керак. Шунингдек, спорт таълим муасссаларида ил-мий-тадкикот ишларини купрок ташкил килиш хамда утказишда бевосита спортчи-укувчиларга урганилаёт-ган муаммо юзасидан тушунтириш ишларини ташкил килиниши уларда узидаги камчиликни аниклаш ва уни бартараф этишда замонавий методикани куллаш малакаси шаклланишига олиб келади;
Учинчидан, бугунги кунда олий таълим сохасида янги мутахассисликларни ташкил килишда шу мута-хассислик буйича малакали профессор-укитувчилар мавжудлигига эътибор каратилмаяпти. Хориж тажри-баси эса олдин шу йуналишда ёш мутахассисларга таълим бера оладиган малакали мутахассислар ёки профессор-укитувчилар мавжудлиги холатидан келиб чиккан холда ташкил килишга рухсат берилишини талаб килади. Хатто, янги фанларни ташкил килишда хам мазкур мезонга эътибор каратилади. Спорт таълим муассасаларида хам мураббийлар малакасини оширишда хамда спортчи-укувчиларни тайёрлашда янги замонавий билимлар бера оладиган фанларни ташкил килиб бориш керак булади. Ушбу жараёнда малакали мутахассисларни хорижда кайта тайёрлаш,
Подготовка педагогических кадров
малака ошириш тажрибасидан фойдаланиш хамда спорт таълим муассасалари сайтларида спортдаги ютукларга багишланган платформаларни ташкил этиш уз самарасини беради.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикасининг 2015 йил 4 сентябрдаги "Жисмо-ний тарбия ва спорт г^рисида"ги (янги тахрири) конуни".-Б.29.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябр-даги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туфисида" ПФ-5847-сонли Фармони.
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январда-ги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг таракиёт стратегияси г^рисида" ПФ-60-сонли Фармони.
4. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси. - Тошкент: "О^Ье^оп" нашриёти, 2021. 464-б.
5. Мирзиёев Ш.М. Узбекистонга жадал ислохотлар суръатига мос илFор кадрлар керак номли маърузасидан. Халк суз газетаси 19.12.2018. Б.3-4.
6. Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. -М.:
7. Губа В.П. Теория и методика современных спортивных исследований: монография.-М.: Спорт, 2016. - 232 с.
8. Губа В.П. Педагогические измерения в спорте: методы, анализ и обработка результатов: монография.-М.: Спорт, 2020. - 324 с.
Доцент
У.Р. КАРИМОВ1
1Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон миллий университети Тошкент шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
Аннотация
ЯККАКУРАШ СПОРТ ТУРЛАРИ БУИИЧА ТАЛАБА-СПОРТЧИЛАР БИЛАН УЦУВ-МАШГУЛОТ ЖАРАЁНИНИ ОЛИБ БОРИШНИНГ ХУСУСИЯТЛАРИ
Annotation
В данной статье освещены особенности организации и проведения теоретических, семинарских и практических занятий со студентами-спортсменами по спортивным единоборствам в Национальном университете Узбекистана. Кроме того, указаны методы которые применяются в процессе обучения и тренировки со студентами-спортсменами.
Ключевые слова: единоборства, физическое воспитание, тренировка, спорт, университет, факультет, обучение.
Мазкур маколада Узбекистон миллий университетида яккакураш спорт турлари буйича талаба-спортчилар билан укув, назарий ва амалий машггулотларни ташкил этиш ва утказиш хусусиятлари ёритилган. Бундан ташкари талаба-спортчилар билан таълим хдмда машгулотлар жараёнида кулланиладиган методлар курсатиб утилган.
Калит сузлар: яккакураш, жисмоний тарбия, MamFyMom, спорт, университет, факультет, таълим.
The article highlights the peculiarities of organizing and conducting theoretical, seminar and practical classes with student-athletes in martial arts at the National University of Uzbekistan. In addition, the methods which are applied in the process of education and training with student-athletes are indicated.
Key words: martial arts, physical education, training, sport, university, faculty, training.
Долзарблиги. Узбек халкининг минг йиллар давомида яратган, авлоддан-авлодга утиб келаётган ижод бойликларини туплаш, урганиш, бу бой хази-налар асосида ёш авлодни маънавий бой, ахлокий пок, жисмоний баркамол килиб тарбиялаш бугунги куннинг долзарб масалаларидан биридир.
