Научная статья на тему 'ЯНГИ ПЕДАГОГИК ВА АҲБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЎҚУВ ФАОЛИЯТИГА ЖОРИЙ ЭТИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ'

ЯНГИ ПЕДАГОГИК ВА АҲБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЎҚУВ ФАОЛИЯТИГА ЖОРИЙ ЭТИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
67
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТАЖРИБА / БИЛИМ / МАЛАКА ВА КЎНИКМАЛАР / ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ / ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР / МЕТОД

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Байкабилов У. А.

Ўқув фаолияти - бу инсонда муваффақиятли меҳнат фаолиятини амалга ошириш имкониятларини таъминлаш мақсадида уни ўқитиш ҳамда тарбиялашга қаратилган мақсадли фаолиятдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CONDITIONS FOR INTRODUCTION OF NEW PEDAGOGICAL AND INFORMATION TECHNOLOGIES TO EDUCATIONAL ACTIVITY

Educational activity is a purposeful activity aimed at training and educating a person in order to provide him with opportunities for successful work.

Текст научной работы на тему «ЯНГИ ПЕДАГОГИК ВА АҲБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЎҚУВ ФАОЛИЯТИГА ЖОРИЙ ЭТИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ»

Байкабилов У.А.

Тошкент вилояти Чирчиц давлат педагогика институти "Узбек тилшунослиги" кафедарсининг доцент в.б.

ЯНГИ ПЕДАГОГИК ВА А^БОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ УЦУВ ФАОЛИЯТИГА ЖОРИЙ ЭТИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ

Аннотация: Уцув фаолияти - бу инсонда муваффациятли меунат фаолиятини амалга ошириш имкониятларини таъминлаш мацсадида уни уцитиш уамда тарбиялашга царатилган мацсадли фаолиятдир.

Калит сузлар: тажриба, билим, малака ва куникмалар, таълим-тарбия, замонавий педагогик технологиялар, метод.

Baykabilov U.A. acting associate professor " Uzbek Linguistics " Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region

CONDITIONS FOR INTRODUCTION OF NEW PEDAGOGICAL AND INFORMATION TECHNOLOGIES TO EDUCATIONAL ACTIVITY

Annotation: Educational activity is a purposeful activity aimed at training and educating a person in order to provide him with opportunities for successful work.

Keywords: experience, knowledge, skills and abilities, education, modern pedagogical technologies, methods.

Укув фаолияти-бу кенг маънода инсон фаолиятининг муайан максадлар йуналишида намоён булишидир. Бу фаолият факат инсоният жамиятида амалга оширилиши сабабли, у нафакат хар бир инсоннинг, балки бутун жамиятнинг манфаатлари ва максадларига хизмат килади.

К,адимдан инсон тарбиясига оид булган фикрлар халк маколларида, афсоналарда, достонларда уз ифодасини топган. Бу жараёнда аждодларимиз тарбиявий таъсирининг самарали усуллар ва манбаларини 30 кидириб топиб хаётга татбик кила бошлаганлар. Бунинг натижасида тарбия хакидаги FOялар пайдо була бошлади. Бу жараёнда шарк мутафаккирларининг жахон педагогикаси тарихига кушган хиссалари чексиздир. Тарихга назар ташлар эканмиз, тарбия хдкидаги FOялар эрамиздан олдин VI асрда шаклланганлиги хакида маълумотлар мавжуд. Кейинги даврларда педагогик FOяларнинг шаклланишида Зардуштийлик таълимоти, унинг мукаддас китоби "Авесто"да кимматли фикрлар талкин этилган. Ислом таълимотнинг хакидаги FOяларнинг ахамияти каттадир. Куръони карим ва хадиси шарифларда, мусулмон ахлининг дунё караши,

фалсафаси, маънавияти, ахлоки, эътикоди. Х,ар томонлама баркамоллиги каби инсоний сифатларни шакллантириш йуллари баён килинган.

