Научная статья на тему 'ЎҚУВЧИЛАРДА АХЛОҚИЙ ИДЕАЛ ҲАҚИДАГИ ТАСАВВУРЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА БУЮК АЖДОДЛАРИМИЗИ МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЗАРУРАТИ'

ЎҚУВЧИЛАРДА АХЛОҚИЙ ИДЕАЛ ҲАҚИДАГИ ТАСАВВУРЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА БУЮК АЖДОДЛАРИМИЗИ МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЗАРУРАТИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
51
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Ключевые слова
маънавий мерос / маьнавий тафаккур / одоб-аҳлоқ / қариндош-уруғ / маҳалла ва жамоатчилик ҳамкорлиги / аҳлоқий камолот / ҳалоллик ва поклик / иймон ва виждон / маънавий хислатлар. / spiritual heritage / spiritual thinking / morality / kinship / community and partnership in the community / moral maturity / honesty and purity / faith and conscience / spiritual qualities.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Юнусалиева Наргиза Ортиқбой Қизи

Мақолада ўқувчи-ёшларни миллий маънавий мерослар асосида тарбия беришда Марказий Осиё мутафакирларининг маънавий меросидан фойдаланиш ва улар орқали ёш авлодга ижобий мезонларни шакллантириш назарда тутилади. Шунингдек, буюк алломаларнинг тарбия ҳақидаги қимматли ўгитларидан наъмуналар келтирилади. Уларнинг ҳар бирини ижод йўли ва ҳаёти ёшлар учун катта бир мактабдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE NEED TO USE THE HERITAGE OF OUR GREAT ANCESTORS IN THE FORMATION OF IDEAS ABOUT THE MORAL IDEAL AMONG SCHOOLCHILDREN

The article provides for the use of the spiritual heritage of Central Asian thinkers in the education of schoolchildren through socialization and the formation of positive criteria in the younger generation. There are also examples from the works of great scientists, the creative path and life of each of whom is an excellent school for young people.

Текст научной работы на тему «ЎҚУВЧИЛАРДА АХЛОҚИЙ ИДЕАЛ ҲАҚИДАГИ ТАСАВВУРЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА БУЮК АЖДОДЛАРИМИЗИ МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЗАРУРАТИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

УЦУВЧИЛАРДА АХЛОЦИЙ ИДЕАЛ ^АЦИДАГИ ТАСАВВУРЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА БУЮК АЖДОДЛАРИМИЗИ МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШ ЗАРУРАТИ Юнусалиева Наргиза Ортикбой кизи

^укон давлат педагогика институти мустакил тадкикотчиси https://doi. org/10.5281/zenodo.6815180 Аннотация. Мацолада уцувчи-ёшларни миллий маънавий мерослар асосида тарбия беришда Марказий Осиё мутафакирларининг маънавий меросидан фойдаланиш ва улар орцали ёш авлодга ижобий мезонларни шакллантириш назарда тутилади. Шунингдек, буюк алломаларнинг тарбия %ацидаги цимматли угитларидан наъмуналар келтирилади. Уларнинг %ар бирини ижод йули ва %аёти ёшлар учун катта бир мактабдир.

Калит сузлар: маънавий мерос, маьнавий тафаккур, одоб-а%лоц, цариндош-уруг, ма%алла ва жамоатчилик %амкорлиги, а%лоций камолот, %алоллик ва поклик, иймон ва виждон, маънавий хислатлар.

НЕОБХОДИМОСТЬ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ НАСЛЕДИЯ НАШИХ ВЕЛИКИХ ПРЕДКОВ В ФОРМИРОВАНИИ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О НРАВСТВЕННОМ

ИДЕАЛЕ У ШКОЛЬНИКОВ Аннотация. В статье предусматривается использование духовного наследия центральноазиатских мыслителей в воспитании читателя-молодежи на основе национального духовного наследия и через них формирование позитивных критериев для подрастающего поколения. Кроме того, пословицы приводятся от ценных сыновей великих ученых о воспитании. Творческий и жизненный путь каждого из них - отличная школа для молодежи.

