Научная статья на тему ' ўқувчилар мустақил таълимини ташкил этишда мобиль технологиялардан фойдаланиш'

ўқувчилар мустақил таълимини ташкил этишда мобиль технологиялардан фойдаланиш Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
897
181
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мобиль технология / мобиль таълим / «Moodle» тизими / таълим ресурси / ўқув ашёлари / анъанавий / технологик / мультимедиали ва виртуал муҳит / mobile technology / mobile training / «Moodle» system / educational source / teaching materials / traditional / technological / multimedia and virtual media

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юлдошев Иcмоил Абриевич

Мақолада мобиль технология ёрдамида ўқувчиларнинг «Информатика ва ахборот технологиялари» фани бўйича «Moodle» тизимида ўқув ресурслардан фойдаланиш методикаси тавсифланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IMPLEMENTATION OF MOBILE TECHNOLOGIES IN THE ORGANIZATION OF STUDENTS’ INDEPENDENT WORK

The article contains information on the «Moodle» training sources implementation in the education system and the effective organization of students’ independent learning «Informatics and Information Technology» discipline implementing mobile technologies.

Текст научной работы на тему « ўқувчилар мустақил таълимини ташкил этишда мобиль технологиялардан фойдаланиш»

V_/

Юлдошев Исмоил Абриевич,

К,арши давлат университети «Амалий математика ва информатика» кафедраси катта укитувчиси

УКУВЧИЛАР МУСТАКИЛ ТАЪЛИМИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА МОБИЛЬ ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ

ЮЛДОШЕВ И.А. УЦУВЧИЛАР МУСТАЦИЛ ТАЪЛИМИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА МОБИЛЬ ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ

Маколада мобиль технология ёрдамида укувчиларнинг «Информатика ва ахборот техноло-гиялари» фани буйича «Moodle» тизимида укув ресурслардан фойдаланиш методикаси тав-сифланган.

Таянч суз ва тушунчалар: мобиль технология, мобиль таълим, «Moodle» тизими, таълим ресурси, укув ашёлари, анъанавий, технологик, мультимедиали ва виртуал мух,ит.

ЮЛДОШЕВ И.А. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МОБИЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ УЧЕНИКОВ

В статье описывается методика использования учащимися с помощью мобильных технологий учебных ресурсов в системе «Moodle» по предмету «Информатика и информационные технологии».

Ключевые слова и понятия: мобильная технология, мобильное обучение, система «Moodle», учебный ресурс, учебные материалы, традиционные, технологические, мультимедийные и виртуальные среды.

YULDOSHEV I.A. IMPLEMENTATION OF MOBILE TECHNOLOGIES IN THE ORGANIZATION OF STUDENTS' INDEPENDENT WORK

The article contains information on the «Moodle» training sources implementation in the education system and the effective organization of students' independent learning «Informatics and Information Technology» discipline implementing mobile technologies.

Keywords: mobile technology, mobile training, «Moodle» system, educational source, teaching materials, traditional, technological, multimedia and virtual media.

Уцувчиларнинг мустацил таълими - мутахассис кадр-ларни тайёрлаш буйича уцув жараёнининг ажралмас цисми цисобланади. Бугунги кунда муцим вазифалардан бири - уцув-чиларнинг мустацил ишлашини сифатли ташкил этишдан иборатдир.

Мустакил таълимини самарали ташкил килиш учун ахборот-коммуникация технология-ларининг турли воситаларидан фойдаланиш мумкин. Жумладан, электрон курслар, электрон таълим тизимлари, видео маърузалар, веб-семинарлар, электрон тестлар ва бошкалар. Бу воситалардан ташкари, х,озирги вактда замона-вий ва ихчам мобиль технологиялар хам мав-жуд. Укувчиларнинг мустакил таълимини мобиль технологиялар асосида ташкил этишда биринчи навбатда муайян вакт ва жойга боFлик булмаган х,олда таълим материаллари урга-нилади. Бу сизни урганишингиз керак булган маълумотларни олишга имкон беради1.

Мобиль технология асосида таълим бугунги кунда хорижий мамлакатларнинг таълим тизим-ларида кенг кулланилмокда. Америка Кушма Штатлари, Канада, Европа мамлакатларида мобиль таълим ресурслари ва уларнинг ривож-ланиш усулларини бирлаштирувчи ягона плат-формадан фойдаланиш оркали турли фанларни укитишда мобиль таълим технологиялари жорий этилганлигини таъкидлаш мумкин2.

