиб бориладиган соFломлаштириш тадбирлари хамда дарсдан ташкари буш вактларини кунгилли утказиш, соFлом турмуш тарзига йуналтириш ишларига катта ахамият берилмокда.
Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёев 2018 йил 20 сентябрь куни утказилган "Жисмоний тарбия ва спорт сохасини ривожлантириш масалаларига баFишланган йотилишда"ги сузлаган нуткида корхоналар, таълим муассасалари, истирохат боFларида оммавий бадантарбия ва гимнастика машFулотларини утказиш хамда бундай машкларнинг инсон саломатлиги учун фойдалилигини тарFиб килиш максадида доимий курсатув ва ижтимоий роликлар тайёрлаб, телевидение оркали намойиш этиш буйича бир катор топшириклар тегишли вазирликлар ва идора ташкилотлар рахбарларига вазифалар юклатилди.
Таълим муассасалари жисмоний тарбия фани укитувчилари учун энг зарур булган бир катор вазифалар юклатилган шунинг учун таълим муассассалари кун тартибида олиб бориладиган соFломлаштириш тадбирлари
ташкил этиш, дарсдан ташкари жисмоний тарбия-соFломлаштириш ва оммавий спорт тадбирларини ташкил этиш ва утказиш мухим омил булиб хисобланади.
Таълим муассасаси жисмоний тарбиясининиг асосий воситаси жисмоний машклардир. Жисмоний машклар укувчи-ёшларда харакат малакалари ва куникмаларини шакллантириш билан боFлик вазифаларини хал этади.
Таълим муассасалари кун тартибидаги жисмоний соFломлаштириш тадбирларининг шаклларига куйидагилар киради:
Эрталабки бадан тарбия, дарсгача гимнастика машклари, жисмоний машк дакикаси, танаффуслар вактидаги уйинлар, куни узайтирилган гурухлардаги спорт соати, сайрлар.
Машгулотгача булган гимнастика (эрталабки бадан тарбия машцлари) - унинг мацсади -укув кун тартибини ташкилий бошлаш, кайфиятни кутариш, биринчи дарсларда укувчилар аклий иш кобилиятини ошириш ва олдиларида турган укув фаолиятларига истак билдириши хамда бадан аъзоларида салбий силжишларни огохлантириш, узок вакт харакатсизликда булган вазиятни йукотиш.
Мактабда дарсдан олдин утказиладиган гимнастика хар куни биринчи дарсдан олдин утказилади. Укувчиларга гимнастика килдиришдан максад, бир томондан, уларнинг соFлиFини мустахкамлаш булса, иккинчи томондан, укув материалларини пухта узлаштиришга эришишдир. Дарсдан олдин утказиладиган гимнастика укувчиларнинг диккатини фаолиятга жалб этади ва уларни дарсга тайёрлайди.
Дарсдан олдин бажариладиган гимнастикани хар бир мактабда утказиш шарт. Мактаб маъмурияти ва жисмоний тарбия укитувчилари бу тадбирни яхшилаб йулга куйиш учун укитувчилар жамоаси укувчилар, ота-оналар билан биргаликда тайёргарлик ишларини олиб бориши керак. Агар педагоглар йотилишида дарсдан олдин утказиладиган гимнастика жиддийрок мухокама килинса, бу холда гимнастика таълим муассаси хаётига тезрок сингади.
МашFулотгача гимнастика утказилиши таълим муассаси рахбарининг буйруги билан эълон килинса, янада яхши булади, чунки бу холда укувчиларнинг интизоми яхшиланиб, бу мухим тадбирга бутун жамоа сафарбар килинади.
МашFулотгача булган гимнастика очик хавода утказилади. Об-хаво нокулай булганида пана жой, айвон ва хоналарда машFулотгача булган гимнастикани ташкил этилади. Умумий рахбарликни жисмоний тарбия укитувчиси олиб боради. Унга фан укитувчилари ёрдам беради.
