Научная статья на тему 'ФУТБОЛ МАШҒУЛОТЛАРИДА ҚЎЛЛАНИЛАДИГАН УСЛУБЛАР'

ФУТБОЛ МАШҒУЛОТЛАРИДА ҚЎЛЛАНИЛАДИГАН УСЛУБЛАР Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
133
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Кўрсатмали услублар / сўз билан тушунтириш услублари / амалий услублар / интервал билан такрорлаш услублари / ўйин ҳамда мусобақа услублари. / Demonstration methods / verbal explanation methods / practical methods / interval repetition methods / game and competition methods.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Сарвар Сирожиддинович Баходиров

Сўнгги йилларда халқимизнинг саломатлиги тўғрисида ғамхўрлик қилиш, маънавий ва жисмоний баркамол авлодни шакллантириш, миллионлар ўйини бўлган ва мамлакатимизда алоҳида ўрин тутадиган спортнинг футбол турига аҳолини, айниқса, ѐшларни кенг жалб этиш бўйича бир қатор чора-тадбирлар амалга оширилиб келинмоқда.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

In recent years, the care of the health of our people, the formation of a spiritually and physically mature generation, the involvement of the population in the sport of football, which is home to millions and has a special place in our country, especially the youth.

Текст научной работы на тему «ФУТБОЛ МАШҒУЛОТЛАРИДА ҚЎЛЛАНИЛАДИГАН УСЛУБЛАР»

ФУТБОЛ МАШГУЛОТЛАРИДА ЦУЛЛАНИЛАДИГАН УСЛУБЛАР

Сарвар Сирожиддинович Баходиров

Карши Давлат Университети Педагогика институти, Санъатшунослик кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Сунгги йилларда халкимизнинг саломатлиги тугрисида гамхурлик килиш, маънавий ва жисмоний баркамол авлодни шакллантириш, миллионлар уйини булган ва мамлакатимизда алохида урин тутадиган спортнинг футбол турига ахолини, айникса, ёшларни кенг жалб этиш буйича бир катор чора-тадбирлар амалга оширилиб келинмокда.

Калит сузлар: Курсатмали услублар, суз билан тушунтириш услублари, амалий услублар, интервал билан такрорлаш услублари, уйин хамда мусобака услублари.

ABSTRACT

In recent years, the care of the health of our people, the formation of a spiritually and physically mature generation, the involvement of the population in the sport of football, which is home to millions and has a special place in our country, especially the youth.

Keywords: Demonstration methods, verbal explanation methods, practical methods, interval repetition methods, game and competition methods.

КИРИШ

Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 04 декабрдаги "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутлако янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5887 фармонида бугунги кунда мамлакатимизда юкори иктидорга эга булган ёш футболчиларни танлаш, саралаб олиш (селекция) тизими ва футбол инфратузилмасини янада ривожлантириш, футбол буйича спорт мактаблари фаолиятини янги боскичга кутариш, соха мутахассисларини тайёрлаш ва уларни моддий рагбатлантириш тизимини яхшилаш, утказилаётган мусобакалар савиясини юксалтириш каби масалалар долзарб вазифалардан бири булиб колмокда [1].

Футболчиларнинг таълим ва машгулот услублари турлича булиб, улар футболчиларнинг жисмоний фазилатларини ривожлантиришда, харакат

малакаларини эгаллаш ва такомиллаштиришда, иродавий хамда ахлокий жихатдан тарбиялашда мухим ахамият касб этади [2].

Тадкикотнинг максади. Илмий-услубий адабиётларни тахлил килиб, мутахассислар уртасида суровнома утказиб футбол машгулотларида кулланиладиган энг самарали усулларнинг оптимал вариантини ишлаб чикиш.

Тадкикот вазифалари. Тадкикотни ташкил килишда куйидаги вазифалар белгиланади:

1. Футбол машгулотларида кулланиладиган кургазмали, суз ва амалий услубларни илмий адабиётлардан тахлил килиб урганиш.