Бугунги кунда куплаб компьютер, алок,а ва х,исоблаш техникаси ишлаб чикараётган фирма-лар янги платформадаги ихчам сенсорли замо-навий компьютерларни ишлаб чикармокдалар. Буларга планшет, смартфон ва мобиль курилмаларни келтириш мумкин. Ривожланган мамлакатларнинг статистик маълумотларига кура, мобиль курилмалар аксарият х,олларда интеллектуал тизим ташкил этувчиси смартфон ёки планшетлар х,исобланади.

Планшетни бошкариш учун сенсорли экран-дан фойдаланилади. У билан ишлаш физик клавиатура ва сичконча курилмасидан фойдалан-масдан, бармоклар ёрдамида амалга ошири-лади. Сенсорли экранда матнни киритиш уму-

1 Файн М.Б. Мобильное обучение в образовательном процессе: зарубежный опыт. // «Современные научные исследования и инновации», 2015. № 1. Ч. 3 [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/ issues/2015/01/43006 (дата обращения: 29.09.2017).

2 Титова, С. В. Мобильное обучение сегодня: стратегии и перспективы. // Вестник Московского университета: Сер.19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. -2012, N1. -С. 9-23.

ман олганда, клавиатурада териш тезлигидан колишмайди.

XX асрнинг 70йилларида х,исоблаш тизимлари назарияси сох,асидаги америкалик олим Алан Кей «китоб улчамидаги компьютер» Fоясини таклиф килган3. 90-йилларда чунтак компьютерларининг пайдо булиши билан мобиль воситаларни урганиш лойих,алари ва укувчилар учун мобиль таълимдан фойдаланиш кузатилган. Тармокдан мобиль технология асосида билим олиш В.А.Куклевнинг илмий тадкикот ишларида атрофлича урганилган4. Тадкикот ишида мобиль жих,озлари асосида WiMAX симсиз тармоFида масофали таълимдан фойдаланиш ва болалар учун Intel Classmate туридаги компьютерларда ишлаш буйича маъ-лумотлар уз аксини топган. Шунингдек, М.А.Григорьеванинг илмий тадкикот ишларида мобиль компьютер тизимларида информатика фанини укитиш5, Савилл-Смит, Г.Стеад ва Г.Соллей лойих,аларида мобиль тизимлар асосида математика ва лингвистика фанларини укитишни ташкил этиш масалалари урганилган6. Австралия, Буюк Британия, Италия, Канада, Кипр, Мексика, Янги Зеландия, Польша, АК.Ш, Туркия, Чили, Швеция ва ЖАР давлатларида ички ахборот ва телекоммуникацион воситалар (мобиль компьютер тизимлари: телефон, планшет ва смартфон) асосида таълим олиш технологиялари кенг кулланилмокда7.

3 Сон И. С. Мобильное обучение в изучении иностранных языков [Текст]. // Теория и практика образования в современном мире: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, май 2013 г.). — СПб.: «Реноме», 2013. —С. 164-167. URL https://moluch.ru/conf/ ped/archive/70/3844/ (дата обращения: 07.12.2017).

4 Куклев В.А. Становление системы мобильного обучения в открытом дистанционном образовании. Автореф. дисс. канд. пед. наук. - Ульяновск: 2010. -С. 46.

5 Григорьева М.А. Деятельностный подход в обучении школьников информатике с использованием мобильных компьютерных систем. Автореф. дисс. канд. пед. наук. -М., 2011. -С. 24.

6 Attewell J., Savill-Smith, С. Mobile technologies and learning. - London: Learning and Skills Development Agency, 2004.- p.47-53.

7 Баннистер Б. М-обучение, новая реальность в текущий момент. // «Мобильные системы», 2006, № 2. -С. 3-12.

