Научная статья на тему 'ЎҚУВЧИЛАР ҲУҚУҚБУЗАРЛИКЛАРИ ВА ЖИНОЯТЧИЛИГИ ПРОФИЛАКТИКАСИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ'

ЎҚУВЧИЛАР ҲУҚУҚБУЗАРЛИКЛАРИ ВА ЖИНОЯТЧИЛИГИ ПРОФИЛАКТИКАСИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Ветеринарные науки»

CC BY
1539
182
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўқувчилар / ҳуқуқбузарликлар ва жиноятчилик профилактикаси / методика / тарбия / ривожланиш / миллий қадриятлар. / учащиеся / профилактика правонарушений и преступлений / методика / воспитание / развитие / национальные ценности.

Аннотация научной статьи по ветеринарным наукам, автор научной работы — Зарипов Файзиддин Мухитдинович

Мақолада ўқувчилар ҳуқуқбузарликлари ва жиноятчилиги профилактикасини такомиллаштириш масалалари ўз ифодасини топган бўлиб, унда ҳуқуқбузарлик ва жиноятчиликнинг келиб чиқиш сабаблари ва уларнинг олдини олишга мўлжалланган профилактик ишлар тизими келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ПРОФИЛАКТИКИ ПРАВОНАРУШЕНИЙ И ПРЕСТУПНОСТИ СРЕДИ УЧАЩИХСЯ

В статье излагается мнение о внедрении в практику модели по профилактике правонарушений и преступлений среди учащихся, приводится система профилактических работ, направленных на предупреждение и профилактику правонарушений и преступлений.

Текст научной работы на тему «ЎҚУВЧИЛАР ҲУҚУҚБУЗАРЛИКЛАРИ ВА ЖИНОЯТЧИЛИГИ ПРОФИЛАКТИКАСИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ»

Зарипов Файзиддин Мухитдинович,

УзПФИТИ мустакил изланувчиси

цувчилар ^укукбузарликлари ва жиноятчилиги профилактикасини такомиллаштириш масалалари

УДК: 373.1: 37.018.74

ЗАРИПОВ Ф.М. УКУВЧИЛАР У,УК,УК,БУЗАРЛИКЛАРИ ВА ЖИНОЯТЧИЛИГИ ПРОФИЛАКТИКАСИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ

Мак,олада укувчилар хукукбузарликлари ва жиноятчилиги профилактикасини такомиллаштириш масалалари уз ифодасини топган булиб, унда хукукбузарлик ва жиноятчиликнинг келиб чикиш саба-блари ва уларнинг олдини олишга мулжалланган профилактик ишлар тизими келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: укувчилар, хукукбузарликлар ва жиноятчилик профилактикаси, методика, тарбия, ривожланиш, миллий кадриятлар.

ЗАРИПОВ Ф.М. ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ПРОФИЛАКТИКИ ПРАВОНАРУШЕНИЙ И ПРЕСТУПНОСТИ СРЕДИ УЧАЩИХСЯ

В статье излагается мнение о внедрении в практику модели по профилактике правонарушений и преступлений среди учащихся, приводится система профилактических работ, направленных на предупреждение и профилактику правонарушений и преступлений.

Ключевые слова и понятия: учащиеся, профилактика правонарушений и преступлений, методика, воспитание, развитие, национальные ценности.

ZARIPOV F.M. QUESTIONS OF IMPROVEMENT OF PREVENTION OF OFFENSES AND CRIME AMONG STUDENTS

The article provides an opinion on the implementation of a model for the prevention of crime and criminality among students, provides a system of preventive work aimed at preventing crime and crime prophylactic activity.

Key words and concepts: students, crime and crime prevention, methods, education, development, national values.

Кириш.

Жахрн хамжамиятида таълим жараёни субъ-ектлари фаолиятини хукукий ёндашувлар асосида ташкил этиш, ^лом авлодни вояга етказиш, улар хак хукукларини химоя килиш, турмуш тарзини яхшилашга алохида эътибор каратиш оркали таълим эхтиёжларини кондириш вазифаларига катта эътибор каратилмокда. Дунёнинг турли минтакалари ва алохида давлатларида девиация холатининг кучайиши натижасида укувчилар орасида хукукбузарликлар ва жиноятчиликнинг олдини олиш масалаларига алохида эътибор

каратиш тенденциясининг интенсивлашуви бу борада профилактик механизмларни такомиллаштириш заруратини вужудга келтирмокда.

"Бугунги кунда халк таълими тизимида 9 942 та умумий урта таълим мактабларида 6,1 млн. нафар укувчи тахсил олаётган булиб, уларга 481 минг нафар укитувчи таълим-тарбия бериб келмокда"1. Бинобарин, ёш авлодни тарбия-лашда "Оила - махалла - таълим муассасаси" хамкорлигини янада мустахкамлаш, бу борада таълим муассасаларидаги жамоат кенгашлари

1 https://www.uzedu.uz/ACOCI/M КУРСАТКИЧЛАР

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 1(86)

63

фаолиятини самарали ташкил этиш максадида "Халк таълими вазирлиги хузуридаги "Оила -махалла - таълим муассасаси" хамкорлиги Жамоат кенгаши тyFрисидаги низом" такомиллаштирилиб, амалиётга жорий этилди1.