Бу эса ёш авлодни соглом ва баркамол килиб тарбияловчи жисмоний маданият олдига катта маъ-сулиятли вазифалар куяди. Ёш авлодни жисмоний бакувват килиб тарбиялашга имкон берадиган, улар-нинг жисмоний сифатларини ривожлантиришига
каратилган жисмоний маданиятини миллийлашти-ришига, бунда халкимизнинг унитилиб бораётган миллий уйинларини туплаш, хаётга-мактабга тадбик этиш, ривожлантириш йуллари ва усулларини кай-та куриб чикиш заруриятини келтириб чикаради. Айникса, Узбекистон Республикаси мустакилликга эришгандан сунг жисмоний тарбия ва спортга булган эътибор янада кучайди. Бу хаётнинг хамма жабха-ларида турли даражада узини намоён эта бошлади, жумладан тарбиянинг асосий кисмларидан бири жисмоний тарбия ва спортда хам.
72
www.fansports.uz
№8-2022
Подготовка педагогических кадров
Кейинги йилларда яккакураш спорт турлари буйича доир купгина илмий маколалар, методик кур-сатмалар кулланма ва дасрликлар ёш спортчиларни жисмонан тайёрлаш масаласи кенг ёритилган.
Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 16 ноябрдаги "Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети таркибида "Таэквондо ва спорт фаолияти" факультетини ташкил этиш тугрисидаги ПК-3390-сонли карорга асосан Узбекистон миллий университети таркибида факультетнинг ташкил этилиб, унинг асосий вазифалари белгиланди. Х,озирги вактда Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 20 июндаги "Узбекистон Республикасида дзюдо спорт турини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугри-сида"ги ПК-286-сонли, 29 июлдаги "Таэквондо (WT) спорт турини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК-337-сонли Карорларига асосан факультет таркибида: таэквондо WT; кураш;
дзюдо спорт турлари буйича йуналишларда жами 10 та гурухда 255 нафар талабалар тахсил олмокда.
Факультетда мазкур яккакураш спорт турлари буйича талаба-спортчиларнинг тайёргарлигини бошкарилувчи тизим сифатида укув жараёни (наза-рий, семинар) ва амалиёт оркали амалга оширилади (1-расм).
Яккураш спорт турлари таълим Режа асосида амалий
_^ Таълим жараёнида
йуналишлари буйича талаба-спортчилар дастлабки даври машгулотлар
даври
_
Назарий ва амалий
билимлар такомиллаштириш
1-расм. Яккакураш спорт турлари буйича талаба-спортчилар-нинг тайёргарлигини бошцарилувчи тизим
Дастлабки тайёргарлик ва амалий машгулот-лар боскичларда алаба-спортчилар билан кучни оширишда асосий эътибор огирликлар билан ба-жариладиган машклардан ташкари машгулотларда жуфт-жуфт булиб ва жамоавий равишда каршилик курсатиб бажариладиган машклардан, спорт жихоз ва анжомларда ижро этиладиган гимнастикадан, харакатли уйинлар ва хоказолардан фойдаланилади. Амалий машгулотлар давомида талаба-спортчилар билан олиб бориладиган машгулотларда асосий юклама тушадиган мускуллар группасини риво-жлантиришга катта эътибор берилади.
Яккакураш спорт турлари буйича талаба-спорт-чиларда умумий чидамлиликни тарбиялаш учун амалий машгулотларнинг бир меъёрли-узгарувчан методидан фойдаланганда, бажариладиган ишнинг куйидаги асосий характеристикаларини хисобга олиш зарур:
1. Машкларни бажариш тезлиги тахминан шун-дай булиши керакки, машкни бажариш охирига келиб томир уришнинг тезлиги минутига 160-170 марта булсин.
2. Машкларнинг бажарилиш давомийлиги 45-90 сек. оралигида белгиланади.
3. Дам олиш оралиги 15 сек. дан 45 сек. гача, бунда танаффуснинг охирига келиб томир уриш тезлиги минутига 120-140 гача.
4. Такрорлашлар сони шундай танланиши ке-ракки, барча сериялар нисбатан баркарор режимда бажариладиган булсин.
5. Амалий машгулотларнинг хар бир кисми ур-тасида пассив дам олинади.
Умумий чидамлилик билан бир каторда тала-ба-спортчилар махсус чидамлиликни хам риво-жлантиришлари керак. Махсус чидамлилик спорт яккакурашларига татбик килинганда талабаларда белгиланган суръатларни мусобакаларнинг охирги, даккикасигача саклаш кобилиятида намоён булади.
Махсус чидамлилик курсатиш баъзи бир физи-ологик ва рухий омилларга боглик. Спортчи-тала-банинг анаэроб имкониятлари асосий физиологик омилидир. Тезликка чидамлиликни тарбиялашда анаэроб механизмларни такомиллаштириш учун такрорий, узгарувчан, интервалли ва мусобака ме-тодлари кулланилади.
