Научная статья на тему 'ЎҚУВ ЖАРАЁНИГА АРАЛАШ ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ'

ЎҚУВ ЖАРАЁНИГА АРАЛАШ ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
88
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
аралаш таълим технологиялари / интеграциялашган ахборот-таълим муҳити / инновацион фаолият / ахборот ресурслари / педагогик таълим инновацион кластери / электронлаштирилган ўқув / электрон кутубхоналар / педагогик технологиялар / ахборот ва телекоммуникация воситалари / таълим жараёни.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Кабирова Зарифа Мукаддамовна

Ушбу мақолада замонавий моделларини, интеграциялашган ахборот-таълим муҳитини шакллантиришга йўналтирилган аралаш таълим технологияларидан фойдаланиш кўламини кенгайтириш ва уни педагогик таълим инновацион кластери шароитида узлуксиз йўлга қўйиш, янги педагогик ва ахбороткоммуникация технологияларини жорий этишни ривожлантириш таклифлари ишлаб чиқилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎҚУВ ЖАРАЁНИГА АРАЛАШ ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ»

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

1. Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. - М.: Просвещение, 1990. - 141 с.

2. Аффектива преподавания естествознания («Окружающий мир») в начальной школе: учебное пособие. - Красноярск: Сиб. федерал. ун-т, 2015. - 109 с.

3. Инновационная деятельность как условие профессионального развития педагога. Электронный ресурс: https://znanio.ru/medianar/91

4. Исаев И.Ф. и др. Становление и развитие профессионального сознания будущего педагога // Вопросы психологии. 2000. - №3. - С. 57-66.

5. Сластенин В.А. Подымова Л.С. Педагогика - инновационная деятелъность. - М.: Изд-во Магистр, 1997. - 221 с.

УЦУВ ЖАРАЁНИГА АРАЛАШ ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ

Кабирова Зарифа Мукаддамовна

Чирчиц давлат педагогика университети, мустацил-тадцицотчиси

Аннотация: Ушбу мацолада замонавий моделларини, интеграциялашган ахборот-таълим мууитини шакллантиришга йуналтирилган аралаш таълим технологияларидан фойдаланиш куламини кенгайтириш ва уни педагогик таълим инновацион кластери шароитидаузлуксиз йулга цуйиш, янги педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларини жорий этишни ривожлантириш таклифлари ишлаб чицилган.

Таянч иборалар: аралаш таълим технологиялари, интеграциялашган ахборот-таълим мууити, инновацион фаолият, ахборот ресурслари, педагогик таълим инновацион кластери, электронлаштирилган уцув, электрон кутубхоналар, педагогик технологиялар, ахборот ва телекоммуникация воситалари, таълим жараёни.

Аннотация: в данной статье разработаны предложения по расширению сферы применения смешанных образовательных технологий, направленные на формирование современных моделей интегрированной информационно-образовательной среды и ее постоянное создание в условиях инновационного кластера педагогического образования, по развитию внедрения новых педагогических и информационно-коммуникационных технологий.

Основные фразы: смешанные образовательные технологии, интегрированная информационно-образовательная среда, инновационная деятельность, информационные ресурсы, инновационный кластер педагогического образования, электронное обучение, электронные библиотеки, педагогические технологии, информационные и телекоммуникационные средства, образовательный процесс.

Abftract: in this article, proposals have been developed to expand the scope of application of mixed educational technologies aimed at forming modern models of an integrated information and educational environment and its contant creation in the conditions of an innovative clu^er of pedagogical education, to develop the introduction of new pedagogical and information and communication technologies.

Key phrases: mixed educational technologies, integrated information and educational environment, innovative activity, information resources, innovative clu^er of pedagogical education, e-learning, electronic libraries, pedagogical technologies, information and telecommunication means, educational process.

Жахонда юз бераётган глобаллашув ва ахборотлаштириш жараёни хаётнинг барча сохаларига, шу жумладан, таълим ва ишлаб чикариш тизимига хам катта таъсир курсатмокда. Таълим муассасаларида таълим олишнинг анъанавий ва масофавий шаклларининг жорий этилиши натижасида нафакат таълим мазмуни, балки укитишга ёндашувлар, фанларни укитиш методикаси, ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиш даражаси хам узгариб бормокда.

