Л.З. ХОЛМУРОДОВ, УзДЖТСУ, ЧИРЧЩ
БОЛАЛАР ВА УСМИРЛАР СПОРТИНИНГ ^ОЗИРГИ РИВОЖЛАНИШ БОСЦИЧИДАГИ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ
Аннотация. В данной статье проанализированы основные проблемы детско-юношеского спорта, определена необходимость формирования задач для дальнейшего обеспечения эффективности подготовки спортивного резерва.
Ключевые слова: детско-юношеский спорт, спортивный отбор, двигательные способности, многолетняя подготовка, физические нагрузки, индивидуализация подготовки.
Долзарблиги. Болалар спортини ривожлантириш ва уларни спорт турларига саралашнинг замонавий усулларини ишлаб чикиш буйича чукур илмий изланишлар олиб бориш зарурати Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2017 йил 20 апрелдаги П^-2909-сонли ^арори билан тасдикланган 2017 йил 3 июндаги П^-3031-сонли "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ^арори асосида 2017-2021 йилларда "Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш" дастури хамда Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 27 июлдаги "Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-3151-сонли ^арорида белгилаб берилган булиб, бу соха мутахассислари олдига янада янги талаблар куяди. Юртимизда болалар ва усмирлар спортига каратилаётган жиддий эътибор туфайли, ёш авлодни жисмонан етук килиб тарбиялаш, саломатлигини мустахкамлаш хамда турли микёсдаги мусобакаларда натижаларга эришишлари учун кенг имкониятлар мавжуд булиб, буларнинг хаммаси болалар ва усмирлар спорти назарияси ва услубияти сохасидаги катор муаммоларнинг хар тамонлама хал этилишини талаб килади. Болалар спортини ривожлантиришнинг ташкилий ва дастурий-меъёрий асослари (1,3), спортда саралаш (2,3), харакат кобилиятларини ривожлантиришнинг
биологик ва услубий асослари (1,4), ёш спортчиларни тайёрлаш жараёнида машгулот ва мусобака юкламаларининг таксимланиши (2,3,6), машгулот жараёнини индивидуаллаштириш (8,9), ёш спортчилар тайёргарлигини бошкариш-нинг комплекс назорати (3,5,7), ёш спортчиларни тарбиялаш хамда болалар спорти сохаси мутахассисларининг назарий тайёргарлиги муаммолари (4,6) шулар жумласидандир.
Юкорида кутарилган муаммолар буйича хорижий олимлардан В.П. Филин, Л.П. Матвеев, В.П. Платонов, В.Г. Никитушкин, ватанимиз олимларидан, Т.С. Усмонхужаев, Р.С. Саломов, Р.Д. Холмухамедов, Ф.А. Керимов, Ю.М. Юнусовалар жисмоний тарбия ва спорт машгулотлари, болалар-усмирлар спорт назарияси ва услубияти сохасида чукур илмий изланишлар олиб борганлар.
Бирок болалар ва усмирлар спорти ривожланишининг хозирги боскичи бир карашда гуё хал этилган масалаларни танкидий тахлил килишни ва кайта мухокамадан утказишни, болалар ва усмирлар машгулот жараёнини хдмда улар билан ишловчи спорт сохасидаги мутахассисларни тайёрлаш ишларини илмий ташкил килишнинг янги концептуал коидаларини шакллантиришни талаб этади.
Ишнинг максади болалар ва усмирлар спортининг асосий муаммоли холатларини танкидий тахлил килиш асосида спорт захирасини тайёрлашни илмий-услубий таъминлашга хос долзарб вазифаларни шакиллантиришдан иборат.
Тадкикотнинг вазифалари:
-назарий тахлил асосида болалар ва усмирлар спортини илмий-услубий жихдтдан таъминлашнинг долзарб масалаларини белгилаш.
- бошлангич тайёргарлик даврида болалар ва усмирларнинг жисмоний тайёргарлик даражасини ошириш механизмларини ишлаб чикиш.
Тадкикотнинг материали ва усуллари. Ишда шахсий изланишлар материалларидан фойдаланилган. Асосий усуллар: тизимли тах,лил килиш, илмий ахборотни излаш ва урганишнинг библиографик усули, тестлаш усули кабилар.