Ключевые слова: духовное наследие, духовная рефлексия, порядочность, родственное семя, партнерство по соседству и сообществу, нравственное совершенство, честность и чистота, вера и совесть, духовные качества.

THE NEED TO USE THE HERITAGE OF OUR GREAT ANCESTORS IN THE FORMATION OF IDEAS ABOUT THE MORAL IDEAL AMONG

SCHOOLCHILDREN Abstract. The article provides for the use of the spiritual heritage of Central Asian thinkers in the education of schoolchildren through socialization and the formation of positive criteria in the younger generation. There are also examples from the works of great scientists, the creative path and life of each of whom is an excellent school for young people.

Keywords: spiritual heritage, spiritual thinking, morality, kinship, community and partnership in the community, moral maturity, honesty and purity, faith and conscience, spiritual qualities.

КИРИШ

Жах,онда шахс ва жамиятнинг узаро муносабати, ижтимоий амалиётлар тах,лил килинганда идеал, гоя, максад ва моделлар катта урин эгаллаши кузатилади. Шахс маънавий борлигида, аввало, эпистемологик, гносеологик катлами юзага келар экан, унда, албатта, узгармас, мукаммал, намуна ва андаза сингари хусусиятларга эх,тиёж сезган. Бу бир томондан, шахс онгида экзистенциал бушликни тулдириб, иккинчи

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

томондан, жамиятда инсоннинг яшашдан максади, интилиш уфклари ва бахтли-фаровон хаёт кечириш идеалларини яратишга, комплекс ривожланиш моделларини ишлаб чикишни кун тартибига куйган. Хозирги кунда укувчи-ёшларда ижтимоий-ахлокий идеалини шакллантириш ва унинг маънавий-мафкуравий, ижтимоий-маданий омиллар билан узаро таъсирлашишини тадкик этиш долзарб муаммолардан хисобланади.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Кейинги йилларда нашр этилган илмий-фалсафий адабиётларда шахс ижтимоий-ахлокий идеалининг узаро синкретиклиги, шахс онгида симбиоз ривожланишига оид турли карашлар илгари сурилмокда. Идеал муаммосини урганиш педагогик тафаккур тарихининг барча даврларида мухим урин тутиб келган. Ахлокий идеал муаммоси юзасидан олиб борилган илмий-тадкикотларни шартли равишда гурухлаш мумкин. Биринчи гурухдан идеал тушунчасининг табиати муаммосини умумназарий жихатдан урганган мумтоз фалсафий манбалар, кенг куламда урганилган идеал турларини камраб олувчи илмий тадкикотлар; иккинчи гурухдан инсон, шахс маънавияти ибтидосида ахлокий, ахлокий масалаларни камраб олувчи диний-маърифий, аксиологик илмий тадкикотлар; учинчи гурухдан ахлокий идеалнинг миллий-этник хусусиятлари, ижтимоий-ахлокий идеалнинг классификацияси, шахс ахлокий маданияти, унинг жамият маънавий тараккиётидаги роли хамда илмий билимлар тизимидаги урни урганилган тадкикотлар; туртинчи гурухдан хозирги замон шахс ахлокий идеалининг шаклланиш мезонлари, омиллари, ахлокий ва ахлокий идеалнинг имманентлиги, антитентлиги хакидаги илмий тадкикотлар; бешинчи гурухдан эса хозирги замон фалсафасида шахс таълим-тарбиясига оид масалалар алохида урин тутиши, айникса, унга этикалогик, экоахлокий муаммолар, маданий эврилишлар, «оммавий маданият»нинг таъсири катта эканлиги, шу билан бирга, шахс ахлокий идеалининг шаклланишида илм-маърифат, санъат ва спортнинг хам таъсири масалаларига багишланган тадкикотлар урин олган.

Мустакилликдан сунг мамлакатимизда ахлокий идеални бадиий-фалсафий, аксиологик, культурологик тамойиллар асосида тадкик этиш ва уни шахс маънавий камолотининг мезони сифатида карашга доир талайгина тадкикотлар юзага келди. Бу борада Э. Юсупов, Й. Жумабоев, Х. Шайхова, X,. Аликулов, М.Абдуллаев, Н. Комилов, Назаров, Абдулла Шер, А.Эркаев каби файласуф олимларнинг тадкикотларини алохида эътироф этиш мумкин.