Жисмоний тарбия укитувчиси дарсдан олдин гимнастика машкларини утказиш учун энг яхши укувчилар ва фаолларни узига ёрдамчи килиб тайёрлаши керак.
Укувчиларга машклар комплексини жисмоний тарбия дарсларида ургатиш мумкин. Улар эса бу комплексларни уйда узлари мустакил равишда пухталайдилар. Жисмоний тарбия дарсларидан вактинча ёки бутунлай озод этилган укувчилар врачнинг маслахи билан уйда хар куни эрталаб гигиеник гимнастика машклари комплексини бажаришлари лозим.
Укувчи-ёшларнинг уюшкоклиги куп жихатдан улар билан олиб борилган тайёргарлик ишларига боFлик булади. Машкларни бажариш учун хар бир синфга майдондан алохида доимий жойни ажратиб куйиш лозим. Машкларни жамоатчи фаолнинг навбатчи укитувчига рапорт беришидан бошлаш керак. Гимнастика машклари мусика билан утказилса янада яхши булади.
Дарсдан олдин утказиладиган гимнастика 8-10 минут давом эттирилади. Кичик синфларда машкларни бажариш вакти 5-7 минутгач камайтирилади.
Х,ар бир машклар комплексини укувчиларга 10 -15 кун давомида бажартириш мумкин. Укувчиларда машк бажаришга булган хавасни ошириш максадида хар икки-уч кундан кейин комплекснинг бирор кисмини узгартириб туриш лозим.
Дарсдан олдин бажариладиган гимнастиканинг асосий мазмунини умумривожлантирувчи машклар ташкил килиб, улар бутун организмни, барча мускулларни ривожлантиришга каратилгандир. Х,амма укувчиларни бирваракайига жойлаштириш имконига эга булган мактабларда бу машкларни юриш, югуриш харакатлари билан тулдириб бориш тавсия этилади. МашFулотгача утказиладиган гимнастика машкларини хам муайян бир изчилликда куллаш, уларнинг организмга таъсирини аста-секин ошира бориш керак. Дарсдан олдин бажариладиган гимнастикани юришдан, мускулларга меъёрда таъсир этадиган харакатлардан бошлаш, бирдан зур бериб бажариладиган машкларни кулламаслик керак.
Жисмоний машц дацицалари. Унинг максади: хордикни чикариш, укувчилар иш кобилиятини ошириш, чарчокни ёзиш, аклий ва жисмоний мехнат самарадорлигини ошириш, коматни бузилишини огох этиш.
Жисмоний тарбия дакикалари умумтаълим мактабларида чарчокнинг биринчи белгиси пайдо булиши билан (диккатни бузилиши, фаолликни пасайиши) ташкил этилади. Жисмоний тарбия дакикаларини дарс утаётган укитувчи бошлаб беради.
Маълумки, бола узок вакт кимирламасдан утириши натижасида, кул ва оёк бармокларининг, тос, кориннинг кон билан таъминланиши сусаяди. Бош миянинг кон билан таъминланишини ёмонлашуви эса болалар асаб хужайраларининг иш фаолиятига салбий таъсир этади, бу эса уз навбатида,бола диккатлигига хам салбий таъсир курсатади. Бола чарчайди, унинг иш кобилияти пасаяди, машFулотлардан четлашади,диккатсиз, хар нарсани унутадиган булиб колади, укув материалларини узлаштира олмайди. Аклий ва жисмоний юкламани уз вактида алмаштириб туриш, айникса, бошланFич синф укитувчиларининг иш фаолиятида мухим урин тутади.
Олимларнинг кузатишларича, биринчи синф укувчилари 15-20 минут давомида диккат билан утиришлари мумкин экан. 35 минутли машFулотдан кейин уларда иш кобилияти кескин сусаяди.
Дарс пайтида куриш ва эшитиш органлари, тана,айникса, орка курак кисми мускуллари, кул бармоклари купрок юклама олади.