Мустакил тараккиёт йулидан бораётган мамлакатимизнинг узлуксиз таълим тизимини ислох килиш, ахборот-коммуникация технологияларни жорий этиш ва таълим самарадорлигини ошириш буйича кенг камровли ишлар олиб борилиб, комплекс дастурлар асосида масофадан укитиш ва компьютерлаштирилган анжуманлар утказиш, масофали таълим тизимларини яратиш ва уларни укув-тарбия жараёнига жорий этиш йулга куйилмокда.

Шу билан бирга, укув жараёнида аралаш таълим технологияларидан фойдаланиш куламини кенгайтириш зарурияти юзага келди.

Ахборот технологияларини таълим жараёнида куллашни янги усул ва воситалар ёрдамида ташкил этиш, укув жараёнига аралаш таълим технологияларини жорий этиш ва методик асосларини такомиллаштириш мухим ахамият касб этмокда.

Жахон микёсида олиб борилаётган тадкикотлар укитишнинг замонавий моделларини, интеграциялашган ахборот-таълим мухитини шакллантиришга йуналтирилган аралаш таълим технологияларининг педагогик лойихаларини ишлаб чикиш ахамиятга молик масалалардан бири хисобланади.

Бу эса укув жараёнига мослашувчан замонавий укитиш тизимни яратиш методологиясини хамда укувчиларнинг билим даражасини хисобга олган холда дифференциаллашган аралаш амалга оширувчи укитиш тизими таркиби ва мазмунини ишлаб чикиш заруратини асослайди.

ХХ асрнинг урталаридан, яъни инсоният жамияти янги даврга, янги юкори технологиялар, сунъий интеллект ва компютерлар даврига кирганидан бошлаб, жамият, фан ва таълимни умумий «ахборотлаштириш» бошланди. Айни тушунча бутун жамият ва хар бир инсон фаолиятининг барча сохаларида кенг кулланиладиган атамалардан бирига айланмокда. Жамият ривожланишининг хозирги боскичи катор узига хос хусусиятлари билан характерланади. Бундай хусусиятлар каторига аклий мехнат ахамиятининг ортиши, глобал микёсдаги ахборот ресурсларидан фойдаланишга йуналганлик, хамкорликда илмий-тадкикот

ишларини бажариш хамда ягона лойиха устида ишлаш учун мутахассислар ва ижодий жамоалар уртасида тез-тез мулокот урнатиш, ахборот алмашиш эхтиёжи, фан, техника, таълимни камраб олувчи жараёнларнинг интегратив характери ва бошкаларни киритиш мумкин.

Хрзирги замон социумининг бундай узига хос хусусиятлари жамиятни ахборотлаштириш жараёни билан узвий боFлик. Ахборот технологиялари инсон фаолиятининг барча жабхаларида, шу жумладан таълим тизимида хам кенг кулланилмокда. Замонавий таълимни ахборот технологияларисиз тасаввур этиб булмайди. Чунки улар таълим жараёнида ахборотларни узатиш, кайта ишлаш, тахлил килиш хамда зарурий маълумотларга тезкор эга булиш имкониятини кенгайтиради.

Таълим жараёнида замонавий ахборот ва телекоммуникация воситаларидан фойдаланиш борасида таълим муассасаларининг Интернет тармоFига уланиши ва электрон алокалар билан таъминланишига эътибор кучайди. Бундан ташкари, барча таълим муассасасалари ахборотга булган талаб-эхтиёжларини хар томонлама кондириш учун керакли шарт-шароитларни яратиш вазифаси бажарилмокда.

Буларнинг барчаси Республика таълим муассасаларига янги педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларини жорий этиш, жумладан, масофавий таълимни жорий этиш, электронлаштирилган форум, видеоконференциялар утказиш, электрон дарслик хамда укув кулланмалар яратиш ва уларни таълим жараёнида куллашга каратилган тадбирлардир. Умуман, ахборот-коммуникация, компьютер технологияларининг пайдо булиши ва такомиллашиши жамиятнинг ахборотни тезкор ва хатосиз узатиш, кайта ишлаш, саклашга булган эхтиёжлари билан боFлик булиб, шу билан биргаликда мутахассисга янада асосли ва туFри карорлар кабул килиб, атроф-мухитдаги реал вокелик шарт-шароитларига уз вактида мослаша олишларига килишга имкон беради.