Тарбия хакидаги FOяларнинг шаклланишида Имом ал-Бухорий, Абу Наср Форобий, Ахмад Яссавий, Алишер Навоий, Абдулла Авлоний ва куп бошка алломаларимиз хизматлари каттадир. Алломаларнинг педагогика назариясига оид фикрларидан фанда унумли фойдаланилмокда ва шу баробарида педагогика фани янги Fоялар эвазига бойимокда.

Тарихимиз ойдинлашгани сари ота-боболаримиз инсоннинг маънавий оламини, ички дунёсини билиш, тушуниш бобида хозирги авлодларга нисбатан нечоFли олдинда эканлиги, биз эса уша бойликдан тамомила бебахра колганимиз маълум буляпти. Эндиги вазифа-дунёвий билимларга,юксак маънавиятга эга булган комил инсонни тарбиялаш булар экан, маънавий кадриятларимизни бугунги авлод мулкига айлантириш, аждодларимизнинг анъана ва тажрибаларини урганиш жуда мухим.

Талабаларнинг кобилиятларини ва махоратларини ривожлантириш, мустакил фикр юритишни кенгайтириш, инсонпарварлик, мехр -мурувват хисларини тарбиялаш, диёнатни асраш, мехр-окибатни мустахкамлаш, нутк маданиятини, тараккиётини устириш, ахлокий-эстетик камолотга етказиш, мехнат ва табиатга мухаббат рухини сингдиришда педагогика фанининг роли бенихоя каттадир.

Укув фаолияти - бу инсонда муваффакиятли мехнат фаолиятини амалга ошириш имкониятларини таъминлаш максадида уни укитиш хамда тарбиялашга каратилган максадли фаолиятдир. Ушбу жараённинг мохияти инсон томонидан тупланган тажриба, билимлар, малака ва куникмалар шаклида узгартириш хамда уни усиб келаётган авлодга беришдан иборат. Укув фаолияти инсоннинг индивидуал ривожланиши билан узвий боFлик ва унинг хамма фазаларда - болаликдан бошлаб то улFайган давригача мавжуд булади. Шунинг учун тарихий ижтимоий ходиса хисобланмиш укув жараёни уз ривожланиш тарихига эга. Демак, укув фаолияти, бошка инсон фаолияти турлари сингари, кишилик жамиятига хос булган объектив ходиса сифатида амал килади. Жамиятнинг узи мураккаб ва зиддиятли узгаришларга учраб турар экан, укув фаолияти хам инсоният тараккиётининг турли ривожланиш боскичларида хар хил муайан шаклларга эга булади. Масалан, Узбекистонда мустакил кулга киритилгандан сунг таълим сохасида бир катор мухим хужжатлар кабул килинди ва узлуксиз таълим тизими шаклан ва мазмунан янги ривожланиш боскичларига утди, яъни укитиш жараёни такомиллашиш йулига утди. Шуни таъкидлаш жоизки, укув фаолияти хар доим хам баркамол инсонни вояга етказишга, унинг маънавий ва моддий маданиятини шакллантиришга каратилади. Укув фаолияти уз ривожланишининг хамма боскичларида ижтимоий йуналтирилган максадга эга. Максадли амалга ошириладиган жараён хисобланган укув

фаолияти куп кирралидир. Унинг асосини шахсан укитиш жараёни, яъни укитувчи томонидан укувчига билим, малака ва куникмалар бериш жараёнини ташкил этади.

Укув фаолиятининг айнан бу томонини таълим бериш жараёни тушунчаси билан белгилаймиз. Укув жараёни деганда - укув фаолияти, тор маънода, бир максадга йуналтирилган таълим бериш сифатида тушинилади. Бу укув фаолиятини асосий томони хисобланади. Лекин у укув фаолиятининг мазмунини тулалигича ёритмайди. Укув фаолияти таркибига кенг маънода, таълим беришдан ташкари, яна бир энг мухим ва маъсулиятли жараён - тарбия киради. У укув фаолиятининг ажралмас кисми була туриб, укувчиларда бир катор зарур ижтимоий сифатларни шакллантиришга хизмат килади ва тарбия иккита узаро боFлик булган жараён хисобланади. Уларда укув фаолиятининг иккита вазифаси -таълим бериш ва тарбиялаш вазифалари муайанлаштирилади. Иккита жараён хам бир-биридан фаркли равишда узининг аник максад ва вазифаларига эга булишига карамасдан, улар мохияти жихатидан битта ижтимоий маслак-жамият аъзоларининг комоллигини таъминлашга хизмат килади.