2. Футбол машгулотларида кулланиладиган кургазмали, суз ва амалий услублар хакида мутахассислар фикрларини урганиш.

Тадкикот услублари. Илмий-услубий адабиётлар ва статистик маълумотларни тахлил этиш, анкета суровномаси ва математик-статистик тахлил услублари.

МЕТОДОЛОГИЯ

Таълим ва машгулотни ташкил килишда шугулланувчиларнинг, урганилаётган материалнинг хусусиятларини ва мавжуд имкониятларини хисобга олган холда турли услублардан фойдаланиш зарур. Укув машгулотларида барча услублар мажмуаси кулланилади. Баъзан эса вазифа ва муайян шароитга боглик равишда у ёки бу услубга купрок урин берилиши мумкин [3].

Таълим ва машгулот жараёнида кулланиладиган услубларнинг куйидаги гурухлари мавжуд:

1. Курсатмали услублар: машкларни схемада, макетда, кинограммада курсатиш, укув ва расмий мусобакаларни томоша килиш.

2. Суз билан тушунтириш услублари: айтиб бериш, тушунтириш, йулланма бериш, камчиликни курсатиш, ишонтириш, сухбат, маъруза, доклад.

3. Амалий услублар: машк килиш услуби ва унинг вариантлари (усулларни бутунича ёки кисмларга ажратиб илк бор урганиш), куп маротаба такрорлаш услуби, оралатиб, интервал билан такрорлаш услублари, уйин хамда мусобака услублари.

Юкорида курсатиб утилган асосий услублардан ташкари машгулотнинг турли вазифаларини хал килиш учун бошка услублар хам мавжуд.

Таълим жараёнида машгулотни курсатиб, изохлаб, тушунтириб бериш катта урин тутади.

Курсатиб бериш машк тугрисида аник тасаввур хосил килишга кумаклашади. Курсатиш услубига хам бир катор талаблар куйилади. Намойиш килинаётган усул шугулланувчиларнинг хаммасига яхши куриниши лозим. Шунга мувофик мураббий узи учун хамда гурух ёки жамоа учун кулай жой танлайди. Усулни укитувчилар диккатини машкнинг мухим элементларига каратган холда шошилмай, аник ва яккол курсатиб бериш зарур. Масалан, тупни югуриб келиб тепишни курсатаётганда тупга нисбатан таянч оёкни куйишни аник курсатиш, тепаётган оёкнинг болдир-товон ва тизза бугимлари харакати хусусиятларини ифодалаб бериш керак.

Курсатиб бериш хар канча аник булмасин, усулларнинг мураккаб эканлиги шугулланувчининг асосий нарсаларни дархол илгаб олишга хамма вакт хам имкон беравермайди. Шунинг учун курсатиб беришдан илгари тушунтириш ёки курсатиш асносида тушунтириб, изохлаб бериш лозим. Курсатиш билан тушунтириш бир-бирини тулдириб боради. Купрок кайси бирига эътибор бериш зарурлиги эса усулнинг характерига боглик. Айтайлик, тупни оёк юзининг ички томони билан олиб юриш ургатилганидан сунг, тупни оёк юзининг ташки кисми билан олиб юришга ургатаётганда уни курсатиш билангина кифояланиш мумкин. Яхши тайёрланган футболчилар билан машгулотлар утаётганда, таниш материаллар асосида янги техник усул ва тактик харакат ургатилаётган булса, факат тушунтириб беришнинг узи етарлидир. Намойиш килинадиган материаллар хам бунда кул келади [3].

ТАХЛИЛ ВА НАТИЖАЛАР

Машгулот жараёнида хатоларни тузатиш, у ёки бу усул тугрисида тугри тасаввур хосил килиш учун тушунтириш услуби ишга солинади. Машгулот охирида, тушунтириш ёрдамида энг мухим услублар шугулланувчилар хотирасида мустахкамланади.