Худди шундай, Халк таълими вазирлигининг Узбекистан Республикаси Адлия вазирлиги томо-нидан 2019 йил 11 январда 3118-сон билан дав-лат руйхатидан утказилган 2018 йил 26 декаб-рдаги "Умумий урта таълим муассасасининг кузатув кенгаши хакидаги намунавий низомни тасдиклаш тyFрисида" 16-МХ-сон буйруFи билан тасдикланиб, ижрога йуналтирилди2.

Халк таълими, Адлия ва Ички ишлар вазир-ликлари билан 2019 йил 15 августдаги "Таълим муассасалардаги тарбияси оFир вояга етмаган-ларга кучайтирилган хукукий таълим бериш ва тарбиялашга оид махсус дастурларни куллаш тyFрисида"ги 39 кк, 64 кк, 1-14/1-1391/8-сон кушма карори имзоланиб амалиётга жорий этилди.

Шунингдек, Халк таълими вазирлиги томони-дан Узбекистон Республикаси Бош прокуратураси, Ички ишлар вазирлиги, Адлия вазирлиги, Олий ва урта махсус таълим вазирлиги, Узбекистон ёшлар иттифоки Марказий кенгаши билан хамкорликда 2019 йил 6 март куни "Ёш авлоднинг хукукий онги ва хукукий маданиятини юксалтириш буйича таълим муассасаларида турли хукукбузарликлар, конунбузарликлар, гиёхвандлик ва бошка сал-бий ходисаларни олдини олиш юзасидан чора-тадбирлар дастури" тасдикланиб ижрога йуналтирди.

Мазкур кабул килинган меёрий-хукукий хужжатлар асосида укувчилар учун яратилган шароитлар устидан тизимли равишда мониторинг урнатиш ва улар ота-оналарининг мурожа-атларини куриб чикиш, улар тyFрисида маълумот-ларни жамлаш, таълим муассасасининг педагог ва рахбар ходимлари фаолияти тyFрисида ижти-моий суровларни утказиш, таълим муассасасининг фаолиятини ташкил этишга тегишли бошка масалаларни хал килишда иштирок этиш, таълим

1 Халк таълими вазирлигининг 2019 йил 7 феврал-даги "Халк таълими вазирлиги хузуридаги "Оила-махалла-таълим муассасаси" хамкорлиги Жамоат кенгаши тyFрисидаги низомни тасдиклаш хакида" 46-сонли буйруFи.

2 Халк таълими вазирлигининг 2018 йил 26 декабрдаги "Умумий урта таълим муассасасининг кузатув кенгаши хакидаги намунавий низомни тасдиклаш тyFрисида" 16-мх-сон буйруги.

жараёнининг шаффофлигини таъминлаш, жамо-атчилик таъсирини кучайтириш, укувчиларнинг сифатли таълим олишлари, уларга тегишли шарт-шароитлар яратиш назарда тутилган.

Мацсад.

Маколани ёзишдан максад укувчилар хукукбузарликлари ва жиноятчилиги профи-лактикасини такомиллаштиришга каратилган йуналишларни чукур тадкик килиш, укувчилар хукукбузарликлари ва жиноятчилигининг содир булиш сабабларини аниклаш ва уларнинг олдини олишга мулжалланган чора-тадбирларни бел-гилаш.

Мавзуга оид илмий манбаларни кискача тахлили.

Узлуксиз таълим тизимининг асосий поFоналаридан бири - умумий урта таълим мак-таб укувчилари хукукбузарликлари ва жиноятчилиги профилактикасини такомиллаштириш зару-рати мавжуд.

Ёшларда миллий кадриятлар, мафкуравий иммунитетни шакллантириш, тарбияланганлик даражасини бахолаш ва хулкидаги нуксонларни коррекциялаш, хукукий таълим бериш, хукукий маданиятни юксалтириш, хукук устуворлигини англаш куникмаларини шакллантириш каби маса-лалар республикамизнинг педагог, психолог ва хукукшунос олимлари: Э.Абзалов, М. Куронов, О. Мусурмонова, Ш. Абдуллаева, Э^озиев,

B.Каримова, Х.Бобоев, Х.Йулдошев, З.Исломов, У.Тожихонов, Х.Одилкориевлар томонидан тадкик килинган. Хукукий давлат хамда фукаролик жамиятини юзага келтиришда фукароларнинг масъулиятини оширишга баFишланган илмий изланиш ишлари А. Саидов, А.Агзамхужаев, А.Азизхужаев, М.Рустамбаев, Ш.Асадов, Н.Сабуров, Х.Маматов, М.Куронов, И.Зокиров,

C.Усмонов, Х.Омонов, Ш.Мардонов, А.Пардаев, С.Абдухоликов, А.Ирисалиев, Т.Худайберганова, Н.Исмоиловларлар томонидан олиб борилган.

