Научная статья на тему 'УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЮҚОРИ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ'

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЮҚОРИ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
54
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
СРЕДНЯЯ ШКОЛА / ФИЗИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ / ФИЗИЧЕСКАЯ ЗРЕЛОСТЬ / ЗДОРОВЬЕ / ФИЗИЧЕСКАЯ АКТИВНОСТЬ / ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Атамуратов Х. Х.

Ушбу мақолада умумтаълим мактабларида юқори синф ўқувчиларининг жисмоний сифатларини тарбиялаш хусусиятлари ҳақида қисқача баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЮҚОРИ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ»

мости между двигательными тестами и результатами соревнований. Вероятно, на данном этапе работы с гимнастками исследуемые физические качества проявляются недостаточно. На результат соревнований в определенной степени влияет силовая подготовленность гимнасток, которая может быть принята как одна из оценок гимнастической пригодности детей при отборе в спортивную школу.

4. Соревнование, как метод отбора детей в специализированные спортивные школы, позволяет уже на предварительном этапе подготовки гимнасток в определенной степени выявлять гимнастические задатки. Облегченная программа соревнований, доступная для данного возраста, как бы обобщает двигательные возможности детей, определяет психические установки их спортивной тренировки, быстроту освоения и точность двигательных навыков.

5. Система отбора и диагностики гимнастической пригодности находится в начальной стадии научного поиска.

Детско-юношеский спорт

Однако экспериментальные данные, полученные методом соревнования, уже в настоящее время могут дать более высокую эффективность в отборе детей в специализированную спортивную школу по гимнастике, чем это делается на основе эмпирических данных тренеров.

Литературы:

1. Гавердовский Ю. К. в соавт. Спортивная гимнастика (мужчины и женщины). Примерные программы спортивной подготовки для ДЮСШ, СДЮШОР и ШВСМ. Москва 2005. - 511 с.

2. Кулькова И.В. Построение тренировочного процесса гимнастов на этапе начальной подготовки: Дис. ... канд. пед. наук. - М., 1991. -198 с.

3. Розин Е.Ю. Физическая подготовка гимнасток: Учебное пособие. РГАФК, 2002. - 137 с.

4. Система подготовки юных гимнастов: Методическое пособие /Сост. Л.П.Волков А. М. Шлемин, П. К. Петров. М., 1997. - 178 с.

5. Умаров М.Н. Предсоревновательная подготовка гимнасток (Методические рекомендации). Т.: 1995. - 37 с.

6. Умаров М.Н. Начальная, базовая подготовка гимнастов на видах гимнастического многоборья. // «Фан спортга». 2009. №1. -с. 32-38.

7. Эштаев А.К., Умаров М.Н. Планирование и распределение средств тренировки гимнасток на начальном этапе подготовки: Учебное пособие - Ташкент, 2004 - 156 с.

УУК (УДК, и DC): 796.071.422

Укитувчи

ГД# Х.Х. АТАМУРАТОВ1

'Узбекистон давлат жисмоний тарбия

\WJ ва спорт университети

Чирчи; шахри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун: [email protected]

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЮКфРИ СИНФ У^УВЧИЛАРИНИНГ ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ ТАРБИЯЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ

Аннотация

Annotation

В данной статье кратко рассматриваются особенности воспитания физических качеств старшеклассников в общеобразовательных школах.

Ключевые слова: средняя школа, физическое воспитание, физическая зрелость, здоровье, физическая активность, здоровый образ жизни.

Ушбу ма;олада умумтаълим мактабларида ю;ори синф укувчиларининг жисмоний сифат-ларини тарбиялаш хусусиятлари ^авдда ;ис;ача баён этилган.

Калит сузлар: умумтаълим мактаблари, жисмоний тарбия, жисмоний етуклик, сотом турмуш, жисмоний фаоллик, соглом уаёт.

This article briefly discusses the features of education ofphysical qualities of high school students in secondary schools.

Key words: high school, physical education, physical maturity, health, physical activity, healthy lifestyle.

О

<N

0

^

LO

01

F

о

Q.

CO

Долзарблиги. Ривожланган мамлакатлар урта мактабларида тахсил олувчи укувчиларнинг согли-гини саклаш ва спорт билан шугулланишдаги ички салохиятни ривожлантириш, ёшлар орасида соглом турмуш тарзини таркиб топтиришдаги ролининг амалий ахамиятига катта эътибор берилмокда. Мамлакатимизнинг умумтаълим мактабларининг жисмоний тарбия дастурларидаги талабларини бажариш, укувчиларнинг жисмоний тайёргарлиги

даражасини аниклаш жисмоний тарбия укитувчи-ларининг асосий вазифаларидан биридир.