Шундай килиб, хар бир жамиятнинг келажаги унинг ажралмас кисми булган таълим тизимининг кай даражада ривожланганлиги билан белгиланади. Мустакилликни мустахкамлашнинг стратегик йулида OFишмай давом этаётган ва иктисодиятни эркинлаштириш йулига кириб бораётган мамлакатимизда таълим тизимини ислох килиш, унга ривожланган мамлакталарнинг илFор технологияларини жорий килиш, миллий кадриятларимизни сингдирган холда таълимни ташкил этиш, бу жараённи пута ва самарали амалга ошириш ишлари бугунги кунда давлат сиёсати даражасига кутарилди.

Мамлакатимизда узлуксиз таълим тизимини ислох килишнинг ташкилий, илмий ва методик асослари яратилди, асосий максад эса комил инсон ва етук малакали ракобатбардош мутахассислар тайёрлаш, деб белгиланди. Бу вазифаларнинг хал этилиши жахон илмий жамFармасидаги жуда катта хажмли ахборот фондидан нимани ажратиб олиш, канча ва кандай укитиш масалаларининг ечими билан бевосита боFликдир. Ана шу кесимда таълим технологияларини жорий этиш билан алокадор замонавий муаммолар ойдинлашади. К,олаверса, ушбу йуналишдаги ишларни янада кенгрок давом эттиришни давр такозо этмокда. Педагогик таълим амалиётида касбий тайёргарлик билан боFлик айрим масалаларнинг уз аксини яхши топмаганлиги хам тагишли укитиш методикаларининг такомиллашувини долзарб масалага айлантириб куймокда.

Х,озирги пайтда аксарият методист ва педагог-олимлар технологиялар укувчи ёки талабаларга таълим-тарбия беришда кузланган максадга эришишни тула кафолатлайди, деб карашмокда. Лекин бундай фикрларни объектив хакмкат урнида кабул килиб булмайди, чунки бунда

объект шахс булиб. Унинг онги таклиф килинмаёган технологияларни тулалигича кабул кила олмайди, аксинча, уни инкор килиши хам мумкин. Шунинг учун, замонавий педагогик технологияларни укув жараёнига киритишда унинг бошкарувчиси булган укитувчигина кузланган максадга эришишнинг бош кафолатчиси булади. Агар шу нуктаи назардан келиб чичиб карайдиган булсак, янги педагогик технологиялар ва унинг асосий негизи булган ахборот-коммуникация технологиясини таълим тизимига жорий этишда унинг бошкарувчиси булмиш укитувчининг тайёргарлик даражасини биринчи уринга куйиш лозим. Шу сабали педагогик жараёнларнинг кун тартибидаги аксарият долзарб муаммоларининг ижобий ёки максадга мувофик тарзда хал килиниши куп жихатдан укитувчининг касбий салохияти ва педагогик махоратига боFликдир.

Янги педагогик ва ахборот технологияларини укув жараёнига жорий этиш куламини кенгайтириш, бу йуналишда илFор тажрибаларни тадбик килиш, хар бир фан буйича бу сохада аник режаларни тузиш ва амалга ошириш, дарслик ва укув кулланмаларни хамда дастурлар ва маъруза матнларини электрон дискетларига кучириш, улар билан хар бир талабни таъминлашга эришиш, илмий ва илмий-методик ишларда, шунингдек, укув-тарбия жараёнида замонавий педагогик ва ахборот технологияларининг кенг жорий этилишига эришиш, таълим тизимини зарур ахборот воситалари билан етарли даражада таъминлаш, таълим муассасаларида коммуникацион тармокларга боFлаш каби вазифалар мухим хисобланади.