Чарчашнинг бошлаетич холатида марказий нерв тизимини кУзFатувчи жараёнида укувчилар хулки тез узгаради: укиш фаолиятидан четлашадилар,укитувчининг тушунтиришини эътиборсизлик билан тинглайдилар, гаплашадилар, уринларидан туриб кетадилар.
Мана шундай холатда 2-3 та жисмоний машкларни туFри танлаш чарчашни йукотади, укувчилар диккатини яхшилайди, уларнинг ишлаш кобилиятини оширади.
Жисмоний машк дакикалари оддий, мураккаб координацияни талаб этмайдиган 2-3 та машклар комплексидан иборат булиб, улар куллар, тана, бош, оёк учун мулжаллангандир. Мускулларнинг катта кисмини камраб оладиган ва асосан статик кучланишни йукотадиган, нафас олишни фаоллаштирадиган, кон ва лимфа айланишларини кучайтирадиган машклар комплекси танлаб олинади.
Жисмоний машк дакикаларини хамма дарсларда утказиш шарт. Укув фаолиятининг турига караб машклар утирган ёки турган холда бажарилади.
Машклар аник, туFри, чиройли, нафас олиш ритмига мос бажарилиши
зарур.
Катта танаффусда утиладиган уйинлар: Унинг максади: укувчилар соFлиFини мустахкамлаш ва фаол дам олиш, чиникиш, аклий ва жисмоний иш кобилиятларини ошириш, жисмоний машкларни мунтазам равишда бажаришни одат тусига киритишдан иборатдир. куйи синф укувчилари учун куйидагиларни амалга оширишга ёрдам беради:
Катта танаффусдаги харакатли уйинлар ва машкларни ташкил этишдаги мухим шарти аввалдан жойни тайёрлаш, жихозларни етарли даражада таъминлаш лозим. Хар бир уйинда болалар катта кизикиш ва ташаббус билан иштирок этади.
Катта танаффусларда утказиладиган уйинларни утказиш
Хдракат фаолиятини оширишга;
- Фаол ва мазмунли дам олишни ва хордик чикаришни ташкил этишга;
- Бутун организм тонусини ва иш кобилиятининг тезрок тикланишини таъминлашга;
- Жисмоний машклар билан мустакил шуFулланиш куникмаларини шакллантиришга.
Уйинларни ва жисмоний машкларни куйи синф укувчилари организмининг психологик-физиологик хусусиятларини хисобга олган холда утказиш зарур.
Куйи синф укувчилари уйинларни мустакил ташкил этиш учун етарлича тажрибага эга эмаслар, шунинг учун синф рахбари ва жамоатчи ташкилотчининг урни биринчи даражада булиши керак. Уйинлар мактаб ховлисида ёки стадионида, спорт залида хамда коридорда утказилиши мумкин.Танаффусларда утказиладиган уйинларга харакатли уйинлар, туп, арконча билан машклар, тирмашиб чикиш ва ошиб утиш, ракс элементлари, ритмик гимнастика, кувнок мусобакалар киради.
Жисмоний машклар шундай танланадики, буларда кул, сунгра елка, тана, оёк мускуллари кетма-кет катнашсин. Бунда юрак-томир ва нафас олиш тизими етарли даражада юклама олишини кузатиш мумкин.
1-9-синфлар учун белгиланган жисмоний тарбия буйича дастурда жисмоний-соFломлаштириш ишларининг турлари келтирилган булиб, уларнинг ичида куни узайтирилган гурухларда кундалик спорт соатлари асосий уринни эгаллайди.
Унинг максади: укувчилар соFлиFини мустаххкамлаш, аклий ва жисмоний зурикишларнинг олдини олишдан иборат.
Куни узайтирилган гурухларда жисмоний тарбия машFулотлари: (спорт соатлари) куйидаги вазифаларни хал этишга каратилган.
- СоFликни мустахкамлаш;
- Укувчиларни организмини чиниктириш;
- Аклий ва жисмоний иш кобилятини ошириш;
- Укув йили давомида баркарор иш фаолиятини саклаш;
- Х,аракат, куникма ва малакаларини такомиллаштириш;
- Жисмоний машклар билан мустакил шуFулланишни тарбиялаш ва шакллантириш.