Ёшлар уртасида жиноятчилик ва кримино-ген хатти-харакатларнинг олдини олиш, хукукий давлат куришнинг мухим омиллари, талабалар уртасида хукукий онгни шакллантириш мадани-яти, инглиз-саксон хукукий тартибот органла-рида ёшлар билан ишлаш тизимига оид илмий изланишлар Мустакил Давлатлар Хамдустлиги (МДХ) мамлакатлари олимлари М.Н.Марченко, Е.А.Певцова, С.В.Татаринцева, Н.М.Юрашевич, М.А.Крутоголов, А.И.Ковлер, Ю.В.Тихонравов, томонидан олиб борилган. Турли мамлакат-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 1(86)

64

ларда конституциявий хукукларда инсон омили-нинг акс эттирилиши ва киёсий тахлили, кичик ва мактаб ёшдаги болаларнинг хукукий саводхон-лигини шакллантириш масалалари Я.М.Бельсон, О.Н.Ведерникова, К.В.Арановскийларнинг тадкикотларида уз ифодасини топган.

Юкоридаги илмий ишлар ва адабиёт-лар тахлили умумий урта таълимда укувчилар хукукбузарликлари ва жиноятчилиги профилак-тикасини такомиллаштириш, бу борада таълим муассасаларининг худудий жойлашуви, узига хос-лик томонлари, демографик хусусиятлар, шунинг-дек, хукукий таълим-тарбияни амалга оширишда хукукбузарликлар ва жиноятчилик профилактика-сини такомиллаштиришга доир махсус тадкикот амалга оширилмаганлигини курсатди.

Асосий цисм.

Илмий изланишдаги унинг мавзусига оид тушунчалар куййидагилардан иборат.

Профилактика шахс ривожланишига салбий таъсир килувчи ташки сабаб, омиллар, шарт-шароитларни урганиш, хисобга олиш ва шу аснода уларнинг келиб чикишига йул куймасликка каратилган, олдиндан содир этилиши мумкин булган хатоларнинг келиб чикишига тускинлик киладиган тадбирлар тизимидир.

Умумий урта таълим тахсил олувчилари уртасида хукукбузарлик ва жиноятчилик-нинг олдини олишга мулжалланган профилак-тик тадбирлар тизими узида: жисмоний, рухий, ижтимоий-маданий вазиятлардаги салбий холатларнинг олдини олишга каратилади.

Девиация — ижтимоий-педагогик муаммо булиб, инсон рухий оламидаги, унинг атрофи-даги мухитнинг узгариш холлари билан боFлик булган, айрим усмир ва илк успирин ёшидаги-ларга хосдир. Бугунги кунда мана шу каби салбий кусурлардан укувчиларни фориF килишга кумак берувчи профилактик тадбирлар тизимини ишлаб чикиш талаб этиладики, булар негизида ёш алод хар томонлама камол топиб ривожланишига замин яратилишига имконият кенгаяди.

"Криминал ^аракатлар - инсонларнинг маъ-навий оламини, рухиятини издан чикаришга каратилган турли шаклдаги Fоявий, мафкура-вий, ахборот хуружлари ва девиант хулк-атвор куринишларидир".

Хукукбузарликлар профилактикаси — хукук-тартиботни саклаш хамда мустахкамлаш, хукукбузарликларни аниклаш, уларга бархам бериш, шунингдек хукукбузарликларнинг содир

этилиши сабабларини ва уларга имкон бераёт-ган шарт-шароитларни аниклаш, бартараф этиш максадида кулланиладиган хукукбузарликлар умумий, махсус, якка тартибдаги ва виктимоло-гик профилактикасининг хукукий, ижтимоий, таш-килий ва бошка чора-тадбирлари тизимидир.

Жиноятчилик профилактикаси - инсонларнинг маънавий оламини, рухиятини издан чикаришга каратилган турли шаклдаги Fоявий, мафкуравий, ахборот хуружлари ва девиант хулк-атвор куринишларининг содир этилиши сабабларини ва уларга имкон бераётган шарт-шароитларни аниклаш, бартараф этиш максадида кулланиладиган умумий, махсус, якка тартибдаги ва виктимологик профилактика тизими.

Ёшларнинг хукукий маданиятини шакллантириш, улар орасида хукукбузарликлар ва жино-ятчиликнинг олдини олиш, бу борада педаго-гик профилактика тизимини такомиллаштириш, хукукий таълимни яратиш ва уни ёш авлодга укитиш хамда урганиш буйича оптимал наза-рий, илмий ва услубий асосларни ишлаб чикиш эхтиёжи мавжуд.

Мамлакатимизда сунгги йилларда кабул килинган хукукий-меъёрий хужжатлар ижросини уз вактида таъминлаш максадида кенг камровли ислохотлар амалга оширилмокда. Хусусан, хукукбузарлик профилактикаси ва жиноятчиликка карши курашишга каратилган чора-тадбирлар ташкил этилмокда. Бирок, хукукбузарлик профи-лактикасини бевосита амалга оширувчи идора ва муассасалар фаолиятига хукукбузарликлар нис-батан куп содир этилаётган жойлар (худудлар) ва сохалар курсатилган холда интерактив хари-таларни жорий этишга кенг имкониятлар яратиш, укувчилар хукукбузарликларини олдини олиш механизмларини такомиллаштириш мухим ва зарурий булиб, мамлакатимиз ёшларига бу бора-даги давлатимиз сиёсатини, соFлом турмуш тар-зини сингдириш муаммоларининг ечимини давр такозо этмокда1.

