Научная статья на тему 'ЎРТА ТИББИЙ ХОДИМЛАР ТАЙЁРЛАШ МЕТОДИКАСИНИ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ НАЗАРИЙ-МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ'

ЎРТА ТИББИЙ ХОДИМЛАР ТАЙЁРЛАШ МЕТОДИКАСИНИ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ НАЗАРИЙ-МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
38
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўрта тиббий ходим / методика / инновацион технологиялар / педагогик таълим / ахборотлаштириш / замонавий ахборот технологиялари / таққослаш. / nurse / methodology / innovative technologies / teacher education / informatization / modern information technologies / comparison.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Акбарова, Нигора Наримматовна

Мақолада ўрта тиббий ходимлар тайёрлаш методикасини инновацион технологиялардан фойдаланиб такомиллаштиришда педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштириш, таълимнинг мазмун ва моҳиятини такомиллаштириш, анъанавий ва замонавий ахборот технологиялари муҳитидаги педагогик таълимларнинг асосий кўрсаткичларини таққослаш, ахборотлаштирилган педагогик таълимистиқболлари ҳақида сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FUNDAMENTALS OF IMPROVING THE METHODOLOGY OF TRAINING OF MEDICAL PERSONNEL USING INNOVATIVE TECHNOLOGIES

The article discusses the processes of informatization of teacher education in terms of improving the methodology for training secondary medical personnel using innovative technologies, improving the content and essence of education, comparing the main indicators of teacher education in traditional and modern information technologies, and the prospects for informed teacher education.

Текст научной работы на тему «ЎРТА ТИББИЙ ХОДИМЛАР ТАЙЁРЛАШ МЕТОДИКАСИНИ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ НАЗАРИЙ-МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5/2

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

УРТА ТИББИЙ ХОДИМЛАР ТАЙЁРЛАШ МЕТОДИКАСИНИ

ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИБ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ НАЗАРИЙ-МЕТОДОЛОГИК

АСОСЛАРИ

Акбарова Нигора Наримматовна

Педагогик инновациялар, касб-хунар таълими бошкарув хдмда педагог кадрларни кайта тайёрлаш уларнинг малакасини ошириш институти мустакил

тадкикотчиси

АННОТАЦИЯ

Мацолада урта тиббий ходимлар тайёрлаш методикасини инновацион технологиялардан фойдаланиб такомиллаштиришда педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштириш, таълимнинг мазмун ва моуиятини такомиллаштириш, анъанавий ва замонавий ахборот технологиялари мууитидаги педагогик таълимларнинг асосий курсаткичларини таццослаш, ахборотлаштирилган педагогик таълимистицболлари уацида суз юритилади.

Калит сузлар: урта тиббий ходим, методика, инновацион технологиялар, педагогик таълим, ахборотлаштириш,замонавий ахборот технологиялари, таццослаш.

АННОТАЦИЯ

В статье рассматриваются процессы информатизации педагогического образования в части совершенствования методики подготовки средних медицинских кадров с использованием инновационных технологий, совершенствования содержания и сущности образования, сопоставления основных показателей педагогического образования в традиционных и современных информационных технологиях, перспективы информированного педагогического образование.

Ключевые слова: медсестра, методика, инновационные технологии, педагогическое образование, информатизация, современные информационные технологии, сравнение.

ABSTRACT

The article discusses the processes of informatization of teacher education in terms of improving the methodology for training secondary medical personnel using innovative technologies, improving the content and essence of education, comparing

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

the main indicators of teacher education in traditional and modern information technologies, and the prospects for informed teacher education.

Keywords: nurse, methodology, innovative technologies, teacher education, informatization, modern information technologies, comparison.

Жахон микёсида согликни саклаш ва тиббий таълим сохасидаги ривожланиш тенденциялари таълим сифатини оширишга алохида эътибор каратмокда. Узлуксиз тиббий таълим аккредитация маркази (Accreditation Council for Contuining Medical Education - ACCME) ва Америка тиббиёт ассоциацияси (American Medical Assosiation) каби нуфузли ташкилотлар томонидан тиббий таълимни самарали ташкил этишда инновацион педагогик мухитни яратиш, укитишнинг янги парадигмаларини ишлаб чикиш хамда назария ва амалиёт интеграциясини ривожлантириш тавсия килинган. Бу эса, таълимда инновацион ахборот-коммуникация технологиялари ва визуаллаштирилган дидактик воситаларнинг интегратив имкониятларидан самарали фойдаланиш усулларини тадкик этиш тиббий таълим тизимини модернизациялашга хизмат килишини курсатади.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022 — 2026 йилларга мулжалланган янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ-60 сонли Фармонига кура "миллий укув дастурига асосан 2026 йилга кадар 699 номдаги, шу жумладан 2022 йилда 296 номдаги янги дарсликлар, машк дафтарлари, укитувчи методика китоблари хамда мобил иловаларни яратиш; миллий укув дастури буйича янги методикаларга укитувчиларни укитиш максадида Электрон малака ошириш платформаси учун 2026 йилга кадар жами 769 та видеодарс яратиш; умумтаълим мактабларида дарслик ва укув-методик мажмуаларни тажриба-синовдан хамда чет эллик мутахассислар иштирокида экспертизадан утказиш тизимини жорий этиш" белгилаб берилган.