Гурухлар буйича ташкил этилган машFулотлар укувчиларни жисмоний тарбиялаш буйича бир канча вазифаларни хал этиш имконини беради, аклий фаолиятнинг жисмоний фаолият билан алмашувига ёрдамлашади, фаол хордик чикариш учун кулай шароит, яхши кайфият, ижобий хиссиёт яратади, организмнинг умумий тонусини оширади. Спорт соатлари эркин, зурикмаган холда утказилади.
Спорт соатлари мазкур гурухларда 40-60 минут давомэтади, вактнинг бундай танланиши укувчиларнинг умумий холатига, уларнинг укув ишларидан кейингши чарчаш даражасига боFлик равишда булади.
МашFулотларни утказиш жараёнида укитувчи кулланиладиган жисмоний машкларнинг мазмунини, таркибини билиши, шуFулланувчиларда физиологик ва хиссий юкламаларнинг ошиб кетмаслилик тамойилларига риоя килиши керак.
МашFулотларда асосий уринни таянч-харакат аппаратларини асосий машкларни бажаришга тайёрловчи умумривожлантирувчи машклар эгаллайди. Сафланиш машклари хам кулланилади, лекин уларнинг сони жисмоний тарбия дарсларига нисбатан камдир.
Шунингдек, синфдан ташкари ишлар укувчиларнинг умумий жисмоний тайёргарлигини, спорт турларидан спорт секцияларини, жисмоний тарбия байрамларини, спорт мусобакаларини, давлат стандартларини топширишга тайёргарлик куришларини хам уз ичига олади.
Жисмоний тарбиянинг вазифаларини самарали амалга оширишда таълим муассасаси, педагогика жамоаси, мактабдан ташкари муассаса, ота оналар хамкорлиги йулга куйилади.
Хдмкорлик ишлари ташкил этилиб, кенг оммани жисмоний тарбия ва спорт машFулотлари билан шуFулланиши камраб олинади.
Жисмоний тарбия ва соFломлаштириш тадбирларини утказиш жараёнида куйидаги вазифалар хал этилади:
- укув кун тартиби давомида укувчиларни харакат фаоллигини ошириш ва уларнинг кун тартибини туFри ташкил этишга ургатиш;
- укув фаолиятида оптимал иш кобилятини саклаш, харакат маданиятини шакллантириш ва соFликни мустахкамлаш;
- Укувчи-ёшларни харакат тайёргарлиги ва жисмоний ривожланишига кумаклашиш;
- Жисмоний машклар билан мустакил шуFулланиш малакаларини эгаллаш.
Таълим муассасалари кун тартибида олиби бориладиган соFлошлаштириш машFулотлар укувчиларни мунтазам равишда жисмоний тарбия ва спорт билан шуFулланишга одатлантириш ва кундалик турмуш тарзига сингдириш машFулотнинг хамма шакллари умумий максад ва вазифани бирлаштиради. Уларни хар бири умумий вазифаларни хал килишга йуналтирилган булиб, махсус вазифаларни хал килади.
МашFулотлар укувчиларни кенг жамоатчилик фаоллиги иштирокида жисмоний маданият жамоасига бирлашган холда уларни фаолияти мактаб маъмурияти, жисмоний тарбия укитувчилари ва педагоглар томонидан рахбарлик ва назорат килинади.
ХУЛОСА
Хулоса килиб шуни айтиш керакки, укувчи-ёшларни жисмоний жихатдан хар томонлама жисмоний ривожлантириш, спорт махоратларини ошириш, укитувчи-мураббийлари иш фаолиятини янада такомилаштириш хамда, таълим муассасаларида кун тартибида олиб бориладиган соFломлаштириш шаклларидан самарали фойдаланилса, жисмоний тарбия машFулотлари сифат даражаси ошади.