Таълим тизимидаги умумий жисмоний тайёр-гарликнинг асосий вазифаларидан бири укувчилар жисмоний сифатларини ривожлантиришдир.

Жисмоний тарбия укувчиларнинг соглигини мустахкамлашда, уларни шахсий, хар томонлама уйгун камол топтиришда, мехнат ва Ватан химоя-сига тайёр билимлари учун хаётий мухим булган

78

e-mail: [email protected]

№5-2020

Детско-юношеский спорт

харакат куникмаларни, малакаларни такомилашти-риш ва шакллантиришдир.

Мактабда укитиладиган барча фанларни табиат ва инсон саломатлигига боглик эканини тушунти-риб ургатилганда унинг болалар онгига таъсири кучли булади.

Ёшга хос хусусиятларни хисобга олган холда жисмоний машкларга ургатишни у ёки бу жисмо-ний сифатларни намоён килиш самарадорлигига йуналтириш лозим. Уларни ривожлантириш учун ёшга хос кулай шарт-шароитлар булиши керак [1,2].

Жисмоний тарбия машгулотларида укувчи-ларни хар томонлама жисмоний ривожлантириш тамойили мухим ахамият касб этади. Мактабларда укувчиларнинг таълим олиш даврида усмирлик чогида уларга максадли таъсир курсатиш зарур [3].

Тадкикот максади. Умумтаълим мактабларида юкори синф укувчиларининг жисмоний сифатла-рини ривожлантиришдан иборат.

Тадкикот вазифалари. Умумтаълим мактаб-ларида жисмоний тарбия укитувчиларини юкори синф укувчиларини жисмоний тайёргарлигини урганиш;

Юкори синф укувчиларнинг жисмоний тайёр-гарлик даражасини аниклаш.

Усмирларда кучни ривожлантириш учун кичик ва уртача вазндаги огирликлар билан бажарилади-ган динамик машклар энг самарали хисобланади. Штанга билан машклар бажариш максадга муво-фикдир. Бунда укувчининг ёшга хос хусусияти ва тайёргарлик даражасини хисобга олиш ва машклар-ни тугри меъёрлаш шарт.

Мушак кучини ривожлантиришнинг асосий услублари куйидагилар хисобланади:

- уртача вазндаги огирлик билан такрорий бажариш услуби;

- динамик кучланишлар (тезкор-куч машкини такрорий бажариш) услуби;

Мушак кучи ва куч чидамлилигини ривожлан-тириш учун «айланма машгулот» тавсия килинади.

Айлана (цикл) куйидаги машкларни уз ичига олиши мумкин:

- гимнастика уриндиклари устидан сакраш (3-4 марта);

- кулига юк кутариб утириб-туриш;

- ётган холатдан (боши узра тулдирма туп уш-лаб олган холда) утирган холатга утиш ва кайтиш;

- 2-3 та тусик устидан сакраб утиш ва бошка машклар.

Бундан ташкари, машгулот юкламасини вакти-вакти билан купайтириш мумкин: каршиликнинг вазни орттирилади, снарядда машк килишда уринишлар сони оширилади. Бирок унутмаслик керакки, куч юкламасини меъёридан тез ошириб бажартириш толикишга ёки машкланганликнинг меъёридан ортиб кетишига олиб келади. Шунинг учун укувчилар ёшини хисобга олган холда куч ва тезкор-куч машкларини тугри меъёрлаш зарур.

Тезкор-куч сифатлари ривожланишининг юкори

даражаси укувчиларнинг жисмоний ва техник тай-ёргарлигига ижобий таъсир курсатади. Тезкор-куч сифатлари тезкор-куч ва шахсан куч машклари ёрдамида ривожлантирилади.

Укувчилар билан машгулотларда тезкор-куч си-фатларини ривожлантиришнинг асосий воситалари - кичик огирликлар билан машклар, сакрашлар, киска масофага югуришлар, улоктиришлар, енгил атлетика сакрашлари, акробатика машклари, гимнастика снарядларида динамик машклардир.

Усмирларда тезкор-куч сифатларини тарбиялаш услуби - бу машкни такрорий (огирликларсиз, кичик ва уртача вазндаги огирликлар билан, тез-кор-куч) бажариш услуби ва мушаклар ишининг аралаш режимида бажариладиган машклар услуби.

Умумий чидамлиликни ривожлантириш укувчи-ларнинг хар томонлама жисмоний тайёргарлигида мухим ахамиятга эга.

Умумий чидамлиликни ривожлантиришнинг асосий воситаси узок давом этадиган, кам шид-датли югуриш хисобланади. У хамма органлар ва тизимларнинг функционал "чегарасини" ошириш учун ижобий шарт-шароитлар яратади ва уларнинг юкори даражада уюшкоклик билан ишлашини таъминлайди. Чидамлиликни ривожлантиришнинг бошка самарали воситалари - турли хил циклик машклар ва харакатли спорт уйинларидир.