Таълим муассасаси кошидаги жамоат кен-гаши жисмонан соFлом ва маънавий етук ва хар томонлама ривожланган баркамол авлодни тар-биялашда оила, ота-оналар ва фукароларнинг узини узи бошкариш органларининг таълим муас-сасалари билан хамкорлигини таълим муассаса-лари томонидан тарбияси оFир, хукукбузарлик

1 Абдуллаева Ш.А. Педагогик диагностика ва коррекция.-Тошкент:Фан ва ахборот технологиялари, 2019. - 280 б.

65

содир этишга мойил укувчилар аникланганда, улар билан вазирликнинг 2018 йил 6 феврал-даги "Умумий урта таълим муассасаларда ижти-моий жихатдан хавфли ахволда булган вояга етма-ганлар билан якка тартибда шугулланишни таш-кил этиш ва назорат килиш тартиби тугрисидаги йурикномани тасдиклаш хакида"ги 33-сонли буйруги асосида ишларни тизимли ташкил этиш билан бирга укувчи-ёшларни ижтимоий мухофаза килиш, ижтимоий эхтиёжманд оилалар фарзанд-ларини моддий ва маънавий куллаб-кувватлаш масалалари билан хам шугулланмокда.

Шунингдек, умумий урта таълим мактабларида давлат ва нодавлат ташкилотлар, ота-оналарнинг узаро хамкорлигида хар хафтанинг душанба куни "Эрталабки сафланиш", жума куни "Маъна-вият куни" ва 1-соатда "Тарбиявий соат", хар ойда мухим саналарга багишланган "Маънавият к,афталиги", педагог ходимлар учун хар ойнинг охирги жума куни "Маънавият соати" тадбирлари ташкил этиш йулга куйилган1.

"Пайшанба - жиноятчиликнинг олдини олиш ва профилактика куни" тадбирлари доирасида таълимни бошкариш идоралари ва таълим муас-сасаларининг хукукбузарликлар профилактикаси сохасидаги фаолиятини янада кучайтириш, таълим муассасаларида аникланган ёки укувчилар ва укитувчилар томонидан хабар берилган хукукбузарликлар фактлари буйича ички ишлар органлари билан ахборот алмашинуви тизимини янада яхшилаш вазифалари юклатилди2.

Шунингдек, умумий урта таълим макта-бларидаги машгулотларга сабабсиз келма-ётган укувчиларни аниклаш, уларни укишга кайтариш максадида ^ар ойда "Давомат"3, вояга етмаганлар уртасида назоратсизлик ва хукукбузарликларнинг олдини олиш, дарс вактида укишга бормасдан бемаксад юрган, тунги вактларда "Интернет-кафе" ва кунгил очар масканларда вакт утказаётган укувчиларни аниклаш ва уларни укишга кайтариш максадида

1 Халк таълими вазирлигининг 2012 йил 6 декабрдаги "Халк таълими муассасаларида "Маънавият куни"ни ташкил этиш тугрисида" 350-сон буйруги;

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 14 мартдаги "Хукукбузарликлар профилактикаси ва жиноятчиликка карши курашиш тизимини янада тако-миллаштириш чора-тадбирлари тугрисида" ПК-2833-сон Карори;

3 Узбекистон Республиканинг 2010 йил 29 сентяб-

рдаги "Вояга етмаганлар уртасида назоратсизлик ва хукукбузарликларнинг профилактикаси тугрисида"ги

УРК-263-сон Конуни.

хар чоракда "Укувчи" рейдларини4 утказиш йулга куйилган.

Жумладан, Халк таълими вазирлиги (06-02/5-2817-сон), Ички ишлар вазирлиги (06-02/5-2820-сон), Фукароларнинг узини узи бошкариш органлари фаолиятини мувофиклаштириш буйича республика кенгаши (06-02/5-2818-сон), Узбекистон ёшлар иттифоки (06-02/5-2819-сон) кушма топшириги асосида хамкор идоралар билан биргаликда 2019 йилнинг 17-18 октябрь кунлари укувчи-ёшларнинг назоратсиз колиши ва содир этилаётган хукукбузарликларнинг олдини олиш, дарс жараёнида укишга бормасдан бемаксад юрган, вояга етмаганларни аниклаш, уларни укишга кайтариш ва давоматни яхшилаш борасида амалга оширилаётган профилактик тад-бирларнинг самарадорлигини ошириш максадида профилактик-огохлантирув тадбирлари утказилди.

"Укувчилар хукукбузарликлари ва жино-ятчилиги профилактикасини такомиллашти-риш максадида утказилган тахлиллардан улар-нинг билиш жараёнлари (сезги, идрок, тафаккур, хаёл ва хотира)ни урганиш ташхислашда мухим ахамият касб этиши аникланди хамда умумий урта таълим мактаб укувчиларининг орасида жино-ятчилик ва хукукбузарликка мойил вояга етма-ганларнинг индивидуал жамоатчилик хатти-харакатларида намоён буладиган ижтимоий ва табиий (тугма) хулк-атвори, хатти-харакатларини тушунтириб ва уни олдиндан айтиб беришда унинг био-социал табиатини хисобга олиш зарур-лиги тасдикланди"5.

Тадкикот доирасида 2016-2017, 20172018, 2018-2019 укув йилларида республика-мизнинг Тошкент, Сирдарё, Навоий, Жиззах, Самарканд, Андижон, Фаргона, Наманган вило-ятлари, Коракалпогистон Республикаси умумий урта таълим мактаб укувчилари уртасида хукукбузарликлар ва жиноятчиликка мойил укувчиларни диагностика ва коррекциялашнинг мавжуд холатини урганиш максадида махсус

4 Узбекистон Республиканинг 2014 йил 14 майдаги "Хукукбузарликлар профилактикаси тугрисида"ги УРК-371-сон Конуни.