Учинчи гурухга ахлокий идеалнинг миллий-этник хусусиятлари, ижтимоий идеални бир элементи сифатида иштироки, шахс ахлокий маданияти ва жамият маънавий тараккиётидаги роли, шу билан бирга, унинг илмий билимлар тизимидаги урни хамда инсонпарварлик мохиятига доир илмий тадкикотлар мансуб. Ахлокий идеал муаммоси фалсафа тарихи, ижтимоий фалсафа, этика, ахлокийа, дин фалсафаси шифрларида урганилган булиб, С.С.Агзамходжаева, МДаххорова, Р.Р.Бурнашев, М.Жакбаров, Э.М.Иззетова, Г.Наврузова, О.Гайбуллаев, Д.Нишонова, Р.Р.Замилова сингари тадкикотчиларнинг ишларида уз аксини топган.

Туртинчи гурухга ахлокий идеалнинг шахс тарбиясидаги урни, ахлокий-ахлокий идеалнинг имманент белгилари, антитентлик хусусиятлари, ахлокий идеални таркиб

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

топтиришда педагогик, ахлокий ва бадиий асосларини замонавий методология асосида урганган тадкикотчиларни киритиш мумкин.

Мазкур тадкикотларда шахс онгида идеалнинг шаклланиши, этика ва ахлокийа илмининг замонавий муаммолари уз аксини топган. Бешинчи гурухга хозирги замон амалиёт шакллари фалсафасида шахс ахлокий идеалининг шаклланишида санъат ва спортнинг синтезлашган, интегратив, конструктив жихатлари, шунингдек, шахс ахлокий онгида спорт тафаккури, олимпизим рухини шаклланиши, спортнинг антропо -ахлокий жихатлари, жисмий гузаллик эволюцияси, бадиийлик ва ижтимоий-маданий хусусиятларини урганган тадкикотчиларни киритиш мумкин.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Дунё илм-фанида шахс феномени билан боглик шундай муаммолар юзага келмокдаки, уларнинг кулами ижтимоий-гуманитар фанлар доирасидан чикиб, табиий-илмий фанлар тадкикот сохалари билан интеграциялашмокда. Укувчиларда ахлокий идеалини шакллантиришда санъат ва бадиий маданиятнинг устуворлигини таъминлаш, экоахлокий идеални шакллантириш оркали атроф-мухит согломлигига эришиш каби муаммоларга багишланган илмий тадкикотлар шулар жумласидандир. Шахс ахлокий идеалини ривожлантиришнинг когнитив улчов моделларини яратиш, педагогик, аксиологик жихатларини кайта тахлил килиш, санъат ва спортнинг когерент богланиши, ахлокий-ахлокий омиллар мезонини узгаришига каратилган илмий тадкикотлар натижасида замонавий илмий назариялар илгари сурилмокда. Шунинг учун укувчи-ёшларда ахлокий идеалини миллий ва умуминсоний хусусияти билан бирга замонавий методология, илм-фан ютуклари ва идеологик омилларнинг таъсирини урганиш илмий-амалий ахамиятга эга. Мамлакатимизда олиб борилаётган жамият хаётида туб узгаришлар ва янгиланишлар инсониятни абадий идеали булган адолатли фукаролик жамияти сари илгарилама харакатини ифодалайди. Эски методология асосида шаклланган идеаллар урнига фукаролик жамияти талаблари асосида шаклланган шахс ахлокий идеалини ривожлантириш долзарб масалага айланмокда. «Юксак идеаллар йулида фидоийлик курсатиб яшаш, узлигимизни англаш, гурур ва ифтихор, миллий манфаатларимизни химоя килиш учун бел боглаб майдонга чикиш...эзгу фазилат эканини хаммамиз яхши биламиз ва буни кадрлаймиз»[1]. Шу нуктаи назардан шахс ахлокий идеалини ривожланиш тенденциясини кайта куриб чикиш, айникса, шахс ахлокий ва ахлокий идеалини уйгунлаштириш, унинг ички тизимини янгича талкин килиш, замонавий фукаролик позициясига эга шахсни шакллантириш долзарб умумназарий масала ва объектив заруратдир.