Жамиятдаги узгаришлар таълим жараёнида хам жиддий узгаришларни талаб килади ва бугунги кунда дунёд микёсида таълимни ахборотлаштириш оркали сифатли таълим олиш мажбурий мезони ва шартига айланиб бормокда. Жахон компъютер тармоклари, Интернет, ахборот кидириш, электрон почта, чат, видеоконференциялар, электрон дарсликлар, электрон кутубхоналар ва бошкалар барча турдаги коммуникация ва мухим маълумотларни олишнинг тезкор методи сифатида фаол фойдаланилмокда. Хрзирги вактда жахон микёсида «очик» таълим, узлуксиз укиш таълим тушунчаси пайдо булди. Бунинг асосий сабаби укув жараёнини тубдан узгартиришга шароит туFдирган янги ахборот технологияларидан фойдаланиш, хусусан, жамиятдаги узгаришларга тез мослашадиган ва муносабат билдирадиган тизимни яратиш ва ривожлантириш имкониятининг юзага келишидир.

Шунингдек, энг биринчи даражали вазифа замонавий ва сифатли таълимга эришиш хисобланиб, унинг зарурий шартларидан бири - бу таълимнинг янги шаклларини амалда жорий этиш, масофавий ва аралаш таълимни педагогик таълим инновацион кластери шароитида узлуксиз йулга куйилиш лозим.

Эндиликда бошкаришнинг факат авторитар усулига таянилган укитиш, иллюстратив-тушунтириш методлари ва далилларга асосланган билимларни

механик равишда узлаштириш натижаси замон талабларига жавоб бера олмайди. Шунинг учун таълим мазмунини танлашда укувчининг аклий ривожланишини жадаллаштириш ва уз-узини камол топтиришига, унда мустакил билим олиш ва олган билимларини амалда куллаш, конуниятларни урганиш жараёнида «кичик кашфиёт»лар килиш, хозирги замон ахборот технологияларидан билиш воситаси сифатида кенг фойдаланиш куникмаларини шакллантириш масалаларига алохида эътибор каратиш зарур.

Хар кандай ривожланаётган мамлакатлар, шу жумладан Узбекистоннинг хам кенг микёсдаги тараккиёти масофадан укитишга булган талабнинг йил сайин ортиб боришига сабаб булмокда. Ушбу таълим шаклининг глобаллашган дунёдаги таълимий, сиёсий ва хеч шубхасиз иктисодий ахамиятини исботлашга асло зарурат йук.

ЮНЕСКОнинг ахборот технологиялари буйича институти мутахассислари билан утказилган тадкикотларида курсатилишича, ахолининг аксарият кисми таълимнинг турли шаклларини куллаш тарафдори ва шу асосида билим олишга кизикиш билдиришган. Умумтаълим муассасалари укувчилари билан утказилган суровнома натижалари уларнинг атиги 18% анъанавий таълим тизимидан мамнун эканинини курсатди.

Укувчиларнинг билишга булган эхтиёжлари, кизикишлари ва кобилиятларига караб, укитиш мазмуни, ташкилий шакллари, методларининг хилма-хил ва ранг-баранг булиши таълимнинг барча боскичларида мухим ахамият касб этади, аммо, айникса булажак мутахассислар, шу жумладан, булажак укитувчиларни касбий-педагогик тайёрлаш боскичида жуда долзарб хисобланади. Айнан шунинг учун хам, таълимнинг янги, замонавий сифатига эришишнинг зарурий шарти - бу умумтаълим муассасаларида укитишнинг янгидан-янги шаклларини жорий этиш, укитишнинг мослашувчан тизимини шакллантириш, узлуксиз таълим олишни таъминлашдир. Юкорида айтиб утганимиздек, масофавий таълим бир неча йиллардан буён анъанавий таълимнинг мукобили булиб келган.

Бундай таълимнинг энг асосий афзаллиги шундаки, чекка худудларда хам таълимни такдим этиш ва укитиш вактини сезиларли даражада тезлаштириш имкониятини беради. Шу билан бирга, масофавий таълим узига хос катор камчиликларга хам эга, хусусан, укитувчи ва таълим олувчилар уртасида узаро жонли мулокотнинг булмаслиги, холбуки айни худди шу жараёнда урганилаётган укув материалларини чукуррок тушунишга макбул шароитлар яратилади.

АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1.Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. - М.: Просвещение, 1990. - 141 с.

2.Инновационная деятельность как условие профессионального развития педагога. Электронный ресурс: https://znanio.ru/medianar/91

3.Исаев И.Ф. и др. Становление и развитие профессионального сознания будущего педагога // Вопросы психологии. 2000. - №3. - С. 57-66.

4.Сластенин В.А. Подымова Л.С. Педагогика - инновационная деятелъность. - М.: Изд-во Магистр, 1997. - 221 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.