Научная статья на тему '"УСУЛ АШ-ШОШИЙ" АСАРИНИНГ ҚЎЛЁЗМА ВА БОСМА НУСХАЛАРИ'

"УСУЛ АШ-ШОШИЙ" АСАРИНИНГ ҚЎЛЁЗМА ВА БОСМА НУСХАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
10
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Манба / мазҳаб / босма нусха / тарих

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Абдувоҳид Аҳмадалиев Маҳаматазимович

Маълумки, ҳар бир та’рихий манба‘ ва асарни ўрганишда мазкур манба‘ ва асарларнинг қўлёзма ва босма нусхалари муҳим аҳамият касб этади. Шу нуқтаи назардан қаралганда, юртимиз ва хориждаги бир қанча кутубхоналарда ҳанафий мазҳабида машҳур "Усул аш-Шоший" асарининг бир нечта қўлёзма ва босма нусхаларисақланмоқда

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «"УСУЛ АШ-ШОШИЙ" АСАРИНИНГ ҚЎЛЁЗМА ВА БОСМА НУСХАЛАРИ»

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

k^ -ii î I

EURASIAN IOURNALOF —

SOCIAL SCIENCES,

PHILOSOPHY AND CULTURE

УСУЛ АШ-ШОШИЙ" АСАРИНИНГ ЦУЛЁЗМА ВА БОСМА

НУСХАЛАРИ

Абдуво;ид А;мадалиев Ма;аматазимович

Узбекистон мусулмонлари идораси Фатво маркази мутахассиси, Имом Бухорий номли Тошкент Ислом института укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.10707298

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 18th February 2024 Accepted: 25th February 2024 Online: 26th February 2024 KEYWORDS

MaH6a, Ma3%a6, 6ocMa Hycxa, mapux.

Маълумки, хар бир та'рихий манба' ва асарни урганишда мазкур манба' ва асарларнинг цулёзма ва босма нусхалари мухим ахамият касб этади. Шу нуцтаи назардан царалганда, юртимиз ва хориждаги бир цанча кутубхоналарда ханафий мазхабида машххур "Усул аш-Шоший" асарининг бир нечта цулёзма ва босма нусхалари сацланмоцда.

Тад;ик;отчилар орасида бу борада х,ам катор ноани;ликларни учратиш мумкин. Жумладан, тад;ик;отчи Аширбек Муминов уз тад;и;отида Узбекистон республикасида "Усул аш-Шоший" асарининг кулёзма нусхалари иккита булиб, улардан бири УЗФАШИ кулёзмалар фонди, иккинчиси эса, Узбекистон мусулмонлари идораси кутубхонасида са;ланаётгани х,а;ида ёзади1. Хорижлик тад;и;отчилардан Мух,аммад Акрам ан-Надвий "Усул аш-Шоший" асарининг тан;идий матнига ёзган мукаддима кисмида шундай ёзади:

"Узбекистон Республикаси Абу Райх,он Беруний номидаги шаркшунослик институти фондида асарнинг учта кулёзма нусхаси мавжуд булиб, улар №6638, №4944 ва №8866 ра;амлари остида са;ланмо;да"2.

Тад;и;от натижалари эса, кулёзмалар сони аслида мазкур ра;амлар билан чекланиб ;олмаслигини билдиради.

Чунки, тад;и;от жараёнида УЗФАШИ кулёзмалар фондида асарнинг бешта кулёзма нусхаси мавжуд эканлиги ани;ланди3.

Улар сафига Узбекистон мусулмонлари идораси кутубхонасида са;ланаётган ягона кулёзмани кушадиган булсак, юртимизда х,озиргача ани;ланган "Усул аш-Шоший" нинг кулёзма нусхалари олтита эканлиги маълум булади.

Хорижий мамлакатлар х,а;ида гап кетганда эса, тад;и;отларда асосан унинг Хиндистон ва Мисрда мавжуд нусхалари борасида маълумот берилади4.

1 Муминов А.К. Роль и место ханафитских 'улама' в жизни городов Центрального Мавараннахра (II-VII/VIII-XIII вв.)// док. диссер. - Т.: ТИУ, 2003. - Б. 66.