5 Ф.М.Зариповнинг 2016-2017, 2017-2018, 20182019 укув йилларида республикамизнинг Тошкент, Сирдарё, Навоий, Жиззах, Самарканд, Анди-жон, Фаргона, Наманган, Коракалпогистон автоном республикаси умумий урта таълим мактаб укувчилари уртасида хукукбузарликлар ва жиноятчиликка мойил укувчиларни диагностика ва коррекциялашнинг мавжуд холатини урганиш юзасидан анкета суровлари асосида.

SS

aнкeтa caвoллapи ишлaб чик,илди вa ук,ув мyac-cacaлapигa тapк1aтилди.

Maзкyp aнкeтa caвoллapигa б OZO нaфap Укyвчилap жaвoб бepишди. Iax1лиллapдaн мaъ-лум 6Улдики, вoягa eтмaгaн жинoятчилик вa xyк1yк1бyзapликкa мoйил укувчи xyлк1идaги aco^ нyкcoнлap: ëлFoнчилик, cypбeтлик, жaнжaлкaш-лик, aгpeccивликни тaшкил к1илaди. Бу ^би k^a^ лapни кoppeкциялaш учун к1yйидaги пpoфилaк-тик йyнaлишлap бeлгилaнди: пeдaгoгик мyaммo-нинг пaйдo булиш caбaблapини aник1лaш; тaъcиp кучини yткaзaдигaн пpoфилaктик тaдбиpлap мeтo-дикacи билaн мaктaб yк1итyвчилapи, oтa-oнaлapни тaништиpиш; typyx, жaмoacидa ук,итувчи вa укувчи opacидa биp-биpигa x1ypмaт мух,итини вyжyдгa кeлтиpиш; oилaдa coFлoм мух,итни вyжyдгa ^л-т^иш учун oтa-oнaлap билaн х^м пeдaгoгик мyo-лaжaлapни oлиб бopиш вa бoшк1aлap.

«Пeдaгoгик эътибopcизлик» нaтижacидa вужудга кeлгaн нyк1coнлapни бapтapaф к,илиш кyйидaги кoppeкциoн мeтoдлap opк1aли aмaлгa oшиpилди:

- умумий мeтoдлap: oилaдa, укув мyaccaca-cидa, мax1aллaдa микpoмyx1итни вужудга кeлтиpиш; вoягa eтмaгaн жинoятчилик вa x1yкyк1бyзapликкa мoйил yк1yвчидaги pyx^-x^c^ зypик1ишнинг oлдини oлиш: peлaкcaция, peaбилитaция ^би мeтoдлapни к1Уллaш;

- мaxcyc мeтoдлap:

• Укyвчилap ypтacидa x1yкyк1бyзapликлap вa жинoятчиликнинг oлдини oлишдa acocий фaoлият йyнaлишлapидaги (ук,иш, cпopт билaн шyFyллaниш, муетакил шyFyллaниш, мex1нaт, китoб мyтoлaacи) мyвaффaк1иятини тaъминлaш;

• ижoбий фaзилaтлapигa тaянгaн x1oлдa xynrç-aтвopини бoшк1apиш;

• иpoдaни caфapбap этиш;

• х,и^ий oлaмини кeнгaйтиpиш opк1aли интeллeктyaл жих^дан ycишини тaъминлaш;

• интeллeктyaл жиx1aтдaн ycиши opк1aли xynrç^a™ нyк1coнлapни бapтapaф этишгa эpишиш;

• axлoк1ий фaзилaтлapни кaмoл тoптиpишгa кapaтилгaн кoмплeкc тoпшиpик1лapдaн фoйдa-лaниш.

Укyвчилap xyкyк1бyзapликлapи вa жинoятчи-лигининг oлдини oлишдa мaктaбдa yк1итилaдигaн "Узбeк aдaбиëти", "Узбeкиcтoн тapиxи", ижтимoий - гyмaнитap фaнлap: "Mиллий иcтик1лoл Foяcи вa мaънaвият acocnap^', "Аxлoк1шyнocлик", "Дин-шyнocлик" ^би фaнлapнинг мox1ият-мaзмyни yк1yвчилapнинг х,ук,ук,ий ^вия^нинг ycишигa,

дyнëк1apaшини шaкллaнтиpишгa, axлoк1ий тушун-чaлapни тyFpи бax1oлaшгa, жaмиятнинг ижти-мoий, ик1тиcoдий, мaдaний тapaк1к1иëти мyaммo-лapигa oнгли мyнocaбaтдa бyлишгa ypгaтиши aник1 бyлгaнлиги бoиc, дидaктик жapaëндa yк1yвчилapнинг тaълим вa билимлapгa булган иштиëк1ини кyчaйтиpишгa, мycтaк1ил дyнëк1apaш, иш юpитиш, миллий ифтиxop вa умуминтоний к1aдp-к1иммaт тyЙFycини шaкллaнтиpишгa эътибop кapaтилиб, тaжpибaвий дapcлapдa мaxcyc мeтo-ди^ acocидa тaълим жapaëнини тaшкил этишга эpишилди.

