Научная статья на тему 'ЎҚУВ ЖАРАЁНИНИ ИЛМИЙ АСОСДА ТАШКИЛ ЭТИШДА ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ УСЛУБИЙ АСОСЛАРИ'

ЎҚУВ ЖАРАЁНИНИ ИЛМИЙ АСОСДА ТАШКИЛ ЭТИШДА ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ УСЛУБИЙ АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
100
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯСИ / МУТАХАССИСЛИК / ПЕДАГОГИКА / ПСИХОЛОГИЯ / КЎНИКМА / МАЛАКА / ИДРОК / ТАЪЛИМ / БИЛИМ / МУСТАқИЛ ТАЪЛИМ / ФАОЛИЯТ / қОБИЛИЯТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юлдашев Ж., Каюмов Д., Жураев У.

Мазкур илмий мақолада ўқув жараёнини илмий асосда ташкил этишда ўқитувчи ва ўқувчи талаба ёшларнинг ўзаро ҳамкорликдаги таълим жараёнига боғлиқ равишда амалга оширилиши мумкин бўлган муносабатлар тўғрисида тўхталиб ўтилган. Жумладан, талабаларнинг мустақил таълимини ривожлантириш учун анъанавий тарздаги ўқитувчининг фаолияти ва барча материалларни тушунтириш билан боғлиқ бўлган дарсларнинг ўрнига уларнинг фаоллигини ошириш билан боғлиқ бўлган дарсларни амалга ошириш ҳозирги кундаги долзарб масалалардан бири эканлиги ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎҚУВ ЖАРАЁНИНИ ИЛМИЙ АСОСДА ТАШКИЛ ЭТИШДА ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ УСЛУБИЙ АСОСЛАРИ»

ШК 37.02

Юлдашев Ж. старший преподаватель Каюмов Д. преподаватель Жураев У. преподаватель

Наманганский инженерно-строительный институт

УКУВ ЖАРАЁНИНИ ИЛМИЙ АСОСДА ТАШКИЛ ЭТИШДА ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАКИЛ ТАЪЛИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ УСЛУБИЙ АСОСЛАРИ

Аннотация: Мазкур илмий мацолада уцув жараёнини илмий асосда ташкил этишда уцитувчи ва уцувчи талаба ёшларнинг узаро уамкорликдаги таълим жараёнига бозлиц равишда амалга оширилиши мумкин булган муносабатлар тугрисида тухталиб утилган. Жумладан, талабаларнинг мустацил таълимини ривожлантириш учун анъанавий тарздаги уцитувчининг фаолияти ва барча материалларни тушунтириш билан боглиц булган дарсларнинг урнига уларнинг фаоллигини ошириш билан боглиц булган дарсларни амалга ошириш уозирги кундаги долзарб масалалардан бири эканлиги ёритилган.

Таянч сузлар: Ахборот технологияси, мутахассислик, педагогика, психология, куникма, малака, идрок, таълим, билим, мустацил таълим, фаолият, цобилият.

Илмий кашфиётларнинг узига хос хусусиятлари, шунингдек ижодий жараённинг педагогик, психологик томонларини аниклаш, укитишда талабаларнинг мустакил таълимини ривожлантириш услубини ишлаб чикишдаги асосий йуналишларини аниклаш имконини берди.

Умуман, укув фаолият ва уни амалга ошириш масалалари, талабаларнинг укув фаолиятини шакллантириш хозирги кундаги таълим муаммоси хисобланади. Бу муаммога багишланган ва бугунги кунда долзарб ахамият касб эттан яна бир катор ишларни киритиш мумкин. Мутахассислик доирасида укитиладиган хар кайси укув дарсларида талабаларнинг ижодий кобилиятларини ривожлантириш, укувчиларнинг амалий куникма малакаларини шакллантириш мустакил ишларини ташкил этиш дарсни узлаштириш учун асосий туртки булади. Талабаларнинг мустакил таълимини ривожлантириш максадида ижодий жараённи ташкил килишда муаммони хал этиш учун укув ва укув ахбороти уртасидаги оптимал муносабатни таъминлаш керак. Укув жараёнида замонавий ахборот технологиясини тадбик этиш йулларини ишлаб чикиш зарур.

Талабаларнинг мустакил таълимини ривожлантириш учун анъанавий тарздаги укитувчининг фаолияти ва барча материалларни тушунтириш билан

боглик бyлгaн дaрслaрнинг yрнигa yлaрнинг фaоллигини ошириш билaн боглик бyлгaн дaрслaрни aмaлгa ошириш хозирги кyндaги долзaрб мaсaлaлaрдaн биридир. Шу мyносaбaт билaн тaълим жaрaёнидa тaлaбaлaриинг мустакил билим олишларини ривожлантириш, ташкил килиш, уларни мустакил равишда тегишли укув материални излаш, топиш, yзлaштириш ва бу укув материалларга бyлгaн ижодий муносабатни шакллантириш мухим ахамиятга эгадир. Укитиш жараёнида талабаларнинг мустакил таълимини ривожлантириш учун зарур бyлгaн шароитни хал килиш йyллaрини бир мунча аник белгилаш учун укув фаолиятининг узига хос бyлгaн айрим педагогик-психологик томонларини караб чикиш керак бyлaди. Мустакил Укув фаолиятнинг характерли белгиси сифатидаги субъектив янгилик талабанииг укув фаолиятини бошкариш учун имконият яратади. Бунда талаба учун номаълум ва янгилик булган нарса укитувчи учун маълум булиши шарт ва зарур. Ушбу фаолиятни укитувчи учун керак булган билим сохасига йуналтириш имконини берувчи усулларни куллаш талаб килинади.