2 Ан-Надвий. Б. 11.

3 УЗФАШИ кулёзмалар фондидаги "Усул аш-Шоший"нинг цулёзма нусхалари: №3287, №8866, №6638, №4944, №10258.

4 Усул аш-Шошийнинг Худобахш нусхаси.-http://kblibrary.nic.in/Vol19.htm

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

Аммо, тадцицот жараёнида мазкур икки давлатдан ташцари асарнинг цулёзма нусхаларидан бири хатто Япония пойтахти Токиода хам мавжудлиги аницланди5.

Шунингдек асарнинг цулёзма нусхаларини бир цанча кишиларнинг шахсий кутубхоналарида хам учратиш мумкин. Масалан: асарга 2001 йлида "Аш-Шофий ала усул аш-Шоший" "^«lUll Jj^i ^ilull" номли шарх ёзган Димашцлик тадцицотчи Валий ад-дин ибн Мухаммад Солих ал-Фарфур мазкур шархига битган муцаддима цисмида "Усул аш-Шоший" нинг 879/1475-йилда Бухорода котиб Саййид Хужа Ахмад томонидан ёзилган цулёзма нусхаси унинг шахсий кутубхонасида сацланаётгани х,амда у ушбу шархни ёзиш жараёнида айнан мазкур цулёзмага таяниб ёзганлигини таъкидлайди6.

Унинг тошбосма нусхалари хацида юцоридаги тадцицотлар сукут сацлайдилар. УЗФАШИ цулёзмалар фондида асарнинг олтита тошбосма нусхаси мавжуд булиб, улар XIX аср охири ва XX аср бошида Хиндистонда

чоп этилган7.Аммо асар кейинчалик Хиндистондан ташцари Покистон ва Ливан давлатларида хам бир неча бор нашр этилган8.

Мазкур тадцицот жараёнида Миср араб республикаси пойтахти Кохира шахридаги бир нечта давлат ва нодавлат кутубхоналарида хам асарнинг XIX-XX асрларда турли давлатларда нашр этилган нусхалари билан яциндан танишиб, улар хацида батафсил маълумот олишга муваффац булинди. Жумладан, Кохирадаги энг цадимий кутубхоналардан бири саналмиш "Мактабат ал-Азхар аш-Шариф" "<JjjU11 jA Jfrl Яй^д" яъни Азхари шариф кутубхонасида асарнинг учта тошбосма нусхаси хамда унга битилган "Фусул ал-хавоший 'ала Усул аш-Шоший" "^«lUll Jj^i ^«IjaJl Jj^i" деб номланган шархнинг хам уч нусхаси мавжуд булиб, улар: № 17796, № 8317, № 33077, № 7521, № 17797, № 46104 рацамлари остида сацланмоцда.

Шунингдек, нодавлат кутубхоналаридан "Мактабат 'Абдуллох Солих Комил" "

jjc" номли кутубхонада хам асарнинг 1982 йил Байрутда чиццан нусхаси мавжуд булиб, ушбу китоб уша вацтда Ливандаги Азхар дорул-фунуни мудири булиб ишлаган Шайх Халил ал-Маййис тахрири остида "дор ал-китоб-ал-'арабий" босмахонасида чиццан ва ушбу нусхада асар муаллифи цилиб Абу 'Али аш-Шоший (ваф. 344/955 й.) курсатилган.

Юцорида номи зикр этилган "Мактабат ал-Азхар аш-Шариф" кутубхонаси фихристларида хам асар муаллифи гохида Исхоц ибн Иброхим, гохида эса, Абу 'Али аш-Шоший дея но тугри зикр этилган. Бу эса, мазкур асар устида ханузгача мукаммал тадцицот олиб борилмаганлигини яна бир бор таъкидлайди. Асарнинг турли даврларда чоп этилган нашрлари орасидаги узаро ихтилофларга илмий ечим бериш мацсадида XXI асрга келиб тадцицотчилардан баъзилари ушбу асарнинг бир нечта цулёзма нусхаларини бир-бирига циёслаган холларида унинг танцидий матнини тузишга киришдилар.