Нaтижaлap.

Фикpимизчa, oтa-oнaлap билaн фapзaнд-лap ypтacидaги caлбий мyнocaбaтлap, мaк-тaб Укyвчилapи тoмoнидaн coдиp этилaëт-гaн x1yк1yк1бyзapликлap вa жинoятлapнинг кeлиб чик1ишигa кyйидaги oмиллap caбaб бyлмoк1дa:

• oтa еки o^M^ (aйpим x1oлaтлapдa икки-cининг x1aм) xopижгa мexнaт мyx1oжиpлигигa чик,иб ^тиши opкaли фapзaндлapнинг нaзopaт-cиз крлиши;

• xopижгa чик,иб кeтгaн oтa-oнaлapнинг уз фapзaндлapини к1apиндoшлapи (вacийликкa) кулига кoлдиpиб кeтиши нaтижacидa фapзaнд-лapнинг нaзopaтcиз к1oлиши;

• oилaвий жaнжaл вa aжpaлишлap opк1aли фapзaнднинг тapбияcигa эътибopcизлик к,илиш;

• oтa-oнaлapнинг дoимий дapoмaд мaнбaи йук,лиги тyфaйли фapзaндлapнинг х^м пул тoпишгa мaжбypлиги;

• oтa-oнaлapнинг ичкиликбoзлик вa нap-штик мoддaлapни иcтeъмoл к1илишгa бepи-лиши нaтижacидa фapзaнд тapбияcи билaн шyFyллaнмacликлapи;

• мaктaб yк1yвчилapининг кyчa бeзopилapи тaъcиpи дoиpacигa тушиб к^лиши;

• yмyмтaълим мaктaблapидa мax1aллий уз-узини бoшк1apиш opгaнлapи билaн, x1ycycaн мax1aллaдaги xoтин-к1излap к1Умитaлapи билaн x1aмкopлиги тyFpи йулга к1Уйилмaгaнлиги, бaлoFaтгa eтмaгaн вa бaлoFaт ëшидaги к1излap opa-cидa тapFибoт-тaшвик1oт ишлapи caмapaли oлиб бopилмaгaнлиги.

Укyвчилap x1yк1yк1бyзapликлapи вa жинoятчи-лигининг пaйдo булишининг acocий oмиллapи кyйидaгичa гypyx1лaнaди:

- uжтuмоuй-педагогuк омuллар, яъни бoлa-лик дaвpидaн бoшлaб мaктaб, oилa вa жaмoaтчи-лик тapбияcидaги нyк1coнлap;

ЗAMОНABИЙ TAЪЛИM I СОВРЕМЕННОЕ ОБPAЗОBAНИЕ ZOZO, 1(Вб)

67

- ижтимоий- UK,mucoduü, мaьнaвий-axлок,ий омиллaр, яъни жaмиятдaги мaънaвий кaдpият-лapнинг кaдpcизлaниши, инcoнлapнинг мaънa-вий кaшшoклaниши ëm муйян жaмиятдaги ижти-мoий инcтитyтлapнинг yндa pyй бepaëтгaн двви-aнт xapa^^apra бeфapклиги кaби мacaлaлap Уpгaнилгaн.

Амaлгa oшиpилaëтгaн пpoфилaктик тaдбиpлap-нинг мoxияти вa axaмияти, кoнyнийлик axвoли, coдиp этилaëтгaн xyкyкбyзapликлap xaмдa yлapни кypиб чикиш жapaëни xaкидaги тeзкop мaълy-мoтлapни тeлeвидeниe opкaли ^нг жaмoaтчи-ликкa eткaзиб бepиш; oдaм caвдocигa кapши i<ypa-шиш мacaлacи бyйичa yзoк axoли пyнктлapидa яшaëтгaн фyкapoлap билaн ишлaшгa aлoxидa эътибop бepиш xoлaтлapи cycт paвишдa тaшкил килинaëтгaнлигини тaъкидлaш жoиз. Шу caбaбли, xyлкидa caлбий нyкcoнлap yчpaйдигaн ëшлap-нинг кeлиб чикиши, ижтимoий, пeдaгoгик, п^-xoлoгик caбaблapи ypгaнилгaн ßa мyaллиф тoмo-нидaн умумий ypтa тaълим мaктaб у^чи^ыи^ шaxcий фaзилaтлapидa тapкиб тoпиши мумкин бyлгaн нyкcoнлap: axлoкий xиcлapнинг eтиш-мacлиги, УКИТУВЧИ, typyx жaмoacи, oилa aъзo-лapи билaн нoaдeквaт му^^т, ишëкмacлик, буш вaктни тyFpи тaкcимлaмacлик вa бoшкaлap xaм caлбий киликлapни вyжyдгa кeлтиpaди.