1. Бугунги кунда мамлакати-мизда болалар ва усмирлар спортининг ташкилий муаммолари. Сунгги йилларда "Жисмоний тарбия ва спорт" йуналиши мутахассисларини тайёрлашда "Олимпия спорт турлари ва профессионал спорт" ихтисослиги оммалашиб кетди. Бакалавриатнинг юкори курсларига, бизнинг фикримизча, бир нечта ихтисос-ликларни (кушимча махсус булимлар, куникма ва амалий малакалар эгаллай-диган фаолият тури) киритиш максадга мувофик: "Селекционер-мураббий",
"Болалар ва усмирлар мураббийи", "Методист-мураббий".
Масалан, селекциячи-мураббийни тайёрлашда укув жараёни олдида тахминан куйидаги вазифалар туради:
- талабаларни спорт машгулотларига болаларнинг базавий саралаб олинишига доир ташкилий тадбирлар тизими билан таништириш;
- талабаларни алох,ида спорт турлари буйича машгулотларга кобилиятли болаларни саралаб олишни ташкил этиш усуллари билан таништириш;
- талабаларга болаларнинг спорт машгулотларига мойиллигини генетик башарот килиш амалиётини ургатиш;
- талабаларга спортда саралашнинг турли боскичларида антропометрик улчашларни олиб бориш амалиётини ургатиш;
- талабаларга спортга саралашда педагогик тестлаш амалиётини ургатиш;
- талабаларни терма жамоаларга (миллий ва олимпия) саралаш амалиёти билан таништириш;
- талабаларнинг спортга саралаш асосларини амалий жихдтдан эгаллашлари, "Олимпия спорт турлари" ва "Профессионал спорт" ихтисослиги буйича бакалаврларни тайёрлаш укув режаларига спортга саралаш муаммо-ларига доир кушимча мавзулар киритиш, шунингдек, ихтисослик фанлари сифатида "Спортда саралаш", "Спорт статистикаси", "Спорт тестологияси" каби фанларни киритиш. Талабаларда спортга саралашни ташкил этиш ва болаларни муайян спорт тури буйича машгулотларга йуналтириш билан боглик куникмаларни шакллан-тиришга йуналтирилган мураббийлик амалиётини (8 хдфтадан 12 хдфтагача) ташкил этиш.
2. Спортда саралаш
муаммолари. Бугунги кунда спортга саралашнинг назарий масалалари асосан ишлаб чикилган. Хусусан, саралашнинг турли ташкилий-услубий тизимлари умумлаштирилган. Бунда шуниси аникки, спортда саралаш куп боскичли куп йиллик жараён. Спорт истеъдоди ва унинг тузилиши хдкидаги тушунча умумлаш-тирилган. Спорт истеъдодининг авлоддан-авлодга утиши, одамдаги хдракат кобилиятлари ва функционал имконият-ларнинг ирсий х,одиса эканлиги хдкидаги масалалар фундаментал равишда ишлаб чикилган.
Спортга саралашнинг х,ар хил боскичларида хдракат кобилиятлари ва функционал имкониятларнинг ривожла-нишини тест синовлари ёрдамида аниклаш усулияти ишлаб чикилган. Боланинг муайян спорт тури билан шугулланиш истикболлари хдкида фикр юритишга имкон берувчи хдракат кобилиятларининг ривожланиш даражасини бах,олаш меъёрлари ишлаб чикилган. Спортнинг алох,ида турлари: енгил атлетика, мураккаб координацияли спорт турлари
(гимнастика, фигурали учиш), спорт уйинлари (футбол, баскетбол, теннис), циклик спорт турлари (сузиш, эшкак эшиш, велоспорт), яккакураш спорт турлари (кураш, бокс, киличбозлик),
спортнинг куч билан боглик турларида (огир атлетика, пауэрлифтинг) саралаш тизимлари нисбатан тулик ишланган.
Бироц спортда саралаш муаммоларига доир тадцщотларни бундан кейин цуйидаги йуналишларда амалга ошириш лозим:
1. Спорт мактабларига кабул килинган болалар ва усмирлар истикболини башорат килиш тизимини ишлаб чикиш. Спортга саралашнинг турли боскичларида хдракат кобилиятларининг ривожланиш даражасини бахолаш меъёрлари хамда тест назорати методологиясини такомиллаштириш.
2. БУСМ ва ОЗИБУСМларида хар хил спорт турлари билан шугулланиб келаётган шугулланувчиларни спорт туридан бошка бир спорт турига кучириш мезонларини аник ишлаб чикиш.
3. Спорт турларида саралаш тизимининг илмий асосларини ишлаб чикиш.
4. Хдр хил разрядли ва юкори малакали спортчиларнинг модель тавсифларини (морфологик белгилари, харакат кобилиятлари, техник тайёргарлиги ва х.к.) ишлаб чикиш.