Таълим жараёнида интерактив методлар, инновацион технологиялар, педагогик ва ахборот технологияларини укув жараёнида куллашга булган кизикиш, эътибор кундан-кунга кучайиб бормокда, бундай булишининг сабабларидан бири, шу вактгача анъанавий таълимда талабаларни факат тайёр билимларни эгаллашга ургатилган булса, замонавий технологияларда эса, уларни эгаллаётган билимларни узлари кидириб топишларига, мустакил урга -ниб тахлил килишларига, хатто хулосаларни узлари келтириб чикаришларига ургатади. Педагог бу жараёнга шахснинг ривожланиши, шаклланиши, билим олиш ва тарбияланишига шароит яратади ва шу билан бир каторда бошка -рувчилик, йуналтирувчилик функциясини бажаради. Таълим жараёнида талаба асосий фигурага айланади.

Шунинг учун олий укув юртлари малакали касб эгаларини тайёрлашда замонавий укитиш методлари - интерактив методлар, инновацион технология -ларнинг урни ва роли бенихоя каттадир. Бунда педагогик технология ва педагогик махоратига оид билим, тажриба ва интерактив методлар талабаларни билимли, етук малакага эга булишларини таъминлайди.

Инновaцион теxнологиялap педaгогик жapaён хaмдa УКИТУВЧИ вa тaлaбa фaолиятигa янгилик, yзгapишлap киритиш 6Ули6, уни aмaлгa ошиpишдa aсосaн интеpaктив методлapдaн тулик фойдaлaнилaди.

Интеpaктив методлap - бу жaмоa булиб фикpлaшдaн ибоpaт деб юрити -лaди, яъни педaгогик тaъсиp этиш усуллapи булиб, тaълим мaзмунининг тapкибий кисми хисоблaнaди. Бу методлapнинг узига xослиги шундaки, улap фaкaт педaгог вa тaлaбaлapнинг биpгaликдa фaолият кypсaтиши оpкaли aмaлгa ошиpилaди.

Бундaй педaгогик хaмкоpлик жapaёни yзигa xос xусусиятлapгa эгa булиб, улapгa куйидaгилap киpaди:

-тaлaбaнинг дapс дaвомидa бефapк бyлмaсликкa мустaкил фикpлaш, ижод этиш вa излaнишгa мaжбуp этиши;

-тaлaбaлapни укув жapaёнидa билимгa бyлгaн кизикишлapини доимий paвишдa булишини тaъминлaши;

-тaлaбaнинг билимга бyлгaн кизикишини мустaкил paвишдa хдр бир мaсaлaгa ижодий ёндошгaн холдa кучaйтиpиши;

-педaгогвa тaлaбaнинг хaмишa хaмкоpликдaги фaолиятини тaшкил -лaниши.