Тaдкикoт дoиpacидaги aдaбиëтлap тaxлили нaтижacидa шaxcнинг caлбий xycycиятлapини кeлтиpиб чикapyвчи caбaблap кyйидaгичa тyp-кyмлaнди:

1. Шaxcнинг руций кaмолоmидaги нyк,œнлaр: aклнинг oжизлиги; иpoдaнинг зaифлиги; зapyp э^^ж вa кизикишлapнинг шaкллaнмaгaнлиги;ycпиpиндaги интилиш билaн имкoниятлapнинг нoмyтaнocиблиги; шaxcдa xиccиëтнинг cycr pивoжлaнгaнлиги вa бoшкaлap;

2. Шaxcнинг maрбияcидaги нyкcонлaр: axлoкий xиcлaтлapидa yчpaйдигaн ^мчили-Map; yкyвчилapнинг укитувчи, Typyx, жaмoacи вa oилa aъзoлapи билaн мyлoкoтидaги зaифликлap; мexнaт тapбияcидaги hy^connap; axлoкий тapби-яcидaги кaмчиликлap;бyш вaктни тaкcимлaшдaги xaтoлap;мaдaний-мaъpифий, ишлaб чикapиш вa жaмoaтчиликнинг кaмчиликлapи; caлбий xaтти-xapa^ юpитyвчи гypyxлap тaъcиpигa тушиб ^лиш;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3. Олдинги maьлим боcкичлaридa йул кyйилгaн кaмчиликлaр: тaълим жapaëнидa билим-лap вa xaтти-xapaкaтлapни aдoлaтcиз бaxoлaниши; билимлap, мaxcyc кyникмaлap вa мaлaкaлapни

эгaллaшдaги yзилишлap; тaълим жapaëнидa a^kin мexнaт ycyллapи вa oпepaциялapининг eтиш-мacлиги;

4. Тaьлим мyaccacacи maрбиявий ишлaри-дaги кaмчиликлaр (укитувчининг укувчига ни^ бaтaн xaйpиxox эмacлиги, эмпaтия xиcлapининг мaвжyд эмacлиги, ëшлapнинг яккaлaниши, ëшлap жaмoacидaги нyкcoнлap, пeдaгoгик кapoвcизлик вa x.к.). Рecпyбликaмиздa умумий axoлининг тax-минaн 4G фoизини тaшкил этaëтгaн 18 ëшгaчa бyлгaн Ю миллиoн 36G минг нaфap ëшлapнинг укув фaoлияти, дapcдaн кeйинги буш вaктини кaндaй тaшкил килингaнлиги oтa-oнaлap, пeдaгoг-пcиxoлoглap вa кeнг жaмoaтчилик нaзopaтидa булиши лoзим. Айнaн oxиpги Ю йил opacидaги дaвp тaxлили, Укyвчилap тoмoнидaн жинoят coдиp этиш xoлaтлapининг aкcapияти дapcлapдaн гей-инги ëw кeчки пaйтлapгa тyFpи кeлaëтгaнини вa yлap acocah нoтинч oилaлap фapзaндлapи тoмo-нидaн coдиp этилaëтгaнлиги aниклaнди.

Фикpимизчa, укувчи шaxcининг xy^^ap!, эpкинликлapи вa кoнyний мaнфaaтлapи xимoя килинишини тaъминлaш; жaмиятдa xy^^ o^ вa xyкyкий мaдaниятни юкcaлтиpиш, кoнyнийликни мycтaxкaмлaш; xyкyкбyзapликлapнинг coдиp эти-лиши caбaблapини вa yлapгa имкoн бepaëтгaн шapт-шapoитлapни aниклaш, ypгaниш, бapтa-paф этиш чopa-тaдбиpлapини кypиш вa бoшкaлap тaдкик килинaëтгaн мyaммo дoиpacидa мyxим axaмият кacб этaди.

Укyвчилap xyкyкбyзapликлapи вa жинoятчили-гининг oлдини oлишдa oилaнинг poлини кyчaйти-pиш вa шу мaкcaддa oилa инcтитyтининг тaълим xaмдa тapбия мyaccacaлapи билaн yзapo aмaлий xaмжиxaтлигини мycтaxкaмлaш, yлapнинг якин вa caмapaли xaмкopлигини тaъминлaшгa aлoxидa эътибop кapaтиш лoзим. Бунинг учун pecпyбли-кaмиздa жинoятчилик вa xyкyкбyзapликкa мoйил еки уни coдиp этган вoягa eтмaгaнлap (двликввнт xyлкли), oFиp тapбияли, мyaммoли ycмиp ëшдaги (aдeктив xyлкли)лap билaн ишлaш, yлapни тapби-ялaш вa кaйтa тapбиялaш тизимининг caмapaли фaoлиятини тaшкил килиш лoзим.

Myaллиф тoмoнидaн ишлaб чикилгaн пpoфи-лaктик тaдбиpлap тизимидaн кyйидaги xoлaтлapдa фoйдaлaниш caмapaли нaтижa бepaди:

• Укyвчилapнинг oилaвий шapoитини Уpгaниш вa oтa-oнacигa пeдaгoгик-пcиxoлoгик ëpдaм кypcaтиш;

• укувчининг кизикишлapини эътибopгa oлгaн xoлдa тyгapaклapгa жaлб килиш;

ЗАMОНАВИЙ TАЪЛИM I CОВРЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G2G, 1(8б)

68

• укувчини таълим муассасаси ва синф микёсида утказиладиган турли маданий-маърифий тадбирларга мунтазам равишда жалб килиш; укувчининг буш узлаштираётган фанлар буйича фаолиятини мунтазам тахлил килиб бориш, фан ук,итувчисига дарсларда ушбу укувчини фаоллаштириш юзасидан керакли тав-сиялар бериш;

• укувчиларнинг дарсларга тулик укув куроллари билан иштирок этиши ва давома-тини, шунингдек одоб-ахлок коидаларига риоя килишини кунлик назорат килиб бориш;

• укувчилар мактабга келмай к,олган холатда зудлик билан шу куннинг узида (соат 10:00 гача) уларнинг ота-оналари билан телефон оркали боFланиб, вазиятга ойдинлик киритиш, ота-онаси билан боFланиш имкони булмаганда, таълим муассасаси рахбариятини огохлантириш.