Урта тиббий ходимлар тайёрлаш методикасини инновацион технологиялардан фойдаланиб такомиллаштиришда замонавий ахборот технологияларининг таълим жараёнларига жорий этилиши:

- талабагакасбийбилимларниэгаллашига;

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

- урганилаётган ходиса ва жараёнларни моделлаштириш оркали фан сохасини чукур узлаштирилишига;

- укув фаолиятининг хилма-хил ташкил этилиши хисобига талабанинг мустакил фаолияти сохасининг кенгайишига;

- интерактив мулокот имкониятларининг жорий этилиши асосида укитиш жараёнини индивидуаллаштириш ва дифференциялаштиришга;

- сунъий интеллект тизими имкониятларидан фойдаланиш оркали талабанинг укув материалларини узлаштириш стратегиясини эгаллашига;

- ахборот жамияти аъзоси сифатида унда ахборот маданиятининг шаклланишига;

- урганилаётган жараён ва ходисаларни компьютер технологиялари воситасида такдим этиш, талабаларда фан асосларига кизикишни ва фаолликни оширишга олиб келиши билан мухим ахамият касб этади.

Педагогик ва ахборот технологияларини бир-биридан ажратиш мумкин эмас, чунки замонавий педагогик технологияларнинг кенг жорий этилиши таълим парадигмасини узгартиради ва факат таълим жараёнларини ахборотлаштириш педагогик технологиялардан самарали фойдаланиш имкониятини яратади.

Урта тиббий ходимлар тайёрлаш методикасини инновацион технологиялардан фойдаланиб такомиллаштиришда педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштириш таълимнинг мазмун ва мохиятини такомиллаштиришга олиб келади. Анъанавий ва замонавий ахборот технологиялари мухитидаги педагогик таълимларнинг асосий курсаткичларини таккослаш ахборотлаштирилган педагогик таълимнинг истикболли эканлигини яккол намоён килди. Буни куйидаги фикрлар асосида хам тасдиклаш мумкин. Анъанавий дидактика уз олдига шахсни аклий ривожлантириш, унинг укув фаолиятида билимни узлаштириш, малака ва куникмаларини эгаллаш жараёнини оптималлаштиришга каратилган методик усулларни яратишга каратилган укитиш назариясини шакллантиришни максад килиб куяди.

Ахборотлашган педагогик таълимда дидактика жамиятнинг замонавий эхтиёжига мос келувчи таълим ва тарбия назариясини ифодалаб, у шахснинг интеллектуал ривожланишини жадаллаштирувчи таълим максадларига эришишни таъминлашга йуналтирилган педагогик таъсирга эга булиб, шахснинг интеллектуал салохиятини намойиш этиш ва ривожлантиришни узининг асосий максади килиб куяди. Бу максадга, замонавий ахборот

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

технологияларининг имкониятларини жорий этиш оркали самарадорликка эришиш мумкин.

Анъанавий дидактикада асосий эътибор кургазмали-тушунтирув усулларига каратилади. Шунингдек, талабаларнинг ижодий салохиятини ривожлантириш ва мустакил фаолиятини интенсивлаштиришнинг айрим куринишлари муаммоли укитиш, укитишни алгоритмлаш назарияларида уз аксини топган. Бу назарияларнинг гояларини самарали жорий килиниши, билимларни эгаллаш сифатини оширишга, укув материалларини узлаштиришда вактнинг тежалишига, касбий куникма ва малакаларнинг шаклланишига олиб келади. Аммо уларнинг самараси, укитишнинг методлари ва воситаларидан кандай фойдаланишга ва унинг даражасига боглик булади.

Замонавий ахборот технологиялари мухитида дидактика, замонавий ахборот технологияларидан фаол фойдаланиш оркали билимларни мустакил узлаштиришга йуналтирилган укув фаолиятининг кенг жабхали турларини таклиф этади. Бунда дидактика фикрлашни, шахснинг кобилият ва имкониятлари даражасини, эстетик дидни, ахборот маданиятини, билимларни мустакил узлаштиришни, укув-ахборот фаолиятига оид куникма ва малакаларни ривожлантиради.

Бизнинг фикримизча, замонавий ахборот технологияларини педагогик таълим жараёнларига жорий этиш талаба шахсининг:

- фикрлашини;

- оптимал карор кабул килиш малакасини;

- коммуникатив кобилиятини;

- эстетик тарбиясини;

- касбий малака ва куникмаларини;

- ахборот маданиятини ривожланишини таъминлайди.

Замонавий ахборот технологиялари, укув-тарбия жараёнларининг барча боскичларини жадаллаштиради. Бунда ахборот технологияларидан фойдаланиш асосида, таълим жараёнининг сифати ва самарадорлигини ошиши, талабаларнинг билиш фаолиятларини интенсивлашуви, фанлараро алокадорликнинг чукурлашуви кузатилади.