5 http://ricasdb.ioc.utokyo.ac.jp/daiber/daiber contents ms10.html -Б. 2

6 Ал-Фарфур.Б.8-10.

7 Усул аш-Шошийнинг тошбосма нусхалари: №11292, №11336, №11422, №11423, №12705, №11103.

8 Низом ад-дин аш-Шоший. Усул аш-Шоший. Карачи. Мир Мухаммад кутубхона. Нашр санаси курсатилмаган тах. XX-аср охири; Усул аш-шоший.Байрут 1982. дор ал-китоб-ал-арабий.

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

Ана шундай тадцицотчилардан бири асли Хиндистонлик хозирда Оксфорд ислом тадцицотлар марказида фаолият олиб борувчи Мухаммад Акрам ан-Надвийдир.

У Хиндистондаги Шиблий ан-Ну'моний номли кутубхона хазинасида №2875 ва №8913 хамда УЗФАШИ цулёзмалар фондида №8866 рацамлари билан сацланаётган асарнинг цулёзма нусхаларига асосланган холда танцидий матн яратди ва 2000-йили Байрутдаги "дор ал-гарб ал-исломий" матба'сида нашр цилдирди9.

Суриялик араб тадцицотчи Валий ад-дин ал-Фарфур хам юцорида зикр цилинган, узининг шахсий кутубхонасидан урин олган асарнинг муаллиф даврига яцин булган энг цадимий цулёзмаларидан бири булмиш, Бухорода 879/1474 йили саййид хужа Ахмад исмли котиб томонидан ёзилган нусхасига таяниб асар матнини цайтадан тузишга муваффац булди ва мазкур матнга шарх хам битиб, унга "аш-Шофий 'ала Усул аш-Шоший" "^«lUll Jj^i ^ilUJl" деб ном цуйди10.

Албатта мазкур маълумотлар "Усул аш-Шоший" китобига булган цизициш ушбу асар ёзилган даврнинг узидан бошлаб то хозирги кунга цадар жадал суратда давом этиб келганини куратади. Асар цулёзмаларининг куп цисми ва муаллиф даврига яцин булганлари Низомиддин аш-Шошийнинг она шахри булмиш Шош (хоз. Тошкент) да мавжудлиги мазкур асар та'рихда усул ал-фикх илмини урганишда цанчалик мухим ахамият касб этганлигини билдирса, хорижий мамлакатларда сацланаётган асарнинг цулёзма ва босма нусхалари хамда унга битилган шарх ва хошияларнинг хам асосан хорижда ёзилиб, ушбу ишнинг бугунги кунга цадар давом этаётгани хозирги кунда усул ал-фикх буйича юзлаб асарлар ёзилганлигига царамасдан ушбу асарга булган эхтиёж янада ортиб бораётгани ифодасидир.

References:

1. Махмуд ибн Сулаймон ал-Кафавий. Аълом ал-ахйор фи табацот ал-уламо. Уз ФАШИ Кулёзмалар фонди. Инв.№ 91. ^^ ¿j ¿ЧД"1 ^j^l.f^ jb^Vl <i ^IbL eUUl.

2. Хожи Халифа, Мустафо ибн 'Абдуллох ал-Кустантиний ар-Румий. Кашф аз-Зунун ан асами ал-кутуб ва л-фунун. Уз ФАШИ Кулёзмалар фонди. Инв. № 2537, № 2640.

<aU, jj ^Jt <*U**U,i<aU «Ajjll. ' jt J ¿jjall

3. Низом ад-дин аш-Шоший. Усул аш-Шоший ли Низом ад-дин аш-Шоший. Уз ФАШИ Кулёзмалар фонди. Инв. № 3287 I, № 4944 II, №10258 I, №8866, №6638, J j—l ^ ¿all

9 Низом ад-дин аш-Шоший. Усул аш-Шоший. Мухаммад Акрам тахрири остида. Байрут. Дор ал^арб ал-исломий. 2000.

10 ал-Фарфур. - 2001.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.