Тадкикот доирасида укувчилар

хукукбузарликлари ва жиноятчилиги профилак-тикасини такомиллаштиришга мулжаллаб, уму-мий урта таълим мактабларида тарбиявий соат-ларнинг утказилиш холатлари урганилди.

Укув муассасаларида укувчилар

хукукбузарликлари ва жиноятчилиги профилак-тикаси буйича ташкил килинаётган тарбиявий соатларнинг самарадорлигини ошириш зарурати мавжуд. Коррекция жараёнида вояга етмаган-ларда жамиятнинг шахсга куядиган ахлокий тала-

бларига мувофик келадиган хулк-атвор малака ва одатлари хосил килиш учун укувчиларнинг онгига (таълим жараёнида), хиссиётига (дарсда ва синфдан ташкари ишларда), иродасига (фао-лиятни уюштириш, хулкни идора килиш жараёнида) тизимли ва мунтазам таъсир этиб бориш методикаси ишлаб чикилди.

Хулосалар:

- укувчилар хукукбузарликлари ва жино-ятчилигининг профилактик тадбирлари мухим ахамиятга эга;

- укувчилар хукукбузарликлари ва жино-ятчилигининг профилактикасини окилона ташкил этишда таълим муассасалари укитувчилари, ота-оналар, тегишли идоралар, махалла фаол-лари, ижтимоий институтлар ва кенг жамоатчи-лик хамкорликдаги фаолияти талаб этилади;

- вояга етмаганларнинг каровсизлиги ва улар томонидан содир этилиши мумкин булган жиноятларни олдини олиш, ёшларни турли ёт Fоялар тахдидидан химоя килиш, соFлом тур-муш тарзини тарFиб килиш, хукукий саводхон-лигини оширишга каратилган якка тартибдаги машFулотларга мунтазам катнашишини таъмин-лаш буйича аввало, синф рахбарлари, ота-оналар, махалла фаоллари, участка нозирлари билан профилактик тадбирлар самарадорлигини ошириш максадга мувофик.

Адабиёт руйхати:

1. Узбекистон Республикасининг 2010 йил 29 сентябрдаги "Вояга етмаганлар уртасида назоратсизлик ва хукукбузарликларнинг профилактикаси туFрисида"ги УРК-263-сон Конуни.

2. Узбекистон Республикасининг 2014 йил 14 майдаги "Хукукбузарликлар профилактикаси туFрисида"ги УРК-371-сон Конуни.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар Стратегияси туFрисида"ги ПФ-4947-сон Фармони. - Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 5 июлдаги "Ёшларга оид дав-лат сиёсати самарадорлигини ошириш ва Узбекистон ёшлар иттифоки фаолиятини куллаб-кувватлаш туFрисида"ги ПФ-5106-сон Фармони.

5. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 14 мартдаги "Хукукбузарликлар профилактикаси ва жиноятчиликка карши курашиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида" ПК-2833-сон Карори.

6. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2012 йил 19 июндаги "Бар-камол авлодни тарбиялашда оила институти ва фукароларнинг узини узи бошкариш

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 1(86)

органларининг таълим муассасалари билан узаро х,амкорлигини янада ривожланти-риш чора-тадбирлари туFрисида"ги 175-сон карори.

7. Халк таълими вазирлигининг 2012 йил 6 декабрдаги "Халк таълими муассасала-рида "Маънавият куни"ни ташкил этиш туFрисида" 350-сон буйруFи.

8. Халк таълими вазирлигининг 2018 йил 26 декабрдаги "Умумий урта таълим муас-сасасининг кузатув кенгаши х,акидаги намунавий низомни тасдиклаш туFрисида" 16-мх,-сон буй руги.

9. Халк таълими вазирлигининг 2019 йил 7 февралдаги "Халк таълими вазир-лиги хузуридаги "Оила-мах,алла-таълим муассасаси" х,амкорлиги Жамоат кенгаши туFрисидаги низомни тасдиклаш х,акида" 46-сонли буйруги.

10. Абдуллаева Ш.А. Педагогик диагностика ва коррекция.-Тошкент: "Фан ва ахбо-рот технологиялари", 2019. - 280 б.

11. Зарипов Ф.М. Вояга етмаганлар орасида жиноятчилик ва х,укукбузарликнинг келиб чикиши сабаблари // "Замонавий узлуксиз таълим муаммолари: иновация ва истикболлар" халкаро илмий конференция: Ташкент - 2018 йил, 27 апрель. Б.76-77.

12. Зарипов Ф.М. Укувчилар уртасида хукукбузарлик ва жиноятчиликнинг олидини олиш ижтимоий зарурати // "Халк таълими" илмий методик журнал. - Тошкент, 2018 йил №3. - Б. 84-88.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.