5. Спорт турларида саралаш мезонлари ва уни ташкил этиш юзасидан эълон килинган ишлардаги илмий маълумотларни умумлаштириш ва тизимлаштириш. Алохида спорт турлари учун саралаш буйича амалиётчи мураббийларга мулжаллаб кискача услубий тавсияномалар тайёрлаш.
3. Харакат цобилиятларини ривожлантиришнинг биологик ва услубий асослари. Болалик ва усмирлик даврида харакат кобилиятларини ривожлантиришнинг яширин имконият-лари жуда катта булади. Факат окилона ташкил этилган педагогик жараёндагина буни амалга ошириш мумкин. Бугунги кунда болалар ва усмирларнинг харакат кобилиятларини (координацион, куч, тезкорлик, аэроб-анаэроб кобилиятлар, бугимлардаги харакатчанлик кобилияти) ривожлантиришнинг ёшга хос
хусусиятлари юзасидан куплаб
тадкикотлар мавжуд. Организмнинг ташки (машгулот) омиллар таъсирига
сезувчанлиги вактинча ортадиган сенситив даврлар (лот. sensus - таъсир, сезги) аникланган. Одам онтогенезида сенситив даврлар узгарувчанлигининг умумлаш-тирилган тенденцияси 1- расмда берилган.
1-расм. Болалар ва ёшлар онтогенезида сенситив даврлар фенотипик ифодаланишининг гетерохронлиги умумий тенденцияси:
1- координация цобилиятлари; 2-тезкорлик цобилиятлари; 3-бугимларнинг %аракатчанлиги; 4-аэроб цобилиятлар; 5-куч цобилиятлари.
Х,аракат кобилиятларини ривожлан-тиришнинг самарали восита ва услублари мажмуалари маълум даражада ишлаб чикилган. ^атор спорт турларида куп йиллик машгулотлар боскичида харакат кобилиятларини устириш хамда харакат
куникма ва малакаларини шакллантириш жараёнининг оптимал нисбати аникланган. Бирок бу ерда бир канча хал этилмаган назарий ва амалий муаммолар мавжуд:
1. Х,аракат кобилиятлари ривожла-нишининг сенситив даврларини шакллан-
тиришнинг популяцион хусусиятларига оид тадкикотлар жуда кам.
2. Кейинги тадкикотлар харакат кобилиятларини ривожлантиришнинг янги, янада самарали восита ва услубларини ишлаб чикишга йуналтирилиши керак. Масалан, восита сифатида фитбол ёки тренажер курилмалардан, услуб сифатида вибрацион машгулотлардан фойдаланиш (6).
3. Пубертатгача, пубертат ва пубертатдан кейинги даврларда харакат кобилиятларини устириш учун машклар мажмуаларини ва уларни куллаш услубиятини аниклаш.
4. Ёш спортчиларни жисмоний тайёрлаш жараёнида биологик ритмлар конуниятларидан амалий фойдаланиш.
5. Жисмоний юкламалардан кейин организмнинг мослашув жараёнига хос булган, болалар ва ёшлар машгулот жараёнида жисмоний юкламалар мазмуни хамда уларни улчаб бериш хусусиятлари хакидаги умумий тасаввурни шакллантирувчи биологик конуниятларни урганиш.
Хулоса. Юкоридагилардан хулоса килиб шуни таъкидлаш мумкинки, мамлакатимизда болалар ва усмирлар спорти назарияси хамда амалиёти сохасида янги тадкикотлар олиб бориш ва билимларни янада кенгайтириш борасида вазифалар белгилаб берилган.
Мазкур муаммолар орасида жахон хамда Олимпия уйинлари дастурига киритилган спорт турлари учун саралаш технологиясининг ишлаб чикилмаганлиги долзарб муаммо хисобланади.
Куп йиллик спорт тайёргарлигини режалаштириш долзарб муаммо хисобланади. Ёш спортчилар тайёргар-лигининг муайян даври хамда куп йиллик тайёргарликнинг аник боскичлари учун мулжалланган режаларини ишлаб чикиш талаб этилади. Бизнинг фикримизча, булажак спортчиларни спорт турлари буйича бошдангич тайёргарлик боскичига саралашнинг янги замонавий тиббий-биологик асосларини ишлаб чикиш ва уни амалиётга татбик килиш лозим.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-3031-сонли ^арори 3 июнь 2017 йил.