Машкларни бажаришдаги нагрузкалар нихоятда индивидуал булиши керак. Машкларнинг бажариш тезлиги-максимал тезликнинг 80-85%и, шу билан бирга машкни бажариш охирига келганда томир уриш тезлиги минутига 175-180 атрофида булиши лозим. Дам олиш интерваллари камида 45-90 секунд, купи билан 3-4 минут булиши керак.
Яккакураш спорт турлари буйича таълим йуна-лишларида тахсил олаётган талаба-спортчиларда куникма ва малака спорт тайёргарлиги жараёнида хосил килинади. Бунга эса машкларни кайта-кайта такрорлаш оркали эришилади, такрорийлик, уз навбатида, бутун аъзо ва системалар фаолиятига таъсир этади. Спорт тайёргарлиги - бу барча омил (восита, услуб, шароит)лардан биргаликда изчил фойдаланиш булиб, талаба-спортчининг спорт муваффакиятларига эришишдаги тайёргарлиги таъминланади.
Факультетимизда спорт тайёргарлигининг бутун жараёнини шартли равишда таълим ва машгулотга булиш мумкин. Таълим деганда шугулланувчилар билим, малака ва куникмаларнинг муайян система-сининнг бошлангич боскичини эгаллаб олишини тушуниш керак. Таълимнинг асосий мазмуни - бел-лашувларнинг техник элементларини, тактикадаги оддий индивидуал ва гурух харакатларини эгаллаб олиш, харакат малакаларини шакллантиришдан иборат.
"Таэквондо ва спорт фаолияти" факультетида олиб бориладиган амалий машгулотлар - бу олинган билим, куникма ва малакаларни мустахкамлаш ва такомиллаштиришга каратилган тайёргарликнинг кейинги боскичи. Машгулотларнинг асосий маз-муни - техник усулларни, тактикадаги индивидуал, гурух ва жамоа харакатларини такомиллаштириш-дан, жисмоний, ахлокий ва иродавий хислатларни ривожлантиришдан иборат.
см см о см оо
го га
0 ^
ю
1
с го
№8-2022
www.fansports.uz
73
см см о см 00
го га t
0 Q. W
1
Таълим ва машгулотга махсус ташкил килинган куп йиллик ягона педагогик жараён деб караш за-рур. Уларни бир-биридан кескин суратда ажратиб булмайди, чунки таълим бера туриб, машгулот килдирамиз ва айни чогда машгулот килдира туриб таълим берамиз.
Таълим ва машгулотни тушунча сифатида ажра-тиш укув-машгулот ишининг узига хос вазифалари борлигини равшанрок аниклаш имконини беради. Талаба-спортчиларни тайёрлашнинг турли боскичи-да таълим ва машгулотнинг салмоги узгариб туради.
Таълим ва машгулот жараёни тарбиявий характер касб этиши даркор. Шунга кура укув-машгу-лот машгулотларига катта талаблар куйилмокда. Машгулотлар шундай тартибда уюштирилиши керакки, бу машгулотлар шугулланувчиларни юксак дунёкараш рухида тарбияласин ва уларда узвий равишда зарур малака хамда куникмаларни ривожлантирсин.
Таълим ва машгулот вазифаларининг муваф-факиятли хал килиниши энг аввало, мураббийнинг шахсига боглик, чунки у укув-машгулот жараё-нида марказий шахс хисобланади. Университетда фаолият юритаётган педагог-укитувчи махсус би-лимларини мунтазам равишда такомиллаштириб, гоявий-сиёсий савиясини ошириб бориши, илм-фан ва амалиётдаги янги ютуклардан хабардор булиши, уларни талаба-спортчиларнинг таълим ва машгулот жараёнига жорий эта билиши керак.
Яккакураш спорт турлари буйича ташкил килин-ган машгулотлар жисмоний тарбия тизими олдида турган вазифаларни хал килишга каратилгандир. Машгулотнинг асосий мазмуни кишини мутаносиб камол топтириш, унинг ижодий мехнат килиш ва Ватанни химоя килиш учун зарур булган маънавий хамда жисмоний кобилятини хар томонлама риво-жланишдан иборат булиши керак.
Бирок спорт амалиётида баъзан юксак нати-жалар кетидан кувиб, таълим ва машгулотнинг согломлашти-ришга йуналтирилганлик томони, яъни тарбиявий характер касб этиши эсдан чика-риб куйилади. Машгулотга бундай бир томонлама ёндашиш, одатда, нохуш окибатларга олиб келади.
Талаба-спортчининг нихоятда соглом, жисмонан яхши ривожланганлиги юксак ахлокий-иродавий фазилатлари спорт яккакурашларида махоратни эгаллаб олишда асосий омил булиб хизмат килади.