REFERENCES
1. Abdukhamidov, R. N. (2021). IMPROVING PSYCHOPHYSIOLOGICAL TRAINING OF TEENAGE BOXERS WITH THE HELP OF IMPROVISED MEANS OF GAMES. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 7(1.5 Pedagogical sciences).
2. Абдухамидов, Р. Н. (2021). САМАРАЛИ ВОСИТА ВА УСУЛЛАР ЁРДАМИДА УСМИР БОКСЧИЛАРНИНГ ПСИХОФИЗИОЛОГИК ТАЙЁРГАРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
3. Халмухамедов, Р. Д., Абдухамидов, Р. Н., Каримов, Ш. К,., & Усмонхужаев, С. Т. (2021). СОВРЕМЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ СУДЕЙСТВА В БОКСЕ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
4. Ражабов, Г. К. (2021). ПОКАЗАТЕЛИ ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИХ ДЕЙСТВИЙ ВЫСОКОКВАЛИФИЦИРОВАННЫХ БОКСЕРОВ В СОРЕВНОВАТЕЛЬНЫХ БОЯХ В УСЛОВИЯХ ОТСУТСТВИЯ И
ВОЗНИКНОВЕНИЯ СТРЕССОВЫХ ФАКТОРОВ (ПОМЕХ). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
5. Ражабов, F. К (2021). МАЛАКАЛИ БОКСЧИЛАРНИНГ ТУРЛИ ЭКСТРЕМАЛ ШАРОИТЛАРИДА МУСОБА^А ФАОЛИЯТИ НАТИЖАДОРЛИГИ. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2(1), 161-169.
6. Халмухамедов, Р. Д., Каландаров, Д. Ш., Умаров, К. А., & Маткаримов, F. Р. (2021). ТАЙЁРЛОВ МАШКЛАР ЁРДАМИДА МАЛАКАЛИ БОКСЧИЛАРНИНГ ТЕХНИК-ТАКТИК МАХ,ОРАТИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
7. Халмухамедов, Р. Д., Махмудова, М. М., Рахматов, Б. Ш., Маъмурова, Л. К., & Эркинова, Н. М. (2021). Методика физической подготовки студенток высших образовательных учреждений на основе использования комплексов «Узбек жанг санъати». Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
8. Тажибаев, С., & Махкамов, И. (2021). МАКТАБ УКУВЧИЛАРИНИНГ СПОРТ УЙИНЛАРИ ТЕХНИКАСИНИ УЗЛАШТИРИШ КУРСАТКИЧЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
9. СЕРЕБРЯКОВ, Ю. (2020). ОFИР ВАЗН ТОИФАСИДАГИ БОКСЧИЛАРНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ АЙРИМ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан^портга, (6), 36-39.
10. Зиядуллаев, К. Ш., Абдиев, Н. А., & Курбанбаев, И. Р. (2017). Обеспечение адекватности финансового механизма в управлении физической культурой и спортом. Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук, 77(5), 82-84.
11. Ulugbekovich, R. A. Formation of Styles of Managerial Thinking as a Factor in the Preparation of a Future Specialist for Managerial Activities in the Field of Physical Culture and Sports. JournalNX, 7(03), 172-176.
12. Болтабаев, М. Р., Султонов, Ш. Ф., & Зиядуллаев, К. Ш. (2020). Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохаси бошкаруви тизимини такомиллаштиришда спорт менежментини ривожлантириш моделини яратиш. Фан^портга, (5), 2-6.
13. МАХМУДОВ, Б., ЗИЯДУЛЛАЕВ, К., НАРЗИЕВ, Ж., ИБРАГИМОВ, А., & НАРИМОНОВ, Н. (2020). ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ РЫНКА СПОРТИВНЫХ УСЛУГ ПРИ СТАНОВЛЕНИИ СПОРТИВНОЙ ИНДУСТРИИ В УЗБЕКИСТАНЕ. Фан^портга, (1), 69-74.
14. Тилляходжаев, А. А. (2020). Узбекистонда спорт турларини ривожлантиришда маркетинг коммуникацияларининг ахдмияти. Фан-Спортга, (5), 8-10.