Мобиль курилмаларнинг имконияти тобора тараккий этиб бораётганлиги сабабли улар таълим воситаси сифатида кенг кулланилиши анъа-навий ва ноанъанавий таълимда асосий уринни эгаллаб бормокда. Таълим олишнинг замона-вий усулларидан бири, бу мобиль технология асосида таълим олиш булиб, у кун сайин ривож-ланиб бормокда. «Infonetics Research» компа-ниясининг аналитик башаротига кура жах,он буйича сунги беш йилда мобиль алока асосида глобал тармокдан фойдаланиш 6 миллионга якин эканлигини келтирган1. Хозирда мобиль таълим атамасидан уч куринишда фойдаланиш мумкин:

M-learning - бу мобиль жихозлар (телефон ёки чунтак компьютер)ни WAP, GPRS ёки 3G технологиялар (асосийси интернет тармоFига кириш мумкинлиги) билан билим олиш ва алма-шиш технологияси;

M-learning - бу мобиль алока воситалари (мобиль телефон ва коммуникаторлар) ёрда-мида укув жараёнини ташкил этишда фойдала-ниладиган технология;

M-learning - бу таълим шундай жараёнки, масофавий таълимда шахсий укитиш жихоз (ноутбук, чунтак компьютери ёки мобиль теле-фон)ларидан фойдаланиш тушунилади2.

Мобиль таълим буйича куплаб конференция-лар ва кургазмалар утказилмокди. Булар жум-ласига mLearn, WMUTE ва IADIS Mobile, Иорда-нияда ISML, Малайзияда мобиль таълим, Лон-донда портатив курилмалар билан ишлаш, АК,Шда мобиль таълим каби бир катор халкаро анжуманлар утказилди. Анжуманларда кута-риладиган асосий масала: мобиль таълим укувчиларнинг узлаштиришига кандай дара-жада таъсир курсатаётганлиги. Мобиль таълим-нинг ахамияти куйидагича:

- таълимга янги технологияларни жалб килиш имконини беради;

- мобиль курилмалар китоблар, компьютер-лар ва бошка воситаларга нисбатан их,чам ва кичикрок хажмга эга;

1 http://www.infonetics.com

2 Юлдошев И.А. Таълимда замонавий техник восита ва технологиялар. Монография. - Т.: «Fan va texnologiya», 2015.

- таълим олишда иштирок этаётган укув-чилар томонидан фойдаланишини бахолаш мумкин3.

Мобиль курилмаларнинг имконияти нафакат кУнFирок килиш ёки хабар алмашиш учун, балки ундан кенгрок вазифаларни бажаришга мулжалланган. Бугунги кунда бу курилмалар купгина фойдаланувчилар учун ахборот олиш, билимларни шакллантириш, фикр алмашиш имкониятларини такдим этмокда. Дарх,акикат, бугунги кунда мобиль таълим ёки m-learning х,акида таърифлар куп келтирилган. Бу восита-лар укувчиларнинг маълумотлар олишида асосий воситалардан бири булиб колмокда. Укувчилар смартфон ёки планшетларларда таълим ресурсларига доимо эга булишни хох,-лашади.

Бугунги кунда укувчиларнинг купчилиги интернетга уланишда шахсий ва портатив ком-пьютерларга нисбатан мобиль технологияларда уланишлар сони бир неча баробарга ошиб кетди. Мутахассисларнинг фикрига кура, мобиль алока компаниялари курсатадиган хизматлар тахлил килинганда аввал мобиль алока факат алока учун ишлатилган булса, хозир борган сайин гаплашиш урнига интернет алокасидан фойдаланишга талаб купаяётгани таъкид-ланмокда4. Укувчилар дарсдан ташкари вакт-ларида мустакил таълим олишда мобиль воси-талар, интернетдан фойдаланишга харакат килишлари билимларини оширишларига ижо-бий таъсир курсатиши амалиётларда исбот-ланмокда. Улар таълим ресурсларига доимо эга булишни хохлашади. Мобиль таълим куп афзал-ликларга эга: укувчилар таълим маълумотлари ва тизимларига мобиль алокадан фойдаланишга харакат килсалар, бу технология укув жараёни-нинг узини анча яхшилаши ва бойитиши мум-кин.

Мобиль воситалардан фойдаланувчилар ахборотга булган эхтиёжларини таъминлашда турли мавзулардаги янгиликларни укиш, видео-ларни томоша килиш, жонли эфир ва эксклюзив курсатувлар ва тижорат сохалари буйича ахбо-ротлардан мобиль иловаларни курилмага урнатиш оркали фойдаланадилар. Бунинг учун

3 Афзалова А.Н. Использование мобильных технологий для организации самостоятельной работы студентов. // «Образовательные технологии и общество». Казань, 2012, № 1. -С. 497-505.