Талаба-спортчиларнинг таълим ва машгулот жараёнида куйидаги вазифаларни хал этиш лозим:
а) талаба-спортчилар организмининг (нафас олиш, юрак-кон томири ва бошка системалар) функционал имкониятларини кенгайтириш;
б) талаба-спортчининг ишчанлик кобилятини саклаш ва ошириш;
в) спорт сохасига оид билимни кенгайтириш хамда гигиена ва уз-узини назорат килиш малака-ларини хосил килиш;
г) мехнатсеварлик, интизомлилик, онглилик, фаоллик хислатларини тарбиялаш.
Таълим ва амалий машгулот жараёнида бу ва-
Подготовка педагогических кадров
зифаларни изчиллик билан хал килиш юксак спорт натижаларига эришиш учун инсон организмининг гоят катта имкониятларидан туларок фойдаланиш имконини беради.
Ракобатчи жамоалар махорати даражасининг узлуксиз усиб бориши спорт яккакурашларида тайёрлашга булган талабларни йил сайин хар то-монлама ошириб бориш заруратини тугдиради. Та-лаба-спортчилар тайёрлашга куйилаётган юксак та-лабларнинг тула-тукис бажарилиши машгулотнинг педагогик принципларини изчил амалга ошириш ва, биринчи навбатда, унинг жараёнларини илмий бошкариш конуниятларига огишмай амал килиш йули билан таъминланади.
Жисмоний машклар, гигиеник омиллар хамда табиатнинг табиий кучи талаба-спортчининг таъ-лим ва машгулотларининг воситалари хисобланади.
Малака ва куникмаларни шакллантириш хамда такомиллаштириш, асосан, жисмоний машкларни узвий равишда бажариб туриш билан богликдир. Машклар хилма-хил булиб, улар таълим ва машгу-лот жараёнидан келиб чикадиган вазифаларга караб танланади.
Жисмоний машклар харакатни координация килишни яхшилаш, кучни, тезкорликни, чидамли-лик ва эпчилликни оширишга ёрдам беради. Бунда юрак-кон томири, нафас олиш ва организмнинг бошка тизимлари фаолияти такомиллашади, на-тижада спортчининг ишчанлик кобилияти ошади, юкламадан кейинги тикланиш жараёни тезлашади. Дар бир машк у ёки бу сифат ва малакаларга оз ёки купрок даражада таъсир курсатади. Шунинг учун хам жисмоний машклар купрок таъсир этишига караб танланади.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикасининг ^онуни "Жисмоний тарбия ва спорт т^рисида"ги Узбекистон Республикаси конунига узгартириш ва кушимчалар киритиш хакида 2015 йил 4 сентябрдаги УР^-394-сонли ^онуни.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 10 авгу-стдаги "Нуфузли халкаро спорт мусобакаларида юксак натижаларга эришган Узбекистон спортчиларини жамоат ва спорт ишларига кенг жалб этиш хамда спортчиларни ва уларнинг тренерларини раFбат-лантириш т^рисида"ги П^-3196-сонли ^арори.
3. Атаев А.К. "Узбекистон жисмоний маданият институтлари ва жисмоний тарбия факультетлари учун узбек миллий кураши дастури", Т., 1992 й.
4. Абдуллаев А., Хонкелдиев Ш.Х. Жисмоний тарбия назарияси ва услубияти. Тошкент-2005,
5. Абсатторов А.А., Истомин А.А. "Дзюдо кураши". Физкультура институтлари талабалари учун укув кулланма. -Т. : Ибн Сино номидаги нашриёт матбаа бирлашмаси 1993 йил.
6. Керимов Ф.А. Скоростно-силовая подготовка дзюдоистов и борцов вольного стиля/Методические рекомендации. -Т, 1990, 20 с.
7. Керимов Ф.А. «Спорт кураши назарияси ва усулиёти» Тош-кент, 2005 й.
8. Керимов Ф.А и др. Система планирования и контроля учебно-тренировочных нагрузок в вольной борьбе/ "Олимпия харакатини ривожлантириш, олимпия таълимотини жорий этиш ва Сиднейда утказиладиган XXVII Олимпия уйинларига тайёргарлик масалалари-га баFишланган III-Республика илмий-амалий анжумани маколалар туплами.- Т, 1999, 27 апрел, 113-116 б.
9. Матвееев Л.П. Основы общей теории спорта и системы подготовки спортсменов. - Киев: Олимпийская литература, 1999. - 318 с.
10. Керимов Ф.А. "Спорт кураши назарияси ва усулиёти" Тош-кент, 2005 й.
74
www.fansports.uz
№8-2022