2. Ачилов А.М, Халмухамедов Р.Д, Шин В.Н, Тажибаев С.С, Ражабов ЕД. "Ёш боксчиларни тайёрлаш асослари" "МУМТОЗ СУЗ". 2012 й.
3. Волков Л.В. Теория и методика детского и юношеского спорта: Учебник/ Л.В. Волков. - К.: Олимпийская литература, 2002.
4. Губа В.П. Индивидуализация подготовки юных спортсменов: Учебное пособие/ В.П. Губа, П.В. Квашук, В.Г. Никитушкин. - М.: Физкультура и спорт, 2009.
5. Гончарова О.В. Ёш спортчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш: Укув кулланма.-Т.: УзДЖТИ, 2005 й.
6. Матвеев Л.П. Теория спорта (интегративные аспекты) Ученбник для бакалавров и магистров. -М. 1994.
7. Никитушкин В.Г. Организационно-методические основы подготовки спортивного резерва: Монография/ В.Г. Никитушкин, П.В. Квашук, В.Г. Бауэр. - М.: Физическая культура, 2005.
8. Никитушкин В.Г. Многолетняя подготовка юных спортсменов: Монография/ В.Г. Никитушкин. - М.: Физическая культура.
9. Саломов Р.С. Спорт машгулотларининг назарий асослари. Укув кулланма Т.,2005.
Л.З. Холмуродов
Маколада болалар ва усмирлар спортининг асосий муаммоли х,олатларини танкидий тах,лил килиш асосида спорт зах,ирасини тайёрлашни илмий-услубий таъминлашга хос долзарб вазифаларни шакллантириш буйича илмий изланишлар натижалари баён килинган.
The article has been devoted to the analysis of the major problems of children's sports in sports and the formation of urgent tasks of further meta-logical supply of efficiency of preparation of sports reserve.
ПЕДАГОГИК КАДРЛАРНИ ТАЙЁРЛАШ/ ПОДГОТОВКА ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ
АСАТОВА Г.Р., КАНДИДАТ ИСТОРИЧЕСКИХ НАУК, ДОЦЕНТ, УзГУФКС, ЧИРЧИК
УЗБЕКСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И СПОРТА: ИСТОРИЧЕСКИЙ ПУТЬ ПОДГОТОВКИ КАДРОВ
Аннотация. Маколада Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университетининг шаклланиши, ривожланиши ва фаолияти тарихи баён этилган. Университет республикада жисмоний тарбия ва спорт сохдси учун юкори малакали мутахассисларни тайёрлайдиган ягона ихтисослашган оилй таълим муассасаси х,исобланади. Ушбу муассасанинг узига хос хусусиятларини х,исобга олган х,олда оилй таълимнинг долзарб масалалари кутарилган.
Калитсузлар: оилй таълимни замонавийлаштириш; ходимлар масаласи; жисмоний тарбия ва спорт мутахассисларини тайёрлаш; укув-услубий, спорт, тарбиявий, илмий фаолият; ракобатдошлик
Введение. Физическая культура и спорт, как известно, важнейшая сфера общественной жизнедеятельности,
ориентированная на удовлетворение жизненно важных потребностей населения: в двигательной активности, хорошем самочувствии, сохранении и повышении работоспособности,
физическом, психическом и социальном здоровье. Одной из целей функционирования данной сферы является всесторонне и гармонично развитая личность, способная быть полезной обществу, благодаря активной,
продуктивной профессиональной и личной созидательности. В силу этого, развитие, совершенствование сферы физической культуры и спорта является важнейшим направлением государственной политики в республике. Это подтверждает Президент Республики Узбекистана Ш.М. Мирзиёев, неоднократно поднимая вопрос о строительстве современных спортивных сооружений, уделяя внимание вопросам
совершенствования системы управления в сфере физической культуры и спорта, укомплектованию сферы высококвалифицированными кадрами, развитию массового спорта, отбора и воспитания одаренных спортсменов [1].
Актуальность исследования. «Мы гордимся нашими спортсменами, -подчеркнул Президент Республики Узбекистана Ш.М. Мирзиёев, - внесшими огромный вклад в приумножение авторитета и славы Узбекистана на международной спортивной арене. Вместе с тем, не ограничиваясь лишь успехами в высшем спорте, нам необходимо уделять большое внимание массовому спорту» [ 1].
В контексте вышесказанного при освещении вопроса прогрессивного развития, приобретенного опыта физической культуры и спорта, олимпийского движения особый интерес вызывает кадровый аспект. Признано, образование как общественное явление определяет развитие человеческой