Педaгогик теxнологиялap - педaгогик теxнологиялap мaсaлaлapинингмуaммолapини ypгaнaётгaн Укитувчилap,илмий-тaдкикотчилap, aмaлиётчилap - нинг фикpичa, педaгогик теxнология - бу фaкaт axбоpот теxнологияси билaн боFлик, хaмдa укитиш жapaёнидa кУллaниши зapуp бyлгaн ТСО - УТВ (тaълим сaмapaдоpлигини ошириш), (укитувчининг теxнологик воситaлapи), компьютер, мaсофaли укитиш, ёки турли xra теxникaлapдaн фойдaлaниш деб белгилaнaди. Педaгогик теxнологиянинг энг aсосий негизи - бу укитувчи вa тaлaбaнинг белгилaнгaн мaксaддaн кaфолaтлaнгaн нaтижaдa хaмкоpликдa эpишишлapи учун тaнлaнгaн теxнологиялapигa боFлик деб хисоблaймиз, яъни укитиш жapaёнидa, мaксaд бyйичa кaфолaтлaнгaн нaтижaгa эpишишдa кУллaнилaдигaн хap бир тaълим теxнологияси укитувчи вa тaлaбa Уpтaсидa хaмкоpлик фaолиятини тaшкил этa олсa, хap иккaлaси ижобий нaтижaгa эpишa олсa, укув жapaёнидa тaлaбaлap мустaкил фикpлaй олсaлap, ижодий ишлaй олсaлap, излaнсaлap, тaхлил этa олсaлap, yзлapи хулосa килa олсaлap, yзлapигa, гурухга, гурух, вa улapгa бaхо беpa олсa, укитувчи эсa улapнинг бундaй фaолиятлapи учун имконият вa шapоит яpaтa олсa, aнa шу, укитиш жapaёнининг aсоси хисоблaнaди. Хдр бир дapс, мaвзу укув предметининг узига xос теxнологияси бор, яъни укув жapaёнидaги педaгогик теxнология - бу якга тapтибдaги жapaён булиб, у тaлaбaнинг эхтиёжидaн келиб чиккaн холдa бир мaксaдгa йyнaлтиpилгaн, олдиндaн лойихaлaштиpилгaн вa кaфолaтлaнгaн нaтижa беpишигa кapaтилгaн педaгогик жapaёндиp.

У?итувчи У?итувчи - талаба

1.2 - раем. Педагогик жараён.

Укитувчи ва талабанинг максади буйича натижага эришишида кандай технологияни танлашлари улар ихтиёрида, чунки хар иккала томоннинг асосий максади аник: натижага эришишга каратилган, бунда талабаларнинг билим савияси, гурух характери, шароитга караб ишлатилган технология танланади, масалан, натижага эришиш учун балким, компьютер билан ишлаш лозимдир, балким фильм, таркатма материал, чизма ва плакатлар, турли адабиётлар,ахборот технологияси керак булар, булар укитувчи ва талабага боFлик.

Инновацион фаолиятининг субъекти укитувчи, унинг шахсий имконияти хисобланади. Бунда укитувчи шахснинг ижтимоий-маданий, интеллектуал ва ахлокий имкониятлари ахамиятига молик

Хуллас, педагогик технология - укитиш жараёнларини оптимал ташкил этишдир. Укув материалларини танлаш, айта ишлаб укувчи ёки талабаларнинг кучига, узлаштириш хусусиятларига мослаб шакл ва хажмини узгартириш хам таълим технологиясига дахлдор. Педагогик технология - уз навбатида таълим-тарбиянинг объектив конуниятлари ва диагностик максадлари асосида укув жараёнлари таълим-тарбиянинг мазмуни, метод ва воситаларини ишлаб чикиш ва такомиллаштириш тизимидир, яъни фан ва техника янгиликларини узида мужассамлаштирадиган укув жараёнидир.

Адабиётлар руйхати:

1. Мардонов Ш.К,. Янги таълимий кадриятлар асосида педагог кадрларни тайёрлаш ва малакасини ошириш. - Т.: Фан, 2006.

2. Ярматов Р. Булажак укитувчи шахсини тарбиялаш ва ривожлантириш. -Т.: "Fan va texnologiya" нашриёти, 2009.

3. Зуфаров Ш. Педагогик инноватика. -Т.: "Fan va texnologiyalar"нашриёти, 2012.

4. К,одирова З. Ёшларда толерантликни ривожлантиришнинг баъзи масаларига доир. // Ж. Фалсафа ва хукук. - Т., 2008. - №№. - Б.42.

5. Ишмухдмедов Р, Абдукодиров А, Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар. - Т.: "Истеъдод", 2008. - 180 б. 295

6. Йулдошев Ж.Г., Усмонов С.А. Педагогик технология асослари. - Т.: "Укитувчи", 2004. -102 б.

7. Akhmedov, B. A. (2022). Analysis of the reliability of the test form of knowledge control in cluster education. Psychology and Education, 59(2), 403418.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.