Курсатмали ва суз билан тушунтириш услублари ёрдамида урганилаётган материал хакида умумий тасаввур хосил килинади, холос, уйин техникаси ва тактикасини тулик эгаллаб олиш учун амалий услубни куллаш зарур.

Х,ар бир таълим ёки машгулотнинг амалий услуби муайян таркибий кисм ёки усулдан иборат булади. Уларнинг йигиндиси услубнинг яхлитлиги демакдир. Мана, масалан, харакат ёки харакат фаолиятини куп маротаба такрорлаш услуби куйидаги усулларни уз ичига олади:

а) тренернинг у ёки бу харакатни (масалан, тупни тухтатиш ва х к.) курсатиш;

6) ^yröonHHHHHr KypcaranraH xapaKarnu öa^apnö Kypumura Ba MamrynoTHHHr Kypcamacura MyBo^uK ñyn-ñynaKaH xaronapHu Ty3aru6 6opumura xapaKar Kunumu;

b) $yT6onHHnapHHHr ypraHunraH xapaKarnu aBTOMaruK Tap3ga ManaKa xpcun 6ynryHHra Kagap TaKpopnañ 6epumu;

r) xapaKar ^aonutfraHu MypaKKa6namTupum Ba yHra AHru эпементпap (MacanaH, TaKTuK кoм6ннaцнaпap Ba myHra yxmamnap) KHpHTHnnmn.

yhhhhh y3namTHpn6 onum 6unaH myrynnaHyBHunapga MyañaH xapaKar ManaxanapH maKrnaHagu. fflyHHHr ynyH xap 6up ycyn xapaKar ManaKanapHHHHr maKnnaHyBHH 6ocKHnnapura MyBO^HK ypraranagu. YcynnapHH yprarum nañraga Kyrngaru roHunnuKKa puoa KunuHagu:

a) ycyn 6unaH TaHumTupum;

6) ycynHu 6upMyHna cogganamrapraH xpnga yprarum;

b) ynuH mapornura akuh mapourga ycynHu TaKOMunnamTupum;

r) ycynHu ynuH Horuga MycTaxKaMnam.

Ycynnap 6unaH TaHumTupum. TatnuMHuHr Ma3Kyp 6ocKunuga myrynnaHyBHunap ycyn Tyrpucuga Tyrpu, aHuK TacaBBypra эгa 6yпнmпapн no3uM. ffly 6unaH 6upra, 6up BaKTga xapaKarnuHr MyxuM geTarnapura anoxuga эtтн6op 6epunagu. Ycyn Tyrpucuga TacaBByp xocun Kunum ynyH KuHorpaMMa, cxeMa, MaKeT Ba my cuHrapunapgaH ^onganaHunagu.

YcynnapHu ypraTum noruga 6yTyHuHa Ba KucMnapra 6ynu6 yprarum ycny6ugaH ^oñganaHum MyMKuH. Oggun xapaKar ycynnapu, ogaTga, 6yryHuHa, KunuHnapu эca KucMnapra 6ynu6 ypraTunagu.

TatnuMHuHr 6yTyHuna yprarum ycny6u Ky-MaHunraHga, xapaKarnuHr cTpyKTypacu caK^aHagu, myrynnaHyBHunapHuHr uHguBugyan xycycutfraapugaH Axmu ^onganaHunagu. By ynuHHuHr TexHuK ycynnapuHu ypraHum Horuga acocun ycny6 6ynu6 xuco6naHagu.

Y eKu 6y ycynHu KucMnapra 6ynu6 yprarum ycyn эпeмeнтпapннн y3namTupumgaH 6omnaHagu. KeñuHpoK 6y 6opagaru 6unuMnap 6нpпamтнpнпн6, nupoBapguga, ycynHuHr 6yryHuHa ypraHunumu TatMuHnaHagu.

Bu3 $yT6on MamrynoTnapuga Ky^naHunaguraH Kypra3Manu, cy3 Ba aManun ycny6nap xaKuga MyTaxaccucnap ^uKpnapuHu 6unum MaKcaguga Te3Kop cypoBHoMa yTKa3guK.