4 Халкаро Пресс-клубнинг «Бутунжахон электралока ва ахборотлашган жамият куни»га баFишланган анжуман материали.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12

аввало интернет тармоFи оркали мобиль ило-валарни курилмага урнатиш лозим.

Хозирги вактда укув жараёнини ташкил этишни анъанавий, технологик, мультимедиа-вий даражаларга ажратишимиз мумкин. Анъанавий даражада укитувчи ва укувчи алокаси доимо таъминланади. Шунинг учун билимларни эгаллаш даражасини доимий равишда назорат килиш ва амалий куникмаларни шакллантириш, хатоларни дархол аниклаш ва туFрилаш керак булади. Таълим сифатининг технологик дара-жаси таълимда ахборотнинг куп каналлари мав-жудлигини аниклайди, бу унинг ривожланиши ва мустахкамланишини сезиларли даражада тезлаштиради. Укув жараёнида укитишга куп рок эътибор каратилади. Бунда оFзаки таълимдан ва телевизор, шахсий компьютер, техник восита-лар, укитишнинг бутун мажмуасидан фойдала-нишни назарда тутади. Сунгги бир неча йиллар мобайнида Карши давлат университети «Амалий математика ва информатика» кафедраси касб-хунар таълим муассасалари билан узаро хамкорлик интеграцияси асосида LMS Moodle тизимида укувчилар мустакил таълимини ташкил этиш буйича услубий ишлар амалга оши-рилди1.

Moodle — инглиз тилида Modular Object -Oriented Dynamic Learning Environment (объектга йуналтирилган модулли динамик укитиш мухити) сузларининг кискартмаси булиб, web мухитда укитиш ва онлайн режимдаги дарс-ларни ташкил килувчи кучли педагогик дасту-рий мажмуа хисобланади. «Moodle» электрон курсларни бошкариш тизимининг асосчиси ва ишлаб чикарувчиси Мартин Дугиамас булиб, 1999 йилдан бери тизимни ривожлантириш буйича бир катор лойихаларни бажарди. Тизим-нинг 1.0 версияси 2002 йил 20 августда ишлаб чикилган. Бугунги кунда тизимнинг 3.1 версияси кенг таркалган2.

Бугунги кунда «Moodle» тизимидан нафакат университетларда, балки коллежлар, мактаблар, нотижорат ташкилотлар ва турли фирмаларда хам фойдаланилади. «Moodle» тизимига укув-чиларнинг билимини ривожлантиришга ёрдам берадиган махсус ташкил этилган таълим фао-лияти сифатида каралади. Moodle тизими укувчилар мустакил равишда узлуксиз таълим олиши ва ижодкорлигини ривожлантириш

1 www.qarshidu.uz - Карши давлат университеситети веб сайти платформасидаги «Moodle» масофали укитиш тизими.

2 https://docs.moodle.org/archive/ru/

имкониятини яратади. Бу тизим укувчилар бир-бирлари билан ёзишмалар оркали хабар алма-шинуви, укувчиларнинг мустакил ишлашини таъминлаши, замонавий укитиш усулларини жорий этиши ва турли таълим хизматларини такдим килиш билан белгиланади.

Укувчиларнинг аксарияти мустакил таълимда мобиль технологиялардан фойдаланишга техник ва психологик жихатдан тайёр булиб, мобиль курилмалар ва технологияларнинг имкониятидан янада самарали фойдаланиш учун янги имкониятлар яратиш зарур. Бунинг учун мутахассис укитувчилар томонидан ташки-лий ишлар, укувчиларни мустакил таълимда мобиль таълимдан фойдаланишнинг имконият-лари, шакллари ва усулларини жорий этиш буйича илмий ва услубий ишларини ишлаб чикиш талаб килинади.

Укувчилар уртасида мобиль технологияларнинг машхурлигини хисобга олиб, биз ушбу мулокот турларини интеллектуал билимларни оширишга хизмат килиш учун мустакил таълимда фойдаланишга кандай хисса кушишини тахлил килишимиз керак. Мустакил таълимда мобиль курилмалардан фойдаланишнинг бир катор усуллари мавжуд:

- мультимедиали укитиш веб-ресурслари (аудио файллар, видеофильмлар, подкастлар, графикалар, хариталар, расмлар) ишлаб чикиш учун;

- укув сайтлари, ресурслар, каталоглар, лугатларга тезкор киришни таъминлаш;

- хакикий таълим воситаси сифатида мобиль алока платформалари учун мослаштирилган укув материалларини ишлаб чикишни таъминлаш (SMS-тестлар, укув кулланмалари ва мобиль иловаларга асосланган йурикномалар).

Бугунги кунда мобиль таълим укувчиларга янги алока ва хамкорлик воситаларини такдим этмокда. Педагогик нуктаи назардан, билимларни узлаштиришда укувчилар уз-узини укитиш воситаси сифатида мобиль таълимдан фой-даланадилар.

Шунинг учун мобиль таълимни ривожлантириш учун бир катор кадамлар куйилиши керак. Булар куйидагича:

• таълимни ноанъанавий тарзда ташкил этиш, норасмий ёки кундалик мухитда мобиль укув воситаларидан фойдаланиб укувчилар узини узи англашга интилишларини раFбат-лантириш;

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12

1-расм. Мобиль ^урилма орк,али «Moodle» тизимига 2-расм. Мобиль ^урилма экранидаги савол-жавоб кириш ва у^ув ресурслардан фойдаланиш жараёни. куринишидаги ресурс.

• укувчилар билим ва тажриба алмашиш-лари учун мобиль технологиялардан фойдала-ниш;

• мобиль таълимни жорий этиш учун таълим муассасалари билан бирга маъмурий ва хукукий стандартларни яратиш;

• шахсий мобиль курилмалар билан уз укув услубларини мунтазам такомиллаштирадиган укитувчиларни раFбатлантириш;

• телекоммуникацион компаниялар билан мобиль таълим учун мобиль интернетнинг нар-хини пасайтириш имкониятини мухокама килиш.

Мобиль таълимдан фойдаланиш учун укувчиларнинг мустакил фаолияти учун мотивация-сини ошириш керак. Бунинг учун виртуал мухитда укитувчи, масалан, LMS Moodle плат-формасидан фойдаланган холда «Информатика ва ахборот технологиялари» курсида мавзуга оид укув ресурсларни яратиб, укувчиларга мустакил ишлаш учун такдим этади. Унинг афзалликлари шундаки, мобиль курилмалар оркали укувчи дарсда утилган мавзуни буш вактларида чукуррок урганиши мумкин.

Укувчи узининг смартфон ёки планшети ёрдамида таълим муассасаси худудидаги «WiFi» симсиз тармок ёрдамида «Moodle» тизимига браузер дастури ёки Moodle Mobile apk мобиль илова ёрдамида киради. Укувчи «Moodle» тизи-мига логин ва парол киритиш билан «Информатика ва ахборот технологиялари» фанидан тегишли укув ресурслар экранга чикади (1-расм).

«Moodle» тизимида «Информатика ва ахборот технологиялари» фани буйича укитувчи

томонидан берилган тегишли мавзулар асосида укувчилар электрон укув ресурслардан фойда-ланадилар. Ушбу тизимда «Информатика ва АТ» курсидаги «Exce^ содда ифодаларни хисоблаш» мавзуси буйича берилган укув реруслар билан танишиб чикилади. Бу укув ресурсларида анкета, чат, форум, глоссарий, маълумотлар омбори, савол-жавоб, тест ва топшириклар каби элемент ёки ресурслар билан ишлаши курсатилади.

Масалан, укувчи мобиль технология ёрдамида «Exce^ содда ифодаларни хисоблаш» мавзуси буйича берилган савол-жавоб тарзи-даги яратилган ресурсдан фойдаланади (2-расм). Бунинг учун укувчи укув ресурсни танлаб, уз билимини куйидагича синаб куради.

1) Excel жадваллари кандай кисмлардан ибо-рат?

- MS Excel 2010 нинг стандарт вараFида харфлар оркали белгиланувчи 16348 та устун ва ракамлар оркали ифодаланувчи 1048576 та сатр мавжуд булиб, устунлар A харфдан бошланиб XFD билан тугалланади. Варакдаги алохида олинган хар бир катакни фаоллаштириш унинг устида сичкончанинг чап тугмасини босиш оркали амалга оширилади.

2) A2D ёзувида кандай хатолик мавжуд?

- Бу ёзувда A2D катакча манзили нотуFри курсатилган.

3) Берилган учта соннинг йиFиндисини хисобланг.

- Бунинг учун дастур иш ойнасидан учта ихтиёрий катакча танланиб, киймат киритилади. Мисол учун: A1=10, B1=20 ва C1=30. ЙиFиндини хисоблаш учун ихтиёрий катакчага тенглик

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12

белгиси куйилиб куйидагича ёзилади: =A1+B1+C1 ёки =10+20+30 каби клавиатура тугмалари ёрдамида киритилади ва Enter туг-маси босилади.

Шунингдек, мобиль таълим асосида укув-чилар «Информатика ва ахборот технология-лари» фанидан мустакил таълим олишда «Диалог» куринишдаги нашрлардан хам самарали фойдаланишлари мумкин. Бунинг учун «Exce^ содда ифодаларни хисоблаш» мавзуси буйича «Moodle» тизимига киритилган диалогни юклаш оркали урганиш мумкин. Диалог интерфаол куринишда булиб, укувчига мавзу юзасидан

тегишли савол берилади ва жавоб берилиши билан персонаж оркали унинг эмоциясида узгариш булади. Диалог якунида укувчининг жавоби хисобга олиниб, билим бахоси маълум килинади.

Таклиф этилаётган мобиль технология асосида касб-хунар коллежларида укувчилар мустакил таълим олишини жорий килиш таълим жараёнида «Информатика ва ахборот техноло-гиялари» фанининг тулик узлаштирилиши ва таълимда турли ташкилий шаклларини интеграция килиш асосида таълим сифатининг ошишини, узлуксиз билим олишни таъминлайди.

Адабиётлар руйхати:

1. Афзалова А.Н. Использование мобильных технологий для организации самостоятельной работы студентов. // «Образовательные технологии и общество» Международный журнал. Казань, 2012. - № 1. - С. 497-505.

2. Баннистер Б. М-обучение, новая реальность в текущий момент. Текст./ Б. Банни-стер// Мобильные системы. 2006. — № 2. С.3-12.

3. Григорьева М. А. Деятельностный подход в обучении школьников информатике с использованием мобильных компьютерных систем. Автореф. дисс. канд. пед. наук. -Москва: 2011. - 24 с.

4. Куклев В.А. Становление системы мобильного обучения в открытом дистанционном образовании. Автореф. дисс. канд. пед. наук. - Ульяновск: 2010. -46 с.

5. Сон И. С. Мобильное обучение в изучении иностранных языков [Текст] // Теория и практика образования в современном мире: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, май 2013 г.). — СПб.: Реноме, 2013. — С. 164-167. — URL https://moluch. ru/conf/ped/archive/70/3844/ (дата обращения: 07.12.2017).

6. Титова, С. В. Мобильное обучение сегодня: стратегии и перспективы / С. В. Титова // Вестник Московского университета:Сер.19: Лингвистика и межкультурная коммуникация . - 01/2012. - N1. - С. 9-23.

7. Файн М.Б. Мобильное обучение в образовательном процессе: зарубежный опыт // Современные научные исследования и инновации. 2015. № 1. Ч. 3 [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/01/43006 (дата обращения: 29.09.2017).

8. Халкаро Пресс-клубнинг «Бутунжахон электралока ва ахборотлашган жамият куни»га баFишланган анжуман материали.

9. Юлдошев И.А. Таълимда замонавий техник восита ва технологиялар. Монография. - Т.: «Fan va texnologiya», 2015. - 172 б.

10. Юлдошев И.А. Тармок технологиялари булажак информатика укитувчиларининг ижодий ва коммуникатив кобилиятларини ривожлантириш воситаси сифатида / «Замонавий таълим» журнали, 2017 йил, 4-сон. - 4-9 бетлар.

11. Attewell J., Savill-Smith, С. Mobile technologies and learning.-London: Learning and Skills Development Agency, 2004.- p.47-53.

12. http://www.infonetics.com

13. https://docs.moodle.org/archive/ru/

14. https://www.qarshidu.uz - Карши давлат университеситети веб сайти платформаси-даги «Moodle» масофали укитиш тизими.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.