Укувчи ёшларга тарихий мерос, маънавий кадриятларни ургатиш алохида ахамиятга эга. Натижада, укувчида уларга нисбатан шахсий муносабат таркиб топиб, аста-секинлик билан боланинг маънавий дунёкараши хам шакллана бошлайди. Бугун ана шундай бир глобаллашув даврида, укувчилар халкимиз утмишига хурмат мавкеидан, унга фахр хисси билан ёндашишни ургансалар, кейинги хаётида янги ютукларга эришадилари мукаррардир.

Шунинг учун хам укувчилар онгига миллий ахлокий сифатларни, орзу-истаклари, иймон-эътикодлари, дунёкарашларини миллий маънавий ва тарихий мерос асосида

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

шакллантириб бормас эканмиз, кузланган максадга эришиб булмайди. Бунинг учун, шубхасиз, келажагимиз булмиш фарзандларимизнинг, баркамол, ахлокли булиб тарбияланишларига эришишда факат миллий таълим-тарбия куникмаларига эга булишимиз даркор.

Улуг аждодларимиз томонидан яратилган ва бугунги кунда бутун маърифатли дунёни хайратга солиб келаётган илмий мерос факат бир миллат ёки халкнинг эмас, балки бутун инсониятнинг маънавий мулки булиб, бу бебахо бойлик янги ва янги авлодлар учун донишмандлик ва билим манбаи, энг мухими, янги кашфиётлар учун мустахкам замин булиб хизмат килмокда.

Демак, бугунги ёшлар аждодларига муносиб равишда Марказий Осиё худудида Учинчи Ренессанс даврини юзага келтириши шарт. Зеро, халкимизнинг узок утмиши, тенгсиз маданияти, мард-жусур боболари, бебахо аждодлар мероси доимо янги кашфиётлар, янги марраларларни забт этишга ундаб туради.

Ана шундай буюк инсоний фазилатлар факат тинч, баркарор, мустакил юртда шаклланиши мумкин. Бунинг учун хар бир ёшни ватанпарварлик хамда аждодларимиздан колган миллий маънавий меросларга хурмат рухида тарбиялаш даврнинг асосий вазифалардан бири хисобланади.

Бугунги кунда мамлакатимизда ёш авлоднинг жисмоний, интеллектуал ва ахлокий жихатдан камол топишига, уларни ислом маданиятининг манбалари асосида миллий тарихий меросимизга, миллий ва умуминсоний кадриятларга хурмат рухида тарбиялаш каби устувор йуналишларда кенг камровли тизимли ишлар амалга оширилмокда. «...Халкимизнинг тарихий мероси, урф-одатлари ва миллий тарбия анъаналарини асраб-авайлаш, кенг ахоли катламлари, айникса, ёшларимиз уртасида динлараро багрикенглик, миллатлараро тотувлик ва узаро мехр-окибат мухитини мустахкамлаш буйича чора-тадбирлар ишлаб чикиш»[2] каби устувор вазифалар белгиланган. Бу борада Имом Мухаммад ибн Исмоил ал-Бухорий, Имом Абу Исо ат-Термизий ва Ал-Х,аким ат-Термизий каби мухаддис олимларнинг илмий асарларида инсоннинг маънавий-ахлокий, тарбиявий карашларига оид жихатларидан ёш авлод маънавий тарбиясига татбик килишнинг педагогик ечимларини асослаш, мухаддис олимлар илмий меросидан, айникса, хулк, одоб-ахлокни таъминлашга хизмат киладиган касбий малака, ижтимоий-педагогик билимларнинг маънавий-ахлокий жихатларига илмий изланишларни кенг камровли амалга ошириш алохида ахамият касб этади.

