Научная статья на тему '“УСТОЗ-ТЬЮТОР-ТАЛАБА” ИЛМИЙ ФАОЛИЯТИ'

“УСТОЗ-ТЬЮТОР-ТАЛАБА” ИЛМИЙ ФАОЛИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

292
40
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Концепцияси / тьютор / тенденция / илмий фаолияти / Concept / tutor / trend / scientific activity

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — А Х. Боймуродов, И Д. Ғаниев, М Й. Режабов

Ушбу моқолада олий таълим тизимида таълим ва тарбия жараѐнини самарали ташкил этишда таълим муассасаси ва талабалар ўртасидаги муносабатларни мустаҳкамлаш, талабаларнинг муассасаси ҳаѐти ва таълим жараѐнига мослашишига кўмаклашиш, уларга услубий, ижтимоий ва психологик ѐрдам кўрсатиш ва талабаларда танлаган касбига йўналтиришда кумаклашишни ўз олдига мақсад қилган тьюторлик фаолиятида талабаларни илмий фаолият олиб боришида устоз ва тьюторнинг ѐрдами ѐритиб берилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article aims to strengthen the relationship between the educational institution and students in the effective organization of the educational process in the higher education system, to assist students in adapting to the life of the institution and the educational process, to provide them with methodological, social and psychological assistance. the assistance of the teacher and tutor in carrying out scientific activity is highlighted.

Текст научной работы на тему «“УСТОЗ-ТЬЮТОР-ТАЛАБА” ИЛМИЙ ФАОЛИЯТИ»

"УСТОЗ-ТЬЮТОР-ТАЛАБА" ИЛМИЙ ФАОЛИЯТИ

А. Х. Боймуродов

Тошкент вилояти Чирчик педагогика институти a.boymurodov@cspi.uz

И. Д. Ганиев

Тошкент вилояти Чирчик педагогика институти тьютори

М. Й. Режабов

Тошкент вилояти Чирчик педагогика институти талабаси

АННОТАЦИЯ

Ушбу моколада олий таълим тизимида таълим ва тарбия жараёнини самарали ташкил этишда таълим муассасаси ва талабалар уртасидаги муносабатларни мустахкамлаш, талабаларнинг муассасаси хаёти ва таълим жараёнига мослашишига кумаклашиш, уларга услубий, ижтимоий ва психологик ёрдам курсатиш ва талабаларда танлаган касбига йуналтиришда кумаклашишни уз олдига максад килган тьюторлик фаолиятида талабаларни илмий фаолият олиб боришида устоз ва тьюторнинг ёрдами ёритиб берилган.

Калит сузлар: Концепцияси, тьютор, тенденция, илмий фаолияти

SCIENTIFIC ACTIVITY "TEACHER-TUTOR-STUDENT"

ABSTRACT

This article aims to strengthen the relationship between the educational institution and students in the effective organization of the educational process in the higher education system, to assist students in adapting to the life of the institution and the educational process, to provide them with methodological, social and psychological assistance. the assistance of the teacher and tutor in carrying out scientific activity is highlighted.

Keywords: Concept, tutor, trend, scientific activity

КИРИШ

Сунгги йилларда мамлакатда укув-педагогик жараёнга инновацион илгор ва халкаро таълим стандартларини жорий

February, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal

902

этиш, кадрлар салохиятини ошириш ва профессор-укитувчилар мехнатини рагбатлантириш, шунингдек таълим муассасаларининг моддий-техник базасини мустахкамлашни назарда тутадиган юридик таълим тизимини такомиллаштириш буйича бир катор аник чора-тадбирлар амалга оширилди. Ушбу тадбирларни амалга ишириш максадада Республика Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистан Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5847-сонли Фармони имзоланди. Фармон ижросини таъминлаш максадида Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси ишлаб чикилди. Концепцияси Олий таълим билан камровни кенгайтириш, олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини ошириш номли биринчи парагрифда, фан сохалари буйича профессор-укитувчиларнинг касбий мулокот майдончаларини яратиш, таълим сифатини таъминлаш жараёнига талабаларни кенг жалб этиш хамда «тьюторлик» ташкилий-методик ёрдам тизимини жорий этиш оркали талабаларнинг мустакил таълим олиш фаолиятини ривожлантириш белгилаб куйилган [1].

АДАБИЕТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Аввало тьютор бу ким? Тьютор (укитувчи-маслахатчи) укувчига нафакат билим ва куникмаларни эгаллаш, балки уз фаолиятидаги хакикий муаммоларни хал килиш имконини берадиган таълим мухитини яратадиган шахс. Талабалар, айникса, биринчи курс талабалари учун барча саволлар буйича богланиш мумкин булган бундай шахсга эга булиш жуда мухимдир. Зеро, тьютор хам дуст, хам маслахатчи. Куп нарса тьюторга боглик. Биринчи курс талабалари узлари учун мутлако нотаниш булган янги мухитга кандай мослашадилар, улар таълим ва талабаликни кандай урганадилар [2]. Ушбу муаммоларни хал этилишида олий таълим муассасларида тьюторлик фаолиятининг йулга куйилиши максадга мувофик булди.