Ахборот технологияларини жорий этиш оркали самарадорликка эришиш имкониятини берадиган хамда дидактик нуктаи назардан мухим ахамият касб этадиган методик максадларга:

- укиш жараёнини индивидуаллаштириш ва дифференциялаш;

- тескари алока оркали укув фаолияти назоратини олиб бориш;

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

- уз-узини назорат килиш;

- укув материалини узлаштириш жараёнида машк килиш ва мустакилтайёргарликни ташкил этиш;

- билимларни эгаллашни интенсивлаштириш;

- укув ахборотларини компьютер оркали визуаллаштириш;

- урганилаётган ходиса ва жараёнларни моделлаштириш;

- компьютерда лаборатория машгулотларини бажариш;

- ахборот маълумотлар базасини яратиш ва ундан фойдаланиш;

- талабаларни укув материалини узлаштириш стратегияси билан куроллантириш;

- фикрлашни ривожлантириш;

- оптимал карор кабул килиш малакасини шакллантириш;

- талабаларда ахборот маданиятини шакллантириш оркали эришилади.

Замонавий ахборот технологиялари микро ва макро дунёдаги, мураккаб

курилмалар ва биологик тизимлардаги ходиса ва жараёнларни компьютер графикаси ва моделлаштиришдан фойдаланиш асосида ургатиш, жуда катта ёки жуда кичик тезликда содир буладиган физик, кимёвий ва биологик жараёнларни кулай вакт улчамида такдим этиш каби дидактик масалаларни ечиш имкониятини беради.

Урта тиббий ходимлар тайёрлаш методикасини инновацион технологиялардан фойдаланиб такомиллаштиришда замонавий ахборот ва коммуникация технологияларини кенг жорий этилиши:

- фан сохаларини ахборотлаштиришни;

- укув фаолиятни интеллектуаллаштиришни;

- интеграция жараёнларини чукурлаштиришни;

- таълим тизими инфратузилмаси ва уни бошкариш механизмларини такомиллаштиришга олиб келади.

Бизнинг фикримизча, урта тиббий ходимлар тайёрлаш методикасини инновацион технологиялардан фойдаланиб такомиллаштиришда таълим-тарбиянинг психологик-педагогик максадларини амалга оширишда замонавий ахборот технологияларидан фойдаланиш, таълим тизимида электрон ахборот-таълим мухитини ташкил этиш, таълим сохасининг электрон ахборот-таълим ресурсларини яратиш, компьютер технологияларини жорий килиш амалиёти ва методологияси билан таъминлаш назарда тутилади.

ХУЛОСА

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 5/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони. 2022 — 2026 йилларга мулжалланган янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида. 28 январь 2022 йил. ПФ-60 сон.

2. Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар / Таълим муассасалари педагогукитувчилари учун амалий тавсиялар. - Т.: "Истеъдод" жамгармаси, 2008. - 180 б.

3. Зеер Э.Ф., Шахматова Н. Личностно-ориентированные технологии профессионального развития специалиста. -Екатеринбург: ЕГПИ, 1999. - 244 с.

4. Зокирова, Д. Н. (2021). INTEGRATION OF PROFESSIONAL AND EDUCATIONAL DISCIPLINES INTO TRAINING OF SELF-LEARNING MOTIVATED STUDENTS. Современное образование (Узбекистан), (6), 24-28.

5. Usubovich, O. O., & Ne'matillaevna, Z. D. (2022). METHODOLOGY OF USING CONNECTING ELEMENTS OF SCIENCE IN THE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF THE SCIENCE OF HYDROELECTRIC POWER STATIONS. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(3), 654-

6. Nematillaevna, Z. D. (2021). Problems in providing independent learning education and ways to prevent them. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 77(1), 1431-1436.

7. Zokirova, D. N. (2021). Goals And Objectives Of Organizing Independent Work Of Students. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(01), 179-182.

8. Зокирова, Д. Н. (2018). Мустакил урганишга ундаш оркали таълим беришда гурух булиб ишлашни куллаб-кувватлаш. Научное знание современности, (4),

9. Otamirzaev, O. U., & Zokirova, D. N. (2019). PROBLEMS ARISING WHEN APPLYING THE "BOOMERANG" METHOD IN THE COURSE OF TRAINING AND METHODS FOR THEIR ELIMINATION. Scientific Bulletin of Namangan State University, 7(11), 270-274.

10. Usubovich, O. O., & Ne'matillaevna, Z. D. (2022, April). INTERFAOL USULLARDAN FOYDALANIB TALABALARNING MUSTAQIL FIKRLASHLARINI SHAKLLANTIRISH. In E Conference Zone (pp. 101-105).

11. Sayfullayeva, D. A., Tosheva, N. M., Nematova, L. H., Zokirova, D. N., & Inoyatov, I. S. (2021). Methodology of using innovative technologies in technical institutions. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 7505-7522.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

661.

15-21.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.