Бу борада Узбекистон Республикаси Президентининг бир катор фармон ва карорлари, жумладан Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31 декабрдаги 1059-сон «Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида»ги ^арори (мазкур ^арорнинг III боб 10-бандида умумий урта таълим муассасаларининг 1-Х1 синфлари учун «Одобнома», «Ватан туйгуси», «Миллий истиклол гояси ва маънавият асослари», «Динлар тарихи» фанларини бирлаштирган холда «Тарбия» фани жорий этилди), кабул килинди. МУ^ОКАМА

Маънавий-ахлокий билимлар укувчи фаолиятида маънавий куникма ва малакаларни шакллантиради. Демак, маънавий-ахлокий тарбиялашни такомиллаштириш укувчиларнинг мактабда турли ижтимоий-гуманитар фанлар асосларини эгаллашлари

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

борасида пайдо булади. Маънавий-ахлокий билим оркали маънавий-ахлокий тарбиялашни такомиллаштиришга эришилади. Имом ал-Бухорий ривоят килган «Илмдан бошка нажот йук ва булмагай» ёки «Бешикдан кабргача илм изла» хадисларида куришимиз мумкин. Билим - укувчиларнинг ахлокий меъёрларида алокалари ва муносабатларида намоён булади. Укувчиларни маънавий-ахлокий тарбиялашни такомиллаштиришда таълим-тарбия жараёни мазмуни, шакл ва методларини такомиллаштириш алохида урин эгаллайди. Бу укитувчининг билим савиясига, педагогик махоратига, санъаткорлиги, салохиятига боглик. Укувчининг дарсларда олган назарий билими, амалий куникма ва малакалари уларнинг турмушида, хулк-атворида, жамиятдаги кишиларга булган муносабатида намоён булади. Маънавий-ахлокий тарбия хар бир шахсни маданият, маърифат дунёсига олиб киради.

Ахлокий тарбия укитиш жараёни билан кушиб олиб борилади. Буюк немис педагоги А. В. Дистервег таъкидлаганидек, яхши укита билган укитувчи яхши тарбиялайди хам. Ахлокий тарбия жараёнининг муваффакияти укувчилар ва укитувчилар жамоасининг савиясига боглик. Бунинг учун жамоа ахил ва инок, болалар интизомли булиши керак. Тарбиявий ишларнинг бундай режали ва аник максадли булиши хамда хамжихатлик билан амалга оширилиши ахлокий тарбиянинг муваффакиятини таъминлайди. А.С. Макаренконинг «унта юкори малакали, уз холича ишлайдиган укитувчидан малакаси паст, бир ёкадан бош чикарадиган бешта укитувчи афзал» [4]деганини унутмаслик керак. Мактабда ижобий эмоционал шароит яратиш ахлокий тарбия жараёнига фойдали таъсир этади. Шу уринда укувчиларни миллий маънавий мерослар асосида ахлокий тарбиялашда куйидаги усулларни тавсия этиш мумкин:

биринчидан, тушунтириш, уктириш, сухбат, мунозара, лекция, рагбатлантириш, жазолаш усулларидан фойдаланиш асосида укувчиларнинг мактабдаги умумий ва ягона тартиб коидага риоя килишларига эришиш;

иккинчидан, ахлокий одатни шакллантиришда машк ва машклантириш хамда болаларнинг турли фаолиятини уюштириш;

учинчидан, турли байрам тадбирлари «Мустакиллик куни», «Навруз байрами»; адабий кечалар «Шарк мутафаккирлари дунё тамадунининг асосчилари» мавзуларидаги тадбирларни самарали ташкил килиш;

туртинчидан, Тарбиявий соатлар, «Тарбия» дарслари савиясини оширишда интерфаол методлардан самарали фойдаланиш;

бешинчидан, оммавий ахборот воситалари кинотеатр, телевидение курсатувларидан, жумладан, «Оталар сузи акилнинг кузи», каби эшиттиришларидан фойдаланиш;

олтинчидан, мехнат фахрийлари, илм-фан ходимлари ва уруш фахрийлари, куп болали оналар, имонли кариялар, хожилар билан укувчилар учрашувларини уюштириб бориш;

еттинчидан, дарс жараёнида синфдан ва мактабдан ташкари машгулотларда Шарк кадриятлари ва миллий анъаналар акс этган ^уръони Карим, Х,адис, Кайковуснинг «^обуснома», Юсуф Хос Хржибнинг «^утадгу билиг», Носир Хисравнинг «Саодатнома», Ибн Синонинг «Донишнома», Саъдийнинг «Гулистон», «Бустон», Навоийнинг «Махбуб ул-кулуб», Бобурнинг «Бобурнома», Абдулла Авлонийнинг «Туркий гулистон ёхуд ахлок» каби асарларидан фойдаланиш лозим.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