Тьюторнинг асл лавозими таълимга 17-асрда Оксфордда, кейинрок Кембрижда киритилган. Тьютор лавозими хар бир талабанинг уз таълим дастурини шакллантириш жараёнига хамрох буладиган ва уларнинг аник таълим суровларига жавоб берадиган маслахатлар берадиган юкори маслахатчи лавозими сифатида жорий этилган. Ушбу университетларда тьютор лавозими бугунги кунда хам унчалик узгармади. Тьюторлар олий укув юртлари профессор-укитувчилари билан параллел равишда ишлайди. Шундай килиб, тьюторнинг анъанавий тушунчаси

February, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal

903

уни талабаларнинг индивидуал таълим траэкториясига хамрохлик килувчи ва куллаб-кувватловчи мураббий сифатида белгилайди [3].

Мамлакатимиз олий таъллим муассасаларига кириб келган ушуб замонавий таълимнинг тенденцияларидан бири булган тьюторнинг муассаса укув жараёнининг тулик хукукли иштирокчиси сифатидаги мавкеини мустахкамлашдир.

Низомга кура, тьюторларнинг асосий максади — таълим ва тарбия жараёнини самарали ташкил этишда университет ва талабалар уртасидаги муносабатларни мустахкамлаш, талабаларнинг университет хаёти ва таълим жараёнига мослашишига кумаклашиш, уларга услубий, ижтимоий ва психологик ёрдам курсатиш ва талабаларда танлаган касбига мухаббатни оширишдир. Шу билан бирга улар йигит-кизларнинг дарс машгулотларини мунтазам тахлил килиб боради ва сифатини оширади, уларнинг дарсдан буш вактларини мазмунли утказишини таъминлайди хамда ижтимоий ахволидан доимий хабардор булиб туради. Шунингдек талабаларнинг шахсий ривожланишига, университет, республика ва халкаро микёсдаги танлов ва олимпиадаларда муносиб иштирок этишига, шунингдек, уларнинг буш вактларини мазмунли утказишига кумаклашувчи инсон булиб, у йигит-кизларни касбга йуналтириш, Ватанга мухаббат рухида тарбиялаш, турли илмий тугаракларга жалб этиш хамда муаммо ва камчиликларини урганиб, уларга атрофлича ечим топиш билан шугулланади.

НАТИЖАЛАР

Ушбу фаолиятни олиб боришда тьюторга асосий кумак бераувчи деб, олий таълим профессор укитувчилари дейиш мумкин. Мисол тарикасида талабанинг илмий фаолият билан шугулланишида "УСТОЗ-ТЬЮТОР-ТАЛАБА" илмий фаолияти тизмини шакллантириш максадга мувофик булар эди. Ушбу тизимда профессор-укитувчи уз ваколати ва вазифаси яъни, Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирининг 2018 йил-10-сентябрдаги Олий таълим муассасаси профессор-укитувчилар таркибининг укув юкламаси хамда укув-услубий, илмий-тадкикот ва "устоз-шогирд" ишларини белгилаш коидаларини тасдиклаш тугрисида 20-2018-сон буйруги 2-иловасида келтирилган "устоз-шогирд" бандини бажаришда тьютор билан хамкорликни ташкил этади. Профессор-укитувчи вазифасига киритилган талабаларни Узбекистон Республикаси

Президентининг давлат стипендияларига, давлат

https://t.me/ares uz

Multidisciplinary Scientific Journal

February, 2022

стипендияларига, халкаро ва республика олимпиадалари, танловлари, мусобакаларига тайёрлаш, талабаларнинг ижодий ишлари кургазмаларида уларнинг ишланмалари

ва иштирокига рахбарлик килиш каби иш турларини бажарилишида талаба ва уитувчи уртасида богловчи куприк вазифасини тьютор бажариши лозимдир.

ХУЛОСА

Олий таълим муассасаларидаги уйналишларда Устоз -тютор - шогирд тизмини биринчи босикичи сифатида профессор-укитувчи, тютор ва талабалар руйхати оркали талабалар билан индивидуал хусусиятларидан келиб чикиб ишлаш максадидада хар бир талаба билан ишлаш вактлари режасини тузиш, шунингдек талаба билан ижодий ишларга жалб этиш максадада эсси, тезис ва макола ёзиш коидаларни тушинтириш кузда тутилади. Амалий иш натижаси сифатида бириктирилган талаба билан хаммуаллифликда республика, халкара конференциялар тезислар нашр этиш белигиланади.

REFERENCES

1. https://lex.uz/docs/4545884

2. http://www.kstu.ru/article.jsp?id_e=29326&id=1162.

3. Романова Е. А. Позиция тьютора в системе современного высшего образования/ Международный научно-исследовательский журнал.- 2017. — № 04 (58) Част 3. - С. 53—55.

4. A.J.Xurramov, A.X.BoymurodovUse of active and Interactive methods in computer graphic classes/ Eurasian Scientific Herald, 2022. Volume 5, February, pp. 4-7.

5. Азимкулов, С.Н., Боймуродов, А.Х., (2021). Таълим самарадаорлигига эришишда тизимда инновацион улуллар. Academic Research In Educational Sciences, 2(2), 59-67.

February, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal

905

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.