CypoBHoMaga yMyMun ypTa TatnuM MaKTa6uHuHr ^ucmohuh Tap6ua yKuTyBHunapu xaMga BYCM $yT6on Mypa66uHnapugaH 10 Ha^apu Karaamgunap. By cypoBHoMaga $yT6on MamrynoTnapuga Ky^naHunaguraH Kypra3Manu, cy3 Ba aManun ycny6napra oug 10 Ta caBon ypTara TamnaHu6 MyxoKaMa KunuHgu.

Анкета суравномаси буйича маълумотлар

1-жадвал

Савол Ха Иук

1. Футбол машгулотларида кургазмали, суз ва амалий услублардан фойдаланиб машгулот олиб бориш мухимми? 70% 30%

2. Уйин техникаси ва тактикасини тулик эгаллаб олиш учун амалий услубни куллаш зарурми? 60% 40%

3. Курсатмали ва суз услуби урганилаётган материал хакида умумий тасаввур хосил килишга ёрдам берадими? 80% 20%

4. Машгулот жараёнида хатоларни тузатиш, у ёки бу усул тугрисида тугри тасаввур хосил килиш учун тушунтириш услуби ишга солинади? 80% 20%

5. Курсатиб бериш услуби машк тугрисида аник тасаввур хосил килишга кумаклашадими? 70% 30%

6. Курсатиб беришдан олдин тушунтириш изохлаб бериш лозимми? 70% 30%

7. Футбол машгулотларида курсатиш билан тушунтириш бир-бирини тулдириб боради? 80% 20%

8. Усулларни ургатиш чогида бутунича ва кисмларга булиб ургатиш услубидан фойдаланиш мухимми? 80% 20%

9. Оддий харакат усулларини бутунлигича ургатиш тугрими? 80% 20%

10. Бутунлигича ургатиш услубидан асосан мураккаб усулларни бажаришда йул куйилган хатоликларни бартараф этишда фойдаланган маъкулми? 80% 20%

Утказилган анкета суровномаси шуни курсатадики, умумий урта таълим мактабининг жисмоний тарбия у;итувчилари хамда БУСМ футбол мураббийлари 1-саволга 7 нафар укитувчи ва мураббий (70%) ха, 3 нафар укитувчи ва мураббий (30%) йу; дея жавоб беришди. 2-саволга эса 6 нафар укитувчи ва мураббий (60%) ха, 4 нафар у;итувчи ва мураббий (40%) йу; дея жавоб беришди. 3-саволга 8 нафар у;итувчи ва мураббий (80%) ха, 2 нафар у;итувчи ва мураббий (20%) эса йу; жавобини беришди. 4-саволга 8 нафар у;итувчи ва мураббий (80%) ха, 2 нафар у;итувчи ва мураббий (20%) эса йу;

жавобини беришди. 5-саволга 7 нафар укитувчи ва мураббий (70%) ха, 3 нафар укитувчи ва мураббий (30%) йук дея жавоб беришди. 6-саволга 7 нафар укитувчи ва мураббий (70%) ха, 3 нафар укитувчи ва мураббий (30%) йук дея жавоб беришди. 7-саволга 8 нафар укитувчи ва мураббий (80%) ха, 2 нафар укитувчи ва мураббий (20%) эса йук жавобини беришди. 8-саволга 8 нафар укитувчи ва мураббий (80%) ха, 2 нафар укитувчи ва мураббий (20%) эса йук жавобини беришди. 9-саволга 8 нафар укитувчи ва мураббий (80%) ха, 2 нафар укитувчи ва мураббий (20%) эса йук жавобини беришди. Охирги 10-саволга 8 нафар мураббий (80%) ва 2 мураббий (20%) йук деб жавоб беришди.