Укувчиларни маънавий-ахлокий тарбиялашни такомиллаштириш асосида уларда бир катор сифатлар намоён булади. Улар: уз-узини бошкариш, уз-узига доимо танкидий караш, камчиликларни узидан кидириш, уз-узига талабчан булиш, хамма жойда аник ишларни виждонан бажариш, уз-узини тарбиялаш, бунда кучли ва кучсиз томонларни аниклаш, ахлокий тарбияланганлигини, билимларни яхши эгаллаганлиги, ахлокий туйгуларнинг ривожланганлиги, максадга интилиш, довюраклик ва хал килувчанлик, мустакил фикрга эга булиш, талабчанлик, ташаббускорлик, мустакиллик, уз-узини идора килиш ва тута билиш ташкил этади.

ХУЛОСА

Педагогик фаолиятда хох у бошлангич синф укитувчиси булсин, хох у юкори синф укитувчиси булсин дарс машгулотларида маънавий-ахлокий тарбия мазмунини халкимизнинг неча минг йиллик тарихида ота-боболаримиздан мерос булиб колган миллий-маънавий мерослар, анъана ва урф-одатлари, Ислом дини ва хадисшунос алломаларимизнинг хадис гоялари билан бойитиш максадга мувофикдир. Чунки, бу усуллар ахлокий тарбия негизини ташкил этиб, укувчиларнинг маънавий ахлокий тарбиялашни такомиллаштиришда хизмат килади.

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш.М. Халкимизнинг розилиги бизнинг фаолиятимизга берилган энг олий баходир. 2-жилд. Тошкент.: Узбекистон, 2018.-Б.181.

2. Узбекистон Республикасининг Президентининг ^арори. Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш ва сохани ривожлантиришни янги боскичга кутариш тугрисида. 2017 йил 28 июль // Халк сузи, 2017 йил 29 июль. П^-3160-сон. [Электрон ресурс] https://lex.uz/docs/4071203

3. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиеевнинг Олий Мажлисга йуллаган Мурожаатномаси. 2020 йил 29 декабр.

4. Педагогика / А. Мунавваровнинг умумий тахрири остида. — Т.:Укитувчи, 1996.

5. Bakhromovich SI. The impact of managerial professional development on the effectiveness of Higher Education institution management. Academicia: an international multidisciplinary research journal. 2020;10(12):1014-20.

6. Siddikov, I. B. (2019). Философско-педагогические аспекты развития интеллектуальной культуры студентов. Вестник Ошского государственного университета, (3), 38-42.

7. Bakhromovich, S. I. Development trends and transformation processes in academic mobility in higher education in Uzbekistan and the world.

8. Bakhromovich, S. I. (2021). A comparative induction of the epistemological and theological views of medieval Islamic oriental scholars. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 1(1.7 Philosophical sciences).

9. Bakhromovich, S. I. (2021). Views on the role of science in human and society life in islamic teaching. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 1(3), 79-86.

10. Bakhromovich, S. I. (2020). Effects of Objective and Subjective Factors to Develop Intellectual Culture of Youth. Canadian Social Science, 16 (2), 55-59 p.

SCIENCE AND INNOVATION

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

11. Bakhromovich, S. I. (2018). Social and philisophical performance of making youth's intellectual culture. European science review, (7-8).

12. Bakhromovich, S. I. (2020). Analysis Of Modern Approaches To Ensuring The Effectiveness Of Management In Higher Education Institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(12), 364-369.

13. Bakhromovich, S. I. (2021). Philosophical comparative studies of the epistemological and theological views of medieval eastern scholars. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation. Turkey, 2021. №32 (3), (Scopus) - P. 30338-30355

14. Bakhromovich, S. I. (2022).Dialectical and synergetic features of the development of theological and epistemological views in medieval eastern islam. European Journal of Humanities and Educational Advancements (EJHEA), - Las Palmas, Spain, Volume 3, Issue 2 February, 2022. - P. 79-83

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.