15. БАБАЖАНОВ, Р. (2020). ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХАСИ КАДРЛАРИНИНГ ИНСОН КАПИТАЛИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМНИНГ АХАМИЯТИ. Фан-Спортга, (1), 25-30.
16. ЯРАШЕВ, К., & РАШИДОВ, А. (2020). ТЕОРЕТИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ К УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В СФЕРЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА. Фан-Спортга, (6), 61-62.
17. МАТКАРИМОВА, Н. (2020). ОЦЕНКА ФАКТОРОВ И РИСКА РАЗВИТИЯ СПОРТИВНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ КАК ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ СТРУКТУР. Фан-Спортга, (2), 78-80.
18. Ahmedov, I. (2020). The Impact Of Digital Economy On International Trade. European Journal of Business and Management Research, 5(4).
19. Tillyaxodjayev, A. A. (2020). The importance of marketing communications in the development of kind of sports in Uzbekistan. South Asian Journal of Marketing & Management Research, 10(12), 18-29.
20. БОЛТАБАЕВ, М., & ДЖУМАКУЛОВ, Ш. (2020). УЗБЕКИСТОНДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХДСИДАГИ ИСЛОХОТЛАРНИНГ ТАШКИЛИЙ-ХУКУКИЙ АСОСЛАРИ. Фан-Спортга, (2), 2-5.
21. БОЛТАБАЕВ, М., АХМАТОВ, М., & СУЛТОНОВ, Ш. (2020). МНОГОУРОВНЕВЫЙ СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД К ОРГАНИЗАЦИИ МАССОВОЙ СПОРТИВНО-ОЗДОРОВИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В УЗБЕКИСТАНЕ. Фан-Спортга, (4), 2-6.
22. АТАМУРАТОВ, Х. (2020). УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЮКОРИ СИНФ УКУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан-Спортга, (5), 78-80.
23. Rakhmatovich, M. F. (2021). Ways to Increase The Efficiency of Motor Vehicle Services. Asian Journal of Technology & Management Research (AJTMR) ISSN, 2249(0892).
24. Tukhtabaev, J. S., Tillaeva, B. R., Razakova, B. S., Ismagulova, G. N., & Achilov, I. A. (2020). Econometric evaluation of influential factors to increasing labor efficiency in textile enterprises. Advances in Mathematics: Scientific Journal.
25. Muminov, N., Olimjanova, S., Salimov, A., & Kim, T. (2020). Digitalization AS An Important Factor Of Legalization Of The Shadow Economy. International Journal on Economics, Finance and Sustainable Development, 2(2), 16-19.
26. Ulugbekovich, R. A. Formation of Styles of Managerial Thinking as a Factor in the Preparation of a Future Specialist for Managerial Activities in the Field of Physical Culture and Sports. JournalNX, 7(03), 172-176.
27. Каримов, И. И. (2021). ВЕЛОСИПЕД СПОРТИДАГИ АЙРИМ МУАММОЛАР ХДКИДА. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 341-347.
28. Холмуродов, О., & Хамраев, С. (2021). ВЕЛОСПОРТДАГИ ЯККАЛИК ТАКИБ ПОЙГАСИНИНГ ТЕХНИКАСИ. CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS), 1(3), 356-362.
29. Черникова, Е., & Каримов, И. (2021). УЗБЕКИСТОНДА УК ОТИШ СПОРТИНИ ОММАВИЙЛАШТИРИШ МАСАЛАСИ. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 291-297.
30. Niyazova, R. R., & Raximova, Z. D. (2021). ANALYSIS OF PHYSICAL FITNESS OF TRIATHLETES AT THE STAGE OF IMPROVING SPORTS SKILLS. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 148-154.
31. Karimov, I. I., & Memetov, R. U. (2021). QUVVATNI TAYYORLASHNING ASOSIY USULLARI BIATLONCHILARNING CHIDAMLILIGI. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(3), 286-290.