Умумий урта таълим мактабининг жисмоний тарбия укитувчилари хамда БУСМ футбол мураббийларидан футбол машгулотларида кулланиладиган кургазмали, суз ва амалий услубларга оид берилган 10 та саволларга 75% тугри, 25% нотугри жавоб беришган.

ХУЛОСА

Юкорида баён этилганлардан куйидагича хулоса чикариш мумкин, умумий урта таълим мактабининг жисмоний тарбия укитувчилари хамда БУСМ футбол мураббийлари футбол машгулотларида кулланиладиган кургазмали, суз ва амалий услубларга оид берилган 10 та саволларга 75% тугри, 25% нотугри жавоб беришди. Футбол машгулотларида кулланиладиган кургазмали, суз ва амалий услублар юзасидан умумий урта таълим мактабининг жисмоний тарбия укитувчилари хамда БУСМ футбол мураббийлари томонидан берилган нотугри саволларнинг жавоблари умумий урта таълим мактабининг жисмоний тарбия укитувчилари хамда БУСМ футбол мураббийларига тушунтирилиб, услубий ёрдам курсатилди. Таълим жараёнида шугулланувчилар купинча хатога йул куядилар. Мураббий хатоларнинг характерига караб, уларни бартараф этиш учун боскичларга алохида эътибор каратиш, усулни кисмларга булиб ургатиш, такрор курсатиб бериш, тушунтириш ва бошка усуллардан фойдаланиши, таълим ва машгулотнинг барча боскичларида шугулланувчилар билан индивидуал ишларни амалга ошириш мухимдир.

Курсатмали ва суз билан тушунтириш услублари ёрдамида урганилаётган материал хакида умумий тасаввур хосил килинади, холос, уйин техникаси ва тактикасини тулик эгаллаб олиш учун амалий услубни куллаш зарур.

REFERENCES

1. 2019 йил 04 декабрдаги "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутлако янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5887 Фармони

2. Акрамов Р.А. Футбол дарслик: Укув кулланма. Уз.ДЖТИ.:2006.- 406 б.

3. AKpaMOB P.A., TOHH6^OHOB A. ro^opu ManaKanu ^yr6onnHnapHH Taftepnam: Y^yB ^ynnaHMa.-T.:1994.-130 6.

4. Mamasakhatovna, Y. S., & Bakhtiyorqizi, A. M. (2021). The Role of Our Religious and Spiritual Heritage in The Formation of a Sense of Proud in Young People. International Journal on Integrated Education, 4(1), 36-38.

5. Mamasakhatovna, Y. S. (2021). The Education-Science System Is a Factor That Accelerates the Development of Society and Increases Its Efficiency. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 97-98.

6. Mamasakhatovna, Y. S. (2021). The role of teachers in building the foundation of a new development period of Uzbekistan. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(10), 941-943.

7. Mamasakhatovna, Y. S., & Bekbutaevna, B. M. (2021). Psychological fundamentals of child raising in the family.

8. Abdikadirova, N. S., Nurillaeva, D. S., Ganijanovna, M., Azamova, S. R. J., Bobomuradov, B. K., & Kutlimuratov, I. K. (2021). Football in Uzbekistan: Law, Leisure and Sociology. PSYCHOLOGY AND EDUCATION, 5S(1), 1995-2002.

9. Sabirdjanovna, A. N. (2020). Mechanisms of forming a system for organization of leisure of youth of modern Uzbekistan. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 469-476.

10. Abdikadirova, N. S. (2020). Mechanisms of forming youth leisure organization. modern education systems in the usa, the eu and the post-soviet countries.

11. HcaeBa, M. (2020). OunaBHH MyHOca6araap ncuxoguaraocTHKacu. MHmepHayKa, (233), 63-66.

12. HcaeBa, M. A., & Эmoнхy^aевa, B. (2021). OunaBHH MyHOca6araapHH ypraHyBHH ncHxonorHK MeTogHKanap Taxnunu. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(Special Issue 2), 109-115.

13. Isayeva, M. A. (2014). Religious and psychological aspects of family functions. The

Way of Science, 90.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.