Биринчи машгулотларда умумий чидамлиликни режалаштиришнинг асосий воситаси сифатида шиддати юкори булмаган бир хил суръатда югу-ришдан фойдаланилади ва аста-секинлик билан машкни бажариш давомийлиги 5-8 минутдан 25-30 дакикигача етказилади, кейинчалик эса умумий чи-дамлилик бир маромли ва дам олиб югуриш билан алмашиниб бажарилади.

Хулоса. Юкори синф укувчилари учун жисмоний тарбия дарсларида укувчиларга индивидуал ёндашишни ижобий амалга ошириш учун мажмуа-ли-тизимли ёндашиш зарур. Бу эса уз ичига укув-чиларнинг индивидуал хусусиятларини хисобга олиш ва урганишни, дарсда ва синфдан ташкари утказиладиган жисмоний тарбия машгулотларида укувчиларнинг мустакил фаолиятини фаоллашти-риш кераклигини белгилайди.

Шунингдек, жисмоний тарбия машгулотлари жараёнида жисмоний машклар билан мунтазам шугуланиш укувчиларнинг жисмоний тайёргарли-гига сезиларли таъсир курсатади.

Адабиётлар:

1. Аикин В.А. Общие закономерности дифференцированного обучения биомеханическим обучения биомеханическим элементам техники плавания 7-17 лет: Дис. ..докт.пед.наук. - Омск, 1997. - 259 с.

2. 12..Актуальные проблемы дифференцированного обучения /И.А.Анчар, А.Б.Василевский, В.И.Водейко/. Под ред. Л.Н.Рожи-ной.-Минск: Нар.Асвета,-1992.-189 с.

3. Бондаревский Е.Я., Ханкельдиев Ш.Х., Турсунов У.Т. Влияние климато-географических и социально-экономических факторов на физическую подготовленность населения. // Теория и практика физической культуры / - 1985 - № 8 - с. 32-35.

4. Артикрв.Ж.Б "Жисмоний тарбия дарсларида урта мактаб ёшидаги \^ил болаларини табакалаштирган жисмоний тайёргарлигини асослаш" Маг.дисс., Тошкент ш. - 2012 й., 29 б.

e-mail: [email protected]

79

Университет хдётидан

Из университетской жизни

Университетда Абу Али Ибн Сино ^айкали ^ад кутарди

16 август куни Буюк бобокалонимиз, улуг аллома ва мутафаккир, табобат илми султони, файласуф, математик, руушунос олим, мусицачи, беназир шоир сифатида илм-фаннинг 29 соуаси ривожига муносиб уисса цушган Абу Али ибн Синонинг таваллуд топ-ганига 1040 йил тулди.

Шу цутлуг сана муносабати билан Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университе-тида Абу Али ибн Синонинг уайкали барпо этилди. Университетда Абу Али ибн Синонинг уайкалини очилиш тадбири булибутди. Тадбирдауниверситет раубарияти, профессор-уцитувчилар ва ОАВлари ходимлари иштирок этди.

Абу Али ибн Сино тарихда ёрцин из цолдирган буюк алломаларимиздан бири булиб, унинг бой ил-мий мероси инсониятга уамон гурур ва ифтихор багишлаб келмоцда.

Маълумки, жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланиш, инсон организмини согломлашти-рувчи асосий воситадир. Буюк алломамиз Ибн Синонинг таъбири билан айтганда «Соглицни

сацлашнинг асосий тадбири - бадан тарбия»дир. Ибн Синонинг жисмоний машгулот кишининг ёшига, жинсига, сог-саломатлигига ва касалли-гига цараб, турлича шакл ва услубларда утказиш кераклиги уацидаги гоялари жуда уринлидир. Шу-нингдек, болалик, усмирлик, йигитлик ва царилик гояларида, киши жисмоний машгулотга турлича муносабатда булиши кераклиги масалаларини алоуида уцтиради. Бу илмий-педагогик таълим мероси жауон халцлари жисмоний маданияти таркибига сингиб кетган ижтимоий турмуш воце-лигидир деса булади. Бу уолатларни барча оилалар, айницса, мауаллий миллат вакиллари, шунингдек, барча уцув тарбиявий масканлар, олий уцув юрт-лари цайта-цайта урганишлари лозимдир.

Тадбирда сузга чиццан университет ректори М.Болтабаев ва бошцалар буюк аждодимизнинг тиббиётга цушган уиссаси, халц табобати мута-хассисларини тайёрлашдаги урни, жисмоний тар-бия ва соглом турмуш тарзини таргиб этишдаги царашлари уацида маълумотлар берди.

80 е-шай: [email protected] №5-2020

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.