Укув жараёни билан боглик булган цикллик тамойили шуни токазо киладики, хозирги даврда олий укув юртларини чукур фундаментал тадкикотлар кенг камровли юкори малакали мутахассислар тайёрлаш билан уйгунлашган укув-илмий мажмуаларига айлантириш вазифаси турибди.

Аксарият олимларнинг фикрига кура, ушбу вазифани олий укув юртининг хар бир талабаси илмий изланишларда амалий ва иазарий тадкикотларда, фан ютукларни амалиётга тадбик килишда укитувчилар билан биргаликда фаол иштирок этгандагина хал килиш мумкин. Амалиётдан олинган натижалар урганилажак фанлариинг укитиш функциясини амалга ошириш билан уйгунлашган булиши лозим. Ушбу коида олий мактаб дидактикасида укув жараёнини ташкил килиши жараёнларидан бири сифатида каралади. Олий укув юрти талабаларида мустакил укув таълимни ривожлантириш уларни режадаги илмий текшириш ишларида иштирок этишга жалб килиш максадга муофик. Халк таълими тизимини кайта куриш муаммосини хал этишда Олий мактаб илмий техника тараккиёти шароитларида билим бериш масалаларини мазкур билимларини мустахкамлаш, унга ишлов бериш ва узгартириш билан бирлаштириши лозим. Шу боис хар кандай таьлимот шунчаки ишлаб чикарилган эмас, балки сермахсул ижодий характердаги фаолият деб тушунилмоги лозим. Бу фаолият, давомида булажак мутахассис касбий билимлар ва уларнинг тузилиш усулларини узлаштирибгина колмай, балки узи хам янги билимлар ва ижтимоий ахамиятга молик тажрибани яратади. Юкорида айтилганлардан олий укув юртларининг талабаларида уларнинг мутахассислик доирасида укитиб борилаётган укув фанини урганишда дастлабки мустакил укув фаолиятларни ривожлантиришнинг максадга мувофиклигидан бевосита келиб чикади. Мутахассислик фанини урганиш талабаларда юкорида кайд этиб утилган мустакил таълимни ривожлантириш учун етарлича кулай шароитлар яратади. Талабаларнинг навбатдаги фанларни, масалан, касбий шаклланиш доирасидаги фанларни яхширок узлаштиришга имкон яратади ва

уларнинг таълимини усишига кумаклашади. Бинобарин, булажак педагогларнинг янги шароитларда юзага келувчи масалаларни хал килиш кобилиятлари сезиларли даражада ортади. Олий укув юртининг илмий тадкикот ишларидан хабардор ва фанларни укитиш методикасини эгаллаган битирувчилар мактаб, урта махсус, касб -хунар таълими укув муассасалари укувчилари билан ишлаш тизимини яхшилашда фаол иштирок этишлари зарур. Олий укув юрти талабаларининг мустакил таълимини ривожлантириш жараёнида улар эгаллаган билимларидан дидактика масалаларни хал этиш йулларини излашда фойдаланишни урганадилар. Талабаларда илгаридан маълум булган билим ва куникмаларни узлаштиришгина эмас, балки олий таълим беришнинг вазифаларидан бири булмиш янги билим, куникма ва малакаларнинг тадкик этишни такомиллаштиришни хам талаб килади.

Олий таълим дидактикасииинг узига хос вазифаси таълим беришнинг шундай ташкил этилдики, бунда талаба амалиётни узи эгаллаган билимлар ёки олинадиган илмий натижалар ёрдамида такомиллаштира боради.

Ушбу масалани хал этиш учун информатика фанидан мутахассисларни тайёрлашда маълумот бериб, максад ва вазифаларидан келиб чикиш, таълим бериш жараёнларига риоя килиш хамда мавжуд педагогик технологияларнинг янги дидактик имкониятларини хисобга олиш керак.

Олий укув юрти укув режа ва дастурлари, дидактик мажмуалар тупламига эга булиши керакки, бунинг натижасида талабалар хамма учун умумий, касбий жихатдан ахамиятли булган билим, малака ва махоратларни эгаллашлари билан бир каторда мустакил билим олиш махоратини ошира бориши хам зарур. Ялписига укитиш бирор педагогик таьлимни яхшилашнинг асосий йуналиши сифатида каралади. Уни амалга ошириш олий укув юрти талабаларининг реал тадкикот имкониятлари ва касбий педагогик тайёргаликлари эьтиборга олишни талаб килади. Бунинг уч ун укитувчига кузатиш ва талабаларнинг укув фаолиятлари даражаси хакидаги зарур маълумотларни олиш имкониятини берувчи самаралирок воситалардан фойдаланиш лозим. Ушбу восита янги педагогик ёки укитиш технологиялари хамда таълим жараёнини компьютерлаштириш кабилар булиши мумкин. Олий укув юрти талабаларида малака ва куникмаларни ривожлантириш муаммосини укув жараёнини индивидуаллаштириш шартлари бажарилганда хал этиш мумкин. Укув жараёнида укишни, мустакил билим олишни индивидуаллаштириш янги педагогик технология оркали хамда компютер воситаларидан кенгрок, фойдаланиш оркалигина амалга ошириш мумкин.

Аксарият психолог ва педагогларнинг таъкидлашича, талабанинг ички ва ташки хатти-харакатлари идрок эта олиш малакасида унинг фикри уз аксини топади. Шунинг учун хам укув фаолиятини илмий асосда ташкил этишда хар кайси педагог талаба ёшларга нисбатан доимо дустона муносабатни шакллантиришлари керак, шундагина талабалар таълим жараёнида уз ички имкониятларини очиб беришга харакат киладилар. Мазкур фикр индивидуал тадкикот топширикларини бажариш давомида аста секин, узига хос тарзда ривожлана бориб, сифат жихатдан узига хос булган янгича

кирраларга эга булади. Одатда психологияда билимларни узлаштиришнинг турта боскичи курсатилади: Идрок этиш; тушиниш; эслаб колиш; олинган билимларни амалиёттшнг турли сохаларига куллаш. Билим - бу табиат, жамият ва инсон тугрисидаги илмий тушунчалар йигиндиси булиб, улар укувчи хотирасида укитиш жараёнида шаклланади ва мустахкамланади. Онгли куникма мустахкам узлаштирилган билим ва малака билишнинг усули ва методларига айланади.

Малака билимдан келиб чикади, унга суянади ва билим асосида шаклланади. Куникма эса, харакатдаги билим хисобланиб, табора билимни чукурлашиб ва мустахкамлашиб боришини талаб этади. Куникма - шундай аклий хамда жисмоний харакатлар, усуллар ва йул-йуриклардан иборатки, булар ёрдами билан маълум максадга эришилади ёки айни бир фаолият амалга оширилади. Шундай килиб куникма талабалар томонидан олинган билимлар асосидаги онгли амалий фаолияти булиб, талабанинг мустакил укув мехнати учун мухим хисобланади. Малака-айрим компонентлар, машклар натижасида автоматлашиб колган билим куникмадир.

Малакалар укитиш жараёнида талаба фаолиятида катта рол уйновчи узаро алокаларга асосланади. Шу боис, куникма хосил килишга мураккаб, интегратив таълим, ижодий хатти-харакатларни шакллантириш ва бажаришнинг мувофиклигини таъминловчи шахс хислатларининг динамик тизим сифатида караш мумкин.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Каримов И.А. Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори. -Т., 1997.

2. Каримов А. Узбекистон XXI асрга интилмокда. - Т., 1997.

3. Аликориев Н.С. Социология ва таълим тараккиёти. Таълим муаммолари, илмий услубий ютуклар ва илгор тажрибалар. - Т., 1998.

4. Гордеева Т.О., Осин Е.Н. Особенности мотивации достижения и учебной мотивации студентов, демонстрирующих разные типы академических достижений (ЕГЭ, победы в олимпиадах, академическая успеваемость) // Психологические исследования: электрон. науч. журн., 2012. - Т. 5. - № 24. -С.4. http: //psystudy. ru/index. php/num/2012v5n24/708-gordeeva2 4. html

5. Гордеева Т.О., Сычев О.А. Внутренние источники настойчивости и ее роль в успешности учебной деятельности //Педагогика-психология образования, 2012. - № 1. - С. 33-48.

6.Yuldashev J. METHOD OF LECTURE OF PROFESSOR-TEACHER HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION AND BEHAVIOR //Theoretical & Applied Science. - 2020. - №. 2. - С. 647-649.

7.Yuldashev J., Otaxonov O. TECHNOLOGIES OF TEACHING SENIOR STUDENTS IN HIGHER EDUCATION SYSTEM ON THE BASIS OF TARGETED PROGRAMS //НАУКА И ТЕХНИКА. МИРОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ. - 2020. - С. 13-15.

8.Yuldashev J., Otaxonov O. THE IMPORTANCE OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND ITS NECESSITY IN ELIMINATING NEGATIVE

MANIFESTATIONS ENCOUNTERED IN TODAY'S YOUTH //Мировая наука. - 2019. - №. 